Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat vinden jullie een beginnende ruiter?

 
Profiel   

Ik denk dat je van goede huize moet komen als je een paard koopt waarbij in de advertentie staat dat het niet voor een beginnende ruiter is.
Overschat jezelf niet. En onderschat zo'n paard niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 18:32 



 
Profiel   

Ik ben het met anderen hier eens dat een ervaren ruiter iemand is die meerdere paarden op verschillende niveau's nog wat kan leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 18:39 



 
Profiel   

MimixDaina schreef
En natuurlijk is beginner zijn helemaal niks slechts! iedereen begint ergens. Ik vind het persoonlijk wel dan lastig inschatten wat ze dan precies bedoelen met niet geschikt voor beginners, want waarom dan niet?

Goede vraag hoor!
Ieder paard heeft een ander karakter, een belangrijke eigenschap voor een paard geschikt voor beginners is dat deze vergevingsgezind is. Dat is op alle fronten zo; van niet snel schrikken als je eens een gekke beweging maakt met het verzorgen tot het vergeven wanneer de ruiter een keer wat scheef zit, zijn benen nog niet helemaal stil kan houden en dan af en toe op een verkeerd “knopje” duwt, wat balans zoekt door druk te zetten op de teugels en het liefst stil gaat staan als je er vanaf valt of iig daar niet volledig opgefokt van raakt.
Ik heb meer als 10 paarden gehad en echt ieder paard is anders, de ene past zich perfect aan bij een kind of onervaren ruiter en gaf dan het vertrouwen wat ze zoeken en waren vaak braver als bij mij zelf, een andere echter werd echt kriegelig als je niet duidelijk was in de hulpen, die ging gerust bokken als je op het verkeerde knopje drukte, niet zo geschikt voor beginners dus. Dan nog eentje die wat moeite had met gekke bewegingen en daar dan zelf onzeker en druk van werd. En paarden die zelf nog te weinig kilometers hebben gemaakt om een onervaren persoon te begeleiden, je moet toch een beetje een “leider” hebben die soms even dapper besluit je mee te nemen en het jou wel te laten zien hoe het wel moet en dat zijn ze echt niet allemaal.

Voor mij was het echt niet altijd dat een jong paard en een beginner nooit kan, maar dan enkel met heel veel (dagelijkse) begeleiding. Ik zou het zelf niet direct aanraden. Beter eentje die al wat kilometers heeft gemaakt en jou wat vertrouwen kan geven en die de “knopjes” al kent zodat je ook kunt leren welk knopje welke actie hoort te geven, ipv dat het voor beide toveren wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 18:45 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 18:45 



 
Profiel   

Om er een algemeen getal aan te hangen.
Als je een bos- of strandrit gaat maken verwachten de meeste stallen ongeveer 5 jaar regelmatige rijervaring voor de ritten van 2 uur of langer.
Dan durven zij er dus vanuit te gaan dat je als ruiter een keer door de molen geweest bent, de gangen beheerst, een paar uur in het zadel kan doorbrengen en niet direct brokken maakt als er iets onverwachts gebeurt. Dat is dus de basis.

Of je verder ervaren bent of niet hangt er ook weer vanaf wat je wil bereiken en hoe hoog je de lat legt.

Edit: Voor de duidelijkheid. Gemiddeld genomen moet je na vijf jaar paardrijles nog geen paard kopen waar 'niet voor beginners' bij staat. Maar als je die vijf jaar bijvoorbeeld met een paardentrainer hebt meegelopen is het alweer een ander verhaal.


Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 29-12-21 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 19:05 



 
Profiel   

Een paard komt er sowieso pas als mijn rijden verbetert is, dus zeker pas overeen aantal jaar.
Ja en kwa nagevelijk rijden, ik heb 3 instructries nu waarvan er 2 hoog in de dressuur rijden. Eentje daarvan ook knhs en pavo jurylid dus kan aannemen dat het mij dan goed word geleerd. Hier zijn natuurlijk altijd de meningen over verdeeld!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 19:11 



 
Profiel   

Bij een ervaren ruiter verwacht ik ook dat deze in de omgang met paarden, een aardig besef heeft van wat de bedoeling is.
Daar verkijken veel mensen zich op, dat basic rijden is het moeilijkste dan nog niet.

Met buitenritten organiseren bijvoorbeeld is mijn ervaring dat de mensen die zeggen dat ze heel ervaren zijn, dat meestal niet zijn.
Vaak de mensen die bescheiden zijn, zijn vaak de mensen die een paard wél goed kunnen zadelen en een sprong opzij kunnen uitzitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 19:14 



 
Profiel   

Vanaf de grond heb ik redelijke ervaring. werk al zo´n 1,5 jaar bij sportstallen dus kan wel met jongen paarden en/of hengsten omgaan, de stalklusjes als mesten voeren op de molen zetten, opzadelen, afzadelen, naverzorgen etc. longeren zit er ook in, met dubbele lijn nog niet helaas. basis grondwerk.
Kan zowel op de grond als op het paard nog ontzettend veel verbetert worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 19:17 



 
Profiel   

Vraagje TS: wat versta jij onder nageven? Ik denk dat jij iets anders bedoelt dan wat bokkers hier bedoelen. In je andere topic staan wat foto,s. Op welke foto rijdt je volgens jou nageeflijk? En het zegt niets of iemand knhs is of hoog niveau rijdt. Ook daar vindt je helaas genoeg types met het motto: geen gelul, trek maar in de krul!

En 1,5 jaar ervaring noem ik weinig ervaring. Of het nu bij sportstallen is, of niet. Kan je niets aan doen, op jouw leeftijd kan je ook geen jarenlange ervaring hebben. Ik dacht dat ik ook veel ervaring had toen ik "al" 4 jaar op paardrijden zat met wekelijks les. Dat is nu bijna 30 jaar geleden en ik ben nog steeds geen topruiter. Hoeft ook niet.

Verder ben ik het met de antwoorden eens wat betreft " paard niet geschikt voor beginners."

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 21:02 



 
Profiel   

fohadie schreef
Vraagje TS: wat versta jij onder nageven? Ik denk dat jij iets anders bedoelt dan wat bokkers hier bedoelen. In je andere topic staan wat foto,s. Op welke foto rijdt je volgens jou nageeflijk? En het zegt niets of iemand knhs is of hoog niveau rijdt. Ook daar vindt je helaas genoeg types met het motto: geen gelul, trek maar in de krul!

Voor mij die met die 4 jarige in het gele dekje. Hij loopt daar wel nog iets te diep voor wat zelf fijn zou vinden ogen, mag echt wel een stuk omhoog.
Wat vinden hier de bokkers dan nageven?
Snap echter ook dat er helaas zat zijn die hoog rijden en in de krul trekken e.d.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 21:07 



 
Profiel   

Helaas vind ik op geen enkele foto een paard nageven, vandaar dat ik het aan je vroeg ;) geeft opzich niet, ik had al een idee dat er wat anders bedoelt werd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 21:11 



 
Profiel   

Heb je een voorbeeld van wat jij wel nageven vind? mag ook in pb:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 21:12 



 
Profiel   

Die foto van die 4 jarige ziet er voor mij eigenlijk uit alsof hij de teugels uit je hand trekt.

Maar voor beginnende ruiters is het op de juiste paarden vaak wel mogelijk om een paard 'in de houding' te rijden, oftewel, de hals is omlaag, mogelijk met enige ronding en het hoofd min of meer op de loodlijn, maar vaak is dit geen echte nageeflijkheid. Het verschil aanwijzen op een foto vergt nogal wat ervaring met waar je op moet letten, maar qua gevoel zijn er wel een aantal duidelijkere verschillen. Zo zou het paard je hand moet volgen (dus zelf ook bewust proberen om contact te houden als je langzaam je hand wat naar voren zet bijvoorbeeld), je moet een gelijke druk hebben op je beide teugels, je hebt contact met de mond zonder dat het zwaar wordt. En dan zijn er nog wat dingen die minder makkelijk uit te leggen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 21:36 



 
Profiel   

Ben jij op Facebook regio Roermond Weert een bijrijd paard aan het zoeken?
Zo ja dan heb ik filmjes van je gezien.
En dan wil ik niet hard overkomen.
Maar toen dacht ik, rij nog maar een paar jaar op de manege om je zit stabieler te krijgen. Dat schimmeltje is een gouden braaf paardje. Als jij diegene bent schrijf je dat je het manege niveau bent ontgroeid of zoiets. Maar helaas. Naar mijn idee nog niet.
Dat paard loopt ook niet nageeflijk in dat filmpje.

Maar misschien verwar ik je met een ander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 21:43 



 
Profiel   

Dat ben ik idd. Heb overigens nergens gezegd dat ik het niveau ben onrgroeid maar dat ik de manier van rijden op de maneges niet fijn vind. Heb er namelijk geen behoefte aan paarden te schoppen en te slaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 21:53 



 
Profiel   

Ik heb als onwetende 14 jarige een paard gekregen waarbij in de advertentie stond "niet voor beginners" mijn onwetende moeder zei "je rijd al 4 jaar op een manege en hebt een verzorgpaard, je bent geen beginner meer!". Dus ik kreeg het paard.

Conclusie is ; er is geen paard waar ik meer van geleerd heb dan van deze en ik zou niet zijn wie ik nu ben als ik dit extreem lastige paard niet had gehad.

Laat je niet wijs maken dat je alleen van een "makkelijk" paard kan leren. Maar als je een lastiger paard koopt, ben bereid er veel tijd, geld, blauwe plekken en tranen in te steken. En door te pakken. Ik kwam 6 van de 7 dagen gedesillusioneerd en teleurgesteld thuis en heb met dit paard nooit echt kunnen bereiken wat ik wilde. Maar ik heb wel geleerd wat paardhouden echt is, wat grenzen aangeven is en ik kan nu wel met bijna elk paard overweg want er zijn er maar heel weinig lastiger als dat zij was. Ik had het voor al het geld van de wereld niet willen missen maar als ik toen wist wat me te wachten stond... had ik er de ballen niet voor gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 21:54 



 
Profiel   

Daarom schreef ik ook of zoiets.
Had je tekst niet meer precies voor de geest.

Heb hem net weer gelezen en je bent er heel eerlijk.
Maar je schrijft ook lichtrijden heb ik onder de knie. Maar naar mijn idee gaat dat ook nog niet soepel.
Je kan het paard niet in 1 tempo houden en je handen niet stil.
Echt niet erg. Komt nu in tekst harder over dan ik bedoel. Daarnaast vind ik zulke dingen schrijven moeilijk.
Maar op de vraag in je OP is dan ook echt het antwoord je bent nog een echte beginner beginner.
En moet echt een super braaf paardje vinden.

Misschien kun je eens bij een andere manege gaan kijken?
Kijken hoe ze daar les geven. Want ik ben het zeker met je eens dat schoppen en slaan niet hoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 22:00 



 
Profiel   

maakt niet uit!
dat heb ik idd niet slim geschreven, moet ik je gelijk geven.

heb er bij een aantal gekeken maar daar is het niet veel anders helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 22:02 



 
Profiel   

Het is jammer dat mijn ruintje niet goed loopt. Anders was je hier welkom geweest.
Maar mijn merrie gaat helaas nog niet lukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 22:04 



 
Profiel   

Ahh helaas. hoop voor jedat ie snel weer goed loopt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 22:10 



 
Profiel   

MimixDaina schreef
Dat ben ik idd. Heb overigens nergens gezegd dat ik het niveau ben onrgroeid maar dat ik de manier van rijden op de maneges niet fijn vind. Heb er namelijk geen behoefte aan paarden te schoppen en te slaan.


Wat een fijne opmerking om te lezen, dit lees ik graag!

Ik zelf heb zo'n 7 jaar op een manege gereden, vele jaren erna 1/2 keer per maand een buitenrit van een uur. Ik kocht mijn paard op mijn 21ste geloof ik en kwam er toen pas achter dat ik nog steeds beginnend ruiter was..
Sterker nog, ik vind mezelf ondanks zeer geregeld lessen nog steeds geen gevorderd ruiter met de ondertussen vele rijuren 'bewust' rijden. Maar alle 3 de gangen beheersen maakt je niet gevorderd in mijn opinie en zeker niet op een manege, zoals ik deze ken tenminste. Om even niet alle maneges oven 1 kam te scheren.
Tot nu toe zou mijn antwoord zijn, als jij bewust kan controleren waar je naar kijkt, hoe je schouders staan, je bekken, je knieën, je onderbenen, je navel etc etc, maar dan allemaal tegelijk, ben je een gevorderde ruiter. En als weet wat voor impact dat heeft op het paard.
Uit een advertentie zou ik opvatten dat jij niet zomaar bij een schrik sprong van het paard af gelazerd kan worden of weet van doorzetten als het paard graag nieuwe mensen uittest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 22:16 



 
Profiel   

De manege liet mij gewoon fysiek slecht voelen en ik was opgegeven moment de motivatie kwijt om te rijden omdat het absoluut niet goed ging (schreeuwende en boze instructrice) en dan ook nog zwaar tegen in gaan wat mij is bijgebracht(geen dieren slaan of schoppen).

echter voor iedereen die dit leest. Ik zie mijzelf echt nog als een absolute beginner, maar ben gewoon benieuwd wat mensen een beginner vinden en wanneer niet. Omdat hier veel meningsverschil in zit.
Ik ga natuurlijk absoluut bijleren en als ieder ¨paardenmeisje¨ heb ik natuurlijk de droom ooit later in de top te komen hahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 22:20 



 
Profiel   

Dat gaat vast wel lukken hoor met jou manier van denken.

Manege de boschhoeve in soerendonk heb ik wel goede verhalen van gehoord. Maar geen idee of het zo is want is van horen zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 22:25 



 
Profiel   

super lief! ik zal eens kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 22:41 



 
Profiel   

Ik ben zelf geen top ruiter en denk ook niet dat ik het paard iets bij breng. Maar ben ook zeker geen beginner meer.

Ik heb zelf ook een pony die op de grond niet geschikt is voor een beginner. Gewoonweg omdat ze nog niet alles kan en enthousiast is, dat is voor een beginner overweldigend. Voor sommige 'ervaren' paarden mensen ook ben ik achter gekomen.
Al kan mijn vriend die niks van paarden weet beter met haar overweg dan sommige stalgenoten die al jaren een paard hebben...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 22:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen