Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat vinden jullie een beginnende ruiter?

 
Profiel   

Hoi!

Je ziet heel vaak mensen zeggen ¨niet geschikt voor beginnende ruiter¨. Wat vinden jullie een beginnende ruiter? En war zouden jullie mij zetten kwa rijden?

Ik rij nu iets meer dan een jaar. echter de eerste 8/9 maanden maar 1x in de maand. Nu 1 a 2x in de week op jonge en ook ervaren spring/sportpaarden. Ik kan stap en draf zelfstandig en een makkelijker paard dan ook nagevelijk rijden. Mijn balans is echter nog niet het beste. Galop zijn we sinds vorige week meebezig.
Ik ben er uiteraard met meerdere instructrices aan het werken aan mijn rijden!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 13:19 



 
Profiel   

Jij bent wat mij betreft nog een beginnende ruiter.

Ervaren is iemand die verschillende paarden goed op waarde kan schatten in de omgang en het rijden, en daar ook naar kan handelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 13:23 



 
Profiel   

Dan ben je een beginnende ruiter. Wanneer in een advertentie staat dat het paard niet geschikt is voor een beginnende ruiter dan ga ik er vanuit dat er een ruiter wordt gezocht die het paard wat kan bijbrengen. En dus niet alleen andersom, dat het paard de ruiter moet leren rijden.

Je kan hier denk ik verder geen rij-uren aan vasthangen want dat is zo afhankelijk van de ruiter zelf, de instructie en de paarden die zijn gereden.

Wat leuk dat je zo fanatiek bezig bent met leren paardrijden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 13:26 



 
Profiel   

Ik vind een beginnende ruiter iemand die nog erg werkt aan hun eigen balans en nog niet alle gangen goed of niet beheerst. De focus ligt meer op de ruiter dan het paard.
Licht gevorderd vind ik iemand die de gangen beter beheerst maar meer rijtechnisch verfijnder gaat worden en een betere balans en bewustwording krijg van hun lijf.
Een gevorderde ruiter vind ik iemand die alle gangen goed beheerst, maar ook precies weet actie gevolg van hun lijf en houding effect heeft op het paard en goed aanvoelt wat een dier nodig heeft op dat moment om technisch beter te worden. Ook meer kennis van biomechanica en balans van het paard.

Onzekerheid zie ik eigenlijk in alle niveaus. Het gaat er om dat je weet wat het doet met je lijf, hoe het voelt en wat je er aan moet doen om te ontspannen of zelf leren af te vloeien. Net als je aan leert voelen waar een paard spanning heeft en hoe je daar mee om moet gaan.

Hoe gaat er ook niet om hoe lang je rijdt, maar hoe je rijdt.


Laatst bijgewerkt door Bralindy op 29-12-21 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 13:29 



 
Profiel   

Ja voor mij ben je ook nog een beginner. Wat niet erg is, zo begint iedereen namelijk :D

Ervaren is voor mij iemand die een goede balans heeft in alle gangen.
Ook de handen en benen goed stil kan houden.
Dat als een paard eens een stukje opzij springt of versnelt dan niet aan de teugels hangt.
Verschillende paarden begrijpt en daar op in kan spelen.
Nageeflijk rijden vanuit zit en been doet, niet door friemelen en frutten met de handen. een paard van achter naar voren rijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 13:29 



 
Profiel   

MimixDaina schreef
Hoi!

Je ziet heel vaak mensen zeggen ¨niet geschikt voor beginnende ruiter¨. Wat vinden jullie een beginnende ruiter? En war zouden jullie mij zetten kwa rijden?

Ik rij nu iets meer dan een jaar. echter de eerste 8/9 maanden maar 1x in de maand. Nu 1 a 2x in de week op jonge en ook ervaren spring/sportpaarden. Ik kan stap en draf zelfstandig en een makkelijker paard dan ook nagevelijk rijden. Mijn balans is echter nog niet het beste. Galop zijn we sinds vorige week meebezig.
Ik ben er uiteraard met meerdere instructrices aan het werken aan mijn rijden!


Dus de eerste 8 maanden heb je 8 x gereden, en in de 4 maanden daarna globaal 12 tot 20 x.
Dus je hebt maximaal een keer of 30 a 35 op een paard gezeten. Dan ben je nog een beginnende ruiter.
En in eerste instantie zou je dan denken 'maar wel eentje met behoorlijk wat talent', omdat je aangeeft ook 'nagevelijk te kunnen rijden'. Maar als ik dan zie dat je balans nog niet de beste is, en dat je pas sinds vorige week ook de galop oppakt, heb ik het vermoeden dat die 'nagevelijkheid' nog van wat later orde is ;)

Voor dit moment ben je nog een beginner. Waar overigens helemaal niets mis mee is. Zijn we allemaal geweest, en een aardig deel van ons is die status eigenlijk ook nooit ontgroeit. En ook daar is helemaal niks mis mee :)


Ik vind trouwens de uitspraak over paarden "niet geschikt voor beginners" niet altijd wat zeggen over het rij-niveau wat iemand moet hebben hoor. Ik heb er ook wel eens op stal gehad die met rijden prima geschikt zouden zijn voor een beginner, maar in de omgang niet. En andersom ook. Dus zo'n uitspraak behoeft wat mij betreft eigenlijk wel altijd een toelichting.

Edit: laatste alinea toegevoegd


Laatst bijgewerkt door Eatshay op 29-12-21 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 13:35 



 
Profiel   

Ik vindt dat altijd een moeilijke vraag....
Ik heb al 25 jaar eigen paarden en juist daardoor beschouw ik mezelf als een beginner.
Op mijn eigen paarden kan ik best leuk sturen, die ken ik van A tot Z maar wanneer je mij op een vreemd paard zet loop ik te stuntelen als een beginner. Ik denk daarom dat het om een ervaren ruiter te worden goed is om regelmatig op andere paarden te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 13:40 



 
Profiel   

Ik vind mijzelf idd ook nog een beginner overigens!

Het nageefelijk rijden is iets wat ik van een van mijn instructrices ook al gelijk moet kunnen toepassen zodat het paard ook ¨optimaal¨ loopt.

En natuurlijk is beginner zijn helemaal niks slechts! iedereen begint ergens. Ik vind het persoonlijk wel dan lastig inschatten wat ze dan precies bedoelen met niet geschikt voor beginners, want waarom dan niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 14:04 



 
Profiel   

En vergeet alles ernaast ook niet. Of je wel of geen beginner bent, gaat niet alleen over het rijden zelf. Veel belangrijker is de omgang. Luistert het paard naar je of loopt het door je heen. Kun je er rustig mee wandelen of het paard longeren etc. Want mocht je bijvoorbeeld ooit een eigen paard kopen, dan is het rijden maar een klein deel ervan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 14:09 



 
Profiel   

MimixDaina schreef
Ik vind mijzelf idd ook nog een beginner overigens!

Het nageefelijk rijden is iets wat ik van een van mijn instructrices ook al gelijk moet kunnen toepassen zodat het paard ook ¨optimaal¨ loopt.

En natuurlijk is beginner zijn helemaal niks slechts! iedereen begint ergens. Ik vind het persoonlijk wel dan lastig inschatten wat ze dan precies bedoelen met niet geschikt voor beginners, want waarom dan niet?

Dat zou aan het paard zelf kunnen liggen. Als de eigenaar weet dat het paard baat heeft bij iemand die stevig in zijn schoenen staat en zijn mannetje kan staan, dan is het niet heel erg waarschijnlijk dat een beginnende ruiter - die in jouw specifieke geval dan balans mist - dat aan dat paard kan bieden. Stel ik zou mijn paard verkopen, en ik weet dat hij heel erg kan klieren als iemand zijn grenzen niet aangeeft, dan zou ik hem niet aan een persoon verkopen die niet zijn of haar grenzen aangeeft :) Maar het zou ook kunnen dat het paard ook nog lerende is en juist moet leren van de ruiter ipv de ruiter van het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 14:12 



 
Profiel   

Als ik 1 van onze pony's zou verkopen, zal dat er bij deze pony ook in staan. Daar bedoel ik dan mee dat een ruitertje wel weet wat hij/zij moet doen als hij eens iets uitprobeert. Iemand die er wel aan kan/durft te rijden.
Voor mij is een beginner iemand die dat iig nog niet kan door gebrek aan ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 14:15 



 
Profiel   

'Niet geschikt voor beginners' wordt in mijn ogen vaak in advertenties gezet als het paard het goed doet met een (zeer) ervaren paardenmens/ruiter en dus ook sturing nodig heeft om leuk in de omgang en leuk om te rijden te blijven. Sommige paarden accepteren een ruiter in onbalans of een mens dat niet consequent is, maar sommigen gaan daarmee ook aan de haal/nemen de leiding over/raken in de war en daarmee soms "lastig" (tussen heel grote aanhalingstekens, want dit ligt dan niet aan het paard maar aan het gebrek aan kunde van de ruiter).

Als je met jouw ervaring op zoek zou willen naar een pony/paard, zou ik juist zoeken op de paarden waar echt duidelijk bij staat dat ze geschikt zijn voor beginnende ruiters / bomproof zijn / een paard van 10+ jaar dat al het e.e.a. gezien en gedaan heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 14:21 



 
Profiel   

Mijn nichtje van 10 is op de manege een gevorderde ruiter maar ik vind haar toch nog een beginner. Laat het haar maar niet horen. :') Iedereen moet ergens beginnen toch
Stap draf galop, sprong kunnen maken en het paard kunnen aanvoelen, kunnen reageren, weten wat je kunt/moet doen in bepaalde situaties, leiderschap kunnen geven, is voor een gevorderde ruiter imo

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 14:24 



 
Profiel   

MimixDaina schreef
Ik vind het persoonlijk wel dan lastig inschatten wat ze dan precies bedoelen met niet geschikt voor beginners, want waarom dan niet?


Ik denk dat dat ook alleen maar een heel goede vraag is.

Als ik even naar mijn eigen paarden van dit moment hier kijk, dan is er eigenlijk maar 1 écht geschikt voor beginners in alle opzichten. Die is verstandig, beleefd, voorzichtig, bomproof en brengt z'n ruiter altijd weer veilig thuis. Daar zou ik een kind nog in z'n eentje mee het bos hier in durven sturen (bij wijze van spreken dan uiteraard he). Die gaat niet op tenen staan, gaat de begeleider niet voorbij, als zijn ruiter de balans verliest gaat 'ie stappen tot de ruiter weer recht zit, etc. Schat van een beest. Heeft ook de wereld aan ervaring, is onder meer mee gecrosst in het verleden. Die kijkt echt nergens meer van op al zet ik een hele kleuterklas op z'n rug en landt er een luchtbalon in z'n paddock :D

Qua rijden heb ik er hier ook wel meerdere die prima geschikt zouden zijn voor een beginner. (Hoewel ik persoonlijk geen voorstander ben van een paard alléén maar door een beginner te laten rijden, stomweg om hem wel gehoorzaam/voorwaarts/recht/gezond etc te houden). Maar als ik dan kijk naar alles er omheen, dan is de brave merrie waar ik nu aan denk als ze hengstig is echt wel een b*tch in de stal en met poetsen/zadelen. En de zoete ruin is gewoon van nature echt lomp. Bedoelt 'ie echt niet rot hoor, maar daar doet het niet minder zeer om als hij je plet in de deuropening bijvoorbeeld.

De jonge beesten die ik hier heb staan (het gros), vind ik sowieso niet geschikt voor beginners. Maar groen + groen is in mijn optiek vooral een prima recept om bont&blauw te krijgen, dus dat zou ik ook uberhaupt niet proberen.

Overigens heb ik hier ook een shetje lopen waarvoor wel eens kinderen (met of zonder ouders) komen of ze er wat mee mogen doen, maar dat is een echte sh.i.tlander. Een uitgekookt kreng is het, dat wil ik geen kind aandoen :')

Dus tja. Wat is dat nou precies, dat 'geschikt voor beginners'?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 14:30 



 
Profiel   

Ik heb twee paarden. Eentje is zeer geschikt voor beginners en de andere zeker weten niet. Dit verschil zit hem puur in dat de ene super braaf is, nergens van schrikt, maar ook niet in de stress schiet als zn ruiter iets onverwachts doet of misschien niet helemaal subtiel is in de hulpen. Mijn andere paard vindt veel spannend en heeft daarbij begeleiding nodig. Hij kan dus af en toe bijvoorbeeld wegspringen onder het zadel. Ook kan hij in de omgang soms iets onverwachts doen en vindt ie dingen spannend. Als je zelf onervaren bent dan weet je soms niet helemaal waar je mee bezig bent en breng je juist meer spanning mee voor het paard.

Als je van de manege af komt zou ik sowieso geen paard nemen die geadverteerd staat als ‘niet geschikt voor beginners’. Deze zijn vaak of totaal niet braaf, of sensibel/heet.

Maar als je pas net aan de galop begint ben je zeker weten een beginnende ruiter. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 15:20 



 
Profiel   

Eigen paard komt sowieso pas als mijn rijden beter is! Echter ben ik wel al aan het rondscrollen op fb, mp etc om de prijzen in de gaten te houden, wat er nu op de markt staat kwa aanbod(waar meer vraag naar is etc), welke stallen goed of slecht zijn etc. Beetje aan het inlezen dus!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 15:31 



 
Profiel   

Er zijn heel veel redenen waarom iemand 'niet voor beginners' in een advertentie kan zetten. Soms gaat het om onervaren paarden die iemand nodig hebben die ze kan begeleiden, maar soms is het ook een paard waar je goed moet kunnen blijven zitten omdat ie er dagelijks een rodeo uitgooit, een beest waar geen land mee te bezeilen valt of een eigenaar die niet wil dat het paard naar een meer beginnende ruiter gaat :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 15:45 



 
Profiel   

Zolang je zelf een paard niet beter kunt maken, ben je een beginnende ruiter in mijn ogen :) ik krijg regelmatig de vraag of ik bijrijders zoek, en zonder uitzondering komen ze allemaal van de manege, en die zijn niet helemaal geschikt :+

Ik zou een beginner altijd aanraden een ouder, goed opgeleid en correct gereden paard te kopen, die het niet op de automatische piloot toch wel goed doet. De reden daarvoor is dat je dan ook echt leert rijden, en zelf later handig wordt. De hele brave, ervaren paarden zijn geschikt voor de ultieme beginner, maar die blijven zoet, hoe een idioot die beginner ook is :+

Maar een paard waarvan je ook terugkrijgt wat je niet goed doet, maar zelf te goed opgeleid zijn, om te onthouden hoe het wel moet, maar niet in de stress schieten of een rodeo gaan geven, zijn prima geschikt voor iets ervaren beginners.

overigens heb ik geen beginnerspaarden. Ik ben het type van heet, sensibel, ril.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 16:00 



 

Ik vind een ruiter die alleen nog wat rondstuurt en de gangen beheerst een beginner, onafhankelijk van hoe lang iemand rijdt.
Als je je paard bewust traint, met training kan verbeteren en onafhankelijk zit ben je geen beginner meer. Je maakt dan de overstap van “meeliften” naar actief rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 16:44 



 
Profiel   

MimixDaina schreef
Ik vind mijzelf idd ook nog een beginner overigens!

Het nageefelijk rijden is iets wat ik van een van mijn instructrices ook al gelijk moet kunnen toepassen zodat het paard ook ¨optimaal¨ loopt.

En natuurlijk is beginner zijn helemaal niks slechts! iedereen begint ergens. Ik vind het persoonlijk wel dan lastig inschatten wat ze dan precies bedoelen met niet geschikt voor beginners, want waarom dan niet?

Ik heb bijvoorbeeld een paard staan dat ondanks dat hij goed zadelmak is, nog steeds kan schrikken van een ruiter die uit balans is. En ik heb het vermoeden dat hij dan ook blijft rennen totdat de ruiter er af is, omdat hij die onbalans te eng vindt.

Paarden die snel schrikken en dan bijvoorbeeld wegspringen of omdraaien vind ik ook niet geschikt. Beginnende ruiters kunnen dat meestal nog niet uitzitten en dat is voor het vertrouwen van beide gewoon niet fijn.

Een ander paard dat ik heb gehad, had wat nare ervaringen onder het zadel en had heel erg behoefte aan een stille hand. Bij mensen die dat niet hadden, bouwde hij veel spanning om en als het echt mis ging, moest je oppassen dat je kopstoot kreeg terwijl je er op zat, zo hoog kwam zijn hoofd.
Dus daar laten we ook maar geen mensen op rijden die niet de stille hand hebben, zoals beginners die stiekem nog wel eens zich in balans houden aan de teugels.

Tja, zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden geven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 18:13 



 
Profiel   

Mijn ruin kan ik iedereen op zetten.
Ben je eens onduidelijk in je hulpen zal hij hoogstens denken...ingewikkeld zeg, ik doe maar niets.
Zit je uit balans zal hij gewoon doorlopen.
Hij zal ook geen pas te hard gaan dan nodig.
Een ruiter die wel gevorderd is daar kan hij juist weer fijn bij lopen. Dan is het ineens een veel vlotter paard dat best wel netjes loopt.

Mijn merrie daarentegen is te onzeker daarvoor. Het is een super lief paard die overal enorm haar best in wil doen.
Is een ruiter dan onduidelijk raakt ze in de war en zal ze juist gaan panieken omdat ze het niet meer begrijpt.
Geen beginners zou niet zijn omdat ze geen lief karakter heeft, maar eigenlijk te lief en meedenkend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 18:19 



 
Profiel   

Ik denk dat de vraag op vele manieren is te interpeteren. Ik zelf maak ook echt nog onderscheid of het gaat om manege niveau of beginnend paardenhouder..

In mijn ogen kan je op een manege op het hoogste niveau rijden wat betreft de lessen maar bij het zoeken naar je eerste eigen paard toch nog jezelf behoorlijk vergalopperen op hoe breed je kennis en rijervaring daadwerkelijk is. Toen ik mijn eerste paard kocht op mijn 17e na 7 jaar manege lessen en verzorgpony ervaring, voelde ik mij uiteindelijk toch wel degelijk een beginnende ruiter..

mijn tip.. gezien de ervaring die je noemt, zou ik zeggen dat een eerste paard toch echt nog veel te vroeg is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 18:23 



 
Profiel   

MimixDaina schreef
Ik vind mijzelf idd ook nog een beginner overigens!

Het nageefelijk rijden is iets wat ik van een van mijn instructrices ook al gelijk moet kunnen toepassen zodat het paard ook ¨optimaal¨ loopt.

En natuurlijk is beginner zijn helemaal niks slechts! iedereen begint ergens. Ik vind het persoonlijk wel dan lastig inschatten wat ze dan precies bedoelen met niet geschikt voor beginners, want waarom dan niet?


Daar zou ik met iemand die nog zo kort rijdt nog niet aan beginnen. Dat resulteert meestal in trekken en zagen.
Ik zou met een beginnende ruiter/amazone starten met werken aan een onafhankelijke zit. Liefst aan de longe. Als dat voor elkaar is, leren voelen wat balans en takt is en dan komt de nageeflijkheid vanzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 18:24 



 
Profiel   

Babootje schreef
MimixDaina schreef
Ik vind mijzelf idd ook nog een beginner overigens!

Het nageefelijk rijden is iets wat ik van een van mijn instructrices ook al gelijk moet kunnen toepassen zodat het paard ook ¨optimaal¨ loopt.

En natuurlijk is beginner zijn helemaal niks slechts! iedereen begint ergens. Ik vind het persoonlijk wel dan lastig inschatten wat ze dan precies bedoelen met niet geschikt voor beginners, want waarom dan niet?


Daar zou ik met iemand die nog zo kort rijdt nog niet aan beginnen. Dat resulteert meestal in trekken en zagen.
Ik zou met een beginnende ruiter/amazone starten met werken aan een onafhankelijke zit. Liefst aan de longe. Als dat voor elkaar is, voelen wat balans en takt is en dan komt de nageeflijkheid vanzelf.

Precies, als een ruiter met 35 uur rij ervaring zegt nageeflijk te rijden dan mag dat zelfs niet op mijn super brave ruin geprobeerd worden.

een paard komt vanzelf daar te lopen als hij aan het been en zit gereden is.
Frummelende handjes zijn hier afstappen. of zelfs met zo weinig rijuren niet eens opstappen.
Want dat kan nooit, echt nooit op de goede manier gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 18:27 



 
Profiel   

Babootje schreef
MimixDaina schreef
Ik vind mijzelf idd ook nog een beginner overigens!

Het nageefelijk rijden is iets wat ik van een van mijn instructrices ook al gelijk moet kunnen toepassen zodat het paard ook ¨optimaal¨ loopt.

En natuurlijk is beginner zijn helemaal niks slechts! iedereen begint ergens. Ik vind het persoonlijk wel dan lastig inschatten wat ze dan precies bedoelen met niet geschikt voor beginners, want waarom dan niet?


Daar zou ik met iemand die nog zo kort rijdt nog niet aan beginnen. Dat resulteert meestal in trekken en zagen.
Ik zou met een beginnende ruiter/amazone starten met werken aan een onafhankelijke zit. Liefst aan de longe. Als dat voor elkaar is, leren voelen wat balans en takt is en dan komt de nageeflijkheid vanzelf.

Je moest eens weten hoeveel mensen ik nog aan de longe zet....... eerst zitles :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 18:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen