Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Plotse stress op buitenrit

 
Profiel   

Ik zou het persoonlijk oplossen door gewoon niet meer met hun te gaan rijden. Eigenlijk had ik dat al na de vorrige keer niet gedaan.

Maar we lezen nu 1 kant. Ik heb jaren endurance ritten gemaakt op amateur nivo hoor. Maar soms reden er dressuur ruiters mee die zogezegd de ervaring hadden maar die konden het niet bijhouden of hadden een vervelend paard onderweg. Soms zelfs stuiterend en de ruiter zat dan al even gestresst wat dan die reactie veroorzaakte. Uiteraard pasten wij ons dan aan. Maar dat was vaak een lange zit aangezien het vaak ritten van vijf uur waren. In een langzamer tempo dus langer ;)

Als die vrienden laat maar zeggen bijna dagelijks met hun paard buiten rijden in relax stand en jij gaat zo nu en dan een x mee met jou paard die dat niet zo gewend is en je er zelf onzeker van wordt omdat je vooral dressuur rijd dan ligt het probleem niet bij de vrienden. Ook niet bij jou maar daar zit een nivo verschil en gek genoeg is het op buitenrit dan zo dan hun nivo hoger ligt en waarschijnlijk niet naar jou zin en zijn ze ook niet bezig met netjes ;)

Ik was er niet bij dus kan niet oordelen. Maar wel werkt het niet voor jou en daar zou het bij mij stoppen. Je doet het voor de lol ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 23:36 



 
Profiel   

Zo sterke post van je TS!!! Je kan het eigenlijk heel goed analyseren :j (let je wel een beetje op dat je jezelf niet gek maakt? :D )

Dus helder:

je voelde je genegeerd, niet fijn behandeld. Dat is iets wat je absoluut vanuit de ik-vorm, zonder oordeel naar hen, kunt aankaarten. Zij wandelen immers ook zonder ongelukken blijkbaar dus ik zou niet focussen op hun gebrek aan controle maar wel op jouw gevoel. Je kunt wel feitelijke dingen melden: ‘ik merkte op dat punt dat rustig draven niet kon’ bvb. Maar mss staan ze er gewoon heel anders in. Maar jouw gevoel telt net zo goed. Of je het nu meldt of niet aan hen, jouw gevoel heeft net zoveel waarde als dat van hen. In het eind heeft iedereen of niemand gelijk e.

Wat gecontroleerd willen rijden betreft: das idd gewoon een andere visie op rijden … het 1 is niet per se slechter dan het ander. Maar aangezien dit vaak nauw verbonden ligt met persoonlijke waarden (hoe wil ik omgaan met een dier? Met mijn veiligheid? Etc) hebben we de neiging om andere visies te veroordelen. Dat zou ik wel echt voor jezelf houden persoonlijk of heel erg vanuit de ik vorm omschrijven als je het er toch over wilt hebben. Sommige mensen aanvaarden ook prima advies (Hey oefen jij wel eens tempowisselingen? Daar wordt de mijne zo fijn van!), andere moeten daar niets van weten.

Als laatste: wees niet onzeker! Er is maar weinig echt goed of fout in de wereld. Laat je niet vangen door de guilt trip.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 00:15 



 
Profiel   

Laibadji schreef
Ik vermoed dat de snaar die ze raken is dat je rekening houdt met iedereen. Ik zelf ben iemand die zeer veel rekening houdt met iedereen rondom mij. Het is belangrijk dat iedereen de rit leuk vindt. En dat gevoel had ik niet. Het was naar mijn gevoel een egoïstische rit vanuit eigen belang.


Ik heb een tip voor je, JUIST omdat je graag rekening houdt met iedereen: begin met rekening houden met jezelf.
Goede kans dat je hier vaker tegenaan loopt in je leven. Jouw normen en waarden zijn niet dezelfde als die van anderen. En dan kun je best vaak teleurgesteld worden. Dus wees lief voor jezelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 14:52 



 
Profiel   

Nog even een afsluitende update.

Dit topic is voor mij waardevol geweest. Dank je wel hiervoor. Vooral de persoonlijke denkvragen apprecieer ik enorm.

Gisteren ook met mijn trainer gebeld. En het deed mij deugd om te horen dat zij mijn paard hier 100% in herkent en dat dergelijke manier van rijden totaal niet bij zijn karakter past. Hij is hiervoor veel te gevoelig. Wat niet wil zeggen dat we niet mogen boscrossen maar wel meer opgebouwd en voldoende rust zoeken en controle. Ze was zelf heel kwaad op de mederuiters. Ik ben blij met deze woorden omdat mijn trainer iemand is die gewoon haar gedacht zegt en als ik de 'oorzaak' zou zijn ze mij dit ook zou zeggen.

Ze vond het vooral knap dat ik de rit heb uitgereden zonder de grond te kussen >;)

Ik ga ook de vrienden hierover aanspreken. Meerijden doe ik niet meer. Hun manier van rijden is niet de mijne. De ene manier van rijden is niet beter of slechter maar gewoon anders. En dat is ok, enkel voor mij en mijn paard werkt het niet. En dat mag ook. Zo ga ik het hen ook verwoorden en dan ben ik er zeker van dat de vriendschap kan blijven duren. Wanneer ik zou blijven meerijden betwijfel ik dat omdat ik alles zou opkroppen. (En ik ken mezelf, dan vliegt het er op een moment toch uit en dan zijn we verder van huis + dat zou ook niet eerlijk naar hen toe zijn.)

Dus bedankt iedereen. +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 10:17 



 
Profiel   

Verstandig om te bespreken :) (ipv 'aanspreken')
Probeer idd wel uit de verwijten te blijven (ook niet noemen dat je trainer kwaad was bijv.).
Wat je zegt, het matcht niet, jullie hebben andere verwachtingen van een leuke buitenrit en dat is oke :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 10:27 



 
Profiel   

Gezien de toon van je openingspost en ook van je afsluiting, inderdaad nog 1 tip: blijf weg uit de verwijtende sfeer.
Misschien is het leuker/handiger/gezelliger om voor te stellen om een volgende keer gezellig samen koffie te gaan drinken om bij te kletsen ipv buiten te rijden, omdat jullie rijstijlen wat te ver uit elkaar liggen om voor jou ontspannend te kunnen zijn ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 10:36 



 
Profiel   

Oei komt het nog verwijtend over? :o Dat was niet de bedoeling. Ben wel een Belgje dus misschien zit er daar talig een verschil en misschien ook niet :+ Ik neem jullie tips zeker mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 11:09 



 
Profiel   

Ik vind het stukje naar je vrienden toe in je laatste post niet verwijtend overkomen. Je bent er duidelijk over dat je gemerkt hebt dat jullie een verschillende rijstijl hebben en dat die van hen niet zo goed bij jou en je paard past.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 11:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen