Oude pony staat sip op de wei, cushing test?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Oude pony staat sip op de wei, cushing test?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 21:59

Hoi, mijn haflingermerrie van 31 staat de laatste tijd wat sip voor zich uit te staren op de wei. Ze heeft wel wat ouderdomskwaaltjes zoals artrose (hier krijgt ze supplementen en pijnstilling voor), en een slecht gebit. Ondanks haar slechte gebit ziet ze er nog mooi gevuld uit.
Ze is altijd een vrolijke merrie geweest, en als dit de laatste jaren niet zo was kon ik altijd een oorzaak aanwijzen; peesblessure, last van haar tanden, maagzweren, etc. Nu vind ik het lastig, ze staat gewoon echt te suffen op de wei maar ik heb niet het idee dat haar benen pijn doen ofzo. Wel valt me op dat ze zoveel drinkt de laatste weken.

Met dat vele drinken en het sip zijn in gedachten, zou een cushing of PPID test een idee zijn? Verder heeft ze geen symptomen zoals de vacht, hoefbevangen, etc. Vind het zo lastig, misschien is de koek gewoon op en moet ik de knoop doorhakken en haar laten gaan. Ze staat aan huis en ik zie haar te vaak sip op de wei staan, er moet wel iets veranderen :(

Iemand ervaring met oude, sippe pony's?

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:19

Waarom niet zou ik zeggen? Ze hoeven absoluut niet alle symptomen te hebben. Hier was mijn paard alleen wat slomer en hij zat wat dikker in zijn vacht, maar hij bleek toch een hoge waarde te hebben. 1 op de 5 paarden boven de 15 jaar heeft PPID, dus het is helaas geen zeldzame ziekte.

Mocht dit het niet zijn heb je het in elk geval uitgesloten :) Een algemene bloedtest meenemen kan je ook altijd nog voor de zekerheid doen natuurlijk.

Ons paard is overigens erg opgeknapt door de Prascend!

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 22:31

Ja goed punt, waarom niet :Y) ergens omdat ze het meest voorkomende symptoom (de afwijkende vacht) niet heeft en het totaal uit de lucht gegrepen lijkt?

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:37

Een afwijkende vacht is niet het meest voorkomende symptoom en ontstaat soms pas na 5 jaar onbehandelde Cushing. Sommige PPIDers krijgen nooit een afwijkende vacht.

Gezien de leeftijd is de kans op PPID best reeel. Hier viel het na het starten van de medicatie pas op hoeveel kleine ouderdomsdingetjes helemaal geen ouderdom maar Cushing bleken te zijn. Ineens had ik ook weer een ondeugende senior die mee deed met het spelen. Weer meer haantje de voorste was bij het voeren. Wondjes genazen beter. Ze dronk fors minder, schonere stal. Spierverdeling werd mooier (ondanks volledig pensioen). Minder last van de warmte in de zomer. Nooit meer een hoefzweer gehad ondanks dat ze in het laatste jaar voor de medicatie daar wat gevoelig voor werd.
Opzich allemaal geen mega grote klachten maar achteraf heb ik dankzij de medicatie nog 9 jaar kwaliteitsjaren kunnen geven.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 22:45

Odysseus schreef:
Een afwijkende vacht is niet het meest voorkomende symptoom en ontstaat soms pas na 5 jaar onbehandelde Cushing. Sommige PPIDers krijgen nooit een afwijkende vacht.

Gezien de leeftijd is de kans op PPID best reeel. Hier viel het na het starten van de medicatie pas op hoeveel kleine ouderdomsdingetjes helemaal geen ouderdom maar Cushing bleken te zijn. Ineens had ik ook weer een ondeugende senior die mee deed met het spelen. Weer meer haantje de voorste was bij het voeren. Wondjes genazen beter. Ze dronk fors minder, schonere stal. Spierverdeling werd mooier (ondanks volledig pensioen). Minder last van de warmte in de zomer. Nooit meer een hoefzweer gehad ondanks dat ze in het laatste jaar voor de medicatie daar wat gevoelig voor werd.
Opzich allemaal geen mega grote klachten maar achteraf heb ik dankzij de medicatie nog 9 jaar kwaliteitsjaren kunnen geven.


Oh wat goed! Zou geweldig zijn als dat hier ook zo zou gaan.
V.w.b. die symptomen, ik las dat de afwijkende vacht en hoefbevangenheid meest voorkomend waren. Vandaar. Inderdaad heeft ze er zeker de leeftijd wel voor.

Ik ga morgen de DA bellen voor een bloedonderzoek!

Skessa_
Berichten: 10605
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:58

Toevallig is mijn dierenarts vd week geweest en we hebben het ook even over cushing gehad en zij zei dat testen op cushing nu eigenlijk helemaal geen nut heeft. Kan je beter rond september/oktober doen.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 23:06

Skessa_ schreef:
Toevallig is mijn dierenarts vd week geweest en we hebben het ook even over cushing gehad en zij zei dat testen op cushing nu eigenlijk helemaal geen nut heeft. Kan je beter rond september/oktober doen.


Oh echt? Waarom is dat?

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:12

Skessa_ schreef:
Toevallig is mijn dierenarts vd week geweest en we hebben het ook even over cushing gehad en zij zei dat testen op cushing nu eigenlijk helemaal geen nut heeft. Kan je beter rond september/oktober doen.



Het mooiste moment is de seasonal rise (sep tm nov) omdat dan het verschil tussen PPIDers en gezonde paarden extra groot wordt. Echter houdt de afkapwaarde hier rekening mee, dus ook buiten de seasonal rise kun je testen.

Zoals je kan zien zitten paarden met PPID het gehele jaar boven de afkapwaarde, maar éxtra in de seasonal rise (wanneer de dagen korter worden).

Afbeelding

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:17

Odysseus schreef:
Een afwijkende vacht is niet het meest voorkomende symptoom en ontstaat soms pas na 5 jaar onbehandelde Cushing. Sommige PPIDers krijgen nooit een afwijkende vacht.

Gezien de leeftijd is de kans op PPID best reeel. Hier viel het na het starten van de medicatie pas op hoeveel kleine ouderdomsdingetjes helemaal geen ouderdom maar Cushing bleken te zijn. Ineens had ik ook weer een ondeugende senior die mee deed met het spelen. Weer meer haantje de voorste was bij het voeren. Wondjes genazen beter. Ze dronk fors minder, schonere stal. Spierverdeling werd mooier (ondanks volledig pensioen). Minder last van de warmte in de zomer. Nooit meer een hoefzweer gehad ondanks dat ze in het laatste jaar voor de medicatie daar wat gevoelig voor werd.
Opzich allemaal geen mega grote klachten maar achteraf heb ik dankzij de medicatie nog 9 jaar kwaliteitsjaren kunnen geven.

Vergelijkbare ervaring hier.

Ik zou zeker testen. Op de leeftijd van 31 is kans op PPID echt reeel.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:23

Je kan ook in overleg starten met die medicijnen en dan kijken of je een verschil merkt. Dat raadde mijn dierenarts aan met wel enkele cushing klachten.
Die test was best duur buiten het seizoen om vond ik (in sept/okt is wel veel korting).

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:39

Skessa_ schreef:
Toevallig is mijn dierenarts vd week geweest en we hebben het ook even over cushing gehad en zij zei dat testen op cushing nu eigenlijk helemaal geen nut heeft. Kan je beter rond september/oktober doen.

Klopt niet helemaal, ik heb toevallig een webinar gekeken van een dierenarts. Er zijn normaalwaardes waarnaar gekeken wordt. Bij paarden met PPID zijn de waardes ook buiten de seasonal rise verhoogd

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 00:22

Ik zou juist buiten de seasonal rise testen. Er zijn veel paarden die in de seasonal rise 'vals positief' testen, omdat alle paarden dan wel wat hoger kunnen zitten. Een echte PPID'er scoort ook buiten die piek hoog.

Destijds heb ik mijn pony begin februari laten onderzoeken. Hij was zichzelf niet (sloom en futloos) en hij had een pluizige vacht. Zijn waarden bleken ruim in de PPID-zone te zitten en hij knapte in twee maanden tijd al zo veel op van Prascend. In het voorjaar kreeg hij een normale zomervacht en hij was weer zijn enthousiaste zelf in het bos. Overigens is hij nooit hoefbevangen geweest.

Benieuwd wat eruit komt bij jouw pony. Hopelijk iets waar wat aan te doen is zodat ze weer wat minder sip is.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Oude pony staat sip op de wei, cushing test?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:05

Hier ook 2 met PPID die geen rare krulletjesvacht hebben.
Wel is het zo dat de ene altijd al een aparte vacht gehad heeft (heel lang), en de ander verhaart de laatste jaren enorm slecht.

Een heel subtiele aanwijzing is het ontbreken van de 'deuken' boven de ogen. Mijn merrie is 21, mijn ruin 14, en beide hebben geen deuken boven de ogen.

Ik zou inderdaad gewoon laten testen, ook nu komt het er prima uit mocht er sprake zijn van PPID. Medicatie kan veel doen, mijn merrie ging ook van futloos naar een happy rondstuiterende pony.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:17

Dispar_Vulgo schreef:
Je kan ook in overleg starten met die medicijnen en dan kijken of je een verschil merkt. Dat raadde mijn dierenarts aan met wel enkele cushing klachten.
Die test was best duur buiten het seizoen om vond ik (in sept/okt is wel veel korting).

Ik zou geen Prascend gaan geven zonder dat cushing is vastgesteld. Want het is een heavy middel.Niet goed als je het niet nodig hebt.Ook niet goed voor je portemonnee trouwens.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:41

Ik heb mijn oude ruin destijds op 27-jarige leeftijd in juni op PPID laten testen omdat ik hem bij een bosritje niet helemaal zichzelf vond. En hij kwam dat voorjaar voor de 2e keer niet helemaal mooi door de verharing heen. Nou waren er die beide jaren veel paarden die slecht uit het haar kwamen en merries die slecht drachtig werden door het koude voorjaar. Maar ik vertrouwde het toch niet. Uitslag: >250. Overduidelijk een PPID-er dus, maar daar zag je nauwelijks iets aan.

Pas toen ik, net als hierboven gemeld, de Prascend ging geven merkte ik op hoeveel kleine kwaaltjes verdwenen. Zo had hij heel vaak een opgezette koker, met het geven van de Prascend was dat helemaal weg.

Ik zou zeker even een bloedtest laten doen. Daarna in overleg met je dierenarts wat wijsheid is. Prascend is duur. Niet iedereen heeft de middelen om dat te geven. Voel je dan daarover ook niet schuldig, je paard heeft met 31 jaar al een hele mooie leeftijd.

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Re: Oude pony staat sip op de wei, cushing test?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:07

Hier geen ervaring met PPID, maar slecht gebit kan ook de oorzaak zijn. Constant pijn in de mond door bijv. EOTRH. Bij mijn merrie van 22 jaar (KWPN) zijn vier weken terug alle voortanden getrokken. Ze was voor de behandeling ook stil, chagrijnig naar haar maatje de minishet, onrustig. Nu ziet ze er heel tevreden uit, is rustiger en beter in haar hum en gaat weer meer glimmen. De pijn is weg. Ze is behandeld door Jan Kroes van DAP Krommerijnstreek.
Misschien eens goed overleggen met je eigen DA over PPID en gebit? Sterkte.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Oude pony staat sip op de wei, cushing test?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:30

Heb alleen ervaring met een shetlander die ppid waarde +700 had. (!!) geen krullend vacht, geen hoefbevangenheid... Enige wat bij hem opviel was een vreemd karakter. Aanvallen als je zijn wei in kwam.
Met prascend veranderde ook zijn gedrag zichtbaar. Liet zich wel weer aaien en verzorgen, viel niet meer aan.

Anoniem

Re: Oude pony staat sip op de wei, cushing test?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:35

Bij mijn vorige paard kwam ik er pas achter toen ze hoefbevangen werd uit het niets (in de bijna 20 jaar dat ik haar had nooit hoefbevangen geweest).
Voor de rest geen symptomen, normale vacht, niet extra drinken of wat dan ook.
Toen besloten geen prascend te geven omdat ze gewoon normaal was zoals altijd.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:44

nou ik had met een sip paard ook niet meteen laten testen op cushing hoor.


ik zou naar andere factoren gaan kijken?
het is gewoon rotweer voor de oudjes, het is koud en nat.
ik zie bij ons ook wel dat sommigen daar last van hebben.
kan de pony voldoende droog staan en liggen?
zeker even gaan liggen is wel heel belangrijk voor ze.

wat doe je verder nog met de pony?
misschien mist er toch wat uitdaging, je kunt wandelen, wat denkwerk geven.
staan er ook andere paarden bij die voor afleiding zorgen?
en zou zeker kijken of het “sip” zijn misschien met de voeding te maken kan hebben.
misschien is er wat tekort aan iets?

welke pijnstilling geef je trouwens,daar kan het sip zijn ook van komen

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 14:55

Dank allemaal voor de reacties! De DA belt me morgen terug om even te overleggen, maar ik wil sowieso laten testen op PPID.

V.w.b. haar gebit, ik had tot 2 jaar terug ook Jan Kroes toevallig, heb hem nooit gehoord over EOTRH. Door verhuizing nu een andere tandarts die 2x per jr komt en afgelopen november haar gebit nog heeft gecontroleerd. Op zich maakt ze ook niet superveel proppen, als er een kies los zit dan zie ik dat gelijk aan hoe ze haar hooi eet.

@ellepel: het is de combi van sip en het vele drinken waardoor ik bij PPID uit ben gekomen. V.w.b. verveling: ze staat 24/7 buiten met 2 andere pony's, 's nachts staat ze wel in een eigen stal met eigen uitloop zodat ze haar hooi en slobber rustig kan eten. Ze is al een jaar of 3 met pensioen, en ik snap wat je zegt over het weer maar heb in al die jaren niet gezien dat ze zo sip wordt van dit weer (heb haar al 20 jaar). Wel als ze bijvoorbeeld pijn had van een peesblessure ofzo, maar dan merkte ik wel duidelijker dat ze pijn had. Dat idee heb ik nu niet. Ze krijgt Bute als pijnstiller, maar al een jaar lang onderhand dus dat lijkt me niet ineens de oorzaak. Ben wel altijd bang voor maagzweren door de Bute, maar dat heeft ze lang geleden al eens gehad en wijst niks op nu.

Sowieso ga ik nog even overleggen met de DA wat we verder kunnen doen om zaken uit te sluiten. Maar als ze op de Prascend nog een mooie zomer kan hebben, heel fijn. Of ik nog een winter in ga, geen idee. Dat zien we volgend zomer wel weer. Moeilijk hoor, ze takelt gewoon elk jaar een beetje meer af en dan lap je haar weer op met extra glucosamine en Bute.. maar wanneer stop je?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:18

en toch denk ik wel dat je goed moet kijken naar de bute.
een jaar is wel lang en ja daar kan ze wel last van hebben en misschien is het meerdere zaken met elkaar?
31 is gewoon wel oud en het emmertje is wel een keertje vol van ze :j

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 21:55

ellepel schreef:
en toch denk ik wel dat je goed moet kijken naar de bute.
een jaar is wel lang en ja daar kan ze wel last van hebben en misschien is het meerdere zaken met elkaar?
31 is gewoon wel oud en het emmertje is wel een keertje vol van ze :j


Zonder Bute kan ze niet meer.. dan houdt het inderdaad al op. Maar ik hoop dat we haar nog een mooie zomer kunnen geven. Benieuwd wat de DA zegt, sowieso fijn als hij even meekijkt en meedenkt.

Anoniem

Re: Oude pony staat sip op de wei, cushing test?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 23:18

Bute is op lange termijn wel heftig hoor en kan voor andere problemen zorgen, met name de maag.
Ik zou inderdaad even advies inwinnen van je dierenarts en goed kijken waar je voor je paard het beste aan doet, en er wel serieus over nadenken wanneer het genoeg is.
Kunnen wij niet voor jou bepalen, maar diep in je hart weet je het antwoord wel

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Oude pony staat sip op de wei, cushing test?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 13:11

Misschien is monnikspeper een optie. Dat is pijnstillend, en ondersteunend bij ppid. Dit gaf ik ook aan mijn senior. (30 jr geworden).
Maar het is ook eerlijk om kritisch te zijn hoe paardwaardig haar bestaan is.
Sterkte.

Oretha

Berichten: 3426
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re: Oude pony staat sip op de wei, cushing test?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:23

Heb je inmiddels al wat gehoord van de DA? :)