Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Oude pony staat sip op de wei, cushing test?

 
Profiel   

Oretha schreef
Heb je inmiddels al wat gehoord van de DA? :)


Nee wordt in de middag gebeld. Dus ergens binnen nu en 17u I guess :D

Zo staat ze nu ook weer, en dit zie ik dus de hele dag vanuit m'n huis :( de andere twee pony's zijn hooi aan t eten of grazen verderop, zij staat zo te suffen op dezelfde plek.


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 13:43 



 
Profiel   

Eet ze verder wel goed? Ik merk aan mijn oudje van 24 dat ze vaker staat te slapen dan de rest. Ze sluit zich dan ook letterlijk af van de kudde. Na een tijdje slapen voegt ze zich weer toe bij de kudde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 14:21 



 
Profiel   

Gaat en kan de pony nog wel liggen? Is er plaats om buiten comfortabel liggen.
Dat vind ik zelf wel een belangrijke graadmeter voor welzijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 14:31 



 
Profiel   

ind gewoon testen

mijn haf heeft ook ppid maar op zn vacht na geen symtomen... Geen hb, geen slechte wond genezing, nog goede bespiering en is nog vorlijk. Oke heel soms een depri dag.

mijn 23 jarige haf is nog heel erg fit en doe er nog alles mee, staat ook niet op medicatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 14:39 



 
Profiel   

Dierenarts net gesproken, hij denkt niet direct aan cushing en adviseert eerst nog een tandartsbehandeling. Wellicht pijn in haar mond, omdat ze ook weer meer proppen maakt (wat wel erg afhankelijk is van het baaltje van dat moment maar ok).

Dus eerst tandarts op korte termijn, als dat geen verbetering gaat opleveren komt de DA langs voor checkup en bloedafname. Misschien dan ook wat breder dan alleen cushing, even horen waar de DA dan aan denkt. Bute ophogen naar 3 zakjes daags vindt hij geen goed idee, omdat het - zoals hier ook al genoemd - een zwaar medicijn is.

Zal nog eens updaten als de tandarts is geweest. En laat het ook maar gauw voorjaar worden, dat zal haar ook goed doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 14:44 



 
Profiel   

Mijn oudje van 29 begon met het najaar af te vallen en stond ook zo sip in de wei. Nou heeft die een ontzettende hekel aan regen en kou, maar maakte me toch ook zorgen. Krijgt ook al 2 jaar supplementen, o.a. duivelsklauw.
Heb haar laten testen op cushing, een uitgebreid bloedonderzoek, algemene controle en een gebitscontrole. Hoe de lever/nieren etc er aan toe zijn door langdurig bute gebruik kun je uit een bloedonderzoek wel halen. Ik vond de controle in ieder geval erg fijn, kostte me wel 300 euro ongeveer.

conclusie: ik heb een 16 jarige vermomd als bijna 30. De verharing kostte gewoon wat extra deze winter.
Ouderdom komt helaas met gebreken, het wordt toch elk jaar wat zwaarder. 31 is een hele mooie leeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 15:04 



 
Profiel   

Merel_Brit schreef
Mijn oudje van 29 begon met het najaar af te vallen en stond ook zo sip in de wei. Nou heeft die een ontzettende hekel aan regen en kou, maar maakte me toch ook zorgen. Krijgt ook al 2 jaar supplementen, o.a. duivelsklauw.
Heb haar laten testen op cushing, een uitgebreid bloedonderzoek, algemene controle en een gebitscontrole. Hoe de lever/nieren etc er aan toe zijn door langdurig bute gebruik kun je uit een bloedonderzoek wel halen. Ik vond de controle in ieder geval erg fijn, kostte me wel 300 euro ongeveer.

conclusie: ik heb een 16 jarige vermomd als bijna 30. De verharing kostte gewoon wat extra deze winter.
Ouderdom komt helaas met gebreken, het wordt toch elk jaar wat zwaarder. 31 is een hele mooie leeftijd.


Ja de DA had het ook over de nierfunctie te checken eventueel. En ja het is ook elk jaar weer spannend hoe ze de winter door zal komen. Hoewel ze dan wel weer supermooi rond is, ze doet het top op onbeperkt hooi en een emmer slobber.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 15:18 



 
Profiel   

Maar een bloedonderzoek is niet zo heel duur en je hebt dan gelijk een goed beeld van de algehele gezondheid. Zou dit zeker doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 15:25 



 
Profiel   

Romeo2007 schreef
Maar een bloedonderzoek is niet zo heel duur en je hebt dan gelijk een goed beeld van de algehele gezondheid. Zou dit zeker doen.


Aanstaande dinsdag komt de tandarts al, ga eerst even afwachten. Want als dit niet helpt wil ik dus op Cushing laten testen, en dan combineer ik dat denk ik met een algeheel onderzoek. Hopen op een rotte kies die er zo uit kan :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 15:47 



 
Profiel   

Nou, tandarts was er eergister en trok zo zonder verdoving en zonder moeite een rotte kies eruit *\o/* de kies stonk verschrikkelijk! Ze maakt nog wel proppen maar al minder, en ze oogt weer een stuk vrolijker! Hopelijk zet dit zo door en kan ze weer even vooruit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 14:03 



 
Profiel   

Daar zal ze ook wel flink last van gehad hebben! Hopelijk is het hiermee opgelost *\o/* *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 14:08 



 
Profiel   

Ahhh hopelijk komt t gauw weer goed allemaal
Fijn dat de kies zo genakkelijk eruit kon

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 15:50 



 

Ah fijn om te horen, hopelijk was dit het big issue en kan je paardje weer vrolijk door het leven
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 18:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen