Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Verveling

 
Profiel   

Hoi Bokkers,

Mijn paard staat nu op boxrust vanwege een ontsteking in het kogelgewricht (in de aangechting van de spieren) en een botirritatie. Ze moet nu 6 weken revalideren. Maar ik merk dat ze erg sloom wordt. De eerste 5 minuten loopt ze fit mee en daarna is ze niet meer vooruit te branden.
Mijn dierenarts denkt dat ze zich verveelt, hebben jullie nog tips wat ik met haar kan gaan doen?

Ik doe al grondwerk met haar, ook maak ik wandelingen met haar buiten en ik mag longeerwerk met haar doen. En natuurlijk alles in stap. Hebben jullie nog ideetjes?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 11:14 



 
Profiel   

Hersenwerk voor paarden is heel leuk voor paarden die op rust staan. Mentaal zijn ze bezig, maar lichamelijk minimaal. www.hersenwerkvoorpaarden.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 11:17 



 
Profiel   

Aan de hand laten grazen op verschillende plaatsen. Veel paarden vinden dit heerlijk (mijn paard kon dat prima uren volhouden ;) ), zeker als ze in dit jaargetijde niet op gras staan, en het is goed voor de verstandhouding met je paard.

Ik weet niet in hoeverre ze uit haar box mag, maar omdat ik lees dat je wel met haar loopt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 11:22 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Hersenwerk voor paarden is heel leuk voor paarden die op rust staan. Mentaal zijn ze bezig, maar lichamelijk minimaal. https://www.hersenwerkvoorpaarden.nl


Heb je een concreet voorbeeld van hersenwerk bij paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 11:23 



 
Profiel   

Soof1978 schreef
Hoi Bokkers,

Mijn paard staat nu op boxrust vanwege een ontsteking in het kogelgewricht (in de aangechting van de spieren) en een botirritatie. Ze moet nu 6 weken revalideren. Maar ik merk dat ze erg sloom wordt. De eerste 5 minuten loopt ze fit mee en daarna is ze niet meer vooruit te branden.
Mijn dierenarts denkt dat ze zich verveelt, hebben jullie nog tips wat ik met haar kan gaan doen?

Ik doe al grondwerk met haar, ook maak ik wandelingen met haar buiten en ik mag longeerwerk met haar doen. En natuurlijk alles in stap. Hebben jullie nog ideetjes?


Ik snap m niet helemaal. Staat je paard nu wel of niet op boxrust?
Want boxrust = helemaal er niet uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 11:28 



 
Profiel   

Wij hebben deze voor mijn paard gekocht toen ze voor de zoveelste keer op boxrust moet:
https://www.agradi.nl/carrot-ball-worte ... e-size.htm

Inmiddels niet meer op boxrust, maar hij wordt nog elke dag gevuld met wortels voor de nacht. De eerste paar happen gaan snel, maar daarna is ze er toch verspreid over de avond en nacht een paar keer mee bezig om de laatste beetjes wortel eruit te krijgen. Aanrader! Wij hebben hem met een touw opgehangen aan het plafond zodat hij lost hangt in de lucht. Wel zorgen dat ze hem niet tegen een muur aan kunnen duwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 11:29 



 
Profiel   

Nikass schreef
Daihyo schreef
Hersenwerk voor paarden is heel leuk voor paarden die op rust staan. Mentaal zijn ze bezig, maar lichamelijk minimaal. https://www.hersenwerkvoorpaarden.nl


Heb je een concreet voorbeeld van hersenwerk bij paarden?

Eigenlijk kun je dat met alles doen. Ik heb wel eens 5 kartonnen dozen van verschillende groottes gebruikt. Wat gezonde snoepjes er in gedaan. De ene doos dicht, de ander open. En laat ze zelf maar onderzoeken. Zaak is wel om in de gaten te houden dat ze mentaal niet uitgeput raken. En het gebeurt in vrijheid, dus niet op ons initiatief. Paard neemt het initiatief.
De open doos is zodat ze makkelijk een succeservaring hebben. En de dichte doos is dan voor de puzzel. Je kunt er ook nog tennisballen in doen bijvoorbeeld om het lastiger te maken. Het wordt dan echt een puzzel en zoektocht naar snoepjes. Of stukjes wortel. Of muesli. Of wat je er ook voor beloning voor wilt gebruiken. Het leuke is dat mijn haf super geconcentreerd met 1 doos bezig was. En mijn paint fladderde van doos naar doos om overal een snoepje te vinden.


Maar je kunt van alles opzetten. Ik heb een snuffelmat, maar ook met pionnen en zeiltjes kun je iets in elkaar zetten. Het gaat om het onderzoek, de puzzel naar beloning zeg maar.
Hier wat ik in het begin deed: [VD-ITP] Hersenwerk met Jim en Noura

Ik gebruikte het voor mijn jaarling nog wel eens als schriktraining. Zo vond zij bewegend plastic heel spannend. Dus heb ik het haar zelf laten onderzoeken.


Hier had ik gewoon een zeil neergelegd, balken er op tegen het wegwaaien en haar muesli er op gestrooid.


Na een paar keer was het totaal geen issue meer. Maar zij heeft het tempo bepaald. Als ze er klaar mee was, kwam ze uit zichzelf naar me toe. Je kunt dit ook aan een leadrope doen, als het paard niet weg mag lopen. En dit kan ook in een kleinere ruimte dan de bak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 11:51 



 
Profiel   

Uhhh... grazen aan de hand, dikke winterkleding aan en gaan, in kleine paddock afgezet buiten laten staan met voer, slowfeeder net in stal, wilgentakken, een wortelketting of e.d. of bal met stroop in hooinet en muesli of e.d. eraan (lik-kit idee), buiten aan de aanbindpaal vast binnen met hooi als ze niet in de paddock mag of aan het hek in de paddock met hooinet voor haar snufferd, twee keer per dag half uurtje in de buurt van stalgenoten, even in een andere stal zetten en van uitzicht veranderen en wat hersenwerk voor paarden, even zoeken. Theedoek of oude handdoek oprollen, brokjes erin, leren targetten (al dan niet met voedselbeloning en of clicker), dan uit laten rollen etc. Genoeg te vinden. Ook in het archief via de zoekfunctie. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 11:57 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Eigenlijk kun je dat met alles doen. Ik heb wel eens 5 kartonnen dozen van verschillende groottes gebruikt. Wat gezonde snoepjes er in gedaan. De ene doos dicht, de ander open. En laat ze zelf maar onderzoeken. Zaak is wel om in de gaten te houden dat ze mentaal niet uitgeput raken. En het gebeurt in vrijheid, dus niet op ons initiatief. Paard neemt het initiatief.
De open doos is zodat ze makkelijk een succeservaring hebben. En de dichte doos is dan voor de puzzel. Je kunt er ook nog tennisballen in doen bijvoorbeeld om het lastiger te maken. Het wordt dan echt een puzzel en zoektocht naar snoepjes. Of stukjes wortel. Of muesli. Of wat je er ook voor beloning voor wilt gebruiken. Het leuke is dat mijn haf super geconcentreerd met 1 doos bezig was. En mijn paint fladderde van doos naar doos om overal een snoepje te vinden.
[ Video ]

Maar je kunt van alles opzetten. Ik heb een snuffelmat, maar ook met pionnen en zeiltjes kun je iets in elkaar zetten. Het gaat om het onderzoek, de puzzel naar beloning zeg maar.
Hier wat ik in het begin deed: [VD-ITP] Hersenwerk met Jim en Noura

Ik gebruikte het voor mijn jaarling nog wel eens als schriktraining. Zo vond zij bewegend plastic heel spannend. Dus heb ik het haar zelf laten onderzoeken.
[ Video ]

Hier had ik gewoon een zeil neergelegd, balken er op tegen het wegwaaien en haar muesli er op gestrooid.
[ Video ]

Na een paar keer was het totaal geen issue meer. Maar zij heeft het tempo bepaald. Als ze er klaar mee was, kwam ze uit zichzelf naar me toe. Je kunt dit ook aan een leadrope doen, als het paard niet weg mag lopen. En dit kan ook in een kleinere ruimte dan de bak.
[ Video ]


Dit vinden mijn honden heel leuk, maar mijn paard krijg je hier niet enthousiast voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 12:32 



 
Profiel   

Dat kan, maar het paard van de TS misschien wel. En zij stelde tenslotte de vraag :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 12:44 



 
Profiel   

Volgens mij was het een reactie op mijn vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 12:49 



 
Profiel   

Ja voor extra uitleg, maar niet voor de activiteit zelf toch?
Dat het voor jouw paard niet werkt, prima. Maar dan kan het voor het paard van TS wel een leuke uitdaging zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 12:54 



 
Profiel   

Ja tuurlijk, maar waar maak jij je nou druk om? Ik vraag om een voorbeeld, zij geeft het en ik geef aan dat ik er helaas niets mee kan.
Hoezo is dat de moeite waard om een heel topic vol te gaan spammen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 12:55 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 13:00 



 
Profiel   

Nikass schreef
Ja tuurlijk, maar waar maak jij je nou druk om? Ik vraag om een voorbeeld, zij geeft het en ik geef aan dat ik er helaas niets mee kan.
Hoezo is dat de moeite waard om een heel topic vol te gaan spammen?


:?
Ik ben degene die het voorbeeld gaf, je quote mij, ik reageer op jouw antwoord en dan maak ik mij druk? Ten eerste maak ik mij totaal niet druk en geef ik gewoon een reactie op mijn gequote reactie. Dus ik snap echt even niet waar jouw aanvallende reactie nu vandaan komt... :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 13:02 



 
Profiel   

Mijn paard staat idd op boxrust, maar mag wel 2x per dag aan de hand wandelen of grondwerk doen.
Bedankt voor de tips! Ik ga in ieder geval een speelbal ophangen. En het grondwerk uitbreiden met meer oefeningen. En van het erf af, zodat ze meer kan zien en snuffelen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 13:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen