Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Het hedendaagse paard staat ver van de natuur af

 
Profiel   

Ik ben benieuwd naar een open en informatieve discussie. Laten we het lief houden en vooral niet persoonlijk. Volgens mij kan er dan een leuke discussie ontstaan.

Paard natuurlijk, PureHors en nog meer van dit soort websites beargumenteren dat we zo veel mogelijk terug moeten naar de natuur van het paard. In huisvesting, bekapping en voeding. Een veelgenoemd argument is dat de genetische blue print van het paard nauwelijks is veranderd. En als deze al verandert door domesticatie, er 1000-en jaren voor nodig zijn.

Persoonlijk ga ik steeds minder enthousiast mee in de puur natuur uitgangspunten. Persoonlijke disclaimer: voorop staat dat het houden van een paard in mijn ogen altijd moet voldoen aan: friends, forage and freedom.
Maar van natuurlijk voeren (heel veel kruiden) gaat die van mij permanent aan de schijt. Hooi en een balancer (niks natuurlijks aan) is genoeg.
Ook heb ik diepe twijfels bij allerlei vormen van natuurlijk bekappen. Waarom zouden we bijvoorbeeld pensionpaarden die 8 uur per dag buiten lopen op lekker zacht gras uitrusten met voeten die gemaakt zijn voor steppes/woestijn a 30 km per dag? Iedereen is lyrisch over die ene man die wilde Mustangs heeft bestudeerd en op basis van hun slijtage en hoefvorming, modern gehouden paarden gaat bekappen? In plaats van natuurlijk, moeten we geen onderzoek doen naar de best mogelijke hoef voor paarden die ook lang moeten stilstaan. Ook op die paddock paradise lopen ze geen 30 km per dag. En dat kleine stukje grind zet geen zoden aan de dijk.

Een ander argument waarom ik het hele natuurlijke van een paard wel in twijfel neem is vanwege onze fokprogramma’s. Nooit eerder in de geschiedenis is er zo veel manipulatie van uiterlijk en karakter geweest als in de afgelopen 50 jaar.
Ook die darmflora verandert mee. Een veulen van wie de merrie voordroog (niet natuurlijk en door mensen bedacht) heeft gegeten tijdens dracht, heeft al een andere samenstelling van de darmflora dan het veulen van wie de merrie heeft gegraasd of droog hooi heeft gegeten. Daar is maar 1 generatie voor nodig geweest.

Kortom: slaan we niet een beetje door in het puur natuur? Is modern paarden houden en natuurlijk paarden houden niet ergens verenigbaar voor onze hedendaagse paarden? Of is zo natuurlijk mogelijk de enige juiste manier?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 17:54 



 
Profiel   

Help moderators, verkeerde plek voor dit topic!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 17:57 



 
Profiel   

Ik vind forage friends en freedom ook erg belangrijk, voor elk gehouden dier een basisbehoefte.

Zelf word ik soms een beetje moe van al die kruiden en overbelaste levers en nieren. Zoveel kwakzalvers die aan de hand van een infrarood foto (en soms niet eens infrarood maar foto reading) of een osteopaat die kan vertellen dat darmen lever of nieren "overbelast" zijn. Ik krijg dan spontaan overal jeuk. Om nog maar te zwijgen over alle kruiden die daar dan bij zouden helpen. "Onkruid" geven aan je paarden is ook een trend waarvan ik niet denk dat je paard een minder "overbelaste" lever krijgt.Tuurlijk wel goed om aan te bieden als "forage" en afwisseling in het dieet. Detox vind ik ook zo'n vreselijke commerciële trend, daar is je lever voor en die werkt vaak prima, ook bij paarden.

Homeopathisch heb ik colosan en dat zie ik echt werken. De rest heb ik nog niet zo'n vertrouwen in. Ik voer zelf hooi en een hand vitalbix, mijn paard doet het er net zo goed op als paarden op stal die dure kruidenmengsels krijgen. Bel gewoon een dierenarts als je denkt dat er iets mis is en laat het goed onderzoeken. In praktijk zie ik vaak dat eerder allerlei peuten worden gebeld in plaats van de dierenarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 18:07 



 
Profiel   

Ik verplaats deze naar PP.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 20:05 



 
Profiel   

Ja ik weet soms ook niet meer wat ik zie qua natuurlijk gedrag. Ik verdiep me er wel erg graag in, maar ook hier staan ze gewoon lekker met onbeperkt hooi en een handje vitamine brok met wat appels en wortels. Tja, voor mij word het ook geen dure kruiden etc.
Als het gaat om paddockparadise ideeën vind ik het alleen maar goed, lekker zo veel mogelijk die stal uit paard wezen. Verschillende ondergronden, heuvels, etc. zullen allemaal lichamelijk niet verassend veel doen, maar mentaal is het wel beter dan een grote, lege weide en vóóral beter dan een hok van 3x4. Een paard 23 uur in de stal loopt geen kilometer, maar lekker buiten met verschillende hooipunten(en daarmee ook in de kudde wat meer rust) kunnen de kilometers wel aantikken.
Dus ik weet het niet, zolang het paard de keuze heeft om bepaald mineralen watertjes te drinken of gewoon goed slootwater kan ik er het kwaad er niet van in zien. Zolang het paard maar kan kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 20:16 



 
Profiel   

Dit volg ik ook even, ik heb mijn paarden wel 24/7 buiten (op paddock met schuilstal) en fok warmbloeden. In de zomer op mijn vierkante prima omheinde stukje land, wederom 24/7 aan dezelfde paddock met schuilstal vast ;) maar gewoon een normale hoefsmid die komt bekappen die al heel veel huilwerk van natuurlijke bekappers heeft moeten oplossen. Ook staan ze bij mij gewoon op onbeperkt voordroog en een beetje muesli / brok. Doen het er prima op heb geen extra middeltjes / toevoegingen etc.... Ja merriebrok als ze een veulen aan de voet hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:19 



 
Profiel   

Ik ben het helemaal met je eens ts.

Ik zie al dat 'natuurlijke' gedoe als een verkapte hobby van mensen die zelf totaal onnatuurlijk werk doen, in een stenen huis wonen, en van alle gemakken voorzien zijn als een soort van onbevredigde hang naar de natuur in jezelf.

Zie alleen dan weer nooit iemand vooraan staan om zelf 'off grid' te gaan leven ergens in de bushbush.

Je grootste taak als paardeneigenaar is het paard een paardwaardig leven bieden met vrienden, goed voer en beweging. Dat je dit doet naar omstandigheden is niet meer dan logisch..je leeft je eigen leven ook naar de omstandigheden..de paasei naar de nering. Perfectie is een onzinnig streven en gaat voorbij aan het individue.

Om het maar niet te hebben over wat het individu in de natuur betekent. Precies niets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:34 



 
Profiel   

Interessant. Ik ben van best of both en kijken naar je paard. Mijne leeft 24/7 buiten in een gemengde kudde en voor hem het meest fijne. Zou ik een ander type paard hebben, had het prima gekund dat ik zou kiezen voor nachten op stal.
Voeding vind ik zelf interessante materie maar tegenwoordig is iedereen voedingsdeskundige.
Ik vind zelf wel dat streven mag zijn om zo dicht mogelijk bij de natuur van het paard te blijven, dus niet al te bewerkt eten, liefste zo min mogelijk graan, ik bied regelmatig wat kruiden aan en laat mijn pony eens grazen in bos of veilige berm.
Echter paarden die alleen ruwvoer krijgen vind ik er algemeen genomen vreselijk beroerd uitzien, zijn met regelmaat de paarden die ook praktisch niet gereden en worden en ik denk als dat wel zo zou zijn sommige mensen heel vlot toch zouden kiezen voor extra voer.

Hele krappe kleine pp met geen mogelijkheid tot eens goed de benen strekken vind ik eigenlijk verkapt teveel paarden op te weinig grond of paarden op plekken waar ze dus gewoon eigenlijk te weinig ruimte hebben. Hoe mooi je het ook aankleedt. Want dat is vaak wel mooi vind ik dan weer: wisselende ondergronden en uitdaging om ze wat te bieden.

Maar natuurlijk… Tsja in de natuur gaan ze ook gewoon dood.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:45 



 
Profiel   

Ik denk niet dat het hedendaagse paard ver van de natuur afstaat :) Juist niet eigenlijk.

Maar dat is verder ook helemaal niet zo relevant. In eerste instantie was de "natuurlijke" beweging meer om de nadruk te leggen wat een paard welzijntechnisch nodig had voor een mentaal en fysiek gezond leven. Dat kwam volledig overeen met wetenschappelijk onderzoek naar welzijn.

Nu lijkt het meer natuurlijk om het natuurlijk zijn, of het nu onderbouwd is of niet, daar heb ik niets mee. Plus dat er een soort van mix tussen natuurlijk en alternatief is ontstaan, heb ik ook niets mee :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 13:09 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
een hok van 3x4.

Zo, jij bent ambitieus... Een paard mag van geluk spreken als het een stal van 3x4 betreft. Er zijn nog steeds veel meer stallen die zich strak aan de "ruime stal" van 3x3 houden...

Ik volg dit topic even. Lijkt me een interessante discussie. Mijn paarden staan momenteel op een PP met zand en bestrate ondergrond en een schuilstal met vlas. (Zelf had ik liever stro gehad, maar dit is nu eenmaal wat hier gebruikt wordt en de paarden gaan er lekker in liggen).

Ik ben wel een voorstander van PP-achtige huisvesting. Vooral mijn ruin is enorm opgeknapt, met name mentaal. Mijn merrie heeft een flinke tijd moeten wennen, al geniet ze zichtbaar van het buiten zijn en met andere paarden om gaan. Momenteel gaat ze weer geweldig vooruit.
Fysiek is alleen dus de huisvesting en ruwvoer veranderd, het krachtvoer (vitalbix) is niet veranderd, het ruwvoer is vele malen beter van kwaliteit en wordt 24/7 aangeboden.

Of het huidige paard veranderd is door fokbeleid? Jazeker! Veel paarden van tegenwoordig worden hypermobiel gefokt en dat is eigenlijk een kwalijke zaak. Men denkt vaak dat een paard dan 'lekker lenig' is, maar niets is minder waar. Het kost een hypermobiel paard veel meer moeite om zijn lijf stabiel en in balans te houden en het heeft ook enorme impact op alle weefsels, zoals hart, longen, darmen, spieren en bindweefsels.
Of de huisvesting daar invloed op heeft, ja, dat denk ik zeker wel. Het paard zal meer bewegen op een PP, ook al zijn het geen 30-40 km's per dag, maar het is sowieso meer dan de hoeveelheid km's en de manier waarop in een box van 3x3. Dit heeft dusdanig invloed op de ontwikkeling en de conditie van het paard, die zijn kracht op die manier veel mooier gedoseerd kan opbouwen, dan alleen dat uurtje in de rijbaan (en dan ook vaak nog in een compleet verkeerde afgedwongen houding).

Ik denk wel dat kruiden ondersteuning kunnen bieden, net zoals dat ons mensen kan ondersteunen. Ik ben overigens niet zo ver dat ik met detoxen enzo bezig ben, maar ik probeer mijn paarden wel de keus te geven in verse kruiden als bijvoorbeeld kamille, brandnetel en paardenbloem, of bijvoorbeeld wilgentakken. (Ik weet het, er is véél meer, maar daar heb ik me dus niet in verdiept).

Leuk punt heb je aangekaart, TS!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 13:50 



 
Profiel   

https://www.theconsciousequestrian.nl/p ... vbR26yEQKw

voor mij wel een treffend artikel

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 13:57 



 
Profiel   

eerlijk, ik denk, laat al onze paarden uit in een voldoende ruim gebied en moei je er niet meer mee, dan zo goed als alle paarden gewoon hun plan trekken en perfect zullen overleven als alles voorhanden is(dus voldoende water en voer).

dus neen, ik denk echt niet dat onze paarden ver staan van de natuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:04 



 
Profiel   

Als ik naar Australië kijk daar lopen al een aardig tijdje hedendaagse paarden die de benen hadden genomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:17 



 
Profiel   

Ik denk wel dat sommigen hier zweverigheid/kwakzalverij en paarden op een manier houden die dicht bij hun natuur staat, door elkaar gebruiken. Want dat heeft natuurlijk niet zoveel met elkaar te maken.

Verder wel een interessant punt! Het ligt denk ik ook erg aan het gebruiksdoel van het paard. En 'zo natuurlijk mogelijk' zie ik ook wel als kruising tussen modern paarden houden en natuurlijk paarden houden. Je geeft je paard waar het vanuit zijn aard behoefte aan heeft, binnen wat jouw paard gezond en gelukkig houdt, en binnen wat mogelijk is. Denk ik dan, hè.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:20 



 
Profiel   

Kwakzalvers zijn er ook genoeg ja… mensen die alles uit hun duim zuigen en daar rustig 100 euro voor vragen, mooi verhaaltje erbij met een hoop zweverig gewauwel en klaar..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:23 



 
Profiel   

Ik denk dat de basis over het algemeen hetzelfde is: Voldoende water/eten, soortgenoten en ruimte om de benen te strekken.

Voor de rest als je kijkt 'terug naar de basis'. Dan zou je hier in Nederland heel strikt genomen een aantal paardenrassen niet meer moeten tegenkomen. Hoewel een aantal zich prima aanpassen naar de Nederlandse natuur: een aantal rassen zouden hier bijvoorbeeld niet 24/7 buiten kunnen staan of blij zijn met alleen een schuilstal.

Gebruiksdoel paard zou je ook anders kunnen stellen. Moet een paard 'in dienst staan' van de mens?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:28 



 
Profiel   

Muze schreef
Kwakzalvers zijn er ook genoeg ja… mensen die alles uit hun duim zuigen en daar rustig 100 euro voor vragen, mooi verhaaltje erbij met een hoop zweverig gewauwel en klaar..


Ja hier hoorde ik er van de week ook weer een. Momenteel lopen we met ons paard bij een osteopaat die ik meer zie als een fysiotherapeut/revalidatie begeleider. Elke week zie ik vooruitgang en ik ben blij dat we het traject zo zijn aangegaan.

Mijn stalgenootje gaf me toch als tip dat ik toch hem een keer bij haar osteopaat moest laten doormeten met bloesemolie voor €60,-. Want dat deed ook wonderen? Geen idee hoe maar ik denk toch dat ik liever bij mijn eigen blijf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:36 



 
Profiel   

Vanuit genetisch oogpunt staat het hedendaagse paard nog extreem dicht bij het paard dat in het wild leeft. Wij hebben als mens alleen het gebruiksdoel aangepast, maar de spijsvertering etc is niet veranderd.

Dus ja, we moeten zoveel mogelijk bij de natuur blijven qua voeding en huisvesting. Daar is namelijk het gehele gestel van het paard op gericht. En in mijn optiek passen kruiden daar heel mooi bij, maar wel afgestemd op het seizoen en op het paard. Niet klakkeloos geven. Maar ook andere planten horen daar bij, dus een veel gevarieerder rantsoen dan standaard hooi + brok. En ook het geven van takken, boomstronken past daar bij.

Al dat "fast food" wat paarden tegenwoordig van pavo, havens, subli en alle andere grote merken krijgen kan niet gezond zijn. Zoveel restproducten, sojas en granen. Een paard hoort te draaien op zijn vetverbranding voor energie en niet op de suikerverbranding. En die vetbranding krijg je door het verteren van vezels, niet door de vertering van suikers/zetmeel.

Qua huisvesting vind ik het schandalig dat er nog stallen zijn waar paarden niet buiten komen of maar paar uurtjes als ze geluk hebben. En het dan raar vinden dat paarden zoveel maagzweren hebben of slecht gedrag vertonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:37 



 
Profiel   

BaileyMix schreef
Ik denk wel dat sommigen hier zweverigheid/kwakzalverij en paarden op een manier houden die dicht bij hun natuur staat, door elkaar gebruiken. Want dat heeft natuurlijk niet zoveel met elkaar te maken.


De spijker op de kop :j

Overigens is een paard nog altijd een paard hoor. Ze zien er een beetje anders uit, maar gedrag, voeding en leefwijze zijn nog grotendeels gelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:44 



 
Profiel   

Mdrf schreef
Al dat "fast food" wat paarden tegenwoordig van pavo, havens, subli en alle andere grote merken krijgen kan niet gezond zijn. Zoveel restproducten, sojas en granen. Een paard hoort te draaien op zijn vetverbranding voor energie en niet op de suikerverbranding. En die vetbranding krijg je door het verteren van vezels, niet door de vertering van suikers/zetmeel.


Mee eens, mijn koudbloed draaide helemaal door van cavalor/pavo. Alsof ik ineens een gevoelig warmbloedje had die bang is voor zijn eigen schaduw. Nu is staat hij op vitalbix en 24/7 hooi en weidegang en is hij, rustig maar niet per see futloos of zonder energie.

Een sensiebele tank is toch wel heftig om mee te trainen, ben blij met zijn rustige karakter nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:44 



 
Profiel   

Het is niet zo dat hedendaagse paarden/ gedomesticeerde paarden het opeens goed doen op rijke brokken, uurtje buiten.
Het blijven inderdaad wel páárden. Planteneters, hapje stapje, bewegingsdieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:46 



 
Profiel   

Mdrf schreef
Al dat "fast food" wat paarden tegenwoordig van pavo, havens, subli en alle andere grote merken krijgen kan niet gezond zijn. Zoveel restproducten, sojas en granen. Een paard hoort te draaien op zijn vetverbranding voor energie en niet op de suikerverbranding. En die vetbranding krijg je door het verteren van vezels, niet door de vertering van suikers/zetmeel.

Grappig genoeg leveren heel veel merken juist ook structuurmixen die voor een groot deel ruwvoer zijn. Denk niet dat je ineens hele merken moet gaan afschieten.
En die merken zijn die voeders gaan maken omdat er steeds minder vraag is naar brok en steeds meer naar goede structuurrijke muesli's. De vraag bepaalt het aanbod, en de vraag wordt bepaald door de consument.

Niet ieder paard heeft genoeg aan alleen hooi en kruiden, takken, enzovoorts.

Mdrf schreef
Qua huisvesting vind ik het schandalig dat er nog stallen zijn waar paarden niet buiten komen of maar paar uurtjes als ze geluk hebben. En het dan raar vinden dat paarden zoveel maagzweren hebben of slecht gedrag vertonen.

Het ligt iets genuanceerder. Management is een deel van het verhaal, maar training en omgang doen ook veel.
Maagzweren worden met name veroorzaakt door slechte voeding en gebrek aan ruwvoer. Ook stress is een factor, en stress kun je dan weer terugvoeren op training en management.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen