Paard voelt iemand aan

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 23:29

Suzanne F. schreef:
Dit noemen ze ‘magisch denken’. Is een soort copingsmechanisme eigenlijk.
Maar als jij erin gelooft, wat maakt het dan uit? Je doet er niemand kwaad mee.


Dat noem jij magisch denken. Niemand heeft de waarheid in pacht.

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 23:42

Mona81 schreef:
Suzanne F. schreef:
Dit noemen ze ‘magisch denken’. Is een soort copingsmechanisme eigenlijk.
Maar als jij erin gelooft, wat maakt het dan uit? Je doet er niemand kwaad mee.


Dat noem jij magisch denken. Niemand heeft de waarheid in pacht.


Het is volgens mij een vakterm in de psycholohie. Het is wel degelijk een naam voor een coping mechanisme.
Of bedoel je het verhaal van OP wat magisch denken wordt genoemd, wat misschien niet zo is?


Janneke2 schreef:
... die eventuele wisselwerking zou de kreupelheid hebben kunnen doen ontstaan.
Zoals ik mij het verhaal herinner was het dier al een tijd kreupel en knapte ondanks de gewone DA niet op.
(En wellicht gedroeg deze mevrouw zich als wel meer paardenmensen: alles voor Knollie over hebben, maar je eigen pijn etc negeren.)


Ja dat is wel herkenbaar in de paardenwereld, haha.
Ik bedoelde het niet per se als verklaring voor je voorbeeld, daarvoor weet ik er veel te weinig van. Maar het zette me wel aan het denken. Ik vind het best een interessant iets namelijk. :j

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-22 11:24

Wat een mooie verhalen komen hier voor bij.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 13:20

Mona81 schreef:
Suzanne F. schreef:
Dit noemen ze ‘magisch denken’. Is een soort copingsmechanisme eigenlijk.
Maar als jij erin gelooft, wat maakt het dan uit? Je doet er niemand kwaad mee.


Dat noem jij magisch denken. Niemand heeft de waarheid in pacht.

Dat is idd een vakterm in de psychologie.


Janneke2 schreef:
Onali schreef:
We hebben een zeer mild jaar gehad, dat is de wetenschappelijke verklaring.

Nee.

Dat is een logische, rationele invalshoek.

Waar ik op zich prima mee uit de voeten kan.

Maar voor het label 'wetenschap' is veel meer nodig. Onderzoek, bewijzen, falsificatie pogingen, etc. En liefst met grote cohorten.
And last but not least: 'an open mind'.
Op voorhand al zeggen 'x kan niet, het moet wel y zijn' is zelfs uiterst on-wetenschappelijk.


@TS: wat een bijzonder verhaal!

Ik ga er idd vanuit dat hier een wetenschappelijke verklaring voor is.
Daarmee zeg ik niet dat het niet kan, maar ik ben niet overtuigd door de verklaringen hier. Tot nu toe weigeren mediums helaas wetenschappelijke onderzoeken, en blijkt iedere reading gebakken lucht, maar ik sta open voor meer onderzoek.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 19:24

Janneke2 schreef:
Erik Laarakker kwam ooit bij een kreupel paard, en ook hij kwam er niet echt uit.
(Meaning : Laarakker kwam toen één of meerdere DA's het niet snapten.)

Erik Laarakker zag dat "niet alleen het paard kreupel was, maar dat ook haar mens pijn had in dezelfde arm."

Hij heeft een opleiding tot humaan acupuncturist gevolgd en bood aan om eerst haar te behandelen.
Toen haar pijn weg was, was de kreupelheid 'als sneeuw voor de zon' verdwenen.

De verklaring van Laarakker is dat die viervoeters van ons vreselijk loyaal zijn aan hun mensen en altijd in ons willen investeren. Ook ten koste van zichzelf.


Wat een mooi verhaal!
Wat is dat toch in ons mensen dat we alles willen verklaren (ik ook) in plaats van er gewoon het mooie van in te zien en te accepteren wat we zien (en misschien instinctief weten)?

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard voelt iemand aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 20:22

Omdat verklaringen duidelijkheid geven en ons helpen om te begrijpen dingen te zien zoals ze zijn. Verkeerde conclusies kunnen leiden tot verkeerde handelingen met soms desastreuze gevolgen.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Paard voelt iemand aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:21

Ik heb een tijd ook steeds dezelfde kleine kwaaltjes tegelijk met een paard gehad.
Zo erg dat dit ook door mijn hoofd schoot.
Maar ik ben te nuchter voor ditsoort dingen, dus ik hou het op toeval.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:27

Avalanche81 schreef:
Omdat verklaringen duidelijkheid geven en ons helpen om te begrijpen dingen te zien zoals ze zijn. Verkeerde conclusies kunnen leiden tot verkeerde handelingen met soms desastreuze gevolgen.


Ja is waar, maar teveel controle willen maakt het leven ook stressvol. Een kind kan zich onbevangen ergens over verwonderen. Het is jammer dat we dat als volwassene vaak verliezen.

_Mir
Berichten: 1357
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Paard voelt iemand aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:39

Ik heb van iemand ook ooit eens zo'n ervaring gehoord. Een dier die een ziekte echt kan overnemen van zijn eigenaar. Persoonlijk geloof ik hier ook wel in, heb er zelf geen ervaring mee (gehad) overigens.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:40

@ Nikass: De verwondering moet je idd niet verliezen. Ik vind dat prachtig.

Tegelijk kan ik me ook verwonderen over de medische wetenschap, hoe prachtig alles in elkaar zit. Heel bijzonder vind ik dat.
Maar ik denk dat het goed is om een balans daarin te vinden. Enerzijds rationele en wijze beslissingen maken, en anderzijds nooit het verwonderde kind in jezelf verliezen. En controle is een illusie. Je kunt proberen zoveel mogelijk accurate informatie verzamelen om een zo goed overwogen beslissing als mogelijk te nemen.

Maar controle heb je toch nooit, en zeker met paarden moet je een stuk controle willen en durven loslaten als je welzijn belangrijk vindt.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 23:41

_Mir schreef:
Ik heb van iemand ook ooit eens zo'n ervaring gehoord. Een dier die een ziekte echt kan overnemen van zijn eigenaar. Persoonlijk geloof ik hier ook wel in, heb er zelf geen ervaring mee (gehad) overigens.



Spiegelen van de eigenaar geloof ik dan nog wel.
Niet de moeder van de eigenaar.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 23:49

Er zijn juist best veel ‘buitengewone’ zaken vastgelegd en langdurig gedocumenteerd.
Zoals placebo, zelfgenezing, telepathie.
Juist omdat de wetenschap nog geen ‘tools’ had deze zaken te verklaren.
Ik heb hier destijds best veel over gelezen, en ben er toch van overtuigd dat er veel zaken zijn die we gewoonweg nog niet kunnen begrijpen en dus bewijzen.

Helaas is wetenschappelijk onderzoek zeer kostbaar als je dit correct wilt doen en steeds vaker uitsluitend voorbehouden aan hen die diepe zakken hebben.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 13:55

Avalanche81 schreef:
@ Nikass: De verwondering moet je idd niet verliezen. Ik vind dat prachtig.

Tegelijk kan ik me ook verwonderen over de medische wetenschap, hoe prachtig alles in elkaar zit. Heel bijzonder vind ik dat.
Maar ik denk dat het goed is om een balans daarin te vinden. Enerzijds rationele en wijze beslissingen maken, en anderzijds nooit het verwonderde kind in jezelf verliezen. En controle is een illusie. Je kunt proberen zoveel mogelijk accurate informatie verzamelen om een zo goed overwogen beslissing als mogelijk te nemen.

Maar controle heb je toch nooit, en zeker met paarden moet je een stuk controle willen en durven loslaten als je welzijn belangrijk vindt.


Ja ik denk ook dat je altijd op zoek "moet" naar evenwicht.
Maar zeker ook met Ninx eens dat er dingen (kunnen) bestaan die (nog) niet bewezen zijn.