Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 8 [ 199 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Plaats een nieuw onderwerp

Tweestrijd paarden houden of stoppen

 
Profiel   

Grappig dat je niks mag zeggen ik heb TS alle posten gelezen incl de bokkers,

Als je goed haar posten leest zul je zien hoe weinig tijd er over blijft en dan moet er nog iets gedeeld worden bv kind mee naar stal.
Hier postte iemand leuk voorbeeld van lekker tutten met kind op stal ook zoiets moet bij je passen ik neem mijn kind juist zo weinig mogelijk mee naar stal……. Het is mijn. Hobby even geen mama even me-time
Met kind op stal ben ik nog scherp mijn keuze is het niet.

Ik werk iid 4 dagen maar mijn kinderen gaan 2 dagen naar de opvang en verder lossen we het zelf op
Als ik werk van 6-12 dan ben even veel bij mijn kind als een thuisblijfmoeder. Dat uurtje dat ze wakker worden eten en naar schoolgaan is verwaarloosbaar

Mijn kinderen vinden nu juist fijn om veel bij hun ouders te zijn en het gaat snel zat maar beide meer dan 50 uur werken, paarden groot huis eigen bedrijf…tja …..niet rijk genoeg voor een aupair….. wat wil je dan dat ik zeg
Wow respect dat je dat allemaal kan fixen…….. ik heb een andere mening en dat mag ik best melden je hoeft niet allemaal positieve reacties.
Ze wilt ervaringen maar als je geen kinderen heb of geen paarden of geen baan dan mag je niet je ervaring delen :D

Maar misschien is verkopen iid wel de beste optie …… kun je minder werken, meer tijd voor je kind
Moederschap de meest intensieve baan die er is het stopt nooit tot ze ver volwassen zijn

Even voor iedereen post TS
Citaat
Ook zijn onze fulltime werkuren, de basis, we werken ook regelmatig zaterdag en zondag voor onze job dus dan zijn we snel 50 a 60 uren buitenshuis...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 17:18 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Misschien kan ik niet lezen maar ik lees toch echt:

Annlifehorse schreef
Idd naar de opvang 4 dagen per week van 7u tot 15u15.

En voor de baby heeft altijd 1 van ons de tijd op ermee bezig te zijn, of de ene werkt of de andere,...


En dan hoeft ze niet poetsen (huishoudster).
Klinkt mij als prima eerlijk gezegd.

Ik ben 1 dag wel „vrij“ maar ben dan de hele dag eigenlijk druk met huishouden, boodschappen etc.



Je moet altijd poetsen…. Iedereen poetst tenzij je iemand in je huis hebt
Maar goed ik heb vriendinnen waarvan de man niks kan met het kleintje….wil wel kan niet en dan….

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 17:22 



 
Profiel   

Ik snap dat je alle ballen in de lucht wilt houden maar de tijd met je kleintje heb je maar 1 x en ze worden zo snel groot. Die tijd komt nooit meer terug. En je mist zoveel als ze zoveel op de opvang zijn.
Er zijn mensen die hun kindje om 7 uur brengen en ‘s avonds om 19 uur weer ophalen. Dan denk ik soms weleens: waarom heb je dan een kindje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 17:26 



 
Profiel   

Niet dat dit het punt is van belang

Maar ik ben tussen de 50 a 60 uren per week van huis weg, werktijd inclusief reistijd... net als papa

Dus ja de kleine is 1 nachtje en dag bij zen oma die dit ongeloofelijk leuk vind dat ze oma word en zo enorm staat te popelen om met haar kleinkind te gaan rond dabben,... iets wat wij mijn ouders en ook het kind van harte gunnen (ik was ook heel vaak bij mijn grootouders en had er de tijd van men leven...
De andere grootouders zijn jammerlijk overleden.*mijn ouders wonen op +-1uur reistijd van ons

De andere 4 dagen is het kind in de opvang bij andere kindjes van 7u tem 15u15 waar wij ons goed bij voelen

De tijd die we erna (15u15) ganse namiddag en avond en in het weekend mee hebben en tijdens vakanties is dus echt wel tijd waarop de knuffeltijd op nummer 1 staat en dan de paarden en het huishouden komen...

Maar we hoeven ons toch niet te verantwoorden over zulke zaken... er zijn kinderen die hun ganse jeugd op internaat doorbrengen vanaf de kleutertijd al

( dat vinden wij ook geen ideale keuze of niets voor ons) maar dat maakt niet dat deze kinderen tekort gedaan worden of niet gelukkig kunnen zijn of de tijd die ze dan wel als gezin spenderen niet appreciëren)

Alle mensen maken keuzes die in hun ogen het beste zijn voor hun kinderen naargelang hun eigen situatie...

Dus als je je eigen mening wilt delen dan kan dit gerust maar zoals sommige mensen hier reageren, probeer het wat anders te formuleren en niet verwijtend te zijn of negatief te doen naar alle andere volgers van dit topic ( is nu niet op deze volger bedoelt, maar een algemene extra mededeling omdat ik niet thuis ben in het taggen en het ook niet nodig vind )



Wij zijn allemaal mensen met een hart en passie voor paarden met elk een eigen leven en mening over alles... laten we elkaar positief benaderen
Aan negativiteit heeft niemand een boodschap




pmarena schreef
Nou dat klopt niet helemaal geloof ik?

TS geeft aan dat ze 4x per week tot 15:15 uur voor haar werk onder de pannen is. En dat ze om 5:00 uur 's ochtends dan begint. Als dat allemaal werktijd zou zijn en nog niet eens reistijd, dan kom je daarmee aan max. 41 uur en niet de 60 uur die ze eerder noemt dat ze werkt? En ook noemt ze oma die een dag voor haar rekening neemt. Dus dat is sowieso al dag nummer 5 dat kindje bij iemand anders is. En het lijkt me sterk dat op dag nr. 5 de overige 19 uur gewerkt worden :=

Dus volgens mij hebben we als bokkers helemaal niet het plaatje compleet van hoe veel mamma-tijd er eigenlijk over blijft.

Dat is verder ook helemaal TS haar eigen keuze uiteraard :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 18:05 



 
Profiel   

Onali schreef
tita schreef
Jouw kindje interesseert het geen ene bal dat ie dat gaat missen, als ze zo jong zijn, zijn ze liever bij mama.
Fruithapje en wandeling zoiets hoor je zelf gewoon te willen doen.

Wanneer ga jij voor je kind zorgen? Wat ga je überhaupt ondernemen met je kind?
Kind droppen op de opvangen en later weer ophalen is zo makkelijk mijn keuze zou het niet zijn




Ben het wel met Tita eens.
Neem je een kind voor jezelf of voor de opvang?


Misschien kan je even een topic starten met een poll waar iedereen kan aangeven waarom hij/zij een kind 'neemt'? Lijkt me niet echt ter zaken doen in het topic van deze ts die ervaringen vraagt hoe ze een gezin met haar paarden kan combineren.
Absurd hoe mensen zich zo schaamteloos bemoeien met dit soort zaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 19:03 



 
Profiel   

Ik kan je absoluut niet helpen qua ervaring of wat dan ook.

Ik moet wel zeggen dat ik je fijner vind reageren dan in eet begin van het topic.


Ik vind het eigenlijk best goed dat je ouders zoveel tijd kunnen en willen spenderen aan hun kleinkind.

Mocht het nodig zijn kun je dan je rust pakken zodat je niet een geïrriteerd bent of wat dan ook
Zo kun je als alles lukt toch een fijnere omgeving voor je kind maken.
Tenminste dat is mijn mening

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 19:04 



 
Profiel   

Annlifehorse schreef
Bedankt voor je reactie

Ja het is inderdaad zonder kinderen al pittig om vol te houden,... maar het lijkt ons niet onmogelijk ... en inderdaad we hebben een dagplanning met taken, maar zijn de meest flexibele mensen qua schuiven
met uren en onvoorziene zaken omdat onze dagen ook gewoon lang duren...

Maar met een kind zal het idd afwachten zijn of het nog lukt, want we gaan er idd van uit dat het nog meer energie zal vergen en tijd,... die we er heel graag voor over hebben

Vandaar dat we alle opties en verhalen graag lezen,... want er zijn dus wel degelijk mensen die keuzes hebben gemaakt en achteraf spijt hadden en dat willen we net voorkomen

En ook is het fijn om te weten dat het haalbaar is voor velen mits hun persoonlijke situatie wel wat verschilt van de onze,...

kiki1976 schreef
Je kan nu op voorhand zoveel willen plannen, bedenken. Maar geloof me, als ze eenmaal geboren zijn gaat alles anders.
Waar de ene perfect slaapt, is het bij de ander een drama.
Mijn oudste was 13 mnd toen hij voor het eerst een nachtje doorsliep, standaard iedere 2-3 uur wakker.

Maar persoonlijk vind ik zo´n 50-60 uur werken, een kindje, paarden (aan huis) iets wat veel van het goede.


Je zegt, flexibel met schuiven. Maar wat bedoel je met schuiven?
Want als je beide echt moe bent, alles blijft wel doorgaan ( zorg voor je kindje, zorg voor je paardjes, veel werken) daar kan je niet echt mee schuiven.
Je kan de paarden wel een dag extra vrij geven natuurlijk.

Kijk het kan he, zeg niet dat het ook daadwerkelijk zo zou gaan natuurlijk.
Maar denk wel dat je dat soort dingen wel moet incalculeren op voorhand. Hoe dan op te lossen.
Is het bv een optie dat jullie beide een dag minder werken? Want vind niet per definitie dat altijd maar de vrouw moet zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 19:28 



 
Profiel   

Ik heb niet alles gelezen, excuses als het al genoemd is.
Ik zou denken aan
* minder werken (als dat financieel en werktechnisch kan)
en/of
* iemand aannemen voor mesten en onderhoud klussen bijvoorbeeld twee halve dagen per week tegen (zwart) betaling. Dus iemand die wil werken om wat bij te verdienen, en niet een meisje dat wil tutten met paarden. Zoals je zelf al aangeeft doe jij het leuke gedeelte (terecht) liever zelf.
Ik weet niet hoe het in België is, maar in Nederland zijn er vaak zat mannen die op een manege willen bijklussen, maar daar kom je haast niet tussen omdat daar altijd meisjes zijn die veel vrijwillig willen doen. Dus ik denk dat zo iemand wel te vinden moet zijn. Gewoon briefje ophangen bij de supermarkt etc.
Ik denk dat je dan ook minder het privacy probleem hebt, omdat het een veel zakelijkere verstandhouding is dan een bijrijder.

Ik zou in elk geval absoluut (nog) niet stoppen met je paarden. Ik begrijp heel goed het schuldgevoel en de tijd en aandacht die de paarden nodig hebben, maar je werkt toch voor die leuke dingen van het leven, en zo uniek te wonen, en niet om niet meer aan die hobby toe te komen... waar werk je dan nog voor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 19:50 



 

Ik heb al eerder in dit topic gereageerd maar ga dat nog eens doen :o

Ik zou het even laten rusten TS. Ik denk dat dit topic alleen maar onnodig meer zorgen geeft!

Iedereen heeft een mening en deelt deze. Sommigen denken wat het beste is, anderen spreken uit eigen ervaring.

Maar zelfs mensen met real life ervaring kunnen je niet adviseren, omdat elk kind anders is ook.

Ik weet wat het is om een baby/dreumes te combineren met paarden aan huis.

In je eentje is het haast onmogelijk, maar je bent niet alleen dus dat scheelt.

Rijden kon ik enkel als de baby sliep, en dan geen klein slaapje maar echt zeker weten dat je een uurtje of 2 de handen vrij had. Of 's avonds laat. Of 's ochtends heel vroeg.

Maar een pensionklant vertelde vaak dat zij gewoon kon rijden met de kinderwagen naast de bak! En zo'n verhalen las ik vaak ook op bokt.

Met mijn kinderen is dat niet mogelijk, maar wie weet is jouw kind echt een goede slaper :)

Zoals ik al zei kan je veel klusjes op stal doen met de baby erbij (draagzak, kinderwagen), als het allemaal maar niet te lang duurt . Maar ook dat scheelt per kind. Sommigen zitten uren stil te kijken naar wat je doet, anderen zijn het na 10 minuten zat.

Dat wordt dus gewoon afwachten hoe jouw kleintje dadelijk gaat zijn :)

Verder leren de kinderen automatisch heel snel wat kan en wat niet. Ik geloof dat de oudste rond 2 jaar wist dat ze nooit in de weien/paddocks mocht.

Is het ideaal kinderen met paarden? Nee. Is het onmogelijk? Ook niet.

Maar elke situatie is zó anders, dat het onmogelijk is nu al te voorspellen wat jij moet doen!

Daarom wilde ik toch nog reageren, met de goedbedoelde raad om nu nog lekker te genieten van je zwangerschap, én je paarden! Zonder je zorgen te maken over de toekomst.

Met een baby ga je sowieso leren meer van dag tot dag te leven, je leert vanzelf wel heel snel oplossingen bedenken wanneer het ook nodig is. Misschien moeten ze ooit worden verkocht, misschien niet.

Misschien wordt het 's ochtends gaan werken om 5 uur voor jou wel onmogelijk te combineren met de nachten van de baby, komt er een andere baan op termijn en geeft dat ook weer meer mogelijkheden.

Je weet het gewoon niet :)

Dus geniet!
Heerlijk zo'n eerste zwangerschap!

Wat ik zou doen is dit topic ontstippen en lekker veel onbezorgd tutten met je paarden, nu dit nog zonder nadenken en zonder tijdsdruk kan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 11:01 



 
Profiel   

AMCM schreef
Ik heb al eerder in dit topic gereageerd maar ga dat nog eens doen :o

Ik zou het even laten rusten TS. Ik denk dat dit topic alleen maar onnodig meer zorgen geeft!

Iedereen heeft een mening en deelt deze. Sommigen denken wat het beste is, anderen spreken uit eigen ervaring.

Maar zelfs mensen met real life ervaring kunnen je niet adviseren, omdat elk kind anders is ook.

Ik weet wat het is om een baby/dreumes te combineren met paarden aan huis.

In je eentje is het haast onmogelijk, maar je bent niet alleen dus dat scheelt.

Rijden kon ik enkel als de baby sliep, en dan geen klein slaapje maar echt zeker weten dat je een uurtje of 2 de handen vrij had. Of 's avonds laat. Of 's ochtends heel vroeg.

Maar een pensionklant vertelde vaak dat zij gewoon kon rijden met de kinderwagen naast de bak! En zo'n verhalen las ik vaak ook op bokt.

Met mijn kinderen is dat niet mogelijk, maar wie weet is jouw kind echt een goede slaper :)

Zoals ik al zei kan je veel klusjes op stal doen met de baby erbij (draagzak, kinderwagen), als het allemaal maar niet te lang duurt . Maar ook dat scheelt per kind. Sommigen zitten uren stil te kijken naar wat je doet, anderen zijn het na 10 minuten zat.

Dat wordt dus gewoon afwachten hoe jouw kleintje dadelijk gaat zijn :)

Verder leren de kinderen automatisch heel snel wat kan en wat niet. Ik geloof dat de oudste rond 2 jaar wist dat ze nooit in de weien/paddocks mocht.

Is het ideaal kinderen met paarden? Nee. Is het onmogelijk? Ook niet.

Maar elke situatie is zó anders, dat het onmogelijk is nu al te voorspellen wat jij moet doen!

Daarom wilde ik toch nog reageren, met de goedbedoelde raad om nu nog lekker te genieten van je zwangerschap, én je paarden! Zonder je zorgen te maken over de toekomst.

Met een baby ga je sowieso leren meer van dag tot dag te leven, je leert vanzelf wel heel snel oplossingen bedenken wanneer het ook nodig is. Misschien moeten ze ooit worden verkocht, misschien niet.

Misschien wordt het 's ochtends gaan werken om 5 uur voor jou wel onmogelijk te combineren met de nachten van de baby, komt er een andere baan op termijn en geeft dat ook weer meer mogelijkheden.

Je weet het gewoon niet :)

Dus geniet!
Heerlijk zo'n eerste zwangerschap!

Wat ik zou doen is dit topic ontstippen en lekker veel onbezorgd tutten met je paarden, nu dit nog zonder nadenken en zonder tijdsdruk kan :)


Een hartverwarmende en zeer wijze raad _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 11:42 



 
Profiel   

In navolging op mijn eerdere post: ik vind de combinatie van paarden aan huis en kinderen superfijn. Ik kan heel makkelijk even "ontsnappen" door naar buiten te stappen, en mijn eigen ik (behalve het mama-zijn) is altijd dichtbij. En nu mijn oudste 2 jaar is, is het ook echt heel fijn om lekker met hem bij de paarden te rommelen. Hij helpt graag mee met mesten (hij heeft een klein kruiwagentje :') ) en hij kan zichzelf superlang vermaken in plassen of met het kliederen met zand.

De paarden verzorgen gaat gewoon mee in onze routine. Enkel het laatste stuk zwangerschap en de eerste paar maanden met baby vond ik een uitdaging.

En mijn ervaring qua serieus trainen is dat ik daar de eerste maanden absoluut geen ruimte voor had (mentaal en fysiek) maar na een maand of 6 begint dat te kantelen. Toen ik één kind had reed ik 5 dagen in de week ('s ochtends vroeg, 's avonds als hij op bed lag of overdag in het weekend). Nu is de jongste bijna 5 maanden en begint de ruimte weer wat te komen voor mij om weer fanatieker te worden. Maar dat ligt aan jezelf natuurlijk, aan je prioriteiten en aan hoe het mentaal en fysiek met je gaat. Je hebt natuurlijk niet in de hand wat voor kindje je krijgt en hoe intensief het daarom voor je zal zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 12:30 



 
Profiel   

Ik denk dat het vooral ook een uitdaging is om het nog wel leuk te blijven vinden als het allemaal snel-snel tussendoor moet. Is het dan nog ontspanning of wordt het een "moetje" waar de lol wel vanaf gaat omdat het alleen maar een extra taak is en je het al zo druk hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 13:36 



 
Profiel   

Volgens mij is ts wel over-perfectionistisch. Als je loslaat dat alles perfect moet dan kun je meer genieten.Stel dat je je paarden zou verkopen omdat je het naar je eigen idee niet goed genoeg meer kunt doen,ergens anders krijgen ze mogelijk ook niet alles 100% en misschien wel minder nog dan nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 13:49 



 
Profiel   

Het is net als met thuis werken met kinderen.
Als ik sommige ouders hoor dan zou je zweren dat het echt hel op aarde is. Bij ons gaat dat echt perfect.
Dat weet je pas als je er voor staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 16:05 



 
Profiel   

pmarena schreef
Ik denk dat het vooral ook een uitdaging is om het nog wel leuk te blijven vinden als het allemaal snel-snel tussendoor moet. Is het dan nog ontspanning of wordt het een "moetje" waar de lol wel vanaf gaat omdat het alleen maar een extra taak is en je het al zo druk hebt.

Dit is zeker waar wat pmarena aangeeft. Je wilt tenslotte ook wel leuke dingen kunnen doen ipv alleen maar moeten zorgen. Zeker als de paarden gezond zijn en dat geen reden is waarom ze stil staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 16:17 



 
Profiel   

Heel eerlijk, als ik 50-60 uur per week van huis zou zijn, kinderen zou hebben...
Dan zou ik geen paarden in mijn bezit willen hebben.
Ik vind dat echt to much en je gaat of jezelf een burn-out in helpen of het een en ander verwaarlozen. Dat moet je niet willen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 16:34 



 
Profiel   

Popstra schreef
Heel eerlijk, als ik 50-60 uur per week van huis zou zijn, kinderen zou hebben...
Dan zou ik geen paarden in mijn bezit willen hebben.
Ik vind dat echt to much en je gaat of jezelf een burn-out in helpen of het een en ander verwaarlozen. Dat moet je niet willen


Ik ook. Voor mij zou het ‘het’ recept zijn om me in een overspannenheid te krijgen. Misschien nog wel met een depressie erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 17:38 



 
Profiel   

Gelukkig is niet iedereen hetzelfde toch?
In een hoop landen is het heel normaal dat beide ouders volledig werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 17:50 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Gelukkig is niet iedereen hetzelfde toch?
In een hoop landen is het heel normaal dat beide ouders volledig werken.


Maar dat is 40 uur over het algemeen. 50-60 uur weg en een kindje en een huishouden en paarden?
Gelukkig is inderdaad niet iedereen hetzelfde want ik zou het echt niet trekken.
Ik ben gelukkig in de positie dat ik maar 32 uur hoef te werken, dit flexibel mag indelen en dus genoeg tijd overhoud voor privé dingen. Ik zou doodongelukkig worden van zoveel werken en dan de druk dat ik ook nog iedereen tevreden moet houden, man, paarden, kind en nog de huisvrouw moet spelen.


Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 17-02-22 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 17:58 



 
Profiel   

Tja, er zijn ook vrouwen/mannen die met meerdere kinderen er een bloeiende wetenschappelijke carriere naast hebben. Ik vind dat rete knap maar blijkbaar kunnen ze dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 18:06 



 
Profiel   

Popstra schreef
Heel eerlijk, als ik 50-60 uur per week van huis zou zijn, kinderen zou hebben...
Dan zou ik geen paarden in mijn bezit willen hebben.
Ik vind dat echt to much en je gaat of jezelf een burn-out in helpen of het een en ander verwaarlozen. Dat moet je niet willen


+1

Maar het zal ook samenhangen met hoe je het vormgeeft. Stel dat je veel uitbesteedt zoals het huishouden, terreinonderhoud, maaltijdboxen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 21:03 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Tja, er zijn ook vrouwen/mannen die met meerdere kinderen er een bloeiende wetenschappelijke carriere naast hebben. Ik vind dat rete knap maar blijkbaar kunnen ze dat.


Ja, maar die maken waarschijnlijk wel weer andere keuzes. Niemand kan álles tegelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 21:04 



 
Profiel   

Ik werk ook gemiddeld tussen de 50 en 60 uur per week, gelukkig dan wel weer van uit huis, paard aan huis, bos aan de overkant van de weg om elke ochtend even met de honden te wandelen. Maar ik merk wel dat ik echt tijd te kort kom. Dat ik op heel veel fronten in moet leveren, dat veel niet gaat zoals ik zou willen. Tuurlijk kan je van alles uit handen geven, heb ik ook gedaan, met de nodige frustraties daardoor. We hadden een tuinman, gaf me meer extra werk en zorgen dan dat hij ze uit handen nam, ja ik weet het, gewoon de verkeerde getroffen maar toch. Mijn huishouden uitbesteden heb ik een tijdje gedaan, dan ging de telefoon op kantoor en was ze in de gang aan het stofzuigen, sorry kan de deur even dicht ik heb telefoon, o maakt niet uit hoor daar heb ik geen last van, nee maar door het stofzuigen hoor ik de klant niet mee die mij belt....

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 21:09 



 
Profiel   

Ik werk ook veel en mijn huis is niet meer zo schoon en opgeruimd als voorheen. Voorheen had ik nog net geen papieren schema. Elk weekend trok ik uit voor beddengoed afhalen wassen en schoonmaken. Nu wanneer ik tijd en zin heb dus ook ooit savonds om 2300 uur. Koken schiet er ooit bij in.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 22:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 8 [ 199 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen