Tweestrijd paarden houden of stoppen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:05

TS is zie dat je je geregistreerd hebt op bokt op de dag dat je dit topic geopend hebt.
Welkom maar als ik jouw antwoorden zo lees vraag ik mij wel af hoe echt dit topic is.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:11

_Nelleke_ schreef:
Vogeltje, hoe veel werk jij en hoe je dat verder qua huishouden/koken etc?


Ik werk 24 uur (verdeeld over 3 dagen). Eén van die 3 dagen werk ik de middag en avond, en heb ik de ochtend voor mezelf (voor de paarden). Mijn man is dan de hele dag bij de kindjes. En de andere 2 dagen werk ik gewoon overdag en zijn de kindjes op de opvang. Ik mest en voer 's ochtends vroeg. En kan dan als 's avonds de kindjes op bed liggen nog een keer naar de paarden als ik zin heb :') verder zien we ze de hele dag door, gaan we regelmatig even aaien etc. Mijn peuter vindt het fantastisch om bij de paarden te rommelen. In het weekend kan ik meestal wel overdag iets met de paarden doen, dan is mijn man bij de kindjes. Huishouden en koken heb ik op deze manier prima tijd voor (3 dagen werken, dus nog 4 dagen thuis). Op werkdagen zorg ik altijd dat er een ovenschotel of soep oid klaarstaat. Ik moet wel zeggen dat bij ons het paardenverblijf redelijk weinig onderhoud vereist (alles is nieuw, geen modder etc). En ze lopen 24/7 buiten met inloopstal en onbeperkt hooi, en kunnen in principe dus prima af met één verzorgingsbeurt per dag. Onderhoud aan de wei en het verdere perceel blijft bij ons beperkt tot het weekend en ik heb daar momenteel ook hulp bij. :) Maar mijn man doet verder niks met de paarden of onderhoud van het perceel, anders was het nog makkelijker en hadden we geen externe hulp nodig.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:34

SjonnieZ schreef:
TS is zie dat je je geregistreerd hebt op bokt op de dag dat je dit topic geopend hebt.
Welkom maar als ik jouw antwoorden zo lees vraag ik mij wel af hoe echt dit topic is.


Ik ken Ann in real life (dankzij haar zooveel leuke ritten gedaan :j ) en kan wel beamen dat dit topic echt is. Het is niet onlogisch om mee te lezen, en pas een account aan te maken op het moment dat je ergens echt mee zit en input wil bijvoorbeeld. Er is immers zo'n grote verandering op til in TS haar leven, dat is toch een beetje eng ook hé.

Wat ik zelf kwijt wil aan TS, ik zie je écht niet zonder paarden, maar er moet nog niks beslist worden hé. Kijk het even aan, veel zal zichzelf wel uitwijzen denk ik. Je paarden gaan in de basis niets te kort komen, en moest je minder tijd hebben om te trainen waardoor je die lange ritten niet meer kan doen, kan je dit later natuurlijk altijd ook terug opbouwen. Je paarden zijn jong genoeg daarvoor!

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:38

Ik zou ze verkopen, met de hoeveelheid uren jullie maken kwa werk, andere dieren, huishouden ,zorg over stal, weide etc en straks een baby…en het allemaal in eigen beheer wilt blijven doen is bijna onmogelijk..je wilt ook nog genieten van je leven.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:55

Kally, genieten van je leven is voor iedereen anders invulbaar natuurlijk. Als ik mest aan het ruimen ben, mijn paard poets, doe ik dit niet tegen mijn zin. Dat is zelfs ontspannend. En dan na een paar uur werk terugkijken op een proper domein, nette verzorgde paarden die gelukkig hun hooi op aan het knabbelen zijn.. dat is voor mij genieten. En denk dat er vele mensen met paarden aan huis er net zo in staan. Wie is anders zo gek om al dat werk te doen! :):) Ik neem aan dat er voor TS wel wat verschuiving zal komen in die 'geniet' momentjes. Dat je bvb al blij bent als ze op hun hooi knabbelen, evt zonder gevlochten manen, maar denk (en hoop) dat die verschuiving organisch zal komen, want nu lijkt dat ondenkbaar, wat ik snap als je al jaren zo je paarden verzorgt!

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 23:10

Ik zie niet dat dit een nepaccount is. Zeker niet met de fotos erbij.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 23:13

TS, naar wat voor antwoord zoek je?

Zoals je je leven nu ingericht hebt is niet haalbaar met een klein kind, en wat wel haalbaar is ligt ook aan het karakter (en gezondheid) van je kind. Mijn dochter kon ik echt niet in een kinderwagen naast de bak zetten en gaan rijden. Maar bijv een ondernemende peuter is ook spannend bij de paarden. Ik heb mijn 2 paarden op een doe-het-samen stal staan, op 1 km vanaf mijn huis, en was echt blij met een verzorgster, een parttime baan, meedenkende partner en extra hulp van mijn ouders anders had ik het niet gered… Ze is veel mee geweest op mijn vrije dagen met redelijk weer, maar toen ze vorig jaar naar school ging was dat echt een opluchting.

Strak plannen gaat iig niet met een klein kind. Ze hebben net een poepluier of spugen zich onder als je klaar staat om de deur uit te gaan, slapen kort of juist heel lang als je het niet verwacht/het niet uitkomt en ziek worden komt altijd onverwachts. Verder heeft ook elk kind zn eigen interesses en ontwikkeling.

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 23:42

Heel benieuwd hoe dit zich vorm gaat geven met de tijd :-)

Het komt op mij over alsof ik graag dagelijks schoon opgemaakt beddengoed wil. Dagelijks verwisselen kost tijd, dagelijks wassen kost geld. Maar ja, ik wil het erg graag dus het is het waard.

Tot je je afvraagt of het dat echt wel is. Want als het geen keus meer is maar bijna dwangmatig gevoel van moeten is het niet onschuldig meer.

Je moet het voor jezelf bepalen, niemand kan dat voor jou en/ of je man. Maar als je je paarden zo lastig loslaat qua zorg is de kans dat je verzorging van je baby/ kind straks ook liever eigen beheer doet en niet loslaat. En die gaat niet mee in de flow van zoals het jullie hectisch en drukke maar past precies schema nu passend hebben.

Hoe dan ook, het zal ten koste van íets gaan.

Aan jou/ jullie te bedenken tov wat en daar een weg in te vinden. Succes en nogmaals, benieuwd hoe jullie je draai eraan geven :-)

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 23:55

Ook even reageren.

Zelf mama van 3 kindjes, momenteel 9, 7 en bijna 4.

Toen ik zwanger was van de eerste beslist om te stoppen met rijden en dan is die baby daar.
Paarden staan ook aan huis, maar toen de oudste er was, nog volop in de verbouwingen en dan heb je gewoon geen tijd om te rijden.

Dus beslist om de paarden enkele jaren ‘vrij’ te geven en wat te gaan fokken.

De oudste is nu 9, de jongste gaat nu voor het 2de jaar naar school en sinds september rij ik terug paard. 9 jaar gestopt, maar mijn eerste merrie en onze andere merrie zijn nooit weggeweest. De oudste merrie is toevallig vorige week ingeslapen. Heeft hier 10j ‘op pensioen’ gestaan en is 25 geworden.
Mijn andere oude merrie is een goed jaar terug ingeslapen, had een auto-immuun ziekte. Heeft nog enkele veulens gegeven en was hier zeker weten gelukkig. Was mijn beste maatje en nooit spijt gehad van deze keuze. In de winter, als er meer werk is, zijn er drachtig, en in de lente en zomer kan je genieten van een veulen en heb je wat meer tijd.

Zoals iemand ook al aan gaf, is bv een babysit een avond in de week zeker ook een goeie optie, kost niet veel en kan bv ook je vaste rij-moment worden.

En een goeie babyfoon is ook goud waard.

Toen de kids klein waren, was ik vaak buiten aan het werk bij de paarden, babyfoon mee en hop.

Maar ook ik zou nu niet beslissen, wacht tot de beeb er is en ondervind zelf wat haalbaar of niet is.

Annlifehorse
Berichten: 35
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 00:02

Kiwiaa schreef:
SjonnieZ schreef:
TS is zie dat je je geregistreerd hebt op bokt op de dag dat je dit topic geopend hebt.
Welkom maar als ik jouw antwoorden zo lees vraag ik mij wel af hoe echt dit topic is.


Ik ken Ann in real life (dankzij haar zooveel leuke ritten gedaan :j ) en kan wel beamen dat dit topic echt is. Het is niet onlogisch om mee te lezen, en pas een account aan te maken op het moment dat je ergens echt mee zit en input wil bijvoorbeeld. Er is immers zo'n grote verandering op til in TS haar leven, dat is toch een beetje eng ook hé.

Wat ik zelf kwijt wil aan TS, ik zie je écht niet zonder paarden, maar er moet nog niks beslist worden hé. Kijk het even aan, veel zal zichzelf wel uitwijzen denk ik. Je paarden gaan in de basis niets te kort komen, en moest je minder tijd hebben om te trainen waardoor je die lange ritten niet meer kan doen, kan je dit later natuurlijk altijd ook terug opbouwen. Je paarden zijn jong genoeg daarvoor!



Thx <3
we zullen in de toekomst nog wel leuke ritten maken want zonder paarden, ik kan het me amper voorstellen...

en ja enkel het allerbeste is goed genoeg,... en we zullen ons wel aanpassen als de moment zich voordoet...

# best horsy friends for life #

ja inderdaad we aanzien het zowiezo nog een aantal jaartjes alvorens drastische veranderingen te overwegen

Ik ben niet op zoek naar antwoorden of advies, maar naar mensen die gelijkaardige situatie zijn doorgegaan, hun ervaringen en gevoelens en hoe zij hiermee omgingen willen delen, wat hun angsten waren, teleurstellingen achteraf,... om mezelf te ondersteunen in hoe hiermee om te gaan...

En ja ik heb inderdaad pas een profiel aangemaakt ( omdat ik een druk leven heb in de echte wereld, en niet eerder behoefte had om mee te reageren of te lezen of deel te nemen aan een topic of forum of hoe dit ook al heet) en ja ik heb bevallingsverlof, dus ook tijd om over deze zaken na te denken en te lezen
* dit is ook mega tijd rovend, dus je zult mij hier ook niet veel langer opmerken *

ik vind het wel een fijn idee en interessante gesprekken om te volgen,

maar jammer dat mensen zoals heel vaak gebeurd afwijken van de essentie van het onderwerp en niet echt begrijpen wat nu ook alweer het onderwerp en de vraag was en zo graag graag kritiek geven of zeggen wat wel of niet overdreven is naar hun mening... daar heb ik geen boodschap aan want dat was niet de vraag

En dat maakt dat de boodschap die via tekstberichten vaak verwarrend of anders overkomen dan ze bedoelt zijn.

Mensen die geen paarden aan huis hebben, geen kinderen hebben, geen fulltime job hebben kunnen hier eigelijk weinig in posten, zeker omdat ze me niet kennen en ook niet weten wat en hoe en eigelijk maakt dat ook niet uit want de vraag was

Baby opkomst, druk leven, drukke jobs, paarden, veel werk,... hoe combineren en wat waren jullie ondervinding of keuzes die je maakt en of je er spijt van had of niet,...

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 00:07

Maar waar een ander spijt heeft of niet is misschien niet relevant. Iedereen is anders.

Je weet nog niet hoe je kind gaat meewerken.

En mensen zonder kids etc kunnen best meedenken. Ik denk juist door mijn werk paarden bedrijfje erbij etc dat ik nu soms al denk whaaaa hoe moet dit met een kindje?

Dan denk ik alleen maar dat je ergens consessies moet doen. Dat is dus paarden op hold en niet te precies dingen willen doen. Lastig maar anders krijg je een burnout.

Annlifehorse
Berichten: 35
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 00:08

tengeltje11 schreef:
Ook even reageren.

Zelf mama van 3 kindjes, momenteel 9, 7 en bijna 4.

Toen ik zwanger was van de eerste beslist om te stoppen met rijden en dan is die baby daar.
Paarden staan ook aan huis, maar toen de oudste er was, nog volop in de verbouwingen en dan heb je gewoon geen tijd om te rijden.

Dus beslist om de paarden enkele jaren ‘vrij’ te geven en wat te gaan fokken.

De oudste is nu 9, de jongste gaat nu voor het 2de jaar naar school en sinds september rij ik terug paard. 9 jaar gestopt, maar mijn eerste merrie en onze andere merrie zijn nooit weggeweest. De oudste merrie is toevallig vorige week ingeslapen. Heeft hier 10j ‘op pensioen’ gestaan en is 25 geworden.
Mijn andere oude merrie is een goed jaar terug ingeslapen, had een auto-immuun ziekte. Heeft nog enkele veulens gegeven en was hier zeker weten gelukkig. Was mijn beste maatje en nooit spijt gehad van deze keuze. In de winter, als er meer werk is, zijn er drachtig, en in de lente en zomer kan je genieten van een veulen en heb je wat meer tijd.

Zoals iemand ook al aan gaf, is bv een babysit een avond in de week zeker ook een goeie optie, kost niet veel en kan bv ook je vaste rij-moment worden.

En een goeie babyfoon is ook goud waard.

Toen de kids klein waren, was ik vaak buiten aan het werk bij de paarden, babyfoon mee en hop.

Maar ook ik zou nu niet beslissen, wacht tot de beeb er is en ondervind zelf wat haalbaar of niet is.


Bedankt voor je verhaal, wat een lange tijd om weinig te kunnen rijden, maar klinkt ook niet alsof het een depressieve periode voor je was,...
Echt super fijn dat je de merrie een mooie oude dag hebt gegeven als dank voor de mooie momenten die je ermee hebt gehad...
Dit is echt liefde en passie en stroomde ook door in je gezin,... ik hoop dat wij ook op deze manier deze periode kunnen ervaren of beleven en er het beste weten uit te halen

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 00:28

Ik zie veel mensen posten die gelijk uit gaan van 2 of meer kinderen. Dat maakt denk ik een groot verschil.
Zelf heb ik maar 1 kind en toevallig ook nog een makkelijke. Er moest toen wel wat aangepast worden maar echt een enorme impact op mijn leven had het niet als ik eerlijk ben. Ik had toen 2 jonge paarden. Ik was in eerste instantie wel werkeloos na de geboorte (contract niet verlengd) maar had daarnaast nog een zadelpasbedrijfje. Na een tijd heb ik weer een vaste baan gevonden. Wij hebben geen familie in de buurt. Als ik mensen met 2 of meer kinderen zie dan wordt ik inderdaad plaatsvervangend gestressed.

Ik sta in pension maar eerlijk gezegd zie ik vooral voordelen aan paard aan huis. Je kan dan makkelijker even uitmesten tijdens een slaapje en savonds nog even snel op je paard stappen zonder eerst nog een half uur kwijt te zijn om op stal te komen.
Je kan zelf een veilige plek inrichten bij de bak en op stal. Dat is op pension veel moeilijker.

Mijn advies: laat het voorlopig lekker zijn beloop, het komt zoals het komt.
Is het te veel dan kun je ze altijd nog verkopen maar net zo goed heb je een heel tevreden baby dat in prachtige ritmes slaapt.
Wellicht kies je er dadelijk voor om 1 paard in te ruilen voor een ouder paardje bijv. Dan hoef je er nog maar met 1 echt aan het werk.
Of misschien toch een verzorger of een betaalde hulp voor een paar uurtjes per week die het tijdrovende stalwerk of het werk aan omheiningen uit handen neemt.

Als je open staat voor verandering en routines los durft te laten dan komt het vast goed.
Als een paard een keer met moddervoeten op stal moet omdat je kind net koorts gekregen heeft dan krijgt dat paard daar echt niets van.
Het is vooral een kwestie van prioriteiten en balans vinden tussen „must“ en „nice to have“.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 13-02-22 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 00:42

Wat een flauwe aanname dat mensen die reageren zonder specifiek te benoemen moeder te zijn en dus 'ervaring' hebben met je vraagstuk alleen maar wat toevoegen en andere blijkbaar niet.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 00:52

3 kinderen, paarden aan huis

Periodes idd een stuk minder fanatiek gereden, maar heerlijk om de paarden in eigen beheer te kunnen houden. Vooral het afvoeren 's avonds... gouden momenten.

Tips? Zorg dat ze niet "op de klok" staan. Zorg voor minimaal vier (ruime) ruwvoerbeurten of onbeperkt, zodat ze niet de boel afbreken als je eens een half uurtje later bent. Probeer flexibel te zijn en te blijven in je voer/op stal zet momenten etc. Dit scheelt heel veel stress bij jullie en de paarden als er eens een poepluier tussendoor komt, want dan breken ze de tent niet af als het krachtvoer om zes uur ipv vijf uur komt.

En pak kleine grondwerkdingetjes mee op de dagen dat je niet kan rijden. Achterwaarts op je eigen houding, voetje optillen met wijzen, inparkeren. Dingen die je heel simpel met weinig materiaal in korte tijd kunt doen, zodat jullie allemaal zo wat "denkenergie" kwijt kunnen.

En, daarnaast, dat uurtje ijsje eten/op familiebezoek etc. Daar ajb niet teveel over nadenken. Dat komt echt zoals het komt.... met vier dagen opvang, later school/vriendjes etc zijn kinderen vaak veel sneller overprikkeld (moeten te veel) en is gewoon thuis in alle rust "omrommelen" juist goud waard.

Succes!!

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 00:53

Annlifehorse schreef:
Mensen die geen paarden aan huis hebben, geen kinderen hebben, geen fulltime job hebben kunnen hier eigelijk weinig in posten, zeker omdat ze me niet kennen en ook niet weten wat en hoe en eigelijk maakt dat ook niet uit want de vraag was


Of mensen die geen van bovenstaande hebben/ aan voldoen doen dat met een reden.
Niet zulke kortzichtige dingen plaatsen TS.

Geen kinderen; ik wil MIJN tijd niet opofferen. Ik wil mijn tijd indelen zoals ik het wil, mijn hobby blijven uitvoeren en niet verantwoordelijk zijn voor een kind.
Zelfde als met paarden aan huis. Ten eerste heb ik het geld er niet voor en ten tweede wil ik ook gewoon een dag overslaan als het mij uitkomt.
Dat gaat niet met dieren aan huis.

Wat betreft jouw rigide planhouding, mijn broer en schoonzus waren ook zo. Totdat mijn nichtje geboren werd. Veel problemen gehad met slapen/ eten/ gedrag, nu blijkt ze dus een licht verstandelijke beperking te hebben.
Dat stond niet in de planning, maar zij moeten zich nu aanpassen aan hun dochter.
Meer dan bij een 'gezond' kind.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 02:36

ik heb mijn pony's ook altijd op eigen land gehad (helaas niet aan huis), rond de bevalling heb ik ze tijdelijk in pension gezet. Tot de dag van de bevalling heb ik ze zelf verzorgd en gemest (ook met weeen :D )
Na mijn bevalling (ruim na de kraamweek) zijn ze weer naar ons eigen plekje gekomen waar ik de verzorging weer op me genomen heb. Ik kon ons kind niet thuis laten omdat het dus niet bij huis was, ik had hem meestal mee in een draagdoek of ik ging als mijn partner thuis was.

Even snel voeren was echter wel lastiger, vond ik ook niet fair tegenover mijn kind, vooral als het koud was gooide ik sneller een plak hooi neer en ging op een later moment terug.
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen mijn dieren in volpension te zetten omdat ik merkte dat ik ze niet de tijd en aandacht kon geven die nodig was en ook niet mijn kind bij een oppas wilde brengen om de dieren te doen.
Op de pensionstal waren ook kinderen dus zeker toen ze groter waren wilde hij graag mee en bij kou kon hij evt ook binnen spelen.
Ik heb in die periode weinig gereden (ik rij aangespannen) of we gingen samen.
Toen hij naar school ging heb ik het rijden wel weer wat opgepakt maar mede door andere omstandigheden (overlijden naaste) was ik het plezier in de paarden kwijtgeraakt.
Toen mijn eerste pony een jaar later ingeslapen is en de pensionstal stopte heb ik de keuze gemaakt om mijn overgebleven pony bij een vriendin onder te brengen die een groot stuk land heeft en die mijn pony ook gebruikt voor therapie.
Hij staat daar sinds 2020 en hoe gek ik ook met ze was, ik mis het eigenlijk helemaal niet. Ik ga 1-2x per jaar kijken en krijg regelmatig foto updates.
Natuurlijk zou ik graag wel weer lekker willen rijden maar ik zou echt niet weten wanneer.

Ik denk dat onze situaties niet helemaal vergelijkbaar zijn, ik had ze natuurlijk niet strak aan huis staan en ik had als extra ellendigheid dat de dag na mijn bevalling bij een zeer naaste een ernstige ziekte is vastgesteld waardoor de kraamperiode en de tijd erna extra emotioneel beladen was.
Ik was echter wel net als jij altijd een pietje precies, regelmatig trainen voor de wagen of aan de longe, pony's stonden er piekfijn bij, tuig altijd netjes gepoetst etc, ik ben veel makkelijker geworden met de pony's en uiteindelijk dus gestopt. Iets wat ik daarvoor nooit had bedacht, ik had mijn pony's al vanaf mijn 16e en ik was altijd met ze bezig. Ik mis het dagelijks werken met ze overigens echt niet terwijl ik vroeger 2-3dgs naar te toe ging en eigenlijk nooit oversloeg.

Ik zou in jouw geval even aankijken hoe het na de bevalling gaat, hou er rekening mee dat je emoties en hormonen een beetje met je aan de loop gaan en rationeel denken niet altijd lukt. Geef het even de tijd en probeer mee te gaan in de flow waarin je terecht komt.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 07:19

Klassiek geval van: Ik wil alles willen doen, maar niets inleveren.

En dat gaat niet. Je kan niet fulltime werken, 2 paarden, een kind, een druk leven daarbuiten en nergens iets willen toegeven omdat het niet naar je originele standaard is.

Dus, kijk naar je schema en ga dingen afstrepen. Wat kun je verminderen, anders doen en volledig weglaten. Want je kan niet meer uren in de dag toveren, dus uiteindelijk zal je toch je eigen eisen moeten bijschroeven naar beneden en misschien niet je paard elke dag in de icepacks zetten of 10 minuten afkoelen of de vloer spliksplinter schoonmaken of weet ik wat.

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 08:09

Heb niet alles gelezen hoor, maar is een tussenweg geen oplossing, in de zin van, je jongste paard verkopen en de oudste houden? Zet er nog iets van een shet bij (kunnen de kids later ook nog op) en jij houdt je top knol , om te rijden

Dan heb je niet de druk om er 2 te moeten rijden

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 09:08

Ik heb niet alles gelezen maar aan mijn antwoord ga je niks krijgen :D

Er zijn hier ook mensen die jou tips geven en zelf geen kinderen hebben….goede tips maar je hebt er niks aan hoor.

Je paarden combineren met baby is zwaar, maar mijn ervaring is je paarden combineren met kleine kinderen dat is pas zwaar.
Geen dag het zelfde kinderen vreten energie en ze willen ook aandacht ….ze staan aan.

Je weet nog niet wat voor type kindje je krijgt zo is mijn zoon vreselijk rustig en lief als hij alleen is, kan uren spelen.
Maar als zijn zus thuis is…. Kunnen ze niet spelen…hangen ze vervelen ze zich en drammen ze.

Ik snap nooit waarom mensen fulltime blijven werken met kinderen en paard ik zou eerst daar naar kijken en verder laat het los.
Hou je van paarden zorg voor de basics en laat alles los, doe ik ook verkopen is nog niet aan de orde (ik had er ook 2 eentje overleed in 2018 tijdens zwangerschap) en de ander staat privé aan huis…
Ik laat alles los…rijden 2x gedaan sinds dec heb nu even tijdelijk betaalde bijrijder die haar wat makker gaat maken want mijn paard is voor mij niet zo lief en leuk als ik makkelijk paard had voor de bossen zou ik die houden

Echt je gaat je ontspanning nodig hebben maar vergeet niet, de drukste periode is NIET de babytijd

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 09:21

Is ook te zien, hier spelen de kids nu gewoon buiten als ik met de paarden bezig ben+ oudste dochter rijdt pony en de jongste heeft ook veel interesse, zalig vind ik dat! De oudste(zoon), vindt helpen voeren enzo dan weer heel leuk, zijn dan best quality momentjes met de kinderen en de paarden.(staan er nu een 14-tal aan huis, rijpaarden, fokpaarden en pony’s voor de kids)

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 09:26

Ik vind dat je enigzins een starre en onrealistische houding hebt. Wat wil je nu horen? Je wilt volgens mij alleen maar horen wat je wilt. Je leven verandert met een kindje. Dat is hoe het is. En de rest komt daarna.

De babytijd is idd de makkelijkste periode. Wacht maar totdat ze kunnen lopen en een mening hebben. Onze 2 jarige blijft echt niet rustig op stal staan maar is enorm onderzoekend en rent van Hot naar her.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:15

Nou dat is mijn ervaring absoluut niet hoor, de babytijd was hier juist enorm verstikkend en het werd alleen maar in een geleidelijk opgaande lijn makkelijker en dat is nog steeds het geval bij onze jongen die alweer bijna 7 wordt :j Peuters zijn pittig maar niks vergeleken met die baby-tijd hier hoor :=

Maar het is voor iedereen anders inderdaad. Je weet niet wat voor kindje je krijgt. Je weet niet wat voor type moeder je zal zijn. Er zijn moeders die echt zo veel mogelijk zelf een band op willen bouwen met hun kindje en het zo weinig mogelijk uit handen willen geven. Ook al hadden ze het van tevoren niet zo bedacht of verwacht.

Er zijn ook moeders die het wel prima vinden om bij wijze van spreken alleen maar even 2 uurtjes aan het eind van de middag hun kind wakker te zien, samen avondeten en naar bed brengen (en dat dan nog door pappa laten doen), en het voor de rest uit te besteden.

Het kan zijn dat je kind heerlijke dutten doet en je de tijd geeft om je paarden te doen en zelfs te rijden...het schijnt te bestaan := En als je een kind hebt dat vreselijk overstuur raakt (steekt hand omhoog...) dan schijnen er ook mensen te zijn die dat kunnen negeren en dan toch verder gaan met de paarden en het kindje leert dat er toch niemand komt en uiteindelijk doodop in slaap valt.

Uiteindelijk vindt het linksom of rechtsom zijn weg wel :(:)

Ik zou mikken op het creëren van een situatie waarin ik zo min mogelijk werk aan de paarden heb.
Door slowfeeders die je maar eens per dag (of week...) hoeft te vullen. Dat was hier echt een life-saver :j

Aanpassingen op stal / wei / paddock, paardjes vrije in- en uitloop geven zodat ze lekker zelf alles kunnen regelen: ze hebben hooi, water, kunnen zelf bepalen of ze naar buiten of naar binnen gaan: dan hoef je in principe alleen maar af en toe een snelle blik te werpen of ze nog rechtop staan en je nergens bloed ziet := En er even een bak brokken bij gooien. Dat lukt ook nog wel met baby in een babydrager. De meesten houden dat nog wel een half uurtje vol, ook de pittige :=

En als je dan een paar keer per week even wat tijd vindt dan haal je stront weg en vul je het hooi bij. Maar op van die dagen dat het gewoon *niet* lukt om buiten te komen...overleef je het dan zonder dat die dieren daar veel last van hebben. En / of toch hulp inroepen. En 's avonds als baby naar bed is / bij pappa is / desnoods met oppas standby zodat je samen nog iets kan doen.

Dan hoef je je baby en jezelf niet nog meer mamma-tijd te ontzeggen maar heb je wel wat meer ruimte om je even met de paarden bezig te houden. In de winter goede verlichting en gáán.

Houd wel rekening met het feit dat het bij babies heel vaak voor komt dat je ze 's avonds urenlang bij je hebt liggen tot laat aan toe, omdat ze last hebben van het 1 of ander en niet weg te leggen zijn. Of althans, niet als je ze niet alleen wilt laten afzien met krampjes ofzo.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 13-02-22 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:22

Laten we eerlijk zijn als je zoveel uur werkt per week, huisje en je imperium moet onderhouden.
Hoe ga je dan tijd door brengen met de kids.

Ik ben een mama die 4 dagen werkt (min23-max40 uur per week) en echt niet hele dagen wil fröbelen en ook even me-time wil hebben.
Maar leuk is het het niet als ik op ma en di de kids van BSO en KDV haal dan hebben we uurtje en moet er gekookt worden en dan begin het bedritueel.
Dan denk ik wel ens ...jeetje je zou maar 5 dagen zo weinig tijd hebben met de kids

Kinderen zijn geen vogeltje die je in je kooitje laat en als je zin heb dat je ze eruit haalt.

Ik dacht ook als ze ouder zijn heb ik meer rust, wel nee je hebt meer omhanden.
Zwemles
Hobby
Speelafspraken ook bij jou thuis

Hopen dat je gezond kindje hebt anders zit je geregeld in zkh of moet de kleine naar logopedie of iets anders.
Leven wordt niet rustiger met kind.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:25

Herkenbaar Tita. Vaak haal ik onze dochter pas op om 17.45 uur na een dag werken en om 19.00 uur moet ze echt in bed liggen en in die tussen tijd moeten we nog koken, naar huis toe etc. Je ziet je kind dan zo beperkt weinig.