Tweestrijd paarden houden of stoppen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38267
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:27

Je weet niet hoe het straks met baby gaat. Nu kan manlief wel bijspringen en paarden vinden een half jaar niets doen helemaal niet erg. Ik merk dat je heel erg van de schema’s en rijtjes bent, laat dat nu soms even tegenvallen met een baby. Dus aanhouden , lijsten afschalen en aankijken. En vijf uur slaap aaneengesloten? Ik help het je hopen de eerste maanden maar neem aan dat je ook zwangerschapsverlof krijgt dus kun je bijslapen.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:32

Ik denk dat je daarmee ook goed zit Bigone,de rijtjes en "verplichtingen"

Ts begin alvast te realiseren dat je dingen moet loslaten,dat niet alles te plannen is want die kleine kan voor roet in het eten gooien en je kunt daar beter mee omgaan als je erop ingesteld bent dan het vast houden aan alle verplichtingen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:29

Ik zou ook echt niet te rooskleurig denken over die 5 uur slaap hoor... een baby kan over het algemeen best snel 5 uur achter elkaar leren slapen, maar het is wel extreme mazzel als dat net overeenkomt met jullie 5 uur.

Je hebt een gerede kans dat je naar bed gaat, en nèt als je wegsukkelt komt de baby. Dan moet je daar mee bezig en als je daarmee klaar bent, dan lig je wellicht niet een minuut later weer te ronken := Met een beetje pech slaap je een uurtje en dan komt de baby weer.... en herhaalt de riedel zich zo.

Als je echt pech hebt dan duurt de voeding ook lang, omdat je een kindje hebt dat langzaam drinkt / lastig weer in slaap valt / nog minstens een half uur na de voeding rechtop gehouden moet worden omdat alles er anders weer uit komt :(:) Dan ben je met 1 voeding ook zó een uurtje verder.... en zodoende heb je zelf nog geen fatsoenlijk stukje slaap gehad terwijl je 5 uurtjes al om zijn....

Het werkt natuurlijk voor iedereen anders maar ik heb ervaren dat 4 uur aaneengesloten slapen echt geweldig is. Daarmee kan je het goed volhouden :j Achter elkaar 5 uur ongestoord slapen is echt hemels :+: Kun je 3 uur achter elkaar slapen....dat is niet optimaal maar je overleeft het wel :j

Krijg je meestal maar kans om dutten van max. 2 uur te maken dan is het echt zwaar. En van die dutten van een uurtje voordat je weer aan de bak moet met een troosteloze baby.... màn daar ga je echt aan onderdoor....

Dus je moet echt maar hopen dat je het treft :j

Ik denk dat het altijd goed is om rekening te houden met het scenario dat je amper je handen vrij kan krijgen wanneer je de zorg over die kleine hebt. En dat je dus regelt dat die zorg overgenomen / zo makkelijk mogelijk wordt.

Als het dan meevalt dan kan je altijd weer de zorg terugpakken maar dan heb je in ieder geval niet die stress erbij van niet aan je paarden toe komen, of de andere kant op: de zorg dat je veel te veel je kindje uit handen moet geven om al je andere beslommeringen gedaan te krijgen.

Want het risico bestaat dat je, als je kindje er eenmaal is, het helemaal niet zo veel uit handen wilt geven als nu in de planning staat :)

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 22:10

Ik denk dat je geen besluiten moet nemen en pas als de kleine er een tijdje is. Ik snap je gedachte ik denk al zo voordat er een kind is en voel dat als reden om geen kind te willen omdat ik bang ben dat ik gek word. :+

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 22:23

Ben ik de enigste die denkt dat je het nogal opblaast?
Ik begrijp heus wel dat het veel tijd kost. Ik heb het aantal paarden 6 x dubbel en niet aan huis maar 5 minuten verderop.
Om alles te mesten en 2 x te voeren en binnen en buiten zetten kost mij 3 uur op een dag en dan staat meer als de helft stil en komt niet aan beweging toe of de verzorgmeisjes moeten er zijn en gaan rijden.
Daarnaast werk ik fulltime, heb kinderen en een hond en een partner die niks met paarden te maken wilt hebben en thuis ook aandacht wilt. Moet koken, boodschappen doen en dan nog de dagelijkse “verplichting” van kinderen naar school brengen.

Tuurlijk worden ze niet allemaal elke dag gepoetst, is stal terrein niet altijd netjes stro vrij, maar dan kijk ik daar even doorheen. De dieren zijn gelukkig, vrolijk en gezond. Ze lijken niet het rijden te missen zolang ze maar met z’n alle zijn.

Je wilt geen verzorgsters het liefst ivm privacy, niemand mag op je terrein komen heb ik het idee. :+
En je wilt ook geen trainer inhuren want je gaat niet betalen voor het “leuke”.
Het klinkt alsof je niet eens plezier in je paarden hebt en ze maar aanhoud omdat je ze toevallig hebt en moet hebben ofso.
Maar dan kan je ze inderdaad beter verkopen naar een liefdevol huisje.
En vreemde verzorgsters moeten jou maar betalen omdat ze dan rijden en leuk is, maar is het niet meer zien van twee kanten. Hun 2 keer per week terrein vegen, stallen mesten, hooi bijvullen en poetsen, rijden/beweging.
Scheelt jou 2 dagen en je paarden zijn happy en het scheelt jou 2 dagen tijd die je kan besteden aan je gezin.

Maar ik zou toch nog maar eens diep inademen en je vele opties overna denken wat je precies wilt.

Thami
Berichten: 60
Geregistreerd: 15-11-21

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 23:26

Je kan ook geluk hebben en een fijne baby krijgen die makkelijk slaapt en overdag tevreden is! Is allemaal niet te voorzien. Wij kregen 18 maanden na onze eerste een tweeling, en werden van alle kanten gewaarschuwd hoe zwaar dat zou zijn. Maar ze sliepen en dronken en sliepen en dronken.. toen ze 9 maanden waren ben ik met endurance gestart. En de vierde kreeg borstvoeding in de vetgate
Een partner die gelijkwaardig zorgt en je eigen mindset zijn wel belangrijk. Als je kan accepteren dat alles anders loopt dan gepland, of simpelweg niet plannen maar improviseren en niet in de stress raken, dan kan er veel!

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 01:55

@Spaansepony ik ben heel wat uitspraken van TS tegengekomen waarvan ik mijn wenkbrauwen optrek, zoals deze:

Citaat:
En een trainer trekt zich geen bal aan van verzorging of welzijn van je paard, ook de reden dat ze thuis blijven en ze volledig door mezelf getraind zijn


>;)

Profs die niet bepaald om paardenwelzijn geven lopen er jammer genoeg ook rond, maar om zomaar iedereen in de paardenwereld over een kam te scheren en volledig af te kraken dat gaat erg ver... Idem wat betreft pensionstallen.

Met zulke insteek is het of alles 100% blijven doen en de noodzakelijke tijdsinvestering voor lief nemen of beide paarden verkopen vrees ik. Ik gok namelijk dat bijrijders/ verzorgers in praktijk ook niet heel erg welkom zouden zijn.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 02:36

Je schrijft dat het niet zomaar paarden zijn en dat ze bepaalde dingen nodig hebben, zoals toiletteren voor het rijden enzo. En na het rijden zou ik niet weten wat je allemaal nog moet doen, behalve je spullen weghangen en paard weer terug zetten. Ik denk dat je daar al best wat winst kan behalen, want uiteindelijk is elk paard gewoon een paard. Zolang ze sociaal contact hebben, eten, drinken en vrije beweging, zijn ze al snel blij.

Misschien kan je hun stuk anders indelen, waardoor ze zomer en winter meer ruimte hebben dan een klein paddockje (dacht ik ergens te lezen) en ze dus meer uitdaging krijgen als ze gewoon buiten lopen.

Is het erg als ze dan wat meer terug gaan naar de basis? Je zegt dat je alleen kan genieten als ze op en top in training staan, als dat zo is zou ik ze weg doen, want zelf red je dat niet en ik lees dat je liever ook geen bijrijder wil. Heb het idee dat je sommige dingen moeilijker maakt dan het is.

Ik zou zeggen laat sommige dingen los, geniet van de paarden met wat je wel kan doen en leg jezelf niet de druk op van 'zo hoort het en zo moet ik het doen, want anders...'

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 05:02

Als je een verzorger niet wilt omdat die dan de leuke dingen doet en jij en man het werk erom heen, kun je dan niet iemand (een leuke jonge meid of een huismoeder die gek is op paarden) uit de buurt vragen om enkele dagen per week (betaald) een gedeelte van het werk op zich neemt?
Iemand die dan 2 uurtjes komt om te mesten/waterbakken vullen, voert, alles strovrij maakt enz.

Dan kun jij die dagen (als je wilt) met je paarden aan de gang.

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 08:30

Het enige wat ik kan denken is: loslaten.
Hoe strak alles nu gepland is, lukt nooit of te nimmer met een baby. Die trekt zich geen hol aan van jullie ritme.
Dus ja dan mest je een dag niet uit, of doe je eens een week niets met de paarden. Die maken dat niets uit.

Ik ging met m'n kleine in de draagzak uitmesten. Loodzwaar, maar het lukte. Die lag alleen maar te blèren in de kinderwagen. Sliep overigens ook niet goed, we hebben 3 jaar slapeloze nachten gehad.
Eerste maanden kon ik niks ivm complicaties bevalling, en vervolgens een flinke postnatale depressie.

Gelukkig had ik veel hulp, en heb ik veel moeten loslaten. Dan maar niet zo netjes.

Ieder paard is 'maar' een paard.
Borstel erover voor het rijden, hoeven uitkrabben erna en klaar. Beest gaat toch meteen rollen. Niet moeilijker maken dan nodig.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 08:59

pmarena schreef:
Ik zou ook echt niet te rooskleurig denken over die 5 uur slaap hoor... een baby kan over het algemeen best snel 5 uur achter elkaar leren slapen, maar het is wel extreme mazzel als dat net overeenkomt met jullie 5 uur.

Je hebt een gerede kans dat je naar bed gaat, en nèt als je wegsukkelt komt de baby. Dan moet je daar mee bezig en als je daarmee klaar bent, dan lig je wellicht niet een minuut later weer te ronken := Met een beetje pech slaap je een uurtje en dan komt de baby weer.... en herhaalt de riedel zich zo.

Als je echt pech hebt dan duurt de voeding ook lang, omdat je een kindje hebt dat langzaam drinkt / lastig weer in slaap valt / nog minstens een half uur na de voeding rechtop gehouden moet worden omdat alles er anders weer uit komt :(:) Dan ben je met 1 voeding ook zó een uurtje verder.... en zodoende heb je zelf nog geen fatsoenlijk stukje slaap gehad terwijl je 5 uurtjes al om zijn....

Het werkt natuurlijk voor iedereen anders maar ik heb ervaren dat 4 uur aaneengesloten slapen echt geweldig is. Daarmee kan je het goed volhouden :j Achter elkaar 5 uur ongestoord slapen is echt hemels :+: Kun je 3 uur achter elkaar slapen....dat is niet optimaal maar je overleeft het wel :j

Krijg je meestal maar kans om dutten van max. 2 uur te maken dan is het echt zwaar. En van die dutten van een uurtje voordat je weer aan de bak moet met een troosteloze baby.... màn daar ga je echt aan onderdoor....

Dus je moet echt maar hopen dat je het treft :j

Ik denk dat het altijd goed is om rekening te houden met het scenario dat je amper je handen vrij kan krijgen wanneer je de zorg over die kleine hebt. En dat je dus regelt dat die zorg overgenomen / zo makkelijk mogelijk wordt.

Als het dan meevalt dan kan je altijd weer de zorg terugpakken maar dan heb je in ieder geval niet die stress erbij van niet aan je paarden toe komen, of de andere kant op: de zorg dat je veel te veel je kindje uit handen moet geven om al je andere beslommeringen gedaan te krijgen.

Want het risico bestaat dat je, als je kindje er eenmaal is, het helemaal niet zo veel uit handen wilt geven als nu in de planning staat :)


Hier helemaal mee eens. Ik had dat echt niet van te voren bedacht maar ik vind het echt vervelend als mijn dochter op zaterdag (ik werk dinsdag t/m vrijdag) de hele dag bij papa zit omdat ik weg ben voor boodschappen, paarden doen, honden een keer hun poten laat strekken in een losloopgebied waar je niet met kinderwagen kan komen.

Laatst had ik op zondag een babyshower, waar ik ook nog e.e.a. voor moest klaarmaken. Toen had ik haar letterlijk 6 dagen bijna niet gezien. Di t/m vrij gewerkt, zaterdag boodschappen, was, huis schoonmaken, honden uitlaten en zondagochtend stond ik alweer om 8u in de keuken te koken voor die babyshower en was ik om 10u alweer de deur uit. Was om 17u pas thuis en 2u later gaat dochter alweer naar bed. Dan ga je dus dat ene uurtje ook niet nog eens uitgebreid de paarden doen.

Met de rest ook eens. Hier een beeb die wel 's nachts al snel lange rukken slaap ging maken maar overdag dus niet, waardoor je van 7u tot 19u continu je handen vol hebt. Je kan het nou eenmaal niet voorspellen. Ik dacht ook, lekker de paardjes doen als baby ligt te tukken of lekker de kinderwagen naast de bak zetten. Nou, dit is mij letterlijk 0 keer gelukt. :+

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:00

Ik lees al veel overwegingen. Ik heb ook de paarden aan huis en nu een kindje van 2.5 en een baby van 4 maanden. Misschien heb je iets aan mijn ervaring :)

Ik vind het goed te combineren. Ik verzorg de paarden 's ochtends voor het werk. En met ze trainen doe ik 's avonds of ook 's ochtends heel vroeg. Het is wél
anders qua dat ik nu moet nadenken over het wanneer en ook altijd een eindtijd heb. Dus minder vrijheid. Met jouw werktijden (ik lees dat je vroeg thuis bent) zou ik overwegen eerst te gaan rijden en daarna je kindje van de opvang of oppas te halen, echt ideaal, zou ik zeker zo doen als dat in mijn situatie kon.

Verder vond ik het tijdens mijn zwangerschap en kraamperiode het lastigste, maar daarna vond ik snel een modus. Iets doen tijdens de slaapjes is hier helaas nooit een optie geweest, maar omdat het aan huis is, zijn er andere gelegenheden. Het scheelt voor mij echt superveel dat ik alles bij huis heb. In pension zou mij niet zijn gelukt met 2 kleine kindjes, zeg ik eerlijk.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:05

Vogeltje, hoe veel werk jij en hoe je dat verder qua huishouden/koken etc?

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:43

Ik lees vooral van de TS dat alles onmogelijk is, vooral door eigen hoge eisen en ook een bepaalde afkeer van elke vorm van uitbesteding of toegestoken hand, op het hautaine af. Zo gaat het hem niet worden hoor,ook niet met een uurtje minder werken. Je krijgt een nieuw leven en dat vraagt om concessies, deal with it en neem misschien eens wat aan van de vele reacties hier...

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:44

Ik denk ook dat de perfectie het probleem gaat zijn. Maar dat gaat met een baby toch niet meer dus wellicht leert ts dan los te laten.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:53

Annlifehorse schreef:
Elisa2 schreef:
De twijfel zit volgens mij in het welzijn van de paarden, of deze wel genoeg aandacht krijgen en niet gaan staan te verpieteren?

Daar kun je denk ik alleen zelf antwoord op geven..zijn ze tevreden met 2/3 in de week wat beweging? naast een lekker leven op de wei? want meer hoeft echt niet perse. Kunnen jullie de taken anders verdelen? bijv. de ene op de ene dag het onderhoud en de ander de verzorging en training van de paarden?


Beste

Het is inderdaad het welzijn en welbevinden van de paarden, beweging, training is noodzakelijk doorheen de week omdat de paarden het leuk vinden, maar ook voor de buitenritjes en trainingen aangenaam te houden voor hun, als je geen conditie hebt, is een training of uitstap in de natuur te vermoeiend en belastend voor hun lichaam ... ook paard toileteren voor het rijden, naverzorging na de inspanning zijn erg belangrijk en nemen ook tijd in beslag, alsook het proper maken van het gebruikte materiaal.
( het zijn geen standaard wandel of bos knolletjes, maar wel degelijk goed opgeleide paarden die zowel wedstrijdgericht zijn als buiten in het bos, dit niveau moet wel wat onderhouden worden als je optimaal wilt genieten)
Je gaat zelf ook geen marathon lopen als je niet kunt trainen.
Normaal is het schema per paard minimaal: 1 dag longeren conditie; 1 dag rijden; 1 dag grondwerk en 1 dag uitstapje in de natuur van 2 tot 4uur

Maar rijden, grondwerk, longeren de paarden hebben hun verzorging voor en na nodig dus eventjes snel is hier niet aan de orde,... of het gebeurd zoals het hoort of het blijft enkel bij de basiszorg...

Wat zijn taken die je hebt als je paarden thuis staan:(voor diegene die reageren en geen besef hebben wat dit inhoud)

- 1x per jaar stallen, stalmatten uithogedrukken
- schilderwerken
-afspanning nakijken en bijstellen
- dagelijks uitmesten stallen en paddockjes
- 3x wekelijks mest uit grasweides halen
- 2x per jaar de weide slepen ( breken molshopen)
- 2 tot 4 x per jaar spuiten voor het onkruid en verwijderen
-2-4x per jaar bijzaaien en meststoffen smijten
- 1x per maand de trainingspadock slepen en sproeien
- hooi binnenhalen voor het ganse jaar
- stalstrooisel wegzetten voor de winter als het geleverd word
- 2-4 x per jaar de mest van mesthoop wegvoeren
- uitkuisen en onderhoud schuur
- onderhoud van de paardentrailer 2xper jaar uithogedrukken minimum
- om de 2 maanden krachtvoer, supplementen aanhalen en wegzetten
- 2 x per week water bijvullen en uitschrobben


En ja we hebben ook nog de rest van de tuin om te onderhouden en 2 honden die graag af en toe wat aandacht krijgen.Dit lukt ons prima,... maar we ondervinden dat het allemaal wat veel word en dat het leuke van onze hobby bijna niet meer aan bod komt

Ook zijn onze fulltime werkuren, de basis, we werken ook regelmatig zaterdag en zondag voor onze job dus dan zijn we snel 50 a 60 uren buitenshuis...

We zijn dus op zoek naar oplossingen om bijvoorbeeld de mest te reduceren,... de modder makkelijker te trotseren in de winter ( want ja wij hebben ook modder rond de stallen paddockjes
Manier om weides van gras te houden zonder er zoveel werk aan te hebben
....

Een bijrijder willen we zeker opnieuw zoeken, maar iemand dat aan alle eisen voldoet, +14jaar, zelfstandig, betrouwbaar, frequentie 2-3x per week komen, rijtechnisch voldoet, respect voor dieren en materiaal
En die ook in de winterperiode of bij slechter weer langskomt voor de paarden te verzorgen en aandacht te geven als er niet getraind kan worden door de natte ondergrond

Is heel erg moeilijk te vinden



Ook geestelijk welzijn, aandacht, affectie zijn van belang. Vandaar is een pensionstal zeker niet aan de orde,...

Dus ga ik alvast maar op zoek naar een extra bijrijder, verzorger in de hoop er tegen de lente iemand geschikt voor te hebben gevonden


Ik weet wat het inhoudt om paarden aan huis te hebben, het is veel werk. Maar wat ik een beetje mis is flexibiliteit. Als je minder kan trainen doordeweeks kun je daar natuurlijk ook gewoon de duur en intensiteit van de buitenritten op aanpassen. Je hoeft geen vier uur op stap, een uurtje kan ook. ;-) 3/4 x in de week trainen kan gerust met sportpaarden, ook op hoger niveau. De meesten worden eerder overtraind. Genieten kan ook met een lagere intensiteit. Ik ben het met de rest eens dat ik denk dat perfectionisme gaat opbreken en voor problemen gaat zorgen.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:15

Spaansepony, helemaal eens. Ik lees alleen van de ts alleen maar, ja maar of nee wil ik niet. Tja dan houdt het op, kun je idd beter verkopen.

Annlifehorse
Berichten: 35
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 11:27

Yellowbird schreef:
Het enige wat ik kan denken is: loslaten.
Hoe strak alles nu gepland is, lukt nooit of te nimmer met een baby. Die trekt zich geen hol aan van jullie ritme.
Dus ja dan mest je een dag niet uit, of doe je eens een week niets met de paarden. Die maken dat niets uit.

Ik ging met m'n kleine in de draagzak uitmesten. Loodzwaar, maar het lukte. Die lag alleen maar te blèren in de kinderwagen. Sliep overigens ook niet goed, we hebben 3 jaar slapeloze nachten gehad.
Eerste maanden kon ik niks ivm complicaties bevalling, en vervolgens een flinke postnatale depressie.

Gelukkig had ik veel hulp, en heb ik veel moeten loslaten. Dan maar niet zo netjes.

Ieder paard is 'maar' een paard.
Borstel erover voor het rijden, hoeven uitkrabben erna en klaar. Beest gaat toch meteen rollen. Niet moeilijker maken dan nodig.



k denk dat je nu nergens over moet gaan beslissen met de hormonen en ook daarna goed moet gaan ontzwangeren. En dan pas grote beslissingen voor de paarden als je huis te maken.
[/quote


Iedereen heeft andere normen om paarden te houden en te verzorgen en dat is een heel groot verschil in tijd dat je eraan spendeerde

Ik schilder niemand af dat ze niet op deze manier werken, maar wij doen het wel op deze manier omdat we ons hierbij het beste voelen en doen dit met alle plezier,...

Onze hulp in het verleden was hier erg welkom en komt nog steeds als ze tijd heeft,... maar er word hier verwacht dat je ook op deze manier werkt en omgaat met onze dieren en materiaal, het is hier geen manege of pension maar prive

Persoonlijk aanvallen is niet nodig ! Dan kun je beter niet reageren!

Dat is nu net het verschil:

De zorg voor het rijden idd borstelen en opzadelen stelt niet zoveel voor

Na het rijden in de winter

- Benen afspuiten minstens 10min lang - zweetdeken (dat moet er nadien ook terug afgehaald worden)
- vacht moet worden uitgeborsteld van opgedroogde zweet
- schoonmaken uitborstelen pad, singel en trainingsboots of bandages
- hoofdstel en zadel afwassen afkuisen

1x per week manen en staart uitwassen, producten indoen en opnieuw invlechten

In zomer:
- benen afspuiten of iceboots zetten en afhalen of in de klei
- afsponsen of volledig afspuiten
- schoonmaken zadel en hoofdstel

De paarden genieten van deze aandacht en wijzelf ook, het is echt leuk om op deze manier te verzorgen en te trainen, het is enorm fijn om dit alles te doen en met schoon materiaal te werken... veel aangenamer dan met vuil materiaal van de vorige rit...

Dus ja om ff te rijden zijn wij standaard 1 uur bezig met voorzorg en nazorg

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:33

Ik vraag me af of rijden leuk is als je er op deze manier tegen aan kijkt en mee omgaat. Ik dacht dat ik erg was. Niet rijden gaan ze niet dood van. En een stal bijhouden kost de tijd niet en buiten binnen zetten. De paarden hoeven toch niet steeds in de klei

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:49

Deze paarden worden verzorgd of ze grand prix getraind worden terwijl je enkel in een klein paddockje thuis rijd of op buitenrit bent. Dat is dan toch heel niet nodig!?

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 13:11

Ik heb niet alles gelezen.

Het is best allemaal te combineren. Baby en paarden. Maar niet meer zoals je gewend bent.
Jij hebt ze nog aan huis staan. Dat is al een stuk makkelijker als ergens op pension. Maar het moet allemaal tussendoor. En s avonds als je partner thuis is.

De andere kant is dat je ze verkoopt. Maar ik verwacht niet dat je iemand vind die dezelfde verzorging aan ze geeft als ze nu krijgen.

Dus beide kanten zullen ze het anders krijgen. Aan jou de keus waar je je beter bij voelt.

Maar als de baby de is zal je merken dat je het makkelijker loslaten is als je dacht. Ik zag er ook een tegenop. Maar je prioriteiten liggen gewoon wat anders. Of niet maar dan weet je ook wat he moet doen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 14:42

Huur iemand in die na werktijd op je baby past zodat jij je lekker met je paarden kunt bezig houden. En laat je man de stalwerkzaamheden overnemen.

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 15:08

Annlifehorse schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik lees altijd heel vaak het advies voor bijrijders en verzorgers. Ik zou die privacyinbreuk op mijn terrein niet willen en zou juist controledrang hebben en stress dat het nooit gaat zoals je zelf zou willen. Ik bekostig niet de hobby van een ander. Of het moet uit een vriendschap toevallig zo voortkomen. Ook kan je dan niet spontaan zelf gaan rijden of iets, alles moet in overleg.

Ik heb ooit het gevoel dat ik de enige ben die daar totaal niet op zou zitten te wachten.


Inderdaad onze privacy vinden we erg belangrijk en onze bijrijder die minder of bijna geen tijd meer heeft is inderdaad voortgekomen uit een bestaande vriendschaps relatie en die heeft vrije toegang tot het stuk van de paarden...

We bekostigen inderdaad niet de hobby van iemand anders, de bedoeling is wel dat als het echt een wildvreemde is, dat er dan klusjes staan tegenover het leuke deel of vergoeding... het meest geholpen zijn we uiteraard met klusjes

Het zijn zowiezo vaste dagen en momenten, het is niet de bedoeling dat wij ons aanpassen maar wel iemand vinden die zich aanpast aan onze behoeften,... we staan niet in je nek te hijgen, want die tijd hebben we niet...

Blij zijn dat je met zulke toppers mag genieten en gebruik mag maken van alles hier en dat het je niets kost, enkel een klein klusje ivb met de paarden uiteraard



Jij wilt de hobby van een ander niet bekostigen?
Volgens mij heb jij een probleem.
Waarom zou een bijrijder jouw probleem moeten bekostigen?
Als ik dit zo lees en jouw mits en maren, zou ik zeggen.. lekker verkopen. Je legt de lat zo hoog dat het toch niet gaat werken.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 21:22

In het begin dacht ik nog joh houd die paarden aan, maar nu ik meer van je gelezen heb TS vraag ik me in hemelsnaam af hoe je dit ooit voor je gezien had.

Ik neem aan dat kinderen krijgen altijd al wenselijk was, waarom zijn nu de paarden dan ineens het probleem.
Dat had je dan toch al kunnen voorzien?

Newsflash baby's houden zich niet aan schema's. Kinderen ook niet.
Jullie hebben alles zo strak vastgepland, dat is toch niet leefbaar?


Popstra schreef:
Deze paarden worden verzorgd of ze grand prix getraind worden terwijl je enkel in een klein paddockje thuis rijd of op buitenrit bent. Dat is dan toch heel niet nodig!?


Helemaal mee eens. Wat een gedoe zeg.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 21:59

Annlifehorse schreef:
Iedereen heeft andere normen om paarden te houden en te verzorgen en dat is een heel groot verschil in tijd dat je eraan spendeerde

Ik schilder niemand af dat ze niet op deze manier werken, maar wij doen het wel op deze manier omdat we ons hierbij het beste voelen en doen dit met alle plezier,...

Onze hulp in het verleden was hier erg welkom en komt nog steeds als ze tijd heeft,... maar er word hier verwacht dat je ook op deze manier werkt en omgaat met onze dieren en materiaal, het is hier geen manege of pension maar prive

Persoonlijk aanvallen is niet nodig ! Dan kun je beter niet reageren!

Dat is nu net het verschil:

De zorg voor het rijden idd borstelen en opzadelen stelt niet zoveel voor

Na het rijden in de winter

- Benen afspuiten minstens 10min lang - zweetdeken (dat moet er nadien ook terug afgehaald worden)
- vacht moet worden uitgeborsteld van opgedroogde zweet
- schoonmaken uitborstelen pad, singel en trainingsboots of bandages
- hoofdstel en zadel afwassen afkuisen

1x per week manen en staart uitwassen, producten indoen en opnieuw invlechten

In zomer:
- benen afspuiten of iceboots zetten en afhalen of in de klei
- afsponsen of volledig afspuiten
- schoonmaken zadel en hoofdstel

De paarden genieten van deze aandacht en wijzelf ook, het is echt leuk om op deze manier te verzorgen en te trainen, het is enorm fijn om dit alles te doen en met schoon materiaal te werken... veel aangenamer dan met vuil materiaal van de vorige rit...

Dus ja om ff te rijden zijn wij standaard 1 uur bezig met voorzorg en nazorg


Dit is heel leuk zolang je de tijd aan jezelf hebt. Maar: met een kind heb je dat echt niet meer. Je vraag is of je je paarden moet verkopen of houden. Ik denk dat je ze prima kan houden, als je bereid bent om je manier van doen aan te passen aan je nieuwe leven. Er is een groot grijs gebied tussen 100% perfect verzorgen en verwaarlozen. Ook met wat minder voor- en nazorg kunnen je paarden prima uit de voeten. Relax :)

Maar ik kan je de hand schudden, ik ben ook een echte perfectionist. Maar met kinderen vindt een flinke verschuiving plaats in je leven, en je zult je aan moeten passen. Je zult concessies moeten doen. Want precies hoe je het nu doet, zal het hoogstwaarschijnlijk niet meer gaan.

Zeer praktisch voorbeeld :') mijn paarden hadden eerst ook lange gevlochten manen en ze hebben nu een sportcoupe. En iedere keer alle spullen helemaal terug glanzend poetsen ben ik ook mee gestopt. Zolang er maar niks schuurt of kapot gaat.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 12-02-22 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt