Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J30d
Berichten: 254
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:58

-O-
IndianSu schreef:
J30d schreef:
Hi allemaal!

Ik ben benieuwd wat jullie denken
Ik wil graag rustig aan gaan rondkijken voor een eigen paard. Maar ik merk dat ik het lastig vind om een goed budget te stellen. Ik zoek een grote haflinger (ben zelf bijna 1,80) dus moet minimaal 1,50 zijn. Moet beleerd zijn en wil graag recreatief rijden af en toe cross, dressuurlesje en springles meepakken. Veel de bossen in en is naar het strand. Leeftijd tussen 4-10 jaar ruin of merrie. Wat verwachten jullie dat ik qua budget moet stellen? Ik zie op ehorses ze zelfs staan voor 15-25k nou dat gaat mij voor een haflinger te ver..!

Voor een correcte, goed aangereden haflinger mag je vanaf 8000 verwachten. Op marktplaats staan veel goedkopere, maar daar is meestal ook wel een reden voor :')



Ja Opzich vind ik dat nog een redelijke prijs voor een gezonde haflinger. Ik hoef echt niet voor een dubbeltje op de eerste rij maar vind richting de 15k voor een haf wel pittig Had een hele gave gezien helaas al verkocht. Maarja ik heb tijd zat komt vanzelf iets op pad en is dat volgend jaar ook prima

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:05

Het karakter van de Freiberger spreekt me echt wel aan. Volgens mij kan die van Belker echt wel leuk lopen, maar als ik dan filmpjes kijk op internet van Freibergers, dan spreken ze me qua gangen weer minder aan.

Ik vind het allemaal best lastig ha ha.
Reed voorheen hete kwpn-ers, ook die met gekke kunstjes.
Maar, ik merk dat de jaren bij mij gaan spelen. Niet meer het lef van vroeger en ook een stuk stijver in mijn lijf.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:38

Farjen schreef:
Ik moet zeggen dat ik mijn "gewone" Oldenburger qua karakter ook enorm fijn en nuchter dier vind. Hij kan wel heet worden als je hem zo gaat rijden. Ik heb hem gekocht toen hij 2 maanden zadelmak was en na een rondje binnenbak mocht ik naar buiten. 20X70 baan zonder omheining, buurman was zijn tuinhuis aan het schilderen, ... maar hij voelde zo betrouwbaar en was erg braaf.

Misschien zijn de meeste Duitse paarden ook wat rustiger gefokt dan de gemiddelde KWPN/BWP?


Freibergers vind ik ook echt superleuke paarden, wie weet ooit als ik de lotto win :D


Nou ja, ik heb 2 kwpners achter elkaar waar dat ook gewoon mee kon en kan. De vorige was 3,5 en gingen we proefrijden in buitenbaan zonder echte omheining vlak voor oud en nieuw, dus met vuurwerk :+ Gaf geen kick.

Sowieso op stal zijn de meeste gewoon braaf. Alleen degene die echt uitgezocht zijn op looks en spektakel om het maar zo te zeggen zijn niet altijd zo braaf. De rest wel, we hadden ook altijd verklede kür op muziek en de stoutste waren de koudbloeden :') Ook bij de kwpners zijn er hele brave dieren, vooral als je niet op uiterlijk gaat zoeken en gewoon eerlijk naar jezelf bent. Dus een goed doorgereden paard als je zelf niet handig genoeg bent of snel onzeker oid.

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:09

Eef_Bam schreef:
Helaas een hele hoop ellende. Gebroken schouder bij een eigen fokproduct en een gescheurde aorta bij mijn oude topper (al 15 jaar bij ons).

Maar goed, de roadtrip was niet voor niets, volgende week keuren. Paard is echt heel leuk, wel iets groener dan ik dacht, pas 3 weken ipv 3 maanden zadelmak :Y) . Maar supermak, heb er een klein sprongetje mee gemaakt ook. Dus zet ze dan wel even in training om de basis er goed op te zetten.

Oh nee wat vreselijk verdrietig :(:) Sterkte!

Hopelijk wordt dit leuke jonge paard helemaal goedgekeurd en heb je weer iets leuks om je pijlen op te richten!

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 07:09

Ik hoor een hoop mensen een Freiberger zeggen en die stond inderdaad heel hoog op m'n lijst en op zich is er ook wel budget om een Freiberger te kopen alleen ik vind het lastig dat er zo moeilijk aan te komen is en bij de importeur in NL heb ik niet zo'n goed gevoel. Die in België heb ik nare dingen over gelezen. Daarbij vind ik het PSSM1 verhaal wel iets om serieus te nemen. Heb een haflinger gehad met PSSM1 en dat heeft me een hele hoop ellende bezorgd, eigenlijk al vanaf zijn jonge jaren. Alleen in de huidige paardenmarkt mogen wachten op een PSSM1 uitslag is echt een utopie en als je dan ook nog een wat minder voorkomend ras kiest maak je het jezelf helemaal erg moeilijk. Dus heb eigenlijk de Freiberger als ras een beetje losgelaten. Als er 1 op mijn pad komt, prima, maar ik wil geen paarden gaan invoeren vanuit Zwitserland of met een handelaar in zee die me amper te woord wil staan.

Ik merk dat ik na heel veel paardenellende gewoon super kritisch ben op exterieur, gezondheid en karakter. Ras maakt me dus niet echt heel veel uit, heb afgelopen weekend gekeken bij 3 grote maat fjorden. Bij fjorden zijn relatief weinig erfelijke gezondheidsproblemen. Ik denk dat de meeste goed geschikt zijn als gezinspaard, vinden het prima (leuk zelfs) om lekker de hele dag in de paddock Paradise te scharrelen en sommige kunnen ook nog leuk sjouwen.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 07:58

Ik snap je volkomen Nelleeke.

Ann

Berichten: 13261
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:17

_Nelleke_ schreef:
...Ik merk dat ik na heel veel paardenellende gewoon super kritisch ben op exterieur, gezondheid en karakter. Ras maakt me dus niet echt heel veel uit, heb afgelopen weekend gekeken bij 3 grote maat fjorden. Bij fjorden zijn relatief weinig erfelijke gezondheidsproblemen. Ik denk dat de meeste goed geschikt zijn als gezinspaard, vinden het prima (leuk zelfs) om lekker de hele dag in de paddock Paradise te scharrelen en sommige kunnen ook nog leuk sjouwen.

Hier precies dezelfde gedachtegang (ook over het PSSM verhaal) en ik ben op een Fjord of IJslander uitgekomen als ons aankomende nieuwe paard.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:13

_Nelleke_ schreef:
Ik hoor een hoop mensen een Freiberger zeggen en die stond inderdaad heel hoog op m'n lijst en op zich is er ook wel budget om een Freiberger te kopen alleen ik vind het lastig dat er zo moeilijk aan te komen is en bij de importeur in NL heb ik niet zo'n goed gevoel. Die in België heb ik nare dingen over gelezen. Daarbij vind ik het PSSM1 verhaal wel iets om serieus te nemen. Heb een haflinger gehad met PSSM1 en dat heeft me een hele hoop ellende bezorgd, eigenlijk al vanaf zijn jonge jaren. Alleen in de huidige paardenmarkt mogen wachten op een PSSM1 uitslag is echt een utopie en als je dan ook nog een wat minder voorkomend ras kiest maak je het jezelf helemaal erg moeilijk. Dus heb eigenlijk de Freiberger als ras een beetje losgelaten. Als er 1 op mijn pad komt, prima, maar ik wil geen paarden gaan invoeren vanuit Zwitserland of met een handelaar in zee die me amper te woord wil staan.

Ik merk dat ik na heel veel paardenellende gewoon super kritisch ben op exterieur, gezondheid en karakter. Ras maakt me dus niet echt heel veel uit, heb afgelopen weekend gekeken bij 3 grote maat fjorden. Bij fjorden zijn relatief weinig erfelijke gezondheidsproblemen. Ik denk dat de meeste goed geschikt zijn als gezinspaard, vinden het prima (leuk zelfs) om lekker de hele dag in de paddock Paradise te scharrelen en sommige kunnen ook nog leuk sjouwen.


Jammer dat je niet wil importeren vanuit Zwitserland. Wij hebben dat wel gedaan en dat is ons prima bevallen. We hebben al 2 jaar een erg leuke freiberger op stal staan die 200% beantwoordt aan wat ze over het ras zeggen. Hij is koel, erg werklustig en veelzijdig. Bovendien is hij superlief en heeft hij best goede gangen hoor.

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:47

Gewoon de hengstenlijnen nakijken op PSSM en een zoekopdracht uitzetten.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:11

Ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik moet beginnen. Ik wil een paard gewoon rustig kunnen bekijken en kennismaken. Benen zien en voelen, de hoeven, de omgeving waar ie is opgegroeid etc. Hoe voelt ie op z’n spieren. Hoe is ie in de omgang. Ik zou niet weten hoe dit allemaal gaat met een paard die je gaat importeren.

Zal niet de 1e keer zijn dat ie volgens de eigenaar echt recht op de hoeven staat en correct gebouwd is en dat ik dan bij een overbouwde toontredende ongemanierde ruin ga kijken met een stijl achterbeen. Die dan ook nog de eerste 2jr van z’n leven ‘lekker warm en knus’ op stal heeft gestaan. :+

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:15

_Nelleke_ schreef:
Ik hoor een hoop mensen een Freiberger zeggen en die stond inderdaad heel hoog op m'n lijst en op zich is er ook wel budget om een Freiberger te kopen alleen ik vind het lastig dat er zo moeilijk aan te komen is en bij de importeur in NL heb ik niet zo'n goed gevoel. Die in België heb ik nare dingen over gelezen.

Er zijn (minstens?) twee importeurs in Nederland en volgens mij vier in België. Met eentje in België hebben wij ook een slechte ervaring, maar ik weet van anderen dat die daar juist heel goed geslaagd zijn. En bij eentje in Nederland zijn wij juist weer goed geholpen. Dus je kunt niet alle Freiberger-verkopers over 1 kam scheren of op basis van 1 ervaring afschrijven.

Niet dat je persé een Fribi moet kopen hoor. Als Fribi-eigenaar vind ik het juist wel leuk dat ze nog redelijk zeldzaam zijn in Nederland :)

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:17

Gewoon gaan kijken en zorgen dat je meerdere adressen en meerdere dagen hebt. Dan kun je ook goed vergelijken. In Belgie zitten 4 freiberger fokkers/ handelaren redelijk dicht bij elkaar. Ga 4 dagen naar de ardennen. Dag 1 1 bekijken, dag 2 2 bekijken en de laatste dag 1 bekijken en ga dan denken welke het beste bevalt. Dn ga je daar nog een keer kijken en plannen/ overleggen hoe verder.

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:18

Dat heb ik ook Lieser, en we hebben zulke fijne paarden

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:20

Bedoel je dan met de importeur de verkoper in Olst Nelleke? Want er is ook nog een fokker in Weerselo he, heb je daar al contact mee gehad? Ik heb zelf geen ervaring met hun (heb mijn Freiberger hier in Duitsland gekocht)maar heb er ook nog niks slechts over gehoord. Ik heb dus zelf een 4 jarige Freiberger waarmee ik na 2 weken niet rijden of longeren zo weer alleen op buitenrit kan zonder problemen. :) Als ze aangebonden staat kan de staleigenaar zonder dat ze op of om kijkt achter haar langs rijden met de tractor en mijn gehandicapte zoon kan naast haar springen en geluid maken zonder dat ze reageert. Laatst had iemand zijn zweepje laten liggen die hij te pakken had gekregen toen ik even de zadelkamer in was gelopen en ook daarmee kon hij rond zwaaien bij haar zonder dat ze reageerde.. Zowel de staleigenaar, de hoefsmid als de dierenarts complimenteren me met haar coolheid <3

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:13

Maar een freiberger is toch niet speciaal duurder als een " ander" paard ?

Moest bij die van mij ook echt aan haar gangen wennen. De draf, vooral. Stap is echt heel goed, galop ook. Ze draaft normaal, maar het was nogal een verschil met mijn vorige paard, een kwpn er. Ze heeft minder front en minder schoudervrijheid.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:41

Getup schreef:
Maar een freiberger is toch niet speciaal duurder als een " ander" paard ?

Moest bij die van mij ook echt aan haar gangen wennen. De draf, vooral. Stap is echt heel goed, galop ook. Ze draaft normaal, maar het was nogal een verschil met mijn vorige paard, een kwpn er. Ze heeft minder front en minder schoudervrijheid.

Een beetje Freiberger kost tussen de 10k en 15k, daar koop je twee fjorden voor.

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:07

Dat heb ik er nog nooit voor betaald…….

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:15

Voor 6-10 is er echt wel regelmatig wat te vinden, en dan nog leuk en gezond ook. Dus geen " slechte " freibergers.

Ken ook wel 1 adres, waar er regelmatig wat aan mankeert en dan hebben we t niet eens over paarden in de " lagere " prijsklasse.


In NL zijn sowieso duurder als over t algemeen in bijvoorbeeld België. Snap ook, dat er aan verdiend moet worden. Maar dan moet de kwaliteit en gezondheid van de paarden er wel naar zijn.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:16


Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:26

Die van mij had geen veldtest ( was ziek op 3 Jr leeftijd en er zat wel n door de Zwitsers uitgegeven certificaat bij, dat ze het op 4 Jr leeftijd mocht doen) .

Maar in Wallonië zijn een paar fokkers, die met hun eigen ( goedgekeurde !) hengsten dekken. Ik weet dat er ook regelmatig paarden naar nl gaan. Die zijn direkt van de fokker en net zadelmak echt niet zo prijzig

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:44

Lieser schreef:
Getup schreef:
Maar een freiberger is toch niet speciaal duurder als een " ander" paard ?

Moest bij die van mij ook echt aan haar gangen wennen. De draf, vooral. Stap is echt heel goed, galop ook. Ze draaft normaal, maar het was nogal een verschil met mijn vorige paard, een kwpn er. Ze heeft minder front en minder schoudervrijheid.

Een beetje Freiberger kost tussen de 10k en 15k, daar koop je twee fjorden voor.

Je kunt natuurlijk altijd proberen om de markt nog wat meer knettergek te maken, maar de oplettende zoeker weet waar ie moet zijn. De rest betaald dan maar de absurde prijzen....

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:56

T is natuurlijk niet zo simpel, om die kleinere adressen te vinden. Als je naar info of adressen over freibergers zoekt, kom je niet zo veel tegen.

Ik zit toevallig in n hoek, waar er veel zijn.

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 19:06

Lieser schreef:
Belker schreef:
Dat heb ik er nog nooit voor betaald…….

Dan kocht je ze misschien als veulen, of onbeleerd?

https://www.ehorses.nl/freiberger-ruin- ... 47197.html

https://www.ehorses.nl/freiberger-merri ... 37932.html

https://www.ehorses.nl/freiberger-merri ... 40792.html

Nee, 3 3-jarigen 2 zonder feldtest 1 met stamboek B. En idd 2 enters.
Maar de 3 jarige zonder feldtest zaten onder de prijs van Getup. De 3 jarige met feldtest aan de onderkant van Getups prijsklasse.
De enters kwamen overeen met importveulenprijs uit Zwitserland.

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 19:50

Ik lees ook nog graag mee. Nu mijn paard definitief op pensioen is, ben ik toch een beetje aan het rondkijken wat er allemaal staat. Ik vind het wel lastig, als in, mijn paard heeft nu problemen die op een röntgenologische keuring niet naar boven zouden komen (klinisch uiteraard wel, maar pas als het een verder gevorderd stadium is). Het liefst zou ik een paard volledig ondersteboven halen om alles maar te onderzoeken, maar dat gaat natuurlijk niet. Is dat herkenbaar, dat ontzettend voorzichtige bij een eventuele opvolger?

Mocht ik echt weer wat nieuws willen, kan het twee kanten op: een bevestigd, wat ouder (8+) warmbloedpaard, of (weer) een draver, maar dan een jonkie van 2-3 :))

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:54

ikke schreef:
Je kunt natuurlijk altijd proberen om de markt nog wat meer knettergek te maken, maar de oplettende zoeker weet waar ie moet zijn. De rest betaald dan maar de absurde prijzen....

Wat een rare reactie.

Geef mij vooral een goedgekeurd zadelmak Freiberger paard van 6000 euro door, die koop ik meteen.