Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 18:56

denisesilver schreef:
Ben benieuwd welke koper hier überhaupt mee in zee zou gaan. Wat een idioterie 8)7


Heb het wel eens meegemaakt dat ik een keuring had afgesproken en dat het paard zonder keuring werd verkocht aan een ander die niet 'moeilijk' deed over een keuring. Dat vond ik ook al voldoende om bij die verkoper nooit meer te gaan kijken.

Ik zou het nooit accepteren als koper, al helemaal niet als ik de keuring betaal. Sterker nog, ik spreek een prijs af, inclusief keuren door de verkoper. Want zoals C.Alsemgeest al zegt, als het paard als gezond wordt aangeboden, ga je niet meer betalen als ie dan ook gezond blijkt te zijn. _-:(

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 18:57

StalNollie schreef:
lies schreef:
Dat kan toch niet?? Je betaalt zelf de keuring als het dier goedgekeurd wordt. En dat wordt ie opeens duurder? Nooit eerder gehoord en zou het echt niet pikken. Vind het bijna iets waarvoor ik naar de rechtbank zou stappen, mocht het me overkomen.



Nog 1keer..... Als je wilt gaan kopen en je krijgt het over het keuren en het geld dan word dit voordat het paard word gekeurd medegedeeld dus NIET na de keuring ..... Lezen aub


Dat is niet wat je in je originele bericht zette. Daar staat prijsstijging bij goedkeuring. Oftewel, nádat je prijs en voorwaarden bent overeengekomen. Want over het algemeen ga je dan pas tot keuring over.

Wel met je eens dat zeker in de lagere prijsklasse men die lagere prijs baseert op geen (volledige) keuring. Nog steeds geen reden om de prijs dan maar te verhogen in mijn optiek, maar idd dat gebeurt wel eens.. Ik zou als koper dan ook genoeg weten :+

Lieser
Berichten: 1535
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:21

StalNollie schreef:
lies schreef:
Dat kan toch niet?? Je betaalt zelf de keuring als het dier goedgekeurd wordt. En dat wordt ie opeens duurder? Nooit eerder gehoord en zou het echt niet pikken. Vind het bijna iets waarvoor ik naar de rechtbank zou stappen, mocht het me overkomen.



Nog 1keer..... Als je wilt gaan kopen en je krijgt het over het keuren en het geld dan word dit voordat het paard word gekeurd medegedeeld dus NIET na de keuring ..... Lezen aub

Dan zou ik denken dat de verkoper me van een keuring probeert af te houden. En gaat de koop dus niet door.

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:40

Ik heb een zoekertje op FB staan en krijg nu veel uit België aangeboden. Dus binnenkort maar op roadtrip :+

Tieme
Berichten: 4963
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:56

paljaslaura schreef:
Ik heb een zoekertje op FB staan en krijg nu veel uit België aangeboden. Dus binnenkort maar op roadtrip :+


Hier zou ik ook mee uitkijken. Bij 2 handelaren gevraagd waar ze de paarden naar toe doen die ze door problemen niet kunnen verkopen. Bijv na een negatieve keuring. Die gingen naar België omdat ze er daar meer geld voor gaven en ze minder eisen hadden als in Nederland.
Ik weet niet wat er van waar is hoor.

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 20:02

Mag hopen dat als iemand zijn eigen fokproduct aanbied dat dit niet opgaat :P

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 20:14

Tieme schreef:
paljaslaura schreef:
Ik heb een zoekertje op FB staan en krijg nu veel uit België aangeboden. Dus binnenkort maar op roadtrip :+


Hier zou ik ook mee uitkijken. Bij 2 handelaren gevraagd waar ze de paarden naar toe doen die ze door problemen niet kunnen verkopen. Bijv na een negatieve keuring. Die gingen naar België omdat ze er daar meer geld voor gaven en ze minder eisen hadden als in Nederland.
Ik weet niet wat er van waar is hoor.


Dat is waar.

Maar bij particuliere koop uit eigen fok zal dat anders zijn.

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:59

In België zijn de medische eisen toch net een pak strenger dan in Nederland? :+

_Roxanne

Berichten: 1061
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 00:36

Hier gaat de zoektocht nog mwah.
Veel fokmerries gaan toch via-via, maar zo komen er nu best wat merries voorbij die niet aan de wensen/eisen voldoen. Ik heb er nu twee in de groep gegooid (ik heb de merries samen met mijn ouders) waarvan ik er eentje wel heel erg leuk vind, maar dit is net boven budget uiteraard en de andere merrie is kwa timing niet zo ideaal.

Ik had een merrie uit de KWPN Fokmerrie veiling op het oog, maar die ging in het laatste uur ineens wel erg hard. Toen heb ik me maar uitgelogd zodat ik niet per ongeluk toch mee zou gaan bieden :+

Diortje_vds

Berichten: 560
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 09:05

Umeo schreef:
In België zijn de medische eisen toch net een pak strenger dan in Nederland? :+


Ja dat is effectief zo, zelf al genoeg ondervonden met het laten nakijken/keuren.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 09:20

Babootje schreef:
denisesilver schreef:
Ben benieuwd welke koper hier überhaupt mee in zee zou gaan. Wat een idioterie 8)7


Heb het wel eens meegemaakt dat ik een keuring had afgesproken en dat het paard zonder keuring werd verkocht aan een ander die niet 'moeilijk' deed over een keuring. Dat vond ik ook al voldoende om bij die verkoper nooit meer te gaan kijken.

Ik zou het nooit accepteren als koper, al helemaal niet als ik de keuring betaal. Sterker nog, ik spreek een prijs af, inclusief keuren door de verkoper. Want zoals C.Alsemgeest al zegt, als het paard als gezond wordt aangeboden, ga je niet meer betalen als ie dan ook gezond blijkt te zijn. _-:(

Dat een ander dat paard zonder keuring wil kopen en dat de verkoper dat doet, dat snap ik vanuit het standpunt van de verkoper best! Verkocht=verkocht en geen risico dat er iets mee blijkt te zijn want dan wil jij hem niet en blijft hij achter met een afgekeurd paard. Tegen mij zeiden ze ook wel eens als ik nog niet meteen besliste: Als er iemand komt die hem meteen betaalt en meeneemt dan is hij weg!

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 09:25

Diortje_vds schreef:
Umeo schreef:
In België zijn de medische eisen toch net een pak strenger dan in Nederland? :+


Ja dat is effectief zo, zelf al genoeg ondervonden met het laten nakijken/keuren.


Ligt toch echt aan het soort handel/ prijsklasses.

Jammer Roxanne, wellicht is er nog te onderhalen over de vp van de merrie die je aanstaat.

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 10:14

Ik denk wel echt dat het nu de moment is om te kopen. Ik hoor toch veel eigenaars/fokkers 'klagen' dat ze hun paard/fokproduct niet verkocht krijgen. Dat in combinatie met de veulens die er ook weer aan zitten te komen, de prijzen zijn nog nooit zo gunstig geweest !

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 10:32

Babootje schreef:
denisesilver schreef:
Ben benieuwd welke koper hier überhaupt mee in zee zou gaan. Wat een idioterie 8)7


Heb het wel eens meegemaakt dat ik een keuring had afgesproken en dat het paard zonder keuring werd verkocht aan een ander die niet 'moeilijk' deed over een keuring. Dat vond ik ook al voldoende om bij die verkoper nooit meer te gaan kijken.

Ik zou het nooit accepteren als koper, al helemaal niet als ik de keuring betaal. Sterker nog, ik spreek een prijs af, inclusief keuren door de verkoper. Want zoals C.Alsemgeest al zegt, als het paard als gezond wordt aangeboden, ga je niet meer betalen als ie dan ook gezond blijkt te zijn. _-:(


anjali schreef:
Dat een ander dat paard zonder keuring wil kopen en dat de verkoper dat doet, dat snap ik vanuit het standpunt van de verkoper best! Verkocht=verkocht en geen risico dat er iets mee blijkt te zijn want dan wil jij hem niet en blijft hij achter met een afgekeurd paard. Tegen mij zeiden ze ook wel eens als ik nog niet meteen besliste: Als er iemand komt die hem meteen betaalt en meeneemt dan is hij weg!


Verkocht = verkocht inderdaad. Het paard WAS verkocht - aan mij - wel onder voorwaarde van een positief aankoopadvies na keuring. En de datum voor de keuring ook al geprikt. Dat kon pas na een week. In de tussentijd is het paard verkocht aan iemand die hem zonder keuring wilde meenemen. Dat is absoluut niet netjes. Te begrijpen, wellicht, maar alleen als de verkoper er al aan twijfelde of het paard gezond zou zijn. Voor je goede naam kun je best een kleine week wachten. Mij zie je op zo'n adres ook niet meer terug.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 10:57

@Babootje: Ik snap jou heel goed hoor maar de verkoper ook. Ik neem aan dat je niets had aanbetaald, en de keuring ook nog niet betaald? En niets op papier qua koopcontract? Er zijn ook zat mensen die ineens afhaken omdat ze geen zin meer hebben of toch een ander paard leuker vinden. Er zat een week tussen zeg je? Ik denk dat je een voorgenomen keuring meteen moet laten doen. Jij wilde zeker ergens naar een verre kliniek ermee. En bij ieder paard is wel ergens iets te vinden want ze zijn niet van plastic. Ik snap dus de verkoper maar die had het veel beter moeten communiceren met jou. Ik ben ook ooit een paard waar ik zin in had misgelopen omdat ik eerst nog wilde laten kijken hoe het zat met een vage onregelmatigheid. Die verkoopster verbrak toen het contact, ze nam de telefoon niet meer op. Om te weten wat er aan de hand was belde ik naar haar stal en die zeiden dat ze het paard aan een ander had verkocht.Die niet zeurde kennelijk. Dat kan ze toch wel even met me bespreken\mededelen vond ik.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:21

Hoe wil jij een keuring meteen laten doen? Je hebt 3 partijen die moeten kunnen qua agenda. Een week tijd is een compleet normaal tijdsbestek wat een serieuze verkoper ook gewoon incalculeert. Wij hebben nog wrl eens langer moeten wachten, omdat de dag dat we alle drie konden pas na anderhalve week oid was.
En nee, niet bij ieder paard is iets te vinden :+

Het gaat niet eens om snappen, in de paardenwereld nemen mensen het niet zo nauw met wet en regelgeving. In veel gevallen is er al een overeenkomst, en daarvoor hoef je geen contract te tekenen, en is die verkoop aan een ander helemaal niet meer mogelijk officieel.

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:27

MyWishMax schreef:
Hoe wil jij een keuring meteen laten doen? Je hebt 3 partijen die moeten kunnen qua agenda. Een week tijd is een compleet normaal tijdsbestek wat een serieuze verkoper ook gewoon incalculeert. Wij hebben nog wrl eens langer moeten wachten, omdat de dag dat we alle drie konden pas na anderhalve week oid was.
En nee, niet bij ieder paard is iets te vinden :+

Het gaat niet eens om snappen, in de paardenwereld nemen mensen het niet zo nauw met wet en regelgeving. In veel gevallen is er al een overeenkomst, en daarvoor hoef je geen contract te tekenen, en is die verkoop aan een ander helemaal niet meer mogelijk officieel.


Nou dat, vertrouwen en fatsoen is al gewoon iets wat basis zou moeten kunnen zijn..

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:34

anjali schreef:
@Babootje: Ik snap jou heel goed hoor maar de verkoper ook. Ik neem aan dat je niets had aanbetaald, en de keuring ook nog niet betaald? En niets op papier qua koopcontract? Er zijn ook zat mensen die ineens afhaken omdat ze geen zin meer hebben of toch een ander paard leuker vinden. Er zat een week tussen zeg je? Ik denk dat je een voorgenomen keuring meteen moet laten doen. Jij wilde zeker ergens naar een verre kliniek ermee. En bij ieder paard is wel ergens iets te vinden want ze zijn niet van plastic. Ik snap dus de verkoper maar die had het veel beter moeten communiceren met jou. Ik ben ook ooit een paard waar ik zin in had misgelopen omdat ik eerst nog wilde laten kijken hoe het zat met een vage onregelmatigheid. Die verkoopster verbrak toen het contact, ze nam de telefoon niet meer op. Om te weten wat er aan de hand was belde ik naar haar stal en die zeiden dat ze het paard aan een ander had verkocht.Die niet zeurde kennelijk. Dat kan ze toch wel even met me bespreken\mededelen vond ik.


Welnee geen verre kliniek. Maar wel bij mijn veearts. Het paard had een oude draadwond en daar wilde ik ook goed naar laten kijken. Dat de afspraak na een week was had te maken met de agenda van de verkoper, die van mij en van de kliniek. Ik had wel aanbetaald. Er was geen koopovereenkomst; dat was toen (het is alweer jaren geleden) niet zo gebruikelijk. Het geld heb ik uiteraard teruggekregen.
Het was dus echt niet netjes - er was een mondelinge overeenkomst en er was aanbetaald - en ook echt wel ongebruikelijk. In de handel geldt ook afspraak = afspraak. Het was ook niet een 'snelle handel'-paard in de goedkope prijsklasse.

Achteraf gezien - toen ik mijn geld eenmaal terug had :D - vond ik het niet zo erg. Mogelijk vertrouwde de verkoper het wellicht ook niet dat het paard goed door de keuring zou komen.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:53

Babootje schreef:
anjali schreef:
@Babootje: Ik snap jou heel goed hoor maar de verkoper ook. Ik neem aan dat je niets had aanbetaald, en de keuring ook nog niet betaald? En niets op papier qua koopcontract? Er zijn ook zat mensen die ineens afhaken omdat ze geen zin meer hebben of toch een ander paard leuker vinden. Er zat een week tussen zeg je? Ik denk dat je een voorgenomen keuring meteen moet laten doen. Jij wilde zeker ergens naar een verre kliniek ermee. En bij ieder paard is wel ergens iets te vinden want ze zijn niet van plastic. Ik snap dus de verkoper maar die had het veel beter moeten communiceren met jou. Ik ben ook ooit een paard waar ik zin in had misgelopen omdat ik eerst nog wilde laten kijken hoe het zat met een vage onregelmatigheid. Die verkoopster verbrak toen het contact, ze nam de telefoon niet meer op. Om te weten wat er aan de hand was belde ik naar haar stal en die zeiden dat ze het paard aan een ander had verkocht.Die niet zeurde kennelijk. Dat kan ze toch wel even met me bespreken\mededelen vond ik.


Welnee geen verre kliniek. Maar wel bij mijn veearts. Het paard had een oude draadwond en daar wilde ik ook goed naar laten kijken. Dat de afspraak na een week was had te maken met de agenda van de verkoper, die van mij en van de kliniek. Ik had wel aanbetaald. Er was geen koopovereenkomst; dat was toen (het is alweer jaren geleden) niet zo gebruikelijk. Het geld heb ik uiteraard teruggekregen.
Het was dus echt niet netjes - er was een mondelinge overeenkomst en er was aanbetaald - en ook echt wel ongebruikelijk. In de handel geldt ook afspraak = afspraak. Het was ook niet een 'snelle handel'-paard in de goedkope prijsklasse.

Achteraf gezien - toen ik mijn geld eenmaal terug had :D - vond ik het niet zo erg. Mogelijk vertrouwde de verkoper het wellicht ook niet dat het paard goed door de keuring zou komen.

Jij had aan betaald. Dan is er wel al een initiele overeenkomst. In jouw geval zit inderdaad de verkoper fout. Maar goed, je hebt je geld teruggekregen, dus geen man overboord. Ik vermoed inderdaad dat de verkoper zelf vreesde dat een keuring fout zou kunnen uitpakken en dat hij dus op safe wilde spelen. Het is waarschijnlijk dat jij in een financieel veel hogere prijsklasse zoekt\zocht dan ik, maar onderhoud en medische kosten van een duur paard zijn even hoog als van een goedkoop paard. En bij mij speelde ook nog mee dat ik vanwege religieuze en morele redenen een paard dat arbeidsongeschikt wordt maar verder niet zwaar ziek is, niet laat "opruimen" zoals in mijn boerenomgeving werd gezegd, maar hem moet aanhouden en blijven onderhouden terwijl ik geen 2 eigen paarden kan betalen! Dus ook voor mij in de lagere "recreatieve" prijsklasse is het prettig een min of meer gezond paard te kopen.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:54

Ook zonder betaling is er een overeenkomst......

daffodil

Berichten: 10446
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:10

Ik vind een mondelinge overeenkomst ook bindend en van zo'n verkoper zou mijn broek ook afzakken en ik zou er in ieder geval nooit meer zaken mee willen doen.

Wij zijn zaterdag bij een paard gaan kijken en hebben ter plekke besloten dat dit dier gekocht werd. Ook heel duidelijk met de eigenaresse zo afgesproken. Ook omdat zij heel eerlijk aangaf dat er al meerdere afspraken ingepland stonden en ze graag open kaart wilde spelen naar eventuele belangstellenden. Verkocht is verkocht. We gaan hem aanstaande zaterdag halen.

Hij is recentelijk zowel klinisch als rontgen gekeurd dus dit kon snel geregeld worden! Stiekem ben ik stikjaloers want hij is niet voor mij maar man wat is dit een leuk paard!

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:23

Umeo schreef:
Ik denk wel echt dat het nu de moment is om te kopen. Ik hoor toch veel eigenaars/fokkers 'klagen' dat ze hun paard/fokproduct niet verkocht krijgen. Dat in combinatie met de veulens die er ook weer aan zitten te komen, de prijzen zijn nog nooit zo gunstig geweest !


Gunstige prijzen... Waar prijzen zijn nog steeds stabiel hoor.

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:26

MyWishMax schreef:
Ook zonder betaling is er een overeenkomst......


Klopt maar weet je hoeveel kopers toezeggen en je vervolgens alsnog met je paard zit..
( Even vanaf de verkopende partij gesproken)

Hier alleen nog maar met aanbetaling
Wil je dit niet prima pony kan zomaar verkocht zijn in tussentijd.
Aanbetaling krijg je ook niet terug mits afgesproken verkocht onder voorbehoud van keuren. Mocht er dan wat uitkomen dan krijg je je geld terug.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:28

Ja dat is dus het stuk dat de paardenwereld schijt heeft aan wet en regelgeving, want het klopt gewoon allemaal niet.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:32

daffodil schreef:
Ik vind een mondelinge overeenkomst ook bindend en van zo'n verkoper zou mijn broek ook afzakken en ik zou er in ieder geval nooit meer zaken mee willen doen.

Wij zijn zaterdag bij een paard gaan kijken en hebben ter plekke besloten dat dit dier gekocht werd. Ook heel duidelijk met de eigenaresse zo afgesproken. Ook omdat zij heel eerlijk aangaf dat er al meerdere afspraken ingepland stonden en ze graag open kaart wilde spelen naar eventuele belangstellenden. Verkocht is verkocht. We gaan hem aanstaande zaterdag halen.

Hij is recentelijk zowel klinisch als rontgen gekeurd dus dit kon snel geregeld worden! Stiekem ben ik stikjaloers want hij is niet voor mij maar man wat is dit een leuk paard!

Ik verkoop nooit paarden. Maar ik wil toch even in de schoenen van de verkopers gaan staan. Het komt echt heel vaak voor dat een potentiele koper toch afhaakt, soms zelfs niet eens afzegt maar helemaal niets meer van zich laat horen. Dus als er niet is aanbetaald zou ik het niet vertrouwen. En dan zou je, in dit geval, andere geinteresseerden mislopen. Ik zou wel eerst het geld willen zien, gelijk oversteken.