Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:00

Bedankt voor de lieve berichtjes. Helaas toch met een lege trailer terug. Eerst voelde het oké maar nu tegen eind vd avond zijn er toch wat tranen gevallen terug denkend aan een enorm lief en bijzonder paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:06

Evamarie schreef:
Bedankt voor de lieve berichtjes. Helaas toch met een lege trailer terug. Eerst voelde het oké maar nu tegen eind vd avond zijn er toch wat tranen gevallen terug denkend aan een enorm lief en bijzonder paard.

Kwam het paard niet door de keuring?

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 23:18

Wat ontzettend jammer Evamarie! Geef het rustig een plekje, de jouwe komt nog wel. Dan had het zo moeten zijn.

Ik had ook even nodig om de eerste pony die ik afwees een plaatsje te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 23:36

Ja helaas...lief van je en begrijpelijk idd. Je bereidt je er toch helemaal op voor, ik had de wei zelfs extra netjes uitgemest. Was ook meerdere keren bij haar geweest. Zo'n lieve pony. Echt een toppertje.

Toch gaan we morgen wel al bij een andere kijken.

Ben benieuwd hoe het met de andere bokkers gaat deze week, hopelijk meer geluk bij keuringen!

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 00:58

Lieser schreef:
Dank je. We zoeken juist geen ex-renpaard, helaas.


Dan moet je voorzichtig zijn met import uit Ierland, meeste enigszins gunstig geprijsde "Ierse sportpaarden" komen van de baan af. Ex-renpaarden is er op zich niets mis mee :) maar die Ierse imports voor in de snelle handel zijn wel een verhaal apart.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 07:50

Wat balen Evamarie! Succes vandaag met kijken.

Lieser
Berichten: 1551
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 07:52

Fly_high schreef:
Lieser schreef:
Dank je. We zoeken juist geen ex-renpaard, helaas.


Dan moet je voorzichtig zijn met import uit Ierland, meeste enigszins gunstig geprijsde "Ierse sportpaarden" komen van de baan af. Ex-renpaarden is er op zich niets mis mee :) maar die Ierse imports voor in de snelle handel zijn wel een verhaal apart.

We hebben tot nu toe inderdaad alleen hele dure Ierse import gevonden, van 16.000 euro of meer |(

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 08:36

Balen evamarie, waarop was het paard afgekeurd als ik vragen mag?

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:03

Ze zegt niet dat het paard afgekeurd is :)

Padoertje
Berichten: 1565
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:17

Evamarie schreef:
Bedankt voor de lieve berichtjes. Helaas toch met een lege trailer terug. Eerst voelde het oké maar nu tegen eind vd avond zijn er toch wat tranen gevallen terug denkend aan een enorm lief en bijzonder paard.


Oh wat zuur zeg. Wie weet vandaag meer geluk.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:35

Oh, was het topic kwijt geraakt dus loop wat achter.

Voor degene die geslaagd zijn, gefeliciteerd met de aankopen!

Leuk paard Charmaine, die moet je toch snel kwijt kunnen zijn.

Wat verdrietig Fly-high dat je je once in a lifetime paard hebt moeten laten inslapen. Sterkte! Is dat het paard ook uit het checkligament topic?

Wat jammer CalipsoLover dat je Marie gaat verkopen. Leuk paard waar vast een lief baasje voor te vinden is. Je loopt al zo lang te twijfelen dus wel goed om de knoop een keer door te hakken.

Zonnebloem succes met de keuring morgen!

Jammer dat het weer niets is geworden EvaMarie. Wat maakte dat je besloten hebt het toch niet te doen ondanks dat je de pony zo leuk vind?

Ik ben er vast een paar vergeten, sorry daarvoor!

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:54

oji schreef:
Wat verdrietig Fly-high dat je je once in a lifetime paard hebt moeten laten inslapen. Sterkte! Is dat het paard ook uit het checkligament topic?



Ja, het gaat om dezelfde merrie, blijkbaar kwamen alle peesblessures LV (terugkerend zowel check ligament als tussenpees) door compensatie van pijn dat HKO RV deed. Het gekke is dat dit paard tot haar laatste dag niet heel zichtbaar kreupel liep (verschil was alleen met uitverdoven te zien en ze gaf nogal raar gevoel ohz, moeite met buiging enz + de compensatieblessures waren er niet zomaar uiteraard).

Ik heb er zo belachelijk veel geld, tijd en werk in gestoken, en zo'n emotionele achtbaan was de afgelopen 1,5 jaar... ik merk dat ik nu bij het bladeren van advertenties de verkopers van volwassene paarden absoluut niet vertrouw dat hun paarden wel gezond zijn :')

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:54

Avalanche schreef:
Ze zegt niet dat het paard afgekeurd is :)

Nou ja, als je bij de DA staat voor de keuring en je gaat met een lege trailer terug ....
Maar het is inderdaad wat cryptisch omschreven.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:56

Fly_high schreef:
oji schreef:
Wat verdrietig Fly-high dat je je once in a lifetime paard hebt moeten laten inslapen. Sterkte! Is dat het paard ook uit het checkligament topic?



Ja, het gaat om dezelfde merrie, blijkbaar kwamen alle peesblessures LV (terugkerend zowel check ligament als tussenpees) door compensatie van pijn dat HKO RV deed. Het gekke is dat dit paard tot haar laatste dag niet heel zichtbaar kreupel liep (verschil was alleen met uitverdoven te zien en ze gaf nogal raar gevoel ohz, moeite met buiging enz + de compensatieblessures waren er niet zomaar uiteraard).

Ik heb er zo belachelijk veel geld, tijd en werk in gestoken, en zo'n emotionele achtbaan was de afgelopen 1,5 jaar... ik merk dat ik nu bij het bladeren van advertenties de verkopers van volwassene paarden absoluut niet vertrouw dat hun paarden wel gezond zijn :')

Heel verdrietig! Heel erg veel sterkte!

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:17

Ik probeer het vooral als een leermoment te zien, bij deze dus mijn advies aan alle zoekenden, bespaar jezelf geld en verdriet door je paard bij de aankoop echt heel grondig te laten keuren bij een vertrouwde kliniek :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:28

Kendra schreef:
Avalanche schreef:
Ze zegt niet dat het paard afgekeurd is :)

Nou ja, als je bij de DA staat voor de keuring en je gaat met een lege trailer terug ....
Maar het is inderdaad wat cryptisch omschreven.

Ja ik dacht ook niet goedgekeurd, want dat is imo het enige wat mij persoonlijk nog zou tegen houden als ik het paard onder voorbehoud heb gekocht.

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:36

Evamarie schreef:
Bedankt voor de lieve berichtjes. Helaas toch met een lege trailer terug. Eerst voelde het oké maar nu tegen eind vd avond zijn er toch wat tranen gevallen terug denkend aan een enorm lief en bijzonder paard.

Ik kan niet niet uithalen of paard of trailer bij de DA in de buurt zijn geweest :)

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:42

Fly_high schreef:
Ik probeer het vooral als een leermoment te zien, bij deze dus mijn advies aan alle zoekenden, bespaar jezelf geld en verdriet door je paard bij de aankoop echt heel grondig te laten keuren bij een vertrouwde kliniek :o


Daar sluit ik me bij aan. Nog een tip erbij voor alle kandidaat kopers. Neem altijd iemand mee met paarden kijken die je van je roze wolk kan halen en goed door verkooppraatjes heen kan prikken. Ik maak toch nog vaak in mijn omgeving mee dat mensen met een paard thuiskomen waarbij alle alarmbellen af hadden moeten gaan. Maar die dan toch gezwicht zijn voor leuk, lief, mooi en betaalbaar en het gevoel het lot uit de loterij gekocht te hebben

CalipsoLover

Berichten: 5587
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:03

Fly_high schreef:
Ik probeer het vooral als een leermoment te zien, bij deze dus mijn advies aan alle zoekenden, bespaar jezelf geld en verdriet door je paard bij de aankoop echt heel grondig te laten keuren bij een vertrouwde kliniek :o

Ik ga hier ook in mee. Ik heb mijn paard bij aankoop ook volledig laten keuren en was allemaal heel goed, heb er op de dag van vandaag (hout vasthouden) nog niks mee voor gehad. Dat terwijl ik mijn ander paard van een vriendin gekocht heb, nooit heb laten keuren en 3 jaar later was hij afgekeurd als rijpaard. Was toen waarschijnlijk ook niet door de keuring gekomen bij aankoop. Echt, het bespaard je geld en inderdaad een heleboel verdriet. Dus doe het toch maar.

Lukasje
Berichten: 11344
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:45

Ja en dan wil ik aanvullen: echt een goede kliniek en zelfs niet eens een paardenDA. Ik heb tot 2x toe een paard goedgekeurd gehad wat binnen het jaar moest ingeslapen worden. Emotioneel (en financieel) erg zwaar maar het heeft mijn vertrouwen in verkopers ook een geweldige deuk gegeven.

__nikita
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-02-22

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:04

Sluit ik mij volledig bij aan! Ik heb een maandje geleden een onwijs lief paard gekocht en heb mij als ik er achteraf op terugkijk wat laten overrompelen door de verkopende partij. Uiteindelijk gekeurd door een DA die zij al kende en vaker haar paarden deed. Nu door alle verhalen die ik hier lees was ik toch wat banger geworden nog en heb ik hem alsnog door een betrouwbare neutrale kliniek laten keuren (ik had hem dus al gekocht en thuis staan maar ik wilde het toch echt helemaal zeker weten voor ik vol met hem aan de slag zou gaan). Bij deze partij gelukkig ook helemaal goed door de keuring gegaan maar ik moet zeggen dat het mij flink wat stress had kunnen besparen als ik mij niet had laten overrompelen en gelijk naar een neutrale goede kliniek was gegaan.

CalipsoLover

Berichten: 5587
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:08

Dat is het voordeel (maar zeker geen garantie) van een jong paard kopen. Ik wou ook een paard waar niet mee geprutst was. Dus volledig een groen dier gekocht dat nog niks kende. Dat heeft ook zo zijn voordelen in de keuring. Maar snap dat dat niet voor iedereen een optie is.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:31

Lukasje schreef:
Ja en dan wil ik aanvullen: echt een goede kliniek en zelfs niet eens een paardenDA. Ik heb tot 2x toe een paard goedgekeurd gehad wat binnen het jaar moest ingeslapen worden. Emotioneel (en financieel) erg zwaar maar het heeft mijn vertrouwen in verkopers ook een geweldige deuk gegeven.


Zeker, dat laat ik hier ook altijd vallen. Ga voor een keuring naar een erkend keuringsarts voor paarden.
Dus inderdaad niet de DA van op de hoek.
Op www.stichtingpaard.nl vind je een register met alle aangesloten keuringsartsen, dus dan vind je makkelijk ook een keuringsarts in jouw buurt. https://www.stichtingpaard.nl/erkende-k ... arts-paard
Rechtsonder vind je de "knop" die je aan kan klikken naar het register.
Zorg altijd dat je naar een eigen gekozen keuringsarts gaat.
Het is super belangrijk dat de keuring grondig is. Want een RX keuring is maar 1 onderdeel; een grondige klinische keuring het andere. Zo mogelijk nog belangrijker dan foto's want de zogenaamde "weke delen" van een paard (pezen, banden, spieren, etc) gaan niet op de foto en kunnen ook (onherstelbare) kreupelheid veroorzaken. Longen zijn belangrijk en een bloedonderzoek hoort er ook bij.
Ik ben vaak bij keuringen geweest en ook best keuringen meegemaakt dat ik dacht: die had je net zo goed niet hoeven doen. Zo halfslachtig.

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:36

Ikzelf ben niet op zoek naar een paard, maar lees wel graag mee om ervan te leren. Wellicht dat ik in de toekomst wel iets voor mijzelf wil :)
Dus even een stipje en iedereen succes met de zoektocht!

Plop1997

Berichten: 1406
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:43

Babootje schreef:
Lukasje schreef:
Ja en dan wil ik aanvullen: echt een goede kliniek en zelfs niet eens een paardenDA. Ik heb tot 2x toe een paard goedgekeurd gehad wat binnen het jaar moest ingeslapen worden. Emotioneel (en financieel) erg zwaar maar het heeft mijn vertrouwen in verkopers ook een geweldige deuk gegeven.


Zeker, dat laat ik hier ook altijd vallen. Ga voor een keuring naar een erkend keuringsarts voor paarden.
Dus inderdaad niet de DA van op de hoek.
Op https://www.stichtingpaard.nl vind je een register met alle aangesloten keuringsartsen, dus dan vind je makkelijk ook een keuringsarts in jouw buurt. https://www.stichtingpaard.nl/erkende-k ... arts-paard
Rechtsonder vind je de "knop" die je aan kan klikken naar het register.
Zorg altijd dat je naar een eigen gekozen keuringsarts gaat.
Het is super belangrijk dat de keuring grondig is. Want een RX keuring is maar 1 onderdeel; een grondige klinische keuring het andere. Zo mogelijk nog belangrijker dan foto's want de zogenaamde "weke delen" van een paard (pezen, banden, spieren, etc) gaan niet op de foto en kunnen ook (onherstelbare) kreupelheid veroorzaken. Longen zijn belangrijk en een bloedonderzoek hoort er ook bij.
Ik ben vaak bij keuringen geweest en ook best keuringen meegemaakt dat ik dacht: die had je net zo goed niet hoeven doen. Zo halfslachtig.


En alsnog heb je kans dat iets gemist wordt. Bij mijn paard was het uiteindelijk nog best moeilijk om de belemmering te vinden op de RX en toen waren we al gericht aan het zoeken. Uiteindelijk heeft een tweede RX en een echo op een andere kliniek pas echt duidelijkheid gegeven. Soms heb je nog zo goed gekeurd en nog steeds pech, blijft het risico van paarden natuurlijk. En sommige hebben ook gewoon geluk, ken genoeg paarden in de buurt die nog nooit op de foto hebben gestaan en verder ook nooit iets hebben.

Maar voor mijn eigen geruststelling zal ik bij een volgend paard ook echt RX keuren. Dan is het paard tenminste al een keer op de foto geweest en mocht er een grote belemmering uitkomen dan kun je van te voren de koop niet door laten gaan.