Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:46

Daarom zou ik het zelf fijn vinden van een site met reviews over clinics. Natuurlijk moet je daar kijken met een objective oog, maar die dokter dat ik te maken met had in Overijssel was alles behalve fijn en dat spaar ik ook liever andere mensen.

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:47

Keuren vind ik ook belangrijk inderdaad. Zelfs mijn verzorgpony destijds klinisch laten keuren voordat ik haar kocht.
Afgelopen herfst ook een jonge hengst klinisch laten keuren, helaas hem uiteindelijk door een allergische reactie op antibiotica na zijn castratie binnen een paar dagen alsnog af moeten geven |( .

Het is niet altijd makkelijk bij jonge onbeleerde paarden, maar ergens ook weer een goede test denk ik dan :) .

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:50

Maar bij een aankoopkeuring boeit het niet zo erg waar het uiteindelijk vandaan komt, het is acceptabel of niet. Als je de vergelijking trekt met jouw paard, plop, kwam hij ook niet door de klinische keuring heen nu, dus was het een aankoopkeuring geweest had je niet door hoeven gaan. Dat het lastig was te vinden js juist wat lastig is als je hem al hebt. Want dan ga je opzoek of het te genezen is ipv geschikt voor aankoop.

Ik heb trouwens niet de ervaring dat het echt scheelt of je een jonkie koopt die nog niks gedaan heeft of 1 die al wel wat gedaan heeft qua voordelen? Met keuring.

Maar vaak kijken mensen idd te veel naar het plaatje, met roze bril of laten zich onder druk zetten. En komen dan thuis met paard dat niet gezond is of gewoon niet past. Jong dier, onbeleerd of nog erg groen en er dan achter komen dat dat toch niet iets is wat zij kunnen. Of in het geval van mijn huidige, daar hebben meerdere mensen aangegeven dat ze haar te koop zagen staan maar niet zijn gaan kijken terwijl ze dezelfde eisen hadden als wij. Met wat minder ervaring. Reden? Ze sprak hen niet aan, vinden haar te ouderwets of te simpel qua gangen := en dat voor mensen die echt recreatie ruiters waren. De paarden die zij gekocht hebben hebben ze allemaal weer verkocht, want te moeilijk in omgang en rijden

CalipsoLover

Berichten: 5587
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:53

Goh, ik denk dat de kans statistisch gezien sowieso groter is dat er iets mis is bij een paard van 12 jaar waar bijvoorbeeld 2 jaar slecht mee gereden is dan bij een paard van 3 jaar waar nog niks mee gebeurd is. Dat betekent niet dat elk paard van 3 jaar goed is of elk paard van 12 jaar slecht gereden is, maar de kans is wel gewoon groter. Makes sense denk ik.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:03

Als afwijkingen alleen maar zouden kunnen ontstaan door slecht rijden zou je een punt hebben. Het is alleen niet zo simpel. Erfelijkheid, manier van houden, trauma enzovoorts. En soms kom je pas veel later achter iets omdat er geen klachten waren tot latere leeftijd, maar het wel iets is wat er al jaren zit. Wat niks met slecht rijden te maken hoeft te hebben.

Ik denk juist dat je daar gewoon niks over kan zeggen. Behalve dat een paard van 12 wat niks mankeert dat alvast gehaald heeft, volgroeid en belast en een 3 jarige moet dat nog maar bewijzen

Plop1997

Berichten: 1406
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:22

Nee mijn paard komt nu absoluut niet meer door een klinische keuring heen. Heeft ook een jaar geduurd voordat je wat aan zijn lopen zag. Werd ons toen afgeraden om RX te keuren omdat hij pas twee was maar waarschijnlijk had je wat hij nu heeft toen ook nog niet op de RX gezien. Maar dat is natuurlijk giswerk. Als ik toen had geweten wat ik nu weet hadden we hem ook zeker laten staan.

Zodoende leert men gelukkig en zou ik zelf nu ook niet meer voor een 2 jarige gaan en altijd compleet keuren ongeacht of die 4 of 12 is. Daarbij maakt het me nu ook echt niet uit of iemand me voor gek laat verklaren maar een volgende gaat klinisch en RX inclusief rug door de keuring en anders koop ik niet meer.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:32

Plop1997 schreef:
Nee mijn paard komt nu absoluut niet meer door een klinische keuring heen. Heeft ook een jaar geduurd voordat je wat aan zijn lopen zag. Werd ons toen afgeraden om RX te keuren omdat hij pas twee was maar waarschijnlijk had je wat hij nu heeft toen ook nog niet op de RX gezien. Maar dat is natuurlijk giswerk. Als ik toen had geweten wat ik nu weet hadden we hem ook zeker laten staan.

Zodoende leert men gelukkig en zou ik zelf nu ook niet meer voor een 2 jarige gaan en altijd compleet keuren ongeacht of die 4 of 12 is. Daarbij maakt het me nu ook echt niet uit of iemand me voor gek laat verklaren maar een volgende gaat klinisch en RX inclusief rug door de keuring en anders koop ik niet meer.


Was ook zeker geen kritiek hoor! Maar heel bot gezegd, wat boeit jou het bij een keuring waar het vandaan komt als het niet goed is? En soms kan je de gok nemen om de klinische keuring te herhalen na bijvoorbeeld 2 weken, maar weer niet goed is het niet jouw probleem om te vinden hoe dat kan.

Dat doe je natuurlijk wel als het al eigen paard is. En dat hebben jullie gewoon goed gedaan.

En helaas, zulke dingen leer je idd doordat het fout gaat. Hier 1e paard wel klinisch en rontgenologisch gekeurd, maar klinisch was niet helemaal goed. Later herhaald door andere en toen wel. Maar die 1e had gelijk, want extreem zware ks. Toen werd de rug nog niet gedaan. :+ tegelijk pony gekocht die goedkoper was en vanuit verzekering geen foto's nodig. Die was zo geprijsd omdat die op de foto's niet goed was...

Dus paard daarna is volledig gekeurd idd. Liever meer geld kwijt, dat verdriet had ik graag voorkomen.

Cjuan
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-19

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:50

Hi allemaal, Ik lees al een tijdje mee en vind het erg leuk om jullie verhalen te volgen!

Nu heb ik een vraagje voor jullie. Via een vriendin heb ik een paard gevonden die ik erg leuk vind en wil kopen.

Het gaat om een merrie die dit jaar 5 wordt, ze is Spring gefokt (van hengst Connect) en vorig jaar zadelmak gemaakt en licht doorgereden. Met springen is ze oefen-parcours klaar en dressuurmatig genoeg te leren.

Ze is braaf, niet schrikkerig, helemaal gezond (ik ga haar zeker keuren) en is altijd van dezelfde eigenaar geweest die haar ook heeft gefokt. Haar hele geschiedenis is dus bekend.

Nu de vraag: VP voor haar is 15k. Wat denken jullie? Is dit een passend prijs in de huidige markt?

alvast bedankt!

Avalanche

Berichten: 16233
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:51

Super redelijk. Ik had er meer voor gevraagd.

xRivaldo

Berichten: 824
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:55

Zijn inderdaad de huidige prijzen, Cjuan. :j

Plop1997

Berichten: 1406
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:58

Cjuan schreef:
Hi allemaal, Ik lees al een tijdje mee en vind het erg leuk om jullie verhalen te volgen!

Nu heb ik een vraagje voor jullie. Via een vriendin heb ik een paard gevonden die ik erg leuk vind en wil kopen.

Het gaat om een merrie die dit jaar 5 wordt, ze is Spring gefokt (van hengst Connect) en vorig jaar zadelmak gemaakt en licht doorgereden. Met springen is ze oefen-parcours klaar en dressuurmatig genoeg te leren.

Ze is braaf, niet schrikkerig, helemaal gezond (ik ga haar zeker keuren) en is altijd van dezelfde eigenaar geweest die haar ook heeft gefokt. Haar hele geschiedenis is dus bekend.

Nu de vraag: VP voor haar is 15k. Wat denken jullie? Is dit een passend prijs in de huidige markt?

alvast bedankt!


Met de huidige markt wat ik heb gezien zou ik dat ook een passend bedrag vinden.

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:04

Ik vind het veel geld, maar met de huidige markt misschien niet gek inderdaad.

De pony waar ik afgelopen zondag ben gaan kijken is helaas verkocht.
Ik had nog wat aanvullende vragen gesteld, maar helaas geen antwoord meer op gekregen want kijkers hebben haar na 1x kijken direct gekocht.
Zelf was ik er nog niet helemaal uit, maar toch altijd jammer als het ineens zo snel gaat. Dat vind ik ook het grootste nadeel aan paarden kopen, even rustig nadenken is er vaak niet bij.

CalipsoLover

Berichten: 5587
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:26

Dat is met de huidige markt inderdaad niet gek. Ik heb echt geen flauw idee wat ik voor mijn paard ga vragen, zit daar zelf ook nog mee in de knoop en vind zoiets heel moeilijk om er een prijs op te plakken. Maar 15k voor een goed gezond paard met potentie is echt wel eerlijk denk ik.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:41

CalipsoLover schreef:
Goh, ik denk dat de kans statistisch gezien sowieso groter is dat er iets mis is bij een paard van 12 jaar waar bijvoorbeeld 2 jaar slecht mee gereden is dan bij een paard van 3 jaar waar nog niks mee gebeurd is. Dat betekent niet dat elk paard van 3 jaar goed is of elk paard van 12 jaar slecht gereden is, maar de kans is wel gewoon groter. Makes sense denk ik.


Dat is zeker niet zo. Het eerste jaar van belasting kan er nog veel veranderen. Daar zit meer risico dan dat je een paard koopt van ca 4 of 5 die al wat kilometers heeft gemaakt. Mede daarom is naast dat ze e.e.a. geleerd hebben een paard van 4 a 5 jaar een stuk duurder dan eentje van 3. Er is toch een stuk risico weer uit.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:57

Cjuan schreef:
Hi allemaal, Ik lees al een tijdje mee en vind het erg leuk om jullie verhalen te volgen!

Nu heb ik een vraagje voor jullie. Via een vriendin heb ik een paard gevonden die ik erg leuk vind en wil kopen.

Het gaat om een merrie die dit jaar 5 wordt, ze is Spring gefokt (van hengst Connect) en vorig jaar zadelmak gemaakt en licht doorgereden. Met springen is ze oefen-parcours klaar en dressuurmatig genoeg te leren.

Ze is braaf, niet schrikkerig, helemaal gezond (ik ga haar zeker keuren) en is altijd van dezelfde eigenaar geweest die haar ook heeft gefokt. Haar hele geschiedenis is dus bekend.

Nu de vraag: VP voor haar is 15k. Wat denken jullie? Is dit een passend prijs in de huidige markt?

alvast bedankt!


Ik zit niet zo in de springers. Maar het ligt helemaal aan de potentie van zo'n paard en de graad van africhting, stokmaat, bouw, afkomst, eventuele predikaten etc. Het kan best zijn dat je meer kunt vragen. Waarom vraag je niet een adviesje bij een onafhankelijk paardentaxateur/-makelaar? Er zijn er verschillende.

Ik heb gisteren de Performance Plus veiling gevolgd, omdat er een 4 jarige hengst werd geveild waarvan ik de opbrengst wel wilde weten. Een "broertje" van mijn merrie (zelfde moeder maar uit Desperado. Mijn merrie is uit Vivaldi de vader van Desperado). Zelfde lieve uitstraling als mijn merrie , maar andere kleur :D . Is verkocht voor 55.000. Altijd leuk om te weten.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:59

Cjuan schreef:
Hi allemaal, Ik lees al een tijdje mee en vind het erg leuk om jullie verhalen te volgen!

Nu heb ik een vraagje voor jullie. Via een vriendin heb ik een paard gevonden die ik erg leuk vind en wil kopen.

Het gaat om een merrie die dit jaar 5 wordt, ze is Spring gefokt (van hengst Connect) en vorig jaar zadelmak gemaakt en licht doorgereden. Met springen is ze oefen-parcours klaar en dressuurmatig genoeg te leren.

Ze is braaf, niet schrikkerig, helemaal gezond (ik ga haar zeker keuren) en is altijd van dezelfde eigenaar geweest die haar ook heeft gefokt. Haar hele geschiedenis is dus bekend.

Nu de vraag: VP voor haar is 15k. Wat denken jullie? Is dit een passend prijs in de huidige markt?

alvast bedankt!


Ik zou haar voor dat geld eerst een oefenparcours hebben willen zien lopen. Connect geeft ze bloedje mooi, getalenteerd en met fijne bewegingen, maar ze zijn gemiddeld genomen zeker niet makkelijk te rijden in de ring. Thuis losse hindernissen goed springen is echt iets anders als een parcours op vreemd terrein lopen. Voor 15k zou ik willen zien dat ze dat parcours op vreemd terrein ook braaf lopen zonder fratsen.

Niet dat ik denk dat het paard het mogelijk niet waard is. Ik denk dat de gemiddelde 5 jarige Connect, mits gezond, kwalitatief die 15K echt wel waard is (sterker, ik denk dat ze vaak meer waard zijn). Maar de vraag is vooral, ga jij er voor dat geld voldoende plezier aan beleven. Als je onzeker wordt van een paard dat staakt in de ring (ik zeg niet dat ze dat doet, maar is wel waar je met Connect tegenaan kan lopen) heb je toch duurkoop, ook al is het paard kwalitatief die 15K echt wel waard.

In dit soort gevallen vind ik er een groot verschil zitten tussen "oefenparcours klaar" en "oefenparcours bewezen foutloos en zonder problemen rondgekomen of vreemd terrein".

Lieser
Berichten: 1551
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:57

Ik zie ineens een heleboel advertenties op mp met 'Wegens het niet nakomen van afspraken opnieuw te koop'. Apart.

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:16

Om nog terug te komen op de keuringen, uiteraard sluit je hiermee niet alles uit. En als je pech hebt laat je je kerngezonde nieuwe aanwist in de wei los en dan verongelukt die zich dezelfde dag nog :')

Maar heel veel ellende valt op deze manier wel uit te sluiten, ik denk dan specifiek aan mijn verhaal. Met 4 op het straalbeen zou ik negatief koopadvies hebben gekregen voor dat paard, sneu uiteraard zo verliefd als ik op haar toen al was, maar minder vervelend dan het lange behandeltrject zonder happy end dat ik nu heb moeten meemaken.

Fly was overigens klinisch helemaal goed, zowel met de aankoop als toen ze al flinke peesblessures had :+ sommige paarden weten zo hard voor zichzelf te zijn. Zelfs haar latere HKO kreupelheid konden alleen goede DA's waarnemen en dan enkel op de harde volte, voor je gemiddelde paardenmens liep ze gewoon goed. Ik zie dagelijks veel meer stijve paarden op MP aangeboden worden als gezond zijnde :=

Ania

Berichten: 6107
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 19:42

Earth schreef:
Lieser schreef:
Kent iemand ene Christel uit Maassluis? Ze adverteert soms ook met standplaats Poeldijk of Den Haag. Ze heeft af en toe jonge interessante paarden te koop. Er staat nu een hele leuke ISH merrie van 5 jaar oud. Heeft iemand ervaring met haar?


Bedoel je die DM trading? Die stelt haar paarden wel beroerd voor zeg := Ik ken haar verder niet.


Huh vind je? Ik zie er niks raars aan??

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 20:14

Jullie gaan hard!
@Babootje bedankt voor die link! Erg fijn! Ik ga daar nog even wat research naar doen! Komen hun ook op stal of moet je naar de kliniek voor een keuring?

Bij de pony die ik als eerste bekeek zat ik echt op mijn roze wolk. Ondanks de al bekende bemerking; paste ze precies bij mij en wilde ik de bemerking voor lief nemen. Echter had ik echt moeite met een arts vinden die wilde keuren en ook nog paste in het tijdschema van de verkoper. 2de bezichtiging stond ik met iets meer benen op de grond plus dat Ik iemand mee had genomen met veel ervaring. Besloten dat ik teveel moet laten of bang ben om meer schade aan te richten aan de bemerking dat ik haar heb laten staan.

Komende week wilde ik bij 2 pony’s kijken echter bij 1 mag ik niet proefrijden ivm tijd stil gestaan van de pony. Pony is richting de 10.000 en vind het dan toch best lastig. Ben er nog niet aan uit of ik wel nog wil bezichtigen of niet. Wat zouden jullie doen? Betreft een 5 jarige pony.

suffie
Berichten: 5718
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 20:42

Als ze de pony voor zoveel willen verkopen, hadden ze hem ook wel een maandje in training kunnen zetten, zodat het tenminste onder het zadel voorgesteld kan worden. Voor mij zo het een no go zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 20:45

suffie schreef:
Als ze de pony voor zoveel willen verkopen, hadden ze hem ook wel een maandje in training kunnen zetten, zodat het tenminste onder het zadel voorgesteld kan worden. Voor mij zo het een no go zijn.

Hier idem.
Voor dat geld zou ik een ingereden pony echt wel willen proberen.

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 20:46

Als ik op zoek was, zou ik een paard kopen om op te rijden. Dus dan wil ik zeker proefrijden.

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 20:55

Thanks! Mijn gevoel zegt hetzelfde.

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 20:57

Inderdaad, en helemaal voor die prijs zou ik toch echt wel willen weten hoe het paard onder het zadel is.