Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariekeS_

Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:02

Hij is leuk Fly! Fijn dat je onderbuikgevoel gelijk heeft, en een beetje ander management en rijden kan al heel veel doen natuurlijk. Hij is stoer!

@3heathcliff5: die is zeker knap! Mijn eerste was ook gelijk een veulen en vond dat ook wel heel spannend. Maar juist ook wel makkelijker onder het mom van: we zien wel hoe het uitpakt :+ in de zoektocht naar een rijpaard had ik veel meer eisen...

In de zoektocht naar mijn eerste rijpaard heb ik 1.5 jaar geleden 4 bezichtigd: verspreid van puntje Zeeland tot in Noord-Drenthe.
Ook nog één 2x bezichtigd waar ik bij de 2e keer er direct zelf opging en er ook hard vanaf gegaan ben...dat werd hem niet :+

Bij mijn merrie wist ik het eigenlijk gelijk toen ik haar zag. Ook met de bibbers van de vorige nog in de benen voelde ze zo safe maar ben ook daar een 2e keer gaan kijken.

Ik ben er elke dag nog super gek mee! <3

Afbeelding

@Charmaine: jeetje dat is wel een heel groot verschil in verloop van je zoektocht de tweede keer! Kwam dat doordat je veel meer eisen had of zocht je misschien veel breder? Of andere redenen?

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:09

amandananana schreef:
Hoe doen jullie dat met al die keuringen? Zijn de kosten voor de verkoper als ze worden afgekeurd? Anders kost dat toch bakken met geld?

Dat is toch echt probleem koper. Als je niet het oog hebt om zelf die eerste selectie te maken, dan zal iemand anders dat moeten doen en daar moet je dan voor betalen en noemen we "keuring"

Ik durf gerust te stellen dat de helft van alle negatieve adviezen helemaal niet nodig zijn als de koper maar beter had gekeken of gezorgd voor assistentie die dat juist kan beoordelen. Daar heb je echt geen röntgen-oogjes voor nodig, in tegenstelling tot wat er zo graag geroepen wordt om het eigen gebrek aan kennis te verdoezelen.

ruitje

Berichten: 12341
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:10

Myrkvi schreef:
Hoeveel paarden hebben jullie bekeken voordat jullie " de ware " hadden gevonden?


Op een veiling je hand opsteken en per ongeluk de goede hebben, telt dat ook :')

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:11

ruitje schreef:
Myrkvi schreef:
Hoeveel paarden hebben jullie bekeken voordat jullie " de ware " hadden gevonden?


Op een veiling je hand opsteken en per ongeluk de goede hebben, telt dat ook :')

Voor jou wel :j :D

Clairetje81
Berichten: 82
Geregistreerd: 23-04-22

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:17

Ga zo kijken bij Meerveld horses. Even verstand op 0 en kritisch kijken. Eerste keer dat ik bij een handelsstal ga kijken. Eigenlijk altijd particulier gekocht. Lees verschillende recensies goede en minder goede. Maar denk dat je dat overal wel hebt ook particulier.

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:04

Clairetje81 schreef:
Ga zo kijken bij Meerveld horses. Even verstand op 0 en kritisch kijken. Eerste keer dat ik bij een handelsstal ga kijken. Eigenlijk altijd particulier gekocht. Lees verschillende recensies goede en minder goede. Maar denk dat je dat overal wel hebt ook particulier.

Ik denk dat je beter je verstand op 100 kan zetten en je gevoel op 0 :D succes, ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn.

Wat betreft het keuren; is inderdaad kosten koper. En ja dat kost veel. Het eerste paard dat ik liet keuren heeft nooit een pas kreupel gelopen maar werd wel op beide voorbenen afgekeurd op de buigproef. Daarna ook niet meer kreupel gelopen. Het 2e afgekeurde paard zag ik na een galop/sprong uitbarsting aan de longe wel een pasje licht kreupel lopen maar aangezien deze zo perfect was, toch laten keuren. 2 heb ik al niet laten keuren door zichtbare kreupelheden. Met dank aan die online cursus trouwens, super leerzaam.

Myrkvi

Berichten: 1064
Geregistreerd: 15-08-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:10

Clairetje81 schreef:
Ga zo kijken bij Meerveld horses. Even verstand op 0 en kritisch kijken. Eerste keer dat ik bij een handelsstal ga kijken. Eigenlijk altijd particulier gekocht. Lees verschillende recensies goede en minder goede. Maar denk dat je dat overal wel hebt ook particulier.

Spannend! Ik twijfel ook wel eens om daar eens te kijken, maar tot nu toe nog niet gedaan.
Ga je specifiek voor 1 pony/paard?
Of ga je gewoon er heen om te kijken of er wat tussen zit?
Ben heel benieuwd!

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:17

amandananana schreef:
Hoe doen jullie dat met al die keuringen? Zijn de kosten voor de verkoper als ze worden afgekeurd? Anders kost dat toch bakken met geld?

Kosten altijd voor de koper, soms kan je afspreken bij afkeur kosten verkoper. Maar dat is tegenwoordig ook niet zo vaak meer :D

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:53

Clairetje81 schreef:
Ga zo kijken bij Meerveld horses. Even verstand op 0 en kritisch kijken. Eerste keer dat ik bij een handelsstal ga kijken. Eigenlijk altijd particulier gekocht. Lees verschillende recensies goede en minder goede. Maar denk dat je dat overal wel hebt ook particulier.

Ben benieuwd! Bij welke ga je kijken? Wil je je ervaring hier delen? :D

Kendra

Berichten: 8741
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 13:14

c_alsemgeest schreef:
amandananana schreef:
Hoe doen jullie dat met al die keuringen? Zijn de kosten voor de verkoper als ze worden afgekeurd? Anders kost dat toch bakken met geld?

Kosten altijd voor de koper, soms kan je afspreken bij afkeur kosten verkoper. Maar dat is tegenwoordig ook niet zo vaak meer :D


Wij doen het - als verkoper - steeds meer 50-50, ook omdat het niet altijd een kwestie is van goed- of afkeuren. Als er recente foto's zijn ga ik er overigens geen cent meer in steken, 2nd opinion bij eigen DA is natuurlijk prima.

Farjen

Berichten: 8008
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 13:20

Myrkvi schreef:
Hoeveel paarden hebben jullie bekeken voordat jullie " de ware " hadden gevonden?


Bij mijn oudje een 40tal paarden gezien waarvan 7 afgekeurd :')

Bij 2de paard was hij de enige die ik heb bezichtigd.
Bij huidige paard was hij de 2de dat ik zag. Zelfs toen op de poetsplaats vond ik er niets aan, toen hij gereden werd, werd hij al leuker. En eenmaal er op... <3 Mijn vriend zei dat hij me nog nooit met zo'n smile had zien rijden :D En dat is wel echt "het/mijn" paard :j

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 13:58

Kendra schreef:
c_alsemgeest schreef:

Kosten altijd voor de koper, soms kan je afspreken bij afkeur kosten verkoper. Maar dat is tegenwoordig ook niet zo vaak meer :D


Wij doen het - als verkoper - steeds meer 50-50, ook omdat het niet altijd een kwestie is van goed- of afkeuren. Als er recente foto's zijn ga ik er overigens geen cent meer in steken, 2nd opinion bij eigen DA is natuurlijk prima.


Ja ik praat idd nog in oude termen... ik bedoel negatief koopadvies voor je gebruiksdoel :P

Maar het ligt inderdaad gewoon heel erg aan de koper en wat men wil. Bespreken kan altijd... maar ik zou uitgaan van altijd kosten voor de koper, dan kan het altijd meevallen :+

Lieser
Berichten: 1527
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 14:14

xSCWx schreef:
2 heb ik al niet laten keuren door zichtbare kreupelheden. Met dank aan die online cursus trouwens, super leerzaam.

Mag ik vragen welke cursus dat was?

minouesmee

Berichten: 7427
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 14:47

Hi allemaal, ik lees al een tijdje mee maar nu toch besloten om wat te plaatsen.

Voor een kennis ben ik opzoek naar het volgende:
Brave grote E pony of paard (max 1.67) voor een jong meisje met rijervaring. Hoeft echt geen dooie te zijn! Liefst jonger dan 16 jaar en geen Spaanse of draver.
Gebreken zoals weven of lucht zuigen is geen probleem, paard komt 24/7 buiten te staan.
Het enige lastige is hun budget. Max 5500,-

Mocht iemand wat weten, let me know! Mag ook via een pb.
Marktplaats word ook in de gaten gehouden.

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:21

@MariekeS. De 2e keer was 5-3 jaar geleden. Periode net zoals nu, veel vraag weinig aanbod, hoge prijzen. (Principieel) budget en eisen zorgden er voor dat het een lastige zoektocht was. Heb al meerdere 'project'paarden gehad, soms bewust soms niet die er voor zorgden dat ik extra oplettend was met wat ik kocht. Want ik was wel toe aan eens geen problemen. Plus dat ik ook wel wat onzeker was geworden om te kopen. Weinig vertrouwen in verkopers. Overal zag ik wel wat aan. Maar veel was of verrot gereden of klinisch al overduidelijk niet goed. De 3 die ik na keuring niet heb gekocht waren gevalletjes 'grijs gebied'. Alhoewel 1 tot 2 keer keuren toe niet rad was op de harde volte (ongelijke voeten). Dat was wel duidelijk afkeuring, maar die loopt tot op vandaag gewoon zonder problemen in de wedstrijden....De andere 2 durfde ik het niet aan met de gevonden op/bemerkingen. 1 daarvan van een bokker en ook die doet het super bij degene die m wel kocht. So be it... En tja, als het niet duidelijk negatief advies is, was het keuren kosten koper....Heeft me idd veel geld gekost.
Heb ook wel wat paarden laten staan waarvan ik achteraf dacht, die had ik best kunnen kopen. Maar nog veel meer die ik steeds weer, na verkoop en verkoop weer terug online zag komen.

Daarom is het voor mij nu ook heel helder dat dit mijn laatste paard is. Ik ga niet nog eens zo'n zoektocht aan.

MariekeS_

Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:27

Pfoe ja snap ik hoor. Het is ook ontzettend lastig om in te schatten wat wel en wat niet een acceptabel risico is voor jezelf. En dan heb je nog een legio aan pech dat je daarna nog kan hebben.

Ineke2

Berichten: 33142
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:25

Lizenlotte schreef:
Ineens ben je al een beetje bekommen van de schrik? Wel fijn dat de pensionhouder in oplossingen denkt, zo iemand heb je nodig nu.

Ik denk dat je mij bedoeld?
Ja ik wacht eerst maar eens af of ze daadwerkelijk drachtig is.
Er is hier op stal een merrie/veulen box aanwezig en de stalhouder heeft ervaring met veulens. Dat scheelt dan weer wat :)

Clairetje81
Berichten: 82
Geregistreerd: 23-04-22

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:41

Ben net terug. Het is mij alles meegevallen eerlijk gezegd. Meerdere paardjes gezien. Hij verteld er wel eerlijk bij of het iets voor je is ja of nee. En hoe het karakter is. Dat was tijdens het voorrijden ook te zien. Precies zoals beschreven. Er sprong er 1tje uit. Die voldeed aan alle doeleinde waarvoor we hem erbij kopen.. niet specifiek qua uiterlijk maar wel wat hij liet zien onder het zadel. Mijn dochter met haar autistische voelsprietjes er even op gezet die voelt heel fijn aan hoe hij voelt en hoe sensibel hij is. Ze zei letterlijk als je hier niet op durft mama dan weet ik het ook niet meer.. Het is een grote E pony ruin. Ik ga hem laten keuren. Kijken wat daar uit komt.. het zijn allemaal wel paarden en pony’s in de lagere prijsklasse voor de recreatie… maar goed ga er ook geen dressuur mee rijden. Lekker buiten rijden met dochterlief en gewoon het lol met je knol idee. Hoofd leeg maken en ontspanning. Daar lijkt deze wel voor geschikt..

Lizenlotte
Berichten: 410
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 17:26

Ik bedoel jou idd ineke, geen idee waarom de autocorrect stom doet.. zo te lezen ben je al wat bekomen van de schrik, fijn! Idd eerst maar eens kijken of ze echt drachtig is en dan verder kijken lijkt me het verstandigst wat je nu kunt doen.

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 18:13

Lieser schreef:
xSCWx schreef:
2 heb ik al niet laten keuren door zichtbare kreupelheden. Met dank aan die online cursus trouwens, super leerzaam.

Mag ik vragen welke cursus dat was?

Jazeker, echt een aanrader: https://www.lamenesstrainer.com/

@Claire leuk dat het is meegevallen en dat je er eentje gaat laten keuren. Zorg dat je erbij bent en dat je het laat doen door een eigen uitgekozen dierenarts. Hou het in de gaten

Lieser
Berichten: 1527
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 18:32


Babootje

Berichten: 26358
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:27

c_alsemgeest schreef:
amandananana schreef:
Hoe doen jullie dat met al die keuringen? Zijn de kosten voor de verkoper als ze worden afgekeurd? Anders kost dat toch bakken met geld?

Kosten altijd voor de koper, soms kan je afspreken bij afkeur kosten verkoper. Maar dat is tegenwoordig ook niet zo vaak meer :D


Kendra schreef:
Wij doen het - als verkoper - steeds meer 50-50, ook omdat het niet altijd een kwestie is van goed- of afkeuren. Als er recente foto's zijn ga ik er overigens geen cent meer in steken, 2nd opinion bij eigen DA is natuurlijk prima.


Ik spreek altijd af dat de kosten van de keuring bij een negatief advies van de DA voor de verkoper zijn.
Behalve als er al een recente RX keuring bij zit (dus niet ouder dan 3 maanden, acceptabel voor de verzekering) bij zit. Dan laat ik die recente foto's bekijken door mijn DA en als hij het nodig vindt om die foto's over te nemen, omdat ze bv niet duidelijk genoeg zijn, dan doen we die over. Ook dan zijn die kosten gewoon voor de verkoper als het paard bij duidelijke foto's toch een onacceptabele bemerking heeft. Ik heb om die reden een wel eens een paard laten staan omdat de verkoper geen foto's over wilde laten nemen.
Het is wel goed dat je je ervan bewust bent dat je het paard koopt op voorwaarde van een positief advies.
Alleen de kosten bij een negatief advies zijn dan voor de verkoper. Als het paard toch een bemerking heeft, maar de DA is van mening dat dat geen bezwaar is voor de aanschaf (dus positief adviseert) dan heb je het paard gekocht, ook al wil je die bemerking liever niet zien. En behoor je ook gewoon de kosten van de keuring te betalen.

Ik begin er niet aan om keuringen zelf te gaan betalen.; dat kan aardig in de papieren lopen en zelf heb je niks aan een keuring van een paard dat afgekeurd is. Dan heeft alleen de verkoper er nog wat aan, al zou die het natuurlijk anders willen zien. De verkoper is verplicht om - indien het paard opnieuw aan andere aspirant kopers wordt aangeboden - mee te delen dat het een negatief advies heeft. (Mededelingsplicht).
Vaak doen ze dat niet en zo komt het voor dat een paard steeds weer wordt gekeurd (en afgekeurd) zonder dat daar voor de verkoper nadelige consequenties aan zitten als de koper iedere x de keuring betaalt.
En zo blijft dat gedrag in stand. (Dat paarden steeds opnieuw als 'gezond' worden aangeboden, terwijl ze dat niet zijn).

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:43

Dat is mooi uitgelegd maat vind maar eens een verkoper die daar aan mee gaat doen.

Babootje

Berichten: 26358
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:52

Evamarie schreef:
Dat is mooi uitgelegd maat vind maar eens een verkoper die daar aan mee gaat doen.


Ik heb al mijn paarden zo gekocht. Uiteraard niet in de lagere prijsklasse, maar ook niet in de superhoge prijsklasse. Wel van fatsoenlijke handelaren/fokkers.

In de lagere prijsklasse zie je dat verkopers geen keuring willen betalen en ook zelf niet gekeurd aanbieden. Snap ik ook wel want de marge op die paarden is niet heel groot terwijl de kans dat zo'n paard iets mankeert waardoor ze geen positief advies krijgen heel groot is.
En dan loop je inderdaad het risico veel paarden te moeten keuren eer je er eentje treft die acceptabel is.
Zeker als je zelf al niet goed kunt zien of het paard waar je naar bent gaan kijken uberhaupt al niet kreupel loopt. En dan moet je jezelf afvragen of je niet beter wat had kunnen doorsparen voor een paard in een iets hogere prijsklasse waar wel een keuringsrapport bij zit.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:00

Wij hadden afgesproken, negatieve keuring is voor de verkoper, positieve keuring is voor de koper. Was prima geregeld.. En dat hoor ik wel vaker :)