Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26347
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:01

xsensibel schreef:
Wij hadden afgesproken, negatieve keuring is voor de verkoper, positieve keuring is voor de koper. Was prima geregeld.. En dat hoor ik wel vaker :)


Ik vind dat het zo hoort :D

grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:02

Dat vindt ik ook maar met deze markt is het lastig om een verkoper te vinden die daar aan mee wil werken. Heb er genoeg om laten staan.

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:08

Dat is in theorie idd heel gangbaar en helder. Echter, de praktijk is weerbarstiger is mijn ervaring. Ik heb dus anders ervaren. In de prijsklasse tot ong 10.000 waarbij keuren toch echt kk was, ook bij afkeuring. Er wordt daarnaast veel in het grijze gebied gekeurd, dus positief advies maar wel met een (hele lijst aan) op- of bemerking. Waar dan toch een bepaald risico aan vast zit. Dat moet je dan maar net durven/willen nemen. Het is tegenwoordig dus niet meer zo zwart/wit. Ja kan wel natuurlijk, maar dan valt er dus best weer een hele groep paarden af die je op basis van niet overeenkomen op keuringskosten kunt laten staan. Op een aanbod wat toch al laag te noemen is...

Lukasje
Berichten: 11307
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:25

Ik vind dat ook logisch en eerlijk maar ooit nog maar 1 verkoper gevonden die bereid was in dat geval de RX voor zijn rekening te nemen (de klinische niet).

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:31

Clairetje81 schreef:
Ben net terug. Het is mij alles meegevallen eerlijk gezegd. Meerdere paardjes gezien. Hij verteld er wel eerlijk bij of het iets voor je is ja of nee. En hoe het karakter is. Dat was tijdens het voorrijden ook te zien. Precies zoals beschreven. Er sprong er 1tje uit. Die voldeed aan alle doeleinde waarvoor we hem erbij kopen.. niet specifiek qua uiterlijk maar wel wat hij liet zien onder het zadel. Mijn dochter met haar autistische voelsprietjes er even op gezet die voelt heel fijn aan hoe hij voelt en hoe sensibel hij is. Ze zei letterlijk als je hier niet op durft mama dan weet ik het ook niet meer.. Het is een grote E pony ruin. Ik ga hem laten keuren. Kijken wat daar uit komt.. het zijn allemaal wel paarden en pony’s in de lagere prijsklasse voor de recreatie… maar goed ga er ook geen dressuur mee rijden. Lekker buiten rijden met dochterlief en gewoon het lol met je knol idee. Hoofd leeg maken en ontspanning. Daar lijkt deze wel voor geschikt..


Fijn dat het ook positief kan. WEl even een eigen arts zoeken he, niet dat ze onder 1 hoedje spelen, want dat gebeurd volgens mij ook nog steeds.

MyWishMax

Berichten: 25363
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:15

Wij hebben wel altijd gehad dat afkeur op kosten verkoper was. De enige uitzondering was de rug en hals bij 1 paard. Verkoper wilde bij afkeuring op klinische gedeelte of benen wel betalen, maar had zijn twijfels bij rug en hals. Geen probleem, dat betaalden wij wel sowieso. Nu was dat paard van voor tot achter en boven tot onder goed, haha
Degene die er het lastigste over deed was de keurende arts/kliniek. Die wilden 1 naam op overeenkomst en dat was dus ook degene die de betalingsverplichting aan ging.

En dat waren allemaal verschillende prijsklassen.

Sky_As

Berichten: 4754
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:19

MyWishMax schreef:
Wij hebben wel altijd gehad dat afkeur op kosten verkoper was. De enige uitzondering was de rug en hals bij 1 paard. Verkoper wilde bij afkeuring op klinische gedeelte of benen wel betalen, maar had zijn twijfels bij rug en hals. Geen probleem, dat betaalden wij wel sowieso. Nu was dat paard van voor tot achter en boven tot onder goed, haha
Degene die er het lastigste over deed was de keurende arts/kliniek. Die wilden 1 naam op overeenkomst en dat was dus ook degene die de betalingsverplichting aan ging.

En dat waren allemaal verschillende prijsklassen.


En deze snap ik heel goed. Ik heb vaker welles/nietes spelletjes gehoord. En de dierenarts die vervolgens er tussen stond en naar zijn geld kon fluiten.
Dus ik snap heel goed, dat die gewoon 1 naam wil.
er zijn ook wel eens kopers, die ondanks positief advies, toch besluiten het paard te groot/te bruin/ te jong te vinden......en wat doe je dan?
dan kun je wel zeggen, ja, dan moet de koper gewoon betalen, maar als de "verkoper" de keuring aangemeld heeft bij de dierenarts, en de koper weigert te betalen, wordt het toch nog een leuke discussie.....

MyWishMax

Berichten: 25363
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:25

Positief advies is als koper gewoon betalen, want dat heb je afgesproken. Dat je hem niet koopt is een andere zaak, maar als jij afspreekt dat bij afkeur de kosten voor verkoper zijn is er geen probleem als er positief advies gegeven wordt. Moet je gewoon betalen, want dat js de afspraak. En de da heeft in jouw voorbeeld dus alsnog iemand waar hij aan kan kloppen. Want andersom kan net zo goed, negatief advies en op verzoek van koper gekeurd. Wat dan? Dan heb je dezelfde discussie alleen wel tussen koper en verkoper. Maar goed, wij hebben altijd bij professionals gekocht, die hebben er niks aan als zij afspraak wbt kosten niet nakomen. Slechte reclame

En het was onze vaste da, waar wij al jaren kwamen en altijd netjes betaalden. Dan is het best jammer als ze zo wantrouwend doen, ook al is het te begrijpen. Ik zeg ook nergens dat het niet logisch was, wel dat de da de lastigste was qua afspraken over de kosten bij afkeur of goedkeur.

Sky_As

Berichten: 4754
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:29

ja, dat is leuk, als de koper zich aan zijn plicht houdt.....maar een dierenarts zit daar niet op te wachten. En als de verkoper de afspraak heeft gemaakt, zal de kliniek daar toch echt de factuur heen sturen.
En idd wat jij zegt, andersom kan net zo goed gebeuren.
Ik ben altijd meer voor de constructie: paard wordt gekeurd aangeboden, alle herkeuringen zijn toegestaan, kosten koper.
dat geeft het minst gedoe over het algemeen (en ja, ik begrijp dat dit voor een koper alsnog risico geeft), maar goed, dat geldt ook voor de verkopende partij, het blijft tenslotte een momentopname (het "klinische" gedeelte)

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:40

ik kom hier ook even binnenspringen.....
sinds een maandje ongeveer aan het uitkijken naar iets, waarvan ik oorspronkelijk dacht dit makkelijk te vinden, maar niets blijkt minder waar....

we zoeken een oudere pony(mag gerust 20+ zijn), die nog gezond is en recreatief gereden kan worden(bijna sporadisch en die er dus ook geen probleem mee heeft om weken en soms enkele maanden stil te staan)

het moet een merrie zijn(er is een ruin in onze kudde en ik wil onrust tussen dominante ruinen vermijden), moet op gras kunnen en tussen de 1.40m en 1.50m ongeveer.
als je 3000+ wil uitgeven voor bv een 21-jarige, dan vind je zoiets, maar dat is volgens mij totaal van de pot gerukt.

bedoeling is vooral dat mijn ruin een maatje krijgt(hij loopt nu tussen onze fokmerries(tinkers), en de 2 pony's van de kinderen, maar de pony's zijn een duo, de tinkers hokken samen en hij staat, sinds de dood van zijn maatje(vorige winter), eigenlijk constant een beetje afgezonderd....(hij is ook al 20)

ik rij sporadisch(1/maand) een rustige buitenrit en de kids vinden het ook leuk om 1 of 2 keer per maand eens kort op hem te rijden(we hebben enkel een afgezet stuk gras om te rijden, dus in de winter gebeurt er amper iets met de paarden behalve knuffelen, borstelen en aandacht geven), en het doel van deze nieuwe pony is zo ongeveer hetzelfde.
(licht zomereczeem, stofallergie(staan altijd buiten), kribbebijten,.... zijn allemaal dingen waar we totaal niet over vallen, en toch lijkt dit een onmogelijke zoekopdracht?.....

(ik dacht bv dat wel meer mensen een nieuwe plek zoeken voor het oudere pony eens ze bijna pensioen-gerechtigd zijn, omdat ze te oud worden voor de sport en soms zelfs omdat ze bv de leeftijd naderen waarop er kwaaltjes bovenkomen, maar niets is dus minder waar blijkbaar....)

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 18:03

Die mensen zijn er wel maar willen ze vaak gewoon houden.

Spaansepony
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:37

tengeltje11 schreef:
ik kom hier ook even binnenspringen.....
sinds een maandje ongeveer aan het uitkijken naar iets, waarvan ik oorspronkelijk dacht dit makkelijk te vinden, maar niets blijkt minder waar....

we zoeken een oudere pony(mag gerust 20+ zijn), die nog gezond is en recreatief gereden kan worden(bijna sporadisch en die er dus ook geen probleem mee heeft om weken en soms enkele maanden stil te staan)

het moet een merrie zijn(er is een ruin in onze kudde en ik wil onrust tussen dominante ruinen vermijden), moet op gras kunnen en tussen de 1.40m en 1.50m ongeveer.
als je 3000+ wil uitgeven voor bv een 21-jarige, dan vind je zoiets, maar dat is volgens mij totaal van de pot gerukt.

bedoeling is vooral dat mijn ruin een maatje krijgt(hij loopt nu tussen onze fokmerries(tinkers), en de 2 pony's van de kinderen, maar de pony's zijn een duo, de tinkers hokken samen en hij staat, sinds de dood van zijn maatje(vorige winter), eigenlijk constant een beetje afgezonderd....(hij is ook al 20)

ik rij sporadisch(1/maand) een rustige buitenrit en de kids vinden het ook leuk om 1 of 2 keer per maand eens kort op hem te rijden(we hebben enkel een afgezet stuk gras om te rijden, dus in de winter gebeurt er amper iets met de paarden behalve knuffelen, borstelen en aandacht geven), en het doel van deze nieuwe pony is zo ongeveer hetzelfde.
(licht zomereczeem, stofallergie(staan altijd buiten), kribbebijten,.... zijn allemaal dingen waar we totaal niet over vallen, en toch lijkt dit een onmogelijke zoekopdracht?.....

(ik dacht bv dat wel meer mensen een nieuwe plek zoeken voor het oudere pony eens ze bijna pensioen-gerechtigd zijn, omdat ze te oud worden voor de sport en soms zelfs omdat ze bv de leeftijd naderen waarop er kwaaltjes bovenkomen, maar niets is dus minder waar blijkbaar....)


Deze vind je veel voor slachtprijs op Belgische mp.
Een manege die hun oude pony weg willen doen die leuk huisje zoeken? Als ik nieuwe paarden aanlever bij de manege krijg ik vaak altijd paarden mee die weg mogen voor de frikandellen omdat ze op zijn voor de lessen maar prima voor recreatie.

_Lorette_

Berichten: 12099
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:24

Als iemand een lieve shetlander weet waar jonge kinderen op kunnen zitten, dan hoor ik het graag. Graag in Noordoost-Nederland. Een vriendin zoekt een gezelschapspony voor haar paard en het is leuk als haar dochtertje er een rondje op kan stappen. Er staan niet veel brave shets te koop waar een kindje op kan zitten/rijden.

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:37

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldeed niet aan de regels in de openingspost, daarom is het leeggehaald.
Laatst bijgewerkt door Sica op 01-06-22 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Dit bericht is leeggehaald

_Lorette_

Berichten: 12099
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:40

Vast wel! Al zal het daar alleen maar duurder van worden, denk ik? Ik vond de shets al prijzig. :+

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:36

De meeste top brave hele kleine Atjes zijn nu tussen de 1000 en 2000 die er op staan.
Dus ja :+

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:02

Spaansepony schreef:
tengeltje11 schreef:
ik kom hier ook even binnenspringen.....
sinds een maandje ongeveer aan het uitkijken naar iets, waarvan ik oorspronkelijk dacht dit makkelijk te vinden, maar niets blijkt minder waar....

we zoeken een oudere pony(mag gerust 20+ zijn), die nog gezond is en recreatief gereden kan worden(bijna sporadisch en die er dus ook geen probleem mee heeft om weken en soms enkele maanden stil te staan)

het moet een merrie zijn(er is een ruin in onze kudde en ik wil onrust tussen dominante ruinen vermijden), moet op gras kunnen en tussen de 1.40m en 1.50m ongeveer.
als je 3000+ wil uitgeven voor bv een 21-jarige, dan vind je zoiets, maar dat is volgens mij totaal van de pot gerukt.

bedoeling is vooral dat mijn ruin een maatje krijgt(hij loopt nu tussen onze fokmerries(tinkers), en de 2 pony's van de kinderen, maar de pony's zijn een duo, de tinkers hokken samen en hij staat, sinds de dood van zijn maatje(vorige winter), eigenlijk constant een beetje afgezonderd....(hij is ook al 20)

ik rij sporadisch(1/maand) een rustige buitenrit en de kids vinden het ook leuk om 1 of 2 keer per maand eens kort op hem te rijden(we hebben enkel een afgezet stuk gras om te rijden, dus in de winter gebeurt er amper iets met de paarden behalve knuffelen, borstelen en aandacht geven), en het doel van deze nieuwe pony is zo ongeveer hetzelfde.
(licht zomereczeem, stofallergie(staan altijd buiten), kribbebijten,.... zijn allemaal dingen waar we totaal niet over vallen, en toch lijkt dit een onmogelijke zoekopdracht?.....

(ik dacht bv dat wel meer mensen een nieuwe plek zoeken voor het oudere pony eens ze bijna pensioen-gerechtigd zijn, omdat ze te oud worden voor de sport en soms zelfs omdat ze bv de leeftijd naderen waarop er kwaaltjes bovenkomen, maar niets is dus minder waar blijkbaar....)


Deze vind je veel voor slachtprijs op Belgische mp.
Een manege die hun oude pony weg willen doen die leuk huisje zoeken? Als ik nieuwe paarden aanlever bij de manege krijg ik vaak altijd paarden mee die weg mogen voor de frikandellen omdat ze op zijn voor de lessen maar prima voor recreatie.



Ik woon in België, hier zie ik die echt niet….. of jawel, vorige week nog eentje met een zo fel doorgezakte rug, dat ik zelfs bang zou zijn om er een leeg zadel op te leggen, laat staan een ruitertje….

Niqui

Berichten: 2178
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:15

_Lorette_ schreef:
Als iemand een lieve shetlander weet waar jonge kinderen op kunnen zitten, dan hoor ik het graag. Graag in Noordoost-Nederland. Een vriendin zoekt een gezelschapspony voor haar paard en het is leuk als haar dochtertje er een rondje op kan stappen. Er staan niet veel brave shets te koop waar een kindje op kan zitten/rijden.

Niet een waar je al op kan rijden, maar wel heel braaf. Er staat een erg leuke betuigde bonte shet te koop op FB / Mennen alles wat je zoekt. Drie jaar 90 cm hoog. Dol op kinderen. Staat net op Facebook.

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:37

Niqui schreef:
_Lorette_ schreef:
Als iemand een lieve shetlander weet waar jonge kinderen op kunnen zitten, dan hoor ik het graag. Graag in Noordoost-Nederland. Een vriendin zoekt een gezelschapspony voor haar paard en het is leuk als haar dochtertje er een rondje op kan stappen. Er staan niet veel brave shets te koop waar een kindje op kan zitten/rijden.

Niet een waar je al op kan rijden, maar wel heel braaf. Er staat een erg leuke betuigde bonte shet te koop op FB / Mennen alles wat je zoekt. Drie jaar 90 cm hoog. Dol op kinderen. Staat net op Facebook.

Maar dat zoekt ze niet ;) onbereden staan er genoeg op.

esje01

Berichten: 4901
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:35

Had een dartmoorpony te koop staan, had in een dag 32 reacties.
Ze is ook met de eerste kijker meegegaan.
Nog onbeleerd, wel mooie pony, stokmaat 1.25
Had zoveel animo niet verwacht

Niqui

Berichten: 2178
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:07

@c_alsemgeest: klopt. Maar hij is wel al betuigd en kent dus bit en leidsels. Plus erg braaf buiten.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 22:20

Evamarie schreef:
Die mensen zijn er wel maar willen ze vaak gewoon houden.


Wat op zich naar een paard toe wel eerlijk is.

Ik heb ook een oudje en die blijft bij me tot haar laatste adem. Daarnaast is het ook bij oudere paarden zo dat ze beter in beweging gehouden kunnen worden dan veel en lang stil staan.

Wat je kunt doen is een marktplaats advertentie zetten met wat je te bieden hebt. Dan zal er vast wel eens iemand reageren. Af en toe zie ik ze wel voorbij komen.

Daantjuh88

Berichten: 1735
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 22:26

_Lorette_ schreef:
Als iemand een lieve shetlander weet waar jonge kinderen op kunnen zitten, dan hoor ik het graag. Graag in Noordoost-Nederland. Een vriendin zoekt een gezelschapspony voor haar paard en het is leuk als haar dochtertje er een rondje op kan stappen. Er staan niet veel brave shets te koop waar een kindje op kan zitten/rijden.


Op marktplaats heeeeel snel reageren. Wij hebben afgelopen maand een shetje gekocht voor de kinderen. We waren de eerste die reageerden en afspraak om te komen kijken was snel gemaakt. Ze belde 2 uur later dat ze de pony op gereserveerd ging zetten, want ze werd plat gebeld. Vanuit de achterhoek een ritje gemaakt naar Friesland, gelijk de trailer mee en met shet weer naar huis. Volgens mij hebben we geluk gehad, het is zo'n schatje. We kregen het zadeltje, dekje, deken en hoofdstel erbij.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 22:47

Het is momenteel heel lastig met de shetten. Wij zijn op zoek naar een grote maat stamboek merrie en dat vergt wat zoekwerk en geduld. Schrok wel ook van toen ik de prijs hoorde van een van de veulens die een kennis van ons had verkocht. In Nederland had hij haar te koop staan voor €1.200 en is uiteindelijk naar het buitenland gegaan voor €2.700. Ging om een zwarte kleine maat, net een jaar oud. Had wel nette papieren.

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:06

Oh dan vallen die kleine A maat welshjes en mixjes nog mee :P