Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26380
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:43

Myrkvi schreef:
mystery3434 schreef:
Iemand ervaring met stal sans souci? Ik had enkele paarden gezien op deze website. De paarden waarvoor ik evt interesse had, lopen niet zuiver naar mijn gevoel. Daarnaast heb ik ook super slechte ervaringen gelezen, maar is dit nog steeds zo?

Ik ben laatst daar op stal geweest om bij een pony te wezen kijken.
Meiden waar heel vriendelijk en behulpzaam.
Pony was helaas niet wat ik zocht (echt te groen nog )
Paarden stonden er wel goed bij vond ik, allemaal buiten in groepsverband.
Welke heb je op t oog als ik vragen mag ?
Ik zelf vind Bonito boy erg aansprekend om te zien.
Op de site staan wel veel filmpjes van de paarden van alles en nog wat, opstappen, trailer laden,rijden.


Fijn dat er filmpjes bij zitten. Kun je meteen zien of het paard rad is of niet.
Die Bonito boy is dat in ieder geval niet. Volgens mij staat deze handelsstal niet heel best bekend.

Phonix
Berichten: 1108
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:59

Aij. Op de eerste video dacht ik, mnjaa stijf maar niet echt super slecht. Maar op de tweede video dat ik klikte….

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:55

Lieser schreef:
Myrkvi schreef:
Ik zelf vind Bonito boy erg aansprekend om te zien.
Op de site staan wel veel filmpjes van de paarden van alles en nog wat, opstappen, trailer laden,rijden.

De filmpjes van Bonito zijn inderdaad erg leuk.


Nav de "erg leuke filmpjes" toch even nieuwsgierig gaan kijken...
Maar jullie zien niet dat het paard niet geheel rad loopt? :')

[edit] zie dat anderen het ook al zagen.

Eef_Bam

Berichten: 4115
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:57

Ik weet niet hoe ze het doen, maar heb nog nooit een volledig rad paard gezien op videos van die stal. Zou er zelf nooit wat kopen.

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:58

Wellicht speelt bodem/rijderij mee...
Maar deze lijkt vooral vanuit het lijf niet helemaal lekker.

Vind de paarden die bij 10k+ staan wat beter lopen, maar ook niet lekker door het lijf voor het niveau imo.

tirzasarah10

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 11:51

Mag ik vragen wat jullie precies zien?
Het 2de filmpje duurt maar 34 sec, wat zien jullie dan? Rijtechnisch vind ik het als promotie filmpje ruk uit zien, al lijkt het dat iemand les er op krijgt.
Ik zie dat hij zijn hoofd scheef houd en om die reden zou ik al niet kijken maar ben wel heel nieuwsgierig wat jullie dan verder zien. :)
Puur interesse zodat ik mijn oog wat kan trainen. Ik ga in het najaar opzoek naar een kudde genoot voor mijn andere 2. Al zal ik dan naar een totaal ander iets kijken als dit is je oog trainen niet verkeerd.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 11:51

Ik zie geen kreupel paard. Wat zien jullie precies dan?

Kalea

Berichten: 414
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 12:01

Loopt voor mij wat stijf en houterig, niet “los” in zijn lijf. Kreupel is nog wat anders maar ik zou op basis van de filmpjes niet geïnteresseerd zijn in het paard.

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 12:36

Ik heb alleen de eerste 2 filmpjes van het paard gezien, maar zou ook verder zoeken.

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:13

Avanti schreef:
Ik zie geen kreupel paard. Wat zien jullie precies dan?

Niet rad betekend niet meteen kreupel.
Wat ik zie: een paard wat geheel niet vanuit het lijf beweegt, pakt niet de ruimte uit de schouder die hij in principe zou kunnen pakken qua bouw. Ook een ongelijkheid in de beenzetting (achter meer als voor) en vast in de lendenen. Wat je ook terugziet in de hoofd/hals beweging.

Kan rijderij zijn, maar kan ook zijn dat het ergens last/gevoeligheid heeft wat maakt dat het zo beweegt. Voorledig zuiver en tactmatig is het iig niet.

grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:15

Zoals wij op stal zouden zeggen : Er zit een flinke slag in.

Earth

Berichten: 7936
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:36

Het zijn allemaal volbloeden, die zijn niet perse gefokt om lekker door het lijft te lopen, maar vooral om hard te lopen. Je ziet ze allemaal een beetje hetzelfde draven, kort en idd niet door het lijf. Ze zijn ook allemaal iel, sommige schraal maar dat staat ook op het klinisch rapport.
Persoonlijk vind ik het allemaal paarden waar nog veel moet gebeuren wil je ze lekker in hun lijf krijgen. Als ze daar bij Sans nou zelf nog meer energie in steken, zijn ze al beter verkoopbaar denk ik. Dus meer vet op de botten, beter in hun lijf etc.

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:54

Ik heb tot nu toe nog maar weinig paarden daar gezien die compleet zuiver liepen inderdaad!

Weet er iemand een stal/plek waar 2 jarige te koop staan die daar kunnen blijven staan tot ze 3 zijn? Waar de prijzen ook nog een klein beetje normaal zijn :')

MyWishMax

Berichten: 25395
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:58

Er zijn toch zat volbloeden die wel gewoon normaal door het lijf lopen hoor en er zeker niet onregelmatig of niet ras door lopen. Ligt niet aan de bouw, eerder aan de manier van trainen. Ik denk dat degene hier op bokt die ervaring hebben met de volbloedeb in races en in het trainen daarna het met je eens zijn dat het bouw is.

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 14:58

Of ik ik nou een volbloed, tinker, tuiger, quarter of fjord zie... je kan zien of iets zuiver loopt of niet. Heeft niks met gefokt gebruiksdoel te maken.
Je kijkt naar de bouw en hoe het zijn lichaam gebruikt, passend bij die bouw.
En deze beweegt stijf, en ongelijk.
Heeft niks met een dressuur aanleg te maken, waar jij het denk ik mee verward @earth.
Je kijkt naar de regelmaat en tact in het lichaamsgebruik.

grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 15:08

Ligt echt niet aan het type paard. Stalgenoot heeft 2 maanden geleden 1 gekocht en daar is niets mis mee. Denk dat er nu stuk of 4/5 op stal staan en die lopen echt niet zo slecht. Ze zijn lekker veelzijdig en die jonge meiden hebben er plezier mee.

Lieser
Berichten: 1537
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 15:14

c_alsemgeest schreef:
Nav de "erg leuke filmpjes" toch even nieuwsgierig gaan kijken...
Maar jullie zien niet dat het paard niet geheel rad loopt? :')

[edit] zie dat anderen het ook al zagen.

Nee :(

Padoertje
Berichten: 1555
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 15:46

Uit nieuwsgierigheid ook nog even gekeken, maar bij sommige foto's zie ik al paarden die bij de schoft afbreken, schraal in de bovenlijn en meer waarvan ik al in een error schiet.
Het filmpje van die bonito boy is idd niet best. Halshouding klopt niet (verbaast me niets als hier iets uitkomt met de foto), achter niet tactmatig, aan de voorkant loopt hij niet alleen kort, maar in vind dit dus al op 'eieren' lopen.

fensy79
Berichten: 122
Geregistreerd: 08-02-21

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:10

Ik wou dat ik de kunde had die jullie hebben want ik ben echt een blond ei wat dat betreft |o |o ...ik zie zulke dingen dus echt niet :D :D

Avalanche

Berichten: 16126
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:12

grauwman schreef:
Ligt echt niet aan het type paard. Stalgenoot heeft 2 maanden geleden 1 gekocht en daar is niets mis mee. Denk dat er nu stuk of 4/5 op stal staan en die lopen echt niet zo slecht. Ze zijn lekker veelzijdig en die jonge meiden hebben er plezier mee.

Als ze goed zijn, zijn ze ook echt leuk voor jonge meiden. Hier een waar een meisje van 15 erg veel schik mee heeft.

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:50

Even uit de OP gehaald: Het bespreken van, en linken naar, een advertentie is hier niet toegestaan. Dit topic gaat puur over de ervaringen en het proces van de zoektocht naar een nieuw paard.

Babootje

Berichten: 26380
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:37

c_alsemgeest schreef:
Avanti schreef:
Ik zie geen kreupel paard. Wat zien jullie precies dan?

Niet rad betekend niet meteen kreupel.
Wat ik zie: een paard wat geheel niet vanuit het lijf beweegt, pakt niet de ruimte uit de schouder die hij in principe zou kunnen pakken qua bouw. Ook een ongelijkheid in de beenzetting (achter meer als voor) en vast in de lendenen. Wat je ook terugziet in de hoofd/hals beweging.

Kan rijderij zijn, maar kan ook zijn dat het ergens last/gevoeligheid heeft wat maakt dat het zo beweegt. Voorledig zuiver en tactmatig is het iig niet.


Niet rad is in mijn boekje kreupel :)
Maar dat kan verschillende oorzaken hebben en hoeft niet altijd ernstig te zijn.
Wat ik zie in de filmpjes is echte kreupelheid, niet een beetje; dus waarbij het hoofd meebeweegt "valt" op het gezonde been. Dus het pijnlijke been wordt ontlast. Veeartsen zijn daar echt veel beter in dan ik; ik kan alleen zien dat dit niet goed is en waar het ongeveer zit. Er zijn ook minimale kreupelheden; die zie ik soms ook echt niet, maar de veearts wel. Dit is geen minimale kreupelheid. Keuren is dan een risico op voorhand, want kreupelheid komt er bij een klinische keuring zeker uit (wel bij je eigen veearts keuren).
Ik zou dit soort filmpjes echt niet plaatsen als ik een paard te verkopen heb.

Myrkvi

Berichten: 1064
Geregistreerd: 15-08-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:14

Nou vandaag was de keuring..
Hele dag gewacht op de dierenarts.. tijdstip werd tot 3x toe verzet, vervolgens nog een uur in de auto gewacht en als klap op de vuurpijl pony niet goed door de buigproef heen gekomen..
Baal er echt vreselijk van.. na zoveel paarden te hebben gezien eindelijk gedacht hem gevonden te hebben.. maar helaas.. weer verder op zoek..
Dus iemand die een leuke top brave ruin weet voor recreatief gebruik.. ?

Ineke2

Berichten: 33157
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:20

Myrkvi schreef:
Nou vandaag was de keuring..
Hele dag gewacht op de dierenarts.. tijdstip werd tot 3x toe verzet, vervolgens nog een uur in de auto gewacht en als klap op de vuurpijl pony niet goed door de buigproef heen gekomen..
Baal er echt vreselijk van.. na zoveel paarden te hebben gezien eindelijk gedacht hem gevonden te hebben.. maar helaas.. weer verder op zoek..
Dus iemand die een leuke top brave ruin weet voor recreatief gebruik.. ?

Wat sneu zeg…
Voor de zekerheid: Is de buigproef wel op de juiste manier uitgevoerd?

Lieser
Berichten: 1537
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:47

fensy79 schreef:
Ik wou dat ik de kunde had die jullie hebben want ik ben echt een blond ei wat dat betreft |o |o ...ik zie zulke dingen dus echt niet :D :D

Ik ook niet hoor.