Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieser
Berichten: 1549
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:44

grauwman schreef:
Heb ooit met stalgenoot meegemaakt dat ze had aanbetaald bestaande foto's volgens haar DA niet correct maar geld kreeg ze niet terug ondanks eerdere toezegging dat het geen probleem was van de verkopende partij. En zeker bij aankoopbedragen van 15.000 of meer verwacht je dat niet.

Maar dat is toch logisch? Een aanbetaling (meestal een bedrag van 250 of 500 euro) is reserveringsgeld. Als jij, om wat voor reden, besluit om het paard niet te kopen, ben je je aanbetaling kwijt. Als je het paard wel koopt, gaat de aanbetaling van de overeengekomen koopsom af.
Die aanbetaling is er om de verkoper te compenseren als de koper afhaakt.
Als je een aanbetaling terug krijgt als je van de koop afziet, heeft zo'n aanbetaling toch geen zin?

StalNollie

Berichten: 9165
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:48

Hier was de aanbetaling voor reservering. Mocht de pony niet goed gekeurd worden ging de aanbetaling wel terug. Dit overigens allemaal zwart op wit in een overeenkomst. Doe ik ook voort standaard.

Mensen zijn vandaag de dag erg lastig en onvoorspelbaar.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:22

Het is idd naar wat je afspreekt qua aanbetaling. Wij hebben het ook gedaan dat bij geen positief aankoopadvies de aanbetaling terug betaald werd. Puur om te reserveren tot de keuring. Hadden we afgezien van koop zonder keuring waren we de aanbetaling wel kwijt geweest maar goed, wij zijn wel serieus als we keuring afspreken := paard was helemaal goed, dus restant betaald en beide partijen blij.

En ook wel eens van paard afgezien waar aanbetaling een flink bedrag was dat je niet terug kreeg.
Of keuring afgesproken en paard vlak voor de keuring zogenaamd geblesseerd. Die was ook gewoon verkocht, kregen aanbetaling dan wel weer terug maar dat was een hoop gedoe.

anjali
Berichten: 15191
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:35

MyWishMax schreef:
Het is idd naar wat je afspreekt qua aanbetaling. Wij hebben het ook gedaan dat bij geen positief aankoopadvies de aanbetaling terug betaald werd. Puur om te reserveren tot de keuring. Hadden we afgezien van koop zonder keuring waren we de aanbetaling wel kwijt geweest maar goed, wij zijn wel serieus als we keuring afspreken := paard was helemaal goed, dus restant betaald en beide partijen blij.

En ook wel eens van paard afgezien waar aanbetaling een flink bedrag was dat je niet terug kreeg.
Of keuring afgesproken en paard vlak voor de keuring zogenaamd geblesseerd. Die was ook gewoon verkocht, kregen aanbetaling dan wel weer terug maar dat was een hoop gedoe.

Dus zelfs aanbetaling garandeert niet altijd dat het paard niet onder je neus aan een ander verkocht wordt!

Nouvel

Berichten: 28572
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:17

Even een vraagje mbt keuren…
Als je als koper een paard laat keuren dat door de verkoper nog helemaal niet gekeurd is, is het dan standaard dat bij afkeuren de kosten (deels) voor de verkoper zijn of zijn altijd alle kosten voor de koper, ook bij afkeuren?
Dat is best een dure grap als je keer na keer een afgekeurd paard hebt zat ik te denken…

Farjen

Berichten: 8023
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:25

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat de verkoper bij afkeuren erin tussenkwam...

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:25

oji schreef:
anjali schreef:
Niet netjes maar wel begrijpelijk uit het oogpunt van de verkoper gezien. Vaak worden kopers zo tegen elkaar uitgespeeld om het dier meteen zonder keuren of afdingen mee te nemen.Want anders zit je ernaast!

Ik vind het helemaal niet begrijpelijk. Als je al een akkoord hebt is dat gewoon een bindende afspraak. Dan toch zonder te melden verkopen aan iemand die zonder keuren mee wil nemen, is in mijn ogen gewoon asociaal en een onbetrouwbare verkoper waar je beter maar ver weg bij kan blijven.


Mee eens

Hier ook eentje prijs afgesproken en alleen klinische keuring, hij zou enten voor mij. Ik had afspraak bij de kliniek gemaakt en opeens dag voor de keuring verkocht. Ik had er tussen 1,5 dag zitten. Ik was ook echt pissig. Vind gewoon niet netjes en moet je de kliniek dan ook nog gaan uitleggen :o

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:26

Nouvel schreef:
Even een vraagje mbt keuren…
Als je als koper een paard laat keuren dat door de verkoper nog helemaal niet gekeurd is, is het dan standaard dat bij afkeuren de kosten (deels) voor de verkoper zijn of zijn altijd alle kosten voor de koper, ook bij afkeuren?
Dat is best een dure grap als je keer na keer een afgekeurd paard hebt zat ik te denken…



Vroeger deed verkoper het wel nu is het vaak gewoon de koper..

Charmaine
Berichten: 1419
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:30

Nouvel schreef:
Even een vraagje mbt keuren…
Als je als koper een paard laat keuren dat door de verkoper nog helemaal niet gekeurd is, is het dan standaard dat bij afkeuren de kosten (deels) voor de verkoper zijn of zijn altijd alle kosten voor de koper, ook bij afkeuren?
Dat is best een dure grap als je keer na keer een afgekeurd paard hebt zat ik te denken…


Nee dat is niet standaard, maar afhankelijk van wat koper en verkoper met elkaar afspreken. Tot een aantal jaren terug was het nog wel redelijk gangbaar. Tegenwoordig, of in de huidige markt zie je steeds vaker dat ook bij afkeur de koper opdraait voor de kosten. Eea kan ook nog afhangen van de prijsklasse waarin je verkoopt. Mijn ervaring is dat het complete willekeur is tegenwoordig en in de prijsklasse tot zo'n 10-15.000 de koper betaalt. Zo had ik er in de periode 2017-2019 in ieder geval 4 waar ik voor opdraaide. Niet dat die allemaal echt een negatief advies kregen, maar of dat wel hadden óf zodanige bemerking dat ik van koop af wilde zien.

Padoertje
Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:43

Nouvel schreef:
Even een vraagje mbt keuren…
Als je als koper een paard laat keuren dat door de verkoper nog helemaal niet gekeurd is, is het dan standaard dat bij afkeuren de kosten (deels) voor de verkoper zijn of zijn altijd alle kosten voor de koper, ook bij afkeuren?
Dat is best een dure grap als je keer na keer een afgekeurd paard hebt zat ik te denken…


Vaak ook afhankelijk van de prijsklasse. Die dieren hebben vaak geen XR’s. In het lagere segment is het kosten koper of de verkoper moet het keuringsrapport graag willen hebben en een ‘bijdrage’ leveren.

Klinisch is sowieso een momentopname, dus dat heeft m.i. geen meerwaarde dat dat al gedaan is. Keuren wil ik toch bij mijn eigen vertrouwde DA, dus een klinische keuring elders zegt mij niets. Nu zijn alleen die kosten ook de wereld niet. Wel vervelend als je dit 5x moet doen.

Bij dieren in de gemiddelde en hogere prijsklasse is het wel fijn als er al foto’s bij zitten. Dan kun je altijd nog foto’s bij laten maken indien nodig of als je verzekering dit eist. Dat is dan ook op kosten koper.
Een enkele verkoper is zo zeker van zijn dier dat hij vooraf afspreekt om bij negatief koopadvies de keuringskosten op zich te nemen. Maar ik ken dit eigenlijk alleen bij paarden die in het hogere segment zitten. De betere fokkers zeg maar.

grauwman

Berichten: 2687
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 01:26

Nouvel schreef:
Even een vraagje mbt keuren…
Als je als koper een paard laat keuren dat door de verkoper nog helemaal niet gekeurd is, is het dan standaard dat bij afkeuren de kosten (deels) voor de verkoper zijn of zijn altijd alle kosten voor de koper, ook bij afkeuren?
Dat is best een dure grap als je keer na keer een afgekeurd paard hebt zat ik te denken…



Als je er niets over hebt afgesproken de koper. Daarom ga ik alleen kijken bij paarden welke al op de foto zijn geweest.

Nouvel

Berichten: 28572
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 07:41

Bedankt voor jullie reacties!
Hmm dan heb je dus als koper een behoorlijk kostenplaatje als je er meerdere laat keuren die niet goed zijn…
Ik heb nu een paard op het oog dat inderdaad nog helemaal niet gekeurd is, maar ook niet echt voor niks weg gaat….

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 08:25

Heb je daar filmpjes van gemaakt tijdens het kijken? Dan kun je die ook door extra mensen met een goed oog of het paard echt zuiver loopt laten bekijken.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 09:30

Maar dat zegt niks over hoe het paard er van binnen uit ziet, als koper wil je gewoon graag weten wat de staat is van de straalbenen, of er OCD of OC aanwezig is..verhoogd risico op spat, verbeend hoefkraakbeen etc.

Vroeger was het inderdaad bij afkeur dat de verkoper betaalde, ik vind het nu van de zotte dat de koper overal voor op moet draaien maar ja. Ik zou dus toch kijken of er een deal te sluiten is en sowieso beginnen met klinisch keuren en dan echt been voor been zodat je direct kan stoppen als er iets uit komt wat niet goed is.

Syberdepiep

Berichten: 1601
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 10:40

Heb nu zelf een paard te koop staan, heb deze 2 weken geleden klinisch en röndgen laten keuren. Puur om deze dingen uit te sluiten, weet nu wat ik te koop aanbied. Ook meteen duidelijk voor potentiële kijkers, alles is al bekend en mogen ze ook inzien bij bezichtiging. Mochten ze willen herkeuren ook geen probleem, maar wel op hun eigen kosten, heb zelf al de keuring betaald.

grauwman

Berichten: 2687
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 10:41

Je kan filmpjes maken wat je wil maar dat zegt echt helemaal niets. Ik ga geen 20k betalen voor een paard met KS die nu nog prima loopt en misschien volgend jaar niet omdat deze belast wordt en er dan dus wel last van krijgt.

Kleine mankementen kan ik mee leven maar een 4 op de rug of hals en daar dan nog aan willen verdienen no way.

Omdat ik al lang op zoek ben weet ik ook welke paarden er al bijna een jaar te koop staan met een bemerking of gedragsprobleem waar niets over vermeld wordt in de advertentie.

Bij een fokker leuke 2.5 jarige gezien, eerlijk verhaal erbij en bleek bemerking op de rug te hebben. 3 maanden later staat beestje voor 2k meer elders met paard is gekeurd in de omschrijving. Dier was binnen 2 dagen weg terwijl zelfde dier bij de fokker maanden heeft gestaan vanwege het eerlijke verhaal.

anjali
Berichten: 15191
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 10:58

grauwman schreef:
Je kan filmpjes maken wat je wil maar dat zegt echt helemaal niets. Ik ga geen 20k betalen voor een paard met KS die nu nog prima loopt en misschien volgend jaar niet omdat deze belast wordt en er dan dus wel last van krijgt.

Kleine mankementen kan ik mee leven maar een 4 op de rug of hals en daar dan nog aan willen verdienen no way.

Omdat ik al lang op zoek ben weet ik ook welke paarden er al bijna een jaar te koop staan met een bemerking of gedragsprobleem waar niets over vermeld wordt in de advertentie.

Bij een fokker leuke 2.5 jarige gezien, eerlijk verhaal erbij en bleek bemerking op de rug te hebben. 3 maanden later staat beestje voor 2k meer elders met paard is gekeurd in de omschrijving. Dier was binnen 2 dagen weg terwijl zelfde dier bij de fokker maanden heeft gestaan vanwege het eerlijke verhaal.

Er staat dus: paard is gekeurd. Maar niet wat de uitslag van de keuring was.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:12

Elisa2 schreef:
Maar dat zegt niks over hoe het paard er van binnen uit ziet, als koper wil je gewoon graag weten wat de staat is van de straalbenen, of er OCD of OC aanwezig is..verhoogd risico op spat, verbeend hoefkraakbeen etc.

Nee, maar als een paard bijvoorbaat al niet zuiver loopt hoef je geen kosten uit te gaan geven voor een keuring.

grauwman

Berichten: 2687
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:26

Wij snappen dat maar je wilt niet weten hoeveel mensen er ineens een paard kopen en niet laten keuren. Ik heb er meerdere op stal staan...

Denk dat wij wel zien of een paard wel of niet zuiver loopt dus daar ga je al geen keuring voor regelen.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:34

grauwman schreef:
Denk dat wij wel zien of een paard wel of niet zuiver loopt dus daar ga je al geen keuring voor regelen.

Wij als in bokkers of gewoon jij en je gezin / bekenden?

Genoeg bokkers namelijk die niet altijd zien of een paard zuiver is.

grauwman

Berichten: 2687
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:46

Ik dacht dat het bericht nog aan sloot op het bericht waar het mee begon van Nouvel mbt kosten keuring bij afkeur. Daar heb ik op verder geantwoord en nog iemand. Dus daar doelde ik op.

Maar inderdaad voor de mensen die het niet zien. Neem iemand mee of maak een filmpje zodat je deze later nog kan laten beoordelen.

Nouvel

Berichten: 28572
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 15:47

Bedankt voor de reacties op mijn vraag over het keuren!
Tot nu toe alleen paarden gekeken die al gekeurd waren, dit is de eerste die nog niet gekeurd is, lastig hoor als je die kosten maakt als een paard niet goed is, als je dat toch een paar keer achter elkaar hebt loop je er op leeg…
En ik wil wel echt keuren, ik heb de laatste jaren al ellende genoeg gehad…

Filmpje heb ik zeker gemaakt en ook aan mensen laten zien die er meer kijk op hebben dan ik, maar dat zegt helaas niet direct iets over de binnenkant.
Een paard dat op de filmpjes afvalt ga ik inderdaad niet meer keuren.
Maar een paard dat zo bij het kijken goed lijkt wil ik toch wel door de molen hebben voor aankoop.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 16:21

Het is best lastig vind ik, dat wie betaalt de keuring verhaal. Sommige kopers willen tegenwoordig echt zo ver gaan met keuring en stellen zulke hoge eisen voor een gewoon huis tuin en keuken paard, dat het gewoon niet realistisch is als de verkoper die keuringskosten zou moeten dragen bij bemerkingen.

En bij welke bemerking moet de verkoper dan gaan betalen? Realistisch zou in mijn ogen zijn, dat een verkoper de keuring betaalt wanneer er echt sprake is van een negatief aankoopadvies, maar niet bij een positief aankoop advies met bemerkingen die de koper net ff niet aandurft. Realistisch zou in mijn ogen zijn, die keuring door de verkoper bij negatief aankoopadvies, die in verhouding staan tot de aanschafprijs van het paard. Dus niet bij een paard van 8-9k de rug en hals foto's, maar gewoon een standaard aankoopkeuring, klinisch + set van 24 van de benen. Bij een paard van >15k vind ik rug & halsfotoos dan weer wel realistisch omdat die dan ook door een verzekering geëist worden.

Maar ook, als de koper bij een mega dure kliniek wil keuren (er zitten echt enorme prijsverschillen in) met een lange reis (+brandstofkosten) voor de verkoper, terwijl een fatsoenlijke keuring bij een prima kliniek voor een prima prijs ook bij een kliniek in de buurt zou kunnen...moet de verkoper dan maar al die extra kosten voor zijn rekening nemen bij een negatief advies? Ik vind dat best discutabel.

Als een verkoper zijn dier recentelijk gekeurd heeft bij een prima kliniek, dan vind ik niet dat hij nog op enige wijze verplicht kan worden gesteld de kosten op zich te nemen. Is dat niet gebeurd, zou ik het niet meer dan fatsoenlijk en normaal vinden dat de verkoper in ieder geval die standaard keuringskosten voor een redelijk gangbaar bedrag daarvoor voor zijn rekening zou nemen bij een negatief advies. Ik zou ook geen paard kopen als daar niet mee akkoord wordt gegaan. Maar to be honest...ik heb het ook nog nooit meegemaakt. Paarden waren altijd al max half jaar ervoor gekeurd en ik heb nog nooit een paard laten keuren waar een negatief advies uit kwam of bemerkingen die ik niet acceptabel vond.
Paard dat ik 3 maanden geleden heb gekocht, was in maart nog gekeurd door de verkoper, inclusief hals & rugfoto's. Ik heb het dier opnieuw laten keuren, omdat de verzekering foto's van maximaal 3 maanden oud accepteert. Ik was er zelf niet over begonnen, omdat het dier al recent gekeurd was, maar deze verkoper gaf zelf aan, bij afkeuring neem ik de kosten. Dat vond ik echt super fatsoenlijk en eigenlijk boven mijn verwachting zelfs.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:36

Over keuringen gesproken;

Ik heb een hengst te koop rechtstreeks uit de opfok. Keuren in principe geen probleem. Kosten koper zolang hij goedgekeurd wordt voor het doel waarvoor een evt koper hem koopt.
Omdat het een jonge hengst betreft is het keuren natuurlijk wel een puntje van aandacht voor wat de mogelijkheden zijn. Jong dier is nog nooit gelongeerd bijvoorbeeld en het transport van en naar de keuring laat ik doen, omdat hij natuurlijk nog niks gewend is en ik mij daar niet alleen mee kan redden.

Heb nu iemand die interesse heeft, maar wbt keuren niet heel makkelijk is. Wil graag haar eigen dierenarts en dat is wat mij betreft geen probleem, zolang die dierenarts zich kan redden met de keuring van een jong paard.
Mijn eigen dierenarts zou ik hem in principe gewoon een paar dagen kunnen brengen en zij doen de rest. Dat vond ze ook goed, maar wilde dan alsnog achteraf een (tweede) klinische keuring bij eigen dierenarts en fotos doorgestuurd hebben.
Ik begrijp uiteraard dat men, om wat voor reden dan ook, een eigen da meer vertrouwd.. (maar zou ook weer niet inzien waarom een andere dierenarts niet goed zou keuren)
Ben er niet heel happig op om zon dier van hot naar her te slepen eerlijk gezegd en vroeg me af hoe een ander hier tegenaan kijkt?
Plus natuurlijk.. wat spreek je af voor wbt goed/afkeuring? Als hij bij DA 1 volledig is ggk, wat doe je dan als DA 2 iets anders zegt en voor wie zijn de risicos van t transport tussen beide dierenartsen? (Stel er gebeurt iets en hij komt kreupel aan bij de tweede keuring?)

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:02

Faline,ik zou dan toch zoeken naar een onafhankelijke da in de buurt die dit ook kan.