Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rubio

Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-04-11

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 20:20

Vandaag pony opgehaald. Na een voorspoedige reis staat ze veilig in haar nieuwe stal. Ze lijkt het allemaal wel prima te vinden. Ze vindt het alleen nog een beetje spannend als de buurvrouw weggaat, maar dat zal vast nog wennen.

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28572
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 23:06

Fijn dat het bij iedereen goed gaat!

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 23:20

Hier ook een kleine update. Inmiddels is de dame al ruim een half jaar bij mij. En de eerste stapjes van het zadelmak maken zijn inmiddels genomen! (Ze heeft een fenwick masker op, der bles stopt niet zo abrupt :') )
Afbeelding

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 23:22

Werkt dat nu echt tegen stress ??

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 23:25

Zinzi_jewel schreef:
Werkt dat nu echt tegen stress ??

Bij haar echt absoluut! Zij is heel snel bang van dingen op en rond haar. Met het masker op nog niet 1 spannings moment gehad tijdens het zadelmak maken. Zodra ze bevestigd is gaat het masker wel af, dat hebben we tijdens de voorbereiding ook gedaan. Maar hierdoor alleen nog maar goede ervaringen gehad met iemand er op.

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 01:34

_coquette_ schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Werkt dat nu echt tegen stress ??

Bij haar echt absoluut! Zij is heel snel bang van dingen op en rond haar. Met het masker op nog niet 1 spannings moment gehad tijdens het zadelmak maken. Zodra ze bevestigd is gaat het masker wel af, dat hebben we tijdens de voorbereiding ook gedaan. Maar hierdoor alleen nog maar goede ervaringen gehad met iemand er op.



Dank wellicht ga ik dat ook proberen. Voor n volwassen paard wat spookjes ziet

murls
Berichten: 125
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:08

Gister wezen kijken bij een superbrave enorme ruin. Heeft in het verleden hoog dressuur gelopen en is nu 20, maar heeft een jaar stilgestaan bij de vorige eigenaar. Is wel echt suuuuper mager nu, je kan de ribben en ruggengraat tellen, kont en gezicht ingevallen. Wel ideaal leerpaard en leuk voor buitenritjes wat ik graag wil gaan doen. Past denk ik ook goed bij mn 1,5 jarige draak die ik thuis heb staan.

Ben verrassend enthousiast, niet helemaal verwacht. Eigenlijk had ik deze afspraak met twijfel ingepland (omdat ik op fotos al zag dat ie dun was, misschien toch net wat oud en had eigenlijk liever een merrie), maar lag op de route van een prachtige bonte die ik erg graag wilde bekijken (brave 10 jarige bonte merrie waarmee ik ook een sprongetje zou kunnen maken en eigenlijk alles), dus kon makkelijk even langs rijden. Helaas had die bonte nog steeds een snotneus, dus heb daar niet kunnen kijken. Had daar eigenlijk vorig weekend al een afspraak staan maar werd doen afgebeld door de snotneus.

Ik twijfel nu wat. Die bonte merrie lijkt me ook erg leuk (wel ruim 3x zo duur, wel passend binnen mn budget), maar moet snel beslissen voor die 20 jarige ruin. Staat bij een handelaar met snelle handel namelijk := Tis wel echt een leuke ruin, maar zo mager en vind t jammer dat ik nog niet bij die bonte merrie heb kunnen kijken.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:13

Eerlijk? Ik weet niet wat je doel is.... Maar mijn ervaring is dat een 20 jarige die uit conditie is erg moeilijk is om weer op conditie te krijgen. Zeker een groot paard.

En wellicht op rust gezet door blessure maar geen zin om zijn pensioen te betalen en daarom naar handelaar gebracht.

De kans dat je er maar 1-3 jaar mee kan rijden is vele malen groter dan de kans dat je er nog 10 jaar plezier van hebt. Zo'n paard mag mijn inziens niet meer kosten dan 500-600 euro. En dan met de wetenschap dat je hem waarschijnlijk alleen koopt om een mooie oude dag te geven...

murls
Berichten: 125
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:20

Sky_As schreef:
Ik weet niet wat je doel is...


Ik zoek eigenlijk een braaf recreatiepaard om vooral lekker mee het bos in te gaan. Eigenlijk wilde ik ook graag springen (laag) en een simpele oefencross, maar dat is denk ik niet geschikt voor dit paard (leeftijd icm conditie). Daar zou ik echter ook 3 jaar mee kunnen wachten totdat mn jaarling straks beleerd is. Maar tis misschien ook wel een fijn leerpaard gezien ik 4 jaar niet meer heb gereden.

Prijs is wel wat hoger dan 500. Vraagt net iets boven de 2k.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:25

2000+ voor een 20 jarige die uit conditie is? Ik zou ze veel succes wensen....
Een ouder paard opbouwen is echt moeilijk. En dan moet je maar hopen dat er geen oude blessures op komen zetten. Als hij nog in topconditie was, zou het al anders zijn. Laten keuren heeft ook amper zin, want zo'n dier zal altijd wel artrose hebben. Maar je weet natuurlijk nooit het eerlijke verhaal waarom hij al een jaar stil staat

Alja

Berichten: 25650
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:25

Jeetje vind dat onnozel veel geld voor zo n oud paard.
Als je hem uit je hoofd kan zetten zou ik het zeker doen want idd waarom staat hij zo lang stil?
Blessure gehad die wellicht op speelt als hij weer opgepakt wordt

Nouvel

Berichten: 28572
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:39

Oeh wel lastig als je het echt een leuk paard vindt en deze geschikt vindt om zelf weer op te kunnen starten met rijden…
Maar ik ben het wel met de rest eens, 20 jaar is al een flinke leeftijd om na een jaar stil staan weer op te moeten bouwen en dan mogen ze echt blij zijn als ze een fijne plek voor hem vinden. In mijn ogen geef je zo’n paard weg voor een goed adres…

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:56

Een 20 jarige uit conditie
Dan is € 1000 al voldoende geld imo

Als je hem graag ziet een tegen bod doen , anders laten staan .

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:06

Ik herken het paard van het verhaal van de 20 jarige denk ik. Als het inderdaad dat paard is, dan komt de conditie botweg omdat hij te weinig voer en aandacht heeft gekregen de afgelopen vier maanden.

Verder weet ik ook bij wie hij in de sport heeft gelopen, mocht je het willen weten.

Ik zou er alleen niet aan beginnen, als je nog vanalles met een paard wil zou ik naar wat jongers kijken. Een 20 jarige die hoog in de sport heeft gelopen en nog goed is wordt eerder als leerpaard verleasd of verkocht dan dat hij in het ondersegment handel terechtkomt.

Elisa2

Berichten: 37588
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:15

Ik vraag me ook af waarom hij een jaar stilgestaan heeft..dat is meestal niet voor niets. Ben het met mijn voorgangers eens dat hooguit 1500,- genoeg is voor zo een. Al vind ik het wel een sneu verhaal.

Misschien weet Stitchlover er mee vanaf waarom hij verkocht is en al zolang stil staat...

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 11:19

en misschien is hij nu alleen maar braaf omdat hij mager is en geen energie heeft. Kan nog best eens tegenvallen als hij wel weer in conditie komt. Ik zou er bij weg blijven.

Spaansepony
Berichten: 996
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 12:08

De 20 jarige heeft al een hele reis achter de rug met handelaren. Hij is mij ook aangeboden vorige maand. Maar toen nog in bezit van de handelaar uit almkerk.

Het is een lief dier, ze vragen nu een hoop geld bij de nieuwe handelaar. De vraag is of je het wilt en wilt investeren. Waar die nu staat trouwens staan altijd open voor biedingen weet ik uit ervaring ;-)

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 12:25

Het is inderdaad het paard wat ik ook ken, heb wat meer info kunnen geven :j

Elisa2

Berichten: 37588
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 12:57

Arm dier..vind dit wel sneu dat gezeul op deze leeftijd. :-(

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 13:11

Je zou zo een afgedankt dier toch graag een kans geven , zeker als je de opvolger al hebt lopen.
Maar boven de 2K is nogal geld als dier uit conditie is !
Wreed gemeen ook van degene die er als laatste mee gereden heeft hem zo de handel indoet

Elisa2

Berichten: 37588
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 13:19

_coquette_ schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Werkt dat nu echt tegen stress ??

Bij haar echt absoluut! Zij is heel snel bang van dingen op en rond haar. Met het masker op nog niet 1 spannings moment gehad tijdens het zadelmak maken. Zodra ze bevestigd is gaat het masker wel af, dat hebben we tijdens de voorbereiding ook gedaan. Maar hierdoor alleen nog maar goede ervaringen gehad met iemand er op.


Leuk paard! Ik ken het masker niet maar dit klinkt wel heel interessant.

Diortje_vds

Berichten: 561
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 13:23

Ik vind dat echt jammer voor dat dier ;(

Puur op verstand zou ik er in jouw plaats ook eerder m'n handen af houden...maar het emotionele, nobele van zo'n zaak...maar dan mogen ze wel toegevingen doen op de prijs!


Met mijn nieuwe jonkie overigens ook alles goed :) ze heeft best veel tijd nodig gehad om te wennen aan de drukte van de stal, aangezien ze maar net zadelmak was en ze van een rustige opfok / stal komt waren het veel nieuwe indrukken om te verwerken, en dan meteen met vrieskou etc...maar ze begint zich toch meer en meer te schikken, ze is er nu ongeveer 7 weken, ik rij haar 3 x per week en verder grondwerk/paddock en longe. Ze staat nog steeds fel overbouw, heeft behoorlijk veel bloed en best een wakker typetje. Het stuur en de rem zijn soms nog zoek, de gas is altijd aanwezig :D maar zo wou ik het wel!

klein stukje ohz:

https://vimeo.com/manage/videos/788323789

StalNollie

Berichten: 9165
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 13:29

Spaansepony schreef:
De 20 jarige heeft al een hele reis achter de rug met handelaren. Hij is mij ook aangeboden vorige maand. Maar toen nog in bezit van de handelaar uit almkerk.

Het is een lief dier, ze vragen nu een hoop geld bij de nieuwe handelaar. De vraag is of je het wilt en wilt investeren. Waar die nu staat trouwens staan altijd open voor biedingen weet ik uit ervaring ;-)


Dan even goed in de keel kijken kan goed Droes hebben gehad. En buitenlandse pas hebben vanuit almkerk

Lieser
Berichten: 1549
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 13:38

Hier gaat het ook goed. Onze Freiberger is inmiddels verhuisd naar (hopelijk!) haar definitieve plek. Soms vergeet ik wel eens dat dit haar 3e verhuizing in 3 maanden tijd is. Ze doet erg haar best om te snappen wat er van haar gevraagd wordt, maar het is best veel allemaal en dan bouwt ze spanning op. Gisteren baalde ik daar wel van, maar nu besef ik dat het heel begrijpelijk is.
We zijn in ieder geval nog steeds erg blij met haar.

Nouvel

Berichten: 28572
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 13:40

Lieser schreef:
Hier gaat het ook goed. Onze Freiberger is inmiddels verhuisd naar (hopelijk!) haar definitieve plek. Soms vergeet ik wel eens dat dit haar 3e verhuizing in 3 maanden tijd is. Ze doet erg haar best om te snappen wat er van haar gevraagd wordt, maar het is best veel allemaal en dan bouwt ze spanning op. Gisteren baalde ik daar wel van, maar nu besef ik dat het heel begrijpelijk is.
We zijn in ieder geval nog steeds erg blij met haar.


Ach jeetje dat is ook wel veel inderdaad, dan is een stukje spanning wel verklaarbaar…
Rustig de tijd geven en dan komt het wel weer goed.

De mijne was ook pas 10 maanden bij de mensen waarvan ik hem heb gekocht en tussentijds bij hun ook nog een keer van stal verhuisd, en nu dus weer…
Ik moet zeggen dat hij het echt heel goed oppakt gelukkig!