Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn eerste paard

 
Profiel   

Hoii
Ik (16) wil binnenkort graag mijn eerste paard kopen. Ik rij al vanaf mijn zevende en heb het gevoel dat ik wel klaar ben voor mijn eerste paard maar ik heb ook best wel lange schooldagen tot 4/5 uur. Zelf ben ik wel echt op zoek naar een dressuur paard met wat pit. Het liefst wel een groot paard want ik ben vest wel lang. Heeft iemand tips en tricks voor het kopen van je eerste paard? Waar moet je op letten?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 11:00 



 
Profiel   

Neem iemand mee die verstand heeft van paarden. Zodat die met jou mee kunnen kijken.
Verder altijd laten keuren (liefste ook röntgenlogisch)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 11:04 



 
Profiel   

Weet je al wat je hierna gaat doen? Verder studeren? Moet je dan op kamers? Houd je dan genoeg geld over? Moet je ver reizen? Houd je dan genoeg tijd over?

Is het duidelijk hoeveel tijd en geld een eigen paard kost? Heb je genoeg geld voor de maandelijkse kosten en een reservepotje voor de dierenarts?

Als je goed hebt nagedacht over dat soort dingen en alles voor elkaar is, begint natuurlijk de zoektocht.

Neem inderdaad iemand mee met verstand van paarden en ook van jou en wat bij jou past. Houd je ogen open en vraag goed door. En inderdaad altijd keuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 11:18 



 
Profiel   

Zou als eerste paard lekker een wat 'ouder' paard nemen. (Ergens boven de 10 ofzo). Een eerste paard is al lastig genoeg, zonder dat je paard ook nog alles moet leren. En altijd laten keuren, ook foto's. Kun je een hoop ellende mee voorkomen. De prijzen voor paarden zijn momenteel wel erg hoog, heb je genoeg gespaard of leggen je ouders bij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 11:23 



 
Profiel   

Ik zou hier wel echt goed over nadenken. Ik wilde op 16 jarige leeftijd ook o zo graag een eigen paard, want nu was ik ervaren genoeg, denkend dat ik t wel zou kunnen betalen als ik 4 dagen ook nog eens ging werken, gelukkig verklaarde me ouders mij voor gek en gingen ze mij geen cent geven, nu ben ik 19 en ben ik o zo blij dat ik dit niet heb gedaan en me ouders hier ook niet in mee zijn gegaan. Ik weet niet of je al klaar bent met de middelbare school, maar er veranderd zoveel rond deze tijd. Studeren is zoveel anders dan de middelbare, het kost veel tijd, je krijgt ook andere interesses en gaat nadenken over de toekomst, een drukke periode dus. Ik moet nu nog 2 jaar hbo afronden en heb stress en kosten zat, zonder ook nog moeten te denken aan kosten en tijd van een eigen paard. Ik heb met mezelf afgesproken: maak je opleiding af en daarna ga ik wel eens kijken hoe en wanneer het mogelijk is om een eigen paard te hebben.

Mijn advies; zoek een leuk bijrijdpaard/verzorgpaard waar je wel de lusten hebt maar niet de kosten en leg elke maand wat geld weg voor na je studie, denk dat je dan een veel leukere studententijd hebt, met meer tijd voor leuke dingen. Tijd genoeg voor een eigen paard.

Maar goed er zijn ook zat die wel een eigen paard hebben naast hun studie, ik bewonder ze, mij zou het niet lukken, maar het is mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 12:19 



 
Profiel   

Ik had mijn eerste paarden voor geen goud willen missen. Kocht mijn eerste paard toen ik bijna 17 was, na havo afgerond te hebben. Maar als ik het over mocht doen, dan zou ik niet aan een paard beginnen voor ik klaar was met studeren, een (vaste) baan had en een huis had.

Qua paard kopen: neem het liefst iemand mee die verstand heeft van paarden en ook weet waar ie op moet letten.
En in deze markt: zorg voor een heleboel geld. Want geschikte eerste eigen paarden zijn duur op het moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 13:25 



 
Profiel   

Ik was 24 en bezig met afstuderen. Zo hield ik wat meer tijd over en toen ik eenmaal aan het werk was na het afstuderen, ook wat meer geld.
Dat was echter in 2009, in een economische crisistijd, waarin de prijzen voor paarden laag waren. Bovendien kocht ik toen een 'simpele' Fjord (maar nog steeds plezier van en ik kan haar overal mee naartoe nemen zonder drama, dus beste koop ooit!).
Paarden zijn op dit moment heel erg duur. Voor een gezond dressuurpaard met enig talent, maat en in de juiste leeftijd (niet te jong, niet te oud), betaal je al snel minimaal 10.000

Kan je dit betalen of willen je ouders meebetalen? Daarnaast moet je ook de steeds terugkerende kosten kunnen dragen (stalling, hoefsmid, lessen, evt eigen krachtvoer) en geld achter de hand hebben voor onverwachte kosten (dierenartsrekeningen, iets vervangen wat kapot gaat).
Dus een (bij)baan om elke maand ook genoeg geld binnen te krijgen, is ook heel belangrijk. Dat kost alleen weer tijd (naast je school).

Vraag verder advies aan iemand die jou kent als ruiter en weet hoe jij rijdt. Heb je een instructice die jou kan begeleiden in je zoektocht en die ook evt mee kan gaan wanneer het tijd is om een paard te bezichtigen?
Jij kan bvb een leuk pittig dressuurpaard willen, maar overschat je je eigen rijkunst niet? Want dressuurpaarden worden tegenwoordig erg pittig gefokt! Iemand die weet hoe jij rijdt, kan jou het beste adviseren over wat jij nodig heb en mss is dat juist eerder een wat oudere leermeester die wat makker is... Ik heb het al zó vaak fout zien gaan met 'pittige' eerste eigen paarden en mensen die zichzelf overschat hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 13:45 



 
Profiel   

Zorg ervoor dat je genoeg geld hebt. Je dier moeten verkopen omdat je bijv de dierenarts rekening niet kan betalen is vreselijk zuur.

Reken zeker 5k op je spaarrekening en afhankelijk van waar je woont tussen de 250-500 euro aan maandelijkse standaardkosten.

En dan is er de aanschaf nog, maar goed dat is 1x.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 15:41 



 
Profiel   

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik vind het hebben van een paard bijna niet meer te betalen.

En sowieso met je ouder(s)/verzorger(s) overleggen van wat kan en niet. Als zij erachter staan, neem dan iemand mee die zelf paarden heeft en waar je een klik mee hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 15:54 



 
Profiel   

Morris schreef
Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik vind het hebben van een paard bijna niet meer te betalen.

En sowieso met je ouder(s)/verzorger(s) overleggen van wat kan en niet. Als zij erachter staan, neem dan iemand mee die zelf paarden heeft en waar je een klik mee hebt.


Eens. Het is dat ik er al een heb en die gaat voor geen goud weg, aar als ik toen wist wat ik nu weet had ik het wellicht niet eens gedaan. De prijzen gaan zó idioot hard omhoog. Van alles. Paarden zelf, voer, bodembedekking, daardoor ook stalling…

Enne… als je een leuk dressuurpaard wil ‘met pit’ die een beetje leuk kan lopen, mag je echt wel rond de 20.000 rekenen, minimaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 16:12 



 
Profiel   

Hollander20 schreef
Hoii
Ik (16) wil binnenkort graag mijn eerste paard kopen. Ik rij al vanaf mijn zevende en heb het gevoel dat ik wel klaar ben voor mijn eerste paard maar ik heb ook best wel lange schooldagen tot 4/5 uur. Zelf ben ik wel echt op zoek naar een dressuur paard met wat pit. Het liefst wel een groot paard want ik ben vest wel lang. Heeft iemand tips en tricks voor het kopen van je eerste paard? Waar moet je op letten?


Je zegt een dressuur paard met pit. Wat heb je tot nu toe gereden? Alleen manege of ook bijgereden op eigen paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 16:44 



 
Profiel   

Ik rij zelf een best goed dressuurpaard met pit bij, ook nog eens gratis! Help enkel op stal. Op dit moment met de prijzen zou ik zo iets zoeken! Een eigen paard klinkt leuk maar als ik zie hoe veel de eigenaar ervoor moet doen en hoeveel tijd en geld ze kwijt is zou ik me eerst focussen op me studie en een leuk bijrijpaard zoeken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 16:51 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 17:21 



 
Profiel   

Morris schreef
Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik vind het hebben van een paard bijna niet meer te betalen.


Mee eens!

TS kijk ook naar welke stallen er in de buurt zijn. Kan je paard genoeg naar buiten, meerdere uren per dag op een ruime paddock met hooi of en wei?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 17:28 



 
Profiel   

Wat is je ervaring?
En dan bedoel ik niet de 7 jaar.
Maar heb je bijrijd paarden gehad?
Ging dat goed met je schooltijden?
Hoe waren de karakters van deze paarden? Kende deze al veel?

Heb je nog geen ervaring met verzorg /bijrijd paarden zou ik dat eerst eens gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 17:32 



 
Profiel   

Ik zou zeker iemand meenemen die verstand heeft van paarden. Daarnaast zou ik de verkoper ook goed nakijken of hij/ zij te vertrouwen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 21:54 



 
Profiel   

Ik zou een leuk bijrijdpaard zoeken waar je ook,op mag lessen en wachten tot je 18 bent, ga je dan werken of studeren...een eigen paard kost heeeeel veel tijd en veeel geld en vaak mankeren paarden altjjd wel weer wat.....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 17:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen