Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

zijn er mensen die bewust niet rijden op hun paard?

 
Profiel   

Sja, ik rij max 1x per week. Vaak nog geen eens. Vind samen zijn met mijn vriend veel leuker dan rijden. Hij staat 24/7 buiten dus beweging genoeg! :)
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 18:19 



 
Profiel   

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met het inrijden of doorrijden op latere leeftijd. Die van mij wordt deze zomer 7 en ik twijfel soms toch omdat ik dan lees dat het steeds moeilijker wordt. Is dat ook waar?
Stel ik besluit over een aantal jaar dat ik toch wil gaan rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 18:29 



 
Profiel   

Ik was altijd een super fanatieke ruiter. Heb een kwpn merrie van 7. Zeer fijn werkwillig paard met goede spring kwaliteit uit een gewilde bloedlijn. Door gezondheidsproblemen van mijn kant rijd ik al maanden amper. De afgelopen jaren is het steeds een beetje minder geworden. Ik heb een leuke fanatieke bijrijder die haar een aantal keer per week rijd onder mijn begeleiding.
Ik merk zelf dat ik steeds minder de behoefte heb om zelf nog fanatiek terug aan het rijden te gaan. Vroeger droomde ik altijd van veel wedstrijden rijden etc. Maar daar ben ik al heel lang van af gestapt. Als ik straks fysiek weer in staat ben om te rijden ben ik al heel tevreden met mijn bosritje eens in de zoveel tijd. En het paard hoor je niet klagen hoor.

Heb me wel oprecht afgevraagd of ik het al het geld nog waard vond als ik niet meer zelf ga rijden. Heb er meerdere malen over nagedacht om haar te verkopen zodat haar talent beter tot zijn recht komt. Maar mijn paard is mijn allerbeste vriendin. Alleen al gewoon een aai over haar bol en haar voerbakjes klaar zetten geeft me soms genoeg voldoening voor de hele dag. Is het zonde van haar talenten, misschien wel, maar dat vinden wij mensen, mijn paard voelt zich prima en blij in de wei. Ook als ze een paar maanden enkel als kroelpaard fungeert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 18:57 



 
Profiel   

Ik heb twee pony's en twee paarden en rijd nog maar zelden vanwege een kapotte rug. (mijn rug dus, de paarden zijn gezond) Ik heb ze aan huis staan en heb er dagelijks nog net zoveel plezier van. Soms mis ik het nog wel, maar heb me er al lang geleden bij neergelegd en heb genoeg andere invullingen om plezier met mijn paarden te maken. Ik heb nog nooit een moment gedacht dat ik mijn paarden te kort doe daarmee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 19:28 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met het inrijden of doorrijden op latere leeftijd. Die van mij wordt deze zomer 7 en ik twijfel soms toch omdat ik dan lees dat het steeds moeilijker wordt. Is dat ook waar?
Stel ik besluit over een aantal jaar dat ik toch wil gaan rijden.

Ik heb beide paarden zelf beleerd met 6 jaar. Ik zou geen problemen verwachten als ze ouder waren geweest. In mijn ervaring zijn ze dan juist lekker stabiel, fysiek en mentaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 19:37 



 
Profiel   

Misschien niet heel bewust, zou op zich nog wel willen rijden maar de mogelijkheid is er gewoon niet.
Maar ik kan wel zeggen dat ik het echt heel leuk vind zonder rijden, wat ik voorheen dan weer niet zo had (toen ik jonger was was rijden wel echt showtime zeg maar :') )

Nu doe ik de paardjes wel maar is er geen mogelijkheid tot rijden. En echt, het heeft heel veel andere deurtjes voor me geopend. Ik kan niet geloven dat ik al die jaren zo gefixeerd was op rijden, want een paard hebben/verzorgen zonder te rijden is net zo leuk! Er zijn zoveel manieren van grondwerken, dingen die je kunt uitproberen aan de hand, dingen die je kunt leren... Urenlang poetsen en toiletteren zonder de "tijd te verdoen", gewoon lekker bij paard zijn. Heerlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 19:53 



 
Profiel   

het enige waar ik vroeger idd aan dacht was dat ik naar mijn paard ging om te rijden. Hij stond op een all incl stal dus hoefde niets te doen. Deed vaak zelf wel al het stalletje mesten voordat de staleigenaar het had gedaan. Op gegeven moment huurden we een stuk weiland wat naast de stal lag en merkte ik al dat ik het leuk vond om erop te klussen, onkruid wegtrekken, paaltjes slaan, track maken etcetc. Nu op mijn nieuwe stal sta ik nog primitiever en moet hier nog veel gebeuren aan onderhoudt. Ik wordt hier gewoon blij van en merk dat ik regelmatig dagen heb dat ik er ben en van alles heb gedaan zonder mijn paard aangeraakt te hebben op een knuffel en een aai na. Aan het einde van de dag den ik: hij heeft ekker om me heen staan grazen of staan spelen maar is hij niet gelogeerd of bereden. En toch heb ik dan een voldaan gevoel terwijl ik andere hoor, nu heb ik nog niks met me paard gedaan....Een andere dag loop ik rondje dorp met hem samen met mijn partner ( alsof we een hond uitlaten) en de dag erna krijgt hij een poetsbeurt xxl en sta ik langs de weg een uur met hem te grazen...
Gelukkig zijn er meerdere die dit hebben :-) tnx voor de leuke antwoorden

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 07:41 



 
Profiel   

Ik rijd nu even niet, bewust. Niet omdat paard het niet aan kan. Bijrijdster rijd 2-3 x per week. Maar omdat ik eten op dit moment te lekker vind en dus wat te zwaar ben. Dan is het niet eerlijk tegenover paard. Motivatie om de extra kg's weer kwijt te raken is nog ver te zoeken. Dus heeft paard wat meer vrij. Vindt hij ook echt niet erg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 07:46 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met het inrijden of doorrijden op latere leeftijd. Die van mij wordt deze zomer 7 en ik twijfel soms toch omdat ik dan lees dat het steeds moeilijker wordt. Is dat ook waar?
Stel ik besluit over een aantal jaar dat ik toch wil gaan rijden.


Dan heb je mooi de tijd om langzaamaan op spelende wijs je paard zadel en ruiterpad te maken.
Of eerst grond werk als je dat nog niet gedaan hebt. Dat het paard wel respect voor je heeft.
Gewoon lekker doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 08:04 



 
Profiel   

Ik rijd momenteel echt weinig, maar ben sowieso nooit een fanatieke ruiter geweest omdat het voor mij iet het belangrijkste is. Mijn paard en ik hebben een enorm proces doorlopen, hij was ontzettend bang voor de ruiter. Veel training, geld, rust, geduld en angst bij mij verder. We zijn op de rit, rijden zonder angst. Ik wil het buitenrijden een beetje op gaan pakken... maar de behoefte is er niet zo. Ik geniet enorm van het bij hem zijn, grondwerken, samen genieten. Hij staat met vriendjes op een prachtig PP en daar gaat voor mij ook veel tijd in zitten waardoor ik ook de behoefte lang niet altijd voel. Ik denk dat hij buitenritjes geweldig gaat vinden dus daar ga ik zeker in doorzetten, maar alles op onze tijd. Nu rijd ik 1 a 2 keer per week. Maar zelfs in onze piektijden rijd ik max 4 keer per week.
Ik vind het goed zo, al word ik zelf nog regelmatig onrustig of ik niet meer moet voor hem. Maar hij is happy en gezond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 08:13 



 
Profiel   

toen mijn ruin nog leefde reed ik al weinig meer, es in de zomer een buitenritje.
we wandelden wel veel samen.
maar nu hij er niet meer is heb ik helemaal geen behoefte meer.
mijn merrie is 29, die hoeft sowieso niet.
heb wel aanbod gekregen om op andere paarden te rijden,maar het hele rijden trekt me niet meer.
vind het eigenlijk veel leuker om er gewoon bij te zijn.
er op hoeft niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 08:24 



 
Profiel   

Vind het heel leuk om dit eens te lezen. Heb 6 jaar niet gereden omdat ik 2 paarden had met pensioen. Deze zijn vorig jaar beide overleden en ik was er over uit dat ik niet meer aan een paard wilde beginnen. Na 3 mnd wist ik al dat zonder paard niks voor mij dus er is een 4 jarige merrie gekomen die alles nog moest leren. Ik rijd haar nu wel maar maar niet veel,wat longeren en wandelen. Hopelijk krijg ik haar goed verkeersmak voor een buitenritje en voor de rest vind ik het vooral leuk om gewoon met haar bezig te zijn en interesseert het rijden me niet zo veel. Zolang we het beide maar leuk vinden en zonder die druk van moeten rijden geniet ik er eigenlijk veel meer van. Het gebruik van paarden voor de sport staat me sowieso steeds meer tegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 11:15 



 
Profiel   

Als mijn ruin er niet meer is willen we geen eigen paard meer.Maar ik wil wel verder met een pension paard.Omdat ik het leuk vind om met de paarden bezig te zijn.Nu hebben we Max erbij als pension paard en als mijn ruin eerder dood gaat komt er weer een nieuw pension paard bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 11:30 



 
Profiel   

Ik heb eerder paarden gehad die allemaal uiteindelijk oud zijn geworden (in de 20), dus daar reed ik vanzelfsprekend steeds weinig/minder mee. Nu ik een jonkie heb bevalt mij (en hem volgens mij ook) hetzelfde ritme nog prima, dus rijden een paar keer per week en verder gewoon heel veel andere leuke dingen samen doen vanaf de grond. Ik werk wel ook bijv aan de leadrope met oefeningen zoals inbuigen etc om hem soepel te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 21:08 



 
Profiel   

Ik heb toen ik 14 was, bewust gekozen om een pony te kopen waar ik niet mee kan rijden. Daarvoor zijn al onze rijponies verkocht, omdat ik geen zin had, geen tijd, en angsten had. Nu bijna 7 jaar later heb ik er nog geen spijt van, en met een hele kudde kleine ponies zit het er ook niet in. Laatste keer dat ik op een paard heb gezeten is 2 jaar geleden, springstal waar ik werkte.
Ik voel me echt niet schuldig tegenover hun dat ze niet bereden zijn of worden. Ze staan ook leuk op de wei, af en toe grondwerk, longeren, wandelen of rondje naast de fiets. Geniet ik veel meer van dan het rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 21:20 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met het inrijden of doorrijden op latere leeftijd. Die van mij wordt deze zomer 7 en ik twijfel soms toch omdat ik dan lees dat het steeds moeilijker wordt. Is dat ook waar?
Stel ik besluit over een aantal jaar dat ik toch wil gaan rijden.




Nee hoor, die van mij was 5,5 en pas met 6,5 echt gaan rijden, een mooi sterk koppie. Rustig aanpakken met kleine stapjes als ik 2,5 of 3 lees en zo braaf, eerste wedstrijdje, dan huilt mijn hart.....die heeft levend hobbelpaard en kindpaard doet braaf mee, is nog niet opgewassen, arm niet uitgegroeid lijfje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 09:00 



 
Profiel   

Ik heb meerdere paarden op die leeftijd ingereden/doorgereden (rond 7 a 8) en vond het minder ideaal.

Als je doel is rondje bak en een rondje bos voldoet het prima.
Anders bij voorkeur stuk jonger.

De anatomische discussie laat ik maar even achterwegen, maar ik zeg altijd: het ie niet voor niets dat een zes jarig kind na een week de split kan en een 30 jarige daar veel langer voor nodig heeft.
:D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 09:36 



 
Profiel   

Ik meld me ook, na altijd fanatiek in de sport gereden te hebben had ik er geen zin meer in hoe het ging op wedstrijden en andere plekken waar ik reed.
Hierom ben ik helemaal gestopt en heb het paard waar ik daar mee werkte gekocht en is hier aan huis komen te staan 24/7 buiten met schuilstal.

Ik rij af en toe lees eens in de 2/3 weken kan gelukkig zo opstappen en rondje buiten gaan rijden.
De ene maand rij ik een keertje meer als de andere, ook rij ik wel eens naar het dorp om mijn oma bij goed weer op te halen
en doen we samen een rondje ik op men paard en men oma op der scootmobiel :D
Verder doen we redelijk wat grondwerk, fietsen, skeeleren en mag die gewoon lekker met onze 2 andere pony's spelen etc.

Onze 3 jarige ben ik nu langzaam aan het beleren maar doen nu voornamelijk grondwerk etc.
Van de week haar geleerd "inparkeren" altijd handig :P

Ook gaan we veel zwemmen in de zomer (gewoon aan de hand) dit vinden ze heerlijk!


Laatst bijgewerkt door Happy_Hippie op 27-05-22 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 09:46 



 
Profiel   

Mijn paarden zijn gelukkig ook zo braaf! Al zit je er een jaar niet op, dan is het nog opstappen en wegrijden. Ideaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 09:47 



 
Profiel   

Jessix schreef
Mijn paarden zijn gelukkig ook zo braaf! Al zit je er een jaar niet op, dan is het nog opstappen en wegrijden. Ideaal!



Stiekem even op je profiel gekeken en wat heb jij gave paarden zeg, wauw!! :oo :))
Heerlijk e als dat zo kan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 09:50 



 
Profiel   

Ik rij bewust niet (meer)vanwege mijn gewicht. Ook al zegt men om mij heen dat het nog makkelijk kan, ik vind het echt zielig voor welk paard ook. Mennen heb ik nog geprobeerd in mijn nieuwe woonplaats voort te zetten, maar dan ben ik steeds afhankelijk van hulp met inspannen. Ik heb ze hier aan huis ipv een pensionstal (waar altijd wel iemand rondliep om te helpen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 09:54 



 
Profiel   

Ik "doe" niet zozeer iets met mijn paarden, ik leef met ze. De meesten zijn bij mij geboren en nooit ingereden. Inmiddels zijn ze tussen de 10 en 21 jaar. 3 Pony's zijn gekocht, die waren wel ingereden en daar rijd ik nu nog wel op zo nu en dan. Ik vind rijden zeker nog leuk, in het bos dan en doe dat ook wel. maar niet voor de paarden, voor mezelf. Hoewel dezen er zelf ook wel van lijken te genieten. Verder leven ze in in zeer stbiele kudde, zijn groot gebracht met moeder en vader of "pleegvader ruin. Ik doe ook geen grondwerk of andere dressuur met ze. Ze bepalen hun eigen activiteiten. Wat ik wel doe is met ze in de hulpverlening samenwerken voor clienten en in het opleiden van hulpverleners met het werken met de paarden. Ook dat doen ze in kuddeverband in hun eigen paddock/track of weide. Ze kennen een halster, gelukkig is hun geheugen uitstekend want ze hebben dat hooguit 2 of 3 keer per jaar om... En dat is het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 10:39 



 
Profiel   

Ik rij al jaren niet meer, meerdere oorzaken daarvoor. Ben altijd "in vorm" geweest (als in "rond is ook een vorm") en met het rijden met mijn brede type Fjord kreeg ik geregeld opmerkingen / blikken. Als je al onzeker van jezelf bent trek je je dat toch aan, ook al probeerde ik het niet te doen.
Ik kocht een Tinkermerrie erbij, en ook zij kon me makkelijk dragen.
Mijn uit haar eerste zelfgefokte veulen is gebleven als opvolger voor de Fjord, ik ben ooit speciaal voor haar afgevallen, maar ik heb de behoefte niet meer om te rijden.
Zo'n twee-eenheid als met de Fjord krijg ik nooit meer terug.
De 2 oudsten zijn 1 1/2 jaar geleden samen ingeslapen, heb nu alleen nog mijn eigen fokje.
Na hele vervelende gedragsverandering staat ze momenteel ze in de kliniek na het verwijderen van een eierstoktumor. Dat doet me wel weer beseffen hoe extra dierbaar ze is. We gaan niet samen rijden, geen behoefte aan, maar als ze mag gaan we wel weer samen ZIJN, samen opnieuw uitvinden wat we leuke dingen vinden. Hopelijk is ze gauw weer helemaal zichzelf, en niet meer de hengst die ze door de tumor geworden was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 10:55 



 
Profiel   

Ik rijd al 5 jaar niet meer door een blessure. Ik was ontzettend fanatiek met rijden, het was echt mijn lust en mijn leven. Dus de eerste tien jaar ben ik gaan mennen -ook leuk. Daarna ging ik wandelen, en er ging een wereld voor me open. Niet meer er op of er achter maar ernaast. Samen. Inmiddels heb ik mijn vijfde paard dat ik speciaal heb uitgezocht om mee te wandelen. Rijden trekt me helemaal niet meer. Sterker nog: ik sta er niet meer achter. Niks heerlijker dan samen op stap. Mijn merrie loopt regelmatig los en als ze dan hard aan komt rennen… wow, dan zwelt mijn hart helemaal op :) Maar ook gewoon tussen de paarden zijn vind ik fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 11:53 



 
Profiel   

Happy_Hippie schreef
Jessix schreef
Mijn paarden zijn gelukkig ook zo braaf! Al zit je er een jaar niet op, dan is het nog opstappen en wegrijden. Ideaal!



Stiekem even op je profiel gekeken en wat heb jij gave paarden zeg, wauw!! :oo :))
Heerlijk e als dat zo kan!


Dank je wel! :) Ze zijn inderdaad al een feestje om naar de te kijken en ook super leuk met elkaar. <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 15:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen