Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

zijn er mensen die bewust niet rijden op hun paard?

 
Profiel   

wij hebben een schat van een pony die buiten zga bomproof is en in de bak altijd zijn beste beentje voor zet. Ik doe hem samen met mijn dochter van 17. zij doet van alles met hem van klein sprongetje tot dressuur af en toe beetje western ( mag geen naam hebben) en buitenrit. Ze doet hem minimaal 2 dagen in de week. De ene week iets meer dan de andere.
Zelf ben ik een buitenrijder maar voor mij hoeft het niet de laatste tijd niet meer zo snel.. gewoon rondje dorp stappen of rondje duinen stappen, drafje erbij prima maar verder koeteldekoet.
Ik merk dat het rijden me op een een of andere manier steeds minder interesseert. Vind het leuk om bij hem te zijn te genieten van een poetsbeurt of lekker gras grazen langs de weg. een keer wandelen ernaast met mijn partner en af en toe naar buiten rondje dorp of rondje duinen. Is dat fair naar het paard. Hij staat nu 24/7 buiten dus beweegt dan ook wel en in de winter staat hij ongeveer 12 uur buiten 12 uur op stal.

Zijn er meer mensen die minder of niet rijden op hun pony en dan dus niet omdat het dier een blessure heeft of nog te jong of te oud is, maar echt mensen die een kerngezonde pony of paard hebben en bewust er niet meer of minder op rijden. ( vroeger reed ik minimaal 3 a 4 x per week)
Grondwerk doe ik ook soms maar ben niet erg creatief in. Les volgen met lange lijnen vind ik leuk maar hoeft voor mij ook niet elke week. Ik varieer een beetje in mijn werk. de ene week doe ik een stapritje en longeer ik hem, de andere week keer wat vrijheidsdressuur en wandelen en een derde week heb ik les met lange lijnen en sta ik met hem te grazen langs de weg en krijgt hij een poetsbeurt xxl. Mijn dochter zorgt ervoor dat hij minimaal 2x per week wel goed beweegt en dat varieert van een sprong tot dressuur tot buitenrit.

Ik ben benieuwd of andere mensen dit ook hebben dat ze het rijden minder interesseert dan het bij je paard zijn... Ik kan bijv ook met mooi weer zo op een stoeltje in het gras gaan zitten en genieten van zijn aanwezigheid of lekker studderen op het land door beetje op te ruimen wat onkruid te trekken te mesten etc en dan heb ik mijn pony niet aangeraakt die dag.. op een aai en een snoepje na..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 10:20 



 
Profiel   

Ik rij ook niet. Pony is ooit zadelmak gemaakt maar nooit doorgereden.

Ik weet niet of ik het ooit op ga pakken. Ik voel gewoon de behoefte niet zo

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 10:24 



 
Profiel   

en mag ik vragen hoe je je daarbij voelt?? Ik heb ooit een pony gekocht omdat ik wilde rijden maar nu 5 jaar en 2 pony s verder merk ik dat t rijden me steeds minder interesseert.. ik denk niet dat mijn huidige pony er iets van heeft want hij vind alles prima. goedzak eerste klas. Nu rijd mijn dochter nog op hem dus beweegt minimaal 2 x per week goed. en staat nu 24/7 buiten dus beweegt ook dan wel weer..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 10:27 



 
Profiel   

Tegenover wie voel je je schuldig? Je pony?

Als jij je paard voorziet in zijn basis behoeftes, genoeg ruimte, vriendjes etc. Wat zou die dan missen? Je daagt ze toch mentaal uit door vrijheids dressuur.

In het geval van mijn pony weet ik dat ze graag langere wandelingen zou maken. Ja ik voel me wel eens schuldig dat ik dat niet doe. Maar dat heeft niks met rijden te maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 10:30 



 
Profiel   

Ik rij nog af en toe maar minimaal. Ik heb vroeger veel gereden maar voel nu ook de behoefte niet meer zo. Ik heb heel veel lol op de grond met de paarden met wandelen, lange teugel werk, vrijheidsdressuur, mee naast de fiets, speuren etc. Soms nog wel wat rijden in de bak en dan met name balkjes en figuren in stap en draf of buiten een stukje stappen of met een goede bui ook wat draf. Ik vind het prima en paardlief ook, ik heb ook het gevoel dat mijn paard het ook leuker vindt als ik er naast sta dan wanneer ik er op zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 10:48 



 
Profiel   

Mijn bijrijdpaard is nu met pensioen en ik merk dat ik nu meer plezier heb om daarheen te gaan dan hiervoor. Niet dat ik het hiervoor niet leuk vond, maar dat ik nu niet per se ook moet rijden vind ik heel fijn. :) Hiervoor 12 jaar lang met jonge welsh ponies gewerkt en jonge ponies opgeleid t/m longeren en verkeersmak maken en dat vond ik echt het leukste om te doen. Af en toe rijden vind ik heerlijk, maar ik vind het vooral fijn als het niet hoeft :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 10:57 



 
Profiel   

Ik zeg maar altijd, paardrijden en paarden houden zijn twee aparte hobby's.
Ik ga met veel plezier naar de paarden, maar het meerendeel van de dagen rijd ik niet. Zo af en toe stap ik op, maar ook dan is het niet langer dan een halfuurtje.
En dat vind ik goed! Ik geniet gewoon van het bezig zijn voor de beestjes :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 11:12 



 
Profiel   

lnvdh schreef
Is dat fair naar het paard.

Zeker wel. Hij heeft eten, beweging, vriendjes en aandacht.
Paardrijden is voor mensen, niet voor paarden ;-) Ik denk dat jouw hobby gewoon verschoven is van paardrijden naar met paarden omgaan. Helemaal niks mis mee. Lekker van genieten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 11:20 



 
Profiel   

Gewoon andere leuke dingen doen met je paard dan! Is echt helemaal niks mis mee hoor! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 11:26 



 
Profiel   

Voor je paard hoeft het echt niet hoor, mits aan zijn basisbehoeftes voldaan wordt (dus veel vrije beweging, vrienden, genoeg te eten en te scharrelen). Sommige paarden hebben behoefte aan 'meer doen', maar vaak ligt dat aan te weinig stimulans in hun huisvesting.

Ik kan ook bij vlagen weken tot maanden niet rijden, mis het dan totaal niet. Ik kan ook enorm genieten van rondhangen op de wei. Ontspannen tijdens het uitmesten. Me tevreden voelen als een klus voor de paarden af is.
Soms doe ik in de periodes dat ik niet rij veel grondwerk, maar soms zelfs dat niet (met name toen de kinderen klein waren). Nee, daar voel ik me niet schuldig over naar mijn paarden, zolang ik er ook rekening mee houdt dat áls ik weer wil rijden, dat ik dat netjes opbouw (en niet 1x per maand een lange buitenrit ga maken).

Ik heb wel een paard erbij gekocht, speciaal voor mijn ruin, zodat hij ook een maatje heeft om als jongens onder elkaar te kunnen spelen. Meer werk voor mij, minder tijd om 'te rijden', maar wel 2 happy mannen op de wei <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 11:40 



 
Profiel   

Ik heb momenteel mijn merrie staan, die zou in principe tijdens de dracht gewoon gereden kunnen worden, maar ik heb aan huis geen goede rijbak en haar maak ik niet gelukkig op een pensionstal dus ze loopt lekker op de wei met vriendjes en is daar 1000x gelukkiger als voorheen op verschillende pensionstallen. Daarnaast heb ik nog een jong paard op pension staan waar ook veel tijd in kruipt dus ik vind het prima zo. Misschien pak ik haar wel weer een keertje op als ze geen veulen aan de voet heeft of drachtig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 11:46 



 
Profiel   

Een paard heeft geen behoefte aan een mens op zijn rug. Natuurlijk heb je paarden die graag werken maar dat is ook je eigen inschatting van je paard. Die van mij wil vooral buiten zijn, (gras) vreten en met zijn maten klooien :+
Hij mist niks als ik hem niet rij. Ik word er vooral zelf onrustig van, hoewel ik soms ook weken niet rij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 12:03 



 
Profiel   

Ik heb mijn paard (14) en shet(3) aan huis staan. Ik vind het heerlijk om met ze te tutten maar de behoefte om te rijden heb ik al een hele poos niet meer. Af en toe doe ik wat grondwerk. Een poosje heb ik gedacht dat ik dan maar iemand anders op mijn paard moet laten rijden maar dat was ook geen succes. Nu dus besloten dat ze definitief met vervroegd pensioen mogen. Ik krijg niet de indruk dat ze het heel erg vinden. Ze lopen 24/7 buiten en vermaken zich prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 12:04 



 
Profiel   

Ik heb een 28-jarige.

Die vermaakt zich meer dan prima zonder dat hij nog gereden of gemend wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 12:05 



 
Profiel   

Ja hoor, ik rijd ook bewust niet op mijn lievelings merrie. Ze mankeert niks, maar we rijden al een paar jaar niet. Paard vindt wandelen en buitenritten niet leuk, in de sport heeft ze alles gedaan wat ik wou. Dus nu heeft ze rust. We vinden het beide gezellig en prima zo.

We spelen, poetsen en wassen wat. Verder staat ze 24/7 buiten met inloop stal en vrienden.

Zo lang ze eten, drinken, vrienden en ruimte hebben boeit het een paard echt geen reet of ze wel of niet gereden worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 12:22 



 
Profiel   

Wij rijden in principe wel, maar op het moment ligt het zadel niet goed. Kan er een bontje onder doen maar staat mij toch tegen, dus rij hem niet totdat het weer op orde is. Tot die tijd grondwerk, longeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 12:24 



 
Profiel   

Ik rij niet meer op mijn ruin van 27.Hij is nog gezond en kan nog bereden worden,maar wij maken elkaar onzeker en het was voor hem en voor mij niet leuk meer.Soms rij ik nog op ons pension paard,hij is veel koeler in zijn hoofd,maar vind het nu wel goed.Hij is ook 27.De jongens staan het gras kort te houden en ik vind de verzorging ook heel leuk om te doen.Alleen in de winter om 23.00 nog voeren is soms wat minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 12:43 



 
Profiel   

In 2017 bewust gestopt met rijden. Hoewel ik toen nog op de manege reed voelde het niet meer fijn voor mij. Ik was al blij als ik er weer heelhuids vanaf was gestapt (de paarden daar zijn allemaal stuk voor stuk hartstikke braaf, maar ben zelf onzeker op een paard).

In die tijd had ik ook al mijn eigen Shetlander en verzorg Shetlanders en merkte ook hoe leuk ik het verzorgen/grondwerk vind en hoe heerlijk het is om gewoon bij ze in de wei te zitten. Niets te moeten, maar gewoon heerlijk te ontspannen.
Zo af en toe pak ik een Shetlander om wat grondwerk mee te doen, maar eigenlijk alleen als ik echt merk dat ze er zin in hebben. Verder staat mijn ruin vrolijk te grazen in de wei met zijn grote vriend en 2 vriendinnetjes.
Sowieso kan ik nu even niks met mijn ruin door zijn gezondheid en of ik hem daarna weer echt helemaal oppak qua training? Ik weet het niet. Is maar net wat goed voelt voor ons beiden.
Eerst maar zorgen dat hij weer helemaal goed in zijn vel zit en daarna kijk ik wel verder wat we gaan doen qua grondwerk training.
Geniet vooral van ze en ook van het knuffelen met de pony's geniet ik onwijs <3 .

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 13:02 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 15:42 



 
Profiel   

Hier iemand.
Mijn merrie gekocht toen ze 2.5 jaar was. Ze is 12 nu.
Heb er heel lang alleen grondwerk mee gedaan, omdat ik te zwaar was.
Toen ik genoeg afgevallen was heb ik haar weggebracht om ingereden te worden en daarna was het de bedoeling om haar zelf verder op te pakken, maar dit is nooit echt van de grond gekomen.
Ligt niet aan haar maar aan mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 16:00 



 
Profiel   

Wat leuk om te lezen! Ik heb een 7-jarig gezond en blij paard, maar rijd ook relatief weinig. Ik denk zo'n 3 keer per week, wissel het af met grondwerk, wandelen, af en toe zonder zadel erop, longeren met balkjes, aan de hand grazen ...
Mij bevalt dat goed, ik heb hem pas 4 maanden en ben rustig begonnen met wennen en leren kennen, van beide kanten. Daarbij deed/doe ik veel aan de hand. We hebben al vanaf het begin een heel fijne band, hij is vrolijk en luistert goed. Grootste deel van de dag loopt hij in de wei; daar zit ik ook regelmatig een poosje bij hem om lekker te kijken en genieten.
Hij ziet er super uit.
Ga elke dag en soms zelfs 2x per dag naar hem toe. ;)

Ik heb niet het idee dat hij wat mist of niet gelukkig is ... en ik ook niet! :D

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 16:11 



 
Profiel   

Moet zeggen dat ik hier steeds meer naar nijg. Heb mijn 3 jarige zelf ingereden(inmiddels is hij alweer 6), door laten rijden en al zeg ik het zelf, prachtige ritten erop zitten(en mijn eerste val inmiddels, haha.)
Toch interesseert mij het grondwerk zoveel meer dan onder het zadel, ik voel meer een connectie dan wanneer ik in het zadel zit en daar ligt nou precies mijn punt waarom ik met paarden werk. (Dan heb ik het over parelli, spelen, vrijheidsdressuur, enge dingen in het dorp bekijken etc. dus niet eens actief longeren.)
Daarnaast begin ik steeds meer van mening te raken dat paarden indd. niet zijn gemaakt om te rijden, beseffend dat ik 17 ben, wordt dat vast uiteindelijk erger waardoor mijn haflinger als grond-paard door het leven zal gaan, haha.
Momenteel staat hij weer twee weken stil en bij een paard dat het al heel erg spannend vind om gereden te worden, vindt ik gewoon niet dat ik mijzelf, of hem, moet dwingen om toch te gaan rijden. En één keer in de twee weken is ook niet eerlijk, dus ben ik erg aan het wikken en wegen, fijn dus om dit topic tegen te komen.
Heb gelukkig een prachtig weiland waar ik mij ook heel de dag bezig kan houden met de verzorging en een shetlander (ook niet beleerd voor de sulky) dus uiteindelijk vermaak ik mij sowieso wel. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 16:20 



 
Profiel   

Mijn vorige paard reed ik gemiddeld om de week. En dan vond ze het vaak heerlijk om even op avontuur te gaan want we reden altijd buiten.

Hoe het gaan lopen met mijn nieuwe pony weet ik nog niet. Als ik ga tijden wil ik het wel doen op een manier dat ze zich niet stuk loopt in ieder geval. Hoe veel en wat ik ga doen bekijk ik wel met de tijd.

Mijn paarden staan altijd al dag en nacht in de kudde met hun natje en droogje. Klagen mogen ze hoe dan ook niet al doen ze dat wel overduidelijk als ze iets saais moeten doen van me _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 16:33 



 
Profiel   

Ik denk daar wel eens over na....iig nooit meer dan 3 keer achter elkaar maar niet rijden is niet erg voor e3n paard, mits hij buiten is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 17:15 



 
Profiel   

Hier nog iemand die paarden houdt maar niet rijdt. Vorige merrie wel ingereden maar nooit doorgereden. Ik fokte er ook mee, en deed de merrie geen plezier met rijden tijdens de dracht. Merrie was ook veel liever mama als rijpony.
Toen die merrie overleed heb ik een nieuwe merrie gekocht om mee te fokken, een groene 4-jarige. Ze is nu nog net zo groen en inmiddels 10 jaar. :)) Zelf heb ik ook totaal geen behoefte om te rijden, en voor een paard hoeft het rijden echt niet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 18:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen