Mira's PSSM2 verhaal

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:16

Precies, mijn quarter die ook zwaar gebouwd is, beweegt echt anders.

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 12:54

@Pluisje88, hoe bedoel je precies een uit elkaar gevallen lijf? Want volgens mij zit alles er nog op :D
En wat vindt jij van haar kreupelheid? Kan dat door de pssm zelf komen denk je?

Elisa dank je wel, erg interessant, ik ga me er goed in verdiepen.

pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:58

Tuurlijk zit alles er nog aan. Maar door het ontwijken van de pijn is ze haar lijf anders of eigenlijk niet meer gaan gebruiken. Het zwaartepunt ligt ver voor het voorbeen en ze hangt met het volle gewicht in de botten zonder de spieren nog te gebruiken waar ze voor bedacht zijn. De basisspanning en de fitheid mist waardoor het lijf zwaarder en zwaarder wordt.

Popstra
Berichten: 13833
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:03

Ze ziet er steeds beter uit. Chapeau en fijn dat je advies krijgt van iemand met veel ervaring op dat gebied.

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 14:53

pluisje88 schreef:
Tuurlijk zit alles er nog aan. Maar door het ontwijken van de pijn is ze haar lijf anders of eigenlijk niet meer gaan gebruiken. Het zwaartepunt ligt ver voor het voorbeen en ze hangt met het volle gewicht in de botten zonder de spieren nog te gebruiken waar ze voor bedacht zijn. De basisspanning en de fitheid mist waardoor het lijf zwaarder en zwaarder wordt.



Dank je voor de uitleg! Klinkt eigenlijk wel logisch, maar niet zo goed voor haar lijf. Wat kan ik doen om haar te helpen haar lijf weer goed te gebruiken?

pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:55

Dubbel post 8-)
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 01-09-22 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:56

LyonaHorse schreef:
pluisje88 schreef:
Tuurlijk zit alles er nog aan. Maar door het ontwijken van de pijn is ze haar lijf anders of eigenlijk niet meer gaan gebruiken. Het zwaartepunt ligt ver voor het voorbeen en ze hangt met het volle gewicht in de botten zonder de spieren nog te gebruiken waar ze voor bedacht zijn. De basisspanning en de fitheid mist waardoor het lijf zwaarder en zwaarder wordt.


Dank je voor de uitleg! Klinkt eigenlijk wel logisch, maar niet zo goed voor haar lijf. Wat kan ik doen om haar te helpen haar lijf weer goed te gebruiken?


Klinkt een beetje oneerbiedig maar ze staat erbij als een plumpudding waarmee ze met al haar zijn in dr botten hangt zegmaar. Mijn paard-er doet dat ook als ik niet oplet. Zoals nu heeft ze een paar weken niks gedaan en dan heeft zij het ook weer.

Beginnen met grondwerk. Wat ik
Via pb gestuurd had. Maar dat kan ik zo niet uitleggen. Moet via een filmpje

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 17:08

Hoe gaat het nu?
Heb je het gevoel het onder controle te hebben? Zijn er verbeteringen? Is er een terugval door de verschillen in temperatuur?

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 17:39

herr_balou schreef:
Hoe gaat het nu?
Heb je het gevoel het onder controle te hebben? Zijn er verbeteringen? Is er een terugval door de verschillen in temperatuur?


Wat leuk en lief dat je dat vraagt! Het gaat heel goed met Mira, overdag is het warm (28 graden) en snachts erg koud (5 graden). Dit is het al een tijdje. Ze krijgt snachts dan een 200 grams deken op, en dan is ze sochtends nog lekker warm. Hier doet ze het erg goed op.

Het wandelen heb ik opgebouwd tot 20 minuten per dag over vlak terrein. En regelmatig rustdagen natuurlijk. Dit vindt Mira leuk, en fysiek kan ze het goed aan.




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

office
Berichten: 811
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 20:40

Fijn dat het goed gaat ze is echt een mooie pony ongelofelijk dat ze haar weg gedaan hebben .

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 00:47

Mooi dat het goed gaat.
Wat een grote verschillen in temperatuur nog. Fijn dat je haar met dekens de koude nachten goed door kunt krijgen. Tegen lage temperaturen kun je tenminste echt iets doen i.t.t. hitte.

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 08:53

office schreef:
Fijn dat het goed gaat ze is echt een mooie pony ongelofelijk dat ze haar weg gedaan hebben .


Ze is idd prachtig, ze heeft nu ook mooie appeltjes. Die had ze niet meer toen het zo slecht ging. Toen was har vacht ook redelijk dof, nu is ze weer een spiegeltje!
Maar zo mooi was ze echt niet toen ik haar net had. En haar karakter is ook enorm vooruit gegaan!


herr_balou schreef:
Mooi dat het goed gaat.
Wat een grote verschillen in temperatuur nog. Fijn dat je haar met dekens de koude nachten goed door kunt krijgen. Tegen lage temperaturen kun je tenminste echt iets doen i.t.t. hitte.

Het is snachts onbewolkt en dat is dan toch erg koud. Ik moet toegeven dat ik het zelf ook wel fijner vind nu het wat is afgekoeld hoor!
En Mira duidelijk ook!

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 01:04

Hoe gaat het nu met haar? Ik zag je topic over het hooi en het viel me op dat ze echt mooi in haar vacht zit. Zijn de temperatuursverschillen nog zo groot?

En goed om te zien dat je bezig blijft met het welzijn van je paarden en kennis vergaren. Een mens is nooit uitgeleerd :D

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 10:11

Het gaat heel goed met Mira! Het is wat afgekoeld, en daar lijkt ze het beter op te doen. Ik heb heel goed opgelet, want de afgelopen week was er 1 hetere dag (27 graden) en ik wilde weten in hoeverre het weer invloed op haar heeft.
Die dag liep ze opvallend slecht. Ze at slechter, was futlozer en wilde niet mee wandelen.
Wel opvallend.

Als het koel is, bonkt ze vrolijk de wei rondt. Want tja, normaal zal ze nooit worden... Het blijft mijn rare Dino paard...

Verder is ze heel relaxed, ze heeft een luxe leventje hoor! Ze is weer blij, en geniet weer echt van het leven. Elke dag dat ze er nog staat ben ik zo dankbaar.
Ze krijgt elke dag haar dieet, en een wandeling van 20 minuten over een zacht graspad.
Ik weet niet hoe ze de winter door gaat komen, maar nu staat ze er zo goed bij.
Haar hele lijf is veel ontspannender. Haar Pain face lijkt minder, ze loopt gewoon goed.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jet

Berichten: 12052
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:40

Ik heb in het begin een tijdje met jouw topic meegelezen en ben het op een gegeven moment uit het oog verloren. Vandaag zag ik het ineens weer en ben ik vanaf eind augustus bij gaan lezen. Wat is het al een ander paard geworden zeg de laatste paar maanden!

Die deuk die je ziet bij haar achterhand is naar mijn idee de overgang van het sacrum naar de staartwervels, het zit volgens mij een stuk verder naar achter dan een echte hunters bump.
Hier kan je op de laatste foto zien waar die overgang zit van sacrum naar staartwervels: https://masjafick.nl/anatomie-paard-en- ... rvelkolom/ . De kans is groot dat het gewoon een spierenkwestie is. Hoe armer bespierd, hoe duidelijker zichtbaar. Als je bijvoorbeeld bij jouw foto kijkt waarbij ze haar linkerachterbeen naar voren heeft, zie je die deuk amper meer.
Die site van Masja Fick is trouwens verder ook wel interessant als je wat meer van anatomie wil weten.
https://www.laitimes.com/en/article/cq2x_ct6m.html , als je hier een stukje naar beneden scrolt zie je info over een hunters bump.

Vanaf nu blijf ik je volgen hoor, het blijft een interessant topic over een prachtig paard en een hele fijne eigenaresse!

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 09:36

Leuk dat je weer mee volgt Jet! Ja Mira is enorm veranderd. Ook in karakter.

Ze zit nu heerlijk in haar vel. Ze wordt weer mooi licht in kleur, met prachtige appeltjes! <3

Nog even wat foto's van mijn maffe mooie Mira.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ik heb het hooi eindelijk laten testen, lijkt me prima voor een pssm paard toch?
Afbeelding

Kayleigh__

Berichten: 1073
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:37

Ze kijkt mooi zacht uit haar ogen. Echt een verschil!

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:37

Ze ziet er goed uit! fijn dat het zo goed gaat ook.

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:02

Fijn om te zien! Knappe merrie <3

Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:41

Wat een verschil zeg, fijn dat ze zich zo goed voelt. <3

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 21:57

Wauw, petje af hoor. En het is ook goed te zien waarom je zo dol op haar bent ondanks haar tekortkomingen.

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 23:47

Fijne zachte ogen, zelfs de rimpels zijn weg!

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 09:19

Ja ik vind het ook opvallen hoe meer ontspannen ze kijkt. Ze heeft echt minder pijn volgens mij.
Ze is ook veel zachter in de omgang, en ook vrolijker. Ik ben zo gek op haar!

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 10:37

Het gaat even niet zo goed met Mira.

Gister middag is de hoefsmid geweest. Mira heeft een flink issue op bekappen, en vindt dit dus heel moeilijk en eng. Ik ben niet snel en handig genoeg nog, dus had ik voor een keer de smid laten komen. De hoefsmid heeft het heel voorzichtig en lief gedaan. Hij hield haar hoefje mooi laag, en deed alleen het noodzakelijke zo snel mogelijk. Toch had Mira hier heel veel stress van.

Elk hoefje hield ze haar adem in, ze was totaal verstijfd. Dus heeft de smid alleen de voorvoetjes zo snel mogelijk gedaan. Mira sloot zich hierna helemaal in zichzelf op. Ze stond als een zombie voor zich uit te staren, ze was helemaal weg.

Ik was hier al bang voor dat dit haar veel stress zou geven, dus ik had van te voren de supplementen verhoogd, en een dag uitgezocht waar het weer redelijk stabiel is. Ook had ik haar de nacht ervoor onder een dikkere liner gezet, zodat ze lekker ontspannen was.

Toch denk ik dat ze een aanval heeft.

Mira stond de rest van de dag alleen maar voor zich uit te staren. Savonds ben ik haar nog even haan checken, het regende. Nu houdt Mira niet van regen, en gaat ze dan altijd onder de bomen schuilen.
Toen ik aankwam lag ze in het open veld, op de grond. Dit is een heel slecht teken, Mira slaapt niet veel, en altijd op een vast punt in de nacht. Normaal staat ze op als ik aankom, nu bleef ze liggen. Haar hele koppie was doorweekt, haar lijf gelukkig niet, want ze had haar regendeken al op.

Ik ben even bij haar gebleven, maar na een tijdje toch geprobeert om haar op te laten staan. Voetjes goed gelegd, en omhoog geholpen. Eerst wilde ze niet meelopen. Niet goed.

Toen ze eenmaal liep, liep ze heel slecht. Pasjes van max 20 cm. Ze was heel stijf, en hield haar hoofd strak omhoog. Ze had duidelijk heel veel pijn, haar gezicht stond strak, en ze was nogsteeds ver in zichzelf.

Ik heb besloten haar pijnstillers te geven. Hierna heb ik haar het halsstuk van de deken ook opgedaan, dit vindt ze altijd duidelijk fijn.

Ik ben elke paar uur vannacht gaan kijken. De eerste check lag ze weer. Hetzelfde verhaal als de keer ervoor.

De checks hierna stond ze, vrij oke. De pijnstilling was gaan werken, dit werkt niet direct.

Nu staat ze oke, zwaar onder de pijnstilling natuurlijk, ze staat ook niet zo strak. Ze loopt nu ook weer goed. Maar dit komt door de pijnstilling. Ze is nog steeds in zichzelf weg.

Wat kan ik verder doen? Ik heb haar supplementen dus verhoogd. En haar lekker laten onspannen een uurtje onder dikke dekens voor de stijfheid.

Zal ik haar nog even op pijnstilling houden? Ik vind het niet oke om haar te laten staan met zo veel pijn.
Volgende keer bekap ik toch zelf, daar heeft ze minder stress van uiteindelijk.

Zijn er nog dingen die ik kan doen als ze een aanval heeft?

Ik weet dat ik de smid niet had moeten laten komen. Dat weet ik nu. Ik kan het helaas niet meer veranderen, ik dacht dat het het fijnste zou zijn voor Mira.

Als jullie iets weten, heel graag.

SUSANNEx

Berichten: 833
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:44

Ik heb geen ervaring met PSSM, dus kan je helaas geen tips geven. Maar ik wilde even kwijt dat ik respect heb voor jouw zorg voor Mira. Het lijkt alsof je echt alles op zijn kop zet om het voor haar zo goed mogelijk te krijgen. Ze heeft geluk met zo'n eigenaresse! Ik duim mee dat haar aanval snel voorbij is..