Mira's PSSM2 verhaal

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 12:11

Ja dit weer is heel zwaar voor ze. Probeer haar maar af te koelen. Zorg dat ze op het heetst van de dag niet in de zon staan. Die van mij staat onder een deken met hals en als het te gek word doe ik ze overdag op stal. Met dit warme weer zet ik haar onder de koude slang. Hier heeft ze duidelijk baat bij terwijl dat normaal gesproken echt not Done is.
Je moet ze echt beschermen tegen de elementen. Zelf kunnen ze het niet. Je kunt ook een natte handdoek over haar heen gooien of haar natmaken en laten staan zodat de wind haar afkoelt.

Voor de spanning in de hals helpt het om wat grondwerk te doen. Je loopt zelf achteruit en laat haar volgen. Pak haar vast op de neus van het halster en zet haar in stap recht in haar lijf en op haar achterbeen. Daardoor wordt de balans weer verdeeld en is niet al het gewicht op de voorkant wat de borst en onderkant hals belast. Mijn paard knapt er altijd erg van op. 5 minuutjes stappen aan de hand de ene en 5 de andere kant op kunnen ze eigenlijk altijd
Wel.

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 13:10

pluisje88 schreef:
Ja dit weer is heel zwaar voor ze. Probeer haar maar af te koelen. Zorg dat ze op het heetst van de dag niet in de zon staan. Die van mij staat onder een deken met hals en als het te gek word doe ik ze overdag op stal. Met dit warme weer zet ik haar onder de koude slang. Hier heeft ze duidelijk baat bij terwijl dat normaal gesproken echt not Done is.
Je moet ze echt beschermen tegen de elementen. Zelf kunnen ze het niet. Je kunt ook een natte handdoek over haar heen gooien of haar natmaken en laten staan zodat de wind haar afkoelt.

Voor de spanning in de hals helpt het om wat grondwerk te doen. Je loopt zelf achteruit en laat haar volgen. Pak haar vast op de neus van het halster en zet haar in stap recht in haar lijf en op haar achterbeen. Daardoor wordt de balans weer verdeeld en is niet al het gewicht op de voorkant wat de borst en onderkant hals belast. Mijn paard knapt er altijd erg van op. 5 minuutjes stappen aan de hand de ene en 5 de andere kant op kunnen ze eigenlijk altijd
Wel.


Dank voor je advies! Er is helaas helemaal geen wind, en natmaken heeft nul zin, in 5 minuten is ze weer helemaal droog. Er is gelukkig wel schaduw onder de bomen.
Natte doek of deken droogt ook te snel en dan is het alleen maar extra warm.

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 13:28

Het gaat er niet om dat ze te snel op drogen. Dan maak je dr nog een keer nat en nog een keer een nog een keer.. het gaat erom dat het lijf moet afkoelen omdat ze deze mate van warmte niet kunnen hebben. Het zet het hele systeem op scherp en met een beetje pech triggert het een aanval.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:30

pluisje88 schreef:
Het gaat er niet om dat ze te snel op drogen. Dan maak je dr nog een keer nat en nog een keer een nog een keer.. het gaat erom dat het lijf moet afkoelen omdat ze deze mate van warmte niet kunnen hebben. Het zet het hele systeem op scherp en met een beetje pech triggert het een aanval.

Je weet dat TS in Frankrijk woont? Water is in Frankrijk niet zo rijkelijk voorradig als in Nederland.
Ben je bekend met het klimaat in Frankrijk? De luchtvochtigheid lijkt in niets op die van Nederland waardoor nat maken vrijwel geen zin heeft.

@TS ik hoop dat het je lukt om het Mira wat comfortabeler te maken.

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:43

herr_balou schreef:
pluisje88 schreef:
Het gaat er niet om dat ze te snel op drogen. Dan maak je dr nog een keer nat en nog een keer een nog een keer.. het gaat erom dat het lijf moet afkoelen omdat ze deze mate van warmte niet kunnen hebben. Het zet het hele systeem op scherp en met een beetje pech triggert het een aanval.

Je weet dat TS in Frankrijk woont? Water is in Frankrijk niet zo rijkelijk voorradig als in Nederland.
Ben je bekend met het klimaat in Frankrijk? De luchtvochtigheid lijkt in niets op die van Nederland waardoor nat maken vrijwel geen zin heeft.

@TS ik hoop dat het je lukt om het Mira wat comfortabeler te maken.


Het doet er niet toe waar je woont en of iets wel of niet zin heeft. Feit is dat het paard het niet trekt zo en feit is dat er 80% kans is dat het paard dicht bij een aanval zit. Zeggen ik ga niks doen want het heeft geen zin en gaan zitten wachten op een aanval is in geen geval in belang van het paard. Ik heb drie voorbeelden genoemd wat ze kan doen om te helpen en het enige is”dat heeft geen zin” persoonlijk maakt me dat nogal kwaad. Als dat geen zin heeft dan bedenk je maar wat anders wat in lijn ligt. Als je de informatie niet hebt prima, maar er zijn meerdere posters hier die hebben aangegeven dat je deze paarden moet beschermen tegen eigenlijk alles.

Succes met je paard. Ik geloof zeker dat je het beste met haar voor hebt. Ik hoop dat je een weg vindt om haar gezond en blij te houden. Ik weet uit ervaring dat het niet meevalt en dat je altijd 3 stappen voor moet zijn op alles. Blijft een uitdaging.

Ik ga stoppen dit topic te volgen want ik kan dit soort passiviteit waarvoor zelfs nog gewaarschuwd wordt niet aanzien.
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 14-07-22 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:43

Misschien is de foto raar genomen, maar het lijkt wel of ze vocht heeft tussen de voorbenen, onder de boeg (?).

Wat ik ook zou proberen is een pijnstiller geven om te zien of ze dan inderdaad wakkerder is. Het kan natuurlijk ook gewoon de 35 graden zijn die het nu heeft buiten, dan loop ik ook niet zo snel.

Het gaat nog minimaal een week 35-40 graden zijn in midden europa, dus TS is er niet met even een paar keer afspoelen.

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:50

Je bent je ervan bewust dat pijnstilling pf welke medicatie dan ook het systeem nog meer onder druk zet?

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 15:59

Ik doe alles wat ik kan om het Mira prettiger te maken. Ik vlecht haar manen in, ik spuit haar regelmatig even af, ik zorg dat water en hooi dicht bij elkaar in de schaduw staan, zodat ze niet in de hete zon hoeft.
En ik zorg dat ze overdag toegang hebben op een speciaal stuk vers gras in de schaduw zodat ze bijna de hele dag in de schaduw staat. En ik spuit tegen de rotdazen.

Water is hier idd niet onbeperkt, de hoofdpomp is bijna leeg dus zit ik nu op de reserve pomp (er is in geval van nood nog een optie, wel duur). Ik ga dus niet elke 5 minuten paarden wassen of het terrein sproeien.
Met het water ben ik afhankelijk van de regen, en die is er al een tijdje niet.

Het wordt helaas nog wel wat warmer, maar ik zorg dus echt goed voor Mira!

Ik ga overdag sowieso niks met haar doen qua beweging. Om half 6 s'ochtends is het koel genoeg voor een korte wandeling, dat vindt ze wel heel leuk en fijn!

@Sizzle, ja is mij ook opgevallen. Eerst zag je het niet door haar massieve schouderspieren, maar die lijken echt minder te worden... Ik denk niet dat het vocht is.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 16:00

pluisje88 schreef:
Je bent je ervan bewust dat pijnstilling pf welke medicatie dan ook het systeem nog meer onder druk zet?


Ja, ik heb een pssmer gehad.
Maar dat vind ik geen excuus om een paard het dan maar uit te laten zoeken op het monent dat het duidelijk niet goed gaat.
Zeker als je het paard nog niet goed kent is het belangrijk dat je het „ware karakter“ leert kennen, anders krijg je die situaties zoals wel eens eerder op bokt gestaan heeft waar de eigenaar zich achteraf ontzettend schuldig voelt nadat ze zag hoe het paard eigenlijk was (met pijnstilling).

manzano

Berichten: 23962
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 16:01

Geen PPID? Dat zie je vaak bij plotselinge spierafname en sloomheid..... als zal sloomheid met die temperaturen niet perse de beste indicator zijn nu.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 16:08

Misschien gooi ik nu wel een knuppel in het hoenderhok, en misschien ben ik dan ontzettend hard, maar is het dan geen optie om haar te laten gaan. Pssm is een ontzettend moeilijke ziekte om onder controle te krijgen in de beste omstandigheden. Het is ontzettend tijd rovend en geld rovend. En ik heb het echt wel een wissel zien trekken op zowel eigenaar als paard.

En ik zet dit echt niet lichtzinnig of omdat je niet goed bent voor je paardje, ik zie dat je enorm je best doet voor haar zeker in de korte tijd dat je haar hebt. Maar ik heb ook paarden vreselijk zien lijden onder deze aandoening, paarden die ik toch echt eerder had laten inslapen om ze het leed te besparen.

Sintara

Berichten: 7424
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 16:40

Aangezien water erg lastig is, misschien kan je iets met ventilatoren voor ze betekenen?

Er is vast wel iets op te verzinnen om ergens in de schaduw stroom voor elkaar te krijgen toch, en waar je woont zul je regelmatig iets nodig hebben tegen de hitte..

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 16:57

Met alles wat ik doe met de hitte is het op zich wel te doen hoor!

@alice0cullen, nee voor die optie wil ik nog lang niet gaan! Ze is pas 7, en 95% van de tijd het gelukkigste paard van de wereld. Die optie hou ik achter de hand voor als het echt niet meer gaat.
Dat het tijd en geld kost maakt mij niet uit. En om eerlijk te zijn vind ik dat een hele slechte reden om een paard in te laten slapen. Dat ik in feite 'niks' met haar kan maakt me ook niet uit. Mira heeft niet zo'n fijne start gehad, en het enige wat nog belangrijk is voor mij is dat ze gelukkig is en dat ze te managen is! Tijd maak ik voor haar, ik sta om 5 uur op om met haar te kunnen wandelen, zodat het niet te warm is. Ik werk thuis dus ik ga minimaal 6 keer per dag langs om te controleren en een knuffel te geven.
Geld spaar ik voor haar op om haar verzorging te kunnen betalen.

Het enige wat belangrijk is, is het paard voor mij. Natuurlijk blijf ik wel kijken in hoeverre het eerlijk tegenover haar is, maar zolang ze zo gelukkig is, is het nog niet haar tijd.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 17:01

Kun je misschien nog iets met coolpacks om de benen om te koelen?
Dan heb je niet steeds water nodig en scheelt misschien toch nog iets.
Lastig hoor…

In uiterste nood als het echt ondraaglijk wordt zou ik denk ook wel voor pijnstilling kiezen, maar als je zover bent en het lijkt alleen maar bergafwaarts te gaan zou ik denk persoonlijk alles goed op een rijtje zetten wat de kwaliteit van leven voor haar nog is en wat het van jou vraagt.

Ik heb ook een pssm paard, en ja dat vraagt echt wel veel management en aandacht, veel mensen weten dat echt niet en mensen om je heen hebben zelfs niet in de gaten hoe je elke dag bezig bent om je paard op orde te houden,
En wat het ook kost aan supplementen…

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 18:11

7 jaar is de leeftijd waarop het meestal tot uiting komt, daarna wordt het meestal erger. Dat is wel iets om in je hoofd te houden.

Wie was ook al weer die bokker met dat pssm2 paard die zich echt rot gevoeld heeft toen ze pas na jaren zag wat een blij paard het was op pijnstilling. Kom er even niet op.

Edit: Rio natuurlijk

Ikzelf had mijn paard (pssm1) al als veulen dus ik zag meteen toen ze van ultiem blije vrolijke gup op haar 7e ineens nog maar een vage schaduw van zichzelf was. Een buitenstaander zag dat absoluut niet.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 18:42

Ja dat verhaal ken ik ook inderdaad.

Als je een paard niet anders kent weet je ook niet beter.

En mensen die niet weten hoeveel energie en kosten er in zo’n paard zitten qua managen zien alleen het paard dat het op dat moment goed doet, maar weten niet hoe intensief je daar als eigenaar mee bezig bent…

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 18:43


Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 19:10


Elisa2

Berichten: 37354
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:19

Rio, dat was een heftig verhaal inderdaad..zo sneu..heb die nog als jong paard zien staan op de handelstal destijds en ik zag er niks aan af. Zo moeilijk is het allemaal.

Ontopic: zou een UV werende vliegendeken kunnen helpen? minder zonlicht misschien wat als trigger werkt? De icepacks voor om de benen oid vond ik ook wel een goede tip, dat soort dingen kan echt schelen denk ik om het emmertje niet te vol te laten worden.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:33

Die van mij wordt alleen maar warmer onder vliegendekens, ondanks dat hij zwart is de dekens licht van kleur en uv werend zouden moeten zijn…
Ik denk dat regelmatig koelen op wat voor manier dan ook de beste optie is…

Kayleigh__

Berichten: 1073
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:14

Wat heftig verhaal van Rio..

Zou een vernevelaar iets kunnen zijn voor Mira?
Hier op stal hebben ze met heet weer een schuilstal met vernevelaar en die van mij staat daar de hele dag onder.
Weet natuurlijk niet of dat mogelijk is bij jullie.

Elin_

Berichten: 9653
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:41

Balen dat het PSSM is! Ik volg je al vanaf het vorige topic en ergens had ik het zien aankomen. Hier PSSM1. Op bokt hebben we ook een fijn pssm topic. Het is een #%235 ziekte. Heel eerlijk? ik zag het nog wel als 'te handelen' drie jaar geleden ongeveer. Inmiddels word ik van mijne ook moedeloos. Toevallig ook uit Frankrijk een 7 jarige ruin. Het is zo extreem lastig te managen.. Ik duim dat jij meer geluk hebt!

Dartel
Berichten: 165
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:12

Ik herken de dingen die hierboven genoemd zijn. Mijn merrie had al een tijdje vocht op haar boeg, dat viel vooral op als ze liep. Zij had later ook vocht op haar buik en op de flanken.

Ook de harde nek was een dingetje. Je denkt dan eerst aan hoefbevangenheid maar dat was niet het geval. Wel spierbevangen, dat uitte zich het eerst in de nek. Je ziet op de foto die ik geplaatst heb hoe het zich ontwikkelde. Met het eten had ik ook het idee dat het haar in de weg zat, vaak even haar hals strekken als ze een hap genomen had.

Op stal leek ze nog wel vrolijk maar als ze dan eenmaal 5 minuten gelopen had zakte ze helemaal in, dan wilde ze niet meer. Als je haar dan doorvroeg ontplofte ze. In het begin denk je niet direct aan iets lichamelijks. Ik was haar net aan het opbouwen met inrijden, ze was 7 toen het begon. Dan denk je aan gebrek aan conditie, misschien wat stijver door spierpijn van het nieuwe werk. Mensen vinden haar dan gewoon lui, hup even de zweep erover en dan loopt ze wel. Maar ze wilde wel, het ging gewoon niet.

Ik heb haar ook een maand op pijnstilling gehad. Haar gedrag was iets beter, ze was niet zo teruggetrokken. Voor mij en de dierenarts was dat een teken dat ze zich dus echt beroerd voelde zonder pijnstilling. En ondanks de pijnstilling ging ze steeds slechter lopen, zelfs stappen werd zwaar en ongecoördineerd.

Dus ik begrijp absoluut dat je nog niet wilt denken aan inslapen, dat traject heeft bij mij ook een aantal maanden geduurd. Maar ik wilde niet wachten op de eerste "aanval" waarin ze zoveel pijn had dat ze tegen de grond zou gaan. Ook als zou ze daarna weer opknappen, de kans dat ze redelijk pijnvrij zou kunnen leven vond ik heel onwaarschijnlijk.

Dus sterkte met Mira, ik hoop dat jullie er samen goed doorheen komen. Maar blijf ook goed kijken naar haar gedrag, soms geven ze zelf aan dat het genoeg is.

edit: ik heb filmpjes van hoe ze toen liep. Als mensen geïnteresseerd zijn wil ik die wel via PB sturen.

Sandrabokt
Berichten: 56
Geregistreerd: 03-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:33

Hier in Spanje ook een gevecht tegen de hitte. Mijn PSSM paard kan beter tegen warmte dan nat en winderig weer. Toch tref ik maatregelen. Jochem gaat tussen 7:00 en 7:30 maar de ( droge hooi achtingen) wei. Daar heeft hij een stal waar hij in kan gaan staan als hij vind dat het warm word. Meestal is dat rond 11:00. In deze stal waai het door omdat er twee ramen tegenover elkaar zitten.
Heeft hij in de winter last van de toch, nu zoekt hij het op. Helaas heeft hij ook nog een exceemdeken met hoofdstuk op, maar mogelijk kan hij de tocht hierdoor wel verdragen???
Tussen 12:00 en 13:00 haal we hem en zijn vrienden op om naar stal te gaan. Dat is 3 uur eerder dan normaal, maar ze gaan graag mee. In die stal hebben alle paarden een ventilator. Bij Jochem is hij het vaakst aan ondanks dat hij de koelste stal heeft. Hij zoekt de luchtstraal met zijn billen op en staat er dan echt van te genieten en te dommelen. Een ventilator die zwaait word niet gewaardeerd! Zoals nu met 44 graden, doe ik op stal zijn deken af en spoel ik de paarden af met bronwater. Dit is op hete dagen mogelijk, maar normaal gebruik ik lauw water anders verkrampen zijn spieren direct. Nu kan ik bij de benen beginnen en langzaam het hele lijf doen met “koud” water. Daarna gaan ze nat op stal. Het heeft niet lang effect, maar ze zijn toch even opgefrist. Ze gaan er echt voor staan als ze afgespoeld worden.
Ik heb overwogen om ze in de nacht buiten op de wei te houden, maar Jochem wil naar stal. Hij staat te roepen als het donker word. Persoonlijk vind ik het niet fijn om een hengst in de wei te houden in de nacht en met de wilde dieren hier, liever niet.
Ook is de laatste voerbeurt met supplementen lastig in de wei. Minder controle hoe het met hem gaat.
In stal staat hij ook vaak onder camera toezicht. In de winter altijd en in de zomer staat hij in de koelste stal en verhuist hij naar de winterstal als ik hem niet vertrouw tijdens de laatste avond controle.
Ik realiseer mij dat ik hem gelukkig thuis heb. Als je paard in pension staat kan je niet zo schakelen en aanpassen. Dan moet je met de regel en dagritme van het pension mee.
Het blijven bewerkelijke zorgen paardjes. Bewust en onbewust ben je altijd met ze bezig!
Het verhaal van RIO was mij onbekend, maar ik heb het met interesse en herkenning gelezen.
Succes met het coachen van Mira!

Elisa2

Berichten: 37354
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:15

Nouvel schreef:
Die van mij wordt alleen maar warmer onder vliegendekens, ondanks dat hij zwart is de dekens licht van kleur en uv werend zouden moeten zijn…
Ik denk dat regelmatig koelen op wat voor manier dan ook de beste optie is…


Ja ik weet ook niet of dat helpt..ligt een beetje aan denk ik of het zonlicht of de warmte de trigger zijn. Wat Pluisje schreef...zo belangrijk om de triggers te achterhalen. Een koele stal kan natuurlijk ook heel fijn zijn op het heetst van de dag maar dan moeten die mogelijkheden er ook wel zijn.

Het is wel extreem warm in Frankrijk en Spanje zeg...lijkt me al moeilijk met "normale" paarden.

Vind het wel heftige verhalen over de PSSM.