Het grote working equitation topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HarmanyL

Berichten: 2663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:30

Yes, omgeving Eindhoven welliswaar en lager dan t laagste niveau :')

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 08:53

Voordeel van op laag niveau beginnen: je kunt alleen maar vooruit gaan :Y) .

Ik hoop dit jaar ook te beginnen, paard is afgelopen zomer/najaar ingereden, dus wij zitten wat alles betreft op niveau nul. Hoop dit voorjaar of zomer een clinic WE op stal te kunnen organiseren, en anders gaan we maar eens met de Paardentaxi op pad. Omgeving Amsterdam zit ik, Brabant helaas niet om de hoek.

Heel veel zin in!

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 08:57

Wij willen op stal weer een clinic organiseren maar Pedro Teixeira Farto is erg druk dus ik bedacht me dat er wellicht nog meer hele goede WE mensen in Nederland clinics op locaties geven. Wij zitten in Bergen op Zoom, kan iemand iets adviseren?

Ik kreeg ook een advies om naar Snuitable te kijken.

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 09:16

Ik hoop dat het lukt om Karin Degeling dit jaar weer naar stal te krijgen. Zij zit in Noord-Holland, geen idee hoever zij rijdt voor haar clinics.

Ga ook de agenda's voor clinics hier in de buurt maar eens bekijken, wil er dit jaar echt werk van maken.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 09:18

"wil er dit jaar echt werk van maken."
Nou precies dát heb ik dus ook :D

lideli

Berichten: 2443
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 09:23

xDenies schreef:
Wij willen op stal weer een clinic organiseren maar Pedro Teixeira Farto is erg druk dus ik bedacht me dat er wellicht nog meer hele goede WE mensen in Nederland clinics op locaties geven. Wij zitten in Bergen op Zoom, kan iemand iets adviseren?

Ik kreeg ook een advies om naar Snuitable te kijken.


Bergen op Zoom is voor ons goed aan te rijden dus dan doe ik graag mee!

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 10:18

miereneter schreef:
Voordeel van op laag niveau beginnen: je kunt alleen maar vooruit gaan :Y) .

Ik hoop dit jaar ook te beginnen, paard is afgelopen zomer/najaar ingereden, dus wij zitten wat alles betreft op niveau nul. Hoop dit voorjaar of zomer een clinic WE op stal te kunnen organiseren, en anders gaan we maar eens met de Paardentaxi op pad. Omgeving Amsterdam zit ik, Brabant helaas niet om de hoek.

Heel veel zin in!


Hier hetzelfde, jong paard,vorig jaar ingereden :j
Zit zelf ook in Noordholland, wellicht heb ik interesse mits de agenda het toelaat :D

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 10:32

Marco Boavista komt op 21 januari weer naar ons toe voor een lesdag dressuur/ WE trail. De dag daarop, dus 22 januari, is er dan een koeienclinic waarin je leert in alle rust met koeien te werken, ook ideaal voor angstige/ onervaren ruiters en paarden.
Alles in een binnenbak in Friesland/ grens Flevoland, vlakbij Lemmer/ Kuinre.

Marco rijdt zelf op Portugees Master niveau WE met zijn Lusitano hengst Mestre en rijdt volgens de principes van de klassieke dressuur. Hij heeft o.a. zelf les gehad van Pedro Torres.
https://www.boavistaequine.nl/

Fangio

Berichten: 2564
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:05

Ik weet niet waar jullie zitten in noord Brabant, maar in Beers bij stichting historische rijkunst komt ook regelmatig een Portugees voor lesdagen. David Oliveira oid? Ik vermoed dat de agenda nog niet online staat, maar je zou de website in de gaten kunnen houden.

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 17:12

In Bergen op Zoom. We hebben een grote binnen rijbak dus veel ruimte voor een parcour. We zoeken ook echt iemand die op locatie komt.

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 17:14

xDenies schreef:
In Bergen op Zoom. We hebben een grote binnen rijbak dus veel ruimte voor een parcour. We zoeken ook echt iemand die op locatie komt.


Neem dan eens contact op met Marco Boavista; echt een topruiter en instructeur die het hele land doorreist. en kwalitatief een paar trapjes hoger staat dan vele andere zgn. We trainers................ https://www.boavistaequine.nl/

Fangio

Berichten: 2564
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 17:45

xDenies schreef:
In Bergen op Zoom. We hebben een grote binnen rijbak dus veel ruimte voor een parcour. We zoeken ook echt iemand die op locatie komt.

Ja, hij komt ook op andere locaties, maar is altijd maar beperkte tijd in Nederland, dus dat zou je even moeten uitzoeken.
Geen idee hoe goed/kwalitatief hij is overigens, maar als ik voor mezelf spreek, ik ben zelf nog maar een beginner in WE, dus voor mij moet dat eigenlijk echt nog geen top instructeur zijn, dressuur oefen ik ook gewoon bij de instructrice van om de hoek en niet bij Anky :+
Maargoed, dat hangt er dus vanaf wat je zoekt en wat je doelen zijn denk ik :)

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 18:18

ElCid schreef:
xDenies schreef:
In Bergen op Zoom. We hebben een grote binnen rijbak dus veel ruimte voor een parcour. We zoeken ook echt iemand die op locatie komt.


Neem dan eens contact op met Marco Boavista; echt een topruiter en instructeur die het hele land doorreist. en kwalitatief een paar trapjes hoger staat dan vele andere zgn. We trainers................ https://www.boavistaequine.nl/


Na 3x is het gelukt om het contactformulier te versturen. Ben benieuwd wat voor reactie ik krijg!


Fangio schreef:
Ja, hij komt ook op andere locaties, maar is altijd maar beperkte tijd in Nederland, dus dat zou je even moeten uitzoeken.
Geen idee hoe goed/kwalitatief hij is overigens, maar als ik voor mezelf spreek, ik ben zelf nog maar een beginner in WE, dus voor mij moet dat eigenlijk echt nog geen top instructeur zijn, dressuur oefen ik ook gewoon bij de instructrice van om de hoek en niet bij Anky :+
Maargoed, dat hangt er dus vanaf wat je zoekt en wat je doelen zijn denk ik :)


Gewoon lol, wat nieuwe kennis op doen en een uitstapje naar een andere tak :D Ik ga er eens naar kijken!

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 18:34

xDenies schreef:
Na 3x is het gelukt om het contactformulier te versturen. Ben benieuwd wat voor reactie ik krijg!


Succes, ik regel het meestal gewoon via zijn FB pagina. https://www.facebook.com/marco.boavista.75

lletam

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:00

Met welke leeftijd kun je beginnen met WE? Mijn jonkie is nu goed en wel een maand of drie onder het zadel. Ik vraag me dan vooral af of het niet verwarrend en/of teveel (prikkels) zijn

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:10

lletam schreef:
Met welke leeftijd kun je beginnen met WE? Mijn jonkie is nu goed en wel een maand of drie onder het zadel. Ik vraag me dan vooral af of het niet verwarrend en/of teveel (prikkels) zijn


WE is dressuur en de basis zal dus 100% moeten zijn. Je kan altijd een keer over een brug wandelen of ( aan de hand) door een poortje of langs wat pionnen sturen maar dat is geen WE maar gewoon wennen aan obstakels. Je kan een jong paard prima wat uitdagen, over een balkje stappen etc.
Echt WE trail/ dressuur rijden is 100% aan de hulpen staan en een paard wat 3 maanden onder het zadel is, is nog niet bevestigd in de basis!
Spelenderwijs kan je van alles doen maar alleen al om netjes en op de WE manier door een poortje te gaan moet je paard kunnen stilstaan, achterwaarts, zijwaarts en voorwaarts kennen; dus dat zijn al 4 basisoefeningen die je onder de knie moet hebben.

Ik zie teveel combinaties die zonder die basis een parcours beginnen en dat geeft altijd rommelige beelden. Behalve als je zelf alle WE trail obstakels kent kan je met een groen paard ( wat dus bovenstaande basisoefeningen feilloos uitvoert) daaraan beginnen. Anders wordt het een hoop ergernis bij paard en ruiter en, wat ik nogal eens zie, een hoop geruk, gepluk, geschop, etc.

Zie het hier ook wel met de lessen van Marco ( en de lessen die we zelf geven); paarden die niet kunnen stilstaan, niet ( netjes) zij/ achterwaarts kunnen en niet netjes, stapsgewijs, voorwaarts. In de obstakels ( en bij het werken met koeien) kom je dan hopeloos in de problemen.

Dus eerst zorgen dat de basis er helemaal inzit ( en daar ben je de rest van het paardenleven mee aan het werk en zal je steeds moeten herhalen) en dan pas echt met obstakels aan de gang gaan.

Wij rijden allebei 50+ jaar en hebben allebei zeer ervaren paarden. 3 x raden waar we altijd weer mee beginnen als we rijden.......juist de basis ;-). Succes.

"Only perfect practice makes perfect" ofwel oefenen tot je een ons weegt kan maar als je altijd het verkeerde oefent wordt het eindresultaat nooit gehad. Dus probeer het meteen goed te doen onder de juiste begeleiding als je echt goed wil worden en zorg dat je les krijgt met iemand van echte kennis van zaken. Er zijn in Nederland "opeens" heel veel "WE trainers" maar de echte goede zijn op de vingers van 1 hand te tellen ( en meestal geen Nederlander........). WE is leuk maar zoals een bevriende trainer ooit tegen ons zei, het lijkt meestal meer op Gynmkhana........
Laatst bijgewerkt door ElCid op 03-01-23 19:21, in het totaal 2 keer bewerkt

nobje

Berichten: 1744
Geregistreerd: 08-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:14

Leuk topic, ik volg even

anvt_xx
Berichten: 268
Geregistreerd: 11-10-07

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:24

Ik volg ook even. Ik heb me net ingeschreven voor mijn eerste WE clinic bij Working Flanders eind januari. Ik ben heel benieuwd wat we er van gaan vinden. :D

lletam

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:21

ElCid schreef:
lletam schreef:
Met welke leeftijd kun je beginnen met WE? Mijn jonkie is nu goed en wel een maand of drie onder het zadel. Ik vraag me dan vooral af of het niet verwarrend en/of teveel (prikkels) zijn


WE is dressuur en de basis zal dus 100% moeten zijn. Je kan altijd een keer over een brug wandelen of ( aan de hand) door een poortje of langs wat pionnen sturen maar dat is geen WE maar gewoon wennen aan obstakels. Je kan een jong paard prima wat uitdagen, over een balkje stappen etc.
Echt WE trail/ dressuur rijden is 100% aan de hulpen staan en een paard wat 3 maanden onder het zadel is, is nog niet bevestigd in de basis!
Spelenderwijs kan je van alles doen maar alleen al om netjes en op de WE manier door een poortje te gaan moet je paard kunnen stilstaan, achterwaarts, zijwaarts en voorwaarts kennen; dus dat zijn al 4 basisoefeningen die je onder de knie moet hebben.

Ik zie teveel combinaties die zonder die basis een parcours beginnen en dat geeft altijd rommelige beelden. Behalve als je zelf alle WE trail obstakels kent kan je met een groen paard ( wat dus bovenstaande basisoefeningen feilloos uitvoert) daaraan beginnen. Anders wordt het een hoop ergernis bij paard en ruiter en, wat ik nogal eens zie, een hoop geruk, gepluk, geschop, etc.

Zie het hier ook wel met de lessen van Marco ( en de lessen die we zelf geven); paarden die niet kunnen stilstaan, niet ( netjes) zij/ achterwaarts kunnen en niet netjes, stapsgewijs, voorwaarts. In de obstakels ( en bij het werken met koeien) kom je dan hopeloos in de problemen.

Dus eerst zorgen dat de basis er helemaal inzit ( en daar ben je de rest van het paardenleven mee aan het werk en zal je steeds moeten herhalen) en dan pas echt met obstakels aan de gang gaan.

Wij rijden allebei 50+ jaar en hebben allebei zeer ervaren paarden. 3 x raden waar we altijd weer mee beginnen als we rijden.......juist de basis ;-). Succes.

"Only perfect practice makes perfect" ofwel oefenen tot je een ons weegt kan maar als je altijd het verkeerde oefent wordt het eindresultaat nooit gehad. Dus probeer het meteen goed te doen onder de juiste begeleiding als je echt goed wil worden en zorg dat je les krijgt met iemand van echte kennis van zaken. Er zijn in Nederland "opeens" heel veel "WE trainers" maar de echte goede zijn op de vingers van 1 hand te tellen ( en meestal geen Nederlander........). WE is leuk maar zoals een bevriende trainer ooit tegen ons zei, het lijkt meestal meer op Gynmkhana........


Dank voor je uitgebreide reactie. Natuurlijk gaan we lekker aan de slag met de basis en dan wie weet als we wat verder zijn!

kionasuppie

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:54

Wat leuk dat hier weer wat leven in het topic komt!

De wedstrijd kalender voor de TWE is ook weer up to date!

https://www.trec-club.nl/agenda-twe/

Ik zie hier ook wat bijkomen over Bergen op zoom, In BOZ zit een manege die zelf heel actief is in de WE en ook de hogere klasses. Dit is Manege de Paardenhoeve, Ideaal dichtbij dus misschien een optie om contact mee op te nemen?

Helaas voor mij dit jaar geen Master wedstrijden. Mijn Masterpaard heeft afgelopen jaar flinke Equine Astma gekregen waardoor wedstrijden voor haar er niet meer inzitten op dat niveau.

Dit jaar ga ik dus rustig bezig met wat opleiden en misschien hier en daar een B/L wedstrijd om ze wegwijs te maken in de WE.

saskiaojan

Berichten: 7250
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:01

Ik meld me hier ook,
Les al bijna 3 jaar ongeveer maandelijks bij Gemma Nienhuis als ze in het noorden is.

Heb ook al een paar keer koeienclinic bij Loes gevolgd, helaas kan ik de 22 ste niet. Afbeelding

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:44

saskiaojan schreef:
Heb ook al een paar keer koeienclinic bij Loes gevolgd, helaas kan ik de 22 ste niet. [


Het ligt in de planning om maandelijks koeienclinics te gaan doen. Dus de volgende zal ergens eind februari zijn, mogelijk weer met een lesdag van Marco de dag ervoor.

saskiaojan

Berichten: 7250
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:46

Gaaf! Zou je mij dan evt een mailtje of berichtje willen doen?

Dala8
Berichten: 383
Geregistreerd: 26-04-14
Woonplaats: Friesland

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:49

In januari heb ik ook al plannen maar mochten jullie in februari weer houden, Elcid dan ontvang ik ook graag een berichtje!

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:53

Odetje92 schreef:
miereneter schreef:
Voordeel van op laag niveau beginnen: je kunt alleen maar vooruit gaan :Y) .

Ik hoop dit jaar ook te beginnen, paard is afgelopen zomer/najaar ingereden, dus wij zitten wat alles betreft op niveau nul. Hoop dit voorjaar of zomer een clinic WE op stal te kunnen organiseren, en anders gaan we maar eens met de Paardentaxi op pad. Omgeving Amsterdam zit ik, Brabant helaas niet om de hoek.

Heel veel zin in!


Hier hetzelfde, jong paard,vorig jaar ingereden :j
Zit zelf ook in Noordholland, wellicht heb ik interesse mits de agenda het toelaat :D


Leuk, dan zit ik bij jullie in de buurt, vanuit hier ook interesse :j ook afhankelijk van de paardentaxi, wellicht kunnen we het dan zelfs delen