Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 101 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Heeft mijn paard wel plezier in het werk?

 
Profiel   

Gizeppie schreef
DuoPenotti schreef
Bij zulke paarden denk ik ook vaak. Op elk potje past een dekseltje.
De ene wil een vliegende volbloed de ander lekker met een lang teugeltje door het bos.
En als de match er niet is moet het paard dan perse veranderen?
Mij als ondertussen pure recreant lijkt hij mij geweldig.


Ik ben ook een recreatie ruiter en waardeer z’n nuchterheid enorm. Als elk antwoord nee is wanneer je iets van beweging vraagt wordt het echt wel vermoeiend, behalve in het bos.

Dat begrijp ik
Maar een ruiter die het liefste alleen maar buiten in het bos/ op de weg als hij verkeersmak is, heeft daar dus geen ergernis aan.
Zo bedoel ik het meer.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 08:42 



 
Profiel   

Karen Rohlfe heeft een mooi blog geschreven over het trainen van paarden met weinig energie :j
https://blog.dressagenaturally.net/thou ... rgy-horses
Citaat
My first thought for training low energy horses is to not call them lazy. Lazy implies there is something they 'should' be doing, and really all any horse should be doing is what ever they feel like doing. As soon as we come along and have an expectation, it becomes our responsibility to not only teach them what we would like them to do but also inspire them to do it.


Mijn paard is ook van het energiebesparende soort :D maar ze komt graag in beweging als eenmaal gemotiveerd is. Een groot deel van de 'luiheid' heb ik er zelf in getraind 8)7 Ik heb vanaf het begin op 'bombproof' geconcentreerd en te weinig op goed aanleren van voorwaarts. Op haar 10e ben ik feitelijk begonnen met het opnieuw beleren, nadat ik me realiseerde dat onze basis gewoon niet goed (genoeg) was. Sommige dingen die 'vanzelf' gingen, lukte na een paar jaar opeens niet meer. Mijn toenmalige instructeurs kwamen alleen met 'technische' oplossingen, terwijl mijn paard steeds minder dingen leuk begon te vinden. Ik ging vervolgens een beetje op Youtube zoeken en het kwartje viel bij mij na het zien van dit filmpje van Warwick Schiller:



Een paar tips die bij werkten:
- voorwaarts is prio 1
- neem de tijd om voorwaarts goed aan te leren, herhaal regelmatig
- gebruik escalerende hulpen (open bekken, superlichte kuitdruk, lichte kuitdruk, licht tikje zweep, iets harder tikje zweep etc)
- maak in je training gebruik van dingen die je paard leuk vindt
- beloon in het begin ALLE pogingen tot voorwaarts (beter een kort stukje BOEM! dan een langer stuk MEH) O:)
- beloon je paard met RUST, stil staan aan losse teugel, maar blijf hierbij mindful. Probeer die rust zelf ook te voelen. Bouw innerlijke energie op voordat je weer voorwaarts vraagt (Karen Rohlfe)
- geef het paard RUIMTE om voorwaarts te gaan (letterlijk geen druk op teugels)
- als een (andere) oefening mislukt omdat je voorwaarts 'stuk' is, concentreer je dan weer puur op voorwaarts (Warwick Schiller; fix one thing at the time)
- rij een 'lui' paard zoveel mogelijk met je been van het paard af (Carl Hester)
- (in het begin) beter te veel reactie dan te weinig! (Warwick Schiller)


Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 08:42 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Sommige zijn inderdaad gewoon zo.
Ik heb een tuigertje gehad die echt ontzettend braaf en dapper was. Je kon er echt overal mee heen en dat vond ze ook echt leuk. Maar iets van concentratiewerk of alles waarbij je mogenlijk moest gaan zweten kon haar gestolen worden. Die was echt van het type: alles wat vandaag niet lukt, komt morgen wel.
Die heb ik verkocht aan iemand zonder rijbak.

Mijn huidige paard heeft er ook een beetje wat van. Die kun je op zich wel motiveren, maar vanuit zichzelf komt het niet. Soms is het een nadeel, maar als ik dan weer zonder problemen langs 3 kettingzagen kan rijden ben ik er ook gewoon weer blij mee. Ik moet er geen wedstrijden mee willen gaan rijden of zo, dan raak ik alleen maar gefrustreerd.


Nee wedstrijden rijden doen we sowieso niet meer. Ik waardeer z’n nuchterheid en soms komt er wel een initatief, maar vooral het dressuur is het trekken en douwen. Ik probeer t zo interessant mogelijk te maken door allerlei materialen in te zetten.

Ik kan idd ook langs robotmaaiers rijden en met een vlag rijden of zonder Hoofdstel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 08:45 



 
Profiel   

Wranglerbutt schreef
Karen Rohlfe heeft een mooi blog geschreven over het trainen van paarden met weinig energie :j
https://blog.dressagenaturally.net/thou ... rgy-horses
Citaat
My first thought for training low energy horses is to not call them lazy. Lazy implies there is something they 'should' be doing, and really all any horse should be doing is what ever they feel like doing. As soon as we come along and have an expectation, it becomes our responsibility to not only teach them what we would like them to do but also inspire them to do it.


Mijn paard is ook van het energiebesparende soort :D maar ze komt graag in beweging als eenmaal gemotiveerd is. Een groot deel van de 'luiheid' heb ik er zelf in getraind 8)7 Ik heb vanaf het begin op 'bombproof' geconcentreerd en te weinig op goed aanleren van voorwaarts. Op haar 10e ben ik feitelijk begonnen met het opnieuw beleren, nadat ik me realiseerde dat onze basis gewoon niet goed (genoeg) was. Sommige dingen die 'vanzelf' gingen, lukte na een paar jaar opeens niet meer. Mijn toenmalige instructeurs kwamen alleen met 'technische' oplossingen, terwijl mijn paard steeds minder dingen leuk begon te vinden. Ik ging vervolgens een beetje op Youtube zoeken en het kwartje viel bij mij na het zien van dit filmpje van Warwick Schiller:

[ Video ]

Een paar tips die bij werkten:
- voorwaarts is prio 1
- neem de tijd om voorwaarts goed aan te leren, herhaal regelmatig
- gebruik escalerende hulpen (open bekken, superlichte kuitdruk, lichte kuitdruk, licht tikje zweep, iets harder tikje zweep etc)
- maak in je training gebruik van dingen die je paard leuk vindt
- beloon in het begin ALLE pogingen tot voorwaarts (beter een kort stukje BOEM! dan een langer stuk MEH) O:)
- beloon je paard met RUST, stil staan aan losse teugel, maar blijf hierbij mindful. Probeer die rust zelf ook te voelen. Bouw innerlijke energie op voordat je weer voorwaarts vraagt (Karen Rohlfe)
- geef het paard RUIMTE om voorwaarts te gaan (letterlijk geen druk op teugels)
- als een (andere) oefening mislukt omdat je voorwaarts 'stuk' is, concentreer je dan weer puur op voorwaarts (Warwick Schiller; fix one thing at the time)
- rij een 'lui' paard zoveel mogelijk met je been van het paard af (Carl Hester)
- (in het begin) beter te veel reactie dan te weinig! (Warwick Schiller)

[ Video ]


Bedankt voor alle tips! Ik ga de filmpjes bekijken en het goed doorlezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 08:47 



 
Profiel   

Mijn paard is ook altijd flegmatiek geweest, behalve bij de springlessen of in het bos. Ik denk ook achteraf gezien dat ik hem absoluut geen plezier gedaan heb met de rondjes in de bak, al dan niet erop. Uiteindelijk lijkt hij wat te mankeren, maar we kunnen niet vinden wat. Ik heb het verder niet laten onderzoeken en hij staat nu heerlijk decoratie te zijn met een vriendje.
Ik moet er wel bij zeggen dat de mijne lang niet altijd braaf was. Ik kon in de bak wapperen met vlaggen en door ballonnen heen lopen, maar soms zaten er overal tijgers en buiten kon hij erg vies bokken.

Als jij er geen plezier meer in hebt, dan is het denk ik niet de moeite waard om er mee te gaan vechten. Je hebt vast al je best gedaan, soms houdt het gewoon op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 08:52 



 
Profiel   

Ja en soms kun je met al deze tips gewoon een heel eind komen, en als je stopt en een rondje lange teugel geeft stort ie weer in en kun je weer opnieuw beginnen. Ik had er ooit echt precies zo een in training voor 6 jaar lang..kon zelf aan de puffers omdat ik kapot ging omdat ik zo hard moest werken haha. Paard had een goede basis gehad, gezond, alles op de goede manier geleerd vanaf het begin maar die was gewoon zo...trainen in het bos..dat ging het beste maar hij was eigenlijk gekocht om hogere dressuur mee te rijden. Overigens ook uit een Gelderse merrielijn..weet niet of dat relevant is.

Ik vond het een verschrikking, het was dat ik ervoor betaald kreeg maar anders was ik er allang mee gekapt want ik vond er ook echt geen lol aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 08:53 



 
Profiel   

Vroeger noemde men zo’n paard een “lauwman” …
Als je er veel voer (energie) in ging duwen, konden ze levensgevaarlijke uitspuitingen krijgen / situaties want dan had je in ene te delen met een paard , die ontzettend nuchter / dominant gewoonlijk al waren maar als ze dan echt niet meer wilden door de (te)veel aan energie dus voor onhandelbare situaties konden zorgen.
En daar ligt een groot gevaar bij dat soort paarden …

Ik heb er meerdere mee gemaakt en het zijn bijv erg stabiele paarden voor beginnende (manege) ruiters; doordat ze geen drive hebben, zullen ze niet snel rare bewegingen maken en doen alles in hun “pompididomdiedom” modus!
Zolang ruiter niets meer (voor hun doen “ te veel” dus) vraagt, is het hun wel goed (als ze maar niet moe worden). Voor het bos dus ook ideaal !

Onze laatste tuiger was er ook 1. Heerlijk paard om overal mee buiten te rijden maar bakwerk was bleeuh…
Clickeren = niet interessant / schriktraining = op zn sloffen ; nieuwsgierige spanningsboog = erug kort (niet de moeite)…

Of het tegenwoordig zo is dat je zulk soort paarden “kan veranderen” door alle nieuwe methodes?
Geen idee …
Wellicht deze paarden eren houden , in hun eigen waarden laten bij de juiste eigenaar?

Ts: wellicht is het iets om bij jezelf ten raden te gaan wat voor jouw belangrijker inmiddels is?
Ik geloof nl niet dat zo’n paard verandert in zin van; bakwerk leuk gaan vinden … kan het niet zijn dat jouw wensen zijn veranderd en daarom dit paard niet meer passend is?

Ook ben ik van mening dat er vast iemand anders met je paard heel blij weer kan worden als beginnende ruiter en / of buitenrijder..(wellicht ook de politie zelfs!)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 09:07 



 
Profiel   

Annetje schreef
Mijn paard is ook altijd flegmatiek geweest, behalve bij de springlessen of in het bos. Ik denk ook achteraf gezien dat ik hem absoluut geen plezier gedaan heb met de rondjes in de bak, al dan niet erop. Uiteindelijk lijkt hij wat te mankeren, maar we kunnen niet vinden wat. Ik heb het verder niet laten onderzoeken en hij staat nu heerlijk decoratie te zijn met een vriendje.
Ik moet er wel bij zeggen dat de mijne lang niet altijd braaf was. Ik kon in de bak wapperen met vlaggen en door ballonnen heen lopen, maar soms zaten er overal tijgers en buiten kon hij erg vies bokken.

Als jij er geen plezier meer in hebt, dan is het denk ik niet de moeite waard om er mee te gaan vechten. Je hebt vast al je best gedaan, soms houdt het gewoon op.


Chablis heeft soms z’n buien ook wel hoor. Vooral in de winter. Ziet hij ook wel eens spoken, kan ineens omdraaien bijvoorbeeld. Dat soort dingen vind ik niet erg. Ik vind het alleen wel erg als m’n paard geen plezier lijkt te hebben in wat ik aan bied. En ja misschien moet ik gaan kiezen voor een stal direct aan het bos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 09:11 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ja en soms kun je met al deze tips gewoon een heel eind komen, en als je stopt en een rondje lange teugel geeft stort ie weer in en kun je weer opnieuw beginnen. Ik had er ooit echt precies zo een in training voor 6 jaar lang..kon zelf aan de puffers omdat ik kapot ging omdat ik zo hard moest werken haha. Paard had een goede basis gehad, gezond, alles op de goede manier geleerd vanaf het begin maar die was gewoon zo...trainen in het bos..dat ging het beste maar hij was eigenlijk gekocht om hogere dressuur mee te rijden. Overigens ook uit een Gelderse merrielijn..weet niet of dat relevant is.

Ik vond het een verschrikking, het was dat ik ervoor betaald kreeg maar anders was ik er allang mee gekapt want ik vond er ook echt geen lol aan.


Ik heb idd een gelders, zoals je in m’n pf kan zien. De merrie lijn van hem heeft juist een go dat is apart. Ik denk dat dit paard ook al zo is vanaf het begin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 09:12 



 
Profiel   

Evelienepien schreef
Vroeger noemde men zo’n paard een “lauwman” …
Als je er veel voer (energie) in ging duwen, konden ze levensgevaarlijke uitspuitingen krijgen / situaties want dan had je in ene te delen met een paard , die ontzettend nuchter / dominant gewoonlijk al waren maar als ze dan echt niet meer wilden door de (te)veel aan energie dus voor onhandelbare situaties konden zorgen.
En daar ligt een groot gevaar bij dat soort paarden …

Ik heb er meerdere mee gemaakt en het zijn bijv erg stabiele paarden voor beginnende (manege) ruiters; doordat ze geen drive hebben, zullen ze niet snel rare bewegingen maken en doen alles in hun “pompididomdiedom” modus!
Zolang ruiter niets meer (voor hun doen “ te veel” dus) vraagt, is het hun wel goed (als ze maar niet moe worden). Voor het bos dus ook ideaal !

Onze laatste tuiger was er ook 1. Heerlijk paard om overal mee buiten te rijden maar bakwerk was bleeuh…
Clickeren = niet interessant / schriktraining = op zn sloffen ; nieuwsgierige spanningsboog = erug kort (niet de moeite)…

Of het tegenwoordig zo is dat je zulk soort paarden “kan veranderen” door alle nieuwe methodes?
Geen idee …
Wellicht deze paarden eren houden , in hun eigen waarden laten bij de juiste eigenaar?

Ts: wellicht is het iets om bij jezelf ten raden te gaan wat voor jouw belangrijker inmiddels is?
Ik geloof nl niet dat zo’n paard verandert in zin van; bakwerk leuk gaan vinden … kan het niet zijn dat jouw wensen zijn veranderd en daarom dit paard niet meer passend is?

Ook ben ik van mening dat er vast iemand anders met je paard heel blij weer kan worden als beginnende ruiter en / of buitenrijder..(wellicht ook de politie zelfs!)


Ik denk dat ik deels veranderd ben. Ik wil meer, heb minder geduld, omdat m’n leven anders is geworden (tijd). Paard vindt springen wel erg leuk en het bos ook en dingen met obstakels vindt hij ook erg interessant. Maar t dressuur is drama. Maar ook met springen moet je eraan blijven rijden hoor, krijg t niet cadeau, maar hij is dan wel een stuk enthousiaster. Beginnende ruiter geprobeerd, is geen optie, omdat hij dan te veel ruimte krijgt, hij is in de beginners manege les een keer met een 8 jarig meisje er vandoor gegaan (paard gaat er normaal NOOIT vandoor). Ik rijd ook graag buiten, doen we ook regelmatig, moet alleen eerst 8 km door landerijen en woonwijken voor ik in t bos ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 09:18 



 
Profiel   

Nou ja, je weet dus wel waar je paard wel plezier in heeft. Doe dat wat werkt, leuk is en kijk niet meer en doe niet meer wat ie niet leuk vindt... 8 Kilometer is best een eind rijden trouwens voor je in het bos bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 09:25 



 
Profiel   

Hier een kruising Gelderse die wat flegmatiek is. Mijn paard vindt echter rijden wel erg leuk (hij is nogal expressief). Heb je ook een x bloed getrokken? Die van mij heeft baat bij extra selenium als ik zwaarder train. Hij heeft voorheen een tekort gehad en was gewoon continue licht verzuurd, logisch dat ze dan niet willen lopen. Hij doet het ook beduidend beter op sportbrok dan op een basisbrokje.

Daarnaast is hij snel wat gevoelig op de maag wat zich weer uit in niet willen lopen.

Wat is verder het stalbeleid? Hier deed een ander stalbeleid ook veel goed (juist meer op stal of minder, groepsamenstelling, grote stal met veel prikkels of kleinschalig etc). En tot slot, maar dat doe je volgens mij al, uitdaging bieden. Mijn paard is hartstikke intelligent en hij kan er echt enthousiast van worden als ik iets nieuws van hem vraag wat hij lastig vindt. Het is helemaal niet voordehand liggend om moeilijkere dressuuroefeningen te gaan doen met een paard dat niet aan het been is maar dat is dus precies wel wat werkt bij die van mij. Mee naar ander terrein helpt ook. Een snelle zal het nooit worden maar zo is hij wel goed te rijden vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 09:32 



 
Profiel   

Misschien heb ik er overheen gelezen maar hoe vaak rijd je hem? Soms wil het helpen om ze meer vrije dagen te geven tussen het rijden. Dat ze beter herstellen van de training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 10:04 



 
Profiel   

Hoe is het voerbeleid? Is daar nog wat mee te doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 10:06 



 
Profiel   

Ik heb niet alle berichten gelezen, maar adhv je eerste bericht herken ik mijn paard hier 100% in, die is ook echt flegmatiek en nergens voor te inspireren (ook niet buitenrijden). Altijd traag, zal nooit uit zichzelf een stapje extra doen. Wel ontzettend lief en geen kwade haar erop.

Medisch en lichamelijk nooit problemen gehad, en ik heb haar sinds ze 3 is dus ik weet ook dat ze áltijd zo is geweest.

Een heleboel van het flegmatieke is rijtechnisch op te lossen. Ik heb sinds 2 jaar een nieuwe instructeur die dit probleem serieus met mij heeft opgelost. Het zal nooit een paard zijn die uit zichzelf zal gaan lopen, maar ze reageert nu wel goed op mijn been.


Ook ik heb me afgevraagd of mijn paard het misschien gewoon niet leuk vond om te werken. Maar afgelopen winter heeft ze een paar weken stil gestaan (wel elke dag buiten staan, gewandeld en geknuffeld) en die was op het eind zo chagrijnig dat andere paarden niet meer bij haar in de buurt konden komen. Zodra we weer gingen werken was het opgelost.

Als ik haar smiddags op stal zit ipv meteen op te gaan zadelen, staat ze me ook zo aan te kijken van: "Pardon? Gaan we niet nog wat doen? Je slaat me toch niet over?"

Dus inmiddels denk ik dat mijn paard het rijden niet 'niet leuk' vind. Ze is alleen niet zo vlot en gewoon heel snel afgeleid.
Met mijn nieuwe instructeur hebben we hier juist een uitdaging van gemaakt en kan ik er heel fijn aan werken, waardoor ik me niet gefrustreerd meer hoef te voelen.

Natuurlijk heb ik ook dagen (zeker omdat ik ook serieus wedstrijdsport rij) dat ik wel een voorwaartser paard zou willen, maar dat zit gewoon niet in de aard van mijn dier. Daar heb ik inmiddels vrede mee, en ik waardeer het ook enorm als andere paarden op hol slaan dat die van mij gewoon blijft staan, het is tenslotte best wel vermoeiend om te moeten schrikken. ;)

Ik denk dat je vooral bij jezelf moet nagaan of je er vrede mee kan hebben dat je paard waarschijnlijk nooit een hele vlotte fanatiekeling zal worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 10:37 



 
Profiel   

Ik heb ook een ruin die bij het rijden flegmatiek kan zijn. Heb nu een andere manier van rijden gevonden die mij beter ligt en hem duidelijker is. Hij heeft ook het concentratievermogen van een goudvis.
Maar, hij krijgt nu sinds kort ook een kleine portie sportbrok om te testen of dit helpt, en hier heeft hij toch al meer schwung van gekregen. Dus ik weet dat ik dit nog kan opdrijven, en hij dan nog meer energie zal hebben.
Misschien kan je een kleine wijziging in zijn voer proberen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 10:59 



 
Profiel   

Ts, het kan ook meer zijn. Te weinig energie of vitamine uit het voer, te weinig hooi. Ik had een paard die doodmoe uit het weiland kwam omdat hij werd opgejaagd(uiteraard wat aan gedaan). Paarden kunnen ook in hun schulp kruipen als ze teveel op stal staan.
Ik had een merrie die ook niet voorruit te branden was, ook niet in het bos, tot ik heel veel tempowisselingen ging maken, uit het niets een sprongetje, belonen met wat snoep hier en daar en er eens gas op zette. Dit hield haar (en mij) wakker en alert.
Hoe minder been hoe beter inderdaad, misschien een kleine tip daarvoor; Houdt je kuiten aangedrukt tot er inderdaad reactie komt. Met been geven laat je de druk al gelijk los zonder antwoord gekregen te hebben, hetzelfde met grondwerk, blijf consequent en duidelijk. Maar beloon ook als hij een poging doet(al is het maar zo klein).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 12:06 



 
Profiel   

josien_m_ schreef
Nou ja, je weet dus wel waar je paard wel plezier in heeft. Doe dat wat werkt, leuk is en kijk niet meer en doe niet meer wat ie niet leuk vindt... 8 Kilometer is best een eind rijden trouwens voor je in het bos bent.


Yes dat is zeker waar. Is een lang stuk en kan ik niet elke keer met hem rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 12:09 



 
Profiel   

Dennenboom schreef
Misschien heb ik er overheen gelezen maar hoe vaak rijd je hem? Soms wil het helpen om ze meer vrije dagen te geven tussen het rijden. Dat ze beter herstellen van de training.


Het wisselt. Ik rijd de ene week om de dag, de andere week wat meer rust en wat meer grondwerk. Gemiddeld rijd ik 3 keer in de week en dan nog 1 of 2 keer iets anders en soms ook helemaal niks. Beetje poetsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 12:14 



 
Profiel   

DreamGuide schreef
Ik heb niet alle berichten gelezen, maar adhv je eerste bericht herken ik mijn paard hier 100% in, die is ook echt flegmatiek en nergens voor te inspireren (ook niet buitenrijden). Altijd traag, zal nooit uit zichzelf een stapje extra doen. Wel ontzettend lief en geen kwade haar erop.

Medisch en lichamelijk nooit problemen gehad, en ik heb haar sinds ze 3 is dus ik weet ook dat ze áltijd zo is geweest.

Een heleboel van het flegmatieke is rijtechnisch op te lossen. Ik heb sinds 2 jaar een nieuwe instructeur die dit probleem serieus met mij heeft opgelost. Het zal nooit een paard zijn die uit zichzelf zal gaan lopen, maar ze reageert nu wel goed op mijn been.


Ook ik heb me afgevraagd of mijn paard het misschien gewoon niet leuk vond om te werken. Maar afgelopen winter heeft ze een paar weken stil gestaan (wel elke dag buiten staan, gewandeld en geknuffeld) en die was op het eind zo chagrijnig dat andere paarden niet meer bij haar in de buurt konden komen. Zodra we weer gingen werken was het opgelost.

Als ik haar smiddags op stal zit ipv meteen op te gaan zadelen, staat ze me ook zo aan te kijken van: "Pardon? Gaan we niet nog wat doen? Je slaat me toch niet over?"

Dus inmiddels denk ik dat mijn paard het rijden niet 'niet leuk' vind. Ze is alleen niet zo vlot en gewoon heel snel afgeleid.
Met mijn nieuwe instructeur hebben we hier juist een uitdaging van gemaakt en kan ik er heel fijn aan werken, waardoor ik me niet gefrustreerd meer hoef te voelen.

Natuurlijk heb ik ook dagen (zeker omdat ik ook serieus wedstrijdsport rij) dat ik wel een voorwaartser paard zou willen, maar dat zit gewoon niet in de aard van mijn dier. Daar heb ik inmiddels vrede mee, en ik waardeer het ook enorm als andere paarden op hol slaan dat die van mij gewoon blijft staan, het is tenslotte best wel vermoeiend om te moeten schrikken. ;)

Ik denk dat je vooral bij jezelf moet nagaan of je er vrede mee kan hebben dat je paard waarschijnlijk nooit een hele vlotte fanatiekeling zal worden.


Ik waardeer z’n nuchterheid enorm hoor. Hier hetzelfde, als anderen gaan rennen staat hij heerlijk te chillen. Ik weet dat hij nooit snel wordt en dat hoeft ook niet, maar op elke vraag nee is vermoeiend. En ja als ik hem op rust zet dan wordt hij ook niet blij van. Gaat hij bijten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 12:22 



 
Profiel   

Misschien een vreemde invalshoek maar zou hij misschien positief reageren op muziek tijdens het rijden in de bak? Beetje in de sfeer van tuigpaard evenementen zegmaar, opzwepende polka’s.
Of, hoe zou hij reageren op evenementen? Ook sloom? Of gaat hij dan ‘aan’ op de sfeer?

Het is zo aan je profiel te zien een imposant paard met veel uitstraling. Zonde dat je hem niet fijn dressuurmatig kan trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 12:36 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ja en soms kun je met al deze tips gewoon een heel eind komen, en als je stopt en een rondje lange teugel geeft stort ie weer in en kun je weer opnieuw beginnen. Ik had er ooit echt precies zo een in training voor 6 jaar lang..kon zelf aan de puffers omdat ik kapot ging omdat ik zo hard moest werken haha. Paard had een goede basis gehad, gezond, alles op de goede manier geleerd vanaf het begin maar die was gewoon zo...trainen in het bos..dat ging het beste maar hij was eigenlijk gekocht om hogere dressuur mee te rijden. Overigens ook uit een Gelderse merrielijn..weet niet of dat relevant is.

Ik vond het een verschrikking, het was dat ik ervoor betaald kreeg maar anders was ik er allang mee gekapt want ik vond er ook echt geen lol aan.


Eens. Ik kan er heel slecht tegen. Heb met een vlugge veel geduld maar met een trage niet.

Een lauwman? Nog nooit van gehoord. Hier werd het een trapkoe/trapbok genoemd. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 12:40 



 
Profiel   

Gizeppie schreef
Ik waardeer z’n nuchterheid enorm hoor. Hier hetzelfde, als anderen gaan rennen staat hij heerlijk te chillen. Ik weet dat hij nooit snel wordt en dat hoeft ook niet, maar op elke vraag nee is vermoeiend. En ja als ik hem op rust zet dan wordt hij ook niet blij van. Gaat hij bijten.



Ik denk dat je dan vooral bij je na moet gaan of je er zo nog plezier in hebt. Zo niet, misschien op zoek gaan naar een betere match qua paard. Ik geloof zelf dat je een paard zijn karakter nooit 100% kunt veranderen.

Overigens heeft ander voer/meer energie voeren bij die van mij nooit geholpen en ik heb echt veel geprobeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 12:44 



 
Profiel   

Marigold schreef
Misschien een vreemde invalshoek maar zou hij misschien positief reageren op muziek tijdens het rijden in de bak? Beetje in de sfeer van tuigpaard evenementen zegmaar, opzwepende polka’s.
Of, hoe zou hij reageren op evenementen? Ook sloom? Of gaat hij dan ‘aan’ op de sfeer?

Het is zo aan je profiel te zien een imposant paard met veel uitstraling. Zonde dat je hem niet fijn dressuurmatig kan trainen.


Het is een imposant paard. Als hij maar gaat. Maar je krijgt het niet cadeau. Dressuur matig is heel moeilijk en hard werken en hij vindt t echt niet leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 12:50 



 
Profiel   

Aan het voer beleid kan t niet liggen. Paarden hebben onbeperkt ruwvoer en staan nu overdag op het gras. Hooi is van goede kwaliteit. Hij krijgt naast een basis brok, vitalbix en fibra en een supplement voor z’n artrose. Hij glimt als een zonnetje, daar ligt het echt niet aan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-22 13:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 101 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen