Heeft mijn paard wel plezier in het werk?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Heeft mijn paard wel plezier in het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 14:59

Dat zeg je wel, maar het zijn allemaal basis dingen en geen extra energie dingen qua voer. Dan krijgt hij genoeg binnen, maar misschien heeft hij juist behoefte aan wat extra.

Er zijn ook gewoon een hoop paarden die niet genoeg hebben aan een basisbrok en vitaminebrok tijdens werk.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 15:50

SusanneF:een lauwman idd!
Dus niet koel- warm worden van iets / ongeinteresseerd / onverschillig / lachoniek / onverschillig etc

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 16:58

MyWishMax schreef:
Dat zeg je wel, maar het zijn allemaal basis dingen en geen extra energie dingen qua voer. Dan krijgt hij genoeg binnen, maar misschien heeft hij juist behoefte aan wat extra.

Er zijn ook gewoon een hoop paarden die niet genoeg hebben aan een basisbrok en vitaminebrok tijdens werk.

TS, ik stelde deze vraag op in m'n eerste post op pag 1 en nu, 1,5 pagina verder, komt er eens een antwoord.....

Precies wat MWM beschrijft was en is ook mijn punt.

Hij is door de molen geweest, zeg je, maar wat kwam er dan uit zijn bloedbeeld? PSSM getest? Dat kan ook "verrassende" uitkomsten geven.
Heb je eens geprobeerd wat ie doet op een halve kg sportbrok erbij?

Het is een feit dat nogal wat paarden te hard gevoerd worden en allerlei "toestanden" veroorzaken, maar het is zeker OOK zo dat er paarden zijn die te weinig te eten krijgen voor de energie die het lijf nodig heeft om simpelweg te kunnen functioneren!

Heb jij al je voer getest op voedingswaardes? Zo nee, waar baseer je dan op dat ie voldoende te eten krijgt??

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Heeft mijn paard wel plezier in het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 17:18

Wat Wranglerbutt zegt, komt mij ook bekend voor. Ik heb hier ook een paard, dat ontzettend zacht is, ontzettend in paniek kan raken en niet te bewegen was met rijden. Ben weer begonnen met klassieke dressuur les, ben goed gaan kijken: kom ik tegemoet aan de behoeften van mijn paard? Niet alleen in het praktische: huisvesting, voer, vrije beweging, sociaal contact, maar ook in het emotionele/ psychische vlak: kijk ik goed? Voel ik wat hij bedoelt, versta ik hem? Snapt hij mij? Klinkt misschien wat zweverig voor sommigen, maar een paard is ook maar een dier….. Hij is nu veel meer op mij gefocust als ik met hem bezig ben en met rijden gaan we opeens wél vooruit door lichte kuitdruk, i.p.v. stilstaan of er tegenin gaan.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 18:22

Jetta schreef:
Wat Wranglerbutt zegt, komt mij ook bekend voor. Ik heb hier ook een paard, dat ontzettend zacht is, ontzettend in paniek kan raken en niet te bewegen was met rijden. Ben weer begonnen met klassieke dressuur les, ben goed gaan kijken: kom ik tegemoet aan de behoeften van mijn paard? Niet alleen in het praktische: huisvesting, voer, vrije beweging, sociaal contact, maar ook in het emotionele/ psychische vlak: kijk ik goed? Voel ik wat hij bedoelt, versta ik hem? Snapt hij mij? Klinkt misschien wat zweverig voor sommigen, maar een paard is ook maar een dier….. Hij is nu veel meer op mij gefocust als ik met hem bezig ben en met rijden gaan we opeens wél vooruit door lichte kuitdruk, i.p.v. stilstaan of er tegenin gaan.


Mooi dat jij daarin een weg gevonden hebt en daarin bewust bent.

Het verschil is wel dat mijn geen angst of paniek heeft op dat moment.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 18:24

ikke schreef:
MyWishMax schreef:
Dat zeg je wel, maar het zijn allemaal basis dingen en geen extra energie dingen qua voer. Dan krijgt hij genoeg binnen, maar misschien heeft hij juist behoefte aan wat extra.

Er zijn ook gewoon een hoop paarden die niet genoeg hebben aan een basisbrok en vitaminebrok tijdens werk.

TS, ik stelde deze vraag op in m'n eerste post op pag 1 en nu, 1,5 pagina verder, komt er eens een antwoord.....

Precies wat MWM beschrijft was en is ook mijn punt.

Hij is door de molen geweest, zeg je, maar wat kwam er dan uit zijn bloedbeeld? PSSM getest? Dat kan ook "verrassende" uitkomsten geven.
Heb je eens geprobeerd wat ie doet op een halve kg sportbrok erbij?

Het is een feit dat nogal wat paarden te hard gevoerd worden en allerlei "toestanden" veroorzaken, maar het is zeker OOK zo dat er paarden zijn die te weinig te eten krijgen voor de energie die het lijf nodig heeft om simpelweg te kunnen functioneren!

Heb jij al je voer getest op voedingswaardes? Zo nee, waar baseer je dan op dat ie voldoende te eten krijgt??


Paard is een eczemer. Ik kan helaas er geen halve kg sport brok erbij in gooien, dan gaat hij stuk van de jeuk.

Ik heb geen pssm test gedaan, omdat hij geen symptomen hiervan vertoond en dit ook niet in z’n bloedlijn voorkomt. Daarnaast zie ik een keer in de drie maanden de dierenarts voor de chiropraktische behandelingen bij de kliniek. We nemen dan ook z’n voer door. Zij geven aan dat dit voldoende zou moeten zijn.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 18:28

Gizeppie schreef:
Paard is een eczemer. Ik kan helaas er geen halve kg sport brok erbij in gooien, dan gaat hij stuk van de jeuk.

Ik heb geen pssm test gedaan, omdat hij geen symptomen hiervan vertoond en dit ook niet in z’n bloedlijn voorkomt. Daarnaast zie ik een keer in de drie maanden de dierenarts voor de chiropraktische behandelingen bij de kliniek. We nemen dan ook z’n voer door. Zij geven aan dat dit voldoende zou moeten zijn.

Daar heb je niks aan!
Het moet voldoende zijn en blijkbaar heb jij dus niet verder uitgezocht, bijvoorbeeld middels een bloedonderzoek, of dat ook daadwerkelijk zo is.

Mijn tip: ga eens wat meer feiten verzamelen. Dan weet je waarop je eventueel moet sturen.

Dat paarden van te veel suikers/koolhydraten kunnen gaan schuren, is geen onbekend fenomeen maar van te weinig suiker/koolhydraten houden ze geen energie over.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Heeft mijn paard wel plezier in het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 20:28

Of je moet de energie door bijvoorbeeld vet kunnen aanbieden.

Hij wordt ingespoten zeg je. Daadwerkelijk IN het si gewricht?( beide? Of aan 1 kant?).
Of een inspuiting in de weke delen?
Heeft hij verder wel goede spiertonus en kan hij goed en los bewegen?

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 20:56

Het kan ook gewoon zo zijn dat je paard idd niet veel plezier uit bepaald werk haalt.

Als ik met de mijne onder het zadel in de piste aan de slag ga, struikelt ze over haar eigen voeten van verveling. Ze wilt dan vaak vooral stil staan, en is dan heel moeilijk in beweging te krijgen. Achteruit is ook een richting dan :')

Maar als ze een buitenrit mag maken, ho maar! Dan is ze geen 20 jaar meer, maar 5!
Maar wel zo braaf als een 20jarige hoor haha, 100% bomproof, en nog nooit aan de kletter gegaan, maar je ziét het verschil in vrolijkheid echt. Oortjes naar voren, een zéér vlotte stap, en alles wil ze gezien hebben. Wel op een veilige manier hoor, ik ben een angsthaas te paard dus moest ik haar niet 110% vertrouwen zouden we niet eens van het erf gaan - maar die buitenritjes zijn echt haar ding, ze is op een aangename manier lekker alert en je merk heel duidelijk dat ze plezier heeft.

Ik heb ook de obstakels en hindernissen geprobeerd - nope. Ze is er niet van onder de indruk en ervaart het niet als "afwisseling", het is voor haar gewoon een voorwerp dat in de piste ligt en ze reageert er niet op.
Clickertraining vind ze heerlijk, want Daisy <3 voedsel. Ze gebruikt haar hersenen heel graag als de clicker bovenkomt, en laat graag zien wat ze allemaal kan.

Maar.. Ik in het zadel, en wij dan de piste in = verveeld paard.
Dus negeren wij de piste, en als ik al rij, is het buiten :) Het moet leuk zijn voor ons beide vind ik. En - het past ook bij wie ik ben - ik heb totaal geen ambities als het op rijden aankomt, ik vond dat verplichte 5x per week trainen ook vrij snel vrij saai. Ik ben een bosruiter, dus we zijn erg gelukkig met elkaar op die manier haha.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Heeft mijn paard wel plezier in het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 21:06

Of.. Nare insteek van mij... Heeft ze toch meer last van de si dan verwacht.
Buiten lopen ze sneller door pijntjes dan in de bak.
Je zou omdat uit te sluiten 2 weken op pijnstillers kunnen zetten.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 21:39

Muze schreef:
Of je moet de energie door bijvoorbeeld vet kunnen aanbieden.

Hij wordt ingespoten zeg je. Daadwerkelijk IN het si gewricht?( beide? Of aan 1 kant?).
Of een inspuiting in de weke delen?
Heeft hij verder wel goede spiertonus en kan hij goed en los bewegen?


Chablis is ingespoten aan beiden kanten. Hij kan goed bewegen. Ruime bewegingen, soepel ook, nooit onzuiver geweest.

Charmaine
Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Heeft mijn paard wel plezier in het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:16

Als het niks lichamelijks is, zou het dan mss een goed paard voor bijv de jacht kunnen zijn? Daar is ook best wat vraag naar nl. Lekker bos in, lange stukken recht toe recht aan. Af en toe wat sprongen...Mss vindt ie dat wel helemaal geweldig?

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:17

Ik lees dat je al veel geprobeerd hebt TS!
Ik las ook dat je paard buitenrijden wel leuk vind. Wat zou er gebeuren denk je als je alleen maar gaat buitenrijden? Ik weet niet of dit praktisch gezien mogelijk is hoor, maar het lijkt mij dat hij misschien door het bak-werk wat gevoelloos wordt voor je hulpen? Omdat hij daar toch geen zin in heeft? Wellicht wordt hij heel anders als je het “niet leuke werk” een tijd gewoon helemaal achterwege laat en alleen buiten gaat rijden?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 22:52

Charmaine schreef:
Als het niks lichamelijks is, zou het dan mss een goed paard voor bijv de jacht kunnen zijn? Daar is ook best wat vraag naar nl. Lekker bos in, lange stukken recht toe recht aan. Af en toe wat sprongen...Mss vindt ie dat wel helemaal geweldig?


Jachten zijn voor mijn tijd wel met hem geprobeerd, hierin was hij wisselend, maar wie weet dat hij dit nu wel leuk vindt. Echter is het niet de bedoeling om hem te verkopen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 22:53

Gitana schreef:
Ik lees dat je al veel geprobeerd hebt TS!
Ik las ook dat je paard buitenrijden wel leuk vind. Wat zou er gebeuren denk je als je alleen maar gaat buitenrijden? Ik weet niet of dit praktisch gezien mogelijk is hoor, maar het lijkt mij dat hij misschien door het bak-werk wat gevoelloos wordt voor je hulpen? Omdat hij daar toch geen zin in heeft? Wellicht wordt hij heel anders als je het “niet leuke werk” een tijd gewoon helemaal achterwege laat en alleen buiten gaat rijden?


Het zou zeker kunnen, is idd wel een idee, maar ik ben in deze omgeving wel afhankelijk van een maatje. Ik moet een aardig eind voor ik in het bos ben (8 km). Dat durf ik niet alleen langs de grote weg. Wellicht als ik naar een stal met direct het bos zou verhuizen zou dit zeker kunnen en een optie zijn.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 23:32

Als ik met mijn paard niet makkelijk het bos in zou kunnen zou ik er ook niet gezelliger van worden.
1x per week een half uurtje bakwerk zit er wel in en wellicht nog een keer aan de longe of lange teugel, maar verder gaan we echt alleen maar naar het bos.
Buiten is ze gewoon altijd gezellig en nieuwsgierig. In de bak doet ze wel braaf mee maar duidelijk echt alleen maar om mij te plezieren. Op vreemd terrein vind ze dan wel weer leuk. Op vreemd terrein buitenrijden vind ze helemaal geweldig, dan is ze na 3 uur nog steeds top fit. Ze loopt ook altijd zo de trailer op.
Ze was als veulen al alleen maar geboeid door nieuwe dingen en afwisseling trouwens.
Meer voer kan ik niet geven, dan wordt ze moddervet, geconcentreerde eiwitten lijken wel een beetje wat te doen. Maar puntje bij het paaltje is het gewooon de aard van het beestje.

Aangezien jouw paard al op jonge leeftijd naar jou gegaan is vanwege de flegmatieke aard, zou ik er ook niet perse te veel (medisch) achter denken eigenlijk.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Heeft mijn paard wel plezier in het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 06:56

Ik heb ook zo’n paard gehad .. niet enthousiast te krijgen ( ook niet met goed en veel voer ) die staat nu lekker een siësta te houden onder de Spaanse zon :o

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 07:43

Ik lees dat hij niet te motiveren is maar hij is wel gek op wortels en poetsen, daar kan je hem toch prima mee belonen dan? Wortels in kleinere stukjes gesneden zijn prima voedselbeloningen. Je kan hem ook trainen op buitenrit,... Als je je geduld aan het verliezen bent zou ik er vooral even pauze in nemen, het is jouw taak om je paard genoeg te inspireren om bijna te staan springen om met je samen te werken. Er zijn gerust paarden die moeilijk te motiveren zijn,... Maar dat hij denkt dat het hem meer oplevert om een hoop druk continue te verwerken en je in feite te negeren dan gewoon even een paar seconden lekker zijn best te doen is toch een educatie dingetje. Elk paard is te motiveren een paar seconden zijn best te doen. Voor elk paard is er een sleuteltje om ze intrinsiek te motiveren, daar kan je dan mee verder. Misschien vindt hij targetten wel helemaal prachtig en kan je dat vertalen naar onder het zadel, misschien gaat hij met een spaanse pas zich wel reuze groot maken en voelt hij zich zo stoer dat hij "vergeet" hoe moeilijk bewegen wel niet is. Dit is een state of mind waar je aan kan werken net zoals je dat bij hete paarden kunt.

Dit staat allemaal los van voer natuurlijk en het medische.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Heeft mijn paard wel plezier in het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 09:54

Het is belangrijk dat paard wel beweging krijgt om medische redenen. Wel medische beperking rekening mee houden. Wel of niet plezier in het werk buiten beschouwing laten. Het deel dressuur rijden zorg ervoor dat je niet die irritante fout maakt bij elke pas het spoortje. Gewoon onmeunig de zweep erover, springzweep in 1 hand en over de kont zo hard je kunt. Succes gegarandeerd.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Heeft mijn paard wel plezier in het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 09:56

Oh god, het is weer vakantie en de trolls zijn weer verveeld..

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 09:57

Nico12 schreef:
Het is belangrijk dat paard wel beweging krijgt om medische redenen. Wel medische beperking rekening mee houden. Wel of niet plezier in het werk buiten beschouwing laten. Het deel dressuur rijden zorg ervoor dat je niet die irritante fout maakt bij elke pas het spoortje. Gewoon onmeunig de zweep erover, springzweep in 1 hand en over de kont zo hard je kunt. Succes gegarandeerd.

:roll: Dat is het enige dat ik hierop te zeggen heb.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:21

Gizeppie schreef:
Gitana schreef:
Ik lees dat je al veel geprobeerd hebt TS!
Ik las ook dat je paard buitenrijden wel leuk vind. Wat zou er gebeuren denk je als je alleen maar gaat buitenrijden? Ik weet niet of dit praktisch gezien mogelijk is hoor, maar het lijkt mij dat hij misschien door het bak-werk wat gevoelloos wordt voor je hulpen? Omdat hij daar toch geen zin in heeft? Wellicht wordt hij heel anders als je het “niet leuke werk” een tijd gewoon helemaal achterwege laat en alleen buiten gaat rijden?


Het zou zeker kunnen, is idd wel een idee, maar ik ben in deze omgeving wel afhankelijk van een maatje. Ik moet een aardig eind voor ik in het bos ben (8 km). Dat durf ik niet alleen langs de grote weg. Wellicht als ik naar een stal met direct het bos zou verhuizen zou dit zeker kunnen en een optie zijn.


Als verhuizen een optie is zou ik gewoon eens wat stallen bezoeken die wat dichterbij het bos staan.
Wie weet kom je daar ook nog iemand tegen die graag buiten rijd en kunnen jullie samen.

Van 8km rijden voor ik in het bos ben word ik ook niet blij. -O-

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:36

Hercule was exact het zelfde en had nooit iets. Een zeer gezond paard. Hij liet heel goed zien wat hij wel en niet leuk vond en inderdaad toen we op een stal stonden in de tijd dat hij echt veel moest werken, ging ook het voer omhoog en werd goed uitgekiend door Kees v E.
Ik vond Hercule niet lui. Hij vond alleen niet alles leuk. Hij was enorm voorwaarts voor de wagen vol geladen met kinderen (iets voor jullie om ook te gaan mennen?), idem als mijn instructeur hem reed op marathon wedstrijd met zijn wedstrijd wagen en veelal klasseerde hij hoog, show met muziek vond hij fantastisch en ging hij gemakkelijk en hoe meer volk naar hem keek hoe geweldig hij het vond.
Ooit vlak voor IJsbrand Chardon een show moeten rijden met de groep de Rai was afgeladen vol. Hercule was een (sullige) ruin, maar later kwam de een na de andere vragen of hij ter dekking stond :j en mijn instructeur kwam hem eens duidelijk maken dat hij ook in de dressuur lessen eens zo moest gaan. Die wist niet wat hij zag nl op dat moment.

Wat hem hiel, was zoveel mogelijk uit de stal. Dan kon niet altijd als het zo nat was, maar Hercule stond op een sportstal en vond het heerlijk om in de molen de jonge paarden te begeleiden. Stap, draf en galop en tjonge wat zag hij er strak en droog uit. Hij blonk en straalde en was toen ook wat gemakkelijker te rijden in de bak. MAAR je moest er altijd aan werken als hij het niet leuk vond. EN dressuur vond hij niet leuk.
Dat hielp toen we dressuur buiten gingen doen en er af en toe bij namen, want Hercule wist heel goed hoe hij goed moest gaan. Hij vond leuk als ik de lat dan heel hoog legde, bv lekker stappen en opeens een galopje vanuit de stap en dan weer doodleuk doorstappen. Daar werd hij erg kittig van en soms te kittig (lees bokken van joligheid iets dat hij bv ook altijd op de wei deed als Polie en hij gingen galopperen).

Ik denk dat je het moet accepteren. Wij hebben op een gegeven ogenblik Polie voor hem gekocht, daar hij met een merrie samen zijn op stal zo vreselijk leuk vond en haar zo mistte toen die weg ging. Dus toen hij uit Frankrijk terug kwam, waar hij een tijdje in de groep stond hebben we zijn vrouw meegenomen. Tja wat een hete hittepetit. Zeer moeilijk om mee om te gaan, maar ook, wat een gaaf paardje dat denkend te rijden viel op minimale hulpen.
Toen werd Hercule wat voorwaartser, daar hij achter de kling van Polie kon met mijn man er op buiten. Dat vond hij heerlijk en toen was hij echt snel en soms voor mijn man zelfs iets te voorwaarts. Het hittepetitterige van Polie is geweldig maar het koele betrouwbare van Hercule ook.

Met welk paard kun je nu in Zeeland letterlijk overal naar toe mennen met de wagen volgeladen met kinderen, die zelfs zo betrouwbaar is dat een auto die zowat bij de inhaal actie zijn neus eraf reed, even flink inhield om een ongeluk te vermijden om vervolgens gelijk weer net zo kwiek voorwaarts in draf te gaan. Mijn hart sloeg over van schrik, maar hij niet en de geschrokken politie die het geheel zag gebeuren was er zo mee klaar en gaf die bestuurder een flinke prent (blijf dat leuk vinden en leedvermaak hebben).

Dus geniet van je vriend. Ze zijn ook geweldig ook al zijn ze ook lastig met rijden. Hercule wordt hier al paar jaar elke dag gemist want was een geweldige vriend.

Bv bij mijn man ging hij altijd sjokkend het erf af en kwam weer sjokkend terug. Mijn man vond het wel goed zo. Die enkele keer dat ik Hercule nog reed (want ik had Polie), vond hij dat zo geweldig dat hij piafferend en dolgelukkig diep hummend van tevredenheid het erf af danste. Dan had ik zo'n geweldige rit. Maar als ik hem dan snel weer nam, een of twee dagen later, moest ik er ook weer aan werken. Dus het heeft heel vaal te maken wel of geen zin hebben in.
In Frankrijk waar hij het voorwaartse was, kreeg hij alleen nog maar arm hooi met vitamine mineraal brokjes, dus echt zo sober. Hij werd er echt niet langzamer van integendeel zelfs.

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:39

Nico12 schreef:
Het is belangrijk dat paard wel beweging krijgt om medische redenen. Wel medische beperking rekening mee houden. Wel of niet plezier in het werk buiten beschouwing laten. Het deel dressuur rijden zorg ervoor dat je niet die irritante fout maakt bij elke pas het spoortje. Gewoon onmeunig de zweep erover, springzweep in 1 hand en over de kont zo hard je kunt. Succes gegarandeerd.


Als je zo redeneert, zou ik verkopen, waarom zou je op die manier willen rijden zeg.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:44

Dit kunnen zoveel verschillende dingen zijn, uiteraard een stukje karakter, maar meestal toch ook zeker de manier van training en/of pijn.

Omdat je aangeeft dat hij zo hard gewerkt heeft als jong paard: Warwick Shiller is echt een aanrader. Die heeft enorm veel filmmateriaal over “shutdown horses”. Hij heeft zelf ook een succesvol wedstrijd paard dat volledig shutdown was. Heel interessant sowieso. Dat is in ieder geval iets waar je zelf mee aan de slag kan. Eventuele pijn is een stuk lastiger te vinden.

ikke schreef:
Gizeppie schreef:
Paard is een eczemer. Ik kan helaas er geen halve kg sport brok erbij in gooien, dan gaat hij stuk van de jeuk.

Ik heb geen pssm test gedaan, omdat hij geen symptomen hiervan vertoond en dit ook niet in z’n bloedlijn voorkomt. Daarnaast zie ik een keer in de drie maanden de dierenarts voor de chiropraktische behandelingen bij de kliniek. We nemen dan ook z’n voer door. Zij geven aan dat dit voldoende zou moeten zijn.

Daar heb je niks aan!
Het moet voldoende zijn en blijkbaar heb jij dus niet verder uitgezocht, bijvoorbeeld middels een bloedonderzoek, of dat ook daadwerkelijk zo is.

Mijn tip: ga eens wat meer feiten verzamelen. Dan weet je waarop je eventueel moet sturen.

Dat paarden van te veel suikers/koolhydraten kunnen gaan schuren, is geen onbekend fenomeen maar van te weinig suiker/koolhydraten houden ze geen energie over.


In een bloedonderzoek kan je daarvan helemaal niks zien, dus dat is weggegooid geld. Daarnaast hebben paarden eigenlijk vrijwel geen suiker/koolhydraten nodig, daar halen ze hun energie helemaal niet uit.
Dat halfje sportbrok stelt niks voor als je het afzet tegen de 12-15 kg ruwvoer die een paard krijgt.