Heeft mijn paard wel plezier in het werk?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:49

is hij buiten wel voorwaarts?? In eerste instantie dacht ik, mss heeft hij wel een bloedarmoede of een vitamine tekort en dat zou je kunnen controleren door een bloedtest.. Maar als hij buiten niet flegmatiek is en enthousiast dan denk ik dat je paard heel duidelijk met je communiceert en aangeeft niet blij te worden van bakwerk, waarbij hij springen nog wel leuk vind maar de rest niet. Ik zou in dat geval goed gaan nadenken wat je daarmee gaat doen. wil je echt richten op dressuur maar heb je geen wedstrijdambities kan je ook buiten in het bos dressuur oefeningen doen.. daar kan je ook wijken, volte, schouder binnen of buitenwaarts vragen. Als je echt dressuur in de bak wilt rijden en wedstrijdambities hebt moet je je mss afvragen dat je dat met een ander paard gaat doen al dan niet gekocht of als bijrijder. Je kan overwegen een andere stal te gaan zoeken dichter bij t bos of je paard in de trailer te zetten en pas bij t bos gaan beginnen als je een trailer en een makkelijk te laden paard hebt
Als je echt geen buitenrijder ben en meer dressuur wilt en een pittiger paard dan kan je mss toch overwegen om een andere ruiter voor hem te gaan zoeken. Er zullen er genoeg zijn die voor jouw paard zullen tekenen. Ik zelf ben geen bakruiter en heb mijn pony juist uitgezocht op braaf rustig kalm en buitenrijden.

Buiten lekker laten eten kan ook met bit maar als het je niet voegt en hij toch zo braaf is kan je ook bitloos overwegen Wij laten onze pony buiten ook lekker knabbelen.

Ik wens je succes met je keuze. Ik denk niet dat je je paard gaat veranderen, hij geeft ( als hij medisch echt niets mankeert) keurig aan waar zijn interesse ligt en vind t andere niet interessant tenzij er voer tegenover staat

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:51

Als jouw paard last heeft van z’n si gewrichten dan kan werken de bak gewoon te zwaar zijn.

Inspuiten werkt meestal maar zo’n 3 maanden. In die tijd moet je eigenlijk zorgen dat je achter een goed spier korset aanlegt en behoudt om de SI gewrichten te ontlasten. Doe je dat niet krijg je een terugval.
Ik weet niet hoe je in de bak rijdt maar..
Veel lang en laag/diep rijden, stappen en galop op zo recht mogelijke stukken helpen bij de opbouw.
Te Korte wendingen en de zgn wedstrijdhouding zijn voor deze paarden gewoon zwaar zeker wanneer het spierkorset ontbreekt.
Mss heb je hier iets aan..

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Heeft mijn paard wel plezier in het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:57

Je hebt er veel aan gedaan, ook het medische stuk meegenomen. Dat drie maanden verhaal over inspuiten ken je waarschijnlijk ook. Luister naar je paard, tegemoet komen aan de behoeften van het paard wordt door hem gewaardeerd.
Lekker buiten gaan rijden, lange lijnen? Kan je ook buiten doen, hartstikke leuk. Misschien kan je over een tijdje weer eens wat werk in de bak proberen, misschien accepteert hij dat dan, misschien is het met zijn lichaam niet meer mogelijk. Hoe dan ook, succes gewenst!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:24

Nico12 schreef:
Het is belangrijk dat paard wel beweging krijgt om medische redenen. Wel medische beperking rekening mee houden. Wel of niet plezier in het werk buiten beschouwing laten. Het deel dressuur rijden zorg ervoor dat je niet die irritante fout maakt bij elke pas het spoortje. Gewoon onmeunig de zweep erover, springzweep in 1 hand en over de kont zo hard je kunt. Succes gegarandeerd.


Je zou denken dat zoiets een grap is... maar helaas bestaan er nog best veel van dit soort rukkers.

Koop toch in godesnaam een brommer, idioot. Ik heb medelijden met het paard je rijdt....

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:10

Als verhuizen naar een plek waar je makkelijker buiten kunt rijden een optie is, lijkt dat mij een mooie stap. Dan kun je makkelijker iets doen wat jullie beiden leuk vinden en krijg je weer energie van je paard. Nu lijk je in een vicieuze cirkel te zitten waardoor je steeds verder naar beneden zakt.

Heb je weleens geprobeerd om te werken aan de hand? Misschien dat je dan wel weer de hulpen er wat scherper kunt krijgen. En als het nieuw is voor jullie, is dat helemaal een mooie nieuwe impuls.


Voor mij werkt lessen, en vooral het huiswerk, goed om te motiveren voir het rijden in de bak. Doordat mijn eigen motivatie dan al fanatieker is wordt mijn paard dat ook.



Sizzle schreef:
Als ik met mijn paard niet makkelijk het bos in zou kunnen zou ik er ook niet gezelliger van worden.
1x per week een half uurtje bakwerk zit er wel in en wellicht nog een keer aan de longe of lange teugel, maar verder gaan we echt alleen maar naar het bos.
Buiten is ze gewoon altijd gezellig en nieuwsgierig. In de bak doet ze wel braaf mee maar duidelijk echt alleen maar om mij te plezieren. Op vreemd terrein vind ze dan wel weer leuk. Op vreemd terrein buitenrijden vind ze helemaal geweldig, dan is ze na 3 uur nog steeds top fit. Ze loopt ook altijd zo de trailer op.
Ze was als veulen al alleen maar geboeid door nieuwe dingen en afwisseling trouwens.
Meer voer kan ik niet geven, dan wordt ze moddervet, geconcentreerde eiwitten lijken wel een beetje wat te doen. Maar puntje bij het paaltje is het gewooon de aard van het beestje.

Aangezien jouw paard al op jonge leeftijd naar jou gegaan is vanwege de flegmatieke aard, zou ik er ook niet perse te veel (medisch) achter denken eigenlijk.


Klinkt alsof we eenzelfde soort paard hebben, Sizzle :D

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Heeft mijn paard wel plezier in het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:13

Ja, dat idee had ik al een beetje :D
Jammer dat we niet samen een ritje kunnen maken.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:24

Sizzle schreef:
Ja, dat idee had ik al een beetje :D
Jammer dat we niet samen een ritje kunnen maken.


Misschien halverwege een keer afspreken :D

Zoals ieder karakter heeft het sterke en zwakke punten.

Wat ik het grootste nadeel vind is dat ze als het teveel wordt of bang is ze een binnenvetter is. Vervolgens komt er vroeger of later een explosie. Ze reageert dan dus totaal niet meer maar dat is niet lui of onwil maar ze sluit zich af waardoor je niet doorkomt. Doorpakken lost dan niets op en stompt ze alleen af, dus moet je creatief zijn
Kan best zijn dat het paard van ts dit zichzelf ook heeft aangeleerd in zijn jonge leven.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:45

DuoPenotti schreef:
Of.. Nare insteek van mij... Heeft ze toch meer last van de si dan verwacht.
Buiten lopen ze sneller door pijntjes dan in de bak.
Je zou omdat uit te sluiten 2 weken op pijnstillers kunnen zetten.


Hier zou ik mee beginnen.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:48

kamsel schreef:
DuoPenotti schreef:
Of.. Nare insteek van mij... Heeft ze toch meer last van de si dan verwacht.
Buiten lopen ze sneller door pijntjes dan in de bak.
Je zou omdat uit te sluiten 2 weken op pijnstillers kunnen zetten.


Hier zou ik mee beginnen.


Is ook een beetje mijn gedachten. Al hoeft 2 weken pijnstilling ook geen wonderen te geven. Been there, done that. Mijn paard heeft in bak altijd wel moeite gehad met 'aan' te gaan, opstart en aan been te krijgen. Zeker de laatste jaren. Eenmaal erdoor liep ze als een zonnetje en veel voorwaartse maar dat koste enorm veel moeite. Buiten was er absoluut geen probleem, dan moest ik juist terug rijden.

Laatste tijd ging het wat moeizamer 3n lichtje echt uit zodra we de bak in gingen. En buiten altijd blij en voorwaarts gebleven. Ook op pijnstillers gehad, maar dat gaf niet veel verschil.

Mijne blijkt artrose in lateraal gewrichten (ben ff naam kwijt, maar nagenoeg in gebied van si gewricht) en dat verklaard alles. Ook ingespoten, geen verbetering in gedrag gegeven, dus ik heb haar met pensioen gezet. Buiten is ze nog altijd heel blij en voorwaarts, maar in bak bleef het trage hetzelfde. Bij haar heb ik echt het idee dat de atrose het is, ook al is het gedrag dat er al jaren terug is ingeslopen.

Misschien dat die van jou er toch meer last van heeft dan gedacht. En bakwerk is dan echt heel lastig, dan moet ie zijn lichaam opeens goed gebruiken. Buiten kan hij makkelijker in eigen houding lopen en door iet adrenaline (ook van blijheid) lopen ze er dan makkelijker doorheen.

Ik hoop niet dat dat het is in jullie geval hoor, maar wellicht wel iets om over na te denken.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Heeft mijn paard wel plezier in het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:06

TS, jouw paard is de vader van de mijne, veel dingen die je schrijft herken ik heel goed. Ik zeg over mijn paard altijd dat ie ‘spaarzaam’ met z’n energie omgaat. :D
Ook mijn paard is minder voor een dressuurtraining te porren en aan de longe heeft ie vaak 2 standjes: knetterhard of pomtiepom.
En daarom ook een vraagje: doet ie wel eens gek aan de longe/ wei/ paddock? Trekt ie daar wel ns een sprintje vrijwillig? Is het antwoord nee dan vind ik de paar weken op pijnstilling test het proberen waard.
Zoals ik al schreef is Chablis de vader van mijn ruin en herken ik veel: ook bij mijn paard moest ik veel moeite doen om m enthousiast te maken voor een dressuur training, maar dat lukt steeds beter. Hij vindt ‘kunstjes’/ grondwerk erg leuk sinds ik alle beweging beloon met stukjes wortel. Toen ik m net had was wandelen meer een sjor en trek gevecht; hij vond er geen hol aan en was niet vooruit te branden, een tikje met de zweep: daar gaat ie geen pas harder van.Hij is veel gevoeliger voor m’n stemhulp dan voor druk, ook onder het zadel. Steeds harder drijven of een tik helpt 0… En mn stem gebruik ik dus veel ipv een beenhulp. Ik moet enorm consequent zijn en ook met het instappen duidelijk maken dat ik een reactie verwacht als ik iets vraag. Ik vraag veel overgangen met m’n stem en voor ons werkt dit prima; hij vindt het blijkbaar een leuk spelletje en is zo zelfs ‘heet’ te rijden. Ik houd m’n been er dan juist helemaal af en drijf alleen als hij terugvalt in tempo. Hij galoppeert liever dan dat ie draaft, dus ik doe wat vaker een galopje. Verder houd ik de baksessies kort, ik ben wel eens na een kwartier weer afgestapt omdat hij zo braaf alles deed wat ik vroeg dat ik dacht; stoppen nu het goed gaat is de beste beloning.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 18:13

Pallatin schreef:
TS, jouw paard is de vader van de mijne, veel dingen die je schrijft herken ik heel goed. Ik zeg over mijn paard altijd dat ie ‘spaarzaam’ met z’n energie omgaat. :D
Ook mijn paard is minder voor een dressuurtraining te porren en aan de longe heeft ie vaak 2 standjes: knetterhard of pomtiepom.
En daarom ook een vraagje: doet ie wel eens gek aan de longe/ wei/ paddock? Trekt ie daar wel ns een sprintje vrijwillig? Is het antwoord nee dan vind ik de paar weken op pijnstilling test het proberen waard.
Zoals ik al schreef is Chablis de vader van mijn ruin en herken ik veel: ook bij mijn paard moest ik veel moeite doen om m enthousiast te maken voor een dressuur training, maar dat lukt steeds beter. Hij vindt ‘kunstjes’/ grondwerk erg leuk sinds ik alle beweging beloon met stukjes wortel. Toen ik m net had was wandelen meer een sjor en trek gevecht; hij vond er geen hol aan en was niet vooruit te branden, een tikje met de zweep: daar gaat ie geen pas harder van.Hij is veel gevoeliger voor m’n stemhulp dan voor druk, ook onder het zadel. Steeds harder drijven of een tik helpt 0… En mn stem gebruik ik dus veel ipv een beenhulp. Ik moet enorm consequent zijn en ook met het instappen duidelijk maken dat ik een reactie verwacht als ik iets vraag. Ik vraag veel overgangen met m’n stem en voor ons werkt dit prima; hij vindt het blijkbaar een leuk spelletje en is zo zelfs ‘heet’ te rijden. Ik houd m’n been er dan juist helemaal af en drijf alleen als hij terugvalt in tempo. Hij galoppeert liever dan dat ie draaft, dus ik doe wat vaker een galopje. Verder houd ik de baksessies kort, ik ben wel eens na een kwartier weer afgestapt omdat hij zo braaf alles deed wat ik vroeg dat ik dacht; stoppen nu het goed gaat is de beste beloning.


Wat vind ik het fijn dat jij hierop reageert. Ik herken dit gedrag heel erg. Ja en Chab heeft standje ontploften of niet vooruit te branden aan de longe. Grondwerk vindt hij over het algemeen leuk als ik het afwissel en heel consequent ben. Dressuur vindt hij het minst leuk, denk ik. Maar soms heeft hij ook momenten dat hij wel heet is en aan staat vooral in de winter of na het los rijden. In het bos is hij braaf, maar wel actief, dat vindt hij t leukste. Ik probeer de sessies ook kort te houden. Maar ergens doe ik dan toch iets anders/verkeerds met voornamelijk het rijden. Eerder was hij wel wat actiever, maar de laatste tijd weet ik niet precies waar het mis gegaan is. Chablis galoppeert ook het liefste, zeker rechtsom. Ik galoppeer vaak eerst of laat hem kiezen. Wat vind ik het fijn dat jij gereageerd hebt. Mag ik een keer een pb sturen hoe jij t rijden precies aan pakt?

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Heeft mijn paard wel plezier in het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:31

Ja natuurlijk mag dat! Je kunt me altijd een PB sturen! Het is ook niet zo dat het bakrijden bij mij nu altijd goed gaat, leuk en voorwaarts is, we gaan nog steeds het liefst naar t bos, maar we vinden onze weg daar wel steeds beter in :j

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Heeft mijn paard wel plezier in het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:49

Ts, je schrijft in je OP dat andere zaken zijn uitgesloten. Wat en hoe? Een chiropractor heeft bijvoorbeeld geen röntgen ogen. Sommige paarden vinden het gewoon echt niet leuk om wat te doen, maar er kan natuurlijk meer aan de hand zijn.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 19:05

Pallatin schreef:
Ja natuurlijk mag dat! Je kunt me altijd een PB sturen! Het is ook niet zo dat het bakrijden bij mij nu altijd goed gaat, leuk en voorwaarts is, we gaan nog steeds het liefst naar t bos, maar we vinden onze weg daar wel steeds beter in :j


Dan zit het toch in de bloedlijn. Ik herken echt veel. Chablis gaat ook het liefst naar het bos of doet iets met obstakels met wel tussendoor rust pauzes of een hele korte sessie. Hoe doe je dat met een les rijden dan? Of hem voorwaarts krijgen in de bak?

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:36

Gizeppie schreef:
MyWishMax schreef:
Waarom niet grazen of snacken met bit? Op buitenrit laat ik dat gewoon wel altijd toe. Ook geen enkel probleem.

Aan de andere kant als ik het zo lees is het misschien gewoon niet het type paard dat bij jou past. Niet leuk om te horen, maar als het na zo'n lange tijd nog steeds zo is en je voor jouw idee alles geprobeerd hebt.

Maar is hij niet gemotiveerd door voer of probeer je het met voer Day hij niet geweldig vindt? Mijne is gericht op voer, maar heeft liever een poetsbeurt als haar normale voer. Maar heb ik wat anders dan kiest ze dat weer boven het poetsen. Maar als hij zo gek op poetsen js, heb je flink krabben al als beloning geprobeerd? En echt de kleinste reactie uitgebreid belonen? Dus bij wijze van spreken als het verplaatsen van gewicht ipv een stap? En hoe lang heb je zulke dingen volgehouden?


Omdat mijn trust bit vrij dik is. Ik vind dat niet handig.

Hij is gek op wortels, overig voer doet m weinig. Kleinste reactie belonen deed ik eerder inderdaad, nu denk ik niet meer. Eerder was ik ook sneller tevreden, had meer geduld en rust ervoor. Met t trailerladen ben ik 3 jaar bezig geweest, dat gaat nu goed met weinig druk loopt hij erop. Poetsen vindt hij prachtig. De beste beloning tot nu toe was stoppen met werken. Of stoppen na een oefening.


Ik haal dit even aan als reactie op je laatste reactie op mijn post….Is je paard veranderd? Is hij flegmatieker dan eerst? Of ben jij veranderd? Want ik lees eigenlijk dat jij nu meer verwacht dan eerst, minder beloond en minder geduld hebt….even zwart wit hè? :') Maar het is wel iets om na te gaan bij jezelf…
En verder, het kan zeker in de bloedlijn zitten, maar ik zou eventuele andere factoren niet uitsluiten (medisch, management, voer?) wellicht kan dat toch ook nog een stap in de goede richting geven?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Heeft mijn paard wel plezier in het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 20:57

Ik weet niet of mijn paard veranderd is. Lichamelijk wel (atrose SI). Hij is in de omgang wel makkelijker (trailer laden en op de wasplaats ging eerder niet, nu wel). Ook hoef ik m nooit vast te zetten met poetsen. Blijft keurig staan. Ik kan ook met hem nu alleen het terrein af aan de hand, ging eerder ook niet.

Ik denk idd dat ik alerter was op zijn kleine signalen en minder eisen had. Misschien dat ik nu harder geworden ben of minder geduld heb, omdat ik een vrij druk leven heb? Het zou best kunnen hoor.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:15

Ninx schreef:
Nico12 schreef:
Het is belangrijk dat paard wel beweging krijgt om medische redenen. Wel medische beperking rekening mee houden. Wel of niet plezier in het werk buiten beschouwing laten. Het deel dressuur rijden zorg ervoor dat je niet die irritante fout maakt bij elke pas het spoortje. Gewoon onmeunig de zweep erover, springzweep in 1 hand en over de kont zo hard je kunt. Succes gegarandeerd.


Je zou denken dat zoiets een grap is... maar helaas bestaan er nog best veel van dit soort rukkers.

Koop toch in godesnaam een brommer, idioot. Ik heb medelijden met het paard je rijdt....


Weet niet of je ooit op een dressuurwedstrijd hebt gekeken. Het gros van de huidige amazones zit het paard bij elke pas te prikken met sporen.
Terwijl ik dan geen sporen of zweep meer nodig heb.
Dus op wedstrijden verbod op sporen en zweep.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:37

Citaat:
Weet niet of je ooit op een dressuurwedstrijd hebt gekeken. Het gros van de huidige amazones zit het paard bij elke pas te prikken met sporen.
Terwijl ik dan geen sporen of zweep meer nodig heb.
Dus op wedstrijden verbod op sporen en zweep.

Dat heeft helemaal niets te maken met dit topic, dus waarom je hier op een rare manier je mening komt verkondigen is mij een raadsel en totaal misplaatst. Maak dan je eigen topic aan.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 23:59

Dank jullie wel voor alle reacties. Ik heb een aantal fijne berichten ontvangen. Ik ga ermee aan de slag.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:21

Nico12 schreef:
Weet niet of je ooit op een dressuurwedstrijd hebt gekeken. Het gros van de huidige amazones zit het paard bij elke pas te prikken met sporen.
Terwijl ik dan geen sporen of zweep meer nodig heb.
Dus op wedstrijden verbod op sporen en zweep.


Je slaat dus thuis het beest het licht uit de ogen zodat het uit angst wel zorgt dat het doorloopt op wedstrijden?

Dat prikken en porren gaat nergens over, maar je eigen handelswijze is ook om te huilen.

Een paard moet gemotiveerd zijn iets met jou te doen, is het paard niet gemotiveerd.... dan is het aan jou uit te zoeken wat JIJ anders moet doen of verkeerd doet.

Als je graag wil meppen moet je een boksbal kopen, geen paard.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Heeft mijn paard wel plezier in het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:46

Ach laat gaan. Temmen of reageren heeft geen zin..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 17:28

Ik wil jullie een kleine update geven over hoe het nu gaat. Op wat kleine weerstand probleempjes na aan het einde van augustus gaat het momenteel erg goed. Ik heb de dressuurlessen volledig los gelaten. Ik volg nu eens per maand een centured Riding les, dat heeft mij wel veel inzicht gegeven in de wisselwerking tussen mijn houding en zijn beweging. Met de tips beweegt hij ruimer. Ik doe alleen nog dressuur oefeningen met materiaal, zoals balken en pionnen met korte rust pauzes. Ik merk dat dit heel goed werkt en hem motiveert. Ik wissel dit af met af en toe een wandeling buiten of een ritje buiten of grondwerk. Af en toe moet ik nog wel eens echt consequent zijn, maar het is niet als daarvoor, dat ik elk antwoord nee kreeg. De dierenarts is ook geweest om hem te kraken (chiroprakter). Zij gaf ook aan dat hij lichamelijk beter was als daarvoor. Ik ben erg blij met hoe het nu gaat.

Een korte impressie van vandaag!
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Heeft mijn paard wel plezier in het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:26

Wat een fijne update! Klinkt alsof jullie samen ook weer meer plezier hebben.

Eowyn_95
Berichten: 50
Geregistreerd: 16-04-20

Re: Heeft mijn paard wel plezier in het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:46

Blijkbaar gaat het al best goed, maar ik las je topic en wil toch even mijn idee kwijt. Misschien betrek ik het teveel op mezelf, maar ik word ook niet gelukkig van rondjes lopen in de bak. Gelukkig is het beter gegaan sinds ik western rijd, vind vooral de oefeningen leuker. Laatst hebben mijn instructrice en ik elkaar gespiegeld als oefening voor cow cutting. De AC lijn vrij houden, de een gaat stukje stap, draf, omkeren, galop, achteruit, omkeren whatever, en de ander probeert het te spiegelen zodat de "koe" niet langs je kan. Het is zo onvoorspelbaar, dat ik merkte dat de lespaard het super leuk vond. Of een barrelrace of polebending eens tussendoor doen. Iets op snelheid ipv netheid. Hoef je niet eens western beleerd te zijn, of een westernzadel voor te hebben. We hebben ook lesjes waarbij we schouderbinnenwaards oefenen, maar die neem ik graag voor lief omdat de andere lesjes weer heel leuk zijn. Je hoeft hier natuurlijk helemaal niks mee te doen, maar wilde het toch graag even delen :)

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 10:29

Als je paard verder gewoon gezond is vind hij het bak werk waarschijnlijk saai probeer hem eens meer bezig te houden en te verassen door de bak slingeren denkt je paard we gaan rechts ga je links. Als vb rijdt op de lange zijde een volte 15 mtr maak er daarna een volte halve baan van om vervolgens een volte 15 mtr de andere kant op te draaien. Slinger door de bak alsof er pionnen staan en maak in deze lijn een volte 15 mtr. Probeer te voorkomen dat je paard mee of voor je uit gaat denken iedere letter een overgang,tempowisseling,schijnovergang In je voltes slingers overgangen,tempowisselingen, schijnovergangen. Galopeer eens aan als je met lange teugel aan het stappen bent. Probeer het paard bezig te houden en te verrassen.