Afknappers op (pension)stallen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:11

Zelf een keer mee gemaakt dat de pensioneigenaar nadat we weg waren een deel van het hooi weer uit de stal haalden wat ze daarvoor erin had gedaan. Uiteindijk heb ik mijn paard daar broodmager met een zandbuik weg gehaald. Heb daar maar een paar maanden met dat paard gestaan.

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:08

Dat doe ik ook rustig, of ik bied het aan in een hooinet, anders maken ze er een bedje van en eten het niet meer. Zonde van je hooi.

Ze eten hier absoluut onbeperkt ruwvoer, maar wel in slowfeeders of kleinere porties.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 00:48

Sam_I_Am schreef:
@superpony, veel succes met het terras op komen over een muur van 2 meter :+ Paarden kunnen er alleen komen als ze door 3 stroomdraden, 2 houten hekken en metalen hekje van het terras gaan. En volgens mij blijf jij denken dat ik helemaal geen kinderen op stal wil. Dat zeg ik niet. En prima dat jij op mijn leeftijdscategorie gast hakken, zoek je een stal waar alleen ouderen komen.


Je snapt toch wel dat elk terras anders is en het niet alleen om jouw situatie gaat.

En je voelt je blijkbaar aangesproken, maar dat is gewoon wat je op veel stallen ziet, meemaakt en hoort. Jonge vrouwen die anderen het leven zuur maken, eisen stellen aan de stal, zich onmogelijk gedragen, rotzooi maken en niet opruimen etc etc etc.

Ik zoek geen stal

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 00:51

Evamarie schreef:
Zelf een keer mee gemaakt dat de pensioneigenaar nadat we weg waren een deel van het hooi weer uit de stal haalden wat ze daarvoor erin had gedaan. Uiteindijk heb ik mijn paard daar broodmager met een zandbuik weg gehaald. Heb daar maar een paar maanden met dat paard gestaan.


Heb ik ook meegemaakt. En erge was dat het niet om de paarden ging, maar om wie de stal en haar hulpjes wel of niet mochten.

Haar hulpje haalde hooi uit de stal waar een kennis het er net in had gegooid. Ik zei er wat van en heb dat ook met die kennis gedeeld. Daarna een hele toestand en bergen leugens.

Het probleem was dat die stal zei dat ze een laatste ronde deden tussen 22 en 23 uur. We waren erachter gekomen dat dit echt niet waar was, dus mensen gingen iets meer geven om de nacht door te komen. Zo snijden ze zich zelf in de vingers, want hou je je aan afspraken en beloften was dat niet nodig.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 07:24

superpony schreef:
Evamarie schreef:
Zelf een keer mee gemaakt dat de pensioneigenaar nadat we weg waren een deel van het hooi weer uit de stal haalden wat ze daarvoor erin had gedaan. Uiteindijk heb ik mijn paard daar broodmager met een zandbuik weg gehaald. Heb daar maar een paar maanden met dat paard gestaan.


Heb ik ook meegemaakt. En erge was dat het niet om de paarden ging, maar om wie de stal en haar hulpjes wel of niet mochten.

Haar hulpje haalde hooi uit de stal waar een kennis het er net in had gegooid. Ik zei er wat van en heb dat ook met die kennis gedeeld. Daarna een hele toestand en bergen leugens.

Het probleem was dat die stal zei dat ze een laatste ronde deden tussen 22 en 23 uur. We waren erachter gekomen dat dit echt niet waar was, dus mensen gingen iets meer geven om de nacht door te komen. Zo snijden ze zich zelf in de vingers, want hou je je aan afspraken en beloften was dat niet nodig.



Er zijn plekken waar ze voor de nacht een uurtje eten hebben en dan de hele nacht zonder staan. Snap niet dat dat dan maar kan. Net wat je hier boven zegt, is toch dierenmishandeling. Waarom zijn er geen richtlijnen en kan hier niet op gehandhaafd worden, paarden moeten elke 3 uur eten. Het is overal zo slecht.

LWDaisy

Berichten: 4788
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 07:32

Absolem schreef:
Sam_I_Am schreef:
Loslopende kinderen, levensgevaarlijk. Kinderen mogen prima op stal zijn maar in de kantine of aan de hand van een begeleider. Ik vind dat alles onder de 10 niks te zoeken heeft op plekken waar paarden kunnen loslopen. Dus ook niet in een rijbaan, de poetsplaats of gewoon op het erf. Er kan altijd wat gebeuren waardoor er eentje losloopt en je wil daar geen kinderen tussen. Ooit eens op een stal geweest waar een moeder haar kinderen in de hoek van de bak parkeerde in hun kinderwagen terwijl zij reed, echt onverantwoord.

Verder vind ik beperkt ruwvoer, een vies terrein en geen/weinig vrije beweging een afknapper. De rest kan me weinig schelen, als m’n paarden maar gelukkig en veilig zijn.

Mijn dochtertje ligt in een campingbed of de maxicosi naast de stal te tukken als ik rij. Ik ben alleenstaand heb geen dikke bankrekening en heb geen oppas die drie tot vier uur op haar gaat passen als ik even mezelf moet ontladen. Misschien iets minder hard zijn voor de moeder in kwestie en aangeven dat buiten de bak zetten ietsjes veiliger is?


Tuurlijk mag je je jezelf ontladen, en niemand verplicht je om een dure babysit te nemen.

Maar ik snap wel wat er gezegd wordt, ik heb het ook meermaals meegemaakt. Ik heb het niet over de kinderen die braaf een dutje doen, maar over degenen die lopen te krijsen en rondrennen en met hun tengels aan de spullen van een ander zitten. Over de ouders die vinden dat zij het eerste recht hebben op de piste - niet eens om in te rijden, maar als zandbak voor de kleine zodat die fijn kan spelen. Degenen die out of the blue in de wei van een ander staan, met een fiets of bal rondzeulen, ...
En ik heb ook een bomproof paard hoor! Zal zelden schrikken van zoiets. Maar daarom hoeft het nog niet te gebeuren - het is een stal, geen speeltuin.

Dus neem je kind(eren) gerust mee. Maar zorg er dan wel voor dan echt niemand anders daar ook maar enige last van ondervind.
Want wij komen net zoals jij naar stal om te ontladen :)

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 07:35

Dat er stalregels zijn maar er blijkt altijd wel weer 1 persoon waar ze dan niet voor gelden... En dat geroddel, bah, laat elkaar in de waarde.

geertje3
Berichten: 1236
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: kantens, winsum, garrelsweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:01

Pensionstalling heb ik zelf nooit gestaan. Heb 2 in eigenbeheer en biedt 1 plekje aan voor pension.
In de zomer 24 uur buiten, in de winter min. 8 en max. 12 of 13 uur buiten met hooi en paar uurtjes op gras met hooi.
Geen plek voor de top ruiter maar wel een top plek voor je paard vindt ik.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:05

Miss_Mii21 schreef:
Mijn dierenarts zegt dat een paard minimaal elke 3 uur moet eten, langer zonder eten grote kans op koliek/maagzweren. Ze zeggen zelfs letterlijk dat in dichtbevolkt gebied alleen maar slechte stallen zijn.
In onze omgeving ook heel veel stallen waar ze enkel een "plukje" krijgen 2x daags en s nachts uuuren zonder staan.
Snap niet dat dit mag, dat niemand daarop controleert.

Minstens fijne rustig liggende rijbak
Minstens elke 3 uur goed hooi, dat "goed" zie je ook steeds minder terug, zeker voor jonge paarden ga je dat nergens vinden lijkt wel
Verlichtte rustig liggende rijbak
Geen zware longeercirkel


In onze omgeving (30min rondom) welgesteld 1 stal die dit biedt(daar sta ik nu) , de rest voert allemaal stukken minder.

3 uur is overdreven de wetenschappelijke onderzochte tijd is 4-6 uur. Dat is ook wat vrijwel alle artsen aangeven. En het gaat ook niet om goed hooi elke paar uur maae ruwvoer. Dus dat is ook stro.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:08

Als iemand gaat proberen mijn haflinger elke 3 uur eten te geven zou ik snel weg zijn. Dan heb ik een moddervet, hoefbevangen beest, da’s veel erger.
Ik kies dan ook bewust niet meer voor onbeperkt hooi oid.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:10

Poekkie schreef:
Als iemand gaat proberen mijn haflinger elke 3 uur eten te geven zou ik snel weg zijn. Dan heb ik een moddervet, hoefbevangen beest, da’s veel erger.
Ik kies dan ook bewust niet meer voor onbeperkt hooi oid.

Nou precies. Inmiddels is er ook al steeds meer geluid dat de meeste paarden veel en veel te vet zijn en er zwaar geminderd moet worden met hooi.

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:28

Er moet niet geminderd worden met hooi, maar wél met dat vette kuilgras.

Mijn paard krijgt zo goed als onbeperkt hooi, maar dat is wel arm hooi geschikt voor paarden. In de stal staat ze overigens op ruim stro, dus heeft ze wel onbeperkt ruwvoer tot haar beschikking.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:29

Ook hooi kan je veel sobere ponies niet onbeperkt geven. Daarnaast vinden heel wat mensen hun dikkertje ‘prima’ staan dus eerst zien dan geloven…

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:31

Ineke2 schreef:
Er moet niet geminderd worden met hooi, maar wél met dat vette kuilgras.

Mijn paard krijgt zo goed als onbeperkt hooi, maar dat is wel arm hooi geschikt voor paarden. In de stal staat ze overigens op ruim stro, dus heeft ze wel onbeperkt ruwvoer tot haar beschikking.

Ook arm hooi kan je niet aan alle paarden onbeperkt geven. Mijn paard groeit dan compleet klem. De meeste mensen zijn gewend aan hun veel te dikke paard.

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:35

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook maar nauwelijks te dunne paarden zie (en meestal zijn het dieren die echt zwaar aan het werk moeten, zoals manegepaarden, of zieke en oude exemplaren) maar te dik hoef je niet lang naar te zoeken :') dat is bijna alles wat onbeperkt hooi krijgt. Ik weet eigenlijk niet wanneer ik voor het laatst een Haflinger of fjord gezien heb die voor de verandering niet te dik was.


Spenk schreef:
Ineke2 schreef:
Er moet niet geminderd worden met hooi, maar wél met dat vette kuilgras.

Mijn paard krijgt zo goed als onbeperkt hooi, maar dat is wel arm hooi geschikt voor paarden. In de stal staat ze overigens op ruim stro, dus heeft ze wel onbeperkt ruwvoer tot haar beschikking.

Ook arm hooi kan je niet aan alle paarden onbeperkt geven. Mijn paard groeit dan compleet klem. De meeste mensen zijn gewend aan hun veel te dikke paard.


Ja, te dik wordt inmiddels gezien als normaal en mooi, ook zat mensen die dan in verdediging schieten dat het paardje in kwestie gewoon zo gespierd is of "fors gebouwd" :+

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:35

Wij hebben hier hooi gehad dat barstte van de suikers en verder ongeveer niks bevatte en voordroog (verpakt, zeker geen kuil, maar daar wordt t wel vaak voor uitgescholden), dat laag in suikers was en mooi in eiwit etc.

Ik weet wel wat ik mijn paard dan liever te eten geef.

Voer komt allemaal van eigen land en in dit geval waren het dus verschillende snedes.
Het hooi was op t oog perfect paardenhooi, maar na de analyse viel dat toch wat tegen.
Ja, dat is wat het jaargetijde met het gras doet.
En of het voordroog of hooi wordt, ligt er mede aan hoeveel dagen het echt kan drogen voor er weer regen komt en hoeveel opslagcapaciteit er nog is voor hooi.
Voordroog is altijd plek voor, want dat ligt buiten.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:49

Spenk schreef:
Ineke2 schreef:
Er moet niet geminderd worden met hooi, maar wél met dat vette kuilgras.

Mijn paard krijgt zo goed als onbeperkt hooi, maar dat is wel arm hooi geschikt voor paarden. In de stal staat ze overigens op ruim stro, dus heeft ze wel onbeperkt ruwvoer tot haar beschikking.

Ook arm hooi kan je niet aan alle paarden onbeperkt geven. Mijn paard groeit dan compleet klem. De meeste mensen zijn gewend aan hun veel te dikke paard.


Maar als er dan niet onbeperkt gegeven wordt, moet er wel voldoende gegeven worden. En niet besluiten dat omdat een paard te dik is ze erg weinig ruwvoer te gaan geven waardoor de stal leeggegeten wordt en alsnog ingevallen staan.
Dat is voor mij een enorme afknapper. Te dik is niet gezond, te weinig ruwvoer ook niet. Ook bij te dikke paarden heb je wel minimale hoeveelheid die ze binnen moeten krijgen.

Hier paard dat te snel dik wordt, maar het wel beter doet op onbeperkt. Dan stopt ze met eten, met voerbeurten eet ze alles helemaal op en daarna het stro in de stal. Denk een stuk aangeleerd gedrag, want wel heel bijzonder dat bij echt onbeperkt ze wel stopt. Maar ze moet alsnog wel genoeg krijgen en niet drastisch gaan verminderen zodat het binnen no time op is wat er bij vorige paarden wel gebeurde.
Maar hier zit er 's nachts wel meer tijd tussen, maar dat is niet zo erg omdat ze op stro staat en dus kan blijven eten. Net als dat ze nu weer meer hooi krijgen s ochtends nu het gras op is. Begin van het voorjaar kregen ze echt maar een beetje, omdat er ruim voldoende gras was.

Ik weet bijvoorbeeld dat de mijne te dik is nu, maar die krijgt echt het minimale wat ze mag krijgen. Minder wil ik absoluut niet, dan krijgt ze echt te weinkg binnen. Maar zij staat stil, dus bij normale training wordt het vanzelf weer beter en heeft ze meer nodig. Alleen heb je dan ook de discussie dat mensen naar een buik kijken en meteen zeggen dat ze te dik is. Nee, zij heeft zelfs als ze mager is een buik om te zien, tot buikspieren aangespannen worden, dan is hij weg. (Maar ik heb wel eerst de mening van dierenartsen daarover gevraagd omdat ik het zo lastig vond, wel ribben zien en duidelijk voelen, maar wel buik en echt rond om te zien van voren. Denk aan buik alsof ze 10 veulens gehad heeft tot buikspieren aanspannen, dan is de hangbuik weg maar blijft rond op de ribben haha. Dat kwam na hele lange blessure dus stilstaan) ik had haar liever minder rond gezien, maar dat mag ik niet verwachten volgens de da. Ik vond het ook een excuus van de bouw :') maar blijft opletten.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:13

Ook een te dik paard mag je niet uithongeren. Ook ene te dik paard krijgt maagproblemen als het te lang zonder ruwvoer staat.

Het probleem zit ook niet in teveel hooi, maar dat de meeste paarden veel en veel te weinig beweging krijgen.
En men wil geen onbeperkt hooi, maar als je ziet wat sommigen er weer in gooien qua hardvoer omdat ze bang zijn voor allerlei tekorten............

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:21

MyWishMax schreef:
Maar als er dan niet onbeperkt gegeven wordt, moet er wel voldoende gegeven worden. En niet besluiten dat omdat een paard te dik is ze erg weinig ruwvoer te gaan geven waardoor de stal leeggegeten wordt en alsnog ingevallen staan.
Dat is voor mij een enorme afknapper. Te dik is niet gezond, te weinig ruwvoer ook niet. Ook bij te dikke paarden heb je wel minimale hoeveelheid die ze binnen moeten krijgen.

Hier paard dat te snel dik wordt, maar het wel beter doet op onbeperkt. Dan stopt ze met eten, met voerbeurten eet ze alles helemaal op en daarna het stro in de stal. Denk een stuk aangeleerd gedrag, want wel heel bijzonder dat bij echt onbeperkt ze wel stopt. Maar ze moet alsnog wel genoeg krijgen en niet drastisch gaan verminderen zodat het binnen no time op is wat er bij vorige paarden wel gebeurde.
Maar hier zit er 's nachts wel meer tijd tussen, maar dat is niet zo erg omdat ze op stro staat en dus kan blijven eten. Net als dat ze nu weer meer hooi krijgen s ochtends nu het gras op is. Begin van het voorjaar kregen ze echt maar een beetje, omdat er ruim voldoende gras was.

Ik weet bijvoorbeeld dat de mijne te dik is nu, maar die krijgt echt het minimale wat ze mag krijgen. Minder wil ik absoluut niet, dan krijgt ze echt te weinkg binnen. Maar zij staat stil, dus bij normale training wordt het vanzelf weer beter en heeft ze meer nodig. Alleen heb je dan ook de discussie dat mensen naar een buik kijken en meteen zeggen dat ze te dik is. Nee, zij heeft zelfs als ze mager is een buik om te zien, tot buikspieren aangespannen worden, dan is hij weg. (Maar ik heb wel eerst de mening van dierenartsen daarover gevraagd omdat ik het zo lastig vond, wel ribben zien en duidelijk voelen, maar wel buik en echt rond om te zien van voren. Denk aan buik alsof ze 10 veulens gehad heeft tot buikspieren aanspannen, dan is de hangbuik weg maar blijft rond op de ribben haha. Dat kwam na hele lange blessure dus stilstaan) ik had haar liever minder rond gezien, maar dat mag ik niet verwachten volgens de da. Ik vond het ook een excuus van de bouw :') maar blijft opletten.


Dat bedoel ik eigenlijk. Er word op veel stallen dan “ op dieet gezet” en vervolgens dus echt te weinig ruwvoer gegeven. Maar dan het krachtvoer omhoog.
Tja…

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:40

superpony schreef:
Ook een te dik paard mag je niet uithongeren. Ook ene te dik paard krijgt maagproblemen als het te lang zonder ruwvoer staat.

Het probleem zit ook niet in teveel hooi, maar dat de meeste paarden veel en veel te weinig beweging krijgen.
En men wil geen onbeperkt hooi, maar als je ziet wat sommigen er weer in gooien qua hardvoer omdat ze bang zijn voor allerlei tekorten............

Er zit een verschil tussen uithongeren en onbeperkt hooi. Het probleem zit hem in dat het een nieuwe standaard geworden is dat een paard lekker rond moet zijn en dat veel hooi ook nog te rijk is.

Wanneer een paard dat 5x per week flink sport dus niet rondhobbelt maar op niveau sport. Die de hele dag buiten loopt te dik wordt van onbeperkt hooi dan zal je moeten minderen in dat hooi om gezondheidsproblemen te voorkomen. Dus dan geef je porties in slowfeeders en bied je daarnaast onbeperkt stro aan. Dat is ook ruwvoer. Maar het idee ontstaat dat een paard altijd zich moet kunnen volstoppen in een enorme berg hooi. Maar ruwvoer is ook stro, takken etc.

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:08

Hier onbeperkt arm hooi en 7 paarden. 2 paarden prima op gewicht, 2 te mager, 1 aan de dunne kant, 1 voor het mooie net wat vet en 1 echt te dik. De te dunne worden flink bijgevoerd, de echt te dikke is inmiddels op rantsoen naar alleen vitaminebrokje naast het hooi.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:50

Spenk schreef:
superpony schreef:
Ook een te dik paard mag je niet uithongeren. Ook ene te dik paard krijgt maagproblemen als het te lang zonder ruwvoer staat.

Het probleem zit ook niet in teveel hooi, maar dat de meeste paarden veel en veel te weinig beweging krijgen.
En men wil geen onbeperkt hooi, maar als je ziet wat sommigen er weer in gooien qua hardvoer omdat ze bang zijn voor allerlei tekorten............

Er zit een verschil tussen uithongeren en onbeperkt hooi. Het probleem zit hem in dat het een nieuwe standaard geworden is dat een paard lekker rond moet zijn en dat veel hooi ook nog te rijk is.

Wanneer een paard dat 5x per week flink sport dus niet rondhobbelt maar op niveau sport. Die de hele dag buiten loopt te dik wordt van onbeperkt hooi dan zal je moeten minderen in dat hooi om gezondheidsproblemen te voorkomen. Dus dan geef je porties in slowfeeders en bied je daarnaast onbeperkt stro aan. Dat is ook ruwvoer. Maar het idee ontstaat dat een paard altijd zich moet kunnen volstoppen in een enorme berg hooi. Maar ruwvoer is ook stro, takken etc.


Dat flink sporten valt vaak vies tegen. Een paard moet veel km's maken. Sport is een andere intensiteit. Ze verbranden er wel mee, maar het is niet hetzelfde als afstanden afleggen, hapje, stapje, sprintje etc.

Het grote probleem zijn daarnaast de lange tijden van de namiddag/avond tot de volgende ochtend. Veel paarden komen rond einde middag op stal en krijgen dan hooi of ergens in de avond. Daarmee moeten ze zich vullen tot de volgende ochtend.
Ook in een net moet er voldoende zijn tegenover het aantal uren.

Omdat paarden op een stal niks anders hebben eten ze.

Wij hebben 24/7 vrije keus en ze samen lopen en ik doe dikwijls nog een rondje heel laat of kom mn bed uit als ik iets hoor, dus zie ook het gedrag. Het rondlopen, kroelen, rusten, spelen, eten, drinken wordt verdeelt.

Als ik ze op stal zet eten en liggen ze afwisselend, maar verder niet. Gevolgd op de camera's.

Vroeger kregen paarden weinig ruwvoer omdat vooral wedstrijd ruiters geen volle/dikke buik wilden. Dat is wat anders dan vet nog. Vet is een gevolg van veel (verkeerd!!! ) eten en te weinig bewegen.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:56

Hoe verklaar je dan dat er zoveel veel te dikke dieren staan op Paddock paradises? Als hapje stapje dé oplossing is. Niet voor niks dat er zo gewaarschuwd wordt voor te dikke dieren.

Kabayo

Berichten: 14042
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:59

Hier voeren we wel 4x per dag ruwvoer. Sochtends in de bak buiten , tussen de middag, 6u op stal weer en half 10 voor de nacht. Ze krijgen buiten niet meer, want ze gooien alles er uit en komt dan lekker in de blubber.. weg hooi.

Dat daar gelaten. Irritaties op stallen;
Koeienkuil geven waar het water van af druipt
Liegen over hoeveelheid voer, zeggen dat ze hooi/brok krijgen en uiteindelijk niks krijgen
Hooi/stro eruit halen nadat we net het erf hebben verlaten
Ik was erg jong en ontwetend, mijn pony sprong in zo'n kuilsnijder, groot gapend gat en veel bloed. Stalhouderij geroepen. Die zei zet maar in de weide. Gelukkig was zijn dochter er. Die heeft met spoed de dierenarts gebeld. Moest gehecht worden, bijna de pees door
Weinig buiten , geen gras
Niet bij mogen voeren.


Dat onbeperkt voeren van ontzettend dichtgegroeide paarden heb ik nooit gesnapt. Maar op bokt worden die dieren barok genoemd :')

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:26

Tsja, het is net wat er in dat hooi zit. 2 van mijn paarden kwamen moddervet van m’n vorige stal vandaan. Daar kregen ze 3 porties hooi per dag. Laten analyseren. Super hoog in suiker en energie en geen eiwitten. Ik noem het McDonald’s. Nu 24/7 op onbeperkt hooi. Laag in suikers en energie, iets hoger in eiwitten. En ze zijn afgevallen.