Afknappers op (pension)stallen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 00:36

Mjah door ervaring weet ik dat ik dat niet kan. In elk geval niet wanneer het glad is. Modder is ook glad. Als er een veilige ondergrond is en het paard braaf is of in een ondeugende bui wel luistert naar een normale correctie dan kan het wel. Maar pff ik heb in het verleden wel eens buikpijn gehad van de spanning als ik met andere paarden door de modder moest.
Mijn eigen paarden bleven écht direct staan bij een stemhulp. Mijn huidige paard ook, omdat dit voor ons beide veiligheid nodig is. Onder welke omstandigheden dan ook.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 02:27

Poekkie, Ik heb op stallen gewerkt, dus was degene die het voor de stalbaas mocht uitvoeren. De stal alles beloven en ik alles doen. Maar, JA, zeker met liefde!! Waren veel grotere stallen en meer paarden om te verzorgen dan een paar erbij.

En of we nu 3 paarden of 6 paarden aan huis hadden staan, mijn zorg verandert daar echt niet van. Ik kom ook bij elk geluidje uit bed. Dat zou ik ook zeker doen voor een paard van een ander dat hier staat. Daarom begin ik er nu niet meer aan.

En mijn man heeft jaren 24 uurs dienst gedraaid en dat is naast je werk van 8-17 uur een week lang komen naar elk belletje 24/7. Ze probeerden dat eens per 6-8 weken te plannen, maar toen er een keer iemand wegging was het elke maand raak.

Ik ben vrijwel altijd eigen baas geweest of had iets naast mn baan en dan ben je ook niet klaar als je geen klanten meer hebt.
Maar als je van 9-17 wil werken is paarden sowieso niet wat je moet willen.

Toen ik in de paarden werkte wist iedereen dat je nooit wist hoe laat je naar huis ging. Als ik nu kijk naar stagiaires is het huilen met de pet op. Ze willen om 17uur naar huis en leren dat ook op school blijkbaar.
Het is ook iets wat wordt benoemd om mensen af te schrikken om in de paarden te gaan werken. Hoezo Dat is de charme van het paardenvak. Het is zwaar, je wordt niet giga rijk, maar je doet het uit liefde. Je doet waar je van droomt en waar je gelukkig van wordt. Dat is ook wat waard.

Het zou ook beter zijn als stallen die het niet voor de paarden doen en niet uit liefde gewoon stoppen of het uit handen geven. Dat werkt niet en het zal dan altijd botsen met 1 of meerdere klanten. Juist omdat het paard voor klanten hun kostbare bezit is wat ze moeten achterlaten bij een "vreemde". Dat is echt niet zo makkelijk. Je moet iemand met je lieve, mooie paarde vertrouwen en maar weer afwachten hoe het is gegaan allemaal.

En ik ken heel goed de kant van de stalhouder en we hebben het serieus meerdere keren bekeken. Nooit afgehaakt omdat we het niet wilden, maar oa tegen de gemeente aan liepen die niet open stond voor dingen op dat gebied.
Maar ik weet zeker dat als de stalhouder beloftes doet die hij kan nakomen en zich daaraan houdt er helemaal niet zoveel problemen zouden zijn.

De grootste ergernis is toch wel de rommel en viezigheid die klanten maken, maar je ziet dat amper gebeuren op stallen waar alles netjes is, de stalhouder rondloopt en niet aan vriendjespolitiek doet of 1 van de dames/mannen wil zijn.
Er mag best leuk contact zijn en als er een keer echte vriendschap uit groeit, prima. Maar blijf stalhouder.
En dat is niet op 1 stal, maar tientallen waar ik heb gestaan, kwam om les te geven, heb gewerkt etc. Je ziet vrijwel altijd dezelfde problemen en dezelfde oorzaken.

germie

Berichten: 25997
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 08:49

Dat sommigen alles laten slingeren is waar. Sommigen missen niet eens dekjes of winterdekens.
Ik ben altijd erg netjes. En hoe vaak ik op stal niet geholpen heb met bakonderhoud of gewoon simpel aanvegen terwijl dat officieel niet eens mijn taak was.

Ik lees hier ook van je eigen paard voortrekken. Maar als ik op stal was en er was niemand anders, dan gingen mijn paarden nog even naar buiten (ze stonden toen niet overdreven veel buiten, uurtjes werk i.p.v. halve dagen, laat staan hele dagen). Als ik wist dat ik andere pensionpaarden ook mee mocht nemen, dan nam ik die met alle liefde ook nog even mee naar buiten, ook al was dat een keer extra lopen. Of meerdere keren. En omgekeerd mochten ze de mijne ook altijd extra buiten zetten, wat niet elke pensionklant deed overigens.
Want ook dat is een punt. Ik heb wel brave paarden, maar toch is niet elke pensionklant een paardenmens, veelal zijn het mensen met paarden.
Een stalhouder hoort een paardenmens te zijn. De stal waar ik uiteindelijk maar 10 maanden gestaan heb was een koeienboer die gestopt was en besloten had om zijn bedrijf om te bouwen naar een paardenhouderij. De stallen en bak kun je netjes aanleggen, maar andere punten, zoals inderdaad omgang met mens en dier zijn dingen die lastiger zijn. Van alleen met je gezin op de boerderij naar 28pensionpaarden en mensen.

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 09:02

Ik veeg ook de poetsplaats aan als ik klaar ben en als er net gemest / hooi gegeven is en ik ben op stal help ik even mee met vegen.

Niet elke stalgenoot doet dat, maar gelukkig sta ik op een kleine stal dus word het niet zo’n ergernis en blijft het alsnog netjes.

Mijn stalhouder heeft zelf een aantal dravers waar hij ( nog steeds) succesvol in de drafsport mee start. Hij ziet het meteen als er iets niet in de haak is en dat is wel een fijn gevoel.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 09:32

Wij en nog een paar stalgenoten zetten ook voor her rijden de bak vol met hindernissen.
Met de zomer proberen we het altijd met de avonden te doen, maar met de winter lukt dat niet.
En na het afzadelen etc dan ruimen we het weer op.
Maar we zetten het altijd op tijd in de stal app zodat iedereen het weet en er rekening mee kan houden.
Gelukkig is wat dat betreft niemand moeilijk op stal, ook niet als andere bv weer een WE track neerzetten.
Ook met les zetten we het in de app, dan heb jij ook de bak voor jezelf.
Leven en laten leven, zo houden we het gezellig en leuk voor iedereen.

Stalhouder voert hier ook later op de avond niet meer. Ze gaan tussen 16.00-17.00 op stal waar hooi ligt. Maar de andere ochtend hebben eigenlijk alle paarden nog hooi over. Buiten hebben ze ook onbeperkt hooi.

Hier nemen we ook de staldiensten onderling over als de stalhouder een weekje of een paar dagen weg is.

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:16

Ik vraag mij af ook, of je als klant 'alles' ziet. Dit bijvoorbeeld met het voortrekken(raar woord maar oke? ) van eigen paarden. Want soms doe ik voor mijn bedrijf ook dingen waar mijn eigen paarden zwaar nadeel van ondervinden. Ik denk dat niemand dat ziet, of onderling bespreekt.

Maar dat het wel sneller rond gaat als je een keer iets doet waar je eigen paarden wel voordeel van zouden hebben?

Ik zou willen dat rommel mijn grootste ergernis is, die staat echt niet in de top 10 van ergernissen die je mee maakt als stalhouder :+

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:08

@ Ruitje
Ik denk dat je als klant echt lang niet alles ziet, dat kan ook niet wat wij zijn er een paar uurtjes. Tenminste als ik naar de stalling kijkt waar mijn paardje staat.
Maar ik heb niet het idee dat er hier paarden worden voorgetrokken.
Tuurlijk zal je als stalhouder meer hebben met het ene paard dan de andere en dat is ook een dikke prima.

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:51

Nouja, als ik naar mijzelf kijk heb ik wel wat voorbeelden waarvan ik denk, zou dat als voortrekken gezien worden?

Ik heb in de winter wel eens een paddock tekort, dan zet ik een eigen paard in de longeercirkel. Die haal ik binnen zodra iemand moet longeren, die staat dus soms niet zo lang buiten als ik zou willen op een niet ideale plek voor dat paard.

Ik vraag mij dan af wat een klant ziet:
Goh, Ruitje zet om ruimte te maken voor paarden van pensionklanten haar eigen paard korter buiten op een plek die veel minder prettig is voor het paard.

Of:
Normaal mogen paarden helemaal niet zonder toezicht in de longeercirkel staan en Ruitje doet het wel. Ik wil longeren en nu moet ik haar nog gaan zoeken ook om dat paard weg te halen.

In de zomer hebben wij maar beperkt aparte landjes voor tweetallen/eenlingen beschikbaar. Daar staan onze koersdravers vaak in. Omdat we dat weinig hebben moet ik soms tegen klanten zeggen: ik heb dat niet meer vrij.

Zij zien dan wel onze dravers daarin lopen. Ik vraag mij echter ook af of zij zien dat die in de ochtend en middag wisselen en dus een halve dag paddock hebben omdat we er zo weinig ruimte voor hebben. Daar waar alle pensionpaarden een gehele dag op het land staan.

Of dat ze alleen maar zien: dat stukje land gebruik je wel voor jezelf?

Ik weet het niet. Mijn paarden schuiven vaak van box, staan in een quarantaine box of hebben wel eens een nacht buiten geslapen. Dit allemaal omdat er een acuut probleem was wat ik voor een ander aan het oplossen was. Geeft niet, mijn paarden kunnen inmiddels overal wonen denk ik :') .

Maar ik denk dat mensen eerder tegen elkaar zeggen: Goh, hun eigen dravers staan in een fijner stuk land/fijnere paddock dan dat ze zien dat mijn paard al 3 keer verhuist is of maar een halve dag op het land staat :o

Buiten dat er natuurlijk ook vast stalhouders zijn die echt hun eigen paard wel buiten zetten en die van een klant niet he, ik praat natuurlijk niet namens alle stalhouders :D

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:16

Ik snap je, en ik kan begrijpen dat klanten dan denken. Zien niet altijd de andere kant idd

Hier op stal hebben we dat niet omdat we maar 2 groepen hebben. En als er een paard is wat (om wat voor reden dan ook) tijdelijk apart moet staan word dat door de stalhouder geregeld. Er wordt gewoon een paddock apart voor het dier gemaakt in de paddock waar hij/zij normaliter staat.
Ook kunnen ze hierdoor een apart eigen weide krijgen. We hebben 6 weides.
Maar in ons geval is er ook de ruimte voor om het te realiseren.

Op mijn oude stal wel een pensionhouder die haar eigen paarden boven andere stelde. Gras op de weide, pech dan verplaats jij ze maar naar de paddock of ze hebben honger. Er mag geen hooi gevoerd worden op de weide.
Eerst had ze haar eigen paarden op een aparte weide aan het andere kant van het terrein, maar later werden het meer en meer paarden en gingen ze ook aan "onze" kant staan. Voor hun paarden werden er wel hooibakken op de weide gezet als het gras op was.
Toen is daar met andere pensionklanten echt wel ruzie om geweest. Haar reden was dat het teveel werk was op haar staldiensten, maar het wel van andere verwachtte als ze staldienst hadden.
Haar man was niet degene die het verbood (daar loog ze over) en opeens toen iedereen boos werd erover kon het allemaal wel.

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:42

Ja, dat is niet best :')

Mooie verhalen wel hoor, ik lees graag mee, leer er een hoop van :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 01:16

Alles valt of staat met hoe je iets doet en ook communiceert.

Ik ben niet zo geschikt voor volpension denk ik, maar de keren dat we volpension stonden had ik er wel wat afstand van en ging ik er vanuit dat gebeurde wat was afgesproken. Als een stal dan te weinig ruimte of teveel paarden heeft etc, is dat feitelijk niet mijn probleem op het moment dat je met mij dingen afspreekt zoals x uren buiten etc.

Wij deden vaak veel zelf en waren er vaak meer of langer en dan zie je ook meer. Maar de verschillen worden vaak ook groter als klanten veel zelf doen en veel wordt aangepast aan elke klant. Dan zie je soms stalhouders zich in bochten wringen om iedereen tevreden te houden, maar lijken mensen minder tevreden omdat ze allemaal eigen/andere wensen hebben.

Als de stalhouder zelf x aantal paarden heeft en daarmee werkt of lest en evenredig daaraan ook de bak gebruikt of de longeer cirkel, molen etc, is dat prima. Maar kan je er als klant daardoor minder gebruik van maken, kan het natuurlijk een probleem zijn. Dat heeft niks te maken met lastige klant of geen begrip, maar je moet toch wel een paar keer pw kunnen rijden, longeren etc.

Maar ik denk ook zeker dat het veel uitmaakt hoe de stalhouder dat communiceert. Zeg het van tevoren en wees open en eerlijk of leg het toch een keer uit. Een reactie als; het is mijn stal, maak ik zelf wel uit is niet de meest handige waardoor mensen begrip zullen krijgen. Kan het me soms voorstellen na de 10e zeur die voorbij komt, maar als je het elke keer rustig uitlegt, verspreid dat zich ook en is ook zeker beter voor de sfeer.

Ik zou het ook voor mn stalhouder opnemen als iemand anders ergens over komt zeuren als het mij netjes is verteld en diegene bijv net dat heeft gemist.

Kan me haast niet voorstellen dat rommel niet in de top 10 staat. Het is vrijwel overal een groot probleem. Vooral verstopte afspuit plaatsen, overal mest, mensen die van alles kwijt zijn en mopperen terwijl ze zelf alles laten slingeren overal.

Wij hadden waar ik werkte een grote bak waar we op een gegeven moment alles gevonden voorwerpen en alles wat slingerde in deden. Echt elke dag weer was die bak vol.
Op een gegeven moment is alles steeds in een kast gestopt en kon je iets eruit komen halen tegen een bedrag dat in een potje werd gestopt. Daar hebben we op een gegeven moment wat lekkers voor gekocht voor bij ene stal vergadering. Pas toen gingen mensen het toch wel voelen.

Roddelen is ook vreselijk, maar ook daar kan de stalhouder soms echt een aandeel in hebben. Hoe vaak ik niet heb gehoord; we houden hier niet van roddelen en dan erachter komen dat ze zelf het ergste waren. En soms niet alleen roddelen, maar ook echt vies stoken.
Een stalhouder heeft letterlijk een keer tegen mij gezegd dat ik niet met iemand om moest gaan die daar ook stond. Maar echt, ik ben een volwassen vrouw en maak zelf wel uit met wie ik praat of meer omga.

De meeste mensen beseffen echt wel dat een stal runnen pittig is, maar het is ook een eigen keus. Er moeten stallen zijn, anders kunnen mensen hun paard niet kwijt. Maar niemand wordt gedwongen een stal te beginnen en heel veel mensen zouden best mogen toegeven dat het ze vies tegenvalt of dat ze er eigenlijk niet zo geschikt voor zijn.

Maar ik zie ook een verschil met nu en vroeger. Vooral qua mentaliteit en service. Er is echt veel verandert en echt niet allemaal positief.

veranadautje
Berichten: 1289
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:22

ruitje schreef:
Nouja, als ik naar mijzelf kijk heb ik wel wat voorbeelden waarvan ik denk, zou dat als voortrekken gezien worden?

Ik heb in de winter wel eens een paddock tekort, dan zet ik een eigen paard in de longeercirkel. Die haal ik binnen zodra iemand moet longeren, die staat dus soms niet zo lang buiten als ik zou willen op een niet ideale plek voor dat paard.

Ik vraag mij dan af wat een klant ziet:
Goh, Ruitje zet om ruimte te maken voor paarden van pensionklanten haar eigen paard korter buiten op een plek die veel minder prettig is voor het paard.

Of:
Normaal mogen paarden helemaal niet zonder toezicht in de longeercirkel staan en Ruitje doet het wel. Ik wil longeren en nu moet ik haar nog gaan zoeken ook om dat paard weg te halen.

In de zomer hebben wij maar beperkt aparte landjes voor tweetallen/eenlingen beschikbaar. Daar staan onze koersdravers vaak in. Omdat we dat weinig hebben moet ik soms tegen klanten zeggen: ik heb dat niet meer vrij.

Zij zien dan wel onze dravers daarin lopen. Ik vraag mij echter ook af of zij zien dat die in de ochtend en middag wisselen en dus een halve dag paddock hebben omdat we er zo weinig ruimte voor hebben. Daar waar alle pensionpaarden een gehele dag op het land staan.

Of dat ze alleen maar zien: dat stukje land gebruik je wel voor jezelf?

Ik weet het niet. Mijn paarden schuiven vaak van box, staan in een quarantaine box of hebben wel eens een nacht buiten geslapen. Dit allemaal omdat er een acuut probleem was wat ik voor een ander aan het oplossen was. Geeft niet, mijn paarden kunnen inmiddels overal wonen denk ik :') .

Maar ik denk dat mensen eerder tegen elkaar zeggen: Goh, hun eigen dravers staan in een fijner stuk land/fijnere paddock dan dat ze zien dat mijn paard al 3 keer verhuist is of maar een halve dag op het land staat :o

Buiten dat er natuurlijk ook vast stalhouders zijn die echt hun eigen paard wel buiten zetten en die van een klant niet he, ik praat natuurlijk niet namens alle stalhouders :D


Ik vermoed dat de paarden mensen dit wel zullen zien.vaak kennen die de paarden van stal wel aardig.

Maar de mensen met paarden zullen dit inderdaad niet zien.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:56

Ik denk dat er vooral veel mensen niet geschikt zijn als eigenaar.
4/5 pensionklanten kwamen deze maand niet eens kijken hoe het met hun paard gaat. En die ene die wel komt loopt straal de watertonnen voorbij. Tsja. Iedereen weet dat ik fulltime werk en alleen ‘s morgends en als ik terug ben het ijs kan wegkappen… als je er dan overdag bent en gewoon naast de bevroren tonnen loopt, dan is dat je eigen probleem. Wat nou ‘dierbaarste bezit’? :')

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:30

Dat laatste is echt kort door de bocht. Als mensen in pension staan en de zorg uit handen geven kunnen ze nooit alles weten of zien en zullen ook zeker niet alles doen.
Mensen kopen een paard en kunnen die niet in de tuin zetten. Dan zoeken ze een pensionstal die ze past en gaan ze er vanuit dat de zorg goed is. Buiten staan, voldoende goed ruwvoer en vers drinkwater mag je van de stal verwachten ja.
Meeste van die eigenaren werken ook, om het paard te kunnen betalen, dus zie niet wat daar anders in is? Zij hebben alleen gekozen om hun paard tegen vergoeding in pension te zetten en de stal kiest ervoor naast eventueel werk, stalling aan te bieden. Nog steeds dus feitelijk niet hun probleem als de stal dan geen tijd, zin of wat dan ook heeft.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:41

Nou ik vind het anders toch wel de verantwoordelijkheid van de eigenaar om af en toe zijn paard eens te checken.
En bij speciale omstandigheden zoals vorst of erg warm weer toch eens te komen kijken en eventueel een handje bij te steken. Zeker als je maar ergens particulier bij iemand staat.

Overigens komen de meesten alleen overdag ivm thuiswerk of shiftenwerk.

Sky_As

Berichten: 4746
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:52

Poekkie schreef:
Ik denk dat er vooral veel mensen niet geschikt zijn als eigenaar.
4/5 pensionklanten kwamen deze maand niet eens kijken hoe het met hun paard gaat. En die ene die wel komt loopt straal de watertonnen voorbij. Tsja. Iedereen weet dat ik fulltime werk en alleen ‘s morgends en als ik terug ben het ijs kan wegkappen… als je er dan overdag bent en gewoon naast de bevroren tonnen loopt, dan is dat je eigen probleem. Wat nou ‘dierbaarste bezit’? :')


Maar selecteer jij je pensionklanten dan niet uit voor je ze laat komen?
Want volgens mij heb ik je al vaker horen klagen (klagen klinkt heel onaardig, maar zo bedoel ik het niet, ik krijg er even geen ander woord voor gevonden)

Dat ik wel eens denk, als je zo weinig stallen hebt (want als ik het goed heb, heb jij maar een aantal pensionklanten toch?) en je krijgt het voor elkaar om 4 of 5 slechtbetalende, amper komende klanten te hebben, dat is ook bijna kunst. (en natuurlijk heel erg pech hebben :(:) )

Wij staan op een stal met 30 pensionklanten, en er is er 1 waarbij alleen de verzorgster 2 keer per week komt en we voor de rest niemand zien. maar bij onze stal wordt er wel 7 dagen per week voor de paarden gezorgd en hoef je alleen je stal zelf te mesten.

Maar daarbij selecteert onze stalhouder wel altijd wie er wel of niet welkom is. Dus die weigert ook gerust bepaalde mensen als pensionklant.....

Anoniem

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:56

Mensen melden dat echt niet van te voren hoor: ohja by the way, als er ook maar iets gebeurd in mijn leven kom ik gewoon 3 weken niet zonder iets te laten weten. Was het maar zo'n feest.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:57

Poekkie schreef:
Ik denk dat er vooral veel mensen niet geschikt zijn als eigenaar.
4/5 pensionklanten kwamen deze maand niet eens kijken hoe het met hun paard gaat. En die ene die wel komt loopt straal de watertonnen voorbij. Tsja. Iedereen weet dat ik fulltime werk en alleen ‘s morgends en als ik terug ben het ijs kan wegkappen… als je er dan overdag bent en gewoon naast de bevroren tonnen loopt, dan is dat je eigen probleem. Wat nou ‘dierbaarste bezit’? :')

Wacht, hoe dan? Ik snap dat niet. Komen ze dan echt de hele maand gewoon niet?
Maar goed, ik sta echt regelmatig klussen te doen die een ander nooit doet......

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:07

Ik vind het dus niet raar om zo weinig te komen. Bij ons op stal zijn er trouwens weinig mensen die elke dag komen. Paarden staan vol pension en worden goed verzorgd.

Ik geef wel aan bij het kijken van een nieuwe stal dat ik soms twee weken niet kom bijvoorbeeld. En zeker niet elke dag. Heb nog nooit gehoord dat iemand dat een probleem vindt

Anoniem

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:10

Elke dag is ook zeker geen vereiste. Sterker nog, ik heb er weinig mee te maken hoeveel je komt. Maar als er afspraken staan als mestbeurten en mensen komen zonder communicatie niet is dat best wel een dingetje ja.

Daarnaast heb ik mijn eigen normen en waarden en ik zou (op vakantie na) zelf nooit zo lang wegblijven bij mijn dieren.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:20

oh, bij een stal waar ik stond werd gewoon gezegd dat er verwacht werd dat je elke week kwam tenzij je op vakantie was. Als je niet regelmatig wilde komen dan moest je je paard maar naar een pensioen stalling doen :D .

Anoniem

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:21

Dat hebben wij hier ook gezegd. Helaas :')

Maar goed. Wij stoppen dan ook per 1 januari door bovenstaande.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:24

Avalanche schreef:
Wacht, hoe dan? Ik snap dat niet. Komen ze dan echt de hele maand gewoon niet?
Maar goed, ik sta echt regelmatig klussen te doen die een ander nooit doet......


Volgens mij was het meer een stal met pensioenpaarden enz, dan is het IMO niet gek om maar af en toe je paard te bezoeken?

Ik hoef mijn paard echt niet elke dag te zien, en hij mij ook niet. Zolang hij dan wel gewoon buiten komt, eten en schone stal krijgt etc gaat hij echt niet huilen dat ik hem niet vaak genoeg bezoek :+

Als je op wedstrijd wil is het niet meer eerlijk uiteraard om een keer in zoveel tijd te komen en dan fanatiek te trainen terwijl het paard voor de rest in de wei staat te niksen, het is ook nog een afweging waardoor ik er in de praktijk toch wel dagelijks ben. Maar dat is meer iets wat ik voor mezelf doe dan per se omdat het voor mijn paard een noodzaak is, zonder wedstrijden gaat die echt niet dood ;)

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:25

Hier niet per se een pensioenstal: 2 paarden op pensioen, 1 die actief gereden wordt door een bijrijder maar waarvan de eigenaar dus al een dikke maand zoek is en 2 die prima zouden kunnen werken.

Elke dag is hier ook geen vereiste. Maar 1x per 2 weken vind ik persoonlijk toch wel het minimum. Ook voor een pensioenpaard.
En bij warm weer / zeer koud weer / ziekte of blessures vind ik het niet meer dan vanzelfsprekend om je paard even te komen checken.

Overigens heb ik er hier 2 staan waarbij ik mijn schoen opeet als ze dit jaar 5x zijn geweest. Ik vind dat echt niet ok. Een daarvan is idd mijn wanbetaler. De anderen waren qua betaling altijd ok maar nu met de inflatie wordt dat moeilijk.

@Sky_As: ik selecteer in de zin dat ik vraag naar type paard, en manier van omgang en werken van de eigenaar. Bvb natural horsemanship, coaching mensen, etc moet ik hier echt niet. mensen met kleine kindjes ook niet en pensen die les willen geven met hun paard ook niet. Die wijs ik ook gewoon af. Ik zoek specifiek naar de doorsnee recreatiepersoon of low-level wedstrijdruiter die toch wel af en toe naar zijn paard komt.
Maar als iemand komt die in dat profiel past en daar een mooi verhaaltje aanhangt dan is die door de selectie. Ze zeggen echt niet ‘hey ik kom na 2 maanden niet meer opdagen’ of ‘hey ik ben op de vorige stal weggevlogen omdat ik daar 6 maanden aan schuld had’.

Overigens denk ik dat het in het algemeen wat een probleem bij de particuliere stallen is. Bij de vorige stallen waar mijn paard stond voordat ie aan huis kwam speelden net dezelfde dingen met eigenaars die niet betaalden of niet kwamen.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 15-12-22 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:26

Wat hebben wedstrijden te maken met je paard regelmatig zien?

Niks toch?