Aanschaf eerste paard/pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PindaNori
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-08-22

Aanschaf eerste paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 11:33

Hoi allemaal,

Zijn er anderen die na een 'pauze' in het paardrijden een eerste paard/pony hebben aangeschaft? Of ervaringen met volpension en fulltime werken? Of heb je gewoon advies na het lezen van onderstaande?

Context:
Vanaf mijn 9e heb ik altijd met veel plezier paardgereden bij een kleine manege/pensionstal. Toen nooit een eigen paard of pony gehad, ondanks dat ik dit natuurlijk wel heel graag wilde. Wel heel lang twee verzorgpony's gehad (Shetlanders). Vond het altijd heel fijn om daar in alle rust een beetje mee te rommelen (poetsen, stukjes wandelen, vrijspringen). Rond 16/17 jaar ben ik gestopt met rijden doordat er weinig uitdaging meer was bij de manege waar ik zat, er niet veel ander aanbod was en als tiener zijn er natuurlijk ook een hoop dingen belangrijker ;). Op mijn 18e ben ik op kamers (redelijk ver weg) gegaan en toen zat het er financieel en qua tijd niet in om het weer op te pakken. Ook een tijdje in het buitenland gestudeerd etc, al met al niet genoeg vastigheid.
Inmiddels ben ik 24 en afgestudeerd. Het burgerleven is begonnen: ik ben alweer een jaar aan het werk met vast contract en woon samen. Ik wil heel graag weer starten met paardrijden en heb een intake gepland bij een fijne manege. Ik besef me dat dit wat voorbarig is, maar ik ben me ook al voorzichtig aan het oriënteren op het kopen van een eigen paard/pony. Ik zou het namelijk leuk vinden om te kunnen groeien/leren met een paard en ook autonomie te hebben over wat je wanneer doet. Daarnaast wat praktischer: ik heb buiten rijden/crossen etc altijd het allerleukst gevonden en zie dat dat vaak gewoon beter/vaker kan met een eigen paard of pony. Ik zou gewoon willen kunnen beslissen: vanavond ga ik een rondje buiten rijden.
Omdat ik fulltime werk denk ik dat het realistisch is voor mij om 4-5 dagen/avonden per week naar stal te gaan, dus ik orienteer mij qua kosten op volpension.

Ik heb het qua planning trouwens wel over minimaal een halfjaar vanaf nu. Eerst maar eens wat opfrislessen volgen ;).

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Aanschaf eerste paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:41

Yup hier.

Eerst mezelf opgefrist met manegelessen. Maar daar was,ik al snel zat van. De manier van houden beviel me niet (te weinig buitengang en ruwvoer) en de lessen waren saai. Daarna mazzel gehad omdat ik tegen bijrijdpaard aanliep en daar 2 jaar gerede. Nu heb ik alweer 6 jaar mijn ventje.

Ik vond met name het bijrijdpaard enorm leerzaam. Veel geleerd over rijden/ voeding/ manier van houden en ziekten/ afwijkingen. Maar je moet echt mazzel hebben dat je dat vind. Ik kan me voorstellen dat je die fase overslaat en sneller koopt

karrij
Berichten: 1052
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:45

Leuk! Zo is het bij mij ook zo'n beetje gegaan, maar dan 30 jaar geleden hahaha

Zorg eerst voor een leuke spaarpot voor aanschaf paard, zadel, hoofdstel, dekens, poetspullen ed, dan heb je het al over een aardig kaptaal :+

Maar dan ook nog, welk type paard je wil, lekkere buitenritten of meer spring of dressuur gericht.

En wil je je paard 24/7 buiten, en als je dat wil , is dat bij jouw in de buurt haalbaar? Hier in het oosten van het land is dat nog wel te doen, maar als ik hoor hoe dat in het westen gaat en hoeveel sommige paarden binnen staan, dan zou ik, persoonlijk, niet eens een paard willen. Maar dat is persoonlijk,lijkt mij verschrikkelijk, als je bijvoorbeeld aan het werk bent en het weer is prachtig en dan de wetenschap dat je paard in een box van 4 bij 4 staat.

dus veel te overpeinzen

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:47

Ik zou als ik jouw was eerst naast de manegelessen op zoek gaan naar een verzorgpaard of leasepaard zodat je alvast wat meer leert dan de omgang met een manegepaard én de tijd die het kost.

Zeker naast een fulltime baan, vriend en huishouden is het heus niet altijd leuk om ( met name als het donker, koud en nat is) nog naar stal te gaan zoveel dagen per week.

PindaNori
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 11:55

Ineke2 schreef:
Ik zou als ik jouw was eerst naast de manegelessen op zoek gaan naar een verzorgpaard of leasepaard zodat je alvast wat meer leert dan de omgang met een manegepaard én de tijd die het kost.

Zeker naast een fulltime baan, vriend en huishouden is het heus niet altijd leuk om ( met name als het donker, koud en nat is) nog naar stal te gaan zoveel dagen per week.


Een leasepony/paard zie ik inderdaad ook nog als goede optie! Ik weet nog niet of dat kan bij de manege waar ik ga rijden, maar als dat kan zou ik dat misschien wel doen.

Ellekebr
Berichten: 113
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:01

Mijn paard staat op volpension en ik werk voltijd. Omdat mijn paard 24/7 buiten staat ga ik er wel iedere dag heen om nog krachtvoer bij te voeren. Hoewel het soms pittig is qua timemanagement, vind ik het prima te doen.

Wel is het goed om na te gaan of de tijd en de kosten het je waard zijn. Hoewel ik prima verdien, merk ik dat er zoveel geld naar mijn paard gaat dat sparen lastig is. Een paard kan zomaar iets mankeren. De mijne heeft rugproblemen waardoor goed management met de juiste supplementen en regelmatig behandelingen van de fysio, hoefsmid en een zadelcheck erg belangrijk zijn en zorgen voor een groot kostenplaatje. Dit alles heb ik pas ondervonden na een bezoekje met fikse rekening van de kliniek.

Past dit in je toekomstplannen?

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:02

Ik zou ook eerst gaan voor een bijrjpaard of lease, zo krijg je ook echt een beter beeld of het voor jou te combineren is met werk. Eerlijk gezegd moet ik er niet meer aan denken een eigen paard in combi met mijn werk :o ik was namelijk meestal ongeveer 2,5/ 3 uur bij m'n paard bezig als ik er was. En dan met eten, werk huishouden vond ik dat wel zwaar terwijl het natuurlijk ook wel energie geeft

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Aanschaf eerste paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:12

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Anoniem

Re: Aanschaf eerste paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:29

Ik zou ook eerst gaan kijken voor een leasepaard. Zo krijg je een realistischer beeld van hoeveel tijd het kost en of je het geregeld krijgt met je vriend en werk. Ik heb 1,5 jaar terug mijn eerste eigen paard aangeschaft. Nadat ik 1,5 jaar paarden voor een handelaar had gereden en van te voren verschillende bijrijdpaarden heb gehad. Mijn paard staat volpension maar ik ben toch bijna dagelijks op stal te vinden voor bij te voeren, de wei uit te mesten of hooi bij te voeren op de wei. Dit word van uit de stal niet gedaan. Ook toen mijn paard een hoefzweer met als gevolg een einschuss been had kon ik bijna 3 weken lang 2 keer per dag naar stal gaan om haar te verzorgen. Dat was best pittig met werk, vriend en een eigen huis.

Ik moet zeggen dat ik mij hier zelf ook op verkeken heb. Er zijn toch veel dingen die je er voor aan de kant moet schuiven.

Selina

Berichten: 14287
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Aanschaf eerste paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:02

De overgang manege en lang niet gereden naar een eigen paard is wel groot.
Ik had 8 jaar bijrijdpaarden gereden en toen ik op m’n 26e m’n eerste paard kocht voelde het alsnog alsof ik helemaal niks wist :=
Vooral ook praktische dingen zoals hoe weet je of een deken past, hoe weet je of de hoefsmid/zadelmaker/etc goed is, hoe zien gezonde hoeven eruit etc etc. Hoe weet je welk voer het beste bij je paard past.
Dus wellicht een bijrijdpaard zoeken en misschien kan je dan ook weer dingen leren van de eigenaar over de zaken naast het rijden.

PindaNori
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-08-22

Re: Aanschaf eerste paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 14:13

Als ik de reacties zo zie denk ik dat het inderdaad het beste zou zijn om eerst op zoek te gaan naar een bijrijdpaard/leasepaard :). Leasen zou ik ook voor een paar dagen per week kunnen doen. Ik ben benieuwd hoe het is om weer te gaan rijden na een pauze van zo'n 8 jaar!

xShannentje
Berichten: 209
Geregistreerd: 14-10-11
Woonplaats: omgeving breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:14

Probeer zeker eerst een bijrijdpaard te vinden bij een particulier, dus niet op de manege. Dan krijg je pas een beter beeld van wat er allemaal bij komt kijken.

Ik rij al jaren voor andere mensen, maar een eigen paard naast mijn fulltime baan? Dat lijkt me dus echt niet leuk. Tuurlijk kun je samen veel groeien en dingen meemaken, maar daar zou ik zoveel vrije tijd voor moeten inleveren… dat is het mij niet waard. Ik denk dat jij pas voor jezelf realistisch kan bepalen of het dit jouw wel waard is als je al een soort ‘proefperiode’ heb gehad met een bijrijdpaard.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 23:57

Ineke2 schreef:
Ik zou als ik jouw was eerst naast de manegelessen op zoek gaan naar een verzorgpaard of leasepaard zodat je alvast wat meer leert dan de omgang met een manegepaard én de tijd die het kost.

Zeker naast een fulltime baan, vriend en huishouden is het heus niet altijd leuk om ( met name als het donker, koud en nat is) nog naar stal te gaan zoveel dagen per week.


Jij zegt wat ik denk :j

Ik vind het enthousiasme bij "nieuwe eigenaars" altijd super leuk om te zien - maar schrik wel vaak van het gebrek aan kennis. Ik ken er méér dan genoeg die echt nog nooit hebben gelongeerd, die de symptomen van koliek niet herkennen, die het verschil tussen ruwvoer en krachtvoer niet kennen, ...

In de doorsnee manege leer je een heleboel dingen niét (wat ook gewoon normaal is, daar krijg je tenslotte enkel rijles!), maar die imo wel super belangrijk zijn bij het houden van een éigen paard. Niet iedereen kent meteen alles, en dat is ook gewoon oké, er is tijd/ruimte om te leren, maar sommige dingen horen imo echt bij basis, zoals EHBO ed.

TS: wat kan/ken je?

Een bijrijdpaard lijkt me idd een heel mooi begin. Bij een particulier zal je snel veel leren - maar ik zou, mocht je daarna toch zelf een paard kopen, eerder opteren om volpension te gaan staan, en niet particulier. Ik heb dat destijds ook gedaan, en vond het heel fijn om te weten dat ik me tussen mensen met véél meer kennis dan ikzelf bezat bevond. Die konden raad geven wanneer nodig, en zagen dingen die ik nog niet kende. Ik heb er heel veel van geleerd! Het gaat tenslotte om een levend wezen dat onze verantwoordelijkheid wordt, en daar komt veel meer bij kijken dan bij het manegepaard waar je les mee hebt.

Ik heb een vriendin gehad die na een les of 8 op het idee kwam een eigen paard te kopen. Dat werden er 2, waarvan eentje zonder dat zij het wist drachtig was. Ze koos voor een weiland in eigen beheer, dus zonder enig toezicht/hulp. Haar paard stierf binnen de 6 maanden aan zandkoliek.
Ik zeg "vriendin gehad" omdat ik het niet kon aanzien hoe ze de DA en verkoper door het slijk haalde op social media. Dat paard had echt niet al 6 maanden koliek hoor, en omdat zij de symptomen niet herkende door een gebrek aan kennis had ze de DA ook veel te laat laten komen. Het was nooit mijn bedoeling om naar haar te wijzen, maar ik vond het echt niet oké dat ze de DA en verkoper (die ik overigens beide niet ken) zo openlijk afbrak - puntje bij paaltje dit lag aan haar, aan haar gebrek aan kennis, niet aan hen. Ik heb het vriendelijker proberen verwoorden dan dat, en ik zou er zelf nooit zomaar over begonnen zijn, maar het publiekelijk aan de schandpaal nagelen en verdere stappen willen ondernemen naar de DA en vorige verkoper toe vond ik absoluut niet correct.. Het had, bij een meer ervaren iemand, misschien wel voorkomen kunnen worden door een snellere reactie..

Daarom dat ik aanraadt om de eerste periode op een stalling te staan waar men een oogje in het zeil kan houden :) Toen ik na een jaar of 3 overstapte naar een wei in eigen beheer, vond ik dat nog steeds super spannend - plots was IK alleen verantwoordelijk voor het juiste voer, voor het bestellen van hooi en het geven van de juiste hoeveelheid daarvan ed. IK ben degene die symptomen moet herkennen, IK beslis wat er wel/niet gebeurt, of er wel/geen DA gebeld wordt, wanneer de smid komt, ... Ondertussen heb ik mijn paard +10 jaar en we doen het goed haha, maar ik ben nog steeds erg dankbaar voor alles wat ik van mijn stalgenoten heb mogen leren!

PindaNori
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-08-22

Re: Aanschaf eerste paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-22 09:41

Dank allemaal voor jullie ervaringen/fijn advies! Ik heb mijn plan wat bijgesteld en ga, na wat opfrislessen, voor het bijrijden of (heel of half) leasen.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Aanschaf eerste paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:01

Ik wens je alvast veel ( leer ) plezier ts :D

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:08

Ja, zo is het bij mij ook gegaan. Zo’n 14 jaar geleden. :o
Eerst op de manege nog even een jaartje gelest en toen gaan rondkijken naar een eigen paardje.

Dat was wel een tijd waarin de paarden goedkoper waren dan dat ze nu zijn en dat je voor een goede prijs ook gewoon degelijke, brave en gezonde paarden kon kopen. Ik heb wel heel veel geluk gehad met een paardje waarbij de overstap van manege paarden naar eigen paard heel klein was. Ik heb nl nooit bijgereden, alleen als kind weleens verzorgponies gehad.
Ik heb mijn paardje nog steeds: ik heb echt super veel van haar geleerd en gelukkig heeft ze daar ook het goede karakter voor.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:39

Even een andere gedachte: ik denk ook wel dat het belangrijk is om na te denken over het hebben van een paard op de lange termijn. Ik zie toch best regelmatig topics voorbij komen dat mensen het lastig te combineren vinden: een gezin, een baan en een paard. Een paard slokt gewoon best veel tijd op en je moet er in de meeste gevallen andere dingen voor opgeven (wat we uiteraard met liefde laten gebeuren :o ). Je hebt waarschijnlijk zelf al wel een beeld van jouw toekomst. Bedenk goed of een eigen paard daar in past zonder dat het een last wordt.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:10

Dat spaarpotje wat genoemd werd is wel een heel belangrijke idd. Ik kocht een veulen dus naarmate het veulen opgroeide tot volwassen heb ik gewoon steeds dingen bij gekocht.

Maar als je voor een volwassen dier gelijk alles tegelijk moet kopen ben je wel echt fix geld kwijt. Zelfs als je alles voor een dubbeltje op de eerste rang wil kopen zoals ik (iets met een hengsten groep die alles sloopt O:) ) dan ben je nog minimaal 60 euro kwijt voor bijvoorbeeld een 100 grams deken. Of 35 euro voor een vliegendeken.

En dan komt de ik wil dit zooooo graag hebben voor mijn paard drang naar boven en koop je opeens een dekje van eskadron die 80 euro kostte want hij was zoo gaaf := _O-

Of je paard heeft een andere vorm singel nodig want je standaard singel krijgt je paar wondjes van.

Of de minder leuke kanten. Je paard krijgt koliek en moet naar de kliniek. Dan ben je zo 5000 euro lichter met een beetje peg.

Ik zou dus niet over een half jaar al een paard kopen. Spaar je aanschaf bedrag voor je paard. Plus 7000 euro extra. Klinkt als veel geld. Maar minstens een kwart daarvan zit al in je zadel en je hoofdstel. Dan kun je van de rest je poetsspullen kopen, dekens, twee halstersetjes,eventueel scheerapparaat,twee dekjes, eventueel twee peeskappen setjes (die krengen hebben in de winter lang nodig om te drogen), en wat basis eerste hulp dingen (wondgaas, rekbaar plakverband, colossan, betadine.coolinggel. Uiercreme(werkt super tegen mok). Biotex. Voetenzak(niet elk paard blijft netjes staan in een emmer zeker niet als ze het nooit geleerd hebben).

Zelf vind ik het ook fijn om wat foenegriek op voorraad te hebben. Dat kun je er bij laten geven als ze even een dipje in de weerstand hebben.

Het geld wat je dan nog over hebt is je begin spaarpot voor eventuele reparatie kosten of dierenarts kosten.

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:38

Ik ga een beetje in tegen wat de meeste hier adviseren vwb eerst leasen.

Ik ben opgegroeid tussen de pony’s van mijn ouders aan huis. Ik had het genot ervan en hun deden het werk/betaalde ervoor, ik had dus geen gevoel voor wat een paard zou kosten en wat je er allemaal mee moet doen naast het plezier maken.

Nadat ik uit huis ging geen paarden meer gehad en ook niet meer gereden op een sporadische groepsbosrit na.

Nu financieel alles goed op orde en begon het te kriebelen. Dus na 9 jaar paardloos nu sinds een halfjaar eigenaar, wel op pension. Maar ik geniet er vol van! Als er dingen zijn die ik even niet weet dan kan ik de stalbaas, stalgenoten of instructrice vragen maar eigenlijk gaat het vanzelf. Ik leer er het snelst van.
Ik heb in ieder geval geen moment spijt!

Kleine edit: ik doe dit naast werken in de ploegen (stap deze maand over van ploegen naar kantoortijden), een hond en kat, huishouden en verbouwen in een klushuis.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:47

Seni schreef:
Ik ga een beetje in tegen wat de meeste hier adviseren vwb eerst leasen.

Ik ben opgegroeid tussen de pony’s van mijn ouders aan huis. Ik had het genot ervan en hun deden het werk/betaalde ervoor, ik had dus geen gevoel voor wat een paard zou kosten en wat je er allemaal mee moet doen naast het plezier maken.

Dat is een heel groot verschil met een paar jaar 1x per week op een manege te rijden.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Aanschaf eerste paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:10

Wat leuk! Ik kan het je absoluut aanraden. Ik ben niet opgegroeid met paarden (maar met zeilboten ;-)) maar ik heb ruim 6 jaar geleden een pony voor mijn dochter (van toen 10jr) gekocht. Iedereen verklaarde me voor gek want ze zou vast in de pubertijd geen interesse meer hebben. Maar inmiddels 16 en we hebben 2 springpony's ;-) Geen moment spijt gehad (ja ok, toen de 1e pony dit jaar voor de 2e keer een MRI moest.... auw voor de portemonnaie) Ik zou niet meer zonder paarden kunnen. Dus zoals het financieel kan... :-)


Ik zou ook absoluut eerst (al is het 2 of 3 maanden) een lease paard zoeken. Dan krijg je een redelijk beeld bij hoe de zorg voor een eigen paar er echt uit ziet.

Wat ik je verder als tip zou willen geven is, als je een eigen paard koopt, zet het dier ergens neer waar je continu begeleiding kúnt krijgen. Manege ervaring is anders dan ineens je eigen paard 'moeten' rijden. Iemand van wie je alles kunt leren, want met een eigen paard gaan dingen altijd net even anders dan je had gedacht. Dan is het heel fijn om iemand om de hoek te hebben die met je meekijkt.

Succes!

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Aanschaf eerste paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:49

Mijn beste advies is zorg in ieder geval voor goede begeleiding en overschat jezelf niet qua niveau. Verder is (bijna) alles te leren als je er voor open staat en er hulp bij haalt wanneer dat nodig is. Een goede instructrice is onmisbaar, ook al bij het kopen van een paard, omdat ze met hun kennis vaak goed in kunnen schatten of het paard wat jij op het oog hebt ook bij je past qua niveau/karakter.
Er zijn een paar manege instructeurs die ik dit toe zou vertrouwen, maar liever zou ik op zoek gaan naar een ervaren instructeur die gewend is mensen met privé paarden les te geven.
En koop een paard dat echt bij jou past, ik werd bij mijn eerste paard door veel mensen gek aangekeken dat ik een 15-jarige kocht en geen jong dier, maar als ik om me heen onervaren mensen nog steeds zie klooien met hun niet goed opgevoede jonkie ben ik zo blij dat mijn merrie alles al kende voordat ze bij mij kwam. Ik kon van haar leren, in plaats van dat we het allebei niet wisten en dat heeft me zo veel plezier opgeleverd.

Als je dat fijn vind kan je eerst een paard leasen of bijrijden, maar ik moet eerlijk zeggen dat, ondanks dat ik met plezier paarden heb bijgereden ik niet het idee had dat dat echt heel veel heeft bijgedragen in kennis. Heb veruit het meeste geleerd van mijn merrie, al dan niet met hulp van mijn instructrice en een paar hele lieve stalgenootjes die ik altijd kort wat kon vragen.
Ben ooit net als jij begonnen op een manege en op verschillende maneges gereden tot na mijn studie, verschil is misschien dat ik geen pauze heb genomen (en ook wel echt op een goede manege heb gereden, daar kwam ik wel achter toen ik na mijn studie verhuisde naar een andere stad en daar bij iedere manege-proefles in de hoogste groep die ze hadden me nog verveelde). Toen een tijdje bijgereden en daarna begon het pas te kriebelen om zelf een paard te kopen.

Mijn lieve merrie staat gelukkig volpension, dan is het voor mij prima te combineren met fulltime werken. Maar goed, ik ben ook niet het type om iedere avond op de bank te zitten. Ooit dacht ik volgens mij ook dat ik 4 a 5 avonden naar stal zou gaan, in de praktijk ben ik er vaak toch wel 6 keer per week (minder zou kunnen, maar ik geniet van op stal zijn en het past prima, dus waarom niet).

3heathcliff5
Berichten: 446
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:20

Tussen mijn laatste paard en de huidige zit ongeveer 10 jaar. Nadat mijn oude paard is overleden ben ik een aantal jaren gestopt met rijden. Hooguit op vakantie hier en daar een buitenritje meegepakt. Totdat ik een vriendin ontmoette die vroeger ook had gereden en het wel weer op wilde pakken. Vanaf dat punt heb ik een paar buitenritten gedaan op m’n oude manege. De eerste strandrit werd ik gelijk gelanceerd met een simpel bokje (gelukkig wel op m’n voetjes geland) en kwam ik erachter dat het ‘klittenband’ dat vroeger onder m’n kont zat volledig was verdwenen. Ik heb er dus bewust voor gekozen om eerst weer meer vlieguren te maken, waarna mijn zit weer beter werd.

Voor mij was juist eerst een bijrijdpaard ideaal, want ik was nog niet vergeten hoeveel tijd, geld en energie er in een eigen paard gaat. Daar zou ik niet nog een keer voor gaan. Maar aangezien ik de volledige zorg bij vakanties of ad hoc invallen altijd zonder problemen kon oppakken, merkte ik dat ik de tijdsinvestering helemaal niet erg vond. Dus naarmate de jaren verstreken ging ik wel meer openstaan voor het idee van toch weer mijn eigen paard. Uiteindelijk ben ik voor een veulen gevallen dat nu nog in de opfok staat. Ik begin wel weer aan dit avontuur met het idee dat ik straks 7 dagen in de week naar mijn paard ga en een bijrijder voorlopig niet aan de orde is. De dingen die TS wil met haar eigen paard, mag ik overigens allemaal met mijn bijrijdpaard. Ik neem hem mee naar clinics op andere locaties en zelfs op vakantie.

De vriendin waardoor ik het weer op heb gepakt is na die rit pas een paar jaar later weer doorgegaan met rijden. Die had na een paar maanden 1x in de week lessen gelijk weer een eigen paard gekocht. Zij had in het verleden eigen paarden gehad, dus dacht wel te weten waar ze aan begon. Prachtig net zadelmak paardje. Je voelt ‘m denk ik al aankomen. Helaas is dat geen succesverhaal geworden en het paard is inmiddels verkocht.

Aangezien jij je paard ergens volpension wilt neerzetten, zou ik me niet zo druk maken over alle ontbrekende kennis mbt het hebben van een eigen paard. Op een fijne stal krijg je voldoende advies en hulp van stalhouder en stalgenootjes. Zowel gevraagd als ongevraagd. Door het bijrijden weet ik wel wat de fijne pensionstallen zijn in deze omgeving, dus wanneer mijn veulen uit de opfok komt weet ik waar ik wil gaan staan (sta al op de wachtlijst).

PindaNori
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 12:28

Wat leuk en handig om iedereens ervaringen te lezen :).
Voor de context wil ik trouwens wel toevoegen dat ik enorm m’n gang kon gaan met de Shetlanders vroeger en daar dus ook veel heb geleerd over gedrag, omgang en verzorging. Ze zijn gelukkig nooit ziek of kreupel geweest, alleen af en toe een wondje oid wat ik dan verzorgde. Ik heb daar zo’n zes jaar rondgelopen (3-5x per week door weer en wind ;), er was geen binnenbak/binnenpoetsplaats oid want ze stonden gewoon aan huis bij iemand en 24/7 wei met schuilstal).

Ik zie veel over bijrijden, wat natuurlijk een super optie zou zijn (als ‘instap’ of gewoon permanente oplossing). Maar naar mijn idee moet je wel echt geluk hebben met een fijn bijrijdpaard, of überhaupt een bijrijdpaard. Zeker als je niet super ervaren bent (ik kan nu nog niet inschatten wat ik (nog) kan, maar ik zal in ieder geval niet heel goed zijn). Dit is deels gebaseerd op mijn eeuwige zoektocht van vroeger naar een verzorgpony waar ik wel op kon rijden. Dat is dus ook nooit gelukt. Het speelt ongetwijfeld mee dat ik op dit moment nul netwerk heb (maar misschien komt dat nog). Als tiener had ik dat overigens ook niet, kende genoeg mensen die paardreden maar weinig met een eigen paard, laat staan dat ze een bijrijder zochten.
Hoe zijn jullie bijrijdpaarden tegengekomen?
Laatst bijgewerkt door PindaNori op 08-08-22 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Berichten: 14287
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Aanschaf eerste paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:34

Wat je nu wel als voordeel hebt is dat je volwassen bent. Veel eigenaren willen geen minderjarige bijrijder.
Ik plaatste vaak zelf een oproep op marktplaats of Bokt. Soms reageerde ik zelf of via via. Mijn ervaring is dat eigenaren weinig ervaring geen probleem vinden zolang je wel de juiste inzet hebt. Je afspraken nakomt, dier goed verzorgt en open staat om te leren.