Aanschaf eerste paard/pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J30d
Berichten: 250
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:37

Hi!

toevallig zit ik een beetje in hetzelfde “schuitje”.
Ik heb tot 17 jaar fanatiek gereden bij een fokkerij en privé voor diverse mensen. Vanaf 17 tot nu (20) alleen gecrosst op Ameland met mijn nicht haar paarden.

Inmiddels verhuist en miste het enorm. Vroeger ook nooit een eigen paard gehad wel ook geleased en voor diverse mensen bijgetreden.

Nu deels studerend ( 2 dagen) 3 dagen werken (kantoorbaan). Daarnaast samenwonen met vriendlief. Toch kriebelt het ergens om een eigen paard te gaan kopen. Ik heb momenteel een bijrijdpaard. Hier les ik ook mee en kan ik zelfstandig mee rijden maar aangezien haar leeftijd, lichte problemen voorbenen en eigenaar die zelf ook 1x per week rijdt kan ik niet fulltime rijden of trainen. Max 3x per week is het momenteel. Ze mag ook niet springen wat ik erg jammer vind…

Leasen hier in de buurt is geen optie tenzij je een slome Manege pony/paard wilt waar je in verhouding godsvermogen voor betaald en ook in de lessen gebruikt wordt….

Ben erg benieuwd wat jullie hier van zeggen!

3heathcliff5
Berichten: 432
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:10

Herkenbaar, ik lag er ook helemaal uit in de paardenwereld hoor. Ik heb inderdaad wat geluk gehad met weer terugkomen in de paardenwereld. Eerst via een oude vriendin (kende haar al van onze oude manegetijd) haar pony tijdelijk verzorgd, terwijl zij in het buitenland zat. Dus toen heb ik de strandritten met manegepaarden ingewisseld voor tutten en stapritjes met de pony die al met semi pensioen was. Zowel de manege als de pony waren een eindje reizen voor me, dus ben ik ook op zoek gegaan naar een bijrijdpaardje in de buurt. Echt lessen op wisselende manegepaarden vond ik geen optie meer.

Eigenlijk heb ik gewoon op een advertentie gereageerd op Marktplaats. Die dame vond mijn reactie zo leuk, dat ze (met mijn toestemming) mijn gegevens aan een zoekende stalgenoot had doorgegeven. Zelf had ze via via al een bijrijder gevonden. Met haar stalgenoot en mij klikte het gelijk. Haar paard kostte me rijtechnisch wat meer tijd, omdat hij niet het type paard is dat ik zelf zou uitkiezen. Verder wel een heel eerlijk en gaaf paardje. Dus na de kans om erin te mogen investeren zijn we een leuke combinatie geworden. Toen ik met hem begon was ik zeker qua dressuur nog een beetje roestig, omdat ik alleen maar buitenritjes had gedaan. Dat ik de knopjes niet gelijk kon vinden was geen probleem, want ik reed wel vriendelijk volgens de eigenaar.

Dus ik ben er zonder connecties in mijn eigen omgeving weer ingerold. Uiteraard heb ik heel veel geluk gehad met de vrijheid die ik met hem heb en het vertrouwen dat ik krijg van de eigenaar. De eigenaar vindt juist dat zij veel geluk heeft gehad dat ik zo’n fijne band met haar paard heb en dat ze zorgeloos alles aan me kan overdragen wanneer ze op vakantie gaat of een keer zelf niet kan. Ik heb er naast een bijrijdpaard ook een vriendschap bij gekregen.

Fangio

Berichten: 2558
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Aanschaf eerste paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:47

Ik heb alles fout gedaan, maar ik zou het nooit meer anders willen. Na jaren niet meer gereden/paard gehad te hebben wegens studie, indd ook in het buitenland enzo heb ik een paar lessen bij een manege genomen (vooral draf was weer even inkomen) en toen op zoek gegaan naar een eigen paard. Ik wist precies wat ik wou, een met wedstrijdervaring waar ik van kon leren en die al wat gezien had van de wereld. Natuurlijk kom ik dus thuis mer een jaarling hengst. Heerlijk mee getroeteld, uit eindelijk zelf zadelmak gemaakt omdat ik geen fijne stal kon vinden en ik heb er echt een wereldpaard aan. Soms loop je ergens tegenaan en moet je niet te bang zijn...
Uiteraard heb ik wel altijd gezorgd voor goede begeleiding. Ik les iedere week en heb ook een groepje mensen om me heen verzameld bij wie ik raad kan vragen, maar vooral doen wat je hart je ingeeft

_Mir
Berichten: 1357
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Aanschaf eerste paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:55

Zoals eerder aan gegeven is het ook een goed idee om te gaan voor een lease paard.
Zo kun je mooi zien hoe je zit qua tijd/werk combinatie.

Na het overlijden van mijn paard heb een tijd niet gereden, daarna per toeval tegen een verzorg paard aangelopen. Uiteindelijk toch een eigen paard gekocht, maar ik heb het bij rijden altijd als heel fijn ervaren! Zou het zo weer doen. :) Sterker nog... ik zou dat nu eerst doen voor ik weer een eigen paard zou kopen.