[VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 23:35

Vanavond was het licht prachtig, en daarom hebben we nog wat plaatjes van Sadira geschoten met de camera <3 Ze heeft zulke mooie appeltjes momenteel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb tevens besloten dat ik haar op mijn auto ga monteren als knipperlicht. Is ze denk ik wel geschikt voor:

Afbeelding


De plannen voor deze aankomende week:
- Voor de eerste keer voor de wagen (wish us luck _O- )
- Een grondwerkles waarin we wat gaan puzzelen in liberty

Vanavond heb ik ook nog een beetje met haar gespeeld in liberty, dat was eigenlijk de eerste keer weer in maanden en ik was echt verrast door haar en door hoe goed ze dat eigenlijk deed. <3 Was genieten.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 23:44

{:}

Afbeelding

Oké, het had wat voeten in de aarde en ging nog niet echt als vanzelfsprekend, maar toen ponylief eenmaal snapte dat je naar voren kon lopen (ook al is er druk op je borst en heb je altijd geleerd te wijken voor druk :+ Sadira vond dat je dan gewoon niet kon lopen en beter maar stokstijf stil kon blijven staan _O- ) heeft ze het toch knap gedaan. Eén rondje linksom en één rondje rechtsom door de bak en dat was weer genoeg voor de dag. Volgende week weer :j

IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 00:07

Wauw, wat braaf! En wat staat het gaaaaf!!!

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:42

*\o/* Dat ziet er goed uit!

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:40

Oehelala!!!
Het wordt een echt karrepaard. :D :Y) :)) :=

Haha mooi toch een arabier voor de koets. Zie je wsl niet vaak. Ze past goed in haar tuig. En ja inderdaad, leren we onze paardebeessies wijken voor druk. Lastig idd dan zo’n drukkend borsttuig juist als ze naar voren moet. Maar slimme arabiertjes snappen op een gegeven moment dat ze in dit tuig wat anders moet doen dan in de overige situaties. Komt vast helemaal goed! +:)+

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 09:46

Wat gaaf! Ziet er super goed uit.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 19:29

Ja vet he, een arabier voor de koets! Ik weet dat de opa van Mish (Sha Lazio) ook voor de koets gelopen had en op die foto's vond ik dat zo gaaf staan, dat is me altijd bijgebleven.

Vandaag mochten we weer :D

Zo gingen we heen en terug naar de locatie, want onze instructeur zit op minder dan twee kilometer afstand van stal:



Ze kwam dit keer helemaal zen aan op de locatie, dat samen fietsen vindt ze echt heeelemaal mooi, lekker buiten draven, beetje tempo maken, daar gaat ze echt helemaal op aan := Dus ze ging met diezelfde positieve vibe voor de kar, en dat deed ze helemaal top!



Wederom een rondje linksom en een rondje rechtsom, en toen was ze weer klaar, want dat deed ze zo goed! Dit keer liep ik helemaal uit haar gezichtsveld (door de oogkleppen), en had ik ook helemaal geen contact aan het touwtje dat ik vasthad, alle hulpen kwamen vanaf de kar. Ik denk dat een deel van de vooruitgang ook kwam doordat hij dit keer de sulky had gepakt ipv de marathonkar. Die is toch een stuk lichter, dus Sadira begreep een stuk beter dat ze zelf kon lopen _O- Vorige keer had hij dat niet gedaan omdat de sulky eigenlijk wat aan de grote kant is, maar gezien haar issues met trekken hebben we hem toch maar wel gepakt deze keer.
Maar toch, ze moest een paar keer heuveltje op en dan moet ze toch echt wel even flink trekken en dat deed ze ook! Ik ben trotse paardenmama.

Donderdag weer!

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:51

Stille meelezer meldt zich :D

Wat leuk om te zien en wat doet ze het goed! Volgend jaar crossen door de bossen ;)
Handig ook dat de meninstructeur zo dichtbij zit.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 22:20

Oh wat leuk dat je meeleest, Astrid!
Ze doet het gewéldig. Deze afgelopen dagen voel ik me zo dankbaar en gelukkig dat ik deze pony gevonden heb. Wat ze me geeft, dat vertrouwen, die intense samenwerking, die werkwilligheid, dat vind ik zoiets bijzonders... Wat een geweldig paard.

Vandaag heeft Sadira haar eerste drafje voor de kar gehad, en durfde de instructeur het zelfs aan om na tien minuten af te stappen en te zeggen tegen mij: nu jij. Hij zei: dat is een unicum, dat heb ik nog nooit gedaan om zelf af te stappen. Ik geef zo'n jong paard normaliter alleen in handen van iemand anders wanneer ik er zelf naast zit. Dat zegt genoeg over het vertrouwen dat hij in Sadira had en in ons als combi, dus dat vond ik heel tof <3

Dus kijk nou!


Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 23:13

Afbeelding

Ik wilde nog een foto toevoegen maar ik kan al niet meer bewerken := Dan maar zo.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 23:27

Gezien de beleerder zelf vakantie heeft, heeft Sadira nu ook even menvakantie.

Sowieso hebben ze de laatste tijd veel rust gehad. Bij ons op stal werken ze met een quarantaineperiode als een nieuw paard op stal komt, waarbij je paard op een aparte weide staat en je een maand zelf voor je paard moet zorgen qua voer en mesten. Als hij na die tijd gezond is gebleken, wordt hij pas in de kudde ingevoegd.

Noa kwam in de zomervakantie ook eindelijk naar de stal van Sadira toe, maar er kwamen tegelijkertijd geen andere paarden, dus dan zou ze alleen op de wei moeten staan. Om dat probleem op te lossen is Sadira mee in quarantaine gegaan.

Sinds afgelopen week is dat eindelijk voorbij en zijn ze de groep in. Gevolg van de quarantaine is dat ze heel erg gek op elkaar geworden zijn dus ze gaan samen overal naar toe over de track, en Sadira beschermt Noa ook echt wanneer andere paarden komen vervelen <3 die springt er gewoon tussen, gossie.

Afbeelding

Maar vanwege al die wisselingen hebben we dus naast het mennen ook echt vrij weinig met Sadira gedaan.

Toch kon ik het vanavond niet laten...

Het was zo prachtig weer, en Sadira was zo mega chill en had goede zin overal in. Dus zijn naar het bos gewandeld, en daar weer een klein rondje gedaan <3 inclusief een heus drafje, want ponnielief wilde dat graag. Dus ja, go with the flow, toen hebben we dat maar gedaan :+ Het was net alsof ze dat al jaren deed, helemaal zen.


Afbeelding

Afbeelding

Kijk die oortjes dan, ik heb dus echt het idee dat Sadira zelf ook onwijs aan het genieten is als ze zo loopt. Zit geen spanning in maar ze zit zo intens alles te bekijken.

Het enige wat dit uitzicht toch nog beter kan maken is als dr oortjes weer helemaal genezen zijn, denk ik :D

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 16:39

#monoloog :+

Vandaag heeft Sadira voor de volgens mij zesde keer ofzo voor de wagen gestaan. Het was haar eerste keer mee naar buiten. Het was letterlijk een rondje van vier keer linksaf, dus echt een blokje om, want we houden het nog kort.

Maar toch even een filmpje :D



Was genieten met haar! We fietsen nog steeds elke keer heen en terug trouwens, want mee langs de fiets doet ze zo goed dat het helemaal niet nodig is om de trailer te pakken! Kijkt nergens van op, dwars door het dorp en superbraaf in stap, draf en soms zelfs een galopje.

Elfie

Berichten: 772
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:20

Heerlijk, wat een toppertje <3

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:53

Waaaaauw, wat doet ze het goed!! *\o/* Knap hoor +:)+

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 20:44

Ja, geweldig is ze, he! Ik geniet echt van haar persoonlijkheid. Haar onverschrokkenheid, dapperheid, haar sterke eigen mening, en dat ze ondanks dat alles zó graag met me samenwerkt en het goed probeert te doen. <3 Wat een topper.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 22:41

Vanavond vlak voor het donker nog een ritje gemaakt. Dit was mijn eerste keer zelf aan het stuur <3



Zo gaaf hoe goed ze dit weer deed. Intens genieten. Door het dorp, over zandpaden, over bruggetjes, langs verkeer... allemaal alsof ze het al jaren doet!

Bernadth99

Berichten: 140
Geregistreerd: 22-05-14
Woonplaats: Nederland

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 22:51

Leuk dat ze het zo goed oppakt!

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 17:17

Ik heb al eventjes niet meer geüpdatet, maar de tijd staat niet stil. Inmiddels heeft Sadira in het totaal 9x keer voor de wagen gestaan. Vorige week zijn we naar de instructeur toe gewandeld, en heeft Sadira de kar vanaf daar terug naar onze stal getrokken. Nu staat de kar dus weer terug bij ons.

Vrijdag hebben we met de instructeur samen een buitenrit gemaakt met Sadira waarbij we echt een uurtje het bos in zijn geweest dat aan onze stal grenst. Het was heel vet om eindelijk door ons eigen bekende terrein te rijden! Sadira had er al meteen heel erg zin in en wilde telkens aandraven. Ik merkte nog wel aan haar dat ze de iets hobbeligere stukken in het bos nog wel iets lastiger vond. Dan viel ze wat terug in tempo of versnelde ze juist weer. Halverwege gaf hij de leidsels weer aan mij over, en dit was echt een onwijs verschil met de vorige keer dat ik haar in handen had (zie vorige filmpje). Toen was ze nog heel wiebelig in de aanleuning en viel ze nog veel over de schouder. Nu voelde ze gewoon mega stabiel en steady en super aan de hulpen. Ze ging ook stukken helemaal fijn over de rug lopen. Ik heb echt genoten en voor het eerst had ik het idee dat ik dacht: oke, ook zonder instructeur kunnen we dit nu wel samen!

Dus vandaag hebben we de proef op de som genomen en zijn we samen met een goede vriendin op pad gegaan, met ook onze andere pony Noa mee.

Holy moly wat vet! Eindelijk echt samen met die gekke ponnie op pad. We hebben een uurtje gereden, met aan het begin en het eind wat asfalt, wat natuurlijk het minst zwaar is. In het bos hebben we ook een stuk gepakt wat we vrijdag ook reden en wat ze toen nog heel zwaar en hobbelig vond, maar nu liep ze er overheen alsof het niets was en vroeg ze zelfs aan me of ze een galopje mocht. Dat hebben we daar nog niet gedaan, maar op een ander recht breed zandpad heb ik haar gevraagd of ze daar geen galopje wilde, en daar galoppeerde ze meteen en enthousiast aan <3 in een superlief en braaf handgalopje. Haar eerste galopje voor de kar hebben we dus ook gehad.
Ze kwam nog helemaal enthousiast en voorwaarts terug op stal, dus ze was ook nog niet moe aan het einde.

Wauw!!
We gaan hier volgens mij nog zoveel plezier mee hebben samen! Ik vind het zo tof om te zien hoe leuk zij dit zelf ook vindt, en hoe fijn ze aan de hulpen blijft en meedenkt.






AnnickT

Berichten: 1466
Geregistreerd: 14-07-15

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:35

Wat leuk dat ze voor de wagen loopt en dat ze het zo goed doet <3

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:41

Waauw! Alsof ze al jaaaaren voor de koets staat!
<3

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 22:58

Thanks beide <3 Wat ben ik toch gezegend met een geweldige merrie. Vrijdag kwamen er ook tot tweemaal toe honden echt vol op ons afrennen al blaffend en vervolgens echt meerennen en onder/achter haar benen door enzo. Baasjes maar roepen, maar dat hielp natuurlijk niet. En Sadira gewoon doordraven _O_ Zó lief, geen seconde paniek, gewoon relaxt.

Alhoewel ik die hondeneigenaren wel wat kon doen, voor hetzelfde geld gaat dat echt goed mis en heb je ofwel een paard met hondenissues of een dode hond ofzo :oo

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 01:05

Sorry dat ik zo maar midden in je topic kom inbreken, maar ik zie op ieder filmpje wat ik heb bekeken dat Sadira haar staart flink naar rechts draait, wellicht zit er iets niet helemaal goed in rug/bekken/heiligbeen?
Wat een super merrietje is het!

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 06:52

Wees welkom in dit topic hoor! Lief dat je het aangeeft. Het is mij inderdaad ook opgevallen dat ze dit recent meer doet dan hiervoor (ze heeft de neiging altijd al), dus binnenkort komt er weer een afspraak met de osteopaat inderdaad :)

Deels is ze ook gewoon schever dan ik dacht, trouwens. We trainen er veel op vanaf de grond, maar voor de wagen kun je dan toch iets minder compenseren en dan buigt haar hele lijf toch erg graag naar rechts :+ Weer een werkpuntje voor ons werk vanaf de grond!

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 20:09

Na een weekje vakantie en nog een drukke week op werk was vandaag weer de eerste keer dat ik weer serieus wat met Sadira kon doen.

Een goede vriend kwam langs met zijn kindjes (die komen elke paar maanden wel een keertje langs), en we hebben een rondje met Sadira gemaakt. Eerst hebben we met zijn allen Sadira gepoetst, waarbij ik echt even heb staan genieten van hoe fijn ze er momenteel uit ziet. Haar oren zijn weer aan het genezen (eczeemseizoen is voorbij), haar manen zijn langer en voller dan ooit, en ze zit echt lekker in haar vel <3

Toen zijn we lekker op pad gegaan. En ze was toch zó zó braaf. Ze was vanaf moment 1 heel fijn aan de hulpen en heel steady. Er moesten echt veel auto's om ons heen en ze bleef perfect stuurbaar en had nergens spanning bij. Toen het bos in, en daar lekker wat drafjes en galopjes gedaan. Ze blijft dan zo braaf en fijn te controleren, en reageert echt op al mijn signalen en stemhulpen. Ook als ik na een galopje om draf vraag is ze binnen een paar passen terug in draf, ook zonder teugelhulpen.

Wat is ze toch een droompony. Iemand noemde haar een echte familiepony en dat is het onderhand wel <3 Bedenk je even: dit is de tweede keer ooit dat we zonder onze instructeur zelf op stap gaan. Dat we dan meteen zo'n rit met kindjes aandurven zegt wel genoeg over hoe fantastisch en betrouwbaar ze is.

Afbeelding




De afspraak met de osteopaat staat btw :)

BvdV
Berichten: 17
Geregistreerd: 12-03-21

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:40

Gaaf, lijkt me een mooie tocht geweest!