[EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyDii
Berichten: 410
Geregistreerd: 29-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 15:56

Wel even voor de duidelijkheid: Het arme dier heeft misschien erg lang buiten gelopen. Hij was helemaal uitgedroogd, suf en kon amper nog overeind blijven staan. Dat is voor een paard ernstig. Op de trailer is hij ook bijna 3 x omgevallen, hij hield zichzelf amper nog overeind.

De achterhand lijkt inderdaad fout op die foto. Maar er komt binnenkort een dierenarts en dan wordt hij röntgen en klinisch nagekeken. Voor nu laat ik dit even voor wat het is, als morgen zich iemand meldt heb ik nóg meer kosten gemaakt.

Hij is helder, oogt verder "gezond" en ik zie voor nu geen alarmbellen om hem te moeten laten inslapen. Ook is dat erg 'gevaarlijk', nogmaals als dan wel een eigenaar komt heb ik het paard dood gemaakt. Ook dat mag niet zomaar.

Ik ben een paardenmens en heb er echt wel verstand van. Voor mij is zoiets ook 'nieuw' ik bedoel, er komt niet elke dag een paard aanlopen die blijkbaar (tot nu toe) niemand herkend of mist. Nergens is hij aangegeven als gestolen of vermist. Ik hoop dat het goed komt en mocht de eigenaar zich niet willen melden is dat ook prima. Hij mag bij mij blijven.

Mocht er iets met hem zijn waardoor hij pijn heeft, kan ik na een tijd als ik hem laat overschrijven alsnog voor kiezen om hem te laten inslapen. Als hij geen pijn heeft, maar niet bereden kan worden mag hij duur staan grasmaaien en krijgt hij alsnog alle liefde die hij verdiend. Ik hoef niet perse de sport met een paard in of elke dag een buitenrit maken, het is een levend dier en dat heeft zorg nodig. De rest doet er niet toe.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:58

Ibbel schreef:
Dumpen van paarden in NL lijkt me stug. Ja, in landen waar paarden niet geslacht (mogen) worden worden ze wel eens gedumpt als er geen geld voor een DA is, of als een DA niet wil meewerken.

Verder vind ik het knap dat op basis van een schuin van voren met een telefoon gemaakte foto geconstateerd wordt dat het paard niet goed op z'n achterbenen staat.


Vond ik ook, hele lijf vertekent op de foto. Daarnaast is hij mager, zijn we niet gewend om te zien. Wat je ook vaak ziet bij magere paarden is dat het lijkt alsof ze een karperrug hebben. Echter gaan ze er gewoon naar staan.
Geef het een paar weken normaal eten en het toont heel anders.

Dat de fokker hem inwendig niet oke vond kan ook met een ontbrekende bal te maken.

Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:00

Ania schreef:
Maar dan nogmaals de vraag die hier al meerdere keren gesteld wordt maar waar steeds geen antwoord op komt:

Waarom zijn alle eerdere berichten verwijderd op FB en kom je nu weer met nieuwe berichten?

Op pagina 1 staat onderstaande, wat ik hieruit begrijp is dat de eerdere berichten niet van ts afkomstig waren. Paard was gelokaliseerd/gevonden door iemand en op fb gezet. Ts heeft er werk van gemaakt en plaatst hierna een nieuw bericht.

LadyDii schreef:
Cayenne schreef:
Dat is idd vreemd. Maar iemand moet hem toch missen!
Goed dat je hem hebt opgevangen! +:)+
Hoe heb je hem gevonden? Liep hij gewoon ergens langs de weg?



Ik kwam een bericht tegen op Facebook en toen hebben wij hem gevangen.

Tuurlijk! Ieder dier verdiend een thuis, liefde en aandacht. Is al erg genoeg dat hij er zo helemaal alleen en verslechterd rond dwaalde. Arm dier! :(

Hij liep midden in de natuur in een groot natuurgebied hier, de Meinweg overigens.
Maar hier zijn zoveel hekken, vee- en wildroosters dat ik haast niet kan geloven dat hij daar zelf gekomen is.


Wat ik wel vreemd vind is het volgende. Op eerdere foto’s, dat hij in het natuurgebied gevonden was, had hij dit rood bonte halster toch ook al om? Ziet er uit als vrij nieuw halster. Zou iemand hem dumpen met halster? Of toch ontsnapt? Gestolen misschien wel?

Of ben ik mis?

hwn
Berichten: 4745
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:01

Paar jaar geleden was er een paard in de duinen aan de Belgische kust een aantal maanden vermist, had de ruiter afgeworpen en was over omheining van een militair domein gesprongen. Ondanks grote zoekacties heeft het maanden geduurd voor ze het paard terugvonden. Maar mocht dit hier het geval zijn, zou die ruiter/eigenaar zich al wel ergens gemeld hebben, toch?

Rex_Rolfo

Berichten: 5383
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:02

Ibbel schreef:
Verder vind ik het knap dat op basis van een schuin van voren met een telefoon gemaakte foto geconstateerd wordt dat het paard niet goed op z'n achterbenen staat.

Ho ho, dit is Bokt hè, hier kan aan de hand van een vage foto tot in detail geanalyseerd worden wat er allemaal met het paard aan de hand is en in het verleden gebeurd :+


Nog een optie: eigenaar kan er niet meer voor zorgen (langdurige ziekenhuisopname, verblijf in hotel traliezicht, enz) en iemand die niet aan kon zien dat ie weg stond te kwijnen heeft 'm op de hei los gelaten.


Ik blijf deze soap geïnteresseerd volgen, cola en popcorn onder handbereik.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:03

Ik zag hem al een aantal keren voorbij komen op fb. Er zijn natuurlijk allerlei opties mogelijk. Ook kans dat iemand een geblesseerd paard in een natuur gebied heeft geplaatst en hem nog helemaal niet mist?

Als hij gestolen is geweest, zou dat toch al snel boven moeten komen lijkt me?

Ik zou het zoekgebied iets vergroten. Stel dat hij een paar dagen heeft rondgelopen, kan hij best een flinke afstand hebben afgelegd.

LadyDii
Berichten: 410
Geregistreerd: 29-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 16:04

Het bonte halster had hij niet om, is meegenomen door mijn vriendin (die hem gevangen heeft) om hem te vangen. Ik heb daarna een trailer die kant op laten komen om hem te stallen.

pillow
Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:04

Ik vind het raar dat je gelijk een maand stalling vooruit moet betalen. Voor hetzelfde was hij een dag later opgehaald. Overigens heeft iedere gemeente een zgn schutstal waar gevonden vee of paarden opgevangen worden. Ik zou dit zo nooit hebben gedaan.

LadyDii
Berichten: 410
Geregistreerd: 29-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 16:04

superpony schreef:
Ik zag hem al een aantal keren voorbij komen op fb. Er zijn natuurlijk allerlei opties mogelijk. Ook kans dat iemand een geblesseerd paard in een natuur gebied heeft geplaatst en hem nog helemaal niet mist?

Als hij gestolen is geweest, zou dat toch al snel boven moeten komen lijkt me?

Ik zou het zoekgebied iets vergroten. Stel dat hij een paar dagen heeft rondgelopen, kan hij best een flinke afstand hebben afgelegd.



Het staat op Hoefslag, Facebook al meer dan 2 duizend keer gedeeld en zo ook in Duitsland.
Ik denk dat het zoekgebied al best ruim is genomen.

LadyDii
Berichten: 410
Geregistreerd: 29-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 16:05

pillow schreef:
Ik vind het raar dat je gelijk een maand stalling vooruit moet betalen. Voor hetzelfde was hij een dag later opgehaald. Overigens heeft iedere gemeente een zgn schutstal waar gevonden vee of paarden opgevangen worden. Ik zou dit zo nooit hebben gedaan.




Dat kan, ik doe dat wel zo.

Die €200 is toch niets, als het dier dan veilig staat waar ik hem kan verzorgen? Dat heb ik zo terug. Ook is het meer als bedankt voor de stalhouder, dat ik meteen terecht kan met een vaag-verhaal-paard. Niet iedereen wil zoiets op het erf hebben.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:10

Laat je stalhouder hem wel even apart houden van de rest zoals je normaal ook met nieuwe paarden zou doen, maar nu zonder bekende historie helemaal. Straks neemt hij iets mee en heb je een hele zieke stal.

Ik snap dat je dit doet, maar vind wel dat je te snel denkt dat je de nieuwe eigenaar gaat worden. Lief voor het paard, maar wees iets voorzichtiger met dit soort dingen.

Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:13

LadyDii schreef:
Het bonte halster had hij niet om, is meegenomen door mijn vriendin (die hem gevangen heeft) om hem te vangen. Ik heb daarna een trailer die kant op laten komen om hem te stallen.

Ah oke, dan snap ik het.

Froukje
Forever young

Berichten: 10846
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:14

Ik ken het hele gebied niet waar hij gevonden is, zit compleet aan de andere kant van Nederland.. Maar ik las iets over hekken en veeroosters in het gebied, is er überhaupt een mogelijkheid voor het paard om zelf dat natuurgebied binnen te komen?

Kan natuurlijk best dat hij ergens in Duitsland is ontsnapt en al even loopt te spoken, dat zou de magerheid en dorst ook wel verklaren met de warmte van de afgelopen tijd.

friezenfan2

Berichten: 2626
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:15

Hebben de dierenartsen in de omgeving nog kunnen helpen?

LadyDii
Berichten: 410
Geregistreerd: 29-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 16:16

superpony schreef:
Laat je stalhouder hem wel even apart houden van de rest zoals je normaal ook met nieuwe paarden zou doen, maar nu zonder bekende historie helemaal. Straks neemt hij iets mee en heb je een hele zieke stal.

Ik snap dat je dit doet, maar vind wel dat je te snel denkt dat je de nieuwe eigenaar gaat worden. Lief voor het paard, maar wees iets voorzichtiger met dit soort dingen.



Waar zeg ik dat ik de nieuwe eigenaar ga worden? Pas wanneer niemand zich gemeld heeft, na 12 maanden gaat dat namelijk automatisch met 'gevonden goederen' - aldus politie. Sorry hoor maar ik probeer hier een eigenaar te vinden en voor een dier te zorgen dat niet eens van mij is. Stop even met zo te reageren, gewoon delen op Facebook en meehelpen en anders niets. Wordt er een beetje gefrustreerd van. Ik weet goed wat ik doe en heb constant contact met politie en LND dat alles gaat zoals de wet dat heeft voorgeschreven.

Ook staat hij natuurlijk NIET samen op de weide met anderen paarden en komt er een dierenarts om te checken of hij iets heeft, doormiddel van bloedafname.

Voor nu zoek ik de eigenaar & wil ik het verhaal horen waarom en hoe dit paard hier terecht is gekomen. Of dat nou bewust of onbewust is gebeurd.

Hij is nu in goede handen & tot niemand zich meldt ben ik er verantwoordelijk voor, ik ben houder. Zo noemt dat in Nederland als je iets vindt.

:D Delen kan op mijn Facebook: Diana Tetz

bedankt. Allemaal vast goed bedoelde adviezen, maar niet nodig.
Alleen delen en meezoeken!

LadyDii
Berichten: 410
Geregistreerd: 29-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 16:16

friezenfan2 schreef:
Hebben de dierenartsen in de omgeving nog kunnen helpen?


Nee, heb zelfs de dierenarts in Voorthuizen gebeld waar de fokker vandaan komt. Kennen dit chipnummer niet.

Wel hebben al drie dierenartsen mij aangeboden om te komen kijken e.d., dus alles komt goed.

LadyDii
Berichten: 410
Geregistreerd: 29-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 16:17

Froukje schreef:
Ik ken het hele gebied niet waar hij gevonden is, zit compleet aan de andere kant van Nederland.. Maar ik las iets over hekken en veeroosters in het gebied, is er überhaupt een mogelijkheid voor het paard om zelf dat natuurgebied binnen te komen?

Kan natuurlijk best dat hij ergens in Duitsland is ontsnapt en al even loopt te spoken, dat zou de magerheid en dorst ook wel verklaren met de warmte van de afgelopen tijd.


Er zijn veel wild- en veeroosters. Lijkt mij haast onmogelijk, maar zou kunnen.
Probleem is dat in zo'n natuurgebied nergens camera's hangen of het opvalt als iemand met een trailer komt aanrijden, zeker niet s' nachts. Als dit al het geval is.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:23

Ibbel schreef:
Dumpen van paarden in NL lijkt me stug. Ja, in landen waar paarden niet geslacht (mogen) worden worden ze wel eens gedumpt als er geen geld voor een DA is, of als een DA niet wil meewerken.

Verder vind ik het knap dat op basis van een schuin van voren met een telefoon gemaakte foto geconstateerd wordt dat het paard niet goed op z'n achterbenen staat.


Ik ken persoonlijk maar 1 geval van een paard dat daadwerkelijk zomaar in het bos gedumpt is en dat was wel in een land waar slachten gewoon mag en kan. Mensen blijven raar :+

Midden in de Randstad zou ik zo'n verhaal niet verwachten, maar in het grensgebied ergens in Limburg zou ik het nog heel misschien kunnen geloven... heel misschien :Y)

joyce83

Berichten: 5225
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:23

LadyDii schreef:
Froukje schreef:
Ik ken het hele gebied niet waar hij gevonden is, zit compleet aan de andere kant van Nederland.. Maar ik las iets over hekken en veeroosters in het gebied, is er überhaupt een mogelijkheid voor het paard om zelf dat natuurgebied binnen te komen?

Kan natuurlijk best dat hij ergens in Duitsland is ontsnapt en al even loopt te spoken, dat zou de magerheid en dorst ook wel verklaren met de warmte van de afgelopen tijd.


Er zijn veel wild- en veeroosters. Lijkt mij haast onmogelijk, maar zou kunnen.
Probleem is dat in zo'n natuurgebied nergens camera's hangen of het opvalt als iemand met een trailer komt aanrijden, zeker niet s' nachts. Als dit al het geval is.


Je kunt het bos ook in zonder over de roosters te gaan. Wij wonen dicht aan het bos en als we de straat uitrijden en oversteken kunnen we de meinweg op zonder rooster tegen te komen. Echter moet je dan wel over de gewone weg.

Fijn dat je voor hem wil zorgen, hopelijk komt er duidelijkheid en als iemand zegt dat die van hem/haar is dat er bewijs is.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:25

Ik ken het paard niet, maar wil toch even iets toevoegen.

Voor de mensen die zeggen dat dit een vaag verhaal is,
Heb zoiets vorig jaar meegemaakt met een jaarling, gewoon aan de buitendijk in een schapenwij van staatsbosbeheer gedumpt was. Die was dan wel een zwaar vergroeid en volgens mij zonder chip, maar is wel degelijk gedumpt. en toen heeft de politie toen wel degelijk aan de mensen die hem gevonden hebben gevraagt of zij hem op wilde vangen. zij hebben in overleg met dierenarts en politie hem na een week in slaten slapen, (vergroeingen waren zeer ernstig). Andere kant is wel dat verschillende mensen uit het dorp daar toen savonds wel een trailer hebben zien staan, maar niemand heeft zich ooit nog gemeld.
Dus hoe bizar dat het ook is vandaag de dag, zware verwaarlozing en of dumpen van paarden gebeurt dus nog steeds.

rien10
Berichten: 14749
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:25

Dreamboy schreef:
rien10 schreef:
Ik heb niet alleen de chip van mijn hond geregistreerd, maar ook van mijn pony. Dat zou veel gezoek voorkomen als hij wegloopt.
Ik denk dat veel mensen dat niet beseffen; dat een chip op naam geregistreerd kan worden.


Even off topic. Waar heb jij dat gedaan? Gewoon bij NDG?

Ja, via hun website.

LadyDii
Berichten: 410
Geregistreerd: 29-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 16:27

bettyvn schreef:
Ik ken het paard niet, maar wil toch even iets toevoegen.

Voor de mensen die zeggen dat dit een vaag verhaal is,
Heb zoiets vorig jaar meegemaakt met een jaarling, gewoon aan de buitendijk in een schapenwij van staatsbosbeheer gedumpt was. Die was dan wel een zwaar vergroeid en volgens mij zonder chip, maar is wel degelijk gedumpt. en toen heeft de politie toen wel degelijk aan de mensen die hem gevonden hebben gevraagt of zij hem op wilde vangen. zij hebben in overleg met dierenarts en politie hem na een week in slaten slapen, (vergroeingen waren zeer ernstig). Andere kant is wel dat verschillende mensen uit het dorp daar toen savonds wel een trailer hebben zien staan, maar niemand heeft zich ooit nog gemeld.
Dus hoe bizar dat het ook is vandaag de dag, zware verwaarlozing en of dumpen van paarden gebeurt dus nog steeds.



Ik zou willen dat het een verzonnen verhaal was. Maar helaas is dit arme dier daadwerkelijk gevonden in the middle of nowhere en er is niemand die hem kent of mist (tot nu toe). Ook politie vermoedt dat het dier gedumpt is en niemand hem nog wou verzorgen of de kosten wou betalen. Ik, als dierenmens, kan en wil dit amper geloven. Want waarom dan niet weggeven? Waarom niet verkopen? Waarom niet (heel vervelend, zou ik nooit doen) naar een slachthuis? Er zijn zoveel opties...

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:28

Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 30-08-22 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyDii
Berichten: 410
Geregistreerd: 29-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 16:29


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:33

Ik heb ook ooit een dier gevonden en politie bood aan of ik hem wou bijhouden of zij een plek moesten zoeken.
Dier was 11 dagen vermist en door een verwarring na 4 dagen dood verklaard aan de eigenaars. Die waren dus al een week alle zoekacties gestopt en veel berichten waren al verwijderd. Bovendien waren deze mensen niet bezig met social media of internet en waren alle zoekertjes door andere mensen geplaatst. Je wil niet weten wat een nest dat was om uit te zoeken.
Dus soms loopt het echt raar.