[EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:34

Huh wat raar, het is onwaarschijnlijk dat de politie het paard in dat natuurgebied had laten lopen.
Je had beter de politie kunnen bellen en zeggen dat er in dat gebied een paard losloopt. Dan hadden ze hem heus opgehaald.
Door de stalling voor hem te betalen denken ze dat hij mogelijk van jou is en is het een civiele zaak geworden.

BeFunny

Berichten: 10676
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:34

Ayasha schreef:
Zo op de foto zou ik durven gokken dat dit paard:
1. gedumpt is en de eigenaar zich dus vermoedelijk niet gaat melden
2. niet zo gezond is als jij hoopt. buiten dat magere staat hij erg opgetrokken en vreemd op die achterbenen. Dit is een houding die voor mij pijn uit straalt eerlijk gezegd.

áls hij op te knappen is kan het wel een mooi dier worden volgens mij maar gezien zijn toestand en het absolute gebrek aan reactie vrees ik dat de eigenaar daar al even geen zin meer in had.
Ik weet niet hoe het in NL werkt maar volgens mij meld je iets dergelijks in belgië ook bij de politie.


Ik ben hier ook bang voor.
Ik zou zelf als ik dat paard had gevonden wel alles op alles proberen te zetten wat TS nu waarschijnlijk aan het doen is de eigenaar te achterhalen want ongeneeslijk ziek bijvoorbeeld of gewoon dat die kosten te hoog oplopen maakt het niet ok het dier te dumpen. Als je daar niet meer voor kunt opdraaien is het taak daar ofwel voor inslapen te kiezen hoe hard ook of een andere manier van opvang/afstand te zoeken waarbij Iig het paard niet aan zijn lot werd overgelaten.

Maargoed er zijn ook nog zoveel andere scenario's bijv dat het paard gestolen zou zijn en later gedumpt of ontsnapt.

Maar mijn eerste gevoel gaat uit Naar dump door eigenaar vooral omdat niemand hem wil kennen. En als je paard weg loopt ga je opzoek naar..

Ik spreek dus vooral mijn gevoel hier uit meer kan ik ook niet.

LadyDii
Berichten: 410
Geregistreerd: 29-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 14:37

imaudy schreef:
Huh wat raar, het is onwaarschijnlijk dat de politie het paard in dat natuurgebied had laten lopen.
Je had beter de politie kunnen bellen en zeggen dat er in dat gebied een paard losloopt. Dan hadden ze hem heus opgehaald.
Door de stalling voor hem te betalen denken ze dat hij mogelijk van jou is en is het een civiele zaak geworden.


Dat is het niet. Hun zijn als eerste gebeld, uiteraard.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:37

Ik ben heel benieuwd of de eigenaar nog boven water komt, dier is wel erg mager en heeft geluk dat jij hem opvangt TS. 13 is inderdaad niet oud...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:38

BeFunny schreef:
Ayasha schreef:
Zo op de foto zou ik durven gokken dat dit paard:
1. gedumpt is en de eigenaar zich dus vermoedelijk niet gaat melden
2. niet zo gezond is als jij hoopt. buiten dat magere staat hij erg opgetrokken en vreemd op die achterbenen. Dit is een houding die voor mij pijn uit straalt eerlijk gezegd.

áls hij op te knappen is kan het wel een mooi dier worden volgens mij maar gezien zijn toestand en het absolute gebrek aan reactie vrees ik dat de eigenaar daar al even geen zin meer in had.
Ik weet niet hoe het in NL werkt maar volgens mij meld je iets dergelijks in belgië ook bij de politie.


Ik ben hier ook bang voor.
Ik zou zelf als ik dat paard had gevonden wel alles op alles proberen te zetten wat TS nu waarschijnlijk aan het doen is de eigenaar te achterhalen want ongeneeslijk ziek bijvoorbeeld of gewoon dat die kosten te hoog oplopen maakt het niet ok het dier te dumpen. Als je daar niet meer voor kunt opdraaien is het taak daar ofwel voor inslapen te kiezen hoe hard ook of een andere manier van opvang/afstand te zoeken waarbij Iig het paard niet aan zijn lot werd overgelaten.

Maargoed er zijn ook nog zoveel andere scenario's bijv dat het paard gestolen zou zijn en later gedumpt of ontsnapt.

Maar mijn eerste gevoel gaat uit Naar dump door eigenaar vooral omdat niemand hem wil kennen. En als je paard weg loopt ga je opzoek naar..

Ik spreek dus vooral mijn gevoel hier uit meer kan ik ook niet.

Ik vrees vooral voor deze opties omdat ik denk dat dit een heel mooi dier geweest is voor hij aan zijn lot over gelaten werd... Een dergelijk dier "vergeet" je niet zomaar. Als je dat kwijt bent zou je verwachten dat er naar gezocht wordt en gezien dat niet het geval lijkt te zijn vrees ik dat de persoon of personen van wie dit dier is iets weten dat TS nog niet weet.

Zelfs al zou er geld gebrek geweest zijn: Als het dier gezond geweest was zou hij in een mum van tijd voor een paar 1000 euro verkocht geweest zijn in zijn "prime" denk ik. Zelfs met een mankement waarschijnlijk. Dus dat deze ogenschijnlijk niet gezocht wordt heeft vrees ik een goede reden. :\

Denk er 100kg vlees bij op en je hebt een prachtig dier op die stand van de achterbenen na en díe is vrees ik omdat hij pijn heeft. Staat hij altijd zo TS of ontspant hij ook?

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:39

LadyDii schreef:
Oh huh. Ik had foto's bijgevoegd.
Probeer het even opnieuw.

Tja, ik laat het dier niet verrotten. Politie noemt het een civiele zaak, nemen niet zomaar paarden aan. Enkel als ze in beslag genomen worden. Heb dit al allemaal overlegd, natuurlijk.


Dat is dus niet waar, ze zijn het verplicht dus raar dat je dit zegt. En laten verrotten doen ze ook niet.
Maar zoals ik begrijp van je tekst ben jij dan nu de nieuwe eigenaar

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:41

Cherdenise schreef:
LadyDii schreef:
Oh huh. Ik had foto's bijgevoegd.
Probeer het even opnieuw.

Tja, ik laat het dier niet verrotten. Politie noemt het een civiele zaak, nemen niet zomaar paarden aan. Enkel als ze in beslag genomen worden. Heb dit al allemaal overlegd, natuurlijk.


Dat is dus niet waar, ze zijn het verplicht dus raar dat je dit zegt. En laten verrotten doen ze ook niet.
Maar zoals ik begrijp van je tekst ben jij dan nu de nieuwe eigenaar

Ik denk niet dat de politie dit dier "op neemt". In principe zouden ze wel moeten helpen met zoeken naar de eigenaar maar de politie kan geloof ik wel iemand aanwijzen als "tijdelijke verzorger" in tussentijd. :) Je kan niet verwachten dat ze hem op kantoor stallen uiteindelijk. Ik vermoed dat TS aangeraden is om alle uitgaves goed bij te houden in het geval dat de eigenaar gevonden wordt. Maar aan die bonnetjes heb je niets als er geen verantwoordelijke gevonden wordt... Je kan niets terug eisen van iemand die je niet vindt.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:43

Kantoor haha nee tuurlijk niet dan wordt het letterlijk paard in de gang.
Zij zijn wel verplicht meer te doen dan wat ts nu zegt, zij regelen opvang of stellen officieel een verzorger aan maar niet zoals het nu gaat.
Heb ook eens een paard of ja shet gevonden vandaar dat ik dit weet

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:46

Cherdenise schreef:
Kantoor haha nee tuurlijk niet dan wordt het letterlijk paard in de gang.
Zij zijn wel verplicht meer te doen dan wat ts nu zegt, zij regelen opvang of stellen officieel een verzorger aan maar niet zoals het nu gaat.
Heb ook eens een paard of ja shet gevonden vandaar dat ik dit weet

het kan zomaar dat ze TS als verzorger aangesteld hebben aangezien die het paard al van een stal voorzien had... TS heeft, zonder het te beseffen waarschijnlijk, zichzelf soort van als verzorger aangesteld door hem meteen van stalling te voorzien. :+

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:51

LadyDii schreef:
Lieve allemaal,
[b]Hij zelf is als veulen bij de toen al nieuwe eigenaren "inwendig afgekeurd"- aldus de fokker. Hoogst waarschijnlijk dus níet als rijpaard geschikt.




Hieruit blijkt al dat dit paard niet goed is, dan ga ik denken dat bv de huidige eigenaar hier niet van op de hoogte was en er nu vanaf wil, maar ja dat is natuurlijk gissen.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:58

Sorry maar ik blijf het een heel vreemd verhaal vinden <<)

imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:59

Cherdenise schreef:
Kantoor haha nee tuurlijk niet dan wordt het letterlijk paard in de gang.
Zij zijn wel verplicht meer te doen dan wat ts nu zegt, zij regelen opvang of stellen officieel een verzorger aan maar niet zoals het nu gaat.
Heb ook eens een paard of ja shet gevonden vandaar dat ik dit weet


Dit lijkt mij ook hoor. Het lijkt mij niet dat ze een loslopend paard daar maar hadden laten lopen. Denk niet dat er veel mensen zijn die meteen een maand stalling voor het paard hadden betaald.

LadyDii
Berichten: 410
Geregistreerd: 29-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 15:07

Cherdenise schreef:
Kantoor haha nee tuurlijk niet dan wordt het letterlijk paard in de gang.
Zij zijn wel verplicht meer te doen dan wat ts nu zegt, zij regelen opvang of stellen officieel een verzorger aan maar niet zoals het nu gaat.
Heb ook eens een paard of ja shet gevonden vandaar dat ik dit weet



Nou goed ik verzin het ook niet hè? ;)
Ik ben houder en verantwoordelijk gesteld door de politie, thats it. Ze zoeken mee zover ze kunnen en hebben aangegeven dat ze mij bellen als iemand zich zou melden.

LadyDii
Berichten: 410
Geregistreerd: 29-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 15:08

Silly1972 schreef:
LadyDii schreef:
Lieve allemaal,
[b]Hij zelf is als veulen bij de toen al nieuwe eigenaren "inwendig afgekeurd"- aldus de fokker. Hoogst waarschijnlijk dus níet als rijpaard geschikt.




Hieruit blijkt al dat dit paard niet goed is, dan ga ik denken dat bv de huidige eigenaar hier niet van op de hoogte was en er nu vanaf wil, maar ja dat is natuurlijk gissen.


Grote kans. Maar dan nog dump je geen paarden! Geef hem dan weg. Iemand zoals ik zorgt er graag voor ;)

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:08

imaudy schreef:
Cherdenise schreef:
Kantoor haha nee tuurlijk niet dan wordt het letterlijk paard in de gang.
Zij zijn wel verplicht meer te doen dan wat ts nu zegt, zij regelen opvang of stellen officieel een verzorger aan maar niet zoals het nu gaat.
Heb ook eens een paard of ja shet gevonden vandaar dat ik dit weet


Dit lijkt mij ook hoor. Het lijkt mij niet dat ze een loslopend paard daar maar hadden laten lopen. Denk niet dat er veel mensen zijn die meteen een maand stalling voor het paard hadden betaald.

Nou ik wel. Als ik een dier zomaar vind dan beschouw ik het als karma en verzorg ik hem verder.En als er geen fatsoenlijke eigenaar zou opduiken dan zou hij ook bij mij blijven.Geld uitgegeven aan een dier in nood zie ik als zeer goed besteed.

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:10

Een verantwoordelijke eigenaar geeft geen stuk of oud paard weg. Die breng je naar de slager. Er wordt teveel gerommeld in de paardenhandel om doelbewust een stuk dier de handel in te sturen.


LadyDii schreef:
Cherdenise schreef:
Kantoor haha nee tuurlijk niet dan wordt het letterlijk paard in de gang.
Zij zijn wel verplicht meer te doen dan wat ts nu zegt, zij regelen opvang of stellen officieel een verzorger aan maar niet zoals het nu gaat.
Heb ook eens een paard of ja shet gevonden vandaar dat ik dit weet



Nou goed ik verzin het ook niet hè? ;)
Ik ben houder en verantwoordelijk gesteld door de politie, thats it. Ze zoeken mee zover ze kunnen en hebben aangegeven dat ze mij bellen als iemand zich zou melden.

En dan vertellen ze zo mooi dat je de kosten kan verhalen op de eigenaar ... Kans dat je die vindt is klein, laat staan de rekening betaald krijgen. Zorg dat je goed weet hoe het zit met eigenaar worden, beperk je kosten tot dan en overweeg zeker om de DA een klinische keuring te laten doen zodra je eigenaar bent. Van de verhalen hier en hoe het dier er bij staat is de kans op een chronische aandoening met pijn te verwachten. Of hak al eerder de knoop door om vast te stellen of dit dier inderdaad pijn heeft en kennelijk daarom los gelaten is? Mooi en lief maakt intensieve verzorging aantrekkelijker, maar eventuele aandoeningen blijven even pijnlijk voor zo'n dier. Maar dan zou ik kijken wat het advies is juridisch gezien, aangezien je nu geen eigenaar bent. Wat zegt de politie over nemen beslissingen als inslapen (bv koliek, chronische pijn, acuut probleem, etc.) vanuit jouw status als houder van dit dier?
Laatst bijgewerkt door tamary op 30-08-22 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyDii
Berichten: 410
Geregistreerd: 29-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 15:14

Dit lijkt mij ook hoor. Het lijkt mij niet dat ze een loslopend paard daar maar hadden laten lopen. Denk niet dat er veel mensen zijn die meteen een maand stalling voor het paard hadden betaald.[/quote]
Nou ik wel. Als ik een dier zomaar vind dan beschouw ik het als karma en verzorg ik hem verder.En als er geen fatsoenlijke eigenaar zou opduiken dan zou hij ook bij mij blijven.Geld uitgegeven aan een dier in nood zie ik als zeer goed besteed.[/quote]



Juist!!

LadyDii
Berichten: 410
Geregistreerd: 29-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 15:29

LukieBradley schreef:
Sorry maar ik blijf het een heel vreemd verhaal vinden <<)



Is het ook.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:32

Wat een bizar verhaal! Je zou toch zeggen dat vandaag de dag je een paard niet meer verborgen houdt, zeker niet met zon kleur...

Rocamor

Berichten: 10936
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:34

Ik heb een berichtje gestuurd naar Duitse oud stalgenoten, eens zien of zij iets meer weten van over de grens.

Rare gebeurtenis zo.

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:39

Ik denk ook dat dit paard achtergelaten is. Als TS wijs is zou ik er een vet naar laten kijken. Want die achterhand die klopt niet, dan kan er een goede beslissing genomen worden.
Gezien de stand vermoedelijk iets met zijn spieren.
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 30-08-22 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:39

Het paard zou gestolen kunnen zijn
Het paard zou iets kunnen mankeren waar de oud eigenaar geen zin in heeft
Paard kan ontsnapt zijn en hele kilometers hebben gelopen. Wellicht komt ie uit Duitsland of België.
Wellicht ontsnapt uit een slachthuis

Alles is mogelijk en alles kan gebeuren. Wat nou als de eigenaar nooit komt? Wat zegt de politie daar over? Mag je 'm dan legaal houden? Moet zo'n dier niet naar een instantie, zoals dierenambulance?

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:41

Paardje heeft in ieder geval geluk jou te hebben getroffen. Respect ts _/-\o_

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:45

Dumpen van paarden in NL lijkt me stug. Ja, in landen waar paarden niet geslacht (mogen) worden worden ze wel eens gedumpt als er geen geld voor een DA is, of als een DA niet wil meewerken.

Verder vind ik het knap dat op basis van een schuin van voren met een telefoon gemaakte foto geconstateerd wordt dat het paard niet goed op z'n achterbenen staat.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:54

rien10 schreef:
Ik heb niet alleen de chip van mijn hond geregistreerd, maar ook van mijn pony. Dat zou veel gezoek voorkomen als hij wegloopt.
Ik denk dat veel mensen dat niet beseffen; dat een chip op naam geregistreerd kan worden.


Even off topic. Waar heb jij dat gedaan? Gewoon bij NDG?