Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 17:52

Voor paarden die nog wat moeite hebben met sturen en omstellen is een "stuurbit" of te wel kneveltrens wel fijn. De druk van de "knevels" tegen de wangen vergemakkelijken de wendbaarheid
Een kneveltrens is een bit dat langere staafjes dwars op het mondstuk heeft. Hierdoor ligt het bit stiller en stabieler in de mond dan een watertrens of een bustrens. Het voordeel van een kneveltrens is dat er meer zijdelingse druk op het hoofd van het paard komt waardoor het paard makkelijker te sturen kan zijn.

AlwaysH

Berichten: 11289
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 17:57

Oja, een kneveltrens is ook een hele goeie inderdaad!

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 10:42

Tenno7 schreef:
Kwa bit zou ik met een jong paard ook goed kijken wat bij hem past. Sommige vinden een dubbelgebroken ook te onstabiel en bewegelijk.. dan zou een ongebroken soms weer fijner zijn of toch een enkel gebroken.
Dikte van het bit is ook afhankelijk van hoeveel ruimte ze in de mond hebben. Hebben ze een dikke tong, dan zou ik ook geen dik bit erin hangen. En juist een wat dunnere.. en met jonge paarden is vaak een bustrens beter dan een watertrens. Dit hangt ook weer stiller in de mond.
Maar alller beste is een bitfitter erbij haha. Dan weet je het zeker.

Julia : nou de reden is, dat ikzelf een hersenaandoening heb en het wat moeilijker is geworden dan "vroeger" dus ik heb zelf ook niet alle energie er meer voor haha. En als ik het uitbesteed kan ik daarna gewoon direct aan de slag.. dus dat is ook wel fijn... waar ik met Yellow sta, de eigenaar van stal beleerd paarden voor de wagen, dus hij kan gewoon "thuis" blijven. Dat scheelt ook wel weer.

Ai, dat is niet fijn. Dan snap ik heel erg goed dat je overweegt het beleren uit te besteden zodat je vooral kunt genieten door er lekker op uit te gaan samen!

Tenno7

Berichten: 2275
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 23:15

Jaa dat lijkt me nu dus ook fijn.

Kneveltrensje is idd ook super fijn voor jonge paarden. Is de mijne ook mee ingereden!

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 23:22

Ik ben ook wat aan het rondkijken voor een bitje.
Denk 11,5 cm.
Weet nog niet of ik uiteindelijk Bitloos of met bit ga rijden, maar wennen kan altijd..

Django_Mette

Berichten: 1377
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 03:03

Ik ben ook nog aan het rondkijken voor een eerste bitje. Mijn Shetje heb ik dat 'geleerd' net een enkelgebroken bustrensje, maar die doet geen bit meer in. Of ik moet er een hele pot appelstroop op smeren, maar gaat het van harte, nah :/

Misschien dan toch maar een dubbelgebroken kneveltrens proberen :D En anders heb ik nog een sweet iron dubbelgebroken bustrens liggen. Al heb ik geen idee of die past :o

Mrs_Midnight

Berichten: 340
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:58

Hier geen bit. Scheelt een hoop ge-emmer en hij doet het er prima op, dus waarom niet?

dieseltje09

Berichten: 1864
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:01

Jeeeej weer een mooie stap verder!




Het heeft wat grondwerk voorbereiding gekost maar zonder blikken of blozen was hij gister te longeren als een echte kerel :+

De volgende stap; stap draf en galop op commando erop “installeren” de Ho knop zit er al wel op ;) die installeer ik direct al aan de hand

En om het leven voor mezelf makkelijker te maken ga ik een paar prikpaaltjes halen om de paddock simpel en fijn te kunnen afzetten
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 24-10-22 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ElinaSK

Berichten: 2664
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:16

Wat gaaf dieseltje! Hier ook bezig met longeren ze doet het super alleen filmen lukt mij nog niet, ze heeft direct door als ik niet oplet en maakt daar goed gebruik van zegmaar _O-

Tenno7

Berichten: 2275
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:05

Wat fijn dieseltje!

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:14

Afbeelding
Mijn kleine dame vandaag voor het eerst een longeersingeltje omgedaan.
Dekje had ze al vaker op gehad.
Echt zonder maar 1 seconde ervan opkijken rustig lopen, baasje helemaal trots :D

Ik hoop dat ze zo gemakkelijk blijft! Ze is nog lang niet klaar met groeien, maar zo langzaam aan toch maar wat stapjes met haar maken

AlwaysH

Berichten: 11289
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:51

Goed bezig! Ze ziet er inderdaad nog lekker puppy uit. Van wanneer is ze?

Azu heeft vandaag voor de eerste keer los in de roundpen gewerkt met ons. ‘Landje pik’ noemen we het. Hij deed het super en hij ziet er al zo goed uit als ik zo vanaf de zijkant meekijk. <3 Zal zo’n sessie eens filmen van mezelf want heb nu alleen wat snelle shots toen mijn moeder les kreeg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:57

Ze is van mei 2020 maar haar moeder is een haflinger, ik denk dat ze nog wel een jaartje extra nodig heeft om door te groeien volgend jaar.

Azu ziet er ook nog lekker puppy uit!

AlwaysH

Berichten: 11289
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 23:04

Azu is ook mega puppy naar die heeft ook wel een flinke achterstand. Hij is nu een inhaalslag aan het maken.. :=

En Hafjes kunnen inderdaad lang puppy ogen dus dat snap ik wel. :j

Tenno7

Berichten: 2275
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 23:07

Wat een knappies komen er voorbij zeg!! Super mooi! Leuk & mooi hoe jullie er mee bezig zijn.

Hier afgelopen weekend met mn jonkie op pad geweest. Neem hem wel vaker mee naar locaties om foto's te maken.. zo leert hij al dat op de trailer staan betekent dat we wat leuks gaan doen. Lekker wandelen, genieten van de omgeving en foto's maken.
Pony van mijn schoonmoeder was mee, die is heel relaxed en mega veel gewend. Dus een goeie leermeester.
Het was best druk in het bos. Maar mega trots hoe hij met alles om ging!!

Afbeelding
Afbeelding

Django_Mette

Berichten: 1377
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 00:40

Voor mijn verjaardag heb ik een Braid of Revolution frontriem gekregen van mijn vriend en die moest ik uiteraard even passen op Fedde <3
Afbeelding
Afbeelding

Paardlief is te smerig voor woorden, maar uiteraard heb ik zijn hoofd gepoetst zodat het hoofdstel netjes om kon. Hij staat nog niet op maat, maar zo gaat het wel erg kriebelen om hem goed te gaan passen en een bitje erin te hangen :=

ElinaSK

Berichten: 2664
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 08:54

Wat fijn smurffie dat de longeersingel zo goed geaccepteerd werd. Altijd fijn als ze zo nuchter zijn.

Wat leuk dat het goed ging AlwaysH, heerlijk om wat met ze te kunnen doen vind ik

Wat een mooie fotos Tenno! Snap dat je trots bent op je jonkie.

Wat een gave frontriem Django_Mette. Enne dat ze zo smerig zijn betekend alleen maar dat ze zich lekker kunnen uitleven :+

Eergisteren die van mij voor het eerst de trailer op gehad. Ze liep er direct op en vond alles mega interessant. Hopelijk blijft dat zo _O-

Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 17:58

Hier een keer geoefend met een echt zadel met losse beugels. Was volgens Lissy echt niks anders aan hoor :+
Afbeelding
Zadel is van mijn andere merrie en ik gok dat het niet helemaal goed ligt, maar voor zo even moet dat kunnen. Ook weer even gehangen, ook net druk in de beugel. Ze vond het zo saai dat ze naar het gras liep om te gaan grazen :))

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 18:07

Ahh wat een leuk topic! :D

Ik kom ons ook melden.

Power is mijn zelfgefokte 2,5 jarige welsh hengst. Met zijn moeder ben ik ZZZ startgerechtigd tussen de paarden. Zijn vader is een Welsh B hengst.
Power is vos geboren :+
Afbeelding

Afbeelding

en ondanks dat vos en hengst absoluut niet op mijn lijstje stond, is hij vanaf dag 1 mn gekke clown. Ik had dan ook al snel besloten dat hij moest blijven.

Inmiddels is hij wat groter en niet zo vos meer :')
Afbeelding

Afbeelding

Hij staat nu een maandje op stal. En we zijn lekker rustig bezig met wat aan de longeerlijn.

ElinaSK

Berichten: 2664
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 08:47

Wat goed Maartje! Heerlijk dat ze zo makkelijk is.

Welkom absque, en wow wat een verandering qua kleur zeg. Het is wel een plaatje om te zien, snap dat je die hebt gehouden.

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 09:11

Ja ben heel blij dat ze zo makkelijk is! Ben bezig met de zadelpasser een afspraak te plannen, maar heb gezegd dat ik geen haast heb dus even afwachten wanneer ik op de route lig. Dan kunnen we iets uitzoeken dat wel echt past, en dan kunnen we echt verder :D
In de tussentijd mooi even rem en stuur monteren :+

Welkom absque, wat een gaaf dier!

Raineri
Berichten: 6284
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 10:56

Dat eerste zadel vind ik zo’n struggle. Ik maak haar zadelmak met een simpel ding. Wellicht leen ik een zadel of probeer ik iets op de kop te tikken. Daarna wil ik direct over gaan op een “echt” zadel. Twijfel nog een beetje tussen een wow en een DK zadel. Eerste is sowieso een 2e hands zadel dus beetje afhankelijk wat er beschikbaar is.

Capriootje

Berichten: 6775
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:12

Zadels vind ik ook heel lastig. Ik heb een prestige springzadeltje liggen die voor nu goed ligt en evt nog breder kan. de zadelmaker kwam voor andere paarden dus heb hem toen meteen even laten kijken. Voor mij is dit zadel niet ideaal maar goed genoeg voor de eerste maanden. Ik wil graag de equipe die ik voor mijn vorige paard ook had maar dit is pas slim vanaf 4,5 jaar ongeveer dus moet nog kijken of ik dan tussendoor nog een ander A merk tweedehands oid koop.

Hoe doen jullie het met longeren trouwens? Ik doe het nu aan een stevig leren halster die niet schuift. Hoofdstel in begint hij nu te leren maar wil nog niet druk daarop geven. Nu wissel ik het af, dus of hoofdstel in om te wennen en wandelen bijv. Of longeren aan het halster. Maar de combinatie vind ik soms wel lastig. Hoe doen jullie dit?

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:18

Bedankt allemaal!

Capri, hoofdstel in en de longeerlijn aan de neusriem vastmaken? Dan heb je geen druk op het bit maar kunnen ze er wel aan wennen.

mvdbijl

Berichten: 3682
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:20

Wij zijn met grondwerk les begonnen en inmiddels loopt hij aan de lange lijnen.
Dit omdat we nog aan het revalideren zijn van een blessure.

Hij mag nu weer wat aan het werk, super leuk, dan gaan we ook eens in het bos wandelen.
Zaterdag stapte hij braaf op de auto en zijn we even een rondje door het bos gaan wandelen.
Super braaf, lekker met zijn neus in de blaadjes.

We hebben mooie foto's gemaakt en, het was een goede ervaring voor hem.

Inrijden doen wij bitloos, na enkele weken laat ik de bitfitter even kijken wat dan de beste optie voor hem is. Een zadel vind ik erg belangrijk, vaak gooien mensen maar iets erop, het is toch maar voor even of enkel zadelmak maken. Het is de eerste kennis making met het zadel, dat moet een juiste zijn..