Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magootie

Berichten: 3765
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 16:13

Jaa zo leuk om daar mee bezig te zijn en ze sterker te zien worden en dingen te voelen waar je heel blij van word!

ElinaSK

Berichten: 2662
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 18:53

Ziet er goed uit magootie, lekker bezig!

ElinaSK

Berichten: 2662
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:08

Wat een rust in dit topic, iedereen nog lekker bezig? Of gooit het weer roet in het eten.

Ik heb even iets waarvan jullie wellicht ook ideeën kunnen geven. Ik heb een sober paard, die toe kan met zeer weinig en ook snel dik wordt. Ze krijgt verdeeld over de dag voldoende ruwvoer en staat 24/7 buiten met schuilstal uit de wind en andere elementen. Momenteel met een 100grams deken waar ze voldoende warm onder is. Nu merk ik de afgelopen tijd met de kou dat ze wat minder energie heeft, mijn gevoel zegt dat alles wat ze krijgt aan andere dingen op gaan en ze dan weinig motivatie heeft om ook nog te gaan draven etc. Ze krijgt momenteel vitalbix balance + met aangevuld wat kruiden en supplementen. Nu vraag ik me af of ik even moet wachten tot de kou over is, het huidige voer op moet schroeven of over moet op wat anders. Ik kan haar geen kilos sportbrok voeren vanwege de maag. Bij voorkeur blijf ik bij het huidige voer of er moet iets zijn wat laag in suiker/zetmeel zit wat wèl energie geeft maar niet dik maakt :+ . Iemand ideeën?

Leedebee

Berichten: 2152
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:14

Haha ja niet veel te doen met een bevroren bak... Vandaag maar even wat hersenwerk gedaan. Ringen om de pion doen. Heeeeellll nuttig :')
(Zn nieuwe halster is nog n beetje op de groei :o)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hij staat ook 24/7 buiten met schuilstal e.d., zonder deken. Hij heeft energie zat. Hij krijgt naast zijn ruwvoer 100 gram Masters Vit-Crix (balancer), beetje nutrimash en hand lucerne.

dierenfan
Berichten: 9639
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:45

Wij doen helemaal niets. Vorige week 4 dagen 24/7 de weides gehad. Daarna weer de paddock in die verhard is. Vandaag hebben ze de hele dag weer de oude weide mogen gebruiken. Te veel gladde plaatsen overal om veilig erop uit te kunnen gaan. De bak van onze vriendin is momenteel ook onbruikbaar. Ze doen het echter fantastisch. Spelen en klieren leuk samen en naar ons heel aanhankelijk en leuk. Heel verschil wat mijn paard betreft tegenover vorige winter. Dat was zijn eerste winter bij ons en toen deed hij regelmatig pogingen te schoppen en bijten enz. Het vertrouwen moet bij mij nog steeds groeien en nooit dat ik dicht achterlangs hem loop maarrrr nog 0 pogingen gedaan deze winter!!

Qua voeding hebben wij ook sobere paarden natuurlijk. Echter wel groot. Hier 24/7 onbeperkt hooi. Samen eten ze zo'n 40 kg hooi per dag weg. Daarnaast een normale maat kruiwagen aan kuil. Ze eten het helaas erg slecht dit jaar. Daarnaast krijgen ze s ochtends bijna 1 kg luzerne per paard en s middags verdeel ik een halve 15 liter emmer geweekte bietenpulp en beiden rond de 800 gram spoelders zero. Dat is voor kruiden en vitamines enz. Voor het eerst dat we luzerne bij voeren in de winter en 2de jaar bietenpulp. Dit is de eerste winter dat onze oudste trekpaard niet af valt!! Ondanks dat hij weinig suiker eet dus gezien het kuil min of meer uiteindelijk bodembedekking van de stallen is.

manic

Berichten: 6990
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:01

Bij ons gaat alles nog steeds zijn gangetje. Paard wordt steeds meer rijpaard en doet het echt heel goed. Moet nog iets stabieler worden en dan wil ik er zelf wel een keertje op stappen :D

Nu ze een paar keer echt onder het zadel is geweest vind ik het echt bizar hoe snel ze dingen leert.

Ze blijkt onder het zadel ook echt een enorme galop te hebben wat ik eerder nog niet echt opgemerkt had. Rechtsom aanspringen vindt ze wel nog heel lastig maar wordt ze vanzelf sterker.

Laatst even wat drafbalkjes achter elkaar gelegd maar daar kon ze met haar hoofd echt niet bij :')

Ik vind ook nu ze wat ouder is (ze is van mij en wordt dan 4) dat ze ook echt wat rustiger en stabieler lijkt te worden. En ook bizar om het verschil te zien nu tussen haar en de slechts 1 jaar jongere andere paardjes op stal. Zo was ze ook, maar ze is echt zo onwijs uitgezwaard en feel volwassener geworden.

Het is nog steeds helemaal leuk :D

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:41

@magootie; wat een heerlijk relaxed filmpje zeg!! Ziet er onwijs goed uit!
@leedebee; leuk die foto's!

Hier staat Liam stil. Kan niet zoveel met een bevroren bak, maar nu de auto gemaakt is, zou ik wel weer met hem naar een binnenbak kunnen. Alleen wil ik niet steeds afhankelijk zijn van andere mensen, dus zodra het kan, wil ik het laden van Liam weer oefenen. En bij voorkeur dat hij zichzelf laadt. _O-

Leedebee

Berichten: 2152
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:54

Zoiets? :') (hier was hij nog maar een baby van bijna 1,5 jaar en we gingen niet rijden met de trailer)


Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:59

Ja dit inderdaad!! Geweldig!!

Liam heeft helaas bij de laatste keer verhuizen van stal een slechte ervaring gehad.
De man van de stalbaas heeft met zijn shovel met arm (weet even niet hoe je het anders noemt) al claxonnerend naast de trailer gestaan, met Liam erin, en met zijn arm de bus geblokkeerd toen wij wilden wegrijden. Liam loopt vanaf dat moment niet meer relaxed de trailer op. Extreem lang zijn we ook niet bezig, maar hiervoor was het opladen en gaan met die banaan...

Leedebee

Berichten: 2152
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 15:40

Echt wat een debiel was dat, dat doe je toch niet -O-

Veel geduld en lekkere snoepjes gaan vast helpen!

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:43

Yep.. ik werd als crimineel behandeld daar. Echt niet normaal. Maar de pensionklanten daar was ook echt lopende band werk. Ze hadden continu nieuwe klanten, en totaal geen vaste goede basis voor een kudde, er werd continu geswitcht.

Maar goed. Maakt ook niet meer uit, ik heb nu een fijn plekje met het bos in de buurt. Vandaag weer foto’s mogen ontvangen van de laatste fotoshoot van 2023.
Afbeelding
Afbeelding

Leedebee

Berichten: 2152
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:03

Beter idd!

Prachtige foto's!

dierenfan
Berichten: 9639
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 04:08

Hier laden ze ook zichzelf. We laden letterlijk in een fractie van een seconde. Voordeel van een bak een kilometer verderop waar we naartoe gaan als de omstandigheden niet oke zijn om te paardrijden in de natuur voor langere tijd of als we zelf lang niet fit zijn of gewoon voor de afwisseling. De oudste is echt makkelijk. Loop naar de trailer, touw om z'n nek gooien en hij loopt er zo in. Stang aan achterzijde dicht dan de jongste daar loop ik nog regelmatig bij mee maar ook steeds vaker ga ik voor in trailer staan voor support en laat mijn man hem alleen er in lopen. Zo leert ook hij om zelf te laden.
We zaten vorig jaar bij een evenement vol stomme verbazing te kijken hoe een man aan het laden was...20 a 30 minuten per paard met veel hulp, touwen, zweep en voer. Iedereen inclusief paarden vol stress. Hij kwam nadien 'zo doe je dus laden, je wint altijd '
Wij 'oh? Kijk maar hoe wij laden. Snuit vooral niet even je neus want dan staan ze er al in'
Hij was al weg voor ik de paarden vast gezet had in de trailer. Hij had vast geen commentaar haha

Leedebee

Berichten: 2152
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:17

Haha geniaal!
Het "ik moet het winnen van mijn paard" idee is wel wat achterhaald >;)

dierenfan
Berichten: 9639
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:58

Leedebee schreef:
Haha geniaal!
Het "ik moet het winnen van mijn paard" idee is wel wat achterhaald >;)


Ja wij vinden het achterhaald maar heel veel eigenaren denken er helaas nog heel anders over. Zo las ik (in dit topic?) Ooit dat iemand zijn paard toestemming 'vraagt' iets uit te voeren. Ik doe dat nu ook haha. Ik laat hem de hoeven krabber zien. Hij onderzoekt, keurt het goed en been voor been krijg ik alles van hem. Zo ook de manen uitborstelen en de rest. Elke borstel wordt eerst even geïnspecteerd.
De boer kwam gisteren naar mij toen met wie ik nu hele gesprekken aan het voeren was haha nou gewoon met mijn paard

Leedebee

Berichten: 2152
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:14

Een soort R+ is dat toch?

Ik zit zegmaar tussen R+ en boeren trien in :')
"Vroeger" ook altijd geleerd dat je het laatste woord moet hebben of het moet winnen van je paard. Tegenwoordig doe ik gewoon heel veel op gevoel en meer geduld. Hij heeft echt wel een stem, maar soms moet hij ook gewoon maar even doen wat moet gebeuren. Beetje net als bij kinderen haha, je kan niet altijd je zin krijgen :+

Al moet ik zeggen dat Stip soms beter opgevoed is dan mn kinderen :')

dierenfan
Berichten: 9639
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:32

Leedebee schreef:
Een soort R+ is dat toch?

Ik zit zegmaar tussen R+ en boeren trien in :')
"Vroeger" ook altijd geleerd dat je het laatste woord moet hebben of het moet winnen van je paard. Tegenwoordig doe ik gewoon heel veel op gevoel en meer geduld. Hij heeft echt wel een stem, maar soms moet hij ook gewoon maar even doen wat moet gebeuren. Beetje net als bij kinderen haha, je kan niet altijd je zin krijgen :+

Al moet ik zeggen dat Stip soms beter opgevoed is dan mn kinderen :')


Ohhh hier zijn er ook dingen die gewoon moeten. Echter die dingen doet mijn man bij mijn paard. Een 800 kg puber daar ben ik niet zeker en niet sterk genoeg voor. Mijn man absoluut wel. Zowel wat kracht betreft als wat betreft zelfverzekerd zijn en rustig blijven doorpakken. Qua welzijn stuk beter voor mijn paard want vechten/strijden heeft geen zin dus blijft hij kalm en ondergaat het. Echter wat in overleg kan doen we lekker in overleg. Worden we beiden sterk van :D

Leedebee

Berichten: 2152
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 09:18

Mooi geregeld toch? Het gaat ook vaak meer om overtuigingskracht dan fysieke kracht, want dat gaat niemand winnen haha :o
Gewoon lekker doen waar je je zeker bij voelt, dan komt de rest vanzelf.

Het ligt ook aan het type paard. Sommige reageren heel erg op onzekerheid en andere denken gewoon wat doet ze raar haha

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:26

dierenfan schreef:
Hier laden ze ook zichzelf. We laden letterlijk in een fractie van een seconde. Voordeel van een bak een kilometer verderop waar we naartoe gaan als de omstandigheden niet oke zijn om te paardrijden in de natuur voor langere tijd of als we zelf lang niet fit zijn of gewoon voor de afwisseling. De oudste is echt makkelijk. Loop naar de trailer, touw om z'n nek gooien en hij loopt er zo in. Stang aan achterzijde dicht dan de jongste daar loop ik nog regelmatig bij mee maar ook steeds vaker ga ik voor in trailer staan voor support en laat mijn man hem alleen er in lopen. Zo leert ook hij om zelf te laden.
We zaten vorig jaar bij een evenement vol stomme verbazing te kijken hoe een man aan het laden was...20 a 30 minuten per paard met veel hulp, touwen, zweep en voer. Iedereen inclusief paarden vol stress. Hij kwam nadien 'zo doe je dus laden, je wint altijd '
Wij 'oh? Kijk maar hoe wij laden. Snuit vooral niet even je neus want dan staan ze er al in'
Hij was al weg voor ik de paarden vast gezet had in de trailer. Hij had vast geen commentaar haha



Hhaha prachtig! Ik had erbij willen zijn!
Mooi dat het ook zo snel gaat en zo relaxed!

Ik laat Liam ook altijd alles eerst zien/ruiken. Zo kreeg hij een keer een beetje honingzalf op/in zijn neus en begon hij te flemen _O-
Liam heeft nu wat last van mok, dus als ik met een handdoekje en de pot aan kom lopen, en ik sta achter hem, tilt hij zijn been al op. Hij trekt hem nog wel vaak terug omdat het hem gewoon pijn doet, maar ik zeg elke keer 'braaf jongen, bijna klaar'. en als het beentje klaar is krijgt hij een snoepje. Hij staat gewoon los in de weide, maar kiest er bewust voor om gewoon te blijven staan en te wachten op zijn snoepje <3

Leedebee

Berichten: 2152
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:46

Ik zit wel eens in dubio over het eerst "laten zien" van dingen. Dat kan natuurlijk met verschillende intenties gedaan worden.

Zelf heb ik dan altijd het idee van "waarom laat je dit zien, is er iets (engs) mee of zo?"... ik ben dan bang dat er meer van gemaakt wordt dan dat het is en hij het dan juist spannend vindt. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Als hij zelf wil kijken mag hij dat overigens altijd. Maar met bijv. de 1e keer een zadel kwam ik gewoon aanlopen met dat ding, zei al lopend "ff kijken of deze past" en hup op zn rug. Hij gaf er geen biet om... zolang ik maar normaal doe haha

ElinaSK

Berichten: 2662
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:57

Enge dingen wil de mijne altijd onderzoeken, wel al knorrend dus dat mag. Eerste keer de trailer op wilde ze het onderzoeken, prima maar we gaan niet achteruit lopen bijvoorbeeld. Ze vindt het gelukkig helemaal geen issue en loopt er zo op. Ik kan die van mij niet gewoon doen alsof het normaal is, trapt ze niet in of althans de eerste keer misschien wel daarna weet ze precies wat je komt doen. Maar gelukkig opnieuw is ze niet heel moeilijk, als je het in mini stapjes uitlegt is het allemaal oke. :j

oji

Berichten: 4265
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 20:12

Ziet er super uit met Parker Magootje! Heerlijk paard lijkt me!

Dat is wel heel relaxed trailerladen Leedebee. Ik heb eigenlijk altijd makkelijk te laden paarden gehad, maar zooo makkelijk is wel next level.

Wat een idioot Jaimy-Liam. En prachtige foto's!

Ik ben zelf meer van het zoveel mogelijk doen of mijn neus bloedt bij zgn "enge" dingen. Ze wennen er maar aan dat er soms iets anders is in de omgeving. Maar goed ik wil ook springen en eventing, kan moeilijk iedere nieuwe waterbak of wat ze dan weer als hindernis hebben bedacht eerst uitgebreid gaan staan bekijken. Ik stond met mijn paarden op een boerenerf bij een agrarisch bedrijf, nou dan krijgen ze genoeg vreemde dingen te verwerken. Spuiten, bietenrooiers, groot materieel dat langs de bak moet omdat die naast een akker lag, honden, katten, schapen, kippen, shetlanders, kinderen met skelters , steps, sqads en crossmotoren die zomaar de hoek omscheuren en ineens langs of in de bak komen, Zeil over de bieten of afvalberg wat met de harde wind in de polder enorm klappert langs de bakrand. Als ik dan overal eerst moest laten kijken, kwam ik nooit aan rijden toe. En zelfs de heetste wordt daarvan heel makkelijk op den duur. Okay, de keer dat ze met een kinderpartijtje gingen lasergamen naast de bak, dacht ik, vandaag maar ff niet, maar dat was ook omdat ik weet dat ik daar zelf enorm door zou worden afgeleid.

Hoe gaat het nu met Ellie, Koekie? Hebben jullie haar inmiddels opgehaald en zijn jullie thuis al lekker aan het rijden? Gaat het goed? Fotootje???

Owen gaat heel goed. Ik ben hem rustig aan het opbouwen. Gaat nu 2 x per week in de aquatrainer, 2 x per week werken aan de hand en ik longeer hem 3 keer in de week. Klinkt als heel veel, maar het is allemaal niet lang en heel verschillende soorten training en verschillende spieren die gebruikt worden. Is allemaal in overleg met DA opgesteld dit opbouwschema. Verder staat hij hele dagen lekker buiten in de paddock en 's avonds op stal. Wel besloten hem nog een maandje langer op de revalidatie stal te houden. Afgelopen vrijdag de DA nog even laten komen. Ik wou met deze hoeveelheid werk en dat hij nu ook weer draaft en galoppeerd (en uit zijn pan gaat) aan de longe, toch even nog een check op het been of hij het helemaal goed belast, voor ik verder ga opbouwen en weer ga rijden. Been is supermooi hersteld en volledig belastbaar. Maar wacht toch nog even met rijden, want hij heeft qua bespiering en conditie echt een hele flinke jas uitgedaan en lijkt ook langzamer terug in zijn bespiering te komen als bv toen hij zadelmak gemaakt werd. Ik heb dan vrijdag voor de zekerheid ook een bloedje laten trekken. Hij heeft nog wat last van alle medicijnen, antibiotica en narcose die hij gehad heeft, daar is zijn lijf nog mee bezig van bij te komen. Dat is niet raar, maar daarom geef ik alles wel iets meer tijd. Ik ben zelf ook 3 maanden slapjanus geweest na mijn laatste narcose, dus weet wat het is. Verder adviseert de DA toch wat supplementen voor spieropbouw te gaan geven dus daar gaan we ook mee starten (uitslag was vandaag). Dus gewoon lekker verder met opbouwen en Owen wat Vitamine E en Selenium en wat extra eiwitten en aminozuren erbij geven. Komt goed. Hij is en blijft zooooo leuk!!!

Afbeelding

Leedebee

Berichten: 2152
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 20:47

Haha ElinaSK ja ze zijn niet gek natuurlijk! En het maakt natuurlijk ook wel verschil of je met een nieuwe borstel aan komt zetten of een hogedrukspuit :')

Oji, wat is het toch een knapperd!
Lekker de tijd nemen, dan heb je er het langste plezier aan denk ik. En hij ook :D

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 01:48

@Leedebee; je hebt gelijk hoor. Het is er hier gewoon ingeslopen denk ik. Meneer kijkt altijd als ik wat in mijn handen heb, in de hoop dat het nog wel eens een snoepje kan zijn. Als ik 'm laat ruiken/zien wat ik heb is de interesse weer weg/focus op iets anders.

@Oji; ja absoluut.. heb er ook dagen slecht van geslapen, en stond te huilen in de stal na het verhuizen. Ik ben altijd goed geweest, vroeg alles netjes op de man af. En ik werd bij mijn vertrek behandeld als crimineel. Echt niet normaal.
En wat fijn dat het beter gaat met Owen! Klinkt als een goed en fijn herstel! Snap wel dat je hem een maand langer laat staan op de plek voor revalidatie.. ik ben ook zo voorzichtig met Liam haha! Wat een ongelofelijk lief snoetje heeft hij!!

------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb vandaag heerlijk met Liam gewandeld in het bos. Ik heb mij een aantal dagen erg akelig gevoeld, innerlijke onrust, waardoor het tussen mij en Liam niet al te fijn ging. Die dagen heb je nou eenmaal. Vandaag hebben we dan eindelijk weer eens een wandeling gemaakt rond de 8 kilometer. Ik kan zo van dit weer genieten en van Liam. Liam is een enorme clown die mij toch vaak laat lachen.

Voor het eerst sinds september weer op Liam gezeten. Uit het niets zo opgestapt omdat het zo vertrouwd en goed voelde. Toen we lekker aan het stappen waren, heb ik vol trots even een filmpje gemaakt, maar stopte de app ‘paard en kaart’ met het opnemen van de route jammer weer. Maar ik kon wel huilen van geluk. Ik heb ongeveer 500/700 meter op zijn rug gezeten en het voelde magisch. Liam is zadelmak geboren, zou je bijna denken.

4 maart 2024 komt Heleen Klumper langs voor het aanmeten van een zadel, en daarvoor zal hij nog even volledig gemasseerd worden.

Ook heeft Liam vandaag na lange tijd weer een MLD behandeling gehad, hij stond op momenten zo lekker relaxed en te gapen. Daarna is hij nog getapet om zo een prikkel af te geven aan het lymfesysteem.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:50

Hey @oji even heel kort want ik ben al 1,5 week ziek met een heel geniepig griepje en mijn dochter nu natuurlijk ook :-(
We hebben dus nog niets met haar kunnen doen thuis. Vandaag komt de hoefsmid en gaan we haar maar eens even longeren. Volgende week komt de zadelmaker.

Nu nog even snel mijn bed in |o