Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElinaSK

Berichten: 2665
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:16

Wat braaf alwaysH! Super fijn als ze zo nuchter zijn!

Ik had gisteren even een trots momentje. Heb haar voor het eerst aan de dubbele lijnen gehad. Wel aan de kaptoom maar ze was zoooo braaf, was echt mega trots! Helaas geen beeldmateriaal..

SCC

Berichten: 896
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:21

Hallo,

Mag ik mij ook melden in dit topic met mijn monster/draakje?
Ik heb een quarterhorse ruin roepnaam Moon die nu bijna 3 jaar oud is.
Ik wil hem deze zomer gaan beleren en zien hoe ver we komen, Nu aan de hand is hij leergierig en vind alles van de mens wel oké. (ik ben zijn mens en ik kan bijna alles met hem)
Foto is van hem als 2 jarige :)
Afbeelding


En hoe hebben jullie het aangepakt qua paard beleren en een zadel zoeken/aanschaffen? (ik zoek westernzadel)
ik ben nu de mijne aan het trainen met zadelmak maken en het begin van hangen, maar heb zelf geen passend zadel. dus dan nu alleen maar hangen op de blote paardenrug....
Ik kan van een kennis zijn zadel wel af en toe lenen, maar dat komt niet lekker uit met mijn werkdagen naast het feit dat ik liever niet zoiets duurs leen.

hiphorse

Berichten: 1034
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 08:15

Welkom, mooi paard!

Ik heb nu gewoon een simpel springzadel van mijn vorige pony. Voor het grondwerk past hij aardig, voor rijden/hangen enzo. Wil ik die nog nakijken door een zadelmaker.

Later ga ik pas een keer naar een 'echt' zadel kijken. Ze veranderen nog zoveel in het lijf.

Mandarijn
Berichten: 9072
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 08:59

Ik ben aan het kijken voor een wintec of vergelijkbaar zadel met wisselbaar kopijzer zodat ik 'm aan kan passen indien nodig en uiteraard voordat er echt wat mee gereden wordt even langs de zadelmaker voor een check. Ik ga nu ook nog geen duur precies aangemeten zadel kopen, hij gaat nog zoveel veranderen in zijn lijf inderdaad.

Capriootje

Berichten: 6779
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 09:44

Welkom!

Ik heb het geluk een eigen springzadel te hebben liggen voor de paarden die ik rijd voor andere. Deze heeft een bredere boom dan de standaard medium van dat soort zadels en lijkt zo op het oog prima te liggen op het jonkie. Rond maart/april wil ik het nog even laten checken maar hij is enorm in de groei nu nog dus dat kan ik altijd nog uitstellen. Hij is nu ruim 2,5 , dat hij al 3 is voor KWPN/KNHS vind ik helemaal niks. |o

Hij is wel heel erg aan het wisselen, had er van de week ook echt last van en beetje bloed enz. Hij mist nu 2 voor tanden en bijna boven elkaar dus appels ed krijgt hij maar even niet :=
Verder erg blij met hoe hij het doet, longeren met kaptoom gaat nu echt goed en gisteren zelfs wat balkjes mee genomen, deed hij zo braaf <3 Wilde het graag op beeld dus was een uitdaging met 1 hand maar gelukt :D

Afbeelding

ElinaSK

Berichten: 2665
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:56

Welkom SCC, ik heb een 2de hands zadel gekocht waarvan ik weet dat het bij dit type paard past. Ze heeft em een paar keer op gehad, de boom is helaas wat te wijd dus over 2 weken komt de zadelmaker om te kijken of we dit passend kunnen maken. Anders zoek ik met haar gewoon een zadel uit die wel op maat te maken is voor haar. Ik wil er geen matig zadel op hebben als ik de rug ga belasten :). Bij een bit die haar al niet helemaal zinde reageert ze al vrij heftig dus wil niet weten hoe het is met een niet passend zadel :') .

Wat goed capriootje! Lekkere afwisseling al aan de lijn met balken.

Maartje_M

Berichten: 9406
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:12

Bij mij komt eind deze maand de zadelpasser vast eens een keer kijken. Ik heb er tot nu toe nog maar 1x op gezeten en verder nog niks, maar we willen wel vast even kijken wat de opties zijn etc. Ze heeft een kort ruggetje en ik ben een lastige en kritische ruiter mbt zadels dus oriënteren vind ik wel prettig :=

Django_Mette

Berichten: 1378
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 14:30

Welkom SCC!

Ik had mijn dressuurzadel ook nog liggen van mijn vorige pony. Hij is wel te breed omdat mijn ES eronder schuift, maar de zadelpasser komt er richting zijn derde verjaardag naar kijken. Ik heb een Thorowgood T8 erop liggen :) Maar het puppykind mag eerst naar de tandarts in februari/maart/april. Vorig jaar was hij zijn halve voortand kwijt dus is een strakker plan als we daar eerst naar kijken. Dan kan hij ondertussen mooi verder groeien :)

SCC

Berichten: 896
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:15

hiphorse schreef:
Welkom, mooi paard!
*knip*
bedankt. ik vind hem ook erg leuk :).
Capriootje schreef:
Welkom!

*knip* Hij is nu ruim 2,5 , dat hij al 3 is voor KWPN/KNHS vind ik helemaal niks. |o
*knip*
Dankjewel, en wat een leuk paard! mooi in verhouding en mooie kleur.

die regel van de knhs vind ik ook niks hoor. Nu is die van mij toevallig vrij vroeg in ontwikkeling en is hij mei al jarig. maar ik ken dus ook iemand die haar paard in september pas officieel 3 jaar heeft. en die is nu al aan het beleren......Ja ik mag toch al gaan rijden?! 8)7

ElinaSK schreef:
Welkom SCC, ik heb een 2de hands zadel gekocht waarvan ik weet dat het bij dit type paard past. Ze heeft em een paar keer op gehad, de boom is helaas wat te wijd dus over 2 weken komt de zadelmaker om te kijken of we dit passend kunnen maken. Anders zoek ik met haar gewoon een zadel uit die wel op maat te maken is voor haar. Ik wil er geen matig zadel op hebben als ik de rug ga belasten :). Bij een bit die haar al niet helemaal zinde reageert ze al vrij heftig dus wil niet weten hoe het is met een niet passend zadel :') .
.

Ik wil er met belasting ook gewoon een echt goed zadel op hebben en niet een matig passende. vergelijk het altijd met schoenen, die moeten ook lekker zitten wil je optimaal bewegen. Tot nu toe maakt het hem qua gedrag weinig uit want hij reageert altijd zoals hij zelf is, een beetje lomp maar wel lief en rustig..

Maartje_M schreef:
Bij mij komt eind deze maand de zadelpasser vast eens een keer kijken. Ik heb er tot nu toe nog maar 1x op gezeten en verder nog niks, maar we willen wel vast even kijken wat de opties zijn etc. Ze heeft een kort ruggetje en ik ben een lastige en kritische ruiter mbt zadels dus oriënteren vind ik wel prettig :=

Ik ben vooral kritisch in het punt: Moet paard echt goed passen. voor mijzelf: liever geen engels zadel ivm dwingende zit wat ik lichamelijk niet kan hebben. dus de voorkeur gaat naar western.

Django_Mette schreef:
Welkom SCC!

Ik had mijn dressuurzadel ook nog liggen van mijn vorige pony. Hij is wel te breed omdat mijn ES eronder schuift, maar de zadelpasser komt er richting zijn derde verjaardag naar kijken. Ik heb een Thorowgood T8 erop liggen :) Maar het puppykind mag eerst naar de tandarts in februari/maart/april. Vorig jaar was hij zijn halve voortand kwijt dus is een strakker plan als we daar eerst naar kijken. Dan kan hij ondertussen mooi verder groeien :)

Ik heb hier een engels zadel liggen (17,5 inch dressuur) maar dat past dus niet lekker genoeg om mee te gaan hangen laat staan beleren.
dus ik heb op dit moment eigenlijk totaal geen eigen passend zadel.

Ik zat te denken om een zadelmaker te laten komen zodra hij beleerd is (breng m weg) om daarna dus een zadel te passen op het moment dat ik er ook mee kan rijden.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 19:59

Ik heb Xio gisteren voor het eerst "echt" aan de longeerlijn gehad, lees 10 minuutjes met ho stap en draf. Ze deed super haar best <3

Ik ben wel in dubio wat voor bit ik haar aan ga laten wennen. Er heeft nu 2x een enkele roken watertrensje in gelegen, had het idee dat ze dat wel veel vond bewegen maar dat kan ook de nieuwigheid zijn. Mijn andere PRE merrie rijd ik met een kimblewick (ongebroken stang met hefboom en kinketting) omdat zij beweeglijkheid en druk op de mondhoeken niet prettig vindt. Uiteindelijk zal ik haar daar ook mee gaan rijden, maar voor we op dat stadium zijn zijn we wel even verder.

Jullie meningen over het ideale bit voor een PRE die niet zo van beweeglijkheid houdt?

ElinaSK

Berichten: 2665
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:53

Wat goed Zoey! Hier een fager bit met ruimte voor de tong voor mijn lusitano. Zij heeft ook behoefte aan rust en vooral een vrije tong. Was wel even kwestie van wat proberen voordat ze een bit had die ze accepteerde.

veranadautje
Berichten: 1296
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:12

Helaas is het weer echt prut en staan we stil.
Maar ze eten rustig door en volgendsmij vind hij het geen probleem
Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9406
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:51

SCC schreef:
Maartje_M schreef:
Bij mij komt eind deze maand de zadelpasser vast eens een keer kijken. Ik heb er tot nu toe nog maar 1x op gezeten en verder nog niks, maar we willen wel vast even kijken wat de opties zijn etc. Ze heeft een kort ruggetje en ik ben een lastige en kritische ruiter mbt zadels dus oriënteren vind ik wel prettig :=

Ik ben vooral kritisch in het punt: Moet paard echt goed passen. voor mijzelf: liever geen engels zadel ivm dwingende zit wat ik lichamelijk niet kan hebben. dus de voorkeur gaat naar western.


Mee eens hoor, het moet op Lissy ook goed passen. Maar er zijn zo veel zadels waarnik niet pijnvrij in kan rijden dat dat toch ook wel belangrijk voor me is.
Ik hoop gewoon dat het type dat ik voor mijn andere merrie had, ook op haar past

SCC

Berichten: 896
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:39

ZoeyDercks schreef:
Jullie meningen over het ideale bit voor een PRE die niet zo van beweeglijkheid houdt?


Ik heb zelf bij mijn jonge quarter een bit dat wel kan bewegen, maar ook op "slot" kan/ minder bewegelijk is.
ik heb een western versie, maar ik weet dat ze er ook in engelse bitten zijn. (daarvan ken ik het systeem)
https://www.kramer.nl/Themas/Western-ri ... n-Show-Bit


Maartje_M schreef:
Mee eens hoor, het moet op Lissy ook goed passen. Maar er zijn zo veel zadels waar in ik niet pijnvrij in kan rijden dat dat toch ook wel belangrijk voor me is.
Ik hoop gewoon dat het type dat ik voor mijn andere merrie had, ook op haar past

Ik heb nu even een tijdelijke oplossing *\o/*
mijn buurman is gestopt met de westernpaarden en had zijn trainingszadel nog liggen. en laat dat nu mooi passen op mijn paard. Ik mag dit zadel van hem lenen/gebruiken zo lang als nodig is.
En het is een zitting op dezelfde maat als het paard waar ik tot nu toe mee heb gereden om western te leren rijden.
voordeel van mijn paard is dat zijn rug mooi vlak is en ook mooie lengte. dus qua zadel maten is het wel vrij makkelijk heb ik het idee.

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:19

Vanaf welke leeftijd ‘zitten’ jullie effectief op je paard en doen jullie stap, draf en galop?

Gaat dus om mijn merrie van mei 2020 dus ze moet nog 3 jaar worden

Had haar vorige week mee op verplaatsing genomen om te wennen aan vele andere paarden en omgeving
Dit ging echt perfect en heb haar braaf aan de longe kunnen zetten

Vroeg er iemand of ik er al op had gezeten..

Ik zei daarop neen, enkel vanaf een hoge opstap half geleund/gehangen een paar keer en that’s it

Zei die man terug

Ooh maar ga er maar een van de dagen er dan al is op hoor dan kent ze dat al en wat stap en draf en galop..

Wat vinden jullie hiervan of hoe ziet jullie ‘tijdslijn’ er ongeveer uit?

(Elk paard is verschillend natuurlijk)

Ikzelf vind het nog te vroeg

Ja we gaan richting het zadelmak maken maar echt al gewicht van een ruiter erop in beweging lijkt me nog te vroeg hoor
Ze wordt pas 18mei 3 jaar..

Yontheke

Berichten: 4440
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:32

Mijn 3 jarige van vorig jaar zadelmak gemaakt de maand dat hij 3 werd en dan ook gewoon alles gedaan qua stap, draf en galop. Sindsdien 3x per week half uurtje aan het werk met af en toe een pauze van 1 à 2 weken. Na een 8 weken balkjes er bij gepakt en nu 1 keer per week ook paar sprongetjes die ik mee door neem.

mooney

Berichten: 7793
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:36

Kijk, in de wereld waar het om geld en sport gaat gaan er genoeg met 2/2,5 op.

Ik vind het zelf te vroeg. Ik begin pas met hangen op echt 3 jaar, alle gangen wanneer het komt.
Mijn laatst beleerde pony galopeerde pas voor het eerst onder de man toen ze 5 was. Ik heb een startlimiet (dus stap x niet eerder dan...) maar geen eindlimiet. Het lekkere met een recreatief eigen paard is juist dat je het zelf in kan delen.
Kan zomaar dat de volgende al binnen enkele weken alles doet nadat ze 3 is geworden, maar het komt zoals het mij en de specifieke pony past en niet omdat ik me aan bepaalde deadlines wil houden.

ElinaSK

Berichten: 2665
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:00

Mijn merrie wordt 4 dit jaar. Deze zomer wil ik haar gaan belasten onder het zadel. Mijn paard was er simpelweg eerder niet klaar voor. Wel ben ik begonnen met de voorbereidingen, die doe ik nog. Het belangrijkste vind ik dat ze eerst zelf leert hoe ze in balans kan lopen zonder mij op de rug. Dat ze dit niet direct in alle gangen kan prima, ze 'moet' van mij niet direct alle gangen onder het zadel. Maar mijn aanpak is niet heilig natuurlijk. Ik ben van plan haar eerst veel te leren met de dubbele longeerlijn voor mijn gevoel geeft dat een goeie basis straks.

Yontheke

Berichten: 4440
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:07

Mijn paard was er wel gewoon echt klaar voor en was een vervelende draak voor we hem zadelmak maakten en nadien is die zo positief veranderd. Die vindt werken echt super leuk.

Maarja geld en sportpaard. Hij hoeft dit jaar niet de 4 jarige proeven in de springsport in maar gaat binnenkort wel op oefenparcours gaan. En inderdaad of hij of de 3 jarige van dit jaar zijn voor de verkoop. Daar ben ik ook eerlijk in.

Maar bij mij gebeurd er niks qua lopen/longeren/hangen etc voor de maand dat ze 3 worden. Dat is bij mij ook de stelregel.

Capriootje

Berichten: 6779
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:27

Die van mij is van april en denk ook aan maart/april starten met zadelmak maken, stap/draf/galop erop zetten, zomer wat vakantie in de wei en dan voor het najaar 2/3 keer per week beetje oppakken. Maar vorig jaar dacht ik nog een andere tijdlijn omdat hij wel echt baldadig was en sterk in z’n lijf stond al voor 2 jaar. En nu is hij weer volop aan het groeien, dus dunner en een slungel maar ook enorm tandjes aan het wisselen dus ik blijf het gewoon aankijken en plan bijstellen waar nodig. Dat is ook een voordeel als je het zelf doet ipv met een stal of persoon moet plannen natuurlijk.
Hij gaat wel de sport in maar voor de hobby dus heb geen haast en wil wel zuinig op hem zijn.

Muze
Berichten: 5330
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:07

Mijne is aankomende juli 4. Momenteel doe ik rustig eens wat naast op een krukje , longeren, werk aan de hand.
Deze maand wordt er een zadeltje gepast zodat ik hopelijk rustig aan de gang kan met dit erop leggen, beugeltjes laten klapperen, wandelen en longeren met zadel en eens hangen.
Deze zomer wil ik er wel echt eens op, is nu het plan.

veranadautje
Berichten: 1296
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:45

Mijn mini gaat word eind volgende maand 3 en daar heeft 1 malig een meisje op gezeten. Geen stap draf of galop. Vind dag eigenlijk zelf veel te vroeg. Paard van mijn broer is zelfs pas met 8 beleerd.


Wel ben ik met 2,5 jaar met de basis begonnen denk aan longeren op stem maar max 10 min. Dit alles na dat ik hem al eerder mee de weg op nam en aan de hand stap en draf op commando ook al gedaan had

Maartje_M

Berichten: 9406
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:56

Mijne wordt in juni 4 en ik heb er nu 1x in stilstand echt op gezeten. Als het van het voorjaar beter weer is, begin ik met inrijden. In stap. En als er dan balans is, gaan we wel kijken of we wat met de draf kunnen

SCC

Berichten: 896
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 23:35

furioso schreef:
Vanaf welke leeftijd ‘zitten’ jullie effectief op je paard en doen jullie stap, draf en galop?

Gaat dus om mijn merrie van mei 2020 dus ze moet nog 3 jaar worden

Had haar vorige week mee op verplaatsing genomen om te wennen aan vele andere paarden en omgeving
Dit ging echt perfect en heb haar braaf aan de longe kunnen zetten

Vroeg er iemand of ik er al op had gezeten..

Ik zei daarop neen, enkel vanaf een hoge opstap half geleund/gehangen een paar keer en that’s it

Zei die man terug

Ooh maar ga er maar een van de dagen er dan al is op hoor dan kent ze dat al en wat stap en draf en galop..

Wat vinden jullie hiervan of hoe ziet jullie ‘tijdslijn’ er ongeveer uit?

(Elk paard is verschillend natuurlijk)

Ikzelf vind het nog te vroeg

Ja we gaan richting het zadelmak maken maar echt al gewicht van een ruiter erop in beweging lijkt me nog te vroeg hoor
Ze wordt pas 18mei 3 jaar..


Ik denk dat je ook echt per paard moet kijken ipv alleen naar de leeftijd.
Het ene paard is wat sneller klaar in t koppie dan de ander naast dat ze lichamelijk natuurlijk ook wel puppy af moeten groeien.

Ik heb persoonlijk niet echt een tijdslijn zo van "dan en dan moet ik dit en dat"
kijk liever naar het dier wanneer het klaar is om wat te doen, en in hoeverre iets kan.


Voorbeeld:
paard is als veulen opgevoed als veulen abc (halster om, meelopen en hoefjes optillen)
daarna mogen rondwandelen in vrijheid en af en toe eens aan het halster om de basis er wel wat in te houden.
Als 2 jarige mocht hij commando's leren en af en toe in de roundpen een paar minuten om te leren dat een mens wat van je kan vragen. zo mocht hij rondstappen en wat draven en is het begin van de commando's gemaakt
Daarna is geleerd wat een zadel is, en dat een singel om de buik heen komt. als 2,5 jarige heb ik hem gekocht en kan hij dus stap, draf, galop, HO en langzamer op commando in de roundpen. (vraag het maar een paar keer en niet teveel of langer dan een paar minuten oefenen) en hij kan een zadel op en de singel kan vast.

Nu is hij bijna 3 (mei) en ik begin hem te leren dat je naast hem kan gaan staan op een krukje. dat pak ik langzaam op met langs hem springen vanaf de grond, staan op een klein krukje/boomstammetje. en als hij dat kan ga ik voorzichtig wat hangen aan aan beugel of een zak met wat gewicht op het zadel leggen. Dit alles doe ik in stappen die het paard vooral mentaal ook kan verwerken.
Ik merk dat mijn paard heel klierig is, maar tegelijk ook heel graag werkt. Hoe meer je hem laat doen en denken hoe vriendelijker hij wordt. Hij is snel verveeld en is ook voor de duivel niet bang dus denk dat als het aan hem ligt er vrij snel iemand op kan zitten. Ik heb voor mijzelf wel de afspraak gemaakt dat voor zijn werkelijke 3e verjaardag ik wel mag oefenen met gewicht, maar er nog niemand echt op mag gaan zitten.

pas ergens vd zomer als hij de 3 jaar gepasseerd is wil ik gaan oefenen met echt rijden (stap/draf) maar vooral omdat hij dus nog erg groeit in spieren (vooral in de breedte) Hij is tot nu toe nog mooi stabiel in spieren en is ook wel netjes in balans als hij loopt

Caily

Berichten: 12524
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 03:31

Super interessant om al jullie manieren te lezen!

Mijn dames zijn van 15 mei 2020 en 19 juni 2020, zit exact 5 weken tussen. Ze hebben beide altijd thuis gestaan dus van jongs af aan al veel basis. Ben niet voor niks trainer van trauma/jonge koudbloeden.

De oudste is mentaal echt het verste, ondanks dat beide dames altijd samen hebben gelopen en ik dezelfde dingen met ze heb gedaan. De jongste is met 4 maanden leeftijd haar biologische moeder verloren, terwijl de oudste nog steeds haar mams bij zich heeft. Wellicht dat daar een verschil is ontstaan. Maar gezien de ouders, zal het ook een deel karakter zijn.

De oudste gaat graag mee uit wandelen en is dan super nuchter. Tegenwoordig gaat ze ook mee naast de fiets, gewoon door het verkeer, in stap en draf, oefenen met netjes naast de fiets halthouden gaat ook goed. Pasje achterwaarts op z’n tijd. Laatst een stukje mee als handpaard naast haar moeder. Alleen van huis ook geen probleem. Op een voor mij speciale dag heb ik er eerder deze maand eenmalig even op gezeten tijdens het poetsen. Volgende keer zal waarschijnlijk op haar verjaardag zijn. Liefste wacht ik nog tot na de zomer of volgend jaar dat ze 4 wordt met echt lange stukken erop rijden. Maar gezien hoe goed en makkelijk ze alles doet (lange teugelen en longeren ging ook alsof ze jaren ervaring heeft), durf ik te vrezen dat er deze zomer wel ritjes komen met haar moeder samen, bijrijdster op de een, ik op de ander :o

Het rijden in de bak en longeren minimaliseer tot ze een jaar of 6-8 zijn, pas dan zijn ze lichamelijk helemaal volgroeid en dusdanig in balans dat lichamelijk er geen schade meer kan ontstaan. Dragen is wat anders dan onnatuurlijk kleine bochtjes draaien, wat ze door ons leven in gevangenschap al veel teveel moeten. En nergens meer basis dan buiten. Ik zet ze wel netjes aan de hulpen daarbij, beide kanten galop apart, schakelen binnen de gangen, pasje opzij, etc.

De jongste, die is heel anders. Absoluut net zo werkwillig, buiten ook verkeersmak en kan alleen van huis. Maar wel een onzeker popje. Ze doet heel stoer, maar vraagt vrijwel elke pas bevestiging/contact dat het goed is. Ze duikt best geregeld achter mij. En af en toe ontploft ze, kan ze het emmertje niet legen voor hij overloopt. Ze is daar onlangs zelfs een keer bij gevallen (in de woonwijk op een drempel, oef). Ook longeren of lange teugelen vindt ze moeilijk. Ze wil veel liever samen werken, vrijheidsdressuur bijvoorbeeld. Ze is enorm lichaamsbewust, dat mist de oudste een beetje, dat is meer type lomp. Korte oefeningetjes met duidelijke beloning werken het fijnste voor de jongste. Op diezelfde speciale dag zal ik wellicht ook voor het eerst op haar rug gaan zitten, maar ik denk dat deze dame wel een langere weg heeft voor we daar effectief mee gaan rijden. Hopelijk kan ze wel als handpaard mee naast haar tante (moeder van de andere), en komt het fietsen in de nabije maanden. Voor nu gaat dat nog niet omdat ze teveel achter me wilt duiken. We zijn nu extra aan het wandelen en op aan het letten dat het gaat op een “fiets proof” manier qua posities en hulpen.

Ik kijk dus echt naar het paard, vooral mentaal. Lichamelijk zou ik eerder op de jongste gaan zitten. Het zijn allebei beren van Tinkers en goed ontwikkeld, maar de jongste groeit super mooi en gelijkmatig en de oudste heeft echt lelijke spurten.