Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26340
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:50

AlwaysH schreef:
Leuk om te lezen allemaal!

Wat betreft zitten/rijden; ik denk dat het ook van je situatie afhangt. Een chill paard zal je sneller beleren en daardoor wellicht wat sneller willen doorpakken.
Ik vind het zelf met net 3 gewoonweg te vroeg. Zitten, hangen, leren dat ik er bovenop zit zonder stress, dat doen we lekker eerst. En als ik hem vanaf de grond sterk genoeg vind - en ik weet dus niet wanneer dat is, want dat hangt van de progressie af - dan gaan we aan de gangen werken.

Ik hang nu al over hem heen en verplaats mijn gewicht geregeld, maar zitten doe ik nog niet. Eerst het longeren helemaal snappen en zonder gedoe zadel met stijgbeugels er op. Al denk ik dat ik op de bbp ga zitten tegen die tijd. :+ :P Lekker samen chillen is de bedoeling.


Wij doen dat toch wat anders en dat heeft alles te maken met veiligheid.
Eerst longeerwerk ook zodat het paard daar goed bekend mee is. Met hoofdstel en bit en later ook bijzetje zodat het paard met de druk op het bit ook bekend is. En de stemhulpen kent en ook bekend is met (longeer)zweep.
Dan wordt er gelongeerd met zadel. Eerst nog met opgestoken beugels en daarna met loshangende beugels, zodat het paard bekend raakt met geflapper en beweging langszij.
Dan wordt er gehangen (aan beide kanten) op en neer gesprongen en gezwaaid (aan beide kanten). Geeft hij daar geen spanning meer op, dan gaan we hangen (in de beugel) en spacen (dus over hem heen hangen en zwaaien), aanraken achter het zadel etc. Ook weer aan beide kanten. Belangrijk is, dat bij ieder stapje het paard geen spanning meer geeft tot je overgaat naar een nieuwe stap.
Na het hangen en spacen, komt dan toch het moment om helemaal op te stappen. Dat doen we liefst op het harde (paard heeft dan minder de neiging om te gaan rennen). Belangrijk is om als je je been over het paard heen brengt dat rustig doet en eerst de beugel opzoekt voor je in het zadel gaat zitten.
Bij dit proces is je begeleider (de persoon op de grond) het belangrijkste, die moet goed weten wat ie doet en het paard snel om zich heen kunnen draaien als het wil wegrennen. Dus die goed op de spanning bij het paard kan reageren door hem gelijk voorwaarts in beweging te zetten en om zich heen te draaien.

We volgen altijd deze stappen ook bij zo op het oog bomproof / brave paarden omdat je nooit helemaal zeker weet wat een paard gaat doen op het moment dat het gewicht op de rug krijgt en jou ineens aan de andere kant van hem ziet. Verder beleren we altijd met zadel, niet op de blote paardenrug en ook niet met een barebackpad, omdat dat (vinden we) te instabiel is voor een paard dat zelf nog zo weinig balans heeft.

Kortom, alles dat fout zou kunnen gaan zoveel mogelijk voorkomen.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:39

Babootje schreef:
Wij doen dat toch wat anders en dat heeft alles te maken met veiligheid.
Eerst longeerwerk ook zodat het paard daar goed bekend mee is. Met hoofdstel en bit en later ook bijzetje zodat het paard met de druk op het bit ook bekend is. En de stemhulpen kent en ook bekend is met (longeer)zweep.
Dan wordt er gelongeerd met zadel. Eerst nog met opgestoken beugels en daarna met loshangende beugels, zodat het paard bekend raakt met geflapper en beweging langszij.
Dan wordt er gehangen (aan beide kanten) op en neer gesprongen en gezwaaid (aan beide kanten). Geeft hij daar geen spanning meer op, dan gaan we hangen (in de beugel) en spacen (dus over hem heen hangen en zwaaien), aanraken achter het zadel etc. Ook weer aan beide kanten. Belangrijk is, dat bij ieder stapje het paard geen spanning meer geeft tot je overgaat naar een nieuwe stap.
Na het hangen en spacen, komt dan toch het moment om helemaal op te stappen. Dat doen we liefst op het harde (paard heeft dan minder de neiging om te gaan rennen). Belangrijk is om als je je been over het paard heen brengt dat rustig doet en eerst de beugel opzoekt voor je in het zadel gaat zitten.
Bij dit proces is je begeleider (de persoon op de grond) het belangrijkste, die moet goed weten wat ie doet en het paard snel om zich heen kunnen draaien als het wil wegrennen. Dus die goed op de spanning bij het paard kan reageren door hem gelijk voorwaarts in beweging te zetten en om zich heen te draaien.

We volgen altijd deze stappen ook bij zo op het oog bomproof / brave paarden omdat je nooit helemaal zeker weet wat een paard gaat doen op het moment dat het gewicht op de rug krijgt en jou ineens aan de andere kant van hem ziet. Verder beleren we altijd met zadel, niet op de blote paardenrug en ook niet met een barebackpad, omdat dat (vinden we) te instabiel is voor een paard dat zelf nog zo weinig balans heeft.

Kortom, alles dat fout zou kunnen gaan zoveel mogelijk voorkomen.


Zo doen wij het ook.
Alleen het opstappen en wegstappen wordt in de stalgang gedaan en niet in de piste. Dan paar keer de gang op en neer en als dat allemaal braaf gaat, dan de bak in.
Moet je voor zijn natuurlijk. Maar dat is hoe wij het doen en nog nooit geen rare fratsen meegemaakt.

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:41

Wauw Roosa wat leuk! Snap het gekriebel haha

ElinaSK

Berichten: 2661
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:05

Wat een knapperd _coquette_! Welkom, erg mooi paard om te zien :j .

Wat een stap als roosa, super leuk.

Gisteren is de zadelmaker geweest, en ze heeft mijn zadel meegenomen die gaat ze nu aanpassen zodat ie helemaal goed ligt voordat we serieus met het zadel aan de slag gaan. Ze was super braaf, had al even geen zadel meer opgelegd maar ze reageerde eigenlijk bijna niet :)

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:08

Wij doen het inderdaad het zelfde al babootje. Hier alleen niet in de gang opstappen. Zelf al een keer met paard en al onderuit geklapt in de gang en das niet echt een pretje. En wij doen nog het opstappen van beide kanten leren.

Dapper zo in je eentje Roosa!

Fijn dat je zadel aanpast wordt ElinaSK en dat ze braaf was! Is toch soms weer even afwachten als ze al even geen zadel meer op hebben gehad!
En dankje!

Dankje QueenBeeBee, maar echt dapper van zichzelf is ze niet :+ vandaar ook het masker en duurde de voorbereiding tot het zitten al een half jaar maar hé. Het begin is er en tot nu toe nog geen spanning gehad!

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:37

ElinaSK schreef:
Wat een knapperd _coquette_! Welkom, erg mooi paard om te zien :j .

Wat een stap als roosa, super leuk.

Gisteren is de zadelmaker geweest, en ze heeft mijn zadel meegenomen die gaat ze nu aanpassen zodat ie helemaal goed ligt voordat we serieus met het zadel aan de slag gaan. Ze was super braaf, had al even geen zadel meer opgelegd maar ze reageerde eigenlijk bijna niet :)


Wat goed zeg! Wat voor zadel heb je nu?

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:39

_coquette_ schreef:
Wij doen het inderdaad het zelfde al babootje. Hier alleen niet in de gang opstappen. Zelf al een keer met paard en al onderuit geklapt in de gang en das niet echt een pretje. En wij doen nog het opstappen van beide kanten leren.

Dapper zo in je eentje Roosa!

Fijn dat je zadel aanpast wordt ElinaSK en dat ze braaf was! Is toch soms weer even afwachten als ze al even geen zadel meer op hebben gehad!
En dankje!

Dankje QueenBeeBee, maar echt dapper van zichzelf is ze niet :+ vandaar ook het masker en duurde de voorbereiding tot het zitten al een half jaar maar hé. Het begin is er en tot nu toe nog geen spanning gehad!


Nou zo met het zeil over haar heen zag ik toch? Ik vind dat heeeeeel knap maar daar zul je dan ook echt op geoefend hebben of niet?

Super knap en hoor graag hoe je haar zo hebt voorbereid aangezien mijn merrie ook best bang is

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:43

Ik ben zoooo trots als een Pauw hahaha

We hadden vanmorgen weer grondwerk les en Pietje was/ is echt snel bang. Haar benen trillen dan echt en soms zakt ze helemaal door haar benen. Ook verstijfd ze erg en als ze dan moet lopen is het in een soort vertraagde Spaanse pas:=

Maar ze gaat zo goed en snel vooruit. Ze durft meer op eigen benen te lopen en gaat nu dus ook wat “praatjes” krijgen. Echt heel schattig. Zwaaien met haar hoofd en mij wat aanraken met haar hoofd.

Dus in de les besproken en meteen wat extra werk gekregen. En vandaag liep ze zo vlot mee en deed ze haar eerste soort van draf huppel *\o/* -:)

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:36

QueenBeeBee schreef:
_coquette_ schreef:
Wij doen het inderdaad het zelfde al babootje. Hier alleen niet in de gang opstappen. Zelf al een keer met paard en al onderuit geklapt in de gang en das niet echt een pretje. En wij doen nog het opstappen van beide kanten leren.

Dapper zo in je eentje Roosa!

Fijn dat je zadel aanpast wordt ElinaSK en dat ze braaf was! Is toch soms weer even afwachten als ze al even geen zadel meer op hebben gehad!
En dankje!

Dankje QueenBeeBee, maar echt dapper van zichzelf is ze niet :+ vandaar ook het masker en duurde de voorbereiding tot het zitten al een half jaar maar hé. Het begin is er en tot nu toe nog geen spanning gehad!


Nou zo met het zeil over haar heen zag ik toch? Ik vind dat heeeeeel knap maar daar zul je dan ook echt op geoefend hebben of niet?

Super knap en hoor graag hoe je haar zo hebt voorbereid aangezien mijn merrie ook best bang is


Hieronder een paar korte stukjes film van diverse dingen die we gedaan hebben. Onder het motto hoe gekker normaal is, valt zadelmak alles mee :') :')
https://youtu.be/ILKH2DSLyiE
https://youtube.com/shorts/PHqWRJSNOMA?feature=share
https://youtube.com/shorts/IMDBeoXz3uc?feature=share

Babootje

Berichten: 26340
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:55

_coquette_ schreef:
Wij doen het inderdaad het zelfde al babootje. Hier alleen niet in de gang opstappen. Zelf al een keer met paard en al onderuit geklapt in de gang en das niet echt een pretje. En wij doen nog het opstappen van beide kanten leren.


Ik ken idd het opstappen in de stalgang, maar dat doen we ook niet. Ik vind dat persoonlijk weer te krap, idd als er toch iets gebeurt. Wel opstappen op het harde. Daarna gaan we de roundpen in en als dat allemaal goed gaat naar de grote baan.
En wij leren ook opstappen van beide kanten (die was ik nog vergeten). Alles doen we aan 2 kanten.

Babootje

Berichten: 26340
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:57

QueenBeeBee schreef:
_coquette_ schreef:
Wij doen het inderdaad het zelfde al babootje. Hier alleen niet in de gang opstappen. Zelf al een keer met paard en al onderuit geklapt in de gang en das niet echt een pretje. En wij doen nog het opstappen van beide kanten leren.

Dapper zo in je eentje Roosa!

Fijn dat je zadel aanpast wordt ElinaSK en dat ze braaf was! Is toch soms weer even afwachten als ze al even geen zadel meer op hebben gehad!
En dankje!

Dankje QueenBeeBee, maar echt dapper van zichzelf is ze niet :+ vandaar ook het masker en duurde de voorbereiding tot het zitten al een half jaar maar hé. Het begin is er en tot nu toe nog geen spanning gehad!


Nou zo met het zeil over haar heen zag ik toch? Ik vind dat heeeeeel knap maar daar zul je dan ook echt op geoefend hebben of niet?

Super knap en hoor graag hoe je haar zo hebt voorbereid aangezien mijn merrie ook best bang is

_coquette_ schreef:
Hieronder een paar korte stukjes film van diverse dingen die we gedaan hebben. Onder het motto hoe gekker normaal is, valt zadelmak alles mee :') :')
https://youtu.be/ILKH2DSLyiE
https://youtube.com/shorts/PHqWRJSNOMA?feature=share
https://youtube.com/shorts/IMDBeoXz3uc?feature=share



Hahaha leuk om te zien! Die vertrekt ook geen spier eh?

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:27

Wij doen ook veel hetzelfde als Babootje, waarbij ik overigens bijna altijd de 'grondvrouw' ben en niet de hanger. Ben jaren 130 kilo geweest en dan was een paard om je heen trekken beter passend dan hangen op een jonkie :') .

Toen ik afgevallen was weer zelf gaan zitten, in de stalgang dus ook. Waren wel Dravers, is toch makkelijker beleren :o

Ik ken zelfs een renpaardentrainer die in de box opstapt( die stond bij ons, meerdere malen gezien) . Scheelt misschien ook wel dat renpaarden en dravers vaak voorwaarts oplossen ipv omhoog, dus een box begrenst dat. Maar ik zou dat dan weer niet durven :')

Die witkop van de vorige pagina: wat een onwijs gaaf paard! Hou ervan dat soort aftekeningen :D

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:28

@coquette, die is wel extreem mak, heerlijk zeg!

Mijn Fjordje ben ik vorig jaar lichtjes mee begonnen, eerst wat dingen zelf gedaan. Ze kwam groen uit een natuurgebied dus heb er wat achteraan geskied :')

Nadat ze goed kon vast staan en meelopen wat begonnen met dit soort ongein( eerste keer een balk): en je dan aankijken van ' Ja, En? '



Beetje zoeken naar wanneer iets haar gaat boeien maar ik zie vooral ergernis :') :



Verkeersmak maken Beetje meenemen als het uitkomt


En toen het eerste gevonden waar ze wel wat van vond :') :')



Aardig lenig voor zo'n dikke gele aardappel :knuffel:

Ben daarna nog verder gegaan maar dat deel ik later nog even :)
Laatst bijgewerkt door ruitje op 25-01-23 20:41, in het totaal 2 keer bewerkt

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:29

_coquette_
Wat een heerlijke draf heeft jou paard.
Zo heerlijk lang en laag.
Koele kikker hoor.
Top!

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:47


_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:52

Nou Ruitje die van jou is anders ook heel braaf!

Die van mij is helemaal niet zo'n koele kikker. Dat is bij haar echt dat fenwick masker. Van zichzelf is ze echt een hele grote stresskip en kon vooral in het begin alleen maar stijl overeind staan.

@QueenBeeBee zij is nu 4 jaar. En heb haar sinds juni. Ze kwam als een scharminkeltje en snap nu achteraf wel waarom ze der zo mager hielden. Want met eten der in werd het echt een monster :')
https://www.dekroo.nl/corporate/calming-masker/

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:57

Mag ik vragen wat dat masker doet?
Nog nooit van gehoord eerlijk gezegd.
Oeps zag dat het er al stond hier boven.

Ruitje,daar zitten een paar leuke bok salvo,s bij op dat laatste filmpje. :=
Laatst bijgewerkt door roosa op 25-01-23 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ElinaSK

Berichten: 2661
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:57

Haha heerlijk zo'n nuchter paard ruitje, ben benieuwd hoe die zich gaat ontpoppen!

QueenBeeBee: ik heb een equestor zadel. Vorig jaar ergens 2de hands relatief goedkoop kunnen scoren. :)

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:22

De Fenwick word in de drafsport al een paar jaar gebruikt, sommige trainers zweren erbij. Andere zeggen: onzin, is het placebo effect. En ik denk: als het werkt, werkt het.

Wij hebben hem ook liggen maar ben er nog niet over uit, is echt paard en situatie afhankelijk vind ik.

Leuk om de complimenten over Pyp te lezen :)

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:28

_coquette_ schreef:
Nou Ruitje die van jou is anders ook heel braaf!

Die van mij is helemaal niet zo'n koele kikker. Dat is bij haar echt dat fenwick masker. Van zichzelf is ze echt een hele grote stresskip en kon vooral in het begin alleen maar stijl overeind staan.

@QueenBeeBee zij is nu 4 jaar. En heb haar sinds juni. Ze kwam als een scharminkeltje en snap nu achteraf wel waarom ze der zo mager hielden. Want met eten der in werd het echt een monster :')
https://www.dekroo.nl/corporate/calming-masker/


Wat interessant zeg dat masker! Kende ik nog niet. Mooi om te lezen

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:54

Ik ben er ook absoluut van overtuigd dat het paard afhankelijk is. En ook als het tussen mijn oren zit is het goed :') :')
Zolang zij maar alleen maar goede ervaringen heeft met alles en geen spanning krijgt is het goed :+

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:57

Precies, zo sta ik er ook in! Wij hebben er 1 die op de vrachtwagen drijfnat ervanaf kwam en met die kap niet.

Dan denk ik, al komt het omdat die kap zijn rechterbovenlidchakra masseert: zal mij het boeien: het werkt :')

Maar soms ook niet, heeft vast met mijn eigen chakra te maken :+

Maartje_M

Berichten: 9390
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:15

Interessant, zo'n masker!
Ik heb ook het gevoel dat het meestal aan mij eigen chakra's ligt ruitje :+

Hier was net de zadelpasser. Lissy deed het zo braaf! We hebben 3 zadels erop gehad. Helaas is het zadel wat ik voor mijn andere paard had niet geschikt, dus even verder gekeken. We gaan nu voor een wintec veelzijdigheidszadeltje (ik ga er eentje 2e hands scoren) voorlopig. Omdat ik nogal moeilijk ben met zadels zelf, vroeg ze of ik er even op kon/wilde zitten.
Ehm, ja hoor, ik heb al 1x op Lissy gezeten dus de 2e keer gaat vast ook goed :') Eerst even aan de longe zonder mij en daarna erop. Alsof we dat gewoon iedere dag doen, zo braaf. Ze vond het echt allemaal prima, knappe merrie <3

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:08

Leuk om te lezen allemaal.
Ik ga mijn paard zadelmak laten maken bij een professional. Natuurlijk is het leuk om zelf te doen, maar ik ben ook geen 25 meer en heb inmiddels aardig wat "metal parts" in mijn lijf, dat ik dat risico gewoon niet meer ga nemen. 30-35 jaar geleden wel eens gedaan, met name ponies en dravers toen, maar ik ben daar al zo lang uit. Vind het naar paard toe ook fijner dat hij dan die eerste basis krijgt van iemand die precies weet wat ze doet en er tientallen per jaar doet ipv 1 in de tientallen jaren (zoals ikzelf) :+

Omdat mijn paard nog echt helemaal groen is, dus ook geen dingen kent als longeren, dekjes op rug, singeltje etc etc, zal het zadelmak maken waarschijnlijk zo'n week of 6 in beslag gaan nemen. Dan is de verwachting dat ze netjes met opstappen stil staan bij krukje en er een stuur rem en gas op zit in alle drie de gangen. Dan ga ik er een paar keer zelf onder begeleiding van de zadelmak maakster op en daarna ga ik het doorrijden volledig zelf doen. Waarschijnlijk kan ik hem de eerste helft van februari naar de zadelmakmaker brengen, is gelukkig wat dichter bij huis als waar ie nu staat en dan kan ik ook wat vaker heen en kijken en kroelen. Zo'n zin in!

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:12

Ik twijfel alleen over de trailer met ophalen. Ik heb zelf een anderhalf paards trailer. Zou het als ik het dier op ga halen niet fijner zijn om een 2-paards trailer te huren, zodat hij iets meer steun heeft van de wanden. Is een kort stukje op de trailer geweest naar de DA om te keuren, dat ging heel gemakkelijk. Maar nu moet ie toch wel anderhalf uur op de trailer staan.