Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leedebee

Berichten: 2151
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:58

Die van mij heeft pas 2x een bit in gehad. 1e keer was even raar. 2e keer liep hij weg en ging hij gras eten (met bit in :') ). Hij heeft er dus niet zoveel van.

Heb je al eens een ander bit geprobeerd? Wat dunner of anders gebroken? Of het bakstuk iets korter? Soms als het iets te laag zit voelt het alsof het er uit moet, maar dan gaat dan natuurlijk niet omdat hij vast zit en dan blijven ze ook klooien.

Het is natuurlijk heel persoonlijk welk bit "lekker" zit bij een paard.

hiphorse

Berichten: 1034
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:03

Bas reageert ook behoorlijk op het bit. Heb maar besloten vooral bitloos verder te gaan

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:06

Ik ook, mijne vindt het vreselijk en de tandarts had sowieso al twijfels of er wel een bit in kan..

ElinaSK

Berichten: 2661
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:09

Wat goed diesltje *\o/* !

Mijne staat even stil deze week, dus nog niet gemerkt dat ze fris is. Met harde wind kan ze wel lekker racen en bokken aan de lijn :')


SCC schreef:
even een vraag: Doen jullie paarden ook zo ontzettend veel prutsen als ze een bit in hebben?
heb die van mij nu een keer of 5 een bit in gedaan, maar hij blijft gekke bekken trekken en schudden.
meneer let dan echt op het bit en negeert alles verder om hem heen. Dus even logeren oid met bit in is op dit moment gewoon niet mogelijk nog...

tanden zijn net gecontroleerd, bitje past en ik heb al geprobeerd met wat lekkers op het bit.
bit indoen geen probleem want hij pakt het zelf aan, maar eenmaal erin is het dus gek doen.


Mijne deed dat ook, maar dat was omdat ze dat bit absoluut niet fijn vond. Ik heb uiteindelijk een dunner fager bit met ruimte voor de tong gekocht en toen was het direct klaar. Zij kon absoluut niet tegen dat dubbel gebroken tussen stukje. Enkel gebroken ook geen fan. Nu de tong meer vrij ligt en het bit dunner is, is het prima.

SCC

Berichten: 895
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:26

Leedebee schreef:
Die van mij heeft pas 2x een bit in gehad. 1e keer was even raar. 2e keer liep hij weg en ging hij gras eten (met bit in :') ). Hij heeft er dus niet zoveel van.

Heb je al eens een ander bit geprobeerd? Wat dunner of anders gebroken? Of het bakstuk iets korter? Soms als het iets te laag zit voelt het alsof het er uit moet, maar dan gaat dan natuurlijk niet omdat hij vast zit en dan blijven ze ook klooien.

Het is natuurlijk heel persoonlijk welk bit "lekker" zit bij een paard.

Ik had eerst een enkelgebreken kneveltrens, en daarna een dubbelgebroken D-trens gepast maar die was echt te dik in zijn mond. Nu heb ik een "vast" westerntrensje en die pakt hij dus zelf heel enthousiast aan. maar eenmaal erin is er nu nog een "error"
ik heb de bakstukken al langer en juist korter gedaan. maar zoals hij nu zit zou het goed moeten zijn. (lichte rimpel in de mondhoek en de tong krijgt hij er niet overheen. plus het bit ligt op de goede plek als je in de mond kijkt)
https://www.kramer.nl/Themas/Western-rijden/Stainless-Steel-Billy-Allen-Show-Bit?d=1dit bit heb ik er nu in

hiphorse schreef:
Bas reageert ook behoorlijk op het bit. Heb maar besloten vooral bitloos verder te gaan

Die van mij heeft veel karakter en daarom heb ik liever wel dat er een bit in kan als stuur. Bovendien als ik buiten ga rijden dekt mijn verzekering het niet als je geen hoofdstel om hebt met bit..... ;)


Gelukkig zijn de paarden hier niet zo fris als bij jullie. die van ons staan gewoon nog te relaxen

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:14

Wij hadden ook het idee met een licht bitje te starten. Echter hij bleef gek doen. Daarna een liverpool stang in gedaan omdat wij gestart zijn met slepen van bandje en enkelspan. Dat bit is vanaf eerste minuut helemaal geaccepteerd. Wij doen dus nu alles met stang

Igniss

Berichten: 1001
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:14

Hier zijn ze ook heel fris, Makuya heeft met spelen hoogswaarschijnlijk een trap tegen de borst gehad dus een flinke vochtbult.

Dus wij hebben eigenlijk alleen maar grondwerk gedaan, zijn het inparkeren bij een krukje aan het verfijnen zodat ze dat op een handsignaal doet. En bezig met stretched aan de hand in stap en binnenkort in draf.

Ik heb Makuya gestart met een Winderen bitje en dat bevalt heel goed. Wil in de toekomst wisselen tussen bit en bitloos.

Django_Mette

Berichten: 1374
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 18:23

Uitgebreid verslag volgt, maar dit is de opbrengst :o
Afbeelding

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 18:31

SCC schreef:
even een vraag: Doen jullie paarden ook zo ontzettend veel prutsen als ze een bit in hebben?
heb die van mij nu een keer of 5 een bit in gedaan, maar hij blijft gekke bekken trekken en schudden.
meneer let dan echt op het bit en negeert alles verder om hem heen. Dus even logeren oid met bit in is op dit moment gewoon niet mogelijk nog...

tanden zijn net gecontroleerd, bitje past en ik heb al geprobeerd met wat lekkers op het bit.
bit indoen geen probleem want hij pakt het zelf aan, maar eenmaal erin is het dus gek doen.


Een van mijn dames deed dat ook. De gevoeligste van de 2. Dus ik dacht prima, doen we die bitloos. Paar maanden later begon ze tijden wandelen steeds met dr mond aan het touw te zitten en wat te happen. Dus toch nog maar eens proberen. En inderdaad, het was nu gelijk goed en sindsdien ook volledig normaal. Ik heb niks veranderd aan hoofdstel of bit.

Leedebee

Berichten: 2151
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 23:34

Django_Mette schreef:
Uitgebreid verslag volgt, maar dit is de opbrengst :o
[ [url=m/2rclv3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je kan er maar vanaf zijn :')

Ik heb weken lang mn best gedaan om een losse voortand te bemachtigen. Soms hing er echt al een los, maar kreeg ik m net niet te pakken. Maar steeds als ik de volgende dag kwam was de tand weg -O-

Doordat hij op stal moest vanwege zijn wond vond ik laatst wel een dop voor de deur! Toch nog iets haha!

Django_Mette

Berichten: 1374
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 08:54

Leedebee schreef:
Django_Mette schreef:
Uitgebreid verslag volgt, maar dit is de opbrengst :o
[ [url=m/2rclv3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je kan er maar vanaf zijn :')

Ik heb weken lang mn best gedaan om een losse voortand te bemachtigen. Soms hing er echt al een los, maar kreeg ik m net niet te pakken. Maar steeds als ik de volgende dag kwam was de tand weg -O-

Doordat hij op stal moest vanwege zijn wond vond ik laatst wel een dop voor de deur! Toch nog iets haha!


Nou precies! Wel heel gaaf dat je hem 'in het wild' hebt gevonden! Van mijn Shetlander heb ik maar 1 dop omdat ze die er toevallig uit haalde twee jaar terug :Y)

Hier komt al jaren de Lingehoeve aan huis. Wel heel fijn dat iedere keer dezelfde arts komt, voor de jongens ook fijn :D

Gisteren begonnen met Fedde, want die zou het meeste werk hebben dacht ik zo. Vorig jaar heeft hij tijdens het spelen een van zijn voorste snijtanden gebroken, maar daar is al een nieuwe tand voor in de plaats gekomen en zag er verder ook netjes uit. Vervolgens naar de kiezen kijken, blijkt dat hij nog maar 1 dop had gewisseld! Vandaar dat ik niks had gevonden :') Ze vond hem wel wat aan de late kant voor een jonkie die in juni 3 wordt, maar ook niet alarmerend ofzo. Vervolgens eerst de snijtanden bijgevijld, alsmede de kiezen en vervolgens kwam de doppentang naar boven. Ze zag vijf doppen zitten, dus die heeft ze eruit gehaald en ze verwacht dat hij de rest binnen een half jaar tot een jaar ook wisselt. Volgend jaar april - want het was erg koud dus we schuiven het bezoek een maand op volgend jaar :+ - komt ze weer langs om alles te controleren en hoever de snijtanden dan zijn.
Baby moest wel flink sedatie hebben omdat hij halverwege wakker werd, dus hij was na de behandeling nog even flink van de wereld :(:)
Afbeelding

Daarna eerst een kopje thee zodat ze even op kon warmen en daarna was m'n minimormel aan de beurt. Guus heeft in principe alles al gewisseld dus voor hem was het gewoon een check-up. Begon hartstikke leuk want Guus moet een praam op als we hem willen sederen. Goed. Shetlander in de houdgreep, praam op, spuit erin en aan de slag :Y)
Snijtanden zagen er netjes uit, de meeste kiezen ook, alleen de voorste kiezen waren flink gegroeid. Niet heel raar want voor Guus zat er 2 jaar tussen. Die moest vorig jaar op het moment dat ik in het ziekenhuis lag en het is er daarna niet meer van gekomen oeps :o Afijn. Zij de kiezen bijvijlen en vervolgens valt haar oog op twee kiezen - uit mijn hoofd 308 en 408 - die heel anders gevormd waren dan de andere kiezen. Dat kon twee dingen betekenen: Of het zijn volwassen kiezen die onderontwikkeld zijn, of het zijn melkkiezen waar geen volwassen tand onder zit. Dat scheen vaker voor te komen bij kleinere pony's, maar voor nu was het geen probleem. Ik moet wel in de gaten houden als hij moeite krijgt met eten, raar uit zijn mond gaat ruiken of zichtbaar pijn heeft, dat ik dan weer even bel om te kijken of alles goed is. Voor nu heeft ze de tand laten zitten omdat hij niet echt problemen oplevert.
Afbeelding

En nu wachten we met niet zoveel smart op de factuur eind van de maand :')

Maartje_M

Berichten: 9392
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:07

Hier adviseren ze jonkies ieder half jaar naar de tandarts, juist omdat ze nog wisselen.

Leedebee

Berichten: 2151
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:33

Wel fijn dat alles ff gecheckt en gefixt is nu!

Bij ons op stal regelt iemand 1x per jaar de tandarts en daar sluit ik dan bij aan. De laatste keer heeft hij alleen gekeken/ gevoeld zonder klem. Hij was toen net begonnen met zn voortanden wisselen, dus aankomende keer (meestal in november) dan gaat hij echt in de mond kijken. Voor nu lijkt alles voorspoedig te gaan (voor zover je dan kan merken)

Ik heb hem geleerd dat ik in zn mond mag kijken, dus ik heb al wel gezien dat die woflskiesje er inmiddels ook uit zijn. Die zag je eerst heel duidelijk zitten vooraan de rij kiezen.

Ben alleen wel benieuwd hoe het dan gaat, want bij mij laat hij alles toe, maar bij een ander niet :')

Escada

Berichten: 3857
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:44

Hier komt de tandarts op 1 april, sluit ik ook aan bij mijn stalgenootjes :D

Gisteren is er een ruiter geweest die paarden beleerd en die heeft de eerste stappen met Vallie gedaan. Ik had hem aangeleerd een snoepje aan te nemen als ik eroverheen leun, dus dan draait hij zijn hoofd naar rechts. Bleek dus voor nu niet handig te zijn, meestal word dat naar links aangeleerd zei ze. Nu viel hij steeds bijna om met opstappen :+

Leedebee

Berichten: 2151
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:56

Escada schreef:
Hier komt de tandarts op 1 april, sluit ik ook aan bij mijn stalgenootjes :D

Gisteren is er een ruiter geweest die paarden beleerd en die heeft de eerste stappen met Vallie gedaan. Ik had hem aangeleerd een snoepje aan te nemen als ik eroverheen leun, dus dan draait hij zijn hoofd naar rechts. Bleek dus voor nu niet handig te zijn, meestal word dat naar links aangeleerd zei ze. Nu viel hij steeds bijna om met opstappen :+



Daar heb ik ook wel eens over nagedacht... op zich logisch om zo te leren dat je opeens aan 2 kanten tegelijk bent. Maar voor het opstappen dan weer minder handig idd

dieseltje09

Berichten: 1858
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:01

Ik doe het alle 2 de kanten op! Hij krijgt ook pas snoep als ik hem aantik dus niet omdat ie er zelf om komt :j
Maar ik doe ook met beleren alle 2 de kanten opstijgen gelijk aanleren! Ik wil voorkomen dat paard zo alleen opstijgen vanaf de “goede” kant gewend is dat (en zeker de kleine neuroot van mij) hij flipt als het eens anders gaat omdat het bv op buitenrit niet anders kan :+

Leedebee

Berichten: 2151
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:21

Ik zou ook veel meer alles aan beide kanten moeten doen. Het is zo'n automatisme om alles vanaf links te doen. Ik weet niet eens of het me lukt om rechts op te stappen :')
Stip zal het niet boeien denk ik haha!

Gelukkig is zijn wond zo goed al over. Zondag gaat hij terug de "kudde" in (staat in een pp).

Daarna weer langzaam alles oppakken, want in die 12 weken stilstaan is zijn (spier)conditie zwaar achteruit gegaan. Maar ja, hij is jong en speelt veel, dus dat komt vast goed!

ElinaSK

Berichten: 2661
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 18:12

Dat is een aardige voorraad Django_Mette. Fijn dat het er nu uit is. Dat van de sedatie herken ik. De aller eerste keer liep ze gewoon bijna met mondklem en al de stal uit _O- (mijn dierenarts gebruikt een stok ipv zo'n hang ding voor het hoofd).

Lekker bezig iedereen!

Hier is gisteren de osteopaat geweest, vind het fijn om jaarlijks even te controleren vooral na een tandarts bezoekje. Ze heeft het eea los gemaakt. Vandaag even aan de hand gestapt buiten voor eventuele spierpijn. Maar madam was aardig fris, lekker aan het dribbelen naast me :):) .

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 18:18

Ik zal maar niet zeggen dat wij heel gevecht hadden met onze 8 jarige qua tandarts met praam. Normaal ging dat bij hem altijd goed zonder sedatie en praam. Dus na dat gevecht alles verwacht met de puber en die stond zonder sedatie of praam in rust stand en liet alles zo gebeuren haha. Soms echt niet te plaatsen.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 18:38

hiphorse schreef:
Bas reageert ook behoorlijk op het bit. Heb maar besloten vooral bitloos verder te gaan


Muze schreef:
Ik ook, mijne vindt het vreselijk en de tandarts had sowieso al twijfels of er wel een bit in kan..


O je wil niet weten hoe raar die van ons (nu 5 jarige ruin) deed toen we hem net een bit in hadden. Mond open, pullen, tong er half uit, kantelen met zn hoofd.
Ik dacht ook ooo, moet ik me zorgen maken? Onze instructrice die ons begeleidde met het zadelmak maken en die heel veel paarden zadelmak heeft gemaakt en doorgereden stelde ons gerust: Geen zorg, komt vanzelf goed. En het kwam gewoon goed.

Over geen plaats voor een bit: Onze veearts/tandarts heb ik het ook eens gevraagd. Als je zo in de mond gaat kijken lijkt er vaak niet goed plaats voor een bit te zijn. Maar, zo legde hij uit, en liet het ook zien. Een paard "maakt plaats" voor het bit. Het bit moet wel goed passen en niet te dik zijn. Bij de huidige bitten zie je ook vaak dat hoe kleiner mondje het paard heeft hoe dunner het bit is.
Vroeger waren van die dikke bustrensen in de "mode" maar dat vinden de meeste paarden echt niet fijn. Je ziet ze ook haast niet meer.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 19:32

Mbt bit kan ik nog niet echt meepraten, bewust binnenkort pas. In verband met zijn tandproblemen. Hij vindt het sowieso wat onprettig als je aan de mond zit en is uit de opfok al zo vaak lastig gevallen.. ..dus ik ga binnenkort als ik een bitje heb met clickertraining aanleren dat hij hem aanpakt. :)
Verwacht overigens wel dat hij het vreemd gaat vinden.

Ik heb Azu voor de eerste keer echt een beetje gelongeerd! Na 15/20 minuten klooien met manier 1, heb ik hem even los laten lopen en daarna manier 2 geprobeerd. En toen viel het kwartje. Mijn cirkel is nog te groot (mijn lijn was ook te kort), maar Azu is super eerlijk en als ik iets te ver naar zijn schouder loop, staat ‘ie stil. Dus we gaan de cirkel langzaamaan kleiner maken. :):)

Wegsturen:
Afbeelding
Afbeelding
Lijkt meer alsof er een onzichtbare 2e lijn aan hangt hehe }:0

Halthouden:
Afbeelding

Stappen:
Afbeelding
Afbeelding

Draf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een peron-galopje :+ :Y)
Afbeelding

Hoofd laag (doet hij inmiddels zo geweldig goed):
Afbeelding

Lachuh! :D
Afbeelding

Volgende keer als het beter bevestigd is doe ik gewoon tien minuutjes, paar minuten op allebei de kanten en daarna even spelen. En dan hoop ik dat zo op ‘t bouwen. Moest nu even doorvragen zodat hij het snapte. En dat is uiteindelijk wel heel goed gelukt, dus juiste beslissing. <3

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 19:39

AlwaysH schreef:
Mbt bit kan ik nog niet echt meepraten, bewust binnenkort pas. In verband met zijn tandproblemen. Hij vindt het sowieso wat onprettig als je aan de mond zit en is uit de opfok al zo vaak lastig gevallen.. ..dus ik ga binnenkort als ik een bitje heb met clickertraining aanleren dat hij hem aanpakt. :)
Verwacht overigens wel dat hij het vreemd gaat vinden.

Ik heb Azu voor de eerste keer echt een beetje gelongeerd! Na 15/20 minuten klooien met manier 1, heb ik hem even los laten lopen en daarna manier 2 geprobeerd. En toen viel het kwartje. Mijn cirkel is nog te groot (mijn lijn was ook te kort), maar Azu is super eerlijk en als ik iets te ver naar zijn schouder loop, staat ‘ie stil. Dus we gaan de cirkel langzaamaan kleiner maken. :):)

Wegsturen


Ze vinden het allemaal wel een beetje raar natuurlijk als ze een bit inkrijgen. En de een reageert daar meer op dan de ander. Gewoon niet te bang zijn daarvoor. De meesten wennen daar gewoon prima aan.
Wat ik wel altijd belangrijk vind is dat het paard van tevoren naar de tandarts is geweest zodat je weet dat er geen rare dingen in de mond zitten die een bit in de weg kunnen zitten.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 19:40

Leuk paard heb je Always. Hij ziet er goed uit zo. Wordt best groot denk ik zo. Hij staat achter nog wat hoog, dus lekker aan t groeien denk ik

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 19:49

Babootje schreef:
Leuk paard heb je Always. Hij ziet er goed uit zo. Wordt best groot denk ik zo. Hij staat achter nog wat hoog, dus lekker aan t groeien denk ik


Dankjewel! :D En ja achter is nu flink hoger. Heb een mislukte foto gemaakt van de week die een beetje raar oogt, maar dan zie je dat het een duikboot is.

Afbeelding

Ben alleen maar blij dat ie wat groter wordt, pas ik er tenminste normaal op. :P

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 20:01

Leuk al die baby fotoos. Ik heb helaas geen veulen foto's van mijn paard, ik ken de fokker niet.
Mijne is helaas ook nog niet naar de tandarts geweest. Voor mijn eigen DA/TA is de stal waar hij zadelmak gemaakt wordt te ver, de tandarts van de stal was net geweest vlak voor ik kwam en komt niet voor 1 paard en de andere in de buurt zie ik niet zo zitten, dus die laat ik alleen komen als hij last lijkt te hebben van het bit, wat niet zo is.

Ik ben een tijdje stil geweest, niet omdat er niets gebeurd is maar gewoon te druk op mijn werk om te posten. Maar Owen gaat super!

Eerste keer los in de binnenbak op de stal waar hij zadelmak gemaakt wordt


Ook heeft hij al een beetje vrij gesprongen over baby sprongen en ook dat doet ie super en vindt ie duidelijk heel leuk. Je hoeft hem alleen maar los te laten in de bak en een hindernisje op de hoefslag te zetten en meneer gaat er zelf wel overheen :D Dit was van de eerste keer vrijspringen.



Vorige week onder heeft ze erop gezeten aan de longe, deze week al los rijden en dat doet hij echt heel braaf. Veel energie, wil graag lopen maar is wel heel makkelijk rustig te houden. Uiteraard nog zoekende naar balans en wat wiebelig, maar echt heel braaf. (ik ben het niet zelf die er op zit maar heb toestemming om video te plaatsen)

Dit was vandaag. Hij wordt maar 5 minuten per keer gereden, zodra het goed is is het klaar.

Ik ben echt zo blij met hem <3
Nu heeft ie weer een paar dagen vrij om na te denken :j