[VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 00:26

Hahahah I'll keep watching. I love Dobby <3

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 00:31

Ben benieuwd wat je ervan gaat maken. *\o/*

Zebrastreep

Berichten: 9799
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 00:53

Ontdek ik pas serieus nu dit topic... ik schaam me diep! |o

Uiteraard een stipje

Zoolgangster

Berichten: 9678
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 09:03

Avalanche schreef:
Hahahah I'll keep watching. I love Dobby <3


Als je Dobby kleding geeft, is hij vrij. :+

Sintara

Berichten: 7426
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 09:56

Oei, daar gaat haar deken _O-

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:59

Zoolgangster schreef:
Avalanche schreef:
Hahahah I'll keep watching. I love Dobby <3


Als je Dobby kleding geeft, is hij vrij. :+

Details :roll:

:')

Anoniem

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 10:28

Mevrouws abces is leeg. *\o/* Zit wel een flinke korst op die ik lekker laat zitten, maar de zwelling is helemaal weg. Ze heeft nu alleen een mooie kale plek onder haar hoofd. :')

Sintara

Berichten: 7426
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:29

He, wat had ze gedaan?? Fijn dat het iig weer weg is ook _O-

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:41

Nice :D

Die kale plek trekt wel weer weg :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 15:51

Sintara schreef:
He, wat had ze gedaan?? Fijn dat het iig weer weg is ook _O-
Ik vermoed dat er misschien een hooisplinter in haar huid terecht is gekomen die is gaan ontsteken. Want ze krijgen van die grote ronde balen in het land en Auroch is net niet groot genoeg om uit de bovenkant te kunnen eten zonder het hooi aan te raken met de onderkant van haar hoofd. :P

Vandaag was de dag dat ze de galopbaan op mocht. Niet om te galopperen, maar allebei de bakken waren bezet en ik had geen zin om over de dijk te rijden.

Wat ik van plan was:
Afbeelding

Wat Auroch dacht:
Afbeelding

Hoe het er dus min of meer aan toe ging (wel met mij aan boord):
Afbeelding

Met op het laatst een klein beetje
Afbeelding

Kortom, ik heb genoten. _O-

Ze was heel braaf hoor, alleen zodra ze doorhad op wat voor soort terrein we waren (niet dat het zo'n mooie baan is als de gallops), ging het knopje om en was ze wel meteen een renpaard. :') Desondanks wil ik niet dat ze de galopbaan alleen associeert met galopperen, want ik wil er ook gewoon rustig kunnen stappen en draven, maar het was wel leuk om haar reactie te zien zo de eerste keer. Waar ze 'gewoon' buiten wel om zich heen kijkt, en misschien hier en daar wat dribbelt, was het hier echt meteen oortjes naar voren, dribbelen, véél scherper reageren op wat ik deed, met name met m'n teugels, en klaar om ieder moment te gaan. Ik heb eerst even een paar minuten wat heen en weer gestapt en gedraafd, ook nog wat overgangen gereden, wat voltes op een wat breder stuk. Echt ontspannen wilde ze niet, maar dat had ik ook niet echt verwacht na haar eerste reactie, dus ik heb het ook niet te lang gemaakt. Ik wilde vooral dat ze niet zou denken dat het een soort gallop is waar ze altijd op mag galopperen.

Met name het achterste stuk van de baan is echt om te galopperen. Daarvan is één kant afgezet met een hek met een gat in de zijkant, zodat je er wel makkelijk doorheen kunt rijden, maar het paarden ook wel ontmoedigt om er in volle galop doorheen te knallen. De laatste 150-200m daar naartoe mocht ze dus even galopperen en echt zodra ik aandraafde, m'n teugels korter pakte en in een brug pakte, had ze alleen nog maar een klein zetje nodig en daar ging ze. :') In de bak galoppeert ze op een heel netjes tempo, maar dit was toch al snel een goede canter. :)) Was wel lekker om dat weer een keer gevoeld te hebben, ook al was het maar kort, en op de terugweg was ze ook nog helemaal buzzy. Hoofd omhoog, oortjes naar voren, dribbelen met zo'n idee van 'gaan we nog een keer?' dus teugels lang, lekker blijven zitten en vragen of ze misschien ook kon stappen. :+

Eenmaal terug op stal was de adrenaline al een heel eind weg, maar stond ze nog wel een paar minuten te blazen. Onfitte doos. :))

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 15:56

:') hahahahaha ik moet echt heel hard lachen om die video beschrijving :') blije Auroch en blije Mkango :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41704
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 16:40

Hahaha, die grapjas :)).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 19:24

Avalanche schreef:
:') hahahahaha ik moet echt heel hard lachen om die video beschrijving :') blije Auroch en blije Mkango :')
Nou, toen we het achterste stuk op reden en ik zag hoe recht en breed het was, had ik wel even zoiets van: oh boy... := Ik had echt m'n handen vol en het was behoorlijk schipperen tussen haar bij me houden, maar ook voldoende loslaten zodat ze niet over de kook zou raken. Op een zeker moment pakte ik m'n teugels iets korter in draf en ik voelde dat ze zich al schrap zette om af te springen. Maar ze is dan wel zo ontzettend eerlijk en met een beetje geven en nemen en zelf vooral heel rustig blijven, was het uiteindelijk best te doen. :)

Ik vond het wel heel leuk om te zien hoe ze ineens veranderde toen ze zoiets had van: hé, dit ken ik. Wat ik al vaker heb opgemerkt: nieuwe dingen vindt ze helemaal niks aan, omdat ze zich er snel zorgen over maakt, maar je merkte duidelijk dat ze hier meteen heel comfortabel wist wat ze moest doen. Dat ik dan vervolgens dat plan in het honderd gooide, tja... :') Als ze straks wat meer op conditie is en de baan ook wat beter kent (de hoeken zijn bijvoorbeeld véél te scherp om zelfs op cantersnelheid doorheen te gaan), wil ik haar zeker wel even een keer lekker de benen laten strekken, maar daarvoor moet ze echt eerst wat sterker worden (en ook met het oog op demineralisatie van de botten tijdens de boxrust wil ik het nog niet hebben), relaxed zijn op de baan en ook weten waar ze moet stoppen, anders gaan er ongelukken gebeuren.

Wel cute ook, op de terugweg stopte ze ineens bij dat hek met die doorgang, want dat was opeens eng. Dus ik heb gewoon m'n teugels losgegooid en dacht: je loopt vanzelf wel door als je er even naar gekeken hebt. Na een paar tellen legde ik heel zachtjes m'n been aan met zoiets van 'ben je klaar om door te lopen?' en daar ging ze. <3 Het is heel grappig, want het klinkt heel paradoxaal, maar als ze iets eng vindt, is ze inmiddels ook een soort ontspannen in haar spanning. Enerzijds zet ze zich schrap en voel je haar instinct zeggen: omdraaien, wegrennen, anderzijds merk je ook dat er een soort override in zit die zegt: 'Alisha zegt dat het oké is, dus het is oké.' Ik laat haar dan ook rustig even stilstaan om te kijken op een afstand waar zij zich comfortabel bij voelt, blijf zelf heel ontspannen zitten, praat een beetje, geef 'r een aai en vraag na een paar tellen of ze door wil lopen. Waar dat een paar weken terug dus echt stapje voor stapje ging, is het inmiddels bij een hoop dingen zo dat ze even wil kijken en als ik dan vraag of ze wil doorlopen, ze het vertrouwen heeft om er in één keer naartoe te lopen. :+:

Vandaag is ze trouwens officieel 5 jaar oud! *\o/* Y)(^)

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 19:37

Jullie hebben elkaar ook echt gevonden he? Ze past qua karakter ook zo goed bij je :)

Grappig, dat herken ik van je filmpje ook wel, ze kan zich echt zorgen maken om iets nieuws en als ze iets niet kent is het stom :+

Maar ze volgt je dan toch wel, en blijkbaar kan ze ontspannen terwijl ze zich zorgen maakt omdat jij steeds hebt laten zien, dat het toch eigenlijk best leuk is, en dan denkt wss iets in de stijl van: blegh nieuw, maar die halvegare vindt het leuk dus zal het vast zo zijn.

Ik vind dat mooi he <3 werken met paarden is ook echt dat mentale deel waar je ze steeds weer laat zien dat het ok is, maar wel ook die grenzen opzoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 21:35

Ja, ze is ook echt heel erg het type paard dat mij goed past. :j Ik kan eigenlijk met bijna ieder paard wel uit de voeten, maar dit is wel mijn favoriete persoonlijkheid - het is zo mooi om dit soort paarden te zien groeien en steeds zelfverzekerder te zien worden. Mijn ultieme renpaardmaatje was ook een beetje zo: gigantische will to please, een beetje onzeker, maar hij probeerde altijd zó hard voor je. Hij is de bruine die bovenin mijn profiel staat. <3 Ik vind het nog altijd klöte dat hij naar Spanje verkocht is en ik nu niet weet waar hij is, want ik had hem graag een tweede thuis gegeven. -O-

Het is bij Auroch inderdaad heel erg wat de boer niet kent, dat vreet 'ie niet. Nieuwe dingen gaan echt 'zucht, steun, naja, omdat jij het vraagt dan maar,' en als ze het eenmaal doorheeft, gaat ze het ook steeds leuker vinden. :j

En ik vind het ook heel belangrijk dat ik een veelzijdig paard heb dat niet van ieder wissewasje wegrent. Ze mogen dingen best eng of spannend vinden, maar ik heb daarbij drie basisregels:
1. Ze mogen stilstaan om te kijken, en dat mag van mij zo lang als ze willen. Ik zal altijd na een paar tellen vragen of ze naar voren willen, maar zo niet, prima, blijven we nog even wachten.
2. Ze mogen naar voren om ernaartoe te lopen.
3. Ze mogen onder geen beding achteruit.

Zo zie je bij Auroch inderdaad dat ze daar inmiddels steeds meer die rust in vindt. Ze weet dat ze van mij mag kijken, ze weet dat ik er(bij) ben, ze weet dat ik het niet eng vind, maar het belangrijkste: ze weet dat ik er niet hardhandig druk op leg om dichterbij te gaan. Ik heb wel die determination dat ze er gewoon langs moet en 'er maar aan moet wennen,' daarom mag ze ook niet achteruit, maar al sta ik drie uur ergens naar te kijken voor ze ernaartoe loopt, dat maakt me niet uit. Erlangs ga je, maar ik help je erbij. En zo merk ik dat die tijd tussen 'o god, eng, help!' en 'oké, laten we dichterbij gaan' steeds korter wordt en er ook steeds meer een stukje nieuwsgierigheid bij komt kijken. Zo liep ik vorige week met haar door het dorp en er hingen wat vlaggetjes aan een vrij laag gebouw. Vond ze maar niks, dus ik: hup, dichterbij, laten we gaan kijken. Ik wapperde wat aan die vlaggetjes, gaf een koekje en vervolgens ging haar neus richting de vlaggetjes om ze even nader te bestuderen. :)) En dat is de mindset waarin ik haar wil hebben, dat ze in eerste instantie best wel even kan denken: oeh, eng, maar dat ze daarna ook vrij snel die knop omzet en denkt: hé, maar vorige keer was dat ding helemaal niet zo eng en kreeg ik een koekje, dus misschien is dit eigenlijk ook niet zo eng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 23:11

Voor de liefhebber, een video van vandaag van ons in actie:


Ik ga er niet vanuit dat mensen door de 15 volle minuten heen gaan zitten, haha, maar als er dingen zijn die je opvallen, ik sta heel erg open voor feedback! Excuses alvast dat we regelmatig stipjes aan de horizon zijn - ik was heel fanatiek bezig met alles zo bewerken dat er automatisch werd ingezoomd, maar dat heb ik halverwege opgegeven, want het kostte echt ontzettend veel tijd. :')

De concentratie (en daarmee ontspanning) was vandaag weer ver te zoeken, dus op dit soort dagen probeer ik vooral te focussen op haar aan de hulpen krijgen, wat zachter te worden in haar lichaam en kracht opbouwen dmv overgangen, voltes waarbij ik probeer haar achterhand wat naar buiten te duwen en heb ik een paar keer de balken meegepakt. In het begin loopt ze behoorlijk met haar hoofd in de lucht, maar gaandeweg werd ze toch wat 'zachter.' N.a.v. het filmpje dat ik van de week had gemaakt, heb ik vandaag ook m'n teugels iets korter gepakt zodat de verbinding wat constanter is. Echt héél lekker ging het vandaag niet, dus belangrijk vind ik op dit soort dagen dan vooral dat ze in ieder geval haar achterbenen een beetje redelijk gebruikt, waarvan ze best wel aardige momenten liet zien vandaag. Ik heb vandaag ook wat langer gereden dan ik tot nu toe had gedaan en ze was aan het einde ook behoorlijk moe en zweette zelfs een beetje. :(:) Morgen krijgt ze een dagje helemaal vrij en dinsdag wil ik gewoon even een eindje gaan wandelen.

Mocht je trouwens op zo'n 12 minuten en 15 seconden denken: wat zit die idioot nou te doen met haar linkerbeen? Ik zat met m'n laars vast onder m'n zweetblad. :')

Sintara

Berichten: 7426
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 23:45

Ahh ze is wel heel braaf :) :)
Mijn tips zouden zijn om je beenhulpen meer te doseren en minder nadrukkelijk te lichtrijden. Je hoeft niet zover het zadel uit, je gaat soms een beetje voor haar uit als je begrijpt wat ik bedoel. En je geeft vaak been zonder dat ze echt iets verandert. Ik denk dat als je dit doet het haar zou helpen balans te houden

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 23:57

Als ik je paar tips mag geven: je kruis naar voren in het zadel, je bovenlichaam recht / wat meer naar achteren houden en probeer meer op een neer met de beweging mee ipv schuin naar voren / voor je paard uit te gaan lichtrijden. Ik loop trouwens altijd tegen dezelfde dingetjes aan doordat het in mijn jeugd alleen maar rollen in de verlichte zit was en 0.0 dressuurwerk :+

Ik zou verder met heel wat meer impuls durven te rijden denk ik :o

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 23:58

Mis de dobby muts. -O-

Zebrastreep

Berichten: 9799
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 00:05

Ik ben vooral ten eerste heel nieuwsgierig met wat voor zadel je rijdt , ik werd daar nogal door afgeleid :')


Wel grappig , het is net of ik Ofira en mij zie rijden ik zie echt behoorlijk veel dingen overeen komen waar wij ook tegen aan lopen en of moeilijk vinden.

Het been geven had ik namelijk ook heel erg , maar zelf had ik dat niet meer in de gaten. Ik had nogal een vreemde stijl ontwikkeld door het rijden van Udith. Om mijzelf het af te leren rij ik nu echt heel raar maar ik doe mijn onderbenen expres nog een stuk verder van het zadel af om het af te leren. Daardoor ga ik ook wat rustiger staan in zitten en draf. Mijn instructrice vond dit wel een goede oplossing , maar een collega gaf toch aan vandaag dat ik mijn benen wel een stukje terug kan doen := . Maar inmiddels spoor ik onbewust niet meer constant aan , en ik krijg 100x meer reactie op mijn been.

Je ziet dat jullie nog aan de balans moeten werken , maar dat is helemaal niet gek met een paard wat nog veel moet leren. In de bochten heb ik hetzelfde soms zelfs het idee dat we een pasje onregelmatig gaan maar Ofira snapt soms ook niet helemaal hoe een bocht werkt.

En ik denk lekker naar buiten gaan ( wel samen natuurlijk) ik merk dat ze na verloop van tijd altijd wat nukkig worden in de bak en wel toe zijn aan afwisseling.

Verder vindt ik het er niet gek uitzien! Een paard wat leren rij technisch is gewoon vet moeilijk! Ik vindt het daardoor wel weer heel leuk en zie het als een flinke uitdaging :o Maar gemakkelijk ? nee je moet om zoveel dingen denken ik krijg er soms ook hoofdpijn van _O-

Heb je nu les momenteel? Ik heb daar ontzettend veel aan gehad als ik kijk hoe we reden 2 maanden geleden en nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 00:07

Sintara schreef:
Ahh ze is wel heel braaf :) :)
Mijn tips zouden zijn om je beenhulpen meer te doseren en minder nadrukkelijk te lichtrijden. Je hoeft niet zover het zadel uit, je gaat soms een beetje voor haar uit als je begrijpt wat ik bedoel. En je geeft vaak been zonder dat ze echt iets verandert. Ik denk dat als je dit doet het haar zou helpen balans te houden
Dat viel mij ook op inderdaad van die beenhulpen en dat is een beetje een cirkeltje: ze zwabbert alle kanten op, dus ik geef een beenhulp om haar rechter te krijgen, krijg weinig respons, geef een grotere hulp, maar ook daarop krijg ik weinig respons. Ik denk dat ik dat van de week even wat gerichter ga oefenen, dat weg bewegen van het been, want daar loop ik inderdaad tegenaan en dat geeft inderdaad een heel onrustig beeld. Op de lange zijde langs het hek doe ik het bijvoorbeeld nauwelijks, het is echt puur in wendingen of als ik weg ben van de hoefslag.

Fly_high schreef:
Als ik je paar tips mag geven: je kruis naar voren in het zadel, je bovenlichaam recht / wat meer naar achteren houden en probeer meer op een neer met de beweging mee ipv schuin naar voren / voor je paard uit te gaan lichtrijden. Ik loop trouwens altijd tegen dezelfde dingetjes aan doordat het in mijn jeugd alleen maar rollen in de verlichte zit was en 0.0 dressuurwerk :+

Ik zou verder met heel wat meer impuls durven te rijden denk ik :o
Haha, wat dat aangaat is dit ook geen ideaal zadel hoor! Ik zit momenteel een beetje tussen 'work rider' en dressuurzit in, in een renzadel, dus sowieso in stoelzit en dat probeer ik (onbewust) te compenseren door meer voorover te gaan zitten, wat ook weer niet top is. Er is een zadel 'in the works' (als in: het is even afwachten wanneer de zadelmaker tijd heeft, maar hij heeft haar al opgemeten) en als er eenmaal een dressuurzadel op ligt, zit ik ook weer een heel stuk rechter op.

Zeker eens, er mag echt wel wat meer 'go' in. :j Ik denk dat ik misschien ook nog wat te lief en te afwachtend rijd momenteel, en ik denk dat dat door de hulpen heen vallen daar ook mee te maken heeft.

Zebrastreep schreef:
Ik ben vooral ten eerste heel nieuwsgierig met wat voor zadel je rijdt , ik werd daar nogal door afgeleid :')


Wel grappig , het is net of ik Ofira en mij zie rijden ik zie echt behoorlijk veel dingen overeen komen waar wij ook tegen aan lopen en of moeilijk vinden.

Het been geven had ik namelijk ook heel erg , maar zelf had ik dat niet meer in de gaten. Ik had nogal een vreemde stijl ontwikkeld door het rijden van Udith. Om mijzelf het af te leren rij ik nu echt heel raar maar ik doe mijn onderbenen expres nog een stuk verder van het zadel af om het af te leren. Daardoor ga ik ook wat rustiger staan in zitten en draf. Mijn instructrice vond dit wel een goede oplossing , maar een collega gaf toch aan vandaag dat ik mijn benen wel een stukje terug kan doen := . Maar inmiddels spoor ik onbewust niet meer constant aan , en ik krijg 100x meer reactie op mijn been.

Je ziet dat jullie nog aan de balans moeten werken , maar dat is helemaal niet gek met een paard wat nog veel moet leren. In de bochten heb ik hetzelfde soms zelfs het idee dat we een pasje onregelmatig gaan maar Ofira snapt soms ook niet helemaal hoe een bocht werkt.

En ik denk lekker naar buiten gaan ( wel samen natuurlijk) ik merk dat ze na verloop van tijd altijd wat nukkig worden in de bak en wel toe zijn aan afwisseling.

Verder vindt ik het er niet gek uitzien! Een paard wat leren rij technisch is gewoon vet moeilijk! Ik vindt het daardoor wel weer heel leuk en zie het als een flinke uitdaging :o Maar gemakkelijk ? nee je moet om zoveel dingen denken ik krijg er soms ook hoofdpijn van _O-

Heb je nu les momenteel? Ik heb daar ontzettend veel aan gehad als ik kijk hoe we reden 2 maanden geleden en nu.
Een renzadel, dus ook niet het meest ideale zadel voor nu. := Ik kan er wel mee uit de voeten (als in: m'n zit is onafhankelijk genoeg om haar niet heel erg in de weg te zitten), maar het heeft dus ook zo z'n nadelen, zoals je ziet. :)

Beenhulpen zijn dus met name een poging om haar van het been af te krijgen, niet om haar naar voren te krijgen. :P Dat laatste - elke pas bijdrijven - doe ik sowieso niet als ze netjes rechtuit gaat op een constant tempo, maar doordat ze dus nog alle kanten opgaat, drijf ik automatisch meer bij aan één kant om dat te compenseren. Met dus weinig resultaat. :+

Dat af en toe een pasje korter maken, klinkt heel bekend, ja. :)) Dat is gelukkig al een heel eind verbeterd, net als dat ze ook al een heel stuk minder krabbelt. De eerste paar keer voelde het alsof ik op een Shetlander reed. :')

Ik heb momenteel geen les, daarom film ik mezelf ook, zodat ik dat terug kan kijken en er een beetje over kan sparren. Op stal vind ik de focus toch iets teveel op de voorkant liggen en ik heb ook niet de mogelijkheid om elders met haar te lessen op dit moment.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-23 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 00:14

Ik zit een beetje naar je zadel te kijken. Dit zadel zet je eigenlijk in een soort van stoelzit, waardoor je zelf uit balans komt en zeker in de draf, ik denk dat dat ook je lichtrijden wat verklaart. Overigens geen excuus: laat je gewoon opgooien en land zachtjes. Niet actief gaan staan. Het idee van lichtrijden is dat het lichter is voor de ruiter, niet zwaarder :D

Het zadel lijkt haar schouder ook wat te blokkeren, en dat vind ik wel echt een probleem.

Tweede wat me opvalt is je buitenhand. Die verbinding is niet constant, en toegegeven, Auroch neemt hem ook niet aan, ze kijkt naar buiten om die teugel te ontwijken. Wat je dan gaat doen is: laat haar naar buiten kijken, maar blijf de schouder recht voor de achterhand plaatsen, waarbij je contact met de buitenkant constant is. Binnenteugel opzij en naar voren en als je aan de binnenkant wat los moet laten omdat ze anders hard wordt, doe dat. Binnenbeen wat laten vallen in de wendingen, zodat de schouder de vrijheid heeft om eruit te komen, dan kan ze ook buigen. Ze kan wat zwaar worden nu als ze ontdekt wat je bedoelt, dat die buitenhand een steun is, is niet erg. Later als ze wat sterker wordt gaat ze zichzelf meer dragen en wordt ze lichter.


Lekker naar voren rijden wat je doet is goed, maar ga niet zo hard dat ze uit balans valt, want dan is ze het vertrouwen kwijt.

En een zadel wat de binnenschouder niet blokkeert.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 00:20

Ik snap het echt 100% wat betreft je zadel en je work rider zit hoor. Ik blijf in een dressuurzadel trouwens wel hetzelfde proberen te doen (dus vooral lekker kort zitten en dan zo voorover rijden) en daarom zijn dressuurzadels stom := hopelijk hebben jullie meer succes ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 00:26

Fly_high schreef:
Ik snap het echt 100% wat betreft je zadel en je work rider zit hoor. Ik blijf in een dressuurzadel trouwens wel hetzelfde proberen te doen (dus vooral lekker kort zitten en dan zo voorover rijden) en daarom zijn dressuurzadels stom := hopelijk hebben jullie meer succes ;)
Haha, o nee, in een dressuurzadel rijd ik echt ontzettend lang. _O- Daarom irriteert dit me ook zo, want m'n muscle memory zegt: benen lang en verder naar achteren, want je zit in stoelzit, maar in dit frotje lukt dat gewoon niet. :')

Avalanche schreef:
Ik zit een beetje naar je zadel te kijken. Dit zadel zet je eigenlijk in een soort van stoelzit, waardoor je zelf uit balans komt en zeker in de draf, ik denk dat dat ook je lichtrijden wat verklaart. Overigens geen excuus: laat je gewoon opgooien en land zachtjes. Niet actief gaan staan. Het idee van lichtrijden is dat het lichter is voor de ruiter, niet zwaarder :D

Het zadel lijkt haar schouder ook wat te blokkeren, en dat vind ik wel echt een probleem.

Tweede wat me opvalt is je buitenhand. Die verbinding is niet constant, en toegegeven, Auroch neemt hem ook niet aan, ze kijkt naar buiten om die teugel te ontwijken. Wat je dan gaat doen is: laat haar naar buiten kijken, maar blijf de schouder recht voor de achterhand plaatsen, waarbij je contact met de buitenkant constant is. Binnenteugel opzij en naar voren en als je aan de binnenkant wat los moet laten omdat ze anders hard wordt, doe dat. Binnenbeen wat laten vallen in de wendingen, zodat de schouder de vrijheid heeft om eruit te komen, dan kan ze ook buigen. Ze kan wat zwaar worden nu als ze ontdekt wat je bedoelt, dat die buitenhand een steun is, is niet erg. Later als ze wat sterker wordt gaat ze zichzelf meer dragen en wordt ze lichter.


Lekker naar voren rijden wat je doet is goed, maar ga niet zo hard dat ze uit balans valt, want dan is ze het vertrouwen kwijt.

En een zadel wat de binnenschouder niet blokkeert.
Jup, dat is het nadeel van die renzadels: als je erin zit, zit je inderdaad direct in stoelzit. := Hij blokkeert haar schouder overigens niet hoor; de boom van het zadel ligt er wel netjes achter, het is alleen de leren flap die eroverheen valt doordat die natuurlijk zo ver naar voren gesneden zijn. :P Hopelijk hebben we over een paar weken een fatsoenlijk dressuurzadel, dat gaat sowieso mijn zit een heel eind helpen, want dit zadel was oké voor de eerste paar keer aftasten, laten wennen aan de bak, wennen aan elkaar etc., maar ik heb wel echt een ander zadel nodig. :j

Onwijs bedankt voor je tip, ik ga daar van de week ook even mee aan de slag!

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:09

Graag gedaan, speel ermee :) ik denk dat ze het wel gaat oppakken. Als jij controle hebt over de schouder en je hebt haar terug in balans, en ze gaat je buitenteugel aannemen, denk ik dat je een heel fijn plaatje krijgt :j