Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaydee_WP

Berichten: 215
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 19:16

Langzaamaan gaat Joep steeds een beetje beter! De brokjes vindt hij nu echt wel erg lekker. Binnenkort ga ik eens een slobbertje proberen.
In de kudde gaat het ook goed! Gelukkig weet hij ook daar zijn rust te pakken.
Hier nog wat plaatjes van Joep van de afgelopen dagen!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19882
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:28

<3 Te lief, die kleine smurf !
Hij heeft het echt getroffen dat jullie op zijn pad gekomen zijn.

turtlelito

Berichten: 1701
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:40

Ach wat een lief poppetje is het toch <3 <3 . Heel fijn dat hij in de kudde geaccepteerd wordt, dat betekent toch ook meestal een beetje dat die wat vertrouwen hebben in zijn gezondheid.

germie

Berichten: 26104
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:46

Hij is wel echt leuk hoor. En dat rechteroogje is dus blind? Daar heeft hij geen last van?
Maar het is wel echt een kleintje zeg, je neemt hem zo nog mee als schoothondje, haha.

Gitana

Berichten: 2716
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:37

Wat een poppie is hij <3

Lukasje
Berichten: 11377
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:56

Dat ventje heeft geluk gehad dat jullie zijn pad gekruist zijn!

Jaydee_WP

Berichten: 215
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 08:29

Autumnn schreef:
Wat heerlijk om te horen je update! Ik snap je zorgen ook wel hoor, dat hij zich excuseert dat hij bestaat. Had mijn merrie ook toen ik haar kocht van de manege. Ze cijferde zichzelf heel erg weg, deed letterlijk nog geen vlieg kwaad, zat echt in een ‘slachtofferrol’, maar dat is bij haar echt wel weer goedgekomen (soms iets te veel _O- ). Heel veel tijd, liefde en ook gewoon lekker met andere paarden laten staan zodat ze de paardentaal leren kennen.
Maar zo te lezen gaat dat helemaal goed komen! Hij ziet er echt al zoveel beter en gelukkiger uit <3


Fijn om te lezen! Er is nog hoop.. :D

Jaydee_WP

Berichten: 215
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 08:40

germie schreef:
Hij is wel echt leuk hoor. En dat rechteroogje is dus blind? Daar heeft hij geen last van?
Maar het is wel echt een kleintje zeg, je neemt hem zo nog mee als schoothondje, haha.


Ja, dat oog is blind. Voor nu heeft hij er geen last van of pijn aan. De dierenarts raadde daarom aan om het voorlopig te laten zitten. Hij is sowieso nog niet sterk genoeg voor een operatie. Dus die parkeren we even.
Zijn grootste probleem lijkt zijn weerstand en achterstand, eigenlijk in alles, te zijn. Op sociaal vlak (paardentaal), zijn bouw, lijf, beentjes, spieren, alles is mager en slap. Helemaal geen veulen van 5 maanden oud, mocht de geboortedatum in zijn paspoort kloppen.
We hebben ook het vermoeden dat hij misschien helemaal niet buiten gelopen heeft. Anders was hij wel sterker in zijn lijf geweest.
Gelukkig eet hij nu goed en wordt hij langzaam sterker. Hij krijgt er extra lijnzaad bij (pure linseed) om wat vet op de botten te krijgen.
We gaan toch langzaam richting de winter... Maar we hebben goede hoop voor Joep! :)

germie

Berichten: 26104
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 09:23

Gelukkig kan hij nu nog genoeg aansterken om later wel een sterk dier te worden. Ik vind hem er niet als 5 maanden oud uitzien, sorry. Maar hij heeft wel volledig papier? Of alleen onbekend X onbekend?

Jaydee_WP

Berichten: 215
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 09:52

germie schreef:
Gelukkig kan hij nu nog genoeg aansterken om later wel een sterk dier te worden. Ik vind hem er niet als 5 maanden oud uitzien, sorry. Maar hij heeft wel volledig papier? Of alleen onbekend X onbekend?


Zijn paspoort is blanco. Geen fokker, geen afstamming. Stamboek dat afgestempeld heeft mag geen verdere informatie geven. Geboortedatum in het paspoort is 15-06-2022, maar daar hebben we zelf inderdaad ook sterke twijfel over.
Ik vermoed zelf geboren ergens in augustus en hem vervolgens binnen gehouden, wat de achterstand en slapte in zijn lijf zou verklaren. Wanneer hij is gespeend durf ik niet te zeggen.
De handelaar waar ik hem van heb, had hem net 1 of 2 dagen. Hij had toen al geen zuigereflex meer. Dat was midden oktober.
Zaterdag a.s. komen ze paarden wegen bij ons op stal. Ik heb Joep ook opgegeven. Ik ben heel benieuwd hoeveel hij weegt...

Dandelion07

Berichten: 816
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 10:11

Jaydee_WP schreef:
germie schreef:
Gelukkig kan hij nu nog genoeg aansterken om later wel een sterk dier te worden. Ik vind hem er niet als 5 maanden oud uitzien, sorry. Maar hij heeft wel volledig papier? Of alleen onbekend X onbekend?


Zijn paspoort is blanco. Geen fokker, geen afstamming. Stamboek dat afgestempeld heeft mag geen verdere informatie geven. Geboortedatum in het paspoort is 15-06-2022, maar daar hebben we zelf inderdaad ook sterke twijfel over.
Ik vermoed zelf geboren ergens in augustus en hem vervolgens binnen gehouden, wat de achterstand en slapte in zijn lijf zou verklaren. Wanneer hij is gespeend durf ik niet te zeggen.
De handelaar waar ik hem van heb, had hem net 1 of 2 dagen. Hij had toen al geen zuigereflex meer. Dat was midden oktober.
Zaterdag a.s. komen ze paarden wegen bij ons op stal. Ik heb Joep ook opgegeven. Ik ben heel benieuwd hoeveel hij weegt...


Volgens mij past hij nog op een keuken weegschaal.

germie

Berichten: 26104
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 10:15

Volgens mij is hij inderdaad nog gewoon op te tillen.
Maar omdat hij nog jong is, als je hem nu lekker buiten laat en hij lekker mag rennen (en af en toe over de verharde weg een rondje wandelen,inclusief drafje) dan komt hij er wel. Dan is de schade van de eerste maanden nog in te halen gelukkig.

Ik heb ook echt het idee dat hij eerder slechts 3 maanden is. En waarom ook nog? Normaal verliezen veulens na 3-4 maanden de eerste veulenharen. En nu is het een egaal kleed bij hem. Een veulen van 5 maanden oud zou deels wintervacht en deels veulenvacht moeten hebben. Dat zie ik bij hem niet, ik zie echt maar 1 kleur haar zo. (er zit vaak wat kleurverschil tussen veulenvacht en wintervacht).

Maar je verzorgt hem goed, hij ziet er echt goed uit hoor.

Cemlys

Berichten: 14972
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:16

Schandalig eigenlijk dat een fokker een diertje zo afdankt. Voor een klein prijsje vind je toch ook een prima huisje, ik snap echt niet waarom hij bij de moeder wegmoest enzo, laat zo n beestje toch sterk worden.
Benieuwd hoe zwaar die nu is. Mijn veulen van eind mei is echt een buffeltje vergeleken met deze

KittyDylan

Berichten: 8911
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:23

Als je wilt vergelijken, dit is de mijne gisteren en geboren op 13-6-2022
Afbeelding
Afbeelding
De kleinste uiteraard

Denk inderdaad dat die van jouw jonger is.

Wat een sneu hoopje. Hopelijk gaat hij goed aansterken

fransje23

Berichten: 15439
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 08:20

Cemlys schreef:
Schandalig eigenlijk dat een fokker een diertje zo afdankt. Voor een klein prijsje vind je toch ook een prima huisje, ik snap echt niet waarom hij bij de moeder wegmoest enzo, laat zo n beestje toch sterk worden.


Dit!
Waarschijnlijk weggestopt vanwege dat oogje.. De fokker wil daar niet mee in verband worden gebracht want stel je voor...
Echt treurig dat mensen zo met dieren omgaan.
Gelukkig heeft hij nu weer een toekomst!

Jaydee_WP

Berichten: 215
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 09:58

Helemaal eens hoor! En dan te bedenken dat ik deze heel toevallig tegen het lijf liep. Hoeveel andere weggestopte ongewenste diertjes zullen er dan nog zijn...
Er van uit gaande dat het is gegaan zoals ik denk.

Knappe veulens KittyDylan!
Mijn welsh a veulen van dit jaar zag er ook zoveel gezonder uit! Hoewel zij ook een buffeltje is vergeleken met de andere welshjes in de opfok!
Dit is mijn veulen precies 3 maanden oud:

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk nog een fotootje van Joep in de groep (goed zoeken... :D ):

Afbeelding

germie

Berichten: 26104
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 10:01

Maar met dat oog kan hij gewoon oud worden toch? En er zijn springpaarden met 1 oog die gewoon foutloos door parcoursen gaan. Dus wat is dan het probleem?
Of is zoiets erfelijk dat je daarom als fokker het niet wereldkundig wilt maken? voor Joep maakt het niets uit natuurlijk, die zal later wel netjes geruind worden.

Ik weet dat het binnen de Friese paarden ook nog steeds gebeurt, te veel witte haren, een kolletje, een witte kroonrand en de veulens worden anoniem afgedankt. Maar omdat een Fries wat meer waard is in geld zeg maar mogen ze vaak nog wel die 3-4 maanden bij de moeder blijven, maar krijg je wel een onbekend X onbekend paspoort. Ik ken iemand die zo'n paard heeft, de fokker wilde ook daar niets meer van weten.

Jaydee_WP

Berichten: 215
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 11:26

germie schreef:
Maar met dat oog kan hij gewoon oud worden toch? En er zijn springpaarden met 1 oog die gewoon foutloos door parcoursen gaan. Dus wat is dan het probleem?
Of is zoiets erfelijk dat je daarom als fokker het niet wereldkundig wilt maken? voor Joep maakt het niets uit natuurlijk, die zal later wel netjes geruind worden.

Ik weet dat het binnen de Friese paarden ook nog steeds gebeurt, te veel witte haren, een kolletje, een witte kroonrand en de veulens worden anoniem afgedankt. Maar omdat een Fries wat meer waard is in geld zeg maar mogen ze vaak nog wel die 3-4 maanden bij de moeder blijven, maar krijg je wel een onbekend X onbekend paspoort. Ik ken iemand die zo'n paard heeft, de fokker wilde ook daar niets meer van weten.


Ja zo sneu... Zijn oog schijnt erfelijk te kunnen zijn. Vandaar dat fokkers er niks mee te maken willen hebben en hun naam/hengst er niet mee willen verbinden. Ergens aan het begin van dit topic wordt de naam van de aandoening genoemd door iemand, iets met micro... nog wat.

Als het nodig is zal joep inderdaad gecastreerd gaan worden, hij staat nu ook tussen merries. We houden het in ieder geval goed in de gaten!
Dat oog is gewoon een schoonheidsfoutje. Niets meer en niets minder. Hij kan er prima heel oud mee worden! Ik denk dat Joep een prima toekomst als knuffel- kinderpony tegemoet kan gaan. En wie weet misschien wel eens wat meer.

Joep eet zijn slobbertje gelukkig goed! Ik meng er wat melkpoeder doorheen zodat hij daar ook wat van binnen krijgt.
Hij gaat er steeds wat beter uitzien gelukkig. En ik zag hem vanmorgen een klein sprintje door de wei trekken. Dat had ik hem nog niet zien doen! :)


Afbeelding

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:54

Wat is het toch een lief jongetje <3 Fijn dat hij alweer wat sterker wordt!

germie

Berichten: 26104
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:57

Hij blijft leuk. Jammer dat zo'n oogje dan zo'n afkeuring is.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:06

Fijn dat het elke dag ietsjes beter gaat. Hij moet gewoon nog veel leren.

Merk hier ook wel het verschil. Shetveulen kwam met moeders toen hij 3 weken was uit een soort broodfok en was nog niet veel gewend met mensen. Liep wel in een kudde, dus was qua paard weer wel verder.
Quarter veulen is hier geboren en alles van ons gewend, maar had alleen moeders en oom en oma de
eerste 6 weken. Die moest weer wennen aan nieuwe paarden en een leeftijdsgenootje.

Zijn nu 6 maanden en leren nog steeds veel van de moeders, maar ook zeker van de oom. Hebben we ook veel profijt van.

Dat oogje snap ik ergens wel. Natuurlijk zou je dan open moeten zijn en dit niet door willen fokken. En je moet zeker gewoon goed zijn voor het beestje. Maar snap wel dat hoe de wereld nu is, ze daar niet mee te koop lopen.
Wie weet komen er nog meer verhalen door dit topic, eventueel met wel bekende ouder namen.

Mirjam79

Berichten: 1762
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:27

Wat fijn dat hij nu ook wat beter begint te eten en ook al een sprintje heeft getrokken. Tijd om echt veulentje te worden!

Cemlys

Berichten: 14972
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:57

fransje23 schreef:
Cemlys schreef:
Schandalig eigenlijk dat een fokker een diertje zo afdankt. Voor een klein prijsje vind je toch ook een prima huisje, ik snap echt niet waarom hij bij de moeder wegmoest enzo, laat zo n beestje toch sterk worden.


Dit!
Waarschijnlijk weggestopt vanwege dat oogje.. De fokker wil daar niet mee in verband worden gebracht want stel je voor...
Echt treurig dat mensen zo met dieren omgaan.
Gelukkig heeft hij nu weer een toekomst!

Of het is een fokker met een eigen hengst, je zal maar negatieve reclame voort brengen voor je hengst of merrie.
Heel wat jaren geleden een veulen uit engeland geïmporteerd voor een habbekrats, omwille van de aftekeningen, hoe gaaf deze pony ook was, meeste veulentjes als hem worden omwille van hun kleur en aftekening dood gemaakt.

Cemlys

Berichten: 14972
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:59

Microphtalmie heet het. Kan hij gewoon oud mee worden. Zag laatst nog een pony ermee en een hond. Functioneerden volledig normaal

Jaydee_WP

Berichten: 215
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 16:35

Ongelofelijk, dat die veulentjes omwille van kleur, aftekeningen of schoonheidsfoutje ongewenst zijn en dood worden gemaakt. Er is altijd wel iemand blij mee te maken voor een symbolisch bedrag denk ik dan.

Ik heb wel een vermoeden wie de vader is van Joep en wie de fokker is. Dit door wat de handelaar liet doorschemeren en wat eigen onderzoekjes... ;)
Maar het blijft een vermoeden dus ik ga dat verder ook niet wereldkundig maken.

Gelukkig kunnen we dat verder achter ons laten en lijkt het dus steeds beter te gaan met Joep! Hij lijkt wat alerter en laat minder vaak zn koppie hangen.
Als ik hem eten heb gegeven en ik breng hem weer terug naar de wei, loopt hij zo zonder halster achter me aan. Hij is echt zo bijzonder lief... <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding