Carrousel rijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coco4life
Berichten: 1218
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Carrousel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 10:57

Hallo bokters,

Hebben sommige van jullie carrousel gereden?
En daar ervaring mee?
Zelf heb ik een jaar carrousel gereden, maar ik ben er mee gestopt. Dat vind ik erg jammer, maar ik had niet genoeg tijd ervoor.
Ik vind het erg leuk om ernaar te kijken, hoe mooi synchroon alle bewegingen zijn! En alles op muziek!
Ook ervaringen zou ik leuk vinden om te horen :)!

ElfBeau_067

Berichten: 1996
Geregistreerd: 03-11-22

Re: Carrousel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:22

Ja ik heb het gedaan, het was erg leuk! De wedstrijd zelf was het leukst

Coco4life
Berichten: 1218
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Carrousel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-22 13:35

Ahh leuk om te horen!

MaartjeLucky

Berichten: 14
Geregistreerd: 02-11-17

Re: Carrousel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:23

Ik ben zelf een enthousiaste carrouseller! Wij hebben in een zestiental een volledige proef staan (ook al uitgevoerd als wedstrijd) en zijn nu bezig met een tweede. Ik zorg voor de muziek bij de proef en dat deze precies aansluit bij wat wij doen. Als je het leuk vind kun je onze eerste proef via deze link bekijken

https://www.youtube.com/watch?v=2aEJoAsFvXs

xxxmh

Berichten: 3493
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 19:17

Ik ben ook een enthousiaste carrousel rijder. Sinds 2015!

Coco4life
Berichten: 1218
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 13:13

Dat is leuk om te horen ook! Ik vind het ook leuk om naar te kijken, want alles gaat synchroon!

Lucia88

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Carrousel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 14:26

Leuk filmpje MaartjeLucky, dat jullie dat allemaal onthouden al die figuren! En mooie muziek ook!
Vroeg me alleen nog af waarom sommige lichtrijden en anderen doorzitten in draf, vooral de wat forsere meiden zou ik laten lichtrijden: ziet er mooier uit en denk ook fijner voor de ruggen vd paarden?

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Carrousel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 14:31

Onthouden hoeft gelukkig niet, een carrousel manoeuvre (= de oefening) wordt gecommandeerd. Doorzitten is bij een carrousel manoeuvre verplicht. Vaak wordt er bij het trainnen nog niet door iedereen doorgezeten of wordt het doorzitten geoefend (als in, steeds langer doorzitten totdat je de hele manoeuvre kan doorzitten).

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Carrousel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 14:38

Ik doe het af en toe met een paar stalgenootjes. Het gaat bij ons alleen nooit zo synchroom. Het is ook maar voor de lol.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Carrousel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 14:42

Ik heb het ook fanatiek gedaan! Meegedaan aan het NK ook, was heel leuk.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Carrousel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 15:17

Hier ook in verleden carrousel gereden, hoogste klasse toendertijd en ook NK

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Carrousel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 17:05

Ja, ik heb ook fanatiek gereden. Mijn dochter heeft ook fanatiek gereden.
Nu zijn we niet meer rijdend maar meer ondersteunend betrokken bij het Carrousel gebeuren. Het blijft leuk.

Coco4life
Berichten: 1218
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 10:23

Haha ja heb zelf dit jaar bij Woudenberg gereden, dat was wel leuk.
We doen het soms ook wel in de normale les voor de lol! Wel leuk al die reacties!

ChristelJ
Berichten: 177
Geregistreerd: 08-12-17
Woonplaats: Heemskerk

Re: Carrousel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:17

Ik rij ook leuk carrousel bij de schimmelkroft, waar we 2 a 3 x per jaar op pad gaan! Heel leuk :)

xxxmh

Berichten: 3493
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:25

ChristelJ schreef:
Ik rij ook leuk carrousel bij de schimmelkroft, waar we 2 a 3 x per jaar op pad gaan! Heel leuk :)


Hoi teamgenoot haha

ChristelJ
Berichten: 177
Geregistreerd: 08-12-17
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:27

xxxmh schreef:
ChristelJ schreef:
Ik rij ook leuk carrousel bij de schimmelkroft, waar we 2 a 3 x per jaar op pad gaan! Heel leuk :)


Hoi teamgenoot haha


Heeyy *\o/*

Sabbientje

Berichten: 4710
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:29

Ik heb vroeger veel carrousel gereden. Vond het altijd geweldig.
Met de pony's zijn we regelmatig op wedstrijd geweest. Was altijd gezellig.
Daarna over gegaan naar de paarden.
Uiteindelijk gestopt omdat ons iedere keer beloofd werd dat we op wedstrijd mochten en er iedere keer weer een reden werd verzonnen waarom we niet konden/mochten.

Haley
Berichten: 41
Geregistreerd: 15-12-22

Re: Carrousel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:02

Ik heb in het verleden ook carroussel gereden op de manege. Ik heb nog steeds veel bekers van die wedstrijden.

MaartjeLucky

Berichten: 14
Geregistreerd: 02-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:08

Lucia88 schreef:
Leuk filmpje MaartjeLucky, dat jullie dat allemaal onthouden al die figuren! En mooie muziek ook!
Vroeg me alleen nog af waarom sommige lichtrijden en anderen doorzitten in draf, vooral de wat forsere meiden zou ik laten lichtrijden: ziet er mooier uit en denk ook fijner voor de ruggen vd paarden?


In de proef is het de bedoeling dat we allemaal doorzitten. Dit was de generale training dus iedereen mag dan zelf kiezen wat fijner is. Helaas kan ik niet voor andere mensen bepalen wat zij doen maar inmiddels hebben we "beter passende" paarden voor de forsere meiden.

MaartjeLucky

Berichten: 14
Geregistreerd: 02-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:11

rien10 schreef:
Onthouden hoeft gelukkig niet, een carrousel manoeuvre (= de oefening) wordt gecommandeerd. Doorzitten is bij een carrousel manoeuvre verplicht. Vaak wordt er bij het trainnen nog niet door iedereen doorgezeten of wordt het doorzitten geoefend (als in, steeds langer doorzitten totdat je de hele manoeuvre kan doorzitten).


Ja dat klopt! Wij hebben een commandant op de grond en ik commandeer soms vanaf het paard als de grondcommandant iets vergeet / als er iets misgaat. Er wordt wel van ons verwacht dat we de proef uit ons hoofd kennen want anders ben je te laat met het voorbereiden van je paard op de oefening die je gaat doen. Bij ons moet ook iedereen voorop kunnen rijden zodat we naadloos kunnen wisselen mocht er ooit iets fout gaan.

Lucia88

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Carrousel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 10:34

Bedankt voor de uitleg allemaal! Lijkt me wel super leuk!

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:04

ikzelf heb vooral veel Quadrille gereden in Duitsland bij de Hofreitschule, waar we meestal 4-man quadrilles reden, maar ook wel tot 16, zoals in voorbereiding op de 'Caroussel de Sanssouci' (in Potsdam bij het paleis).
daar zaten ook wel een paar pittige oefeningen in het programma, zoals 16 paarden gecoordineerde galoppirouetten, bijv.

(ff voor de verwarring... het historische woord 'Caroussel' werd vroegâh voor het evenement gebruikt, de verderontwikkeling van het riddertoernooi, en werd voornamelijk gebruikt voor de wapenvaaardigheidsparcours (cours de têtes). Maar die evenementen werden doorgaans ingeleid door een parade van al die ruiters die meededen, en die introductie werd steeds uitgebreider en theatraler... dus op een gegeven moment gaan ze gecoordineerde patronen rijden, en dit werd dan meestal 'quadrille' genoemd... en in NL noemen we dat dan dus 'Caroussel' naar die oorsprong)

We deden ook 'fechtquadrille' waar een theatrale scherm choreografie is ingebouwd in de quadrille, dus je rijd gecoordineerd langs en om elkaar en doet nog een schermslagenchoreo ertussen. Er bestaaat nog historische muziek voor juist zulke opvoeringen uit de roccoco. Die hebben we ook bij Hampton Court Palace opgevoerd.

maar ik heb ook betrekkelijk veel op commando formaties gereden, maar daan dus meer militaire drill. Dat is wel super interessant, ook hoe de ruiters elkaar kunnen helpen met subtiele dressuur. Vooral toen ik in Engeland aan de Royal Armouries werkte als ruiter en we ook nog regelmatig met dde Blues en Royals en de Queens Guards te maken hadden.

dus technische gezien zijn veel van de figuren die je in caroussel ziet (groot ruiterkruis enz) niet meer zo super inzetbaar, maar die zijn wel vaak uitgevonden om taptoes enz op te leuken.

heel super belangrijk in inzet zijn bijvoorbeeld 'wheels' or 'Mühlen' in het Duitsch. dus die die we redelijk vaak.
We doen in de re-enactment veel met die formaties, ook met meer paaarden, grootste aaneengesloten formatie die ik heb meegereden was 98 ruiters in Battle Abbey, de heuvel op chargeren met 5 conrois van 20 ruiters, intwee linies 50 breed, stijgbeugel aan stijgbeugel in handgalop naar rengalop.... en in linie blijven.

Komend jaar hoop ik een evenement te organiseren waaar we nu al 42 ruiters zich voor hebben aangemeld, dus misschien daat we weer 40-50 man in een cavaleriecharge kunnen proberen.

In 2021 had ik dat ook al hier in de heuvels boven het dorp, bij de Kasteelruine en dus op een groot stoppelveld (ca 1 km lang) en daan dus ook vaan linie naar wigformatie chargeren, of linie naar echelon,
was wel cool met al die harnassen, lansen vandels, paardenharnassen (MEERVOUD) en de belletjes op het paardentuig... (heel historisch, klinkt als een arrenslee)

ook heel grappig is om quadrille te rijden met garrochas, bijvoorbeeld en dan met 4 man op commando garrocha te rijden, bijv.

ikzelf vind het ook heel leuk om juist nièt de proef uit je hoofd te kennen maar te kijken wat er komt en om je paard zo aan de hulpen te hebben om dan alles op tijd te kunnen doen.

We doen regelmatig spelletjes ermee dat je ineens onverwachte oefeningen eruit gooit... 'met 8en overgang naar piaffe' was wel een leuke vinding, bijvoorbeeld.

wat doorzitten aangaat, ja lijkt me wel handig.

mag ik fotos plaatsen? misschien wel leuk

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Carrousel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:11

Wat gaaf Airnt. Dank voor je verdiepende uitleg. Foto's zouden leuk zijn.

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: Carrousel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:09

ok, nou dan ga ik er maar een paar zoeken, sommige dingen zijn echt heel lang geleden (17 jaar ofzo)

ik begin maar met Hastings re-enactment 2006 bi Battle Abbey
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:22

Fechtquadrille, een 4-mans caroussel met zwaarden, dit in een show waar we ook een pas de deux hadden (met dameszadel), en een cours de têtes (wat vroegâh als 'caroussel' bekend stond) en wat hoge school demos, dus dat alles aaan elkaar gehangen met entrée en exit drill.

Met deze kostuums herken je Marius Schneider en Roland Heiß nauwelijks

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding