[Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 23:18

Gaat goed :D. Hoeveelheid sneeuw valt erg mee dit jaar, er ligt genoeg hoor maar ik hoef niet iedere week te scheppen :o

Ofeigur en Skutte hebben er sinds 2 weekjes een nieuwe vriendin bij. Iemand die 20min verderop woont contracteerde ons in de ochtend dat haar oude merrie die ochtend was overleden en Pia (de andere merrie) nu alleen stond. Pia heeft nogal last van verlatingsangst en stond daarom volledig in paniek in dr uppie in het weitje heen en weer te galopperen. We hebben haar opgevangen en bij de twee oudjes gezet en dat ging gelukkig voorspoedig. Ik weet niet wat de eigenaresse met haar van plan is maar tot die tijd mag ze bij ons staan.

Het is een 15 jarige koudbloed draver die nog niet is ingereden en dus last heeft van verlatingsangst. De twee heren voeden haar netjes op en ze leert bij ons ook dat er af en toe eentje weggaat en dat dit niet het einde van de wereld is.
Afbeelding

Gloí gaat ook nog steeds goed. Hij staat nog steeds in de grote kudde en speelt dagelijks lange perioden met Idinn onze jongste. Super leuk om te zien dat hij zo opbloeit. Het blijft sneu hoe hij toch 'verpest' is door zn vorige leven. We rijden hem als het lukt ook regelmatig nog zelf om hem wat rechter in zn lijf te maken en daar knapt hij zo van op.
Afbeelding

Afbeelding

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:29

Mooie plaatjes.

Wat fijn dat de merrie bij jullie mag staan!

Toevallig deze week nog maar eens gekeken voor het winterarrangement, zag dat er 4 drukke weken aan komen voor jullie :D

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 15:07

Ja klopt haha, nu een weekje die niet geboekt is dus alleen wat korte tours. Daarna lekker volle bak, heerlijk vind ik dat. Hopelijk alleen maar leuke gezellige gasten hihi.

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:33

Mooie beelden, alleszins, van in de sneeuw !
Zoeken ze dan ook nog intensief naar gras ? Ik zie er toch twee die blijkbaar op zoek zijn naar een spriet ;)

Veel succes én plezier met de geplande tours !

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 00:23

Kleine update :D.

De twee oudjes doe nog steeds lekker hun ding, Gloí heeft het wel zwaar als de zon doorkomt dan staat hij toch wel te pompen. Donderdag komt de dierenarts voor Pia haar tanden, enting en om naar onze hond Sam te kijken die af en toe wat kreupel loopt (gok wat artrose maar beter even laten checken). Dan kan ze ook direct even naar Gloi haar longen luisteren, als ze niets geks ontdekt denken we dat we zijn borst eruit scheren zodat hij de warmte wat beter kwijt kan. Zodra we hem in de schaduw of in stal zetten normaliseert het ademen zich weer dus het heeft duidelijk met de warmte te maken. We willen echter weten of er iets achter schuilt of dit iets is wat hij altijd al zo heeft gehad.

Ook nog een kleine update wat betreft Pia, ik heb besloten haar van het voorjaar in te rijden en te zien hoe dat gaat. Als dit voorspoedig gaat rij ik haar een beetje door en dan proberen we haar te verkopen naar een fijn huisje. We willen voorkomen dat ze wordt aangekocht om te worden ingereden en dan weer wordt doorverkocht dus vandaar dat ik heb besloten het zelf te doen. De eigenaresse is er helemaal blij mee op deze manier. Zal ik over dat proces ook wat posten hier?

We zijn momenteel bezig met onze laatste lange tour van het seizoen, super leuke gasten dus dat is een fijne manier om het seizoen af te sluiten :D .

Nog even een kleine fotospamm van de afgelopen weken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 00:57

Leuk je update. Ik lees graag je verhalen en de foto's zijn zo mooi. Het is zo'n bijzonder stukje op de wereld waar jij woont. Fijn dat je dat met ons deelt.

Hopelijk heeft Gloí niks bijzonders. De borst scheren scheelt vaak al enorm om de warmte kwijt te kunnen.

En ik lees graag mee hoe je Pia gaat inrijden. Ben benieuwd of dat makkelijker of juist lastiger is op die leeftijd.

Hoe is het met jou? De ergste kou en donkere dagen zijn wel voorbij denk ik. Hoe koud is het nu? Al heel erg behoefte aan warmte, of valt t mee?

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:29

Leuk om weer eens een update te zien, met mooie plaatjes <3
Hopelijk niks geks met Gloi.

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:50

Post hier zeker ook over Pia ! Altijd geïnteresseerd om dat proces te volgen.

Het zijn weer mooie foto's van een sfeervolle omgeving ! Héél mooi op foto (maar zoals ik al meer geschreven heb : de koude zou niks voor mij zijn ;) ).

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 20:07

Oh ja, helemaal vergeten te reageren. Ja ik lees graag de vorderingen van Pia mee hier.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:04

Mooie update uit het hoge noorden. Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar Pia haar avonturen.
Vandaag was het hier volop lente.

friezenfan2

Berichten: 2595
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:15

Van mij mag je ook hier posten hoe het inrijden van Pia verloopt.
Lijkt me interessant en als er dan af en toe een nieuwe mooie foto geplaatst wordt ben ik ook blij.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 01:49

Dan ga ik ook lekker over Pia posten :). De dierenarts is geweest donderdag, Gloí zijn ademhaling is wel afwijkend maar het lijkt haast meer astma achtig te zijn. We gaan goed in de gate houden wanneer het erger is en ook goed in de gate houden hoe het van de zomer gaat als hij geen hooi eet.

Pia haar tanden zijn gedaan, dit was hard nodig en moet over 6mnd nog een keer want het was aardig uit balans. Kiezen rij onder was erg hoog met wat haken en boven stond er maar weinig.

Ze heeft ook haar vaccin gehad en daar heeft ze helaas nogal heftig op gereageerd. Gisteren nacht er flink druk mee geweest want ze stond met 40 graden koorts, wilde niet eten en stond erg zwaar te ademen. Dierenarts gebeld en in overleg om de zoveel tijd getemperatuurd om te monitoren of de koorts niet nog hoger werd. Ik lag om 3:30 in bed en Flo stond er om 5:00 weer naast :z wat is het toch heerlijk om paarden te hebben. Vandaag nog de hele dag koorts en amper tot niet eten maar gelukkig vanavond 38,1 en stond ze weer te eten. Kan nu dus met een gerust hart naar bed. Over 2 maanden kunnen we het weer opnieuw doen want dan moet ze weer geënt worden. Las dat sommige direct koortsremmers erbij geprikt kregen en ga er nog even wat beter op inlezen om te zien of dat voor Pia ook wat is.

Afbeelding


Ook vandaag gedag gezegd tegen onze laatste groep gasten. Echt een hele leuke groep en een fijne afsluiter van het seizoen. Nu alleen nog korte tours tot eind maart.

Een van de gasten had nog wat fotos geschoten en kreeg deze door van Leo en Trú <3
Afbeelding

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 08:46

Oei wat een reactie op de vaccinatie ..

De mooie foto van Leo en Tru staat in uitgelicht :D

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:40

Oh zo'n reactie had mijn mini shet wandelmaatje 2 jaar terug ook op de enting. Het jaar daarna niet. Kin volgens de eigenaresse ook komen doordat ze net op een verkeerde plekje zaten te prikken? Maar het is idd snel ze dank zo ziek te zien.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 12:21

Ohh ja haha we zijn weer uitgelicht :D

Pia blijft moeite hebben met eten, vandaag komt de dierenarts weer langs. Ik heb geen idee wat het is maar er doet duidelijk iets pijn in haar mond of kaak.

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:31

Als er zo veel gewerkt is in haar mond, zou ze daar best nog wel wat last van kunnen hebben ...

Of is het slecht eten misschien nog een gevolg van het enten ?

Je weet ondertussen misschien al meer als de dierenarts weer geweest is ...

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 22:04

Wat een heerlijk topic!
Ik ben heel erg benieuwd hoe het nu met de voeten gaat. Zou je daar weer eens wat foto's van willen delen?

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 23:26

Marilu: ja ze at echter echt amper tot niet dus er moest wel iets gebeuren. Ze had aan de linkerkant van haar kiezen een hele hoge haak staan, de Da denkt dat ze daardoor al een langere tijd niet normaal kon kauwen. Dat apparaat om haar mond te openen kon aan de linkerkant ook minder ver open dan aan de rechterkant. Ze reageert nu erg gevoelig op aanraking van haar kaakgewricht aan de linkerkant waarschijnlijk omdat ze weer normaler moet gaan kauwen. Ze heeft nu pijnstiller gekregen en at daarna goed. Ze heeft nu voor 4 dagen een wat zwaardere pijnstiller dan zien hoe het daarna gaat, als ze dan nog steeds twijfelachtig eet is het plan haar te ondersteunen met metacam en dat vervolgens rustig af te bouwen. Blijft het moeilijk dan moeten er misschien fotos worden gemaakt.

Zucchero: ik ga ze binnenkort weer bekappen en zal weer eens fotos maken. Het zijn nog steeds geen normale voeten helaas, maar ze lopen er veel beter op dan toen ze kwamen en dat is natuurlijk het belangrijkste.

Dit zijn de laatste fotos die ik heb gemaakt ergens deze winter.
Ófeigur:
Afbeelding

Gloí:
Afbeelding

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:14

Dat is toch echt al een heel mooie verbetering!!

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 15:22

Ja zeker al een verschil, zou heel graag de witte lijn meer zien aansluiten maar goed geduld schijnt een schone zaak te zijn.

Ben Gloí nu aan het bekappen dit is nu. De hoefwand heeft nu niet meer die 'dip' , nu de teen op de juiste plek zien te krijgen.


Afbeelding

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:18

Zet jij ze wel op het gras deze zomer? De hoeven zijn wel echt bizar vooruit gegaan hoor!

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 18:08

We hebben het vorig jaar eind van de zomer gedaan, we willen het nu wat naar voren plaatsen. Het voorjaar blijven ze op hooi en dan als het gras wat hoger staat gaan we het proberen.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 18:27

Voor iedereen die het leuk vind, met de billen bloot tijdens de eerste training met Pia.
Mijn beeld van haar is voornamelijk bevestigd, een lieve merrie die heeft geleerd haar lijf te gebruiken en een beetje te duwen en te trekken. Ze is heel erg 'bezig' met alles om haar heen en heeft de neiging eerst haar voeten te gebruiken en dan later heel misschien na te denken waarom ze loopt. Ik denk wel dat veel hiervan aangeleerd gedrag is.

Training vandaag was een beetje kijken wat ze wel en niet kent. Veel bezig geweest met eerst denken dan doen en focus bij mij houden. Dit gedaan door voornamelijk met wat zijgangen aan de slag te gaan en voetje voor voetje bewust te bewegen in plaats van zo snel.

Ik dacht laat haar aan het eind nog even een rondje lopen en naar me toe komen, maar denk niet dat ze veel gelongeerd is in haar leven :') inschattingsfoutje. Heb aan beide kanten haar naar me toe laten komen en toen gestopt. Vond haar houding na het werk wel een stuk beter dan ervoor, wat meer gefocussed en minder trekkerig.


Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 21:29

Dat leek ze inderdaad niet leuk te vinden, dat rondje lopen. Ene zijde ging wel veel beter dan de andere. Door stijfheid, zeker ? En als ze dit nog nooit gedaan heeft, zal er ook wel een beetje de schrik ingezeten hebben bij haar. Toch mooi geëindigd, in alle rust.

Ze heeft een mooi formaat, vind ik. Niet veel groter dan een IJslander, denk ik ?

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 22:41

Ja ik dacht ieder paard van 15 is wel gelongeerd, zeker omdat ze wel voor de sulky is beleerd ooit. Ik denk dat het een combi van scheefheid maar ook gewoon niet weten wat de bedoeling/onzekerheid is. Haar eerste reactie is dan hard gaan, dat is wat ik een beetje probeer om te buigen zodat ze wat meer blijft nadenken :). Komt wel dit was pas de eerste keer natuurlijk.

Ze heeft inderdaad een mooi formaatje, een grote ijslander. Ik gok dat ze rond de 1.45m is.