Doelen en volg je paard 2023!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:08

Wat lijken grondwerklessen mij ook leuk zeg en fijn dat ondanks dat het voor omstanders misschien niet zoveel leek het voor jou wel duidelijk was dat het zoveel deed. Hoevaak heb je grondwerkles? :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:38

Felien_Kyra,
wat fijn dat hij zoveel losser voelde. Lekker roskammen kan idd ook goed doen. Is lekker voor de bloedsomloop.

Katyatje,
Grondwerklessen zijn idd fijn. Heb er ook eens gehad. Maar idd ik kreeg van anderen op manege wel eens scheve blikken omdat ik "raar" deed met mijn paard.

Katyatje

Berichten: 1863
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:26

Ik volg elke week/om de twee weken les.

Bij ons op stal is iedereen gelukkig erg tolerant. Er zijn niet snel vreemde blikken. En eerlijk, ik had zelf nooit gedacht les nodig te hebben om aan de hand te gaan stappen. Leek me zoiets evident. Een paar jaar geleden was ik misschien degene geweest die raar gekeken had :P

jazzejam

Berichten: 398
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:43

Niet wat van aantrekken wat een ander vindt. Grondwerk is nuttig, hier doe ik basis grondwerk met de twee merrie's. Die zijn erg verschillend in hoe ze op je reageren. Waar de schimmel op een kleine aanwijzing is te sturen in alle gangen vindt zij onbekende dingen als zeil/plastic/ vlag heel eng en sluit zich wat meer van je af. De pony heeft moeite met netjes longeren valt naar binnen en gaat een discussie met je aan. Maar gekke opstakels is geen enkel probleem.

Helaas hier griepig al een paar dagen. Net nog wel gelongeerd met de schimmel. Ze was braaf, 20 min vond ik het mooi geweest. Nu lekker binnen voor de kachel :brr:

Sintara

Berichten: 7422
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 19:50

Dapper hoor, met deze omstandigheden les. Of had je een binnenbak tot je beschikking?
Hier was bijna niks begaanbaar, wat een ellende..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 20:01

Hier ijs en sneeuw in de buitenpiste toch was er iemand die haar 2 paarden longeerde. Eigen risico maar ik vind het onverantwoord

Katyatje

Berichten: 1863
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 22:38

Wij hadden les op straat :) de zon had er al twee uur op geschenen dus was goed ontdooid.
Een bevroren piste ga ik ook niet in werken. Lang geleden eens meegemaakt dat er een meisje met haar verzorgpaard per se wou rijden in een bevroren piste. Ze zijn samen onderuit gegaan en zij heeft haar sleutelbeen gebroken...

Sintara

Berichten: 7422
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 22:43

Oh dat scheelt idd.. aan het einde van de dag was het hier op straat ook 'te doen', maar toen was ik het na alle klusjes in de halfaangevoren wereld al zat :o . Ik ben nu ook toch maar op zoek naar iemand die iig het mesten wil doen. Voeren en soortgelijke dingen doe ik liever zelf, maar dit zou me in elk geval een uur schelen :P

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 22:50

ik zie zoveel sneeuwfoto's en hier ligt niks, terwijl ik er echt dol op ben :') wel stervenskoud helaas.

Robijntjah wat fijn dat je lekker hebt kunne lessen met Modesta, hopelijk vandaag ook gelukt met Morita ?

Katyatje Oh herkenbaar die stelling, Biko zat rechts ook heel erg vast toen ik hem kocht. Ik kreeg gedrild dat ik de andere teugel erbij moest nemen en binnenbeen. Paard laat pas los als jij dat doet, zij mijn instructeur altijd, heeft voor ons geholpen.
En wat leuk dat je grondwerk les hebt gedaan, vind het zelf ook heel nuttig al ziet het er niet perse zo uit van een afstand.

Felien_Kyra wat fijn dat hij weer lekker los is. om je vraag te beantwoorden
Biko heeft waarschijnlijk al aantal jaar lyme,(dierenarts zei dat hij het als 3 jarige opgelopen kan hebben en dat het pas later te merken is) de klachten die hij bij mij heeft had hij blijkbaar al bij vorige eigenaar. we hebben nu middeltjes waarvan ik hoop dat ze gaan helpen maar dat is nog even afwachten.

jazzejam beterschap :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 23:05

Hier zowel Dundee als m'n jonge knaap met rust gelaten. De jonge knaap staat ook op stal ivm de sneeuw en bevroren weides. Maar omdat ik z'n stal ging uitmesten moest hij even naar een andere stal en zijn we een stukje over de sneeuw moeten gaan. Hij begon op een gegeven moment naast me te springen. Heb hem dus wel achteruit gezet want dat wil ik niet, doen ze maar als ze op de wei zijn en liefst ook enkel op veilige afstand van mij af.

Wel blijft hij erg stoer maar met een klein hartje :') zo raakt die oa half in paniek als die in een vreemde stal staat en moet je hem eerst gerust stellen, die doet anders pogingen om over de staldeur te springen.

Knappe bink
Afbeelding


Mooie ogen
Afbeelding

Ps, Dundee hang ik gewoon aan de buitenkant van z'n stal vast als ik die uit mest en hij kan niet de wei in ('s avonds laat na mijn werk) . Hij blijft dan rustig staan.
Maar vastbinden kent Baron nog niet, dit is iets wat ik met hem nog wil oefenen. En ik durf dat dus ook niet doen omdat ik ook soms van hem weg ga voor kruiwagen te legen op de mesthoop.

Dundee aan buitenkant van z'n stal.
Die kan ik gerust uren zo laten staan :+, dit was van de avond na het springen, vandaar die witte vlekken op z'n benen, da's zand van de piste.
Afbeelding

marley93

Berichten: 6040
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 23:29

Zo, ik ga ook even bijlezen.

Katyatje leuk om te lezen dat er een soort :)* momentje was. Zo ineens kan je dan stappen maken, leuk is dat! Die grondwerkles klinkt heel nuttig. Ik ben me sinds een paar weken ook aan het verdiepen in de kalmeringssignalen van paarden, en pik er al een stuk meer op dan voorheen, ook op momenten dat ik denk: "Huh, hier heb ik het nooit doorgehad". Leuk is dat, en inderdaad heel waardevol.

Felien wat fijn dat je verbetering merkt, en ook lekker dat ze die behandelingen heeft gehad en er dus baat bij heeft gehad. :) En we gaan wat betreft weer/seizoen ook de goede kant weer op, dus dat is fijn.

Art Wat is je jonkie toch knap. En wat een leuke naam! Past wel bij hem, zo statig als hij staat :D

Jazzejam Wat vervelend dat je grieperig bent, beterschap! Wel lekker dat je nog even hebt kunnen longeren.

Hier al een tijdje niet kunnen longeren... Dinsdag wel, met zijn beste vriendin in de bak erbij. (Want verlatingsangst.) Dat gaat normaal gesproken prima, zij trekt zich er niks van aan en Santos kan zich focussen op het werk omdat hij below treshold blijft wat betreft stress.
Dinsdag was ik dus net vijf minuten bezig, had net op rechts een kei mooie overgang van hem te pakken, en ineens begint er voor op straat een houtversnipperaar te draaien. Santos draaide alleen zijn oor ernaartoe en reageerde er verder niet op, maar de merrie schrok zich de vellen en ging aan de kletter.
Tja...
Hoe nuchter je zelf ook bent, als de ander gaat rennen moet er toch wel iets aan de hand zijn, aldus Santos zijn logica.
Ze zijn met z'n tweeën naar het andere eind van de paddock gerend. Ik heb de lijn laten gaan, want A) trekken aan een kaptoom terwijl hij toch in zijn FEAR systeem zit vind ik niet kunnen, dan heb je toch meer kans op nare associaties, en B) had zijn vriendinnetje hem even harder nodig dan ik.
Krap een minuut later was de rust genoeg wedergekeerd en kwam Santos alweer vrolijk terug op me af gelopen. Ik kon de lijn losklikken, en maar net op tijd, want zijn vriendin kwam hem alweer halen om terug te rennen naar de andere kant. Nu dus wel zonder lijn, alleen nog met zijn kaptoom om.
Gelukkig besloot Santos nu ook dat het gevaar toch echt was geweken, en ik interessanter was dan het rare geluid op straat. Ik heb zijn kaptoom afgedaan, en nog even lekker met hem gekroeld.
Stiekem baalde ik wel heel erg dat ik dus weer niet lekker een 'echte' longeersessie heb kunnen doen, maar de merrie was er echt te gespannen voor, die had het hoe dan ook weer op een lopen gezet als ik weer met Santos bezig was gegaan. Bovendien kan ik me voorstellen dat Santos hoe dan ook spanning heeft opgebouwd, dus weer terug naar de rust was de beste oplossing voor nu. :j

En daarna was het vooral regen en nu een bevroren paddock. Dus niks kunnen doen behalve stukjes over het erf wandelen, wat nog steeds iedere keer een stukje beter gaat.
Santos kan wel echt in een Spaans pepertje veranderen als hij zijn zin niet krijgt; vanmorgen nam ik hem eens mee richting de andere kant, die hij 'alleen kent' wanneer hij vanuit de paddock komt. Dus dan staat hij zich aan een slap lijntje op te winden. Stampen, met zijn hoofd schudden... echt een kleuter van 1,60 hoog, tot hij zich tien seconden later realiseert dat er geen reactie van mij komt en hij gewoon gras kan eten. En oh, verrek, ik mag gewoon verder snuffelen en knabbelen, wat leuk! Nou ja, dan is het allemaal zo erg niet... :')

Misschien nog wel leuk (ook voor mezelf haha) om te zien, het verschil tussen zijn 'spannend' en 'ontspannen' hoofd. De hoeken zijn alleen wel anders, dat is jammer. Maar beide foto's zijn ongeveer twee minuten van elkaar genomen; eerst de bovenste en daarna de onderste.

Afbeelding
Oogwit zichtbaar, gespannen bekkie, strak staren naar iets wat hij hoort (in dit geval geloof ik iets in stal),

Tussendoor nog even een paar happen gras genomen en aan de kruiwagens gesnuffeld, dus kunnen kauwen en ruiken/snuffelen. Ook dit zijn gedragingen om zichzelf te kalmeren.

Afbeelding
Oogwit is niet meer zichtbaar, en zijn neus en mond zijn een stuk 'losser'. Hij kijkt nog steeds in de richting van stal, maar op dit moment was zijn maatje al in beeld. Hierna draaide hij zich direct om naar de paddock toe, waar ze samen in gingen en gelijk zijn gaan spelen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 00:04

Haha ja de naam is eigenlijk officieel Le Baron V. D. Zilverberk :) Past idd bij zijn statige stand.


Wat fijn dat Santos een steun is voor de merrie en dat hij ook zelf weer naar je toe kwam.
De voorbeeldfoto's zijn interessant. Een paard laten kauwen of snuffelen doe ik ook als ze iets spannend vinden. Zo vond Baron de aanhangwagen voor hooi achter de jeep eng om langsag te gaan, dus ben erheen gestapt, er even bovenop gaan zitten, zelf even lekker ontspannen, en er lag ook nog wat los hooi op dus hem dat laten ruiken en hij begon zowaar het hooi zelf van de aanhangwagen af te eten. :)
Spannende dingen mogen ze altijd zelf eerst onderzoeken. Als ze dan gaan knabbelen of snuffelen aan dat ding of het gras vlakbij gaan we wel weer de weg vervolgen.
Bij Dundee ook vaak gedaan op buitenrit. Afstappen, naar het enge toe gaan, onderzoeken en daarna opstappen en verder rijden. Desnoods eerst aan de hand nog er langsaf voor ik opstap.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 11:39

Wat gaan jullie snel. Gisteren echt een down dag gehad. Ben vandaag stuk gemotiveerd en stuk blijer. Geen idee hoe het komt. Ik schrijf dagelijks over de dag en heb dit eerder gehad. Ik haal op zo'n dag mijzelf helemaal naar beneden, van Ik kan niks, ben lui etc..

Ik wil voor nu Enya even uit mijn doelen halen, ik weet helemaal niet wat ik met haar wil. De ene dag denk ik laat haar tot april op rust ( wel hele dag naar buiten) gisteren dacht ik tot juni. En soms zelf gewoon dit hele jaar.

Ik wil dan onze lieve oude Opa toevoegen. Hij heeft alweer een tijd stil gestaan en wil graag weer zijn conditie opbouwen voor van de zomer. Svenngard oftewel Svenn hij is onze eerst eigen paard we hebben hem al sinds 1 september 2007 toen was die 10 jaar. Immers word die in mei alweer 26 jaar, vind hem echt goed uit zien voor zijn leeftijd. En met rijden is die nog echt alsof die 10 jaar is. Hij is wat stijver, maar misschien komt het ook omdat die stil staat en hij komt sneller terug in galop.

Foto's zijn van tijdje geledenAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding


En recent van sept 2022
Afbeelding

Ik doe geen jaardoelen, want die weet ik niet, dus worden maandelijkse dingen die ik met hem wil doen. Vanaf februari

Zal weer proberen te reageren:)

marley93

Berichten: 6040
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 14:06

Art Ja, dat snuffelen is leuk om te doen! Ik vind het leuk om ze dan te observeren, vooral wanneer de nieuwsgierigheid het wint van de angst.

Joyce Wat een knappe Fjord is Svenn. Hij is al meer dan de helft van zijn leven bij jullie dus, wat mooi. De hogere leeftijd heeft ook zijn charmes he. Mijn allereerste paardje was 26 toen ik haar kreeg, die is echt nog even een gespierde spijker geworden van heel veel wandelen en grondwerken. Ze had wel al artrose dus rijden deden we niet, maar rust roest nou eenmaal. Dus superleuk dat je met Svenn ook nog lekker bezig bent.

Ik was vandaag even minder lekker bezig. Gisteren heb ik het nog over die kalmeringssignalen gehad en vandaag zo stom geweest. #)
Santos heeft heel erg de neiging om over zijn eigen grenzen heen te gaan als hij iets leuk-spannend vind. Vandaag was ik even met hem gaan lopen naar een stukje waar hij al een tijdje heen wil. Nu weet ik dat dat veilig is (met name dat er geen troep ligt zoals glas of spijkers) dus prima. Toen we omkeerden wilde hij niet richting stal, maar verder op ontdekkingstocht, de straat op. Nou ja... ik zag wel dat hij toch al wat spanning had, dus in eerste instantie wilde ik huiswaarts maar dacht: 'ach, als we niet heel ver gaan en ik laat hem lekker grazen in de berm, moet kunnen. Hij geeft aan dat hij het wil, het is een poging waard.'

Nou... Dat heb ik dus geweten.

Lang verhaal kort (hoewel, in totaal waren we misschien 10 minuten weg): er kwam een auto langs die voor Santos schijnbaar de druppel was, hij stijgerde, raakte mij met zijn hoef tegen mijn hoofd, en ik ging neer en verloor daarbij mijn grip op de lijn. Gelukkig bleef hij wel in de buurt en ben ik niet buiten bewustzijn geweest, maar oei oei oei wat ben ik pissig met mezelf dat ik niet naar mijn onderbuikgevoel/gezonde verstand heb geluisterd.

Santos liet zich direct weer pakken, en we konden rustig terug naar stal lopen, maar ik bloedde echt als een rund, verschrikkelijk. :') Heb bij aankomst eerst maar geroepen dat ze niet moesten schrikken voor ik daar mijn hoofd om het hoekje stak. _O-

Nu flinke hoofdpijn, maar ben er wel weer aan herinnerd dat ik A) naar dat stemmetje moet luisteren en B) volgende keer maar even een cap op moet doen wanneer ik met hem ga wandelen.

KittyDylan

Berichten: 8897
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 14:15

Oei Marley, hopelijk niet ernstig. Beterschap.
Ongelukje kan gebeuren, iedereen maakt wel eens zo'n fout. Gelukkig bleef Santos in de buurt :(:)

En jeetje wat gaat het hard hier. Straks even verder bijlezen.
Denk dat ik zo ook nog even ga wandelen met Fflur en Arthur. Fflur staat al sinds dinsdag stil, mijn longeercirkel is goed bevroren en echt geen pretje om nu in te lopen.
Arthur moet even een opfriscursus "wat mag wel en niet", want gisteren heeft hij steigeren naar ons ontdekt. Heb ik gauw de kop in kunnen drukken, maar dat moet hij niet te vaak gaan flikken.
Ach, levert wel leuke foto's op.
Afbeelding
Hij pubert ontzettend, met bijten en doen. Maar zijn moeder was ook zo dus ik weet wel wat ik moet doen en kan verwachten. En als het goed is is het over een poosje wel weer klaar, want dat was bij Poppy ook (tussen 1 en 2 het meeste)

jazzejam

Berichten: 398
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 14:50

Enja geeft niks, hier moeten we ook maar zien wat we gaan bereiken. Zolang je lekker wat gaat doen met de paarden wordt de band altijd sterker. Doelen bereiken is iets waar tijd voor nodig is.

Marley93, beter een cap op. En heb je handschoenen aan? Dit kan veel schelen voor je eigen vertrouwen als je dan moet ingrijpen. Ook zou ik niet hem het initiatief laten nemen. Jij bent leider dus jij bepaald wat er wanneer gebeurd. Nu geef je onbewust de leiderschapstaak aan je paard.

Kitty Dylan Arthur ziet er goed uit. Jammer van het puberen. Maar dat zal wel goed komen met wat extra gehoorzaamheids training. ~~}>

Katyatje

Berichten: 1863
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 15:54

Veel beterschap jazzejam!

Sintara: Klusjes doen in deze koude kan je ofwel lekker warm van krijgen of een ijspegel van worden :brr: begrijpelijk dat je op zoek gaat naar iemand die je wat kan helpen.

Hier ook heen sneeuw trouwens. Ik hoop dat er nog een keer een goede pak valt. Gewoon voor 1 dag. En daarna mag het lente worden {:}

Art: Je hebt het vast al verteld maar is je jonkie een bepaald ras? Hij is echt leuk!

Marley: Leuk dat jij ook bezig met met signalen te herkennen bij je paard. Dat gespannen bekkie was gisteren ook één van de tekenen waar ik op moest letten :P vraagt wat oefening van het oog wel, haha.
Edit: Wow, heftig wat er vandaag gebeurd is. Hopelijk heb je niet te veel pijn. Ik herken wat je zegt dat je naar dat stemmetje moet luisteren. Met Fadon ook al verschillende keren niet geluisterd en dan gaat hij ook de lucht in :/ veel beterschap!

Joyce: Soms moet je zo'n rotdag gewoon over je heen laten komen en voel je je inderdaad de dag erna automatisch beter. Wat een knappie is Svenn!

Kitty: Je ziet de ondeugendheid van de foto afstralen :P succes met de puber!

Ik had vandaag last minute dressuurles van iemand nieuw. Kennen jullie dat, dat je de les op zich wel ok vindt maar dat het niet past bij je paard. Dat had ik vandaag. Jammer, maar het was het proberen waard.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 18:30

Katyatje
Mijn jonkie is fries x tinker (Fellow's Captain vd gorterstraat)
Ouders staan ook beide op stalling waar ik Dundee heb staan. :)

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 21:44

JoycexEnya wat ziet hij er nog goed uit zeg en wat een geweldig lief koppie
marley93 oh jeetje wat vervelend, wel knap dat je zo snel kunt zien wat er mis ging, beterschap
KittyDylan Indd mooie foto en dat hoofd spreekt ook boekdelen, hoop dat het indd goedkomt zoals je zegt.
Katyatje proberen kan altijd :j

Ik heb eigenlijk best goed nieuws haha
Ik heb vandaag even met Biko gereden, na 3 Maanden.

Ik had alle klusjes gedaan (hooi, voer, medicatie en mesten) en nog een uurtje over.
Ik ben laatste tijd heel veel bezig geweest met grondwerk en wou nu graag iets doen maar de paddocks waren bezet, longeer en buitenbak nat en in de binnenbak werd gereden.
Biko was aardig wakker en leek wel iets te willen doen.
Dus hardop even uitgesproken "zullen we gaan rijden?" Ik voelde me daar goed bij en hij begon te smakken.
Mag iedereen wel of niet in geloven maar hoe bepaal ik het anders ?

Tijdens het opzadelen heb ik hem echt in de gaten gehouden, voordat we hem weer stilzetten liep hij vaak weg als ik het zadel wou neerleggen maar hij bleef nu heel rustig staan. Aansingelen en bit was ook geen probleem en zelfs opstappen ging beter dan eerst.
Ik heb een kwartiertje gereden, stap beetje draf en 2 rondjes galop

Hij voelde best prima, niet perfect maar goed na 3 maanden niet rijden echt niet slecht. Hij was best wel oke en liep uit zichzelf al over de rug.
Toen ik wat buiging vroeg zwiepte hij 2 keer met zen staart maar weet niet of het pijn was of gewoon een beetje moeilijk.

Morgen hebben we weer les maar ben opzich van plan gewoon grondwerk te gaan doen aangezien ik hem zeker niet te veel wil belasten.
Of ik hem al echt ga opbouwen weet ik niet, eerst maar eens per dag kijken.

Ik wou het goede nieuws in ieder geval even delen

nessinator
Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-23 22:07

Wat leuk dat er meer mensen bezig zijn met de kalmerende signalen! Ze zijn een belangrijk onderdeel van mijn opleiding, maar ik blijf altijd een beetje vaag omdat het voor veel mensen nog een beetje ver van hun bed is, maar blijkbaar hoeft dat niet meer *\o/*
Katyatje, Ja dat ken ik, maar dan weet je dat ook weer. Niet geschoten en zo.
En wat leuk ook dat je een stress-signalen-grondwerkles hebt gedaan! Ik herken het wel hoor, mijn paarden staan bij mijn ouders en mijn moeder zegt regelmatig dat ze het zo bijzonder vindt, want ik sta gewoon een half uur mijn paard aan te staren, maar ze merkt het verschil wel!
Jazzejam, beterschap!
KittyDylan, Ondeugd! Inderdaad mooi plaatje maar kan me voorstellen dat je dit snel de kop in wilt drukken!
Marley93, Ik ken het maar al te goed, ben met Stinky ook te vaak aan het vliegeren geweest omdat ik mijn onderbuikgevoel (en de oplopende stress-signalen) wegwuifde... Gaat nu een stuk beter! Beterschap voor jou!
JoycexEnya, Ach die arme Enya... Leuke fjord! Maanddoelen zijn ook uitdagend genoeg!
Art_Ificious, Dat koude weer is ook niet wat. Fijn dat Dundee zo makkelijk is en wat ben je lekker bezig met Barons opvoeding!
Freedomshet, bij ons ligt ook niks hoor, alleen de bodem is bevroren. Wat tof dat je weer gereden hebt!
Felien_Kyra, Ja, Sandy had er erg veel last van, ze was echt zichzelf niet en we vreesden zelfs het ergste. Nu heeft ze prascend en ze lijkt weer op te knappen, maar ze is nu wel volledig met pensioen (mag ook wel op haar 28e).
Wat fijn dat Elaya zo snel opknapt van alle behandelingen die jullie haar geven!

Not to sound like a broken record, maar het was koud... De grond is hard en de paarden lopen er zo gevoelig overheen... Dus meer dan alleen focuswerk kon ik niet doen, en dat was ook precies nodig.
Madelief zit sowieso nog in de fase dat ze genoeg vertrouwen moet opbouwen om volledig te durven ontspannen (en de mensen die al langer meedoen weten dat we daar al heel lang mee bezig zijn), en ze durft steeds iets dieper. Ze begint eindelijk te geeuwen, dat is echt een mega-stap voor haar!
Stinky had vandaag ook alleen een mindfulness-sessie op de planning staan. Hij is zo uitgekookt dat hij de focus-oefening beantwoordt met wat voor de meeste paarden ontspanningssignalen zouden zijn: hoofd laag, kauwen-likken etc, maar ondertussen doet die [pony] gewoon alsof! Hij had veel langer nodig dan Madelief om echt, oprecht, op hetzelfde niveau van ontspanning te komen als zij. Dat is wel een dingetje, waar we echt iets mee moeten. Gelukkig was dat ook een januari-doel.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 22:55

Freedomshet, wat tof dat je hebt kunnen rijden.

Nessinator, houd je zeker niet in over die kalmerende signalen. Ik vind het altijd leerzaam om te lezen hoe anderen het doen bij hun paarden.
Ik wist niet dat ze ook alsof konden doen in die signalen. Hoe merk je dat dan dat hij of het paard het alsof doet?

Vandaag dundee's stal weer gemest, die kan het geen 2 dagen schoon houden :') Baron daar in tegen is veel schoner, maar heeft misschien te maken met feit dat hij nog hengst is?
Daarna een half uur bij Baron in de deuropening gezeten. Zo leert hij ook ineens dat deur open niet betekend dat hij eruit moet rennen. Als hij te dicht bij me kwam en met z'n hoofd uit de deuropening ging stuurde ik hem ook weer naar achter. Hij leert wel enorm snel.

Vind het ook erg rustgevend om de paarden zo hooi te horen eten. Ik wordt daar rustig van en hoop dat mijn rust ook doorstraalt naar hen.

Hij vond het grappig om na het drinken mij even nat te maken :+ kleine clown.
Afbeelding

Afbeelding

Balou_k

Berichten: 14069
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 22:57

Ik ga hier ook mee kletsen.
Allereerst begin ik ook als een kapotte plaat. Het is koud en ik wil lente.

Zelf een Haflinger ruin, momenteel aan het revalideren. We zien wel hoe ver we komen. We komen in ieder geval van niks. Momenteel stappen we een uur met 5 minuten draf.

Daarnaast een jonge PRE merrie, wordt in april 2.


Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 23:32

Wat leuk dat iedereen zo actief is :))

Citaat:
Voor januari staat het volgende op de planning:
- 1x per 2 weken dressuurles [1/2]
- Paar keer trailerles [1/4]
- Meten + wegen (want ik weet na 6.5 jaar nog steeds geen officiële stokmaat en ik gok zijn gewicht)
- Mogelijk overstap naar bitloos



Wij hebben afgelopen vrijdag een bitloos-hoofstel-fitting gehad. En hij reageerde heel fijn op een aantal modellen :)) Geprobeerd met de dubbele longe, ging echt super. Nog steeds gevoelig qua hulpen, maar veel meer strekken qua hals. Morgen weer dressuurles, donderdag/vrijdag/zaterdag drie sessies trailer. Dus zijn week is wel weer vol.

Wat is het trouwens fijn om zo terug te kijken. Soms denk je dat je helemaal stilstaat qua progressie/doelen, maar als ik dit dan lees, dan hebben we in een paar weken al heel wat gedaan.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 23:50

Balou_k schreef:
Ik ga hier ook mee kletsen.
Allereerst begin ik ook als een kapotte plaat. Het is koud en ik wil lente.

Zelf een Haflinger ruin, momenteel aan het revalideren. We zien wel hoe ver we komen. We komen in ieder geval van niks. Momenteel stappen we een uur met 5 minuten draf.

Daarnaast een jonge PRE merrie, wordt in april 2.


[ [url=m/tbsCAa.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YCdOdO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wQCi2X.png]Afbeelding[/url] ]

Gezellig dat je ook komt meepraten :D

marley93

Berichten: 6040
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 08:02

@Nessinator, ik weet niet of ik het 'alsof doen' zou noemen, maar ik denk wel dat ik snap wat je bedoelt; hij laat het meer zien als aangeleerd gedrag, terwijl hij mentaal eigenlijk nog niet daar is. Een beetje vergelijkbaar met een paard wat op het eerste gezicht mooi lijkt te lopen maar intussen op allerlei plekken in zijn lijf nog compenseert en vasthoudt.
Heb ik het zo goed voor mezelf geïnterpreteerd?