Doelen en volg je paard 2023!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:07

Wauw, dan was het nodig, een hele boommaat gegroeid! Succes met je les en de wedstrijd zaterdag. Het mag inderdaad wel warmer worden. Lente graag :))

Anoniem

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:08

Ja das al de 2e boommaat in een jaar :=

Hierna past het zadel waar mijn bijrijdster mee rijd niet meer _O-

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:37

Robijntjah schreef:
Art: hoe begrens jij de schouder en het bekken zonder beenhulpen?

Ik begrens die wel met beenhulp icm teugel, maar Dundee liep er telkens gewoon doorheen. Maar ik liet mijn been dan op de singel liggen.
Maar bedoel voornamelijk dat ik bij het rijden niet constant druk heb. En toen een trainer op mijn vorige pony ging legde zij direct het been achter de singel en daardoor sloeg de pony op hol. Ik gebruikte altijd stemcommando met een kort tikje van de kuit of hak om hem naar voor te laten gaan.
De trainer zei toen ook dat een paard niet op hol mag slaan als je je benen aanlegt, en het ergste vond ik toen ze zei dat hij alleen geschikt is voor de slacht. Dat heeft mijn vertrouwen in trainers/lesgevers zodanig geschaad dat ik niemand nog vertrouwde.

Inmiddels is dat paard verkocht maar zeer goed terecht gekomen.


Nu bij het rijden van Dundee gisteren en eergisteren legde ik mijn been achter de singel dus meer tegen zijn buik aan. Ik zie op de filmpjes ook terug dat die meer met zijn staart zwiept dan.
Als ik gewoon rondjes rij en m'n benen dus los laat van z'n lijf houdt hij de staart gewoon stil.

Anoniem

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:40

Maar als je je benen gewoon netjes af laat hangen (zoals het hoort) heb je wel toch gewoon contact met de paardenbuik? Anders steek je je benen af en ga je sowieso compenseren ergens anders in je lijf....

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:52

Art_Ificious schreef:
Robijntjah schreef:
Art: hoe begrens jij de schouder en het bekken zonder beenhulpen?

Ik begrens die wel met beenhulp icm teugel, maar Dundee liep er telkens gewoon doorheen. Maar ik liet mijn been dan op de singel liggen.
Maar bedoel voornamelijk dat ik bij het rijden niet constant druk heb. En toen een trainer op mijn vorige pony ging legde zij direct het been achter de singel en daardoor sloeg de pony op hol. Ik gebruikte altijd stemcommando met een kort tikje van de kuit of hak om hem naar voor te laten gaan.
De trainer zei toen ook dat een paard niet op hol mag slaan als je je benen aanlegt, en het ergste vond ik toen ze zei dat hij alleen geschikt is voor de slacht. Dat heeft mijn vertrouwen in trainers/lesgevers zodanig geschaad dat ik niemand nog vertrouwde.

Inmiddels is dat paard verkocht maar zeer goed terecht gekomen.


Nu bij het rijden van Dundee gisteren en eergisteren legde ik mijn been achter de singel dus meer tegen zijn buik aan. Ik zie op de filmpjes ook terug dat die meer met zijn staart zwiept dan.
Als ik gewoon rondjes rij en m'n benen dus los laat van z'n lijf houdt hij de staart gewoon stil.


Heb jij dan niet gewoon te weinig contact?
Want zoals hierboven gezegd wordt heb je wel altijd aanraking als je benen op normale manier "hangen".
Zeker paarden die gevoelig of ril zijn op je been wil je juist het contact hebben, zodat je geen overdreven reactie of protest krijgt bij een aanraking.

Avalanche

Berichten: 16079
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:06

Eens hoor, ze mogen het been wel voelen.
En rijden met minimale beendruk is technisch wel mogelijk, maar dat begint met de beenhulpen aanleren, paard moet eerst voorwaarts, aan het been, voordat je die hulpen kunt verkleinen en meer vanuit je zit kunt gaan werken.

overigens voor de goede orde: mijn doel is dat ik Monster deze zomer wil gaan starten en nog een paar hikjes op wil gaan lossen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:39

Hij voelt mijn benen zeker wel, ik steek ze niet af, ben ook best stil in mijn benen bij lichtrijden in draf bv. Maar ik hou gewoon mijn benen afhangend.

Afbeelding
Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16079
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:42

Maar dat is al druk he. Maar je mag je voet over de kleine teen wat naar buiten kantelen, dan ligt je been mooier aan.

Maar echt meis, eerst consequent op het been naar voren rijden, en dan pas kan je die hulp verkleinen. En als hij er dan vandoor vliegt, hou je been er tegenaan, tot hij terugkomt, dan pas been eraf. Je wil een paard dat aan het been is, niet wegvliegt voor je been.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:09

Avalanche schreef:
Maar dat is al druk he. Maar je mag je voet over de kleine teen wat naar buiten kantelen, dan ligt je been mooier aan.

Maar echt meis, eerst consequent op het been naar voren rijden, en dan pas kan je die hulp verkleinen. En als hij er dan vandoor vliegt, hou je been er tegenaan, tot hij terugkomt, dan pas been eraf. Je wil een paard dat aan het been is, niet wegvliegt voor je been.
Dundee vliegt niet weg. Het was Limo die dat deed. :)
Dundee geeft alleen protest als ik been achter de singel leg en zo druk geef. Dat protest uit zich in galopsprongen/voorbenen omhoog doen alsof die wil steigeren. Zo ook te zien ik het filmpje wat ik gepost had.

Over het kantelen, ik heb dat dus nooit gedaan, nooit iemand die me er wat van zei. Maar ik heb wel 1 zwakkere enkel waar ik tijdens het lichtrijden soms al "doorheen knak/omsla". Ik weet dus niet of dat licht kantelen dat nog kan verergeren.

Avalanche

Berichten: 16079
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:14

Dat verergert het niet, het plaatst het in balans. Het maakt dat die enkel makkelijker kan veren zonder te verzwikken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:18

Avalanche schreef:
Dat verergert het niet, het plaatst het in balans. Het maakt dat die enkel makkelijker kan veren zonder te verzwikken.

Oké jammer dat niemand me dat ooit verteld heeft.
Zaterdag heb ik dressuurles dus ga ik er zeker ook op letten :)

Kijk er echt naar uit. Is al 2x verzet omwille van het slechte weer.

Katyatje

Berichten: 1863
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:48

Ik probeer bij Fadon mijn benen wel een beetje af te houden. Maar hij is nog niet goed aan het been en ik moet zelf heel erg opletten dat ik niet constant zit te duwen. Dus zit ik hele tijd tegen mezelf te zeggen 'been eraf, been eraf, eraf!' :')

Gisteren hebben we nog eens les gehad. Deze keer van de lesgever waar ik deze zomer bij leste maar hij was lange tijd out door een ongeval. Na de les van zondag, van een andere lesgever, waarbij hij volledig afgestompt was na een uur was dit echt een verademing. Ik voelde het potentieel weer :P ook al was het gewoon stap en draf en cirkels rijden, haha. Voor Fadon zal het wel weer lastig geweest zijn dus gaan we vandaag rustig longeren.

Avalanche

Berichten: 16079
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:56

Ok dit snap ik niet. Waarom je been eraf? Of bedoel je niet constant been geven? Want dat moet je idd niet doen.

Overigens is een paard na een uur nog niet afgestompt hoor, ik heb zelfs een 19-jarig manegepaard nog heel leuk aan het been gekregen.

Katyatje

Berichten: 1863
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:16

Ik bedoel inderdaad niet constant been geven. Maar ik merk dat ik dat onbewust soms wel doe. Dus dan helpt het mij om mijn been een beetje af te houden. Ik wil enkel inwerken als het echt moet, en als ik inwerk wil ik reactie.

Wat betreft dat afgestompt, ik bedoel niet in het algemeen. Als ik er de dag erna op kruip gaat hij wel weer vooruit. Maar ik moest zondag galopperen op het einde van de les en ik kreeg mijn paard amper nog in draf. Ik kreeg 0 reactie op been of op zweep. Dan is hij wel afgestompt op dat moment omdat ik daarvoor te veel heb moeten zitten duwen. En zo'n scenario's wil ik vermijden, want als je dat een paar keer na elkaar hebt met een flegmatiek paard kan je weer van 0 beginnen. Terwijl we eigenlijk net wat vooruitgang geboekt hadden op dat vlak.

Avalanche

Berichten: 16079
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:52

Ah, ik snap :)

Neem het gewoon lekker mee als in: je weet nu ook wat je absoluut niet wilt, netto is dat dan winst toch? Die andere lesgever was wel fijn, ga je daarmee verder :)

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:59

Wij hebben 2 vd 3 trailersessies gehad, met hartslagmeter geprobeerd. En; geen paniek meer! :)) Wel eens een piekje, maar dat lijkt meer 'registreren' dan 'reageren'. Dus helemaal prima. Morgen dag 3, verder met afsluiten vd trailer.

Flubberboot

Berichten: 2895
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 15:23

Hier zijn we ook weer bezig met wagentraining. Blijkt dat Tet het ineens mega spannend vind en het jonkie van mijn moeder loopt er zo op :') Tet loopt er wel op maar begint eenmaal op de wagen de boel te slopen van stres. Dus die gaat nu elke keer we weg gaan mee voor de ervaring. Dan kunnen we hopelijk als we het rijden weer opgepakt hebben, weer bij de club gaan rijden.

nessinator
Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 19:01

Flubberboot, Zul je altijd zien dat ze het toch wel erg spannend vinden, goed dat je het bijhoudt!
LienC, Wat fijn dat de paniek weg is! Mooie voortgang!
Katyatje, klinkt inderdaad een stuk beter, en fijn dat je zo'n goed passende match hebt gevonden!
Art_Ificous, hoe was je les?
Robijntjah, die groeit lekker door met 2 boommaten in een jaar! Hoe was je wedstrijd?
Madelief is ook zo'n traumapaard dat in het begin superkleine signalen gaf, maar nu laat ze het al een stuk duidelijker zien nu ze door heeft dat ik ze opmerk.

Wij zijn ook aan de slag geweest met trailertraining, ik doe dat vaak in een vaste volgorde van jong (en minst onder de indruk) naar oud (en helemaal niet blij met die trailer). Zo ook vandaag, en Stinky liep er zoals gebruikelijk zo in, maar ging daarna wel aan de zoomies. Madelief had veel meer tijd nodig maar liep er uiteindelijk ook in, en met Sandy zat ik een beetje vast op een dood punt dus heb ik er een andere techniek bij gehaald. We gaan zien of dat vruchten afwerpt!
Verder is Sandy weer eens aan de longe geweest, ze begon stijf maar liep uiteindelijk helemaal niet verkeerd.
Madelief eiste haar "sessie" gewoon op vandaag, gekke pony <3

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:12

Les ging helaas weer niet door. (m'n zus heeft me nog een andere lesgever aangeraden)
Maar heb wel hulp van gehad van vriendin/collega op manege. :)
Dundee was heel fanatiek met zijn galop vandaag. Deze keer niet ingehouden maar hem laten galopperen waardoor we zelfs in galop richting de hindernissen zijn gegaan en ik zo het lijntje zelfs beter gereden kreeg.
Misschien volgende keer toch maar laten galopperen als hij het aanbied? Toen ik hem wou inhouden eerst kreeg ik namelijk opnieuw dat protest. Maar toen hij gewoon mocht galopperen heb ik geen protest meer gehad. Wel dat die af en toe de hindernis weigerde maar zonder daarna dat half bokkend/steigeren gedrag te vertonen.

En deze foto werd ook gemaakt.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 28-01-23 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:14

Leuke foto! Fijne trailerlaad sessies zie ik.

Ik heb mijn doel behaald met Aurelia, vandaag 2 wp gereden in de l2.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:15

Robijntjah schreef:
Leuke foto! Fijne trailerlaad sessies zie ik.

Ik heb mijn doel behaald met Aurelia, vandaag 2 wp gereden in de l2.

Gefeliciteerd :D

Heb je nog doelen voor februari?

Anoniem

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:16

Een proef zonder fouten rijden :')

Sintara

Berichten: 7422
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:17

Coole foto art! Ik lees alles van iedereen, maar het is wel veel om op alles te reageren sorry..

Ik heb vandaag heerlijk een rondje gewandeld door het bos. Mensen die ons kennen weten dat mel veel last van verlatingsangst heeft dus het is lang niet vanzelfsprekend.
Van de zomer kan ik dit rondje wel onder het zadel gaan doen waarschijnlijk :) vandaag had ze het alleen even moeilijk met de eerste bocht en een boze sneeuwpop _O- maar verder ging het heel goed

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 09:20

Gefeliciteerd met de winstpunten!

Wij sluiten januari qua trailerladen zo af: https://youtu.be/PEjdjBMB_Yw
Ik ben echt mega trots. Filmpje is versneld ;)

Celebi
Berichten: 3711
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:04

Wat een mooie vooruitgangen al, en dat in januari! Dat trailer laden mag je zeker trots op zijn LienC!

Hier ook al wat progressie gemaakt. Ik heb een ESDR sessie gehad in en naast stal om pony minder angstig te laten zijn als hij daar alleen is. In stal was nog een stal te ver, maar naast stal deed hij het super goed. We zagen echt verschil met zijn hartslag aan de start en op het einde. De dag erna kon ik hem dus ook gewoon rustig zadelen aan stal. Zelfs toen er een paard weg ging en hij alleen achter bleef, bleef hij rustig. Ik stond echt versteld. Heel trots natuurlijk. <3


Afbeelding