Doelen en volg je paard 2023!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:06

Flubberboot: Wel fijn dat Pedro zijn reis goed heeft doorstaan. Is toch altijd even afwachten. En je wil toch een fijne proef kunnen neerzetten dus er is dan ook een soort van druk waar je moeder mee om moet gaan.

Onze senior is bijna 20 jaar geleden vanuit Amerika naar Nederland gevlogen. Ik zat zelf ook in dat vliegtuig maar dan in het passagiers gedeelte. Heb hem toen pas weer bij het animalhotel op Schiphol kunnen zien. Dat was wel even schrikken, hij was compleet van de rats, gelukkig had ik destijds een hele begripvolle transporteur die ons het laatste stuk naar stal bracht.

Maar hij heeft er toen echt zwaar van moeten bijkomen zoveel stress en energie als dat hem heeft gekost.
Hij moest toen der tijd ruim een maand in quarantaine staan voor die naar Nederland toe mocht.


Het was vandaag onverwacht toch best lekker weer. Tanja lekker gezadelt en op buitenrit mee genomen. Ze heeft heerlijk gelopen, nog wel een tikkeltje gevoelig van het bekappen. Maar merk gelukkig wel verbetering. Zo'n fijn dier om mee buiten te rijden.

Trailer laden van de week ook even met alle drie gedaan. Ging boven verwachting goed met alle drie. Merk wel dat ze allemaal toch nog stress hebben als ze er op staan.

Dus we blijven lekker oefenen.

Flubberboot

Berichten: 2894
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:00

Moeders voelt zelf het verschil in rijden niet perse per wedstrijd. Of ze nou hier in Nederland haar best doet, of in Qatar, zit geen verschil in gelukkig!!

Tussen Amerika en Europa zit wel Quarantaine geloof ik. Wij hebben een paar jaar terug een van onze paarden verkocht naar Amerika en die moest daar inderdaad in Quarantaine. Sneu dat die van jou daar zo veel stres bij kreeg! Is ook niet niks natuurlijk.

Fijn dat je zo genoten hebt van je buitenrit! Stres op de trailer wordt meestal gelukkig minder naarmate ze er meer op staan dus hopelijk wordt het snel minder!

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 17:23

Bij verkoop is het bij merries/hengsten ook weer anders dan voor ruinen... maar ik weet niet of dat bij quarantaine voor wedstrijden dan weer anders is.

Katyatje

Berichten: 1863
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:19

Wat een avontuur Flubberboot! En een meevaller dat alles zo vlot is gegaan. Lijkt me toch een gigantisch geregel/gedoe om een paard ergens naartoe te vliegen.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:24

Inderdaad. Lijkt me ook nogal stressvol (ook voor jezelf).

Hier is het jaarlijkse tandartsbezoek + enting weer achter de rug. Goed gebit, alleen wat haakjes, maar dat is niet zo gek na een jaar. En vandaag een tweede optie tot schuren afgemaakt, dus nu hebben ze wat meer keuze :))

Melisje_92

Berichten: 1097
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 12:59

Nou ik heb het een en ander meegemaakt hoor.

Onze crosstraining vorige week begon zo :')

Afbeelding

Ik had even een paar tellen nodig om weer zuurstof in mijn longen te krijgen en op het moment dat ik op de grond zat had ik mij al afgemeld voor de wedstrijd een week later hahah.

Klein deukje in mijn zelfvertrouwen, maar daarna heel fijn verder gesprongen.

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen zondag was het dan tijd voor ons L debuut. Parcours wel 3 keer gelopen, want deze keer moest ik hem goed rijden van mijzelf. Helaas door de spanning toch niet gelukt _O-

Balkje in het springparcours en een foutloze cross (alleen een aantal tijdfouten hahah). Eind van de maand de eerste echte cross van het jaar in Alphen-Chaam, onwijs veel zin in! Die doen we nog wel lekker in de B.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Celebi
Berichten: 3699
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 13:14

Wat een gave foto's @Melisje_92, beetje jammer van die val wel. Ziet er flink pijnlijk uit!

Ik heb ook wat moeite om bij te blijven in dit topic. Maar lees wel alles braaf mee. Vind het reuze interessant om alles te lezen.

Het is inmiddels alweer maart en ik merk dat mijn doelen best aardig lopen. Ik had deze jaardoelen:

Werken aan verlatingsangst
We hebben nu een aantal ESDR sessies gehad. We hebben een keer tijdens zo'n sessie gereden in de bak toen alle paarden binnen stonden. Was heel spannend voor hem, maar wel behapbaar. Daarna ook 2x een sessie gehad in stal. De eerste keer was het in stal eigenlijk nog veel te veel en hebben we vooral voor de stal geoefend. De tweede keer kon hij al redelijk rustig in stal staan met mij erbij en de deur open. Dat laatste kan ik nu zelf ook zonder de ESDR therapie. Er is dus vooruitgang! Vrijdag weer een sessie in stal en daarna gaan we hopelijk verder met ESDR in de trailer.

Zonder ander paard erbij naar buiten gaan
Toevallig.. heb ik dit afgelopen weekend gedaan! Pony vond het extreem spannend, maar we hebben toch een klein blokje rond stal kunnen doen na de training in de bak. Kleine stapjes. :D

Een weekendje naar de Veluwe gaan
Deze staat geboekt voor het Pinksterweekend, spannend! We gaan samen met een paard van onze vorige stal, maar pony kent dat paard eigenlijk niet echt. Dat is dus qua verlatingsangst wel lastiger misschien. Hopelijk doet hij het goed! Ik haal eerst het andere paard op en daarna pas mijn paard zodat hij niet alleen op de trailer hoeft. Dat scheelt hopelijk enorm!

Zelf met de trailer op pad gaan
En dan komen we dus vanzelf bij dit laatste punt.. Ik moet echt hard gaan oefenen want ik moet eind mei dus met 2 paarden naar de Veluwe rijden. Vreselijk spannend. 8)7

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:16

Melisje: mag dat ook inmiddels bitloos? Wat fijn! :)) En hoop dat je zelfvertrouwen snel terug is, fijne plaatjes (op de eerste na) :)

Melisje_92

Berichten: 1097
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:56

Bedankt! Spierpijn viel gelukkig mee achteraf, had wel een dikke blauwe plek.

Ik weet niet sinds wanneer het mag, misschien wel tegelijk met de dressuur…of springen en eventing al eerder?

Ik deed voorheen alleen buitenritten bitloos, maar merkte dat ze met dressuur altijd zo zoekende was en onrustig met haar mond. Nu ben ik sinds een jaar volledig overgestapt naar bitloos en vind haar echt vooruit gegaan.

Ik doe ook regelmatig halverwege een buitenrit haar hoofdstel af om op neckrope verder te gaan, dus ik dacht dan moet ik ook wel zonder bit kunnen crossen :')

Afbeelding

Celebi
Berichten: 3699
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 03:15

Wauw, die foto. Dat is toch ultiem? <3

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:39

Dat is echt een droom! Wat heerlijk <3

Doel 2030 :Y)

Melisje_92

Berichten: 1097
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:18

Ja het was echt een droom om met neckrope over het strand te galopperen <3

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:13

Heel erg gaaf!

Ik wil ook met beter weer voor het eerst met hem het strand op, maar zal het niet meteen met een nekrope doen :+

En een leuk onderdeel wat mijn doelen gaat ondersteunen, mijn nieuwe zadel komt morgen :):)
Hij moest besteld worden, dus duurde even, maar dan is hij wel helemaal hoe Igor en ik hem willen hebben. Mijn huidige zadel is hetzelfde merk, en de modellen leken op elkaar maar die zat niet helemaal goed op hem omdat Jam toch een hele andere bouw had en voorkeuren qua druk.
Voor de tussentijd was het goed genoeg, met wat aanpassingen door mijn zadelmaker en een prolite . maar niet zo als ik hem voelde lopen onder de andere. Alleen wilde ik weer specifieke wrongen voor mijn korte bolle pootjes :') dus werd het bestellen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 19:42

Ik zal later een bijleespost doen vanaf mijn pc, wilde nu even trots momentje delen. <3
Vandaag eerste keer wat longeerwerk gedaan. Ben trots. Was geen doel voor deze maand, maar hij was afgelopen dagen met het wisselvallige weer wat druk, dus zag het als een goed moment. +:)+

Wachten:
Afbeelding
Afbeelding

Stappen:
Afbeelding
Afbeelding

Draf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En perongeluk een stukje galop toen meneer zich verstapte, dus maar meegenomen :+
Afbeelding

Ben zo blij hoe hij het deed <3

Katyatje

Berichten: 1863
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 15:17

Wij hebben ons eerste doel voor maart behaald. Manen knippen :') Verder lessen wij rustig verder. Vandaag is mijn lesgever voor de eerste keer op Fadon gestapt omdat ik zelf even in de knoop zat. Was ook wel eens fijn en verhelderend om het van op de grond te zien.

Melisje: Leuke foto's van het crossen en ook een prachtige foto van aan de zee!

Alsemgeest: Is je zadel er? Al een ritje mee gedaan? Fotootje? :De

Always: Dat zijn de beste momenten, als het onverwachts zo goed gaat, of ze onverwachts iets nieuws aanbieden. Leuk! Je mag terecht trots zijn :)

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 23:52

Ja ritje gedaan, geen foto, zit nu in Oostenrijk :+

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:20

Ik heb weer even bijgelezen. Zal in ieder geval even op de laatste berichten reageren ;) en zelf nog even updaten. Merk dat ik weinig tijd heb / maak voor bokt. Lees vaak wel mee maar komt er dan niet van om te reageren.

@LienC altijd fijn als het allemaal meevalt bij de tandarts ;) geen last van de enting? Is hier altijd wat dik daarna en ze is er altijd wat beroerd van.
@Melisje_92 Wat een gave foto's en een gave ervaringen! Ziet er echt uit als genieten (op de valfoto na dan :') )
@Celebi wat fijn dat je al zo goed bezig hebt kunnen zijn met de jaardoelen. Herkenbaar ook dat het raegeren in het topic niet altijd lukt.
@c_alsemgeest gefeliciteerd met je aankoop! heel veel waard zo'n fijn passend zadel ;)
@AlwaysH wat gaat die lekker! Ziet er heel goed uit.
@Katyatje, fijn dat ondanks dat je zelf even in de knoop zat, het ook wat bracht om vanaf de grond er naar te kijken.

Hier gaan we rustig verder.
Merk dat ik op werk druk blijf en dat ik 's avonds/ in het weekend best wel veel moe ben. Dus trainen blijft op een lager pitje staan. Wel gisteren genoten van een heerlijke buitenrit. Vorige week ook weer eens een sprongetje gemaakt. Vond het zelf maar spannend :') Even error in mijn hoofd omdat ik ooit zonder angsten een B parcours sprong met haar en zelfs voor ogen had om in de L te gaan starten zodra we de punten bij elkaar hadden.... haha. Vanavond trof mijn stalgenootje haar aan terwijl ze een dutje deed. Blijft natuurlijk leuk om te ontvangen zo'n foto. Al keek ze alsof ze niet heel blij was dat ze gestoord werd :')

Afbeelding
Afbeelding

Nu vooral zoekende naar welke zandkuur ik wil geven. Mocht iemand dit ook regelmatig geven dan hoor ik graag wat en hoe en hoeveel. Ze is nogal een moeilijke eter wat dat betreft.
Heb ook een topic erover gevonden gelukkig. Dat scheelt alweer.

Verder blijf ik er bij om eventjes geen doelen te hebben deze maand. Afgelopen maand volgens mij ook niet. Merk dat ik door alle drukte er nog niet helemaal lekker in zit en ik ook bij mezelf niet te veel druk wil leggen

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 01:45

AlwaysH, wat gaaf als het onverwacht zo lekker gaat!

Felien_Kyra, wellicht als je vaker gaat springen dat het ook wel weer minder spannend wordt?

Hier veel doelen gehaald van februari!

Liv
- 6 keer erop uit waarvan 4 keer zonder andere paarden uit de kudde: V
- 2 keer in de bak wat doen: X niks gedaan :=

Voor Maart wil ik met haar 30 kilometer maken, waarvan 1 keer alleen fietsen, en 1 keer in de bak wat doen.

Megan
- 2 keer mee uit wandelen: V
- Verder oefenen met deken op doen: V

Voor maart wil ik haar 3 keer mee uit wandelen nemen, en jambette leren.

Loulou
- 40 kilometer maken: V geëindigd met 50,1km
- 2 keer in de bak iets doen: X niks gedaan, maar wel met de lange teugels naar het bos geweest!

Phoebe
- 2 keer les: 1 keer geweest
- 2 keer thuis in de bak: 1 keer gelongeerd
- 75km maken: V maar liefst 95,6km gemaakt!
- hartslagmeter gebruiken: niet gedaan

Deze maand minder kilometers voor haar, 60km is het doel, ivm trainingsschema. Wel minimaal 3 keer in de bak iets doen. En 3 keer de hartslagmeter gebruiken. Vandaag nieuwe batterij gekocht!

Collin ben ik maar 1 keer geweest, dus niks met het doel gedaan. En ook geen lange teugels besteld. Ga dat denk ik wel doen morgen. En spullen om een hoofdstel voor Phoebe te maken :D

Mij motiveert de doelen wel! Hoe roosten alleen minder

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:50

Ik zal weer doelen verzinnen. Helaas de keuze gemaakt om Betsy weer naar huis te halen. En probeer weer meer te reageren

Celebi
Berichten: 3699
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 09:45

@Felien_Kyra qua zandkuur had ik die psyllium van Pharmahorse, gewoon volgens hun dosering. Ik maakte toen nog mijn eten thuis klaar dus toen ik op stal kwam en een soort stevige gelei achtige pudding aantrof in de emmer schrok ik me dood. :') Gelukkig eet mijn paard ongeveer alles, maar ik zou het dus meteen na mengen voeren, zodat het niet zo plakkerig wordt. :j

Omdat mijn doelen zo goed gaan heb ik er eentje bij gemaakt:

- Werken aan verlatingsangst.
- Zonder ander paard erbij naar buiten gaan.
- Een weekendje naar de Veluwe gaan.
- Zelf met de trailer op pad gaan.
- Bitloos op buitenrit gaan.

Ik heb een mooi bitloos hoofdstel laten maken en daar loopt pony onwijs goed op. Er kunnen bitclips aan zodat we op een veilige manier met een extra setje teugels kunnen oefenen met bitloos buiten rijden. Ben heel benieuwd! Overigens is het een doel die voor mij minder relevant is om te behalen. Mocht pony met bit beter te rijden zijn uiteindelijk, dan is dat ook helemaal prima.

Voor nu heb ik wat kleine tussenstapjes gemaakt voor komende tijd/maand om goede voorbereiding te treffen:

- Wat dressuurlessen bitloos doen.
- Zelf vaker bitloos dressuren in de bak.
- Een paar keer bitloos uitstappen buiten met iemand ernaast.


Overigens heb ik voor mijn weekendje Veluwe ook wat tussentijdse doelen opgemaakt, met als einddatum eind mei wanneer we weg gaan:

- Verlichting trailer vervangen.
- Vaker de grote auto pakken voor dagelijks gebruik om daar wat meer vertrouwd mee te raken (ik rij normaal dagelijks in een Aygo :+ )
- Met de trailer een paar keer naar stal rijden ter gewenning voor mij en om te oefenen met laden.
- Eventueel alvast een keer richting de Veluwe rijden met de grote auto voor extra ervaring en een vertrouwder gevoel als we weg gaan.

Katyatje

Berichten: 1863
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:18

Hier gaat het eventjes heel stroef... Moet zeggen dat ik het plezier met Fadon een beetje kwijt ben momenteel.

Het rijden gaat moeilijk. Zijn enthousiasme is nog altijd ver te zoeken. Het sprongetje heeft eventjes veel effect gehad maar nu is dat weer minder. Gisteren ging ik dan longeren, maar de bak was bezet, dus ging ik gewoon een ommetje aan de hand stappen maar hij is weer helemaal ontploft. We waren het erf niet eens af. Hij zag iets dus ik liet hem bewust even stil staan. Na een minuutje keek hij nog steeds rond (niet gefixeerd ofzo) dus besloot ik terug te keren maar blijkbaar was ik al te laat... Hij liep als een Arabier rond mij te drentelen en heeft twee keer gesteigerd. We hebben dat rondje al zo vaak gestapt en er was helemaal niks gebeurd. Om moedeloos van te worden.
Daarnaast heb ik hem nu ook elke dag sinds twee weken een grote spuit met detoxspul in zijn mond moeten duwen wat hij ook niet meer leuk vindt natuurlijk. Dus alles is nogal meh.

Ik ga met mijn lesgever eens wat mogelijkheden overleggen want ik heb het gevoel dat dit mijn petje te boven gaat.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:27

Caily, ja dat zal zeker zo zijn inderdaad. Gewoon vaker doen. Fijn dat t bij jou zo goed loopt!
Wel pittig zoveel paarden en doelen haha. Ik snap dat dat roostertechnisch wat lastig kan zijn ;) heb ik met een paard al haha.

JoycexEnya mm pensionstalling was toch niet matchend voor jullie? :(

Celebi hahah ik neem de psyllium mee naar stal indd om dat te voorkomen. Ik heb via een topic hier op bokt gelukkig ook tips gekregen. Gisteren nieuwe psyllium binnen gekregen en ga er vandaag mee aan de slag.
Verder super idee zeg die tussendoelen!
Dit worden hopelijk ook ooit mijn doelen. Roep al heel lang dat ik zelf graag met de trailer op pad zou willen haha.
Bitloos gaat mij ook steeds meer aanspreken moet ik zeggen. Alleen daadwerkelijk die stap zetten doe ik om een of andere reden nog niet.

Hier lekker bij de buitenritjes gebleven de afgelopen dagen. Had samen met een stalgenootje de smaak van buitenritten te pakken :) Vandaag en morgen maar weer even in de bak aan de slag.
Had eind maart een wedstrijd gepland maar vind ik niet eerlijk om te starten voor Elaya. Hebben afgelopen maanden echt te weinig getraind. Eind maart komt Rob Zomer (natuurgeneeskundige) eerst langs voor een check en begin april de zadelmaakster voor een check. Zien we daarna wel weer verder.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:32

Katyatje, zag je post pas toen ik mijne plaatste.
Maar wat vervelend zeg dat de motivatie weg is. Hier ook heel weinig motivatie even voor in de bak te rijden. Toch merk ik dat als ik dit weer doe en er even door heen ben dan zit ik er ook weer lekker in. Kan dat bij jou ook zo zijn?
Elaya staat t liefst de hele dag buiten op t land en pas als ik weer wat fanatieker aan het rijden ben dan wordt zij ook fanatiek. Daarnaast is veel afwisseling en geduld hebben ook echt een voorwaarde.

Wat voor detoxspul krijgt hij? Dit kan ook veel doen met een paard.

Misschien kunnen we elkaar hier een beetje motiveren? :)
Ik heb momenteel naast werk heel weinig energie en ben daardoor ook niet gemotiveerd. Ene dag kan ik dit goed accepteren en een andere dag voel ik me er erg rot om

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:38

Ik reageer vanmiddag even uitgebreid op iedereen.

Helaas toch te ver weg en teveel geld voor benzine.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:52

Ach wat balen zeg….

Hier ondanks dat ik daarmee ineens van niet reageren naar drie keer per dag reageren ga, toch even een update van vandaag.

Alsof Elaya en ik vandaag beide ineens goede zin hadden om in de bak te rijden. Heb haar heerlijk los gekregen voor haar doen. Al helemaal als je kijkt hoe weinig we hebben gereden dus de afgelopen maanden. Dit soort trainingen kunnen mij dan echt weer even gemotiveerd krijgen. Moet zeggen dat t weer ook top was zo om 17 uur na mijn werk.