Hoeveel voor een paard als 'weidemaatje'

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
equestrian06
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-12-22

Hoeveel voor een paard als 'weidemaatje'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 20:04

Hallo,

Een vraag:

Wij hebben momenteel twee Friese paarden. Een van deze paarden wordt niet meer bereden. Ze is een hartstikke mooi paardje maar we hebben er voor gekozen haar niet meer te berijden, dit vanwege haar lengte (te klein voor mij) maar ook omdat we gewoon merken dat het rijden nu fysiek best zwaar voor haar wordt. We zijn van plan een nieuwe Fries aan te schaffen zodat mijn moeder en ik samen echt veel kunnen rijden, maar drie paarden houden thuis is geen optie.

We denken eraan deze Friese merrie te verkopen als weidemaatje, zodat ze bij een nieuw huisje gewoon lekker 'met pensioen' kan gaan.

Nu is mijn vraag: Hoeveel zou je voor een paard dat je als weidemaatje verkoopt ongeveer kunnen krijgen? (In dit geval een Friese merrie van 1.55, bijna 20 jaar, een dochter van Onne 376 en een leuk karakter)

Alvast bedankt!

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoeveel voor een paard als 'weidemaatje'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:07

Nou, niet. Neem je verantwoordelijkheid, zoek een fijne pensioenplek of laat haar hemelen. Maar op die leeftijd moet je een paard niet meer verkopen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:12

Normaal moet je betalen voor een pensioenplek voor je paard. Nu vraag je een ander om de kosten voor pensioen op zich te nemen.

Plekken die dat gratis aanbieden zitten vaak oplichters tussen. Mensen die Jou gaan betalen voor een paard wat alleen geschikt is als weidemaatje zijn zeldzaam. Ook daar zitten mensen tussen die, vooral bij jongeren mooie paarden, het paard zonder verhaal weer met winst doorverkopen.

Een plek waar je paard tegen onkostenvergoeding of kleine bijdrage daarin mag staan als weidemaatje zijn makkelijker te vinden.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 21-12-22 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:16

joyce B schreef:
Normaal moet je betalen voor een pensioenplek voor je paard. Nu vraag je een ander om de kosten voor pensioen op zich te nemen.

Plekken die dat gratis aanbieden zitten vaak oplichters tussen. Mensen die Jou gaan betalen voor een paard wat alleen geschikt is als weidemaatje zijn zeldzaam.

Een plek waar je paard tegen onkostenvergoeding of kleine bijdrage daarin mag staan als weidemaatje zijn makkelijker te vinden.



Dit dus. Neem je verantwoordelijkheid. Wanneer je graag weer wil rijden (zie OP) en ze daarom weg moet, is het minste wat je kunt doen je verantwoordelijkheid nemen ipv een ander ermee op te zadelen..

equestrian06
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-12-22

Re: Hoeveel voor een paard als 'weidemaatje'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 20:21

Bedankt voor de reacties. Ik had eigenlijk in gedachte dat er misschien mensen zouden zijn die bijv. voor hun eigen paard een gezelschapspaard zochten, of iets in die trant. Ik vind het belangrijk dat als ze weg zou gaan op een fijne plek terecht komt en inderdaad niet dat een ander met de zorg van een gepensioneerd paard opgezadeld wordt.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:23

Ik heb hier altijd moeite mee. Je wilt zelf een nieuw paard en een ander moet dan maar de verantwoordelijkheid overnemen van het paard dat jaren je trouwe maatje is geweest. Als ze nog geschikt was om te rijden dan was het een ander verhaal. Dan had een beginnende ruiter nog van haar kunnen leren.

Je zegt dat rijden fysiek te zwaar is geworden voor haar. Maar je hebt best kans dat de nieuwe baas het gewoon gaat proberen. Of dat ze de handel in gaat. Zodra ze verkocht is heb je daar geen invloed meer op en moet je maar hopen dat mensen het goed met haar voor hebben en er niet met haar gesleept gaat worden.

Ik zou dan eerder zelf eigenaar blijven en een goedkope plek zoeken om haar te stallen. Er zullen best mensen zijn die een gezelschapspaard zoeken, maar dat kan ook door iemand anders z'n paard erbij te laten stallen zonder eigenaar te worden. Of ik zou een bijrijdpaard zoeken als rijden zo belangrijk is.

Zelf heb ik in het verleden wel weidemaatjes gekocht, maar ik ben bewust voor Shetlanders gegaan. Die kosten in verhouding toch minder dan een paard

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:26

Ik denk dat je heel blij mag zijn dat iemand kosteloos dit paard een fijn pensioen wil geven. Met alle extra kosten die bij een ouder paard komen kijken… ik zou in ieder geval echt geen geld betalen om zo’n paard op stal te krijgen.

Ik zou dus eerder kijken naar een plek waar je paard nog in jouw eigendom blijft. Of toch thuis houden? Maar 2 paarden thuis, past daar echt geen 3e bij dan?

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Hoeveel voor een paard als 'weidemaatje'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:34

Hoe je het ook voor jezelf probeert goed te praten, ik vind dit erg. Een paard op die leeftijd wat niet meer bereden kan worden, moet weg omdat er een ander paard komt. Is een mooi paardje, zeg je. Wat denk je zelf dat ermee gebeurt? En hoeveel mensen denk je dat een weidemaatje willen kopen? Neem je verantwoordelijkheid, zoals hier al vaker gezegd, en laat je paard genieten van haar pensioen.
En kan dat écht niet, probeer dan een plek te vinden waar je haar gratis kunt brengen: een kinderboerderij (alles beter dan de handel), een zorgboerderij,… Maar probeer niet over de rug van dit paard nog te verdienen.

Heb je trouwens speciaal hiervoor een account aangemaakt?

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:35

Heel eerlijk, je wil zelf de lasten niet meer, maar verwacht wel dat een ander betaald om die te dragen? Dat is gewoon niet realistisch. Paard is op leeftijd en niet te rijden. Daar is gewoon geen vraag naar. Dan ga je waarschijnlijk kopers krijgen die hem snel weer doorverkopen als zijnde wel berijdbaar en beland je paard waarschijnlijk in het handelscircuit. Mensen die op zoek zijn naar weidemaatjes zijn al zeldzaam en zoeken vaak kleine pony's of pensionklanten.

Mijn tip zou zijn ga opzoek naar een pensioenplekje, die zijn vaak best goedkoop. Of neem geen nieuw paard.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:36

Lastig. Ben zelf rond aan het kijken voor een weidemaatje. Pas later in 2023. Krijg veel aangeboden. Toch nog voor aardige bedragen en dan zijn deze pony’s of paarden echt kapot. Ook PzB wordt aangeraden :D
Denk dat ik ga voor optie heel goedkope pensionstalling waar eigenaar gewoon eigenaar blijft.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:37

equestrian06 schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik had eigenlijk in gedachte dat er misschien mensen zouden zijn die bijv. voor hun eigen paard een gezelschapspaard zochten, of iets in die trant. Ik vind het belangrijk dat als ze weg zou gaan op een fijne plek terecht komt en inderdaad niet dat een ander met de zorg van een gepensioneerd paard opgezadeld wordt.

Dat komt regelmatig voor, maar nu zie je dat ze dan een paardje willen die (betaald) op pensioen staat bij hun.
Als mijn paardje (is nu 23) niet meer rijdbaar/bruikbaar is neem ik er absoluut geen oudje voor mijzelf bij. Dan wil ik wel een oudje op pensioen hebben waar de eigenaar verantwoordelijk blijft en alle (extra) kosten betaald.
Mijn eigen paardje kost al genoeg aan extra kosten omdat hij een dagje ouder wordt.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:38

equestrian06 schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik had eigenlijk in gedachte dat er misschien mensen zouden zijn die bijv. voor hun eigen paard een gezelschapspaard zochten, of iets in die trant. Ik vind het belangrijk dat als ze weg zou gaan op een fijne plek terecht komt en inderdaad niet dat een ander met de zorg van een gepensioneerd paard opgezadeld wordt.

Daar zijn zat shetten en welshjes voor te krijgen. Nemen minder ruimte in, kosten veel minder voer ... Er is amper tot geen animo voor een gezelschaps grasmaaier boven de 1.20m.
Betalen voor een pensioenplek of slager/euthanasie. Oude paarden de handel in schuiven is recept voor ellendige,vaak lange omweg naar de slager.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:39

Paardenfan25 schreef:
Lastig. Ben zelf rond aan het kijken voor een weidemaatje. Pas later in 2023. Krijg veel aangeboden. Toch nog voor aardige bedragen en dan zijn deze pony’s of paarden echt kapot. Ook PzB wordt aangeraden :D
Denk dat ik ga voor optie heel goedkope pensionstalling waar eigenaar gewoon eigenaar blijft.

PzB in elk geval niet doen, daar gaan toch zoveel dingen mis. :x

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:39

PowerOfZoef schreef:
Heel eerlijk, je wil zelf de lasten niet meer, maar verwacht wel dat een ander betaald om die te dragen? Dat is gewoon niet realistisch. Paard is op leeftijd en niet te rijden. Daar is gewoon geen vraag naar. Dan ga je waarschijnlijk kopers krijgen die hem snel weer doorverkopen als zijnde wel berijdbaar en beland je paard waarschijnlijk in het handelscircuit. Mensen die op zoek zijn naar weidemaatjes zijn al zeldzaam en zoeken vaak kleine pony's of pensionklanten.

Mijn tip zou zijn ga opzoek naar een pensioenplekje, die zijn vaak best goedkoop. Of neem geen nieuw paard.


Dit idd.
Grote kans dat nieuwe eigenaren erop gaan (proberen) te rijden.
Ik zou zelf opzoek gaan naar een ander plekje of nog geen nieuw paard kopen

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:40

PowerOfZoef schreef:
Paardenfan25 schreef:
Lastig. Ben zelf rond aan het kijken voor een weidemaatje. Pas later in 2023. Krijg veel aangeboden. Toch nog voor aardige bedragen en dan zijn deze pony’s of paarden echt kapot. Ook PzB wordt aangeraden :D
Denk dat ik ga voor optie heel goedkope pensionstalling waar eigenaar gewoon eigenaar blijft.

PzB in elk geval niet doen, daar gaan toch zoveel dingen mis. :x


Nee, haha. Na al die berichten op Bokt geen optie.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:42

Wat is de reden dat drie paarden thuis houden geen optie is? Is daar geen mouw aan te passen dan? Als het om de kosten gaat zou je wellicht iemand kunnen zoeken die tegen een bijdrage nog wat plezier aan haar kan beleven in de vorm van wandelen en grondwerk. Niet iedereen wil perse rijden. Verkopen zou ik niet doen. De kans is groot dat ze in de handel verdwijnt of dat er toch op gereden gaat worden.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:47

equestrian06 schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik had eigenlijk in gedachte dat er misschien mensen zouden zijn die bijv. voor hun eigen paard een gezelschapspaard zochten, of iets in die trant. Ik vind het belangrijk dat als ze weg zou gaan op een fijne plek terecht komt en inderdaad niet dat een ander met de zorg van een gepensioneerd paard opgezadeld wordt.


Een paard houden is best heel duur, jullie willen er ten slotte ook geen 3 ;) Je kunt je afvragen waarom iemand hoge kosten op zich wil nemen, voor een paard waar ze nu geen enkele band mee hebben en waar ze niet op kunnen rijden. Een ouder paard kost in verhouding vaak ook net wat meer dan een jongere, omdat ze vaker extra zorg en voeding nodig hebben. Ook is een Fries vrij groot, dus hoe logisch klinkt dat voor jezelf?
Nu is het niet onmogelijk, dat wil ik niet zeggen. Ik ken best mensen die een ouder paard overgenomen hebben, maar daar kon je bijv nog buitenritjes mee maken en vaak was dat via bekenden ook. Handelaren doen zich nog wel eens voor als particulier, inclusief kids die ze meenemen. Vervolgens geef jij je paard (bijna) gratis weg en verkopen zij haar door voor 2000 euro omdat ze er wel een paar x op gaan rijden en zeggen dat ze berijdbaar is. Het is wel een risico dus. Zodra ze weg is bij jullie, heb je geen enkele garantie meer dat ze de rest van haar leven goed verzorgd wordt.

equestrian06
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-12-22

Re: Hoeveel voor een paard als 'weidemaatje'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 21:04

Bedankt voor alle reacties!

equestrian06
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 21:17

Diddykong schreef:
equestrian06 schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik had eigenlijk in gedachte dat er misschien mensen zouden zijn die bijv. voor hun eigen paard een gezelschapspaard zochten, of iets in die trant. Ik vind het belangrijk dat als ze weg zou gaan op een fijne plek terecht komt en inderdaad niet dat een ander met de zorg van een gepensioneerd paard opgezadeld wordt.


Een paard houden is best heel duur, jullie willen er ten slotte ook geen 3 ;) Je kunt je afvragen waarom iemand hoge kosten op zich wil nemen, voor een paard waar ze nu geen enkele band mee hebben en waar ze niet op kunnen rijden. Een ouder paard kost in verhouding vaak ook net wat meer dan een jongere, omdat ze vaker extra zorg en voeding nodig hebben. Ook is een Fries vrij groot, dus hoe logisch klinkt dat voor jezelf?
Nu is het niet onmogelijk, dat wil ik niet zeggen. Ik ken best mensen die een ouder paard overgenomen hebben, maar daar kon je bijv nog buitenritjes mee maken en vaak was dat via bekenden ook. Handelaren doen zich nog wel eens voor als particulier, inclusief kids die ze meenemen. Vervolgens geef jij je paard (bijna) gratis weg en verkopen zij haar door voor 2000 euro omdat ze er wel een paar x op gaan rijden en zeggen dat ze berijdbaar is. Het is wel een risico dus. Zodra ze weg is bij jullie, heb je geen enkele garantie meer dat ze de rest van haar leven goed verzorgd wordt.


Bedankt. Ik ben o.a. door deze reactie van mening verandert: ze zal niet verkocht worden als weidemaatje :) Ze blijft bij ons!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 21:42

equestrian06 schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik had eigenlijk in gedachte dat er misschien mensen zouden zijn die bijv. voor hun eigen paard een gezelschapspaard zochten, of iets in die trant. Ik vind het belangrijk dat als ze weg zou gaan op een fijne plek terecht komt en inderdaad niet dat een ander met de zorg van een gepensioneerd paard opgezadeld wordt.

Yep die mensen bestaan wel...
Ik heb een paard van een medebokker (Moestuin) in mijn wei staan. We hebben een adoptiecontract met duidelijke afspraken erin vermeld.

Je moet dan wel echt de juiste persoon treffen, niet iemand die het paard achter je rug doorverkoop.

Dit paard mag nog wel licht gereden worden, maar ik ben voornamelijk bezig met mijn jonge draver dus geniet dit paard samen met nog een ander adoptiepaard van zijn pensioen bij mij. :)

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 21:47

Maargoed, vertrouw iemand maar op zijn\haar ogen.. Dat is geen doen. Een contract kun je opstellen, evt dmv bruikleen maar volle zekerheid heb je nooit.
Paardje is 20, vind zelf verkopen\verplaatsen als ze oud zijn en geen functie meer hebben absoluut geen optie. Fijn dat je der bij je houd ts, daar waar ze thuis is lekker op pensioen is altijd het beste. :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 21:57

Anastasia24 schreef:
Maargoed, vertrouw iemand maar op zijn\haar ogen.. Dat is geen doen. Een contract kun je opstellen, evt dmv bruikleen maar volle zekerheid heb je nooit.
Paardje is 20, vind zelf verkopen\verplaatsen als ze oud zijn en geen functie meer hebben absoluut geen optie. Fijn dat je der bij je houd ts, daar waar ze thuis is lekker op pensioen is altijd het beste. :j

Ja vertrouwen moet er wel zijn.
Gelukkig zit dat tussen Moestuin en mij wel goed

Maar als ik zo zie op fb groep "paarden détective" gaat het idd vaker mis dan goed en worden paarden achter de rug om verkocht :(

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Hoeveel voor een paard als 'weidemaatje'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 22:04

Ik verplaats dit topic naar [PP] Paardenpraat

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 22:09

Ik ben blij met hoe je dit oppakt TS :) super.