wanneer ben je klaar voor een eigen paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annexvb
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-01-23
Woonplaats: Overijssel

wanneer ben je klaar voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 22:52

zoals de titel al zegt, wanneer ben je klaar voor een eigen paard?

(sorry als dit topic verkeerd staat)

Anoniem

Re: wanneer ben je klaar voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:56

Nou om te beginnen in ieder geval als je er het geld voor hebt.
En verder denk ik zelf dat je uiteindelijk alleen zelf die vraag kan beantwoorden door je er goed in te verdiepen wat het met zich mee brengt etc.

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:00

Nooit :+

Nee, ik kan niet voor anderen spreken maar je weet pas echt hoe een eigen paard is als je er een hebt. En dan loop je ineens tegen heel veel zaken aan. Ineens moet je overal ‘expert’ over zijn zoals welke dekens, wat voor voer, inschatten of een hoefsmid of osteopaat goed is, rijtechnisch probleem zelf oplossen etc etc.
Dus ik zou zeggen als je een goed netwerk hebt voor vragen. Een zak met geld. En de energie en motivatie om ervoor te gaan en ook durven fouten te maken en ervan te leren.

axel_1997

Berichten: 1790
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: wanneer ben je klaar voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:05

Dat laatste vooral.
En laat je niet gek maken.
Je bent aan niemand en vooral niet aan je zelf verplicht om alles perfect te doen.
Zo lang je het maar leuk houdt.

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:06

... dat hangt er van af. (Dan weet je nog niets, sorry.)

Stel je rijdt op een manege, dan is het goed als je regelmatig helpt op stal, praat met het personeel en 'een beetje leuk kunt rijden'.
En verdiep je in 'het wezen paard' (een mens is geen vluchtdier, een paard is een dier van beweging, het oog van een paard werkt totaal anders, een paard moet vrijwel de hele dag eten, jij moet kunnen zien of een dier ziek of kreupel is etc etc etc.)

Leer iets mbt grondwerk, stijlen van longeren, en verdiep je in de-sensitiseren, kunnen zien of zadels passen en iets over bitten.

Eventueel kun je een tijdje 'meedraaien' als verzorgmeisje en de eigenaar (en de anderen op stal) het hemd van het lijf vragen.

En een gevoelige opmerking, afkomstig van mijn britse leermeester 'Are you prepared to shoot him, if that is in his best interest...?'

DuoPenotti

Berichten: 29425
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:07

Persoonlijk raad ik aan eerst een paar jaar te verzorgen op een plek waar je ook echt 3 dagen minstens heen mag.
Zodat je al ietsje pietsje kunt ervaren wat het is om niet alleen maar een uurtje te lessen en weer te gaan.

En ergens gaan staan waar ze ook willen helpen. Zodat je niet alles alleen hoeft.


Zelf heb ik pas een paard gekocht na jaren paarden voor andere gereden te hebben.
Dat was op stallen met meerdere paarden. Waar ik in alles mee hielp. Van mesten, tuig vetten, hooi binnen halen, in de winter met de laatste elfstedentocht paarden buiten voeren en water geven. Omheining maken.
En ook van allerhande paarden rijden en later ook zadelmak maken en parcours leren springen.
7 dagen in de week.
Iet wat uitgebreider dus. Maar ben niet voor verrassingen komen te staan toen ik een eigen kocht :P

annexvb
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-01-23
Woonplaats: Overijssel

Re: wanneer ben je klaar voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 23:52

bedankt voor de reacties!
Ik heb dit topic geopend omdat ik opzoek was naar meningen van andere mensen, ik ben zelf niet van plan om een eigen paard te kopen.
Even voor de duidelijkheid :)

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: wanneer ben je klaar voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:24

Dat ligt maar net aan de situatie. Ik heb alleen maar eigen paarden gehad, nooit op een manage gereden. Wel op latere leeftijd wat paarden voor andere mensen gaan rijden. Ik kom uit een paardenfamilie dus had direct een pony. Ik ben daarin goed begeleid, ook door instructeurs. In mijn situatie heeft dat allemaal prima uitgepakt.

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:25

Nooit idd :+ ik ben er nog steeds niet aan toe en heb er toch een paar gehad, en ben ermee opgegroeid ook. Ook nooit op de manege eigenlijk.

Maar zonder dollen, als je eerlijk kunt zijn over je eigen kunnen en weten, bereid bent véél bij te leren en heel hard te werken en je eigen ego opzij kunt zetten :j

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Re: wanneer ben je klaar voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:43

Praktisch gezien, voldoende financiële middelen, de juiste mensen om je heen en een kritische blik met bereidheid tot leren.

Emotioneel gezien en dan met name als ze wat mankeren ed....nooit %)

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:45

Zolang iemand bereid is te leren en zelf uren onderzoek doet. Geld is een belangrijke rol maar niet kunnen zien wanneer een dier oncomfortabel is(Zoals helaas de halve paardenwereld) zou je er in mijn ogen niet aan moeten beginnen. Als je zelf kunt nadenken naast wat jou 'geleerd' word, ben je al een heel eind. Bijv kunnen nadenken over dat een dier op een 8x8 zandvlakte zetten in de zon, niet zo'n goed idee is.
Al bij al leer je over de jaren en je zult nooit volledig toe zijn aan een eigen paard zelfs de beste leren nog. :j

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:48

Ik wil nog een toevoeging doen: tijd.

Een eigen paard hebben kost tijd. Als je een paard wil en daarnaast nog school, plus een baantje om het paard te onderhouden, een andere sport of hobby, elk weekend uitgaan en lekker vaak met vriendinnen een dagje weg wil dan kom je mogelijk van een hele koude kermis thuis. :D

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31296
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: wanneer ben je klaar voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:56

RT-D -> PP

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: wanneer ben je klaar voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 01:14

Ligt helemaal aan de situatie. Ik heb stamgenoten gehad die er weinig kennis van hebben, maar veel hulp kregen vanuit de stal en stamgenoten en dan kan dat prima. Als je het dan zelf moet uitzoeken is dat erg heftig.
Dus ik denk dat dat ook belangrijk is als je twijfelt. Op wat voor stal wil je het paard gaan zetten.
Vol pension is makkelijker dan in eigen beheer (mits de kwaliteit van de stal goed is). Een grote stal waar iedereen een andere mening heeft kan erg verwarrend zijn. Op een kleinere stal tref je dan misschien eerder mensen die je een beetje 1 op 1 kunnen helpen.

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: wanneer ben je klaar voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 01:41

Wanneer kunnen en willen samen komen :D

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: wanneer ben je klaar voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 01:49

Een eigen paard is niet altijd rozengeur en maneschijn. Naast al het andere dat al gezegd is, heb je wel een dosis doorzettingsvermogen nodig. Je gaat hoe dan ook fouten maken waar je tegenaan loopt. De vraag is durf je de fout bij jezelf neer te leggen en naar een oplossing toe te werken?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: wanneer ben je klaar voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 03:05

Wanneer je bereid bent om door weer en wind en op eender welk uur voor hem te zorgen wetende dat ie je daar niet dankbaar voor zal zijn.

Zolang het mooi weer is en alles goed gaat is het makkelijk. Zodra de dagen donkerder en guurder worden en/of je paard iets gaat mankeren echter moet je er ook staan. Wanneer je echt 100% beseft dat je geen dag vrij kan nemen. Dan ben je klaar.

Als alles prima gaat. Dan zal je dat gevoel niet hebben. Maar als jij ziek bent en je paard iets mankeert en het is koud, nat en ellendig weeR, dan zal je toch voor hem moeten gaan zorgen. :)

Als er periodes zijn die moeilijk zijn, dat het rijden niet lukt en je onzeker wordt (en vroeg of laat hebben we allemaal zo’n periode.) zal je toch moeten doorzetten: als jij van jezelf denkt dat je dat kan en wil. Dan ben je klaar voor een eigen paard. Al de rest valt te leren maar deze basis van plichtsbesef, verantwoordelijkheid en loyaliteit naar een dier heb je. Of niet. :)

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 04:28

Daar is geen tijd voor te zeggen. 4 jaar geleden had ik nog nooit paard gereden laat staan verzorgd en had ik iedereen vierkant uitgelachen aks men mij de huidige situatie had voorspelt. Toch heb ik inmiddels een eigen paard die van de zomer als groene 3 jarige aangeschaft is en met wie ik helemaal zot ben. Mijn vriend en ik hebben de paarden samen ze staan ook samen en verder staat daar niemand. 7 dagen per week doen we alles zelf op s ochtends een baal hooi geven als ze het anders niet redden tot de middag na. De boer is daar wel vrijwel hele dagen en anders zijn daar wel andere mensen die alles in de gaten houden. Mocht er iets niet oke zijn dan weten we het zo waardoor 1x per dag er naartoe gaan in principe genoeg is. Dan echter altijd minimaal uur bezig plus eventueel beweging geven. Ik kan rijden maar heb daar totaal geen plezier in. Wel hebben we een zeer ervaren bijrijdster. Mijn groentje loopt inmiddels relaxt onder het zadel maar ook voor de kar en ook lange lijnen. We vermaken ons prima. Vanaf de grond pak ik schrik training op en doen we allerlei leuke dingen. Uiteindelijk voert de bijrijdster dat weer uit onder het zadel. Eenmaal volledig bomproof krijg ik misschien ook wel de neiging er af en toe op te kruipen. Echter er naast of er achter blijft voor mij de beste optie.
Overigens al wel mijn hele leven en nog steeds verantwoordelijkheid gehad en genomen voor mijn honden. De verzorging enz valt mij absoluut niet tegen van eigen paard. Hij is ook altijd blij ons te zien en knuffelt graag. Sowieso zijn onze beide paarden enorm mens gericht. Natuurlijk is eten en eten krijgen een drijfveer maar ik voer nooit snoepjes en toch komen ze gewoon lekker kroelen. Hier staat wel 24/7 onbeperkt hooi

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Re: wanneer ben je klaar voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 08:05

Lijkt mij ook afhankelijk van je wensen. Doe je de verzorging zelf dan moet je dagelijks genoeg tijd hebben. Staat die vol pension hoef je er al niet persee dagelijks heen. Verder is het belangrijk natuurlijk dat er genoeg geld is, maarja mijn kind kost maandelijks al wel meer dan een paard vanwege de opvangkosten.
Ervaring is natuurlijk handig maar met een ervaren goedzak als paard, genoeg kennis om je heen en een goede instructeur kom je ook een heel eind.
Ik denk zolang je het echt graag wil, de maandelijkse kosten kan betalen en wat spaargeld achter de hand hebt een paard prima kan.

Kennis over het welzijn van een dier en hoe dit dier gehouden moet worden is natuurlijk van belang, maar dat is net zo goed ook als je een hamster of een hond aanschaft.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: wanneer ben je klaar voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 08:21

Ik mocht een paard kopen als ik een eigen baan had en zelf alle kosten kon betalen van mijn ouders. Destijds vond ik mijn ouders stom maar achteraf gezien hebben ze mij goed laten zien hoe met geld om te gaan.

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 10:33

Sintara schreef:
Wanneer kunnen en willen samen komen :D

Dat is een mooie!

Sailor

Berichten: 1
Geregistreerd: 16-10-21
Woonplaats: Regio Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:31

Ik heb vroeger fanatiek gereden. Ik ben vrij laat, met 16 jaar, gestart op een manege (want ouders hadden geen geld voor paardrijlessen), ben op stal gaan werken, heb de (sport)paarden van de staleigenaresse mogen rijden en ben uiteindelijk op het paard van een vriendin geëindigd. Dit laatste was in een soort bijrij/verzorg-setting.

Ik weet nog dat ik toen dacht: ik geloof dat ik wel toe ben aan een eigen pony op stal en ben via via bij een aantal dieren gaan kijken. De voorlaatste bijna gekocht met een stalgenootje, maar er geen klap op gegeven. Jaar daarna naar een draver gekeken waar ik op slag verliefd op was. Godzijdank was het met rijden geen match en kreeg ik een soort realiteitszin… Hier was ik toch nog niet klaar voor.
Het heeft me wel gedemotiveerd denk ik. Ik was destijds duidelijk toe aan meer, maar was naïef en impulsief.

Inmiddels, vele jaren later, nu mijn oudste dochter bevangen is door het paardenvirus , begint het bij mij weer te kriebelen. Hetzelfde gevoel als toen, maar nu bewuster, verstandiger en realistischer. Denk ik dan toch . Ik wil nog steeds gehoor geven aan dé droom, maar pak het doordacht(er) aan… het wordt een meerjaren-zaak zonder vaste uitkomst.
Een groot verschil met toen… ik dacht het wel even te doen.
Maar ik realiseer me nu zoals dat zo mooi gezegd werd: wanneer kunnen en willen samen komen

Flubberboot

Berichten: 2860
Geregistreerd: 14-09-21

Re: wanneer ben je klaar voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:34

Niet :')
Hier jaren lang een "eigen" pony gehad als kind, opgegroeid met de paarden aan huis, meegespiekt met mijn moeder hoe zij dingen doet en nog maak je fouten en nog kom je dingen tegen waarvan je denkt "Hoe heb ik hier niet over nagedacht?". Zolang je ervoor zorgt dat je het financieel red en dat je een opvangnet hebt wat jou helpt als er iets niet lukt ben je het beste voorbereid, maar echt klaar ben je denk ik nooit :')

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Re: wanneer ben je klaar voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:09

Ik denk dat je er vooral financieel klaar voor moet zijn, is een behoorlijke kostenpost. En bereid moet zijn er voldoende dagelijkse tijd in te kunnen en willen steken. Dat heeft niet alleen consequenties voor jezelf maar ook voor je omgeving. Een partner die de hobby mee deelt of er in ieder geval begrip voor heeft dat er zoveel tijd en geld in gaat zitten, helpt absoluut.

Roihi

Berichten: 2888
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: wanneer ben je klaar voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:24

ik ga helemaal met Ayasha mee